رفتن به مطلب

یک میلیارد دلار برای مالچ نفتی هزینه شد


ارسال های توصیه شده

با وجود به صرفه نبودن روش از بين بردن گرد و غبار؛

یک میلیارد دلار برای مالچ نفتی هزینه شد

ایرن: پدر علم کویرشناسی ایران گفت: مسئولان در حالی هزینه یک میلیارد دلاری را برای مالچ نفتی و از بین بردن گرد و غبار اختصاص دادند که این روش موقتی و به صرفه نیست.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

پرویز کردوانی امروز در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: استفاده از بادشکن یا درختکاری برای رفع گرد و غبار که دو راهکار پیشنهادی مسئولان است، صرفه اقتصادی ندارد.

وی بیان داشت: استفاده از درخت‌کاری برای زمین یک میلیون هکتاری از نظر هزینه آب به صرفه نیست و باید به دنبال راه‌های دیگری برای این مقابله با گرد و غبار بود.

پدر علم کویر شناسی ایران تصریح کرد: با توجه به اینکه هوای خوزستان آلوده است، بنابراین استفاده از روش بارش باران با هواپیما سبب بارش اسیدی و گل آلود می‌شود که به صرفه نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر سه مرحله از روش مالچ نفتی در خوزستان استفاده کردند و این در حالی است که هنوز هم معضل گرد و غبار در این استان وجود دارد.

کردوانی با بیان اینکه رئیس محیط زیست عراق اعلام کرده که سرطان در اثر گرد و غبار افزایش یافته که این اظهارات قابل تایید نیست، افزود: از آنجائی‌که بیشترین گرد و غبار وارد شده به ایران از سمت کشور عراق است به همین خاطر رئیس محیط زیست کشور قول داده که در طول پنج سال سبب تثبیت گرد و غبار شود.

* گرد و غبار از داخل کشور نیست

وی با اشاره به اینکه برخی از مقامات کشور معتقدند که بخشی از گرد و غبارها از بیابان‌های اطراف تهران مثل رباط کریم است، ادامه داد: این گفته صحت ندارد و گرد و غبار از غرب کشور وارد شده است و منطقه رباط کریم تهران در شرق کشور قرار دارد.

کردوانی گفت: گرد و غبار 22 استان کشور را در گیر کرده است که در سال گذشته با چهار کشور عراق، ترکیه، ایران و سوریه مذاکراتی صورت گرفت و قرار شد از مالچ نفتی برای رفع این مشکل استفاده شود.

پدر علم کویر شناسی ایران در پاسخ به کسانی که اظهار می‌کنند چرا در گذشته اثری از گرد و غبار وجود نداشته است، بیان داشت: گرد و غبار ناشی از خشکی باتلاق‌‌ها مثل باتلاق گاو خونی، از بین رفتن پوشش گیاهی در کشور، تبدیل زمین‌های زراعتی به بایر و گرم شدن زمین است.

وی گفت: با وجودی که مسئولان کشور نسبت به کاربرد موقتی مالچ نفتی برای جلوگیری از گرد و غبار واقف هستند و استفاده از ریگ را برای تثبیت گرد و غبار ترجیح می‌دهند، اما همچنان در مقابل این پیشنهاد سکوت اختیار کردند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...