رفتن به مطلب

کارافرینی مفاهیم چالشها وبررسی موانع


spow

ارسال های توصیه شده

کارآفرينی

مفاهيم ، چالش ها ، بررسی موانع کارآفرینی در ايران و ارائه پيشنهادات راهبردي

* علی مشدیی

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت خدمات مهندسی آوا بهبود

مهندس مکانیک و دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی - کسب و کار جدید – دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

چکیده:

امروزه توسعه فعاليت هاي اقتصادي و كار آفريني راهبردی اثربخش براي توسعه اقتصادي و اجتماعي كشورها شناخته مي شود . توسعه فعاليت هاي اقتصادي به معني فرآيند كشف و بهره برداري از فرصت ها به منظور ارزش آفريني در حوزه هاي مختلف اقتصادي و اجتماعي تلقي شده و لذا نقش شايسته اي براي حضور فعال تر در بازارهاي جهـاني ، مقابله با رقبا، اشتغال زايي پايدار ، توسعه عدالت ، كاهش فقر و حل مشكلات بخش های عمومي و خصوصی دارد . بی شک توسعه فعاليت هاي اقتصادي به عنوان اجرايي ترين و عملي ترين استراتژي برون رفت از بن بست ها و مشكلات اقتصادي و اجتماعي نيازمند شناسائي و رفع موانع آن است . ظرفيت سازي براي توسعه فعاليت هاي اقتصادي از يك سو مستلزم ارائه آموزش ها و مهارت هاي كار آفريني با رويكرد بازار محور و بر اساس نيازهاي جامعه در همه سطوح آموزشي مي باشد و از سوي ديگر نيازمند شناخت و رفع موانع در ايجاد زمينه هاي مناسب در راستای توسعه فعاليت هاي توليدي و خدماتي است . در اين مقاله، موانع توسعه فعاليتهاي اقتصادي از سه بعد ( الف) عوامل ضد انگيزشي هم چون خطر پذيري مالي زياد ، عدم دستيابي به منابع مالي براي سرمايه گذاري، موانع اداري و فساد اداري (ب) موانع قانوني هم چون قوانين و مقررات بانكي ، قوانين مالياتي ، قانون تجارت ، قانون كار و وجود انحصارات دولتي ناشي از قوانين و مقررات (ج) نارسایی های محيط تجارتي در ايران از جمله فقدان زيرساخت هاي تجاري ، تخصصي و حرفه اي مورد نياز شركت هاي جديد و در حال رشد ، عدم حمايت هنجارهاي اجتماعي و فرهنگي از توسعه فعاليت هاي اقتصادي ، عدم تاكيد نظام تعليم و تربيت و فقدان يا ناكافي بودن سياست هاي دولتي مورد نقد و بررسي قرار گرفته است. نتايج حاصله بيانگر آن است كه فضاي كسب و كار در ايران مطلوب نيست . اين موضوع حكايت از دخالت دولت در بازار، وجود مقررات دست و پا گير، وجود دستگاههاي نظارتي موازي و متعدد و ريسك بالاي فعاليتهاي اقتصادي دارد. از اين رو ، دولت ها در رفع این چا لش ها و موانع نقش كليدي دارند . لذا توسعه فعاليتهاي اقتصادي در ايران نيازمند عزم ملي است. اين موضوع به عنوان يك مقوله فرابخشي مي بايستي در همه ارگان ها ، سازمان ها ، نهادهاي عمومي و دولتي مورد توجه قرار گيرد .

 

 

پسورد : http://www.noandishaan.com

 

متن کامل مقاله را فایل پیوستی دریافت نمایید:icon_gol:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به نظر من برخلاف تصورات مردم ... تو ایران زمینه های کارآفرینی خیلی زیاده ... نه فقط کشاورزی و دام پروری و .کارگاه خیاطی و .. که فقط در تصور این مردم از کارآفرینیه ...

 

مثلا یه ایده ای که با برادرم داشتیم این بود که کتاب های پرطرفدار رو با کیفیک عالی .. به صورت صوتی در بیاریم و ارائه بدیم... البته تو شهر خودمون ... به نظرم ایده ی جالبی بود ... سرمایه ی کمی هم نیز داشت...

 

یا مثلا تو شهر من کلاس های آموزشی پاراگلایدر نداره پ( عاشقشم :sad0:) .. و فک میکنم اگه همچین کلاسی برگزار بشه طرفدارای زیادی خواهد داشت ... و تا حالا کسی همچین فکری به نظرش نرسیده .. در ضمن طبیعت شهر من قشنگه و برای پرواز با پاراگلایدر عالی به نظر می رسه ..

 

خب برای هر کدوم از اینا یکم سرمایه لازمه و البته حمایت ... که خب فرهنگ ما ایرانیا با این کلمه غریبه ست ... حمایت ! ...

 

اول که باید دنبال وام و جور کردن سرمایه بدویی و بدویی و بدویی و .. ( ندو به جایی نمیرسی :دی ) و اگه احیانا سرمایه جورشد ... بری دنبال مجوز که اونم سابقش تو ایران درخشانه :whistles:

 

اول اینکه اراده ای نداریم برای این کار ... خیلی هامون ... دوم اینکه سرمایشو نداریم ... و مهمترین مانعش عدم حمایت دولت برای کارآفرینی جووناست .... مثلا من ... میخواستم یه وام 3 تومنی بگیرم ... واقعا اشکمو درآوردن ... تمام بانک ها رو رفتمو چونه زدم ... ولی بعد از 8 روز اینور اونور رفتن و تلاش و اینا اشک ریزان :دی برگشتم سر خونه اول و کلا منصرف شدم :ws3:

 

و باید بسازم با کم خرجی که شاید سرمایه ی اندکی جمع کنم تا تو رشته خودم بتونم درآمد زایی کنم شاید ! :sigh:

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...