رفتن به مطلب

گزیده ی اخبار علمی ...


ارسال های توصیه شده

هو المتین

با سلام به دوستان عزیز

 

خوب همگی بهتر میدونید در دنیای امروز دستاوردهای علمی بصورت لحظه ای در حال پیشرفت هستند و اطلاع از این دستاوردها و اخبار برای علاقه مندان بسیار جالب هست .

 

این تاپیک برای اطلاع رسانی از اخبار و دستاوردای علمی ایران و جهان تاسیس شده .

 

البته اخباری که در این تاپیک ارائه میشه صرفا مختص مهندسی مکانیک نیست بلکه میتونه به حوزه ی های مختلف علم و فناوری مربوط بشه .

 

پس از دوستان عزیز دعوت میکنم تا اخبار خودشون رو برای اطلاع سایر دوستان اینجا قرار بدهند .

 

موفق و پیروز باشید ...

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 66
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

روبات آمريکا از ايران شکست خورد

 

_________________________

 

تیم ربوکاپ جرجیا تک آمریکا که متعلق به دانشگاه شماره 27 دنیا است در مسابقات جهانی ربوکاپ ترکیه مقابل روباتهای فوتبالیست سایز کوچک تیم mrl از دانشگاه آزاد اسلامی قزوین شکست خورد تا تیم ایرانی پاسخ محکمی به تحریمهای قطعات این نوع روبات توسط آمریکا داده باشد.

 

تیم جرجیا تک آمریکا که در رتبه بندی دانشگاههای معتبر دنیا جایگاه 27 را داراست در مقابل نماینده دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با حساب 3 بر صفر شکست خورد.

 

تیم فوتبالیست سایز کوچک "ام.آر.ال" از دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در ادامه مسابقات جهانی ربوکاپ ترکیه توانست نماینده دانشگاه جرجیا تک آمریکا را شکست داده و به دور بعدی مسابقات صعود کند.

 

این پیروزی ارزشمند در شرایطی بدست آمد که برخی قطعات بکار رفته در این لیگ جزء اقلام تحریمی است که آمریکا فروش آن را به کشورمان ممنوع کرده است.

لینک به دیدگاه

جهان بر روي يك محور مي‌چرخد

_______________________

 

 

263077_10150228267555947_238808525946_7585509_6464087_n.jpg

يافته‌هاي اخير محققان دانشگاه ميشيگان نشان داده كه شكل مهبانگ (انفجار بزرگ) احتمالا بسيار پيچيده‌تر از تصورات پيشين بوده و اين كه جهان بر روي يك محور مي‌چرخد.

 

فيزيكدانان و ستاره‌شناسان از مدتها پيش مي‌دانستند كه جهان از يك تقارن آينه‌اي مانند يك توپ بسكتبال برخوردار است.

 

محققان براي آزمايش اين تقارن فرضي، مسير چرخش دهها هزار كهكشان مارپيچ را كه توسط تلسكوپ نقشه برداري ديجيتال آسمان اسلون ثبت شده بود، فهرست كردند.

 

محققان موفق به كشف شواهدي از تمايل كهكشانها به چرخش در يك جهت ارجح شده‌اند. آنها مازاد كهكشانهاي چپ‌دست يا متمايل به چرخش در خلاف ساعتگرد را در بخشي از آسمان به سمت قطب شمال كهكشان راه‌شيري شناسايي كردند. اين اثر تا آن سوي 600 ميليون سال نوري كشيده شده بود.

 

اين نتايج بسيار اهميت دارد ؛ چرا كه با مفهوم پذيرفته شده قبلي در مورد همگرا بودن جهان در مقياسهاي بسيار بزرگ، بدون داشتن جهت خاص تناقض دارد.

 

اين كار باعث به وجود آمدن بينش‌هاي جديد در مورد شكل مهبانگ شده ‌است.يك جهان تقارني و همگرا ممكن است با يك انفجار كروي‌شكل متقارن شبيه به يك توپ بسكتبال به وجود آمده باشد.

 

به گفته دانشمندان، اگر جهان در حال چرخش به وجود آمده باشد، ممكن است از يك محور ارجح برخوردار بوده و كهكشانها احتمالا آن مفهوم اوليه را حفظ كرده‌اند. آنها بر اين باور هستند كه با توجه به شواهد موجود احتمالا جهان هنوز در حال چرخش است.

لینک به دیدگاه

مغز ذرتي، حاصل اعتياد به اينترنت!ا

 

_________________________

 

يک مطالعه نشان داد: افرادي که زمان زيادي را در فضاي اينترنت صرف مي کنند نمي‌توانند با زندگي واقعي کنار بيايند.

 

به نقل از سي ان ان، اين مطالعه نشان داد که استفاده زياد از اينترنت حتي تغيير ساختار فيزيکي مغز را نيز به دنبال دارد.

 

محققان اين پروژه مي‌گويند: ما نمي‌توانيم آرام در ايستگاه اتوبوس بنشينيم و منتظر اتوبوس باشيم. اين خيلي بد است چرا که مغز ما به آن زمان کم براي استراحت و پردازش اشيا نياز دارد.

 

بيشتر افراد نشانه‌هايي از اعتياد به اينترنت دارند و نمي‌توانند بدون اينترنت زندگي کنند.

 

ديويد لوي، يکي از اين محققان، گفت: زندگي آنلاين به داشتن "مغز ذرتي" منتهي مي‌شود. عملکرد چند تکليفي اينترنت باعث مي‌شود تا زندگي عادي کُند و خسته کننده به نظر برسد.

 

وي افزود: علاوه بر اين، گذراندن زمان زياد در محيط‌هاي مجازي باعث مي‌شود که افراد نتوانند احساسات ديگران را بفهمند.

لینک به دیدگاه

مقایسه تمامی ابعاد ، از ریسمان تا کهکشان

 

 

به دوستان عزیز توصیه میکنم حتما این کلیپ رو ببینند ...

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

محققي در دانشگاه ايلينويز موفق به خلق بيني ارزان و يکبار مصرف شده که قادر به شناسايي آلودگي‌هاي باکتريايي در مدت کوتاهي است.

 

268926_10150226625855947_238808525946_7564555_3952796_n.jpg

 

اگر بخواهيد بدانيد که آلودگي باکتريايي داريد يا نه، بايد ابتدا آزمايش خون بدهيد، بعد در حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت يا گاهي بيشتر زمان براي شناسايي باکتري نياز است. مشکل اصلي کلينيک‌هاي کشت ميکروب خون، زمانبر بودن آن‌ها است. گاهي ۷۲ ساعت زمان براي تشخيص بيماري لازم است و اين تاخير ممکن است منجر به مرگ بيمار در اثر عفونت باکتريايي شود.

 

محققان تلاش کرده‌اند تا راهي ساده براي کشف آلودگي باکتريايي پيدا کنند. هر گونه از باکتري‌ها مخلوطي از گازهاي منحصر به خود را توليد مي‌کنند. حتي گاهي اوقات نژادهاي مختلف از يک گونه داراي عطري مخصوص هستند؛ اين مساله دقيقا مشابه اثر انگشت در انسان‌ها است. يک ميکروب‌شناس با تجربه بالا، با داشتن بو يا عطر باکتري قادر به شناسايي آن باکتري است.

 

اکنون دانشمندان موفق به ساخت وسيله‌اي شده‌اند که قادر به شناسايي سموم در هوا است. ثابت شده است که اين تکنولوژي توانايي شناسايي و تشخيص ميان طيف وسيعي از مواد شيميايي معطر را دارد. محققان يک سنسور سنجش رنگ را در يک پتري‌ديش که باکتري در آن کشت داده شده بود، قرار دادند. نقاطي با رنگ‌هاي مختلف در اثر واکنش با گازهايي که باکتري‌ها توليد مي‌کردند، ايجاد شد.

 

محققان اين آزمايش را براي ۱۰ باکتري عفونت‌زا انجام دادند. در نهايت تغيير رنگ نشان داده شده منجر به شناسايي باکتري‌ها شد. اين بيني مصنوعي قادر به شناسايي گازهاي شيميايي مانند بخار آمونياک و سيانيد هيدروژن در کمتر از ۲ دقيقه است. نمونه اوليه در دسترس و ارزان آن در راه است.

لینک به دیدگاه

تنبلی ایرانیان بالاتر از متوسط جهانی

___________________________

جامعه شناس و استاد دانشگاه نیز در این زمینه می گوید: فراگیر بودن تنبلی در ایران ریشه فرهنگی دارد ایرانیان معتقدند کار کردن در خور شایستگان نیست که از فلسفه ارسطو به ما رسیده است.

 

اتلاف وقت و فرار کردن از کار و زحمت و تلقی آن به زرنگی در فرهنگ ما به موضوعی عادی تبدیل شده است به طوری که بر اساس آمارهای جهانی ایرانیان بعد از اعراب و آفریقاییان جایگاه سوم تنبلی را در جهان به خود اختصاص داده‌اند.

