رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

افسردگی به عنوان خلق یا عاطفه، احساس یا هیجان ، از همراهان همیشگی تجارب طبیعی انسان و دگرگونی هایی است که در زندگی او پدید می آید. فقدان ها، محرومیت ها،جدایی ها، نارسایی ها و ناتوانی ها ایجاد افسردگی می کند .

کدام مادر است که وقتی فرزند او به سفر می رود اندوهگین و افسرده نشده باشد ؟

این نوع افسردگی ها بیماری نیست ، بلکه طیعی است . آنها جزئی از طبیعت انسانی ماست که بودن ها ، داشتن ها و توانستن ها را برایمان خوشایند و معنی دار می کند و در ما این انگیزه را ایجاد می کند که قدر چیزهای خوب را بدانیم و چون با کسی که از آنها محروم است ، رو به رو شویم ، خود را به جای او بگذاریم و با همدردی در صدد رفع نیاز و محرومیت او برآییم .

انسانی که افسردگی را نشناسد ، از شادی نیز چیزی نخواهد دانست . پس ، نه هر فرد افسرده ای بیمار است و نه هر افسردگی ناپسند است ، اما مرزی نیز میان این دو وجود دارد .

لینک به دیدگاه

چگونه افکار با افسردگی ارتباط دارند ؟

محققان دریافته اند که یک عامل مهم آن است که فرد افسرده ، بسیاری از موقعیت ها را به نادرستی تعبیر و تفسیر می کند . تحساسات او از شیوه نگرش او به آنچه که در اطرافش می گذرد ، تاثیر می پذیرد . به عبارت دیگر احساس تنهایی و غمگینی فرد افسرده بدین علت است که به اشتباه تصور می کند که نالایق و ناشایست است و کسی به او اهمیت نمی دهد . بنابراین می توان به فرد افسرده کمک کرد تا به جای آن که روی خلق افسرده اش تاکید کند ، به تغییر دادن خطاهای شناختی اش بپردازد .

در حال حاضر روان درمانگران توجه خود را بر اظهارات مختلفی که این افراد درباره خود به ذهن می آورند ، یعنی به شیوع منفی ، احساس افسردگی اشان افزایش می یابد و در عین حال این افکار عموما بر واقعیات مبتنی نیستند و فرد را از آنچه که موقعیت اقتضا می کند ، غمگین تر می سازند .

شما می توانید به شیوه های زیر به خود یاری رسانید ،

الف ) شناسایی افکار منفی خودتان

ب ) تصحیح افکار منفی و جایگزین ساختن افکار واقع بینانه تر

لینک به دیدگاه

خطاهای شناختی خاص افسردگی کدامند ؟

افکار نادرست ، باعث افسردگی و وخیم تر شدن آن می شود. شما احتمالا مرتکب یک یا چند خطای فکری زیر می شوید .

این ها را بخوانید و ببینید که کدام یک شامل حال شما می شود .

1 - اغراق و مبالغه : شما به امور و وقایع معینی به طور مبالغه آمیزی نگاه می کنید . شما در شدت مشکلات و آسیبی که احتمالا به بار خواهد آمد ، اغراق و مبالغه می کنید . در عین حال ، توانی خود را برای مقابله و رویارویی با آنها دست کم می گیرید . بدون هیچ گونه شواهدی ، عجولانه نتیجه گیری می کنید و بر این باورید که نتیجه گیری شما صحیح است .

2 - تعمیم بیش از حد : شما عبارت های کلی و عریض و طویلی را به ذهن خود راه می دهید که بر جنبه های منفی تاکیید می کنند ، نظیر اینکه ، هیچ کس مرا دوست ندارد .

3 - نادیده انگاشتن جنبه های مثبت : شما صرفا تحت تاثیر افکار منفی قرار می گیرید و معمولا این افکار در ذهنتان فعال هستند .

لینک به دیدگاه

افسردگی فصلی چیست ؟

در چند سال گذشته معلوم شده است،کسانی که تنها در فصل زمستان افسرده می شوند ، از نوع خاصی افسردگی رنج می برند که اختلال عاطفی فصلی نامیده شده است . زنان بیش از مردان به این اختلال دچار می شوند .

دکتر نورمن روزنتال در سال 1980 از طریق سازمان بهداشت جهانی تبیین خاصی را ارائه داده است. به این ترتیب که در خلال ساعات تاریک غده کماجی ( اپی فیز ) که دارای ساختار بسیار کوچکی در پایین مغز است ، هورمون های ملاتونین ترشح می کنند که با خواب آلودگی و سستی و بی حالی در ارتباط است . نور مانع ترشح این هورمون می شود . در افراد به هنجار تعادل شیمیایی بدن به دلیل افزایش ملاتونین در زمستان دچار اختلال نمی شود ولی مبتلایان به افسردگی فصلی تحت تاثیر بیش از اندازه این هورمون قرار می گیرند .

اگر نبود نور موجب افسردگی فصلی می شود ، درمان این افراد به سادگی عبارت است از قرارگرفتن بیشتر در معرض نور .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...