رفتن به مطلب

سیستان عزیز دوباره به پاخیز!بنازم این مدیریت جهانی رو !!!!!


ارسال های توصیه شده

مهر؛ سیستان زمانی انبار غله ایران بود، اما اكنون بادهای 120 روزه، قد كشیده اند و تا 160 روز در سیستان و بلوچستان ادامه دارند. قطع آب این رودخانه و خشك شدن دریاچه هامون به سبب قطع آب هیرمند توسط افغانستان، موجب افزایش بادهای 120 روزه و حركت شن های روان و گرد و غبار شده است و تاكنون خسارات زیادی به بخشهای مختلف وارد كرده است.

 

- سیستان و بولچستان از حدود 11 سال پیش تاكنون به دلیل قطع رودخانه هیرمند و خشك شدن بستر دریاچه هامون با بحران خشكسالی روبرو شده است و منطقه ای كه در گذشته به انبار غله ایران معروف بود اكنون با از بین رفتن كشاورزی، دامپروری و صید و صیادی دست به گریبان است.

 

- متوسط بارندگی دنیا 750 میلی متر در سال است كه این میزان در ایران حدود 250 میلی متر و در سیستان در شرایط معمولی 59 میلی متر است.

 

 

p2hu6m3hgod08qjnza.jpg

 

هامون پیش از خشك شدن

 

 

 

epmiixgw0xsvv4gvydwe.jpg

 

هامون پس از خشك شدن

 

- حیات سیستان به رودخانه هیرمند كه از افغانستان سرچشمه می گیرد وابسته است. آب این رودخانه به سوی ایران به علت جنگ و بی ثباتی این كشور چندین دوره قطع و باعث ایجاد خشكسالی های شدید شده است. كه آثار زیان بار اقتصادی و اجتماعی فراوانی را برای این منطقه در پی داشته است.

 

- با ادامه این شرایط، اثری از نیزارهای تالاب هامون به جای نخواهد ماند و این معضل با تبعات زیان ‌بار فراوانی این منطقه را همچنان تهدید می ‌كند

 

 

zbcyxstkuqt61b34yzcx.jpg

 

- با پدیده خشكسالی در منطقه سیستان كه سرمنشا آن افغانستان است، نه تنها مشكلات اقتصادی دامنگیر منطقه شده بلكه معضلات بهداشتی و زیست محیطی نیز بسیاری از ساكنان این استان را با مشكل رو به رو كرده است.

 

- كارشناسان و برخی مسئولان بر این باورند كه اگر دولت افغانستان با جمهوری اسلامی ایران همكاری كند بسیاری از این مشكلات حل خواهد شد و نه تنها مردم سیستان و بلوچستان بلكه ساكنان استان های همجوار دو كشور همسایه افغانستان و پاكستان نیز از فقر و محرومیت خارج می شوند زیرا بیش از 90 درصد مایحتاج و نیازمندی های مردم این دو كشور بخصوص استان های همجوار از این منطقه تامین می شود.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

هامون دوباره خشک مي شود؟

افزايش بادهاي 120 روزه به 160 روز

خشکسالي بيش از يک دهه مشکلات فراواني براي سيستان و بلوچستان به وجود آورده است و هم اکنون بادهاي مشهور 120 روزه سيستان به 160 روز افزايش يافته است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

استان سيستان و بلوچستان با بيش از 187هزار و 500 کيلومتر مربع مساحت يکي از مناطق گرم و خشک ايران اسلامي است.

 

منطقه سيستان واقع در شمال اين استان از حدود 11 سال پيش تاکنون به دليل قطع رودخانه هيرمند و خشک شدن بستر درياچه هامون با بحران خشکسالي روبرو شده است و منطقه اي که در گذشته به انبار غله ايران معروف بود اکنون با از بين رفتن کشاورزي، دامپروري و صيد و صيادي دست به گريبان است.

 

جنوب سيستان و بلوچستان با شهرستانهاي خاش، سراوان، ايرانشهر، سرباز، سيب سوران، زابلي، نيکشهر، کنارک و چابهار نيز به علت کاهش نزولات آسماني و خشک شدن رودخانه ها و سدها دوران ناخوشايندي را پشت سر مي گذراند.