 

به گزارش مهر، درست سرساعت پشت میز می نشینیم و بساط صبحانه را راه می اندازیم. یک ساعتی بعد روزنامه صبح مان را هم خوانده ایم. نم نمک کار را آغاز کرده ایم که تلفن زنگ می زند و یک ساعتی هم گزارش میهمانی شب گذشته را به یکی از غایبان مراسم می دهیم.

 

دوباره سرمان را به کار گرم می کنیم تا یکی از همکارانمان که با یکی دیگر حرفش شده به سراغمان می آید و تا ظهر به بررسی ابعاد این حادثه می پردازیم. روز به نیمه رسید. وقت نماز و ناهار و استراحت نیز تمام می شود و بعد از آن دوباره درگیر کار می شویم. هنوز درصدی از کار پیش نرفته است که سرویس اداره منتظر است تا ما را به خانه بازگرداند.

 

این داستان هر روز با ماجرایی تازه تکرار می شود تا آنجا که ما را از نظرتنبلی اجتماعی به رده سوم جهان برساند. مردمانی که روزمرگی هایشان را تکرار می کنند تا سوت پایان را برایشان به صدا در آید .

 

تالاسمی خفیف در تنبلی موثر است

====================

عباس محمدی اصل جامعه شناس در این رابطه به مهر می گوید: تنبلی درایرانیان تک عاملی نیست و تنها به عوامل اجتماعی برنمی گردد، بلکه مشکلاتی جسمی نیز در این تنبلی تاثیر گذاشته است. براساس تحقیقات علمی بیشتر ایرانیان به تالاسمی خفیف دچار هستند که این به دلیل نوع اقلیم و کمبود آب است. در طول تاریخ نیز دستور دادن و کار خواستن در رفتار ایرانیان ریشه تاریخی دارد.

 

وی ادامه می دهد: دلیل دیگری که سبب تشدید این رفتار می شود وجود نفت خام و نعمتهای الهی است. ما به دلیل برخورداری ازاین منابع مالی بی نهایت کمتر به سوی کارهای تولیدی رفته ایم.

 

این جامعه شناس معتقد است: این بی برنامگی و تنبلی نیز در سطح کلان جامعه نیز به چشم می خورد. ابتدا تعطیلی مدارس ابتدایی در پنجشنبه ها مطرح می شود و در ادامه به دنبال تعطیل کردن مدارس راهنمایی و دبیرستان نیز هستند.

 

تعطیلی سه ماه تابستان به اضافه تعطیلات های فراوانی که در طول سال وجود دارد سبب رخوت در سیستم آموزشی کشور شده است .

 

او اضافه می کند:عدم تمایل به سرمایه گذاری خلاق و گرایش به کارهای تولیدی و خلاقانه نیز سبب می شود گرایش به شبکه های هرمی افزوده شود و بیشتر به فکر سود هنگفت با کارکم باشند.

 

محمدی اصل با بیان این که ناامیدی ازآینده انگیزه سخت کوشی را در نسل جدید از بین برده است می گوید:جوانی که نمی داند کی قرار است ازدواج کند، کی به شغل می رسد و آیا با وجود داشتن توانایی و لیاقتهای لازم می تواند به جایگاه واقعی خود برسد به سمت تنبلی پیش می رود.

 

این جامعه شناس یادآوری می کند: کمتر دیده می شود که در فعالیتهای کلان از مردم کمک گرفته شود و این عدم مشارکت سبب منزوی شدن فرد و تنبلی می شود.

 

او رسانه هایی مانند تلویزیون و بازیهای یارانه ای و فضای مجازی را در تنبل تر شدن ایرانی ها موثر می داند و می گوید:مردم دیگر مانند گذشته برای تفریح به پارک و باشگاه ورزشی و ... نمی روند بلکه منفعلانه ساعتها جلوی تلویزیون می نشینند. سیستم آموزشی مدارس نیز تنها بر مطالب نظری تاکید می کند و از مهارت های عملی کمتر استفاده می شود.

 

این جامعه شناس می گوید: اگر اشعار قدیمی را نیز مرور کنیم متوجه می شویم این تنبلی در ایرانیان ریشه تاریخی دارد. باید برنامه های اجتماعی مردمی و جامعه نگر باشد تا روحیه مشارکت پذیری مردم تقویت شود.

 

استاد کتاب 500 صفحه ای را در جزوه ای 20 صفحه ای خلاصه کرده است،10 سوال نیز انتخاب کرده و قرار است هفت سوال را برای امتحان آخر ترم انتخاب کند. روز امتحان بیشتردانشجویان پاسخ ها را مرتب و ریز در برگه به مساحت 25 سانتی متر جای داده اند.

 

محمدی اصل این نوع تنبلی در دانشجویان را به دلیل بی رغبتی و تحمیلی بودن رشته تحصیلی شان می داند و می گوید: کنکور یکی عواملی است که سبب می شود در برخی از افراد خلاقیت و علاقه به کار از بین رود. نباید همه را از سوراخ یک سوزن رد کرد. ممکن است یکی سفالگری دوست داشته باشد اما در کنکور روانشناسی قبول شود و زندگی اش تغییر کند وبه دلیل عدم علاقه به حرفه همیشه دچار رخوت باشد.

 

طراوت دختران 14 ساله ایرانی برابر زنان 40 ساله اروپایی

===============================

 

آماری دراین رابطه وجود دارد که نشان می دهد دختران 14 ساله ما طراوت و شادابی شان به مساوی زن های 40 ساله فرانسوی است. اینها به عنوان مادران فردا چگونه می توانند نسلی پویا و خلاق را تربیت کنند. این را محمدی اصل در توجیه تنبلی اجتماعی ایرانیان می گوید.

 

زیر این لایه پر جنب و جوش شهری، رخوت تنبلی نهفته است و کمتر احساس رضایتمندی وجود دارد. هر روز صبح مردم از شهر خوابگاهی مانند کرج به تهران می آیند و با خستگی و خواب آلوده به سرکارهایشان می روند و هرروز همین اتفاقات تکرار می شود. این چرخه را نمی توان زندگی نامید. جان دادن تدریجی است و نمی توان روزمرگی را زندگی دانست.

 

او محیط شهرها را هم در ایجاد این بی تحرکی و تنبلی موثر می داند و می گوید: استوانه هایی پر از دوچرخه در برخی ازمناطق وجود دارد اما همشه قفل هستند و شهروندان نمی دانند چگونه از این وسایل استفاده کنند. همچنین میزان پیاده روهای پایتخت محدود است. با وجود پستی و بلندی ها یی که در این مسیرها وجود دارد ممکن است دچار آسیبهای جسمی شویم.

 

"تنبلی اجتماعی" درد تازه ای نیست؛ روزهای پایانی اردیبهشت ماه سال 86 نیز رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور مجلس می‌گوید:عده‌ای شب و روز درس می‌خوانند که بعداً مجبور نشوند کار کنند. ما از حیث فرهنگ کار در کشور مشکل داریم. در کشور ما فرهنگ یقه سفیدی پذیرفته شده است. این که آدم درس می‌خواند تا کار نکند و هر کسی درس نخواند کار کند... اتلاف وقت در فرهنگ ما یک امر عادی شده است و فرار کردن از کار و زحمت یک نوع زرنگی است، قبلاً به کسی زرنگ می‌گفتند که بیشتر کار کند، ولی الآن کسی که از زیر کار در برود زرنگ است.

 

اهمیت مسئله تنبلی اجتماعی و نیز فقدان تحقیقات قبلی در این باره سبب شد تا کمیسیون اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی پژوهشی با این موضوع انجام دهد.

 

محققان دراین پژوهش به دنبال آن بودند که اولا میزان و نوع تنبلی اجتماعی را بدست آورند، تا معین شود که در ایران با چه نوعی از تنبلی روبرو هستیم: تنبلی در سطح فردی و بر پایه دلایل شخصیتی، یا تنبلی در سطح فردی و بر پایه دلایل اجتماعی و یا اینکه مساله اساسا در سطح ساختاری و کلان است و تنبلی بیش از آنکه فردی باشد اجتماعی قلمداد شود.

 

برای سنجش میزان تنبلی در تهران از پیمایش از هزار و 328 نفر از شهروندان تهرانی با روش نمونه گیری pps استفاده شد و نتایج تحقیق، وجود حداقل 20 درصد تنبلی در سطح شهروندان (در سطح زیاد و خیلی زیاد) را تایید کرد.

 

میزان تنبلی ایرانیان از متوسط جهانی بیشتر است

============================

 

نتایج تحقیق تطبیقی نشان داد که میزان تنبلی ایرانیان از متوسط جهانی بیشتر است و تنها کشورهای عربی و آفریقایی هستند که بیش از ایرانیان دچار تنبلی هستند.

 

امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه نیز در این زمینه می گوید: فراگیر بودن تنبلی در ایران ریشه فرهنگی دارد ایرانیان معتقدند کار کردن در خور شایستگان نیست که از فلسفه ارسطو به ما رسیده است.

 

او ادامه می دهد: مردم ایران به دلیل وجود نعمت های خداوندی و پرنعمت بودن سرزمینشان کار کردن را برای مردم عادی می دانستند و تن پروری را نوعی اشرافیت تلقی می کردند. این تلقی وجود دارد که افرادی که کار نمی کنند از طبقه اجتماعی بالاتری برخوردار هستند.

