Himmler 22171 ارسال شده در 3 آذر، 2011 خواستهها و علائق زنان در بازيهاي کامپيوتري موضوعي کاملا فراموششده است. اين مساله بخصوص در بازيهاي کامپيوتري سه بعدي و ويدئويي کاملا محسوس است. بيشتر اين بازيها ، حتي آنهايي که براي سنين کودکي طراحي شدهاند به گونهاي هستند که انگار فقط پسرها وجود خارجي دارند. جالب است که بدانيد به عنوان مثال بازيهاي ژانر Role-Playing با الهام از بازيهاي کودکان ساخته شدهاند. در ايران بازي در ميان پسربچهها و نزد دختربچهها کاملا شناخته شده است. اين جور بازيها در همهجاي دنيا وجود دارند. در اين بازيها هرکدام از بچهها نقشي به خود ميگيرند و پس از شبيهسازي اشياء و مکان ها قدم به درون يک داستان کاملا تصادفي اما با موضوع و هدفي روشن ميگذارند. بازي پسرها در اين موارد بيشتر ميل به جنگ و گريز دارد حال آنکه دخترها به شبيهسازي مناسبات اجتماعي علاقمندند. با اين وجود ، فضاي سورئاليستي و خشن بازيهاي کامپيوتري Role-Playing شباهت اندکي به فضاي واقعگرايانه بازي کودکان دارد و اصلا از جو عاطفي و احساسات بازي دختربچهها به دور است. 12
Himmler 22171 سازنده ارسال شده در 3 آذر، 2011 ساير بازيهاي کامپيوتري نيز بهتر از اين نيستند. بازيها Action ناگفته پيداست که با ذات دخترها در تضاد هستند. خشونت بيش از حد بعضي از اين بازيها حتي براي بعضي از پسران نيز غيرقابل است. بازيهاي يا Adventure نيز چندان براي دخترها جذاب نيستند. حتي براي خيلي از پسرها نيز کسلکننده و تداعيکننده فضاي درس و مدرسه است. البته گاهي اوقات اخباري ميرسد مبني بر اينکه فلان بازي کامپيوتري نزد دختران طرفداران زيادي پيداکرده است. مثلا بازي دنياي خميري Neverhood در سراسر دنيا علاقهمندان زيادي را جذب خود کرد و حتي در ايران نيز بعضي از دخترها از اين بازي فکري اما بامزه خوششان آمده بود. يا به عنوان نمونه ديگر آمارها نشان ميداد که دختران جوان از بازي Tomb Raider استقبال زيادي کردند. همين Tomb Raider هيچ ويژگي خاصي ندارد الا اينکه قهرمان داستان يک دختر جوان است و باقي مسائل داستان تمي پسرانه دارد. اگر در بازي Tomb Raider به جاي قهرمان داستان يک پسر بگذاريد هيچ تغيير خاصي در بازي و داستان و لحظات آن رخ نميدهد. کاري که قهرمان داستان در اين بازي انجام ميدهد جز کاراته بازي ، هفتتيرکشي و حل معماهاي غامض چيز ديگري نيست. بازيهاي ديگر نيز همين گونه اند. مثلا در بازي Longest Journey که يکي از زيباترين بازيها ژانر Adventure در زمان خودش بود نيز ميتوان به جاي قهرمان داستان يک پسر گذاشت و بخش عمدهاي از جزئيات داستان را بدون تغيير باقي گذاشت. تمام جذابيت اين گروه از بازيها براي دختران در وجود يک کاراکتر زن در داستان است. 8
Himmler 22171 سازنده ارسال شده در 3 آذر، 2011 پس دختران واقعا چه نوع بازيهايي را ميپسندند؟ مسائل و موضوعات زيادي ميتوانند براي دخترها جذاب باشند. يکي از آنها است. باتوجه به علاقه زنان به پديدههايي مانند ، می توان حدس زدا چه فضاهايي در بازيهاي کامپيوتري براي آنها جذاب است. تصور کنيد که در صحنهاي از يک بازي گير کردهايد. مثلا براي ادامه بازي نياز به داشتن يک کليد داريد که اين کليد در جيب يک پيرپسر خرفت يا يک دختر جوان مغرور و خودپسند است و شما براي بدست آوردن آن کليد ناگزير هستيد با طرف وارد يک گفتگو شويد و کليد را با ترفندهاي کلامي از او بگيريد. مهم نيست که شما به عنوان قهرمان داستان کاراکتر يک پسر را بازي ميکنيد يا يک زن. صرفنظر از جنسيت قهرمان داستان ، اين ، نوع چالشهاي اجتماعي و دشواريهاي برخوردهاي رودروست که براي زنان مي تواند موضوعي جذاب باشد. اين موضوع به کلي متفاوت از علاقههاي پسران جوان است. اگر به مثال قبل برگرديم ، در صحنه گرفتن کليد ، گفتگو کردن با طرف مقابل و دهان به دهان گذاشتن با او شايد براي بيشتر پسرها کسل کننده باشد. پسران در چنين صحنههايي ترجيح ميدهند با مشت به مغز او بکوبند يا با هفتتير او را آبکش کنند تا کليد را خيلي راحت بدست آورند ! 7
