رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

 

در ادبيات اساطيري ايران قهرمانان ، دليران و حماسه سازاني به چشم مي خورند كه نقش بنياديني در تكامل تاريخ حماسي اين سرزمين داشته اند و ياد و خاطره آنان در باور جمعي ايرانيان حد و انتها ندارد.

 

 

 

در حال حاظر كه مشغول ساخت فيلمي در خصوص تاريخچه و پيشينه آتشكده آذرگشنسب مي باشم به ارتباط اين مكان قدسي با يكي از نام دار ترين و پر افتخارترين قهرمانان اين سرزمين يعني كي خسرو بر خوردم كه جاي بحث و بررسي بيشتري را دارد .

 

 

 

كي خسرو در اوستا هئوسروه Havaravah به معني نيك نام و از جاودانگان است.پس از مرگ سياوش پيران فرنگيس و كي خسرو را به ايران باز مي گرداند و مادر و فرزند مورد استقبال كي كاووس قرار مي گيرند. كي خسرو بدين روايت پس از بازگشت به ايران آتشكده آذرگشنسب را پيش از پيدايي زرتشت در كنار درياچه چيچست (احتمالا درياچه مذكور اروميه باشد) بنا مي نهد و مزيد بر اين آتشكده ايجاد آتشكده يي ديگر بر بلنداي كوه كوشيد يا دير كوشيد به او نسبت داده مي شود .

 

 

 

كي خسرو براي گرفتن انتقام مرگ سياووش سپاهي را به فرماندهي توس به توران مي فرستد و به سبب خطاي توس فرود در اين نبرد كشته و در نبرد دوم شيده فرزند افراسياب كشته و افراسياب به گنگ دژ پناه مي برد و پس از اسير شدن به دست هوم از دست او گريزان و در ژرفاي درياي چيچست نهان و كي خسرو با اسير كردن برادر او گرسيوز و آوردن او به كنار دريا او را بيرون مي كشد و هر دو به انتقام خون سياووش كشته مي شوند.

 

 

 

كي خسرو چندي پس از كشته شدن افراسياب پس از شصت سال شهرياري خوب و حكومتي آزاد و مردمي از جهان دل زده و پس از نيايشي طولاني نا پديد و لهراسب را به جانشيني خود بر مي گزيند . در شاهنامه داستان ناپديد شدن كي خسرو بدين گونه است كه كي خسرو شبانه در چشمه يي تن مي شويد و در بامداد ناپديد مي شود .

 

 

 

برخي مورخان يوناني به اشتباه كي خسرو را همان كوروش كبير دانسته اند و چنان كه اشاره شد كي خسرو در روايت هاي ايراني از جاودانگان و در فصل 15 دينكرد فقره 11 كي خسرو در شمار هفت جاودانه و در فرجام جهان از ياران سوشيانت و در 29 بندهش نيز توس و گيو نيز از جاودانه گان اند.

 

 

 

برخي محققان و اسطوره شناسان معتقدند كيخسرو در درياچه چيچست كه در مجاورت آتشكده آذرگشنسب واقع است به حيات خود ادامه مي دهد ...

 

 

 

به نقل از حسن نقاشي

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...