رفتن به مطلب

زئولیت طبیعی اصلاح شده، جاذب مناسب بنزین از هوا


ارسال های توصیه شده

نتایج تحقیق پژوهشگران نشان داد: زئولیت طبیعی اصلاح شده با کلریدریک اسید، جاذب مناسبی برای جذب بنزن از هواست.

 

ایمن حمود، کارشناس ارشد بهداشت حرفه‌ای دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس و مجری این طرح پژوهشی، هدف از اجرای آن را، کاهش صدمات آلاینده‌های صنعتی بر محیط زیست و کارگران در معرض دانست.

 

 

وی تاکید کرد: بنزن از آلاینده‌های مهم صنعت است که صدمات فراوانی را بر محیط زیست و سلامتی کارگران در معرض، وارد می‌کند و اولین گام کنترل آن، ارزیابی و اندازه‌گیری آن در هوا است که بر اساس آن می‌توان مقدار دفع را به دست آورد و با استانداردهای ارائه شده مقایسه کرد.

 

حمود ادامه داد: نمونه‌برداری از بنزن به طرق گوناگونی می‌تواند انجام شود که در این زمینه، پدیده جذب سطحی از مهم‌ترین روش‌ها به شمار می‌رود. زئولیت در بین سایر مواد، یکی از مواد جاذبی است که مطالعات بی‌شماری بر روی آن در حال انجام است.

وی در تشریح طرح تحقیقاتی خود افزود: در این پژوهش نمونه‌های زئولیت طبیعی جمع‌آوری شده از منطقه سمنان، پس از آسیاب کردن و مش‌بندی در اندازه‌های مختلف با استفاده از محلول‌های یک نرمال کلریدریک اسید، سولفوریک اسید، سدیم هیدروکسید، پتاسیم هیدروکسید و با نسبت جامد به محلول ۱:۲۵ اصلاح شدند. زئولیت‌ها ی طبیعی و اصلاح شده در تهیه لوله‌های جاذب مورد استفاده قرار گرفتند و از نظر جذب بنزن در هوا در آزمایش‌های مختلف جذب استاتیک به کار برده شدند. نقاط شکست نمونه‌ها در شرایط مختلف از نظر میزان مش، دبی، جرم،‌غلظت و دما اندازه‌گیری شد.

حمود در پایان اظهار داشت: نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که زئولیت طبیعی اصلاح شده با کلریدریک اسید، از بالاترین میزان جذب برخوردار است و می‌تواند جاذب مناسبی برای بنزن باشد.

گفتنی است این پژوهش با راهنمایی دکتر حسن اصیلیان و مشاوره دکتر علی خوانین از اعضای هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس انجام شد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...