 

ویژگی اقتصاد دولتی تنبلی است

==================

 

او معتقد است: ویژگیهای اقتصاد دولتی تنبلی است. بر اساس تحقیقات ما در سال 156 روز کار می کنیم و بیشتر اوقات نیز به گپ زدن و خوردن چای می پردازیم. بر اساس آخرین آمار میزان ساعت کار مفید در ادارات دولتی یک ساعت و25 دقیقه است که به نظر می رسد عدد 25 دقیقه صحیح تر باشد.

 

اما در این میان بی انگیزه گی هایی که از سوی جامعه به فرد تحمیل می شود هم دلیلی بر این تنبلی است.

 

شادی خلیلی دانشجوی سال آخر عمران است. به اعتقاد او دلیلی برای تلاش وجود ندارد وقتی تمام تلاش ها وقتی به نتیجه می رسد که یک پشتیبان در سایه همیشه مراقبت باشد. او از یکی از همکلاسی هایش می گوید که هنوز درسش به اتمام نرسیده اما در پروژه های بزرگ حضور دارد.

 

به اعتقاد خلیلی جوان های این دوره بیشتر خیال بافی می کنند تا کار. آنها با خیال پولدار شدن،کار کردن،درس خواندن و... خوش هستند تا این که تلاشی برای رسیدن به خواسته هایشان کنند.

 

تعریف زرنگی وسخت کوشی این روزها کمی جابه جا شده است. حالا اگر بتوانی با کمترین تلاش بهترین موقعیت را به دست بیاوری زرنگ هستی و اگر انگیزه ای برایت مانده باشد و خوب کار کنی در نگاه دیگران هنوز راه و روش زندگی کردنت را یاد نگرفته ای.

لینک به دیدگاه

phaistos_1.jpg?84cd58

تنها در دوران معاصر بود كه ما توانستيم نوشته هاي مصريان باستان را رمزگشايي كنيم. ژان فرانسوا شامپليون با بهره گيري از سنگ رشيد (Rosetta Stone) توانست از اين معماي باستاني پرده بردارد. از آن زمان تا كنون، كوشش هاي فراوان ديگري نيز براي رمزگشايي زبان هاي باستان و يا كشف كدهايي كه براي سرگرمي يا پول درست شده اند، صورت گرفته است. در اينجا شما را با ده تا از معروفترين رمزها و سيستم هاي نوشتاري كه تا كنون حل نشده باقي مانده اند، آشنا مي كنيم.

10 – رمز داگاپيف (D’agapeyeff Cipher)

75628 28591 62916 48164 91748 58464 74748 28483 81638 18174

74826 26475 83828 49175 74658 37575 75936 36565 81638 17585

75756 46282 92857 46382 75748 38165 81848 56485 64858 56382

72628 36281 81728 16463 75828 16483 63828 58163 63630 47481

91918 46385 84656 48565 62946 26285 91859 17491 72756 46575

71658 36264 74818 28462 82649 18193 65626 48484 91838 57491

81657 27483 83858 28364 62726 26562 83759 27263 82827 27283

82858 47582 81837 28462 82837 58164 75748 58162 92000

رمز داگاپيف، كه تا كنون كدگشايي نشده است، در چاپ اول كتاب «كدها و رمز» آمده است. اين كتاب مقدماتي درباره ي رمزنگاري، در سال 1939 توسط يك طراح انگليسي اصالتاً روس به نام الكساندر داگاپيف منتشر شده بود. رمز داگاپيف كه به عنوان «رمز تمريني» در پايان كتاب آورده شده بود، در چاپ هاي بعدي حذف شد، و گفته مي شود داگاپايف بعدها اعتراف كرده كه چگونگي رمزگشايي آن را از ياد برده است. عده اي مي گويند دليل عدم موفقيت در رمزگشايي، اين است كه داگاپايف، متن اصلي را اشتباه رمزنگاري كرده است. با اين حال، كساني هم هستند كه معتقدند مي توان با استفاده از روش هاي محاسباتي نظير الگوريتم هاي وراثت، بر اين معما فائق آمد.

9- كريپتوس (Kryptos)

kryptos_1.jpg?84cd58

كريپتوس، تنديسي است ساخته ي دست هنرمند آمريكايي جيمز سنبورن، كه در محوطه ي آژانس مركزي اطلاعات (سيا) در لنگلي ويرجينيا، ايالات متحده ي آمريكا، نصب شده است. از زمان اهدا شدن اين تنديس در سوم نوامبر سال 1990، گمانه زني هاي فراواني درباره ي معناي پيام هاي رمزآلودي كه بر روي آن نوشته شده، شكل گرفته است. كاركنان سيا و ساير افرادي كه در رمزگشايي متخصص هستند، همچنان در پي يافتن رمز اين پيغام هستند. كد نوشته شده بر روي نيمي از بدنه ي اصلي تنديس، در مجموع شامل 869 حرف است. البته سنبورن در آوريل سال 2006 اعلام كرد يكي از حروف بدنه ي اصلي كريپتوس جا افتاده است. به اين ترتيب مي توان گفت حروف موجود روي بدنه ي اصلي تنديس، 870 تا هستند. نيم ديگر تنديس، يك جدول كدگذاري ويجنير (Vigenère encryption) را شامل مي شود كه با احتساب فاصله ها، 869 حرف رمزي دارد. اولين فردي كه به صورت همگاني اعلام كرد موفق به حل سه چهارم رمز شده، جيمز گيلاگلي، متخصص رايانه اهل كاليفرنياي جنوبي بود. او در سال 1999 توانست 768 تا از حروف را رمزگشايي كند. بخشي كه رمزگشايي نشده، يعني 97 يا 98 حرف باقي مانده، متخصصين رمزنگاري دولت را گيج و سردرگم بر جاي نهاده است.

8- كنده كاري عمارت شاگبرو (Shugborough Hall Enscription)

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

بر روي مقبره ي «شپرد» (Shepherd به معناي شبان) در عمارت شاگبرو، يك كنده كاري وجود دارد (تصوير بالا) كه زني را در حال نگاه كردن به سه شبان نشان مي دهد. اين سه شبان به يك گور اشاره مي كنند. بر روي گور، اين متن به زبان لاتين نوشته شده است: «Et in arcadia ego» (يعني «من هم در آركاديا هستم» يا «من حتي در آركاديا هم هستم»). اين كنده كاري، اقتباسي است از يك نقاشي اثر هنرمند فرانسوي، نيكولاس پوسن، كه نام آن هم Et in arcadia ego مي باشد. اما كنده كاري، چند تفاوت عمده با نقاشي دارد، كه مهم ترين اين تفاوت ها، قرينه شدن افقي تصوير است. تفاوت ديگر، تغيير در حرفي است كه يكي از شبانان به آن اشاره مي كند. در نقاشي، شبان به حرف R در ARCADIA اشاره مي كند. انگشت روي مجسمه شكسته است، اما معلوم است كه جهت آن به سمت N در IN بوده است. همچنين، در مجسمه، سنگ قبر ديگري بر روي قبري كه عبارات لاتين روي آن حكاكي شده، قرار دارد. در زير نگاره ي مقبره، اين حروف ديده مي شوند:

D O.U.O.S.V.A.V.V. Mاز نظر كساني كه به روايت مدرن توطئه ي جام مقدس اعتقاد دارند، اين نوشته، قصد دارد سرنخ هايي درباره ي مكان جام مقدس به ما بدهد. با توجه به ادعاهاي كتاب «خون مقدس، جام مقدس» كه مي گويد پوسن عضو «دير صهيون» بوده است، و اين مسئله كه در نقاشي، پيامي درباره ي محل جام مقدس نوشته شده، عده اس حدس مي زنند حروف زير نگاره ي مقبره، ممكن است بتوانند معماهاي مربوط به دير صهيون را حل كنند.

7- رمز شمش هاي طلاي چيني (Chinese Gold Bar Cipher)

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

در سال 1933، سه شمش طلا براي ژنرال وانگ در شانگهاي چين فرستاده شدند. ظاهراً اين شمش هاي طلا، به عنوان اسناد فلزي مربوط يك سپرده ي بانكي نزد يكي از بانك هاي ايالات متحده ي آمريكا محسوب مي شدند. شمش هاي طلا داراي تصاوير، نوشته هايي به زبان چيني، نوع خاصي از دست نوشته هاي خطي، و رمزهايي با حروف لاتين هستند. طبيعتاً درباره ي اعتبار ادعا مبني بر مالكيت سپرده، بحث هايي درگرفته است. اگر فردي بتواند كد نوشته شده بر روي شمش ها را رمزگشايي كند، اين منازعات پايان خواهند گرفت. تا كنون كسي نتوانسته نظريه اي در اين باره ارائه دهد. متن چيني، ترجمه گرديده و مشخص شده كه در آن راجع به معاملاتي به ارزش بيش از 300000000 دلار سخن رفته است. همچنين، درباره ي اين شمش هاي طلا كه 1.8 كيلوگرم وزن دارند نيز صحبت شده است.

