رفتن به مطلب

شناسایی ژن های مرتبط با نوع خطرناك سرطان پوست


ارسال های توصیه شده

گروهی از ژن های عامل بروز نوع كشنده و خطرناك سرطان پوست برای اولین بار با همكاری گروهی از متخصصان علوم پزشكی دانشگاه «دوندی» در انگلیس و پزشكان هاروارد و متخصصان دانشگاه كالیفرنیا در سان فرانسیسكو شناسایی شدند.

 

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، این سرطان موسوم به «غده سرطان سلولی كوتانئوس اسكوآموس» یا cscc، شایعترین نوع خطرناك سرطان پوست است.

 

به گفته متخصصان دانشگاه «دوندی»، برخلاف سایر سرطانهای شایع پوستی مثل ملانوم و غده سرطان سلولی «باسال»، ژن های جهش یافته مرتبط با نوع cscc تاكنون ناشناخته بوده اند.

 

به نوشته روزنامه نیویورك تایمز، هم اكنون این گروه از متخصصان آمریكایی و انگلیسی با همكاری یكدیگر موفق شدند دو نمونه از موثرترین این ژن ها را كه در سه چهارم از بیماران مبتلا به cscc جهش پیدا می كنند، مشخص كنند. این جهش های ژنی همچنین در مواردی از بروز این غده سرطانی در ریه ها سهم مهمی دارند.

 

به گفته متخصصان، ژن های شناخته شده موسوم به notch احتمالا كنترل رشد طبیعی سلولی در پوست و ریه را متوقف می سازند در حالی كه این فرآیند برای رشد سالم هر دو بافت حیاتی است.

 

جزئیات این مطالعات در مجله دستاوردهای آكادمی ملی علوم آمریكا منتشر شده است.

 

ایسنا

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...