Himmler 22171 سازنده ارسال شده در 3 آذر، 2011 بازيهاي استراتژيک و دور از خشونت مانند The Sims و Sim City در اغلب نقاط دنيا خصوصا در کشورهاي صنعتي و توسعه يافته علاقهمندان بيشماري نزد زنان و دختران دارد و باقي بازيهايي که زنان دوست دارند خارج از گروه بازيهاي ويدئويي متداول است و بيشتر شامل آنهايي است که تحت عنوان قرار ميگيرند: بازيهايي از نوع پازل و جدول و کارت بازي و به طور کلي بازيهاي سرگرمکننده و سادهاي که فاقد کاراکترهاي انساني هستند. آنچه که دختران در بازيهاي کامپيوتري ويدئويي ميپسندند خشونت کمتر و حضور ملموستر موقعيتها و لحظههايي است که بتوانند مهارتهاي اجتماعي خود را محک بزنند. در اين ميان ، اگر معماها و ماجراهايي هم وجود داشته باشد که رنگي از طنز و شوخي را با خود داشته باشند ، بازهم مورد پسند و استقبال آنان قرار خواهند گرفت. متاسفانه تعداد کمي از بازيهاي کامپيوتري چنين هستند. گويا صنعت بازيهاي کامپيوتري زنان را فراموش کرده است. microrayaneh.com 6
*mishi* 11920 ارسال شده در 3 آذر، 2011 پس دختران واقعا چه نوع بازيهايي را ميپسندند؟ the sims:icon_redface: 6
* v e n o o s * مهمان ارسال شده در 3 آذر، 2011 منم sims 1 و2 رو بازی کردم؛ هی از صبح تا شب اهل خونه رو میفرستادم سر کار پول بیارن؛ تا خونرو خوشکل درست کنم بیچاره ها یا سر کار بودن یا خواب؛ نمیدونم چرا همش غر میزدن گاهی وقتا با یه همسایه پولدار ازدواج میکردن؛ کلی پول ازش میومد؛ sims 3 رو هم دارم؛ وقت نشد بازی کنم یکی دیگه هم بود؛ baby اونم بامزه بود؛ نی نی رو بزرگ میکردم؛ میخوابوندم ؛ میبردم پارک ؛ خیلی دوسش داشتم
DavOOd_TiTaN 10472 ارسال شده در 14 آذر، 2011 منم sims 1 و2 رو بازی کردم؛ هی از صبح تا شب اهل خونه رو میفرستادم سر کار پول بیارن؛ تا خونرو خوشکل درست کنم بیچاره ها یا سر کار بودن یا خواب؛ نمیدونم چرا همش غر میزدن گاهی وقتا با یه همسایه پولدار ازدواج میکردن؛ کلی پول ازش میومد؛ sims 3 رو هم دارم؛ وقت نشد بازی کنم یکی دیگه هم بود؛ baby اونم بامزه بود؛ نی نی رو بزرگ میکردم؛ میخوابوندم ؛ میبردم پارک ؛ خیلی دوسش داشتم ایوول بابا چه حوصله داشتی اون موقع سیمز بازی میکردی :biggrin: ما که همش یا Call of duty یا Need for speed یا gears of war یا God of war میزدیم 5
*mishi* 11920 ارسال شده در 14 آذر، 2011 دخترها مرغ بازی و پازل و دیگر هیچ!!! مرغ بازی چیه؟؟!!!:JC_thinking:مرغا که ترسناکن 2
Mr. Specific 43573 ارسال شده در 14 آذر، 2011 همونی که یه هواپیما میره مرغا رو با تیر میزنه و میره مرحله بعدی!! 2
TrueBlue 1583 ارسال شده در 14 آذر، 2011 بازيهاي يا Adventure نيز چندان براي دخترها جذاب نيستند.:w888: اتفاقا من کلا Adventure دوس دارم.:w589:هیچوقت هم Sims بازی نکردم Neverhood هم که کلا عشقه :vi7qxn1yjxc2bnqyf8v دخترها مرغ بازی و پازل و دیگر هیچ!!! Need For Speed Black and white Fifa Manager Plants vs. Zombies world of goo limbo The Tiny bang Story Neverhood Max and the magic marker آیا من یک پسر هستم؟ 4
TrueBlue 1583 ارسال شده در 14 آذر، 2011 اینکه جنگیه.بدرد همون پسرا میخوره:icon_razz: شما به این میگی جنگی؟ :icon_pf (34): 3
*mishi* 11920 ارسال شده در 14 آذر، 2011 شما به این میگی جنگی؟ :icon_pf (34): اوهوم،از دیدنشم سر ادم درد میگیره 2
TrueBlue 1583 ارسال شده در 14 آذر، 2011 اوهوم،از دیدنشم سر ادم درد میگیره خواهر زاده م در سن 3 سالگی همش به من می گفت اینو بازی کنم بشینه نگا کنه 3 سالش بود.دختر نیز بود به خاله ش رفته. Zombie رو هم خیلی دوس داره :4chsmu1: 2
Atre Baroon 19624 ارسال شده در 14 آذر، 2011 من عاشق need for speedم!!! خیلییییییییییییییی مزه میده بخصوص آهنگاش! ماریو یا همون قارچ خورم خیلی دوس دارم! کراش هم دوس دارم ولی نمیدونم این کامپیوتریش هست یا نه! 5
Himmler 22171 سازنده ارسال شده در 14 آذر، 2011 این همه نشستم عکس پیدا کردم:4chsmu1:هیچکی تحویل نگرفت کجاس من که ندیدم ؟ 1
ارسالهای توصیه شده