6- كياسايفر (Chaocipher)

jfb_1.jpg?84cd58

جان اف بايرن در سال 1918، كياسايفر را اختراع كرد و براي حدود 40 سال تلاش كرد توجه دولت ايالات متحده را به سيستم كدگذاري خود جلب كند، اما موفق نشد. او براي هر كسي كه بتواند اين كد را بشكند، پاداش تعيين كرد، اما كسي مدعي دريافت جايزه نشد. در سال 1989، جان بايرن، پسر جان اف بايرن، كياسايفر را به دو تن از ويراستاران يك مجله ي رمزنگاري به نام Cryptologia نشان داد تا ببيند اين سيستم رمزنويسي ارزش تجاري دارد يا نه. پس از اندكي اصلاحات و اضافه كردن اطلاعات، آنان به طور مشترك اقدام به برگزاري مسابقه براي رمزگشايي اين كد كردند. جان اف بايرن، كه تا پايان عمر دوست جيمز مويس بود، آخرين بخش زندگينامه ي خود با نام «سال هاي خاموشي» را به موضوع كياسايفر اختصاص داده است. بايرن در نوشته هاي رمزي حل نشده اش، از تلاش هاي خود، كه از سال 1920 آغاز شده بود، براي جلب توجه وزارت امور خارجه، وزارت جنگ و وزارت نيروي دريايي و از نااميدي اش هنگام مواجهه با بي علاقگي ويليام اف فرايدمن و ديگر كارشناسان رمزنگاري بعد از نشان دادن دستگاه خود سخن مي گويد.

5- رمز دورابلا (The Dorabella Cipher)

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

شايد بتوان گفت محبوب ترين اثر الگار، وارياسيون هاي «معما» (Enigma Variations) باشد، كه علاوه دارا بودن بر زيبايي مسلم موسيقيايي، هنوز هم كه هنوز است، ذهن كارشناسان موسيقي را به رازهاي نهاني كه الگار، با ذكاوت تمام در لابه لاي صفحات نت گنجانده، مشغول كرده است. اما الگار، كه علاقه ي بسياري به كدها، رمزها، چيستان ها و انواع ديگر معماها داشت، راز ديگري را براي ما بر جاي گذاشته است – رمز «دورابلا» (تصوير بالا). صد و چهارده سال پيش – دقيقاً در 14 جولاي سال 1897 – الگار براي دوست جوان خود، دوشيزه دورا پني، دختر 22 ساله ي كشيش آلفرد پني، پيشواي كليساي سنت پيتر در ولورهمپتون، نامه اي فرستاد. ويژگي عجيب نامه ي الگار اين بود كه كد رمزي موجود در آن، بعد از يك قرن، هنوز هم ما را به چالش مي طلبد. تلاش هايي براي شكستن رمز اين نامه انجام گرفته، اما به نظر نمي رسد هيچ كدام از آن ها موفقيت آميز بوده باشند.

4- كدهاي رمزي بيل (Beale Ciphers)

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

در سال 1885، كتابچه ي كوچكي در ويرجينيا به انتشار رسيد كه شامل يك داستان و سه پيام رمزگذاري شده بود. اين كتابچه مدعي بود كه در حدود سال 1820، مردي به نام بيل، دو گاري پر از گنج را در منطقه اي سرّي در استان بدفورد ويرجينيا دفن كرده است. سپس، وي جعبه اي كوچك با در قفل شده را نزد يك صاحب مسافرخانه ي محلي گذاشته، شهر را ترك مي كند و ديگر كسي او را نمي بيند. كتابچه در ادامه توضيح مي دهد كه صاحب مسافرخانه، بعد از سال هاي بي خبري از بيل، در جعبه را باز مي كند و چند پيغام رمزي درون آن مي يابد. صاحب مسافرخانه كه نمي توانست اين پيغام ها را بخواند، اندكي پيش از مرگ خود در سال 1863، آن ها را به دوست جوانش مي دهد. بر اساس ادعاي كتابچه، دوست وي به مدت 20 سال مي كوشد تا پيام ها را رمزگشايي كند و تنها موفق به كشف معناي يكي از اين پيام هاي رمزي مي شود كه به جزئيات چندين تُن طلا، نقره و جواهر مدفون، به اضافه ي محل كلي گنج مي پردازد. پيغام هايي كه هنوز رمزگشايي نشده اند، ظاهراً آدرس دقيق، و نام كساني كه گنج متعلق به آن هاست را شامل مي شوند. كاوش هايي فراگير براي يافتن گنج انجام گرفته، و تلاش هاي بسياري جهت رمزگشايي پيام هاي ديگر صورت يافته، اما نتيجه اي گزارش نشده است. افراد بسياري ادعاي يافتن راه حل را طرح كرده اند، كه اغلب آن ها هم وعده ي درج اين راه حل ها را در خلال كتابي كه قصد فروشش را دارند، مطرح ساخته اند. اما تا كنون كسي نتوانسته يك روش رمزگشايي قابل انطباق براي اين پيام هاي رمزي پيدا كند.

3- متن خطي Linear A) A)

lina_1.jpg?84cd58

متن خطي A يكي از دو متن خطي در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است (متن سوم، هيروگليف كرتي است). اين متون توسط آرتور اوانس كشف و نام گذاري شدند. متن خطي B كه توسط مايكل ونتريس در سال 1925 رمزگشايي شد، در نوشتار يوناني مسيني به كار رفته است. متن خطي A هنوز تا رمزگشايي كامل فاصله ي زيادي دارد اما بخش هايي از آن قابل فهم است و احتمال دارد با استفاده از علامات متن خطي B، قابل خواندن باشد. اگرچه اين دو متن، در نمادهاي بسياري مشترك اند، استفاده از نمادهاي متن خطي B در نوشته هاي متن خطي A، كلماتي توليد مي كند كه در هيچ كدام از زبان هاي شناخته ي دنيا معنايي ندارند. اين زبان، كه آن را مينوسي يا اتئوكرتي (به معناي كرتي اصيل) نام گذاري كرده اند، در دوره ي تاريخي پيش از حمله ي يونانيان مسيني در حدود 1450 سال پيش از ميلاد در كرت مورد استفاده قرار مي گرفته است. عده اي بر اين باورند كه ممكن است ميان متن خطي A و صفحه فستوس رابطه اي وجود داشته باشد.

2- دست نوشته هاي ووينيچ (Voynich Manuscript)

awr-6vm2_1.jpg?84cd58

اين دست نوشته ي مصور 232 صفحه اي كه كاملاً به زبان رمزي نوشته شده، دست كم 400 سال قدمت دارد. اين دست نوشته پر است از نقاشي هايي از گياهان ناشناخته، نوع خاصي از دستورالعمل ها براي تهيه مواد گياهي، نمودارهاي ستاره شناسي، و اشكال كوچك فراواني از انسان ها در ابزارآلاتي لوله مانند. تا كنون چيزي شبيه به اين دست نوشته ديده نشده، اما نوع نگارش آن به گونه اي است كه حكايت از آشنايي و اطمينان نگارنده نسبت به اين نمادهاي رمزي دارد. در سال 2004، استدلالات قابل توجهي مطرح شد. بر اساس اين استدلال ها، روشي وجود داشت كه مي توانست ثابت كند اين دست نوشته، تنها يك فريب است. اما تا به امروز، هيچ كدام از روش هاي ياد شده، نتوانسته اند حتي يك بخش از اين دست نوشته را شبيه سازي كنند. به همين دليل، گمانه زني ها همچنان ادامه دارد. در طول سال ها، رمزنگاران حرفه اي و آماتور، دست نوشته ي ووينيچ را مورد بررسي قرار داده اند. از ميان آنان مي توان به رمزنگاران حرفه اي بريتانيايي و آمريكايي جنگ جهاني دوم اشاره كرد (هيچ كدام از آن ها نتوانستند حتي معناي يكي از كلمات اين دست نوشته را دريابند). اين مجموعه شكست ها، دست نوشته ي ووينيچ را به سوژه اي معروف در رمزنگاري تاريخي بدل كرده است.

1- صفحه ي فستوس (The Phaistos Disk)

phaistos_1.jpg?84cd58

صفحه ي فستوس كه مهم ترين نمونه از كتيبه هاي هيروگليفي كرت به شمار مي آيد، همراه با لوح خطي A و سفالينه اي مروبط به آغاز دوره ي Neo-palatial (مربوط به 1700-1600 پيش از ميلاد)، در سال 1903 در اتاقي كوچك كنار مخزن «اتاق بايگاني»، در ساختمان هاي شمال شرقي قصر كشف شد. هر دو روي اين صفحه ي سفالين، از هيروگليف هايي پوشيده شده كه به صورت مارپيچي قرار گرفته اند. معلوم است كه پيش از خشك شدن سفال، اين نمادها بر روي آن مهر شده اند. نمادهاي روي صفحه، به وسيله ي خطوط عمودي، از هم جدا شده، چندين دسته را تشكيل داده اند. هر كدام از اين دسته ها، نمايانگر يك كلمه هستند. چهل و پنج نوع از اين نمادها تشخيص داده شده اند كه تنها تعداد اندكي از آن ها را مي توان با هيروگليف هاي دوره ي Proto- palatial تطبيق داد. بعضي از توالي هاي هيروگليفي همچون بند برگردان ها تكرار مي شوند، كه يادآور سرودهاي مذهبي است. پرنير نيز معتقد است موضوع متن مربوط است به تشريفات آييني. برخي ديگر مي گويند اين متن، ليست نام سربازان است، و اخيراً اين نظريه مطرح شده كه ضفحه ي فستوس، سندي است به زبان هيتي كه در آن، پادشاه از برپايي قصر فستوس سخن رانده است.