 

سيستان و بولچستان از حدود 11 سال پيش تاکنون به دليل قطع رودخانه هيرمند و خشک شدن بستر درياچه هامون با بحران خشکسالي روبرو شده است و منطقه اي که در گذشته به انبار غله ايران معروف بود اکنون با از بين رفتن کشاورزي، دامپروري و صيد و صيادي دست به گريبان است

 

يکي از اساتيد دانشگاه سيستان و بلوچستان اظهار داشت: متوسط بارندگي دنيا 750 ميلي متر در سال است که اين ميزان در ايران حدود 250 ميلي متر و در سيستان در شرايط معمولي 59 ميلي متر است.

غلامرضا نوري با اشاره به وابستگي تالاب بين المللي هامون به رودخانه مرزي هيرمند گفت: وابستگي حيات سيستان به رودخانه هيرمند که از افغانستان سرچشمه مي گيرد اين رودخانه به علت جنگ و بي ثباتي اين کشور چندين دوره شاهد قطع آب به ايران و ايجاد خشک سالي هاي شديد بوده است.

 

وي گفت: که آثار زيان بار اقتصادي و اجتماعي فراواني را براي اين منطقه در پي داشته است.

 

بادهاي 120 روزه افزايش يافته اند/ افزايش طوفانهاي شن

 

قطع آب اين رودخانه و خشک شدن درياچه هامون موجب افزايش بادهاي 120 روزه و حرکت شن هاي روان و گرد و غبار شده است و تاکنون خسارات زيادي به بخشهاي مختلف وارد کرده است.

 

سرپرست اداره کل حفاظت محيط زيست سيستان و بلوچستان معتقد است که خشکسالي بيش از يک دهه گذشته در منطقه سيستان علاوه بر افزايش سرعت توفان و گرد و غبار ناشي از آن، مدت زمان وزش بادها را نيز افزايش داده است.

 

 

خسرو افسري بيان داشت: اکنون حدود 33 درصد سطح اين استان را بيابان و شنزار تشکيل مي ‌دهد که همين تعداد، وسعتي معادل شش ميليون و 300 هزار هکتار را شامل مي ‌شود.

 

27 کانون بحراني فرسايش خاک در سيستان و بلوچستان/ شنهاي روان کانونهاي جمعيتي را تهديد مي کند

 

مدير کل اداره منابع طبيعي و آبخيزداري استان نيز گفت: تاکنون با انجام بررسي‌ هاي کارشناسي، 27 کانون بحراني فرسايش خاک در سطح بيش از يک ميليون هکتار از مساحت استان شناسايي شده است.

 

محمد نبي ياري افزود: بادهاي موسمي 120 روزه که بعد از وقوع خشکسالي ‌هاي چند سال اخير به حدود 160 روز افزايش يافته موجب جاري شدن شن‌ هاي روان در خانه و کاشانه و زندگي مردم و گسترش بيابان شده است.

 

تالاب خشکيده هامون مهمترين عامل گرد و غبار/ افغانستان به تعهداتش در خصوص هيرمند توجه نمي کند

 

يک کارشناس زيست محيطي مي گويد: برخي بررسي‌ ها نشان مي دهد که منشأ گرد و غبار طوفان ‌هاي منطقه سيستان بستر تالاب خشکيده بين ‌المللي هامون است اما بررسي ‌هاي بعدي کارشناسي و تهيه گزارشهاي ميداني توسط بعضي از کارشناسان محيط زيست و منابع طبيعي مشخص کرده که تداوم خشکسالي‌ هاي اخير و افزايش سرعت باد و شدت غلظت گرد و خاک، کانون ‌هاي بحراني جديدي در منطقه به وجود آمده است.

 

نيزارهاي هامون در خطر نابودي

 

کارشناسان اظهار مي دارند که با ادامه اين شرايط، اثري از نيزارهاي تالاب هامون به جاي نخواهد ماند و اين معضل با تبعات زيان ‌بار فراواني اين منطقه را همچنان تهديد مي ‌کند.

