رفتن به مطلب

زبان مادري از پدر به ارث مي رسد!


ارسال های توصیه شده

هموطن آنلاين _پژوهشگران انگليسي دريافتند باوجود اينكه به زباني كه به طور ذاتي در هر يك از انسانها وجود دارد زبان مادري گفته مي شود اما اين زبان از پدر به افراد مي رسد.

اينكه زبانها در طول قرون متمادي در نواحي مختلف زمين چگونه گسترده شده اند و زبان گفتار به چه روشي در طول تاريخ دستخوش تغيير شده است يكي از معماهاي بشر است. اكنون به نظر مي رسد كه دانشمندان دانشگاه كمبريج تلاشهايي را براي حل گوشه اي از اين معما آغاز كرده اند.

اين تحقيقات كه بر پايه مطالعات ژنتيكي و بررسي مهاجرتهاي بزرگ انجام شده است، نشان مي دهد كه تغييرات زباني شناختي پديده اي هستند كه در آن مردها نقش غالب را ايفا مي كنند.

تيم تحقيقاتي "كالين رن فريو" و "پيتر فاستر" به منظور بازسازي روشهاي انتقال زبان، گروهي از نشانگذارهاي ژنتيكي جوامع متعددي را كه در سراسر زمين پراكنده شده اند در بوته آزمايش گذاشتند.

اين نشانگذارهاي ژنتيكي برمبناي جنسيت افراد تقسيم بندي شدند به طوريكه براي مردان از نشانگرهاي كروموزم y و براي زنان از نشانگرهاي dna ميتوكندريال استفاده شد.

نتايج تحقيقات اين رديابي ژنتيكي حاكي از آن است كه براي مثال، درحال حاضر 0.5 درصد از كل جمعيت جهاني مردان داراي همان كروموزم y هستند كه "چنگيز خان مغول" داشته است. اين بدان معني است كه به دليل هجومهايي كه لشكر اين خونخوار بزرگ تاريخ انجام داده نشانگرهاي ژنتيكي مغولي در بيشتر نواحي دنيا گسترده شده است.

براي درك تاثيرگذاري مردان بر روي جهشهاي زباني لازم به ياد آوري است اين تغييرات در ادامه مهاجرتهايي رخ داده اند كه به طور كلي و نه به طور قطعي توسط مردان انجام شده است.

اين مهاجران مي توانستند جنگجويان و يا حتي كشاورزان ساده باشند اما در تمام اين موارد، در طول قرنها مردان در سطح وسيعتري نسبت به زنان به سرزمينهاي جديد نقل مكان كرده اند.

اين تعداد بيشتر مردان در گروههاي مهاجر موجب شد كه اين مردان با زنان بومي ازدواج كنند و به عنوان رئيس و سرپرست خانواده اين قدرت را داشته باشند كه در داخل خانواده، زبان گفتاري خود را به عنوان زبان غالب مورد استفاده قرار دهند.

براساس گزارش ديسكاوري مگزين، به گفته اين محققان، براي توصيف زبان ذاتي از اصطلاح "زبان مادري" استفاده مي شود درحالي كه شگفت انگيزترين نتيجه اين تحقيق نشان مي دهد كه زبان مادري در واقع از پدر به ارث مي رسد.

لینک به دیدگاه

مگه این زبان مادری، ربطی به مادر هر انسانی داره؟!!

 

البته شاید هم داره، من فکر میکردم منظور از مادر در زبان مادری ، مام وطن هست.

 

یعنی سرزمینی که انسان در ان زاده شده و رشد میکند.

لینک به دیدگاه

به نظرم فقط با کلمات بازی شده... اصولا هر فرزند نیمی از کروموزم هاشونو از پدر و نیمه دیگش از مادر به ارث میبره..

این ژن زبان فارسی هم از پدر به ارث بردیم!

جالبه تا حالا اینجوری نشنیده بودم :hanghead: که این ژن ازپدر میرسه یا مادر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...