 

 

منبع زبان اصلي: Listverse.com

لینک به دیدگاه

Stephen Hawking's Universe: Stellar Factories

 

 

The nuclear furnances at the heart of every star create all the elemental building blocks needed for planets, moons and life

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

آرشامه ی هخامنشی و دانشگاه آکسفورد و تصویری از دستخط نامه های او …

 

در قدیمی ترین کتابخانه ی دانشگاه آکسفورد ، که یکی از قدیمی ترین کتابخانه های اروپا محسوب می شود بخشی اختصاص داده شده به یک شاهزاده ایرانی که البته از او اثری در وبلاگستان فارسی و کتابهای تاریخ فارسی دیده نمی شود ! این یادداشت را فقط جهت معرفی آرشامه ( آرشام ) که ساتراپ یا حاکم محلی مصر بوده است می نویسم و امیدوارم که کسانی که در حیطه تاریخ ایران فعالیت می کنند به این بخش نانوشته از تاریخ ایران بیشتر توجه کنند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در حدود سال های 600 قبل از میلاد زندگی می کرد و پدربزرگ داریوش بزرگ بود و عمری بسیار طولانی داشت . از 50 سال قبل که 12 نامه از این ساتراپ بدست آمد فصل جدیدی در شناخت زبان آرامی گشوده شد . در واقع طبق اصول شاهنشاهی در دربار ایران می بایست به زبان پارسی صحبت کرد و به زبان آرامی متون اداری را نوشت و صحبت کردن در دربار به زبان مصری آزاد بود اما ساتراپ و پیشکار او فقط به زبان پارسی صحبت می کردند.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، محتوای نامه ها درباره مسائل مالی و اداری و همچنین شورش افراد مصری است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اما مطلب بسیار جالب این است که در پاسخی که از سوی پیشکار ساتراپ به سمت ساتراپ فرستاده شده یک کتیبه نیز ضمیمه شده است که شاید نشان دهنده وضعیت نیروهای گارد ویژه در مصر است ! نشان فروهر در بالای کتیبه تقریبا قابل تشخیص است .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
طبق آخرین نتایج از تحقیقات دانشگاه آکسفورد از این نامه ها می توان وضعیت سیاسی ، اقتصادی ، سازمانی ، ذخیره سازی منابع ، پیش بینی نیاز جامعه ، فرهنگ حسابداری ، سفر و کنترل کشور از راه دور ، سیستم های نظامی و غیره و غیره را فهمید . محققان اکنون با قاطعیت می گویند که یک گروه از نخبگان در زمینه های مختلف شاه و ساتراپ های او را احاطه کرده بودند و به او در زمینه های مختلف مشاوره می دادند . پادشاهی که حرفش قانون محسوب میشد هیچ حرفی را بدون مشاوره نمی زد.

در پایان بیشتر از این پا در کفش دوستان تاریخ نگار نمی کنم و فقط منابع خود را در این زمینه معرفی می کنم و امیدوارم تا این موضوع در تاریخ ایران به خوبی بسط پیدا کند و شفاف شود. البته قبل از آن متن یکی از نامه های آرشامه را که به انگلیسی ترجمه شده می آورم :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

منابع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

هابل یک متقلب است؟

_________________

بعضی می گویند سفر نیل آرمسترانگ به ماه یک دروغ بزرگ بوده است عده ای هم درباره سفر یوری گاگارین شایعاتی را عنوان می کنند. به نظر می رسد که ایجاد شک و شبه در دستاوردهای بزرگ علمی کم کم به امری عادی در جهان تبدیل شده است. در تازه ترین این شبهات عنوان شده است که ادوین هابل یکی از بزرگترین اخترشناسان آمریکا دست به تقلبی بزرگ زده است.

 

بحث و جدل در میان مورخان و اخترشناسان در پی ادعاهای گیج کننده و جدیدی که علیه اخترشناس افسانه ای آمریکایی، "ادوین هابل" مطرح شده، فردی که تلسکوپ فضایی هابل به احترام وی نامگذاری شده، آغاز شده است. بر اساس این ادعاها "هابل" به صورت عمدی مطالعات یکی از اصلی ترین رقبای خود را برای پیش بردن و برتر شدن مطالعات خود سانسور کرده است.

 

مورخان حرفه ای برای اثبات این ادعا درخواست مدارک معتبرتری کرده اند اما طرفداران این ادعا در حال فشار آوردن به ناسا هستند تا نام دانشمندی که مطالعاتش به واسطه اقدام هابل نادیده گرفته شده است را بر روی یکی از ماموریتهای فضایی خود قرار دهد.

 

"ادوین هابل"، "ژرژ لومتر" و انتقال به سرخ

=======================

هابل کشف بزرگی را در پرونده فعالیتهایش به ثبت رسانده است که توانست مسیر علم مدرن نجوم را هموار سازد. وی در سال 1929 مقاله ای را منتشر کرد که در آن به ارتباط میان کهکشانهای دور از زمین و شتاب آنها تاکید شده بود. این ارتباط که بعدها به قانون هابل شهرت پیدا کرد نشان می داد هرچه فاصله یک کهکشان از زمین بیشتر باشد، نور تابیده شده از آن بیشتر به سوی پایان سرخ رنگ طیف نوری تمایل پیدا می کند. این انتقال به سرخی نشان می دهد کهکشانها در حال دور شدن از زمین هستند و بعدها اخترشناسان از این قانون دریافتند که جهان در حال گسترش یافتن است.

 

اما هابل اولین فردی نبود که به این ارتباط توجه کرده بود. اخترشناسی بلژیکی به نام "ژرژ لومتر" در سال 1927مقاله ای را به زبان فرانسوی منتشر کرد که در آن تشریحی نظری درباره ارتباطی مشابه با آنچه هابل دو سال بعد منتشر کرد، بیان شده بود. "لومتر" همچنین در مقاله خود از اطلاعات دیگر محققان نیز استفاده کرده بود تا بتواند ثابتی که امروز با نام ثابت هابل شناخته می شود و توسعه جهان تابع آن به شمار می رود را ارائه کند.

با توجه به این مقاله است که "رابرت اسمیت" مورخ علمی دانشگاه آلبرتا معتقد است "لومتر" برای در اختیار داشتن افتخار چنین کشفی شایسته تر از هابل بوده است. مورخان از مطالعات لومتر آگاهی دارند اما اکنون این ادعا که هابل به صورت عمد اقدام به بد جلوه دادن مشارکت لومتر در جهان مطالعات انگلیسی زبانها کرده است، زمزمه های فراوانی را ایجاد کرده است.

 

"سیدنی ون دن برگ" اخترشناس کانادایی مقاله ای را بر روی اینترنت قرار داد که در آن به حذف شدن عمدی بخشهایی از مقاله ترجمه شده مقاله لومتر در سال 1931 اشاره شده بود، بخشهایی که به ارتباطی که بعدها به قانون هابل مشهور شده بود، اشاره داشت. همچنین در این نسخه معادله لومتر برای ارائه ثابت هابل نیز حذف شده بود. بررسی مقاله ون دن برگ در وب سایت فوربس توجه بسیاری از اخترشناسان را به خود جلب کرد.

 

سانسور کردن از نوع کیهانی

================

ون دن برگ در گفتگو با نیچر اطمینان می دهد که این سانسور و حذف از روی عمد و توسط فردی انجام شده که قصد داشته از پیشی گرفتن مطالعات لومتر از تحقیقات هابل جلوگیری کند. به گفته وی جدا کردن قسمتی از میانه یک معادله فیزیکی به طور قطع کاری عمدی است. از آنجایی که هویت مترجم این مقاله ناشناخته است، ون دن برگ هیچ ذهنیتی از فردی که اینکار را انجام داده ندارد. اما "دیوید بلاک" ریاضیدان دانشگاه "ویتواترزرند" در ژوهانسبورگ در مقاله ای که در 20 ژوئن 2011 منتشر کرده می گوید هابل در این سانسور علمی دست داشته است.

 

به گفته وی هابل در آن زمان بسیار اصرار داشته که کشف گسترش جهان باید به نام رصدخانه "ماونت ویلسون" در کالیفرنیا، جایی که وی رصدهای خود را انجام می داد، به ثبت برسد. به اعتقاد بلاک، تماس گرفتن هابل با مترجم این مقاله به منظور حذف ثابت هابل از مقاله لومتر امری بسیار قابل قبول و شدنی به حساب می آید. این در حالی است که بلاک نمی تواند دلیل قابل قبولی از آگاهی هابل از وجود مقاله ای که توسط لومتر نوشته شده بود، ارائه کند.