 

مديرکل منابع طبيعي سيستان و بلوچستان نيز بيان داشت: حدود 94 درصد مساحت اين استان را عرصه‌ هاي منابع طبيعي شامل يک ميليون هکتار جنگل، 10 ميليون و 250 هزار هکتار مرتع و شش ميليون و 300 هزار هکتار بيابان در بر مي گيرد که براي حفظ منابع طبيعي و جلوگيري از بيابان زايي نياز به همکاري بيش از پيش تمام سازمانها، نهادها و گروه هاي مختلف و آحاد مردم است.

 

اقدامات قابل توجهي در خصوص کنترل کانونهاي شن صورت گرفته است

 

وي گفت: براي جلوگيري از تخريب محيط زيست و نابودي منابع طبيعي و اراضي کشاورزي سازمان ‌هاي مختلف از جمله اداره کل حفاظت محيط زيست، منابع طبيعي، جهاد کشاورزي طرح ها و برنامه هاي کاربردي زيادي را به اجرا در آورده اند که تاکنون نقش بسزايي در کاهش اثرات فرسايش خاک و طوفان ‌ها داشته است.

 

وي افزود: آغاز عمليات اجرايي طرح بيابان‌ زدايي در مناطق حساس و بحراني در سطح 835 هزار هکتار طي يک برنامه 10 ساله با اعتبار 400 ميليارد ريال از سال 1388 از مصوبات سفر دوم هيئت دولت به استان است.

 

مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري سيستان و بلوچستان نيز اجراي عمليات آبخيزداري و آبخوان داري را از روشهاي مناسب استحصال و توسعه منابع آبي استان شامل آبهاي زيرزميني و سطحي اعلام کرد.

 

محمد نبي ياري اظهار داشت: اجراي اين طرحها زمينه را براي ذخيره سازي و تزريق بخش قابل توجهي از روان آب ها و نزولات آسماني قبل از تبخير، به مخازن سازه ‌هاي کوچک آبخيزداري و سفره هاي زير زميني فراهم و از سيلاب هاي مخرب نيز جلوگيري مي کند.

 

وي گفت: اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان در سطح استان تکنيک تغذيه مصنوعي و پخش سيلاب را با توجه به شرايط خاص هر منطقه، حداقل به سه شيوه شامل انجام پروژه هاي پخش سيلاب، کنترل هرز آب ها و پخش آب انجام مي دهد.

 

وي افزود: احياي پوشش گياهي، اصلاح بافت خاک و بهبود وضعيت معيشت کشاورزان و آبخيزنشينان از نتايج طرحهاي آبخيزداري و کنترل روان آب ها و پخش آب است که در برخي حوزه ها بخصوص در حوزه هاي آبخيز منتهي به دشت هاي مرکزي و جنوب استان و از جمله دشت هاي شهرستان ‌هاي خاش، ايرانشهر، دلگان، سراوان و زاهدان قابل انجام مي باشد.

 

مدير کل منابع طبيعي استان گفت: اکنون مطالعات و طراحي چهار سايت به اتمام رسيده است و در صورت تامين اعتبار آماده اجرا مي باشد و همچنين طرح تغذيه مصنوعي از طريق حوضچه هاي تغذيه نيز با پيشرفت 75 درصد در حال اجرا بوده و يک سايت پخش سيلاب نيز عمليات اجرايي آن به اتمام رسيده است.

 

زمينهاي زير کشت کشاورزي در استان کاهش يافته است

 

رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان نيز بيان داشت: توسعه گلخانه ها، ساخت استخرهاي چند منظوره، اجراي طرح هاي مختلف کشاورزي، اعطاي تسهيلات براي استفاده بهينه از چاه هاي کشاورزي، ايجاد دامداري ها و صدها طرح بزرگ و کوچک در راستاي جلوگيري از نابودي کشاورزي و دامداري استان اجرا شده است.

 

محمد کيخا گفت: پيش از بروز خشکسالي بيش از 120هزار هکتار زمين در منطقه سيستان به زير کشت انواع محصولات زراعي و باغي مي رفت که در طول سالهاي خشکسالي به ميزان قابل توجهي کاهش پيدا کرد اما با تلاشهاي انجام شده رفته رفته کشاورزي منطقه توسعه پيدا کرد و اکنون حدود 80 هزار هکتار زمين در منطقه احيا و کار کشاورزي رونق گرفته است.

 

مديرکل مديريت بحران استانداري سيستان و بلوچستان نيز معتقد است که اين استان همچنان با پديده خشکسالي دست و پنجه نرم مي کند.

 

حجتعلي شايانفر در عين حال مي گويد: در گذشته هر گاه خشکسالي دامنگير اين استان مي شد بسياري از مردم به مناطق ديگر کشور مهاجرت مي کردند اما در چند سال گذشته با وجود بحران خشکسالي نه تنها مردم مهاجرت نکردند بلکه همچنان به زندگي خود در مناطق شهري و روستايي ادامه مي دهند.

 

وي گفت: اجراي طرحهاي مختلف و توجه و عنايت دولت با ساخت طرحهاي زيربنايي موجب جلوگيري از مهاجرت مردم شد.

 

خشکسالي موجب رواج شغلهاي کاذب شده است

 

برخي افراد بومي نيز مي گويند: خشکسالي زمينه رواج شغل هاي کاذب مانند قاچاق سوخت و کالا را فراهم کرد بطوريکه اگر در گذشته بسياري از مردم از راه کشاورزي و دامداري و صيد و صيادي امرار معاش مي کردند با خشک شدن رودخانه ها و ديگر منابع آبي منطقه، مردم بيکار شدند و به ناچار به شغل هاي کاذب روي آوردند.

 

 

 

 

قاچاق سوخت يکي از عمده فعاليت ها و شغل هاي کاذب است که تا يک سال پيش در منطقه سيستان بطور گسترده رواج داشت اما با اجراي طرحهاي انسداد مرز در اين منطقه از خروج اين سرمايه هاي ملي جلوگيري شد اما قاچاقچيان و سودجويان خط سير قاچاق را از شمال استان به جنوب آن بخصوص شهرستان هاي سراوان، سرباز و چابهار تغيير دادند

 

 

قاچاق سوخت يکي از عمده فعاليت ها و شغل هاي کاذب است که تا يک سال پيش در منطقه سيستان بطور گسترده رواج داشت اما با اجراي طرحهاي انسداد مرز در اين منطقه از خروج اين سرمايه هاي ملي جلوگيري شد اما قاچاقچيان و سودجويان خط سير قاچاق را از شمال استان به جنوب آن بخصوص شهرستان هاي سراوان، سرباز و چابهار تغيير دادند.

 

اين در حالي است که اگر اوضاع کشاورزي، آب، طرحهاي زير ساختي و تجهيزات و اداوات کشاورزي تامين شود زمين هاي مستعد جنوب استان با محصولات منحصر به فرد گرمسيري، مرکز استان بخصوص حاشيه تفتان براي محصولات کشاورزي گرمسيري و سردسيري و شمال استان به انواع محصولات زراعي و باغي، دامداري و صيد و صيادي مي تواند چهره منطقه را متحول و حتي تامين کننده مواد غذايي و ساير نيازمندي هاي شرق کشور باشد.

 

افغانستان سرمنشا خشکسالي سيستان و بلوچستان است

 

متاسفانه با پديده خشکسالي در منطقه سيستان که سرمنشا آن نيز افغانستان است، نه تنها مشکلات اقتصادي دامنگير منطقه شده بلکه معضلات بهداشتي و زيست محيطي نيز بسياري از ساکنان اين استان را با مشکل رو به رو کرده است.

 

کارشناسان و برخي مسئولان بر اين باورند که اگر دولت افغانستان با جمهوري اسلامي ايران همکاري کند بسياري از اين مشکلات حل خواهد شد و نه تنها مردم سيستان و بلوچستان بلکه ساکنان استان هاي همجوار دو کشور همسايه افغانستان و پاکستان نيز از فقر و محروميت خارج مي شوند زيرا بيش از 90 درصد مايحتاج و نيازمندي هاي مردم اين دو کشور بخصوص استان هاي همجوار از اين منطقه تامين مي شود.

لینک به دیدگاه

 

تاپیک شما بسی مبسوط تره

 

تالار هم متفاوت

اما اگه لازم میدونید به مدیریت میگم حذفش کنه گرچه نگفته حذف خواهد شد !

لینک به دیدگاه
تاپیک شما بسی مبسوط تره

 

تالار هم متفاوت

اما اگه لازم میدونید به مدیریت میگم حذفش کنه گرچه نگفته حذف خواهد شد !

نه بزارین بمونه

اونجا بحث نمیشه

شاید لااقل اینجا بحث شد...

من خیلی دوس دارم بعضی موارد زیست محیطی روشون بحث بشه

یه بار مطلب دریاچه ارومیه رو گذاشتم که بحث شه چون واقعا مهمه ولی زودی انتقالش دادن

متاسفانه تو تالار گفتگوی آزاد نمیشه یه موضوع خوب گذاشت چون زود انتقالش میدن

عوضش چیزهایی میمونه که خیلیهاش اصلا ارزش بحث کردن نداره

از این بابت واقعا متاسفم و افسوس میخورم

کار خوبی کردین امیدوارم مثل تاپیکهای من انتقال ندن

این کارشون باعث شد که دیگه تو تالار گفتگوی آزاد هیچ تاپیکی نزنم حتی بهترین موضوع ها رو بردم تو تالار محیط زیست اینجوری اعصابم راحت تره

یعنی نمیذاری خبر زیست محیطی رو زمین بمونه ها! :banel_smiley_4:

نه تا من هستم هیچ خبر محیط زیستی نباید رو زمین بمونه

درسته خیلیهاشو حتی یک نفر هم نمیبینه ولی من تلاشمو میکنم

محیط زیست مال همه ماست و همه باید تلاش کنیم

چطور بهره کشی از اون رو بلدیم ولی تو بحث و ارائه راهکار و حتی نظر دادن تنبلی میکنیم و به خودمون مربوط نمیکنیم؟؟؟؟؟؟؟؟ و حتی تو گفتگو هم جایی براش نمیدیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

چرا جایی که زندگی میکنیم و نفس میکشیم نباید خبرهاش و اقداماتی که به ضررش انجام میشه رو نخونیم و محکوم نکنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اینها همش واسه من سواله...

لینک به دیدگاه
نه بزارین بمونه

اونجا بحث نمیشه

شاید لااقل اینجا بحث شد...

من خیلی دوس دارم بعضی موارد زیست محیطی روشون بحث بشه

یه بار مطلب دریاچه ارومیه رو گذاشتم که بحث شه چون واقعا مهمه ولی زودی انتقالش دادن

متاسفانه تو تالار گفتگوی آزاد نمیشه یه موضوع خوب گذاشت چون زود انتقالش میدن

عوضش چیزهایی میمونه که خیلیهاش اصلا ارزش بحث کردن نداره

از این بابت واقعا متاسفم و افسوس میخورم

کار خوبی کردین امیدوارم مثل تاپیکهای من انتقال ندن

این کارشون باعث شد که دیگه تو تالار گفتگوی آزاد هیچ تاپیکی نزنم حتی بهترین موضوع ها رو بردم تو تالار محیط زیست اینجوری اعصابم راحت تره

 

 

قصد دخالت توی کار مدیران این سایت و مخصوصا ایتن تالار ندارم واسه همشون احترام زیادی قائلم

اما گاهی میشه از برخی تاپیکای خبری بحث های جالبی بیرون کشید و ریشه ای به برخی از معضلات و مشکلات فعل جامعه نیگاه کرد !

 

در هر حال این تاپیک نباید عمر زیادی توی این تالار داشته باشه !؟

چون نمیتونه نقدی بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی باشه !؟

 

چون نمیتونه به عدم توجه به معضلات مردم اون خطه داشته باشه !؟

 

چون نمیتونه به مشکلات زیست محیطی و اقتصادی و اجتماعی حاصل از این پدیده ، وارد بشه !/

 

نمیدونم کدومتون بچه اون خطه از ایران عزیز هستین یا به اون منطقه سفر کردین

 

اما این مشکلات و من از نزدیک دیدم

دیدم که جوانان اونجا به جای خیلی از کارهای عمرانی چطور به چتر بازی روی آوردن(حمل مواد سوختی از ایران به مناطق مرزی)

برای درک این نوع اشتغال کاذب خود بنده به شخصه توی یک سفر همراه این دوستان به شغل شریف چتر بازی و مشکلات اون شغل !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! آشنا شدم

 

چرا انبار غله ایران در برهه ای از تاریخ ایران زمین با سوء مدیریت به این وضع افتاده !!!!!

لینک به دیدگاه
قصد دخالت توی کار مدیران این سایت و مخصوصا ایتن تالار ندارم واسه همشون احترام زیادی قائلم

اما گاهی میشه از برخی تاپیکای خبری بحث های جالبی بیرون کشید و ریشه ای به برخی از معضلات و مشکلات فعل جامعه نیگاه کرد !

 

در هر حال این تاپیک نباید عمر زیادی توی این تالار داشته باشه !؟

چون نمیتونه نقدی بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی باشه !؟

 

چون نمیتونه به عدم توجه به معضلات مردم اون خطه داشته باشه !؟

 

چون نمیتونه به مشکلات زیست محیطی و اقتصادی و اجتماعی حاصل از این پدیده ، وارد بشه !/

 

نمیدونم کدومتون بچه اون خطه از ایران عزیز هستین یا به اون منطقه سفر کردین

 

اما این مشکلات و من از نزدیک دیدم

دیدم که جوانان اونجا به جای خیلی از کارهای عمرانی چطور به چتر بازی روی آوردن(حمل مواد سوختی از ایران به مناطق مرزی)

برای درک این نوع اشتغال کاذب خود بنده به شخصه توی یک سفر همراه این دوستان به شغل شریف چتر بازی و مشکلات اون شغل !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! آشنا شدم

 

چرا انبار غله ایران در برهه ای از تاریخ ایران زمین با سوء مدیریت به این وضع افتاده !!!!!

منم مدیرانمون رو دوس دارم و احترام خاصی واسه همشون مخصوصا مدیرای تالار آزاد دارم

قصد منم توهین نبوده و نیست

 

 

منم سعی کردم از این راه فریادمو برسونم

سعی کردم به بحث و چالش بکشم

سعی کردم فرهنگ محیط زیست رو از اینجا حتی شده یه گوششو نشون بدم

ولی با انتقال دادن موضوع ها نشد...

منم کاری ندارم

هر چند گوشه نشین شدم و تنها موندم ولی یه روز همه اون آدمهایی که این موضوع و بلایایی که داره سر محیط زیست ایرانمون میاد رو نادیده میگیرن، بد جوری پشیمون میشن...

الان همین موضوعی که تاپیک زدین به همه ما مربوطه ، به همه ایرانیها

یعنی واقعا موضوع مهمی نیست؟

خشک شدن ارومیه و بختگان مهم نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ماجرای باغ وحش و توله خرس ها مهم نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ولی موضوعات دیگه که در موردشون بحث میشه مهمه؟؟؟؟

واقعا چقدر از این بحثهایی که شده مهم و مفید بوده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

چقدر از این بحثها تونستیم مطلب یاد بگیریم و کمکی به وضع کشور و خودمون بکنیم؟

لینک به دیدگاه

درود

همين جا بحث مي كنيم:

سيستان را انبار غله مي نامند و در وصف آن بسيار سخن گفته شده

ناصر خسرو در سفر نامه ي خود سيستان را سرزميني مي نامد كه 3 بار در سال محصول مي دهد و آنقدر محصول زياد است كه مردم تنها يك بار برداشت مي كنند.

ملك سيستان آمال تمام كشور گشا ها و فرماندهان بوده

درياچه ي هامون درياچه اي است كه از آن موعود زرتشت به پا مي خيزد

اما...

خوب طرح هاي رساندن آب به سيستان را بررسي كنيم

لینک به دیدگاه
سیما جون من که حذف نکردم و جلو بحثتون و نگرفتم هر تالاری قانون داره کپی پیس و اخبار مربوط به

آزاد نیست:banel_smiley_4:

 

ای کاش این روح قانون مداری که شما میگیدو اونو پیراهن عثمان میکنید برای جوابگویی به کاربرانتونو ،همه ما ایرانیان لحاظ میکردیم تا شاهد این همه بی قانونی در سطح کشور و مخصوصا توی این سایت و اون تالار نباشیم !!

 

طرف میگه من نبودم دستم بود تقصیر آستینم بود.................!!!

لینک به دیدگاه
درود

همين جا بحث مي كنيم:

سيستان را انبار غله مي نامند و در وصف آن بسيار سخن گفته شده

ناصر خسرو در سفر نامه ي خود سيستان را سرزميني مي نامد كه 3 بار در سال محصول مي دهد و آنقدر محصول زياد است كه مردم تنها يك بار برداشت مي كنند.

ملك سيستان آمال تمام كشور گشا ها و فرماندهان بوده

درياچه ي هامون درياچه اي است كه از آن موعود زرتشت به پا مي خيزد

اما...

خوب طرح هاي رساندن آب به سيستان را بررسي كنيم

يكي از راه حل هايي كه معمولا جزو اولين راه حل هاي پيشنهادي در اينطور مواقع هست انتقال آب شور از دريا ها به اين تالاب ها هست

اين راه حل ايرادات بسيار بزرگي به همراه دارد:

1-اكوسيستم اين منطقه بر پايه ي آب شيرين شكل گرفته و جابجايي آن با آب شور كل اين نظام را به هم مي ريزد و نابود مي سازد

2-آب شور در اين سرزمين ها باعث شور تر شدن خاك مي شود و قابليت كشاورزي را از بين مي برد

3-هزينه ي بالاي اين طرح :زيرا مي بايست آب بصورت 2 كانال رفت و برگشتي دايما پمپاژ شود و اين كار هزينه ي بالايي در بر دارد و نتيجه كم

4-از ديد مدافعان اين طرح تبخير آب از سطح اين درياچه ها و همراهي آن با باد هاي منطقه مي تواند موجب بالا رفتن رطوبت كل منطقه شود و بارندگي هايي در سطح منطقه ايجاد كند و در نهايت منجر به اباداني شود.

اين تصور نمي تواند درست باشد زيرا اگر چنيني بود ما در حاشيه ي سد هايمان مي بايست ميانگين بارندگي بيشتري از ديگر جاي هاي كشور مي داشتيم كه عملا اين طور نيست

بخار حاصل از درياچه ها تنها ابر هاي عبوري را تغذيه مي كنند و براي اين كه يك ابر ببارد نياز به فرآيند هاي ديگري بجز جذب بخار نيز هست

اين طرح به نظر مي رسد موجب آباداني افغانستان و پاكستان شود تا سيستان ايران

لینک به دیدگاه
درود

همين جا بحث مي كنيم:

سيستان را انبار غله مي نامند و در وصف آن بسيار سخن گفته شده

ناصر خسرو در سفر نامه ي خود سيستان را سرزميني مي نامد كه 3 بار در سال محصول مي دهد و آنقدر محصول زياد است كه مردم تنها يك بار برداشت مي كنند.

ملك سيستان آمال تمام كشور گشا ها و فرماندهان بوده

درياچه ي هامون درياچه اي است كه از آن موعود زرتشت به پا مي خيزد

اما...

خوب طرح هاي رساندن آب به سيستان را بررسي كنيم

مشکل من این نیست که کجا بحث کنیم

بلکه حرف من اینه که نمیشه تو تالار گفتگوی آزاد یه تاپیک در مورد محیط زیست زد که در موردش بحث بشه

من نمیتونم اینو درک کنم که مسائل محیط زیست مهم نباشن...

لینک به دیدگاه
مشکل من این نیست که کجا بحث کنیم

بلکه حرف من اینه که نمیشه تو تالار گفتگوی آزاد یه تاپیک در مورد محیط زیست زد که در موردش بحث بشه

من نمیتونم اینو درک کنم که مسائل محیط زیست مهم نباشن...

 

وقتی بشه از یک مطلب نقد جالبی از عملکردها یافت گویا نباید بحث آزاد گذاشت و راهکار ارائه داد برای از بین بردن این مشکلات

 

متاسفانه یا خوشبختانه این سایت جزء تالار مثلا آزادش کاربر آنلاین و پرشمار دیگه ای نداره که جای بحث بشه

 

گرچه حرف مدیران هم محترم هست که هر موضوعی باید درجای مناسب خودش زده بشه

 

با این حرفشون موافقم

 

اما بازم میگم بعضی از تاپیکای خبری هم میشه به بحث آزاد گذاشت و راجبش حرف زد

 

محدود کردن بحث توی گفتگوی آزاد چندان جالب نیست چون باعث میشه کاربران بیشتر راجع به برخی مسائل حرف بزنن گرچه توسعه و بسط حوزه گفتگوی آزاد باعث به خطر افتادن سایت و به دام فیل ترینگ جمهوری افتادن رو در پی داره که گویا توجه مدیران بیشتر برای این قسمت هست و برای همین هر از چند گاهی سعی در آپدیت کردن قوانین سایتشونو دارن !

 

قوانینی که گویا فقط برای تعدادی از کاربران وحی منزل هست که نباید کپی پیستکنن اما در همین حال با تعجب شاهدکپی پیست هایی هستیم که توی سایت میشه بدون برخورد باهاشون و حذف تاپیکاشون !!

 

قوانین برای همه نه اینکه قوانین برای یکی!!

لینک به دیدگاه
وقتی بشه از یک مطلب نقد جالبی از عملکردها یافت گویا نباید بحث آزاد گذاشت و راهکار ارائه داد برای از بین بردن این مشکلات

 

متاسفانه یا خوشبختانه این سایت جزء تالار مثلا آزادش کاربر آنلاین و پرشمار دیگه ای نداره که جای بحث بشه

 

گرچه حرف مدیران هم محترم هست که هر موضوعی باید درجای مناسب خودش زده بشه

 

با این حرفشون موافقم

 

اما بازم میگم بعضی از تاپیکای خبری هم میشه به بحث آزاد گذاشت و راجبش حرف زد

 

محدود کردن بحث توی گفتگوی آزاد چندان جالب نیست چون باعث میشه کاربران بیشتر راجع به برخی مسائل حرف بزنن گرچه توسعه و بسط حوزه گفتگوی آزاد باعث به خطر افتادن سایت و به دام فیل ترینگ جمهوری افتادن رو در پی داره که گویا توجه مدیران بیشتر برای این قسمت هست و برای همین هر از چند گاهی سعی در آپدیت کردن قوانین سایتشونو دارن !

 

قوانینی که گویا فقط برای تعدادی از کاربران وحی منزل هست که نباید کپی پیستکنن اما در همین حال با تعجب شاهدکپی پیست هایی هستیم که توی سایت میشه بدون برخورد باهاشون و حذف تاپیکاشون !!

 

قوانین برای همه نه اینکه قوانین برای یکی!!

موافقم

تو تالار گفتگوی آزاد بیشتر در مورد چیزهایی بحث میشه که واقعا خنده آور و گاها مضحکه...

لینک به دیدگاه
درود

همين جا بحث مي كنيم:

سيستان را انبار غله مي نامند و در وصف آن بسيار سخن گفته شده

ناصر خسرو در سفر نامه ي خود سيستان را سرزميني مي نامد كه 3 بار در سال محصول مي دهد و آنقدر محصول زياد است كه مردم تنها يك بار برداشت مي كنند.

ملك سيستان آمال تمام كشور گشا ها و فرماندهان بوده

درياچه ي هامون درياچه اي است كه از آن موعود زرتشت به پا مي خيزد

اما...

خوب طرح هاي رساندن آب به سيستان را بررسي كنيم

 

این حرف درست

 

اما آیا نمیشه راجع به فعالیت بیشتر و بالابردن توان ، سیاسیت خارجی ایران توی صحنه بین المللی بحث کرد

ایا بهتر نیس تا جمهوری اسلامی به حای توجه به مدیریت جهانی ، بتونه قدرت سیاست خارجی شو توی منطقه و مخصوصا در مورد این همسایه شرقیش بیشتر بکنه!

 

ایا نیاز نیست به جای صرف هزینه های و سرمایه گذاریهای بسیار در این کشور از اهرم فشار برای بازگشایی مجدد ااب این دریاچه استفاده کنیم

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...