 

در جستجوی ردپای کاغذی هابل

==================

مورخان بسیاری درباره این موضوع اظهار نظر کرده و دست داشتن هابل در این سانسور را امری اثبات نشده دانسته و معتقدند خطای آشکار وی در نقل قول، با آگاهی از خطاهایی که در دهه 1920 رخ می داده امری غیرعادی به شمار نمی آید. به گفته آنها در صورتی که هابل در این کار دست داشته باشد باید نشانه ای از خود به جا بگذارد و باید برای این گونه از ادعاها مدرک معتبر ارائه کرد، زیرا حدس زدن با اثبات کردن دو فرایند کاملا متفاوت هستند.

لینک به دیدگاه

يك تيم بين‌المللي از محققان موفق به توليد يك باكتري با يك دي‌ان‌اي خاص شده‌اند كه در آن «تيمين» با عنصر اصلي مصنوعي

5-chlorouracil

كه براي ساير موجودات سمي محسوب مي‌شود، جايگزين شده ‌است.

اطلاعات ژنتيكي تمام سلولهاي زنده در دي‌ان‌اي ذخيره مي‌شود كه از چهار باز آلي آدنين، سيتوزين، گوانين و تيمين تشكيل شده‌ است.

 

263864_10150222727250947_238808525946_7527754_2872096_n.jpg

 

اين پژوهش تجربي بر اساس يك فناوري منحصر به فرد انجام شد كه اين دانشمندان را قادر به تحول هدايت‌شده موجودات در شرايط كاملا كنترل ‌شده مي‌كند.

 

جمعيت بزرگ سلول‌هاي ميكروبي براي دوره هاي طولاني‌مدت در حضور يك ماده شيميايي سمي كه در اين آزمايش ماده

 

5-chlorouracil

بود، در سطوح پايين‌تر از كشندگي كشت شده و در نتيجه گونه‌هاي ژنتيكي قادر به تحمل تمركز بالاتر مواد سمي از ميان آنها انتخاب مي‌شوند.

 

در واكنش به حضور چنين گونه هايي در جمعيت سلولي، تمركز ماده شيميايي سمي در محيط رشد افزايش يافته و بدين ترتيب نوع فشار انتخابي را حفظ مي‌كند.

 

اين فرآيند خودكار تحول طولاني مدت براي تطابق باكتري مهندسي ژنتيكي شده اي‌كولاي كه قادر به تركيب باز نوکلئوتيدي طبيعي تيمين براي تداوم افزايش تمركز

5-chlorouracil

نيست، اجرا شد.

 

پس از دستيابي به يك دوره كشت حدود 1000 بازمانده نسل گونه اصلي كه از

5-chlorouracil

به عنوان يك جانشين براي تيمين استفاده مي‌كرد، تجزيه و تحليل ژنوم متعاقب نشان داد كه جهش‌هاي فراواني در دي‌ان‌اي باكتري تطبيقي اتفاق افتاده است.

 

همكاري اين جهش ها براي انطباق سلولها به سوي پايه‌هاي هالوژنه، قرار است موضوع مطالعات بعدي باشد.

 

علاوه بر بهره مشهود اين تغيير بنياني در خواص شيميايي سيست‌مهاي زنده در تحقيقات پايه، اين دانشمندان نتايج كار خود را همچنين براي زيست‌اخترشناسي كه شاخه‌اي از زيست مصنوعي است، قابل اهميت خوانده‌اند.

 

اين منطقه نوپاي دنياي علوم با هدف توليد موجودات زنده‌اي كه در طبيعت وجود ندارند به وجود آمده تا از صفات متابوليک كه براي حالتهاي جايگزين توليد انرژي و يا براي ساخت مواد شيميايي با مواد شيميايي با ارزش بهينه سازي شده‌اند، حمايت كند.

 

اين پژوهش توسط محققاني از موسسه زيست شناسي دانشگاه آزاد برلين، موسسه آمريكايي هوريسكو و موسسات ديگر انجام شد ه‌است.

لینک به دیدگاه

گروهی از دانشمندان فرانسوی و اسکاتلندی در بررسیهای خود نشان دادند که پر سر و صدا ترین جانور روی زمین حشره کوچکی به نام "قایقران آبی" است.

 

این حشره که "قایقران کوچک آبی" یا

Micronecta scholtzi

نامیده می شود کمتر از 2 میلیمتر طول دارد اما این جانور کوچک پر سر و صداترین حیوان روی زمین است.

 

268723_10150223507695947_238808525946_7537173_7858668_n.jpg

 

این حشره آبزی که در اروپا بسیار دیده می شود می تواند صدایی به بلندی 99.2 دسی بل تولید کند. به طوریکه صدای تولید شده توسط این "قایقران کوچک" برابر با صدای یک ارکستر زنده است. گونه نر این حشره برای جذب ماده و جفتگیری این صدا را با اندامهای خود تولید می کند.

 

محققان فرانسوی و اسکاتلندی به سرپرستی "جیمز ویندمیل" از دانشگاه "استراتسلاید" به این کشف دست یافتند. این دانشمندان با قرار دادن میکروفنهای ویژه ای در زیر آب توانستند صداهای پرقدرت این حشره را ضبط کنند.

 

"جیمز ویندمیل" در این خصوص توضیح داد: "ما بسیار شگفت زده شدیم چراکه در ابتدا فکر می کردیم این صدا را گونه های بزرگتری چون سیگاراها تولید می کنند. سیگاراها حشرات آبزی کمتر تکامل یافته ای هستند. اما بعد دریافتیم که بی هیچ تردیدی مسئول تولید این صداها قایقران کوچک آبی است."

 

99 درصد از این صدا زمانی که از آب به هوا می رسد از بین می رود باوجود این، بلندی این صداها آنچنان قوی است که برای گوش انسان قابل شنیدن است.

 

 

براساس گزارش وایرد نیوز، به گفته این دانشمندان، حیوانات بزرگ صداهای بلندتری دارند به طوریکه صدای نهنگها به 188 دسی بل و صدای فیلهای آفریقایی به 117 دسی بل می رسد، اما صدای این جانوران با ابعاد بدن آنها تناسب و سازگاری دارد درحالی که تولید این صدای بلند برای حشره ای دو میلیمتری در نوع خود منحصربفرد است.

 

 

به همین علت این قایقران کوچک نسبت به ابعاد بدن خود پر سر و صداترین جانور روی زمین است.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

طبق پژوهشی جدید، ابعاد سلول‌های کوانتومی و بنیادین سازنده‌ی فضا، بسیار کوچک‌تر از آن چیزی‌ست که تا پیش‌تر تصورش می‌رفت. این یافته، تأثیرات ژرفی را بر نحوه‌ی کشف فیزیک ماورای اینشتین، خواهد گذاشت.

 

263988_10150222717360947_238808525946_7527478_2332511_n.jpg

 

نظریه‌ی نسبیت اینشتین، به توصیف خواص نیروی جاذبه می‌پردازد و فضا را یک پیوستار صاف و انعطاف‌پذیر (همچون لاستیک) در نظر می‌گیرد. نظریه‌ی کوانتوم، از طرفی فضا را در ریزترین مقیاس‌های ممکن‌اش، آکنده از سلول‌هایی نظیر دانه‌های ماسه در قیاس با سطح هموار ساحل دریا می‌داند. از بزرگ‌ترین اهداف فیزیک مدرن، آمیزش این دو تعریف، در نظریه‌ی واحدی موسوم به «گرانش کوانتومی»ست. حال، رصدخانه‌ی پرتو گامای وابسته به سازمان فضایی اروپا

ESA

، موسوم به «اینتگرال»، حدود جدیدی را برای ابعاد این سلول‌های کوانتومی فضا تعریف کرده و نشان داده که ابعاد این سلول‌ها باید از مقادیر پیش‌بینی‌شده در برخی نسخه‌های نظریه‌ی گرانش کوانتومی، بسیار کوچک‌تر باشد.

 

طبق محاسبات، این سلول‌های ریز فضایی، قادر به تأثیرگذاری بر نحوه‌ی حرکت پرتوهای گاما در پهنه‌ی فضا هستند. آن‌ها موجب اعوجاج پرتوهای نور گشته و نحوه‌ی نوسانات الکترومغناطیسی‌شان را دستخوش تغییراتی می‌کنند، پدیده‌ای که به «قطبیدگی» معروف است. از طرفی پرتوهای پرانرژی گاما در قیاس با پرتوهای کم‌انرژی‌تر طیف، بیشتر مستعد قطبیده شدن هستند و از همین اختلاف قطبیدگی می‌توان ابعاد سلول‌های فضایی را برآورد نمود. «فیلیپ لاورنت» از بنیاد پژوهشی

CEA Saclay

فرانسه و همکارانش، به‌کمک داده‌های دریافتی ، مستقر بر رصدخانه‌ی فضایی اینتگرال، دست به کنکاش در اختلاف قطبیدگی پرتوهای گامای پرانرژی و کم‌انرژی گسیل‌شده طی یکی از سهمگین‌ترین انفجارهای پرتو گاما که تاکنون ثبت گشته

موسوم به GRB

زد.

 

GRB

ها، محصول برخی از شدیدترین انفجارهای کیهانی هستند. بسیاری معتقدند که این پدیده‌ها ناشی از سقوط ستاره‌های سنگین‌وزن در یک سیاهچاله یا ستاره‌ی نوترونی (که لاشه‌های چگال یک ستاره‌ی مرده محسوب می‌شوند) و به‌دنبالش مرگ ستاره‌ی قربانی طی انفجاری موسوم به «ابرنواختر» (Supernova) هستند که به تولید درخش سهمگینی از پرتوهای گاما طی تنها چندین ثانیه – که نور همه‌ی کهکشان میزبانش را تحت‌الشعاع درخشندگی‌اش قرار می‌دهد – می‌انجامند.مثلاً رجوع کنید به سیاهچاله‌ای، ستاره‌ای را خورد:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

طبق برخی نظریات، ابعاد سلول‌های کوانتومی، معادل «ابعاد پلانک»، یعنی 10 به توان 35- متر است (1 میلی‌متر، 10 به توان 3- متر است). اما محاسبات اینتگرال که دقتی 10هزار برابری نسبت به محاسبات پیشین داشت، نشان از این می‌داد که ابعاد سلول‌های کوانتومی، بایستی در حدود 10 به توان 48- متر و یا حتی کم‌تر از این باشد. لاورنت در این‌باره می‌گوید: «این، نتیجه‌ی بسیار حائز اهمیتی‌ست، که برخی نسخه‌های نظریه‌ی ریسمان و «گرانش کوانتومی حلقوی» (از جمله نظریاتی که به‌منظور اتحاد نظریات نسبیت و کوانتوم ارائه شده است) را منسوخ می‌کند».

 

اینتگرال، رصدهای مشابهی را در سال 2006 میلادی نیز صورت داد و به محاسبه‌ی قطبیدگی تابش گسیلی از سحابی خرچنگ پرداخت . این سحابی، بازمانده‌ی یک انفجار ابرنواختری در کهکشان ما و در فاصله‌ی تنها 6500 سال نوری از زمین است. این رصدها، بسیار دقیق‌تر از رصدهای سال 2004 بودند؛ چراکه فاصله‌ی انفجار

GRB 041219A

تا زمین، 300 میلیون سال نوری بود!

 

اصولاً اعوجاجات الکترومغناطیسی ناچیز ناشی از عبور پرتوهای گاما از بین سلول‌های کوانتومی را تنها در صورتی می‌توان محاسبه کرد که پرتوی مزبور، پهنه‌ی هرچه‌گسترده‌تری از فضا را بپوید و این اثرات، آهسته‌آهسته بر هم انباشته گشته و به‌شکل یک سیگنال مشخص، ظهور پیدا کنند. از آنجایی‌که در رصدهای صورت‌گرفته بر پرتوهای گامای گسیلی از سحابی خرچنگ

هیچ ردی از این اعوجاجات پیدا نشد؛ پس اصولاً ابعاد سلول‌های کوانتومی، بایستی کمتر از آن چیزی باشد که تا پیش‌تر تصورش می‌رفت.

 

«کریستوف وینکلر» ؛ از دانشمندان حاضر در پروژه‌ی اینتگرال، می‌گوید: «کنکاش در اصول بنیادین فیزیک، کمتر در دایره‌ی کاربری‌های رصدخانه‌ی پرتو گامای اینتگرال قرار می‌گیرد؛ اما با این‌ وجود، همین [رصدها] ما را قادر ساخته تا گام‌های بلندتری را در کشف ماهیت راستین فضا برداریم». حال، نوبت نظریه‌پردازان است تا نظریات‌شان را به پشتوانه‌ی این کشف، مورد بازبینی قرار دهند.

محاسبات تلسکوپ پرتو گامای «فرمی» ناسا نیز پیش‌تر، پیوستار فضا را صاف‌تر و کم‌دست‌اندازتر از پیش‌بینی برخی نسخه‌های

نظریه کوانتوم دانسته بود

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

شعبده‌بازی کوانتومی / واقعیت، چیزی است که شما می‌سازید!ا

______________________________​__________________

دنیای کوانتوم، دنیای عجیبی است. بر اساس یکی از نظریات این تئوری، مقدار یک کمیت به نحوه اندازه گیری آن وابسته است. اکنون محققان توانسته‌اند در یک آزمایش، این برهان را در عالم واقعیت نیز ببینند.

 

حتما همه شما تاکنون تردست‌هایی را دیده‌اید که توپی را زیر یک فنجان وارونه می‌گذارند و سپس این فنجان را به سرعت با فنجان‌های دیگر جابه‌جا می‌‌کنند.

 

اگر تردست خیلی ماهر باشد، به نظر می‌رسد کاری می‌کند که توپ بین این فنجان‌های وارونه پرواز کند. اما در سیستم‌های کوانتومی که مشخصات یک جسم از جمله موقعیت آن، بسته به نحوه نگاه شما به آن می‌تواند تغییر کند، انجام چنین کارهای خارق‌العاده‌ای حتی بدون تردستی نیز امکان‌پذیر است. اکنون محقققان توانسته‌اند این حالت شگفت‌ انگیز را با استفاده از یک فوتون منفرد که در آنِ واحد در سه مکان حضور دارد، به صورت آزمایشگاهی رویت‌پذیر کنند.

 

به گزارش نیوساینتیست، علی‌رغم مهارت بالای تئوری کوانتوم در توضیح نتایج آزمایشگاهی، برای برخی از فیزیک‌دانان هضم چنین ویژگی عجیبی بسیار دشوار است. حتی فیزیک‌دان بزرگی همچون آلبرت اینشتین نیز مفهوم درهم‌تنیدگی را به سخره می‌گرفت؛ مفهومی اساسی در قلب نظریه کوانتوم که بر اساس آن مشخصات یک ذره می‌تواند مشخصات ذره‌ای دیگر را بدون توجه به فاصله میان آن دو، بی‌درنگ تحت تاثیر قرار دهد. وی استدلال می‌کرد نوعی فیزیک کلاسیک نامرئی که با نام «تئوری‌های متغیر نهان» شناخته می‌شد، باعث خلق این خطای حسی می‌شود که وی از آن با عنوان «تاثیر شبح‌وار در دوردست» نام می‌برد.

 

اما مجموعه‌ای از آزمایش‌ها که با زحمت زیادی طراحی شده‌اند، نشان داده که اینشتین اشتباه می‌کرد: درهم‌تنیدگی وجود دارد و هیچ تئوری متغیر نهانی نمی‌تواند اثرات عجیب و غریب آن را توضیح دهد. اما درهم‌تنیدگی تنها پدیده‌ای نیست که فیزیک کوانتوم را از فیزیک کلاسیک جدا می‌کند. آفریم اشتاینبرگ از دانشگاه تورنتو کانادا می‌گوید: «حقیقت تکان‌دهنده دیگری درباره واقعیت کوانتومی وجود دارد که اغلب نادیده گرفته می‌شود.»

 

واقعیت غیرمجرد

=========

در سال 1967 / 1346، سیمون کوچن و ارنست اسپکر به صورت ریاضی اثبات کردند که حتی برای یک جسم کوانتومی منفرد -که فاقد در‌هم‌تنیدگی است- وقتی‌که مشخصات آن را اندازه‌گیری می‌کنید، مقداری که به دست می‌آورید به زمینه آن وابسته است. برهان آنها به این معنا بود که مقدار مشخصه الف به این بستگی دارد که شما تصمیم بگیرید آن را با مشخصه ب یا مشخصه ج اندازه بگیرید. به عبارت دیگر، هیچ واقعیتی مستقل از روش اندازه‌گیری وجود ندارد.

 

با این وجود تا سال 2008 / 1387 طول کشید تا الکساندر کلیاچکو از دانشگاه بیکنت ترکیه و همکارانش، آزمایشی عملی را برای امتحان این پیش‌بینی ترتیب دهند. آنها حساب کردند که اگر مرتبا پنج زوج مختلف از مشخصات یک ذره کوانتومی را که در برهم‌ نهی حاصل از سه وضعیت قرار دارد اندازه‌گیری کنند، نتایج حاصل برای یک سیستم کوانتومی متفاوت از نتایج یک سیستم کلاسیک با متغیرهای پنهان خواهد بود.

 

این مساله به این دلیل است که مشخصات کوانتومی ثابت نیستند، بلکه بسته به نحوه اندازه‌گیری تغییر می‌کنند که باعث انحراف داده‌های آماری می‌شود. آنتون زایلینگر از موسسه اپتیک کوانتومی، نانوفیزیک کوانتومی و داده‌های کوانتومی وین اتریش می‌گوید: «این ایده‌ای هوشمندانه است، اما مشکل اینجاست که چطور می‌توان آن را در یک آزمایش تشخیص داد.»

 

اکنون زایلینگر به همراه راداک لاپکیویچ و همکارانش موفق شده‌اند ایده کلیاچکو را به صورت آزمایشگاهی مشاهده کنند. آنها از در یک برهم‌نهی از فوتون‌هایی استفاده کردند که به صورت هم‌زمان، سه مسیر متفاوت را انتخاب می‌کردند. سپس برای هزاران بار، یک توالی از پنج جفت اندازه‌گیری مشخصات مختلف فوتون‌ها مانند قطبیدگی آنها را تکرار کردند.

 

یک آزمایش زیبا

========

زایلینگر و گروهش کشف کردند که نتایج آماری حاصله تنها در صورتی قابل توضیح است که ترکیب مشخصات مورد آزمایش، مقدار مشخصه اندازه‌گیری شده را تحت تاثیر قرار دهد. اشتاینبرگ تحت تاثیر کار آنان قرار گرفته است. وی می‌گوید: «این آزمایش زیبایی است. اگر آزمایش‌های قبلی در خصوص درهم‌تنیدگی، ضربات سهمگینی بر تئوری‌های متغیر‌های نهان وارد کردند، این آزمایش طومار آنها را برای همیشه در هم پیچید. به نظر می‌رسد که شما هرگز نمی‌توانید یک نظریه ارائه کنید که بر اساس آن، متغیرهای مشاهده‌ای خاص مقادیر تعریف شده‌ای داشته باشند که مستقل از چیزهای دیگری باشند که شما اندازه‌گیری می‌کنید.»

 

کوچن که اکنون مشغول کار در دانشگاه پنسیلوانیا است، بسیار خوشحال است. وی می‌گوید: «تقریبا نیم قرن پس از اینکه اسپکر و من، برهان خود را که بر پایه یک آزمایش نظری بود اثبات کردیم؛ اکنون آزمایش‌های واقعی می‌توانند درستی نتایج ما را نشان دهند.»

 

نیلز بور، از بزرگان فیزیک کوانتوم، یکی از مشهورترین طرفداران این ایده بود که طبیعت حقیقت کوانتومی به این بستگی دارد که ما چطور اندازه‌گیری‌های خود را انجام می‌دهیم؛ اندیشه‌ای که از آن تحت عنوان تفسیر کپنهاگ نام برده می‌شود. زایلینگر می‌گوید: «این آزمایش مهر تایید دیگری بر تفسیر کپنهاگ است.»

 

 

محمود حاج‌زمان:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

لینک به دیدگاه

هرگز قره قوروت نخورید

_________________

قره قوروت را از آب ماست یا همان دوغ می گیرند که پس از جوشیدن و تغلیظ بصورت جامد در می آید.

 

مزه ترش قره قوروت بخاطر درصد بسیار بالای اسید لاکتیک آن می باشد. میزان اسید لاکتیک قره قوروت بقدری زیاد است که میتوان گفت خود اسید لاکتیک است !!!! . اسید لاکتیک یک ماده دفعی برای بدن محسوب میشود زیرا خون را شدیداً اسیدی کرده و تعادل "پ.هاش" خون را به هم میزند.

 

یکی از دلایلی که گفته می شود ماست چکیده بهتر از خود ماست است این است که مقدار زیادی از اسید لاکتیک آن که در آب ماست موجود است گرفته شده است ولی با این حال بهتر است با مقداری نعناع ، پونه و موسیر مصرف شود (تا حالت سردی و اسیدی آن کاهش یابد)

 

در حالت طبیعی، خون انسان كمی قلیایی بوده و بسیار حیاتیست که این حالت حفظ شود بدین جهت در خلقت انسان مكانیزم های پیچیده ای تعبیه شده است كه این تعادل را حفظ كنند.

 

در بدن انسان مقدار "پ.هاش" متعادل بین 7.34 و 7.40 میباشد که کمی قلیایی است و باید در این محدوده نگه داشته شود در غیر اینصورت بعضی از واكنش های آنزیمی انجام نمی گیرد و تنظیم فعالیتهای فیزیكی و شیمیایی درون سلولی با مشكل مواجه می شود.

 

مصرف قره قوروت به شدت خون را اسیدی می کند (به علت میزان بسیار بالای اسید لاکتیک) و آنرا از حالت قلیایی طبیعی خود خارج می‌کند. بدن برای ترمیم و تصحیح این حالت بسیار مخرب که می‌تواند در صورت ادامه بسیار خطرناک گشته و فعالیت ارگان‌ها و سلول‌ها را مختل کند، دست به دامن استخوان‌ها و دندان‌ها می‌گردد تا کلسیم آنها را برای قلیایی کردن خون آزاد کند.

 

کلسیم بهترین و سریع‌ترین عامل قلیایی کردن خون می‌باشد. این کلسیم آزاد شده از استخوان‌ها سپس توسط کلیه‌ها دفع می‌گردد. در نتیجه مصرف قره قوروت باعث پوکی استخوان‌ها و ضعف دندان‌ها می‌گردد.

 

بسیار بسیار جای تاسف است که خیلی از پزشکان و افراد تحصیل کرده آنرا برای درمان پوکی استخوان و لاغر شدن افراد چاق تجویز می کنند با این تصور غلط که چون قره قوروت دارای کلسیم است پس برای پوکی استخوان مناسب است در صورتیکه کلسیم آن نه تنها جذب نمی شود بلکه طبق توضیحات بالا باعث پوکی استخوان و خرابی دندانها نیز می شود. جالب است حتی آنرا برای رشد و نمو کودکان مفید دانسته و برای آن خاصیت دارویی قائل شده اند !!!. گاهی اوقات آنرا برای کاهش فشار خون تجویز می کنند که این خود باعث خرابی و خوردگی رگها میشود. میتوان بجای آن از بسیاری میوه هایی که در کاهش فشار مناسب هستند مانند آب لیمو یا مخلوط یک لیوان آب و 2 قاشق سرکه سیب خانگی استفاده کرد.

 

ای کاش مضرات مصرف قره قوروت به اینجا ختم می شد.

 

اسید لاکتیک فعالیت نرون های مغزی را به شدت کاهش میدهد و چون قره قوروت حاوی مقادیر بسیار زیاد اسید لاکتیک می باشد لذا برای مغز انسان بسیار مضر می باشد.

 

بعضی از آثار و نتایج زیانبار اسیدی شدن خون :

 

انواع بیماریهای قلب و عروق

 

خورده شدن دیوارة سرخرگ ها و سیاهرگ ها

 

ضعف حافظه

 

آلزایمر

 

دیابت

 

سرطان

 

ضعف سیستم ایمنی بدن

 

بیماری های سیستم عصبی مانند بیماری خطرناکMS

 

پوکی استخوان

 

خرابی و فساد دندانها

 

لقی دندانها

 

ضعف اعصاب

 

تشنج

 

دل درد شدید در دختران هنگام عادت ماهانه

 

در غرب به خون اسیدی لقب كُشنده خاموش

(Silent Killer)

داده اند.

 

در خصوص بیماری های ناشی از اسیدی شدن خون ، مطالب بسیاز زیادی در اینترنت موجود است که اکثراً به زبان انگلیسی است.

 

امیدوارم مطلب فوق دریچه ای دیگر از سلامتی را بروی شما بگشاید و دروازه ای از بیماریها را ببندد.

لینک به دیدگاه

m7mmddenvlv44zsgyll7.jpg

 

Massive Japan Tsunami Topped 131 feet (40 meters)

________________________________________​__

 

Japan's massive tsunami on March 11 reached heights of up to 131 feet (40 meters), according to the latest data from Japan's Meteorological Agency.

 

That's the agency's best estimate, but the precise height will likely never be known because the earthquake and tsunami destroyed tide gauges and triggered blackouts and communication failures along the country's coast. The 131-foot tsunami was recorded in Miyako City in Iwate Prefecture.

لینک به دیدگاه

لورنس عربستان

 

در اکتبر سال 2001 یک گروه چهار نفره از باستان شناسان آلمانی به سرپرستی لوتز مارتین موظف گردیدند که در یک تالار به بزرگی 600 متر مربع، بیست و هفت هزار قطعه شکسته شده مجسمه های باستانی مربوط به تل حلف را که اندازه برخی از آنها بزرگتر از انگشت شصت دست نبودند، دوباره بهم چسبانده و بازسازیشان کنند (ن. ک. به بازسازی یک گنجینه باستانی ).

 

این قطعات متعلق به سی مجسمه ساخته شده از سنگ بازالت بودند که در جریان جنگ جهانی دوم بر اثر بمباران فسفری و تحت حرارت 900 درجه سانتیگراد متلاشی و اجزایشان از هم جدا گشتند. مجسمه ها را فردی بنام ماکس فون اوپنهایم از سوریه به آلمان آورده بود.

 

ماکس فون اوپنهایم در پانزدهم جولای سال 1860 میلادی از پدری بانکدار که کاتولیکی یهودی الاصل بود بنام بارون آلبرت فون اوپنهایم و مادری بنام پائولا که مذهبی و متعلق به خانواده ای کاتولیک بود، در شهر کلن آلمان بدنیا آمد. سیمون، پدربزرگ ماکس که خود یهودی بود اصرار فراوان داشت که فرزندش با دختری از خانواده ای کاتولیک وصلت نماید و برای این منظور او را به مدرسه ای کاتولیک فرستاد و بهمان شیوه نیز تربیت و بزرگ کرد. اندکی پیش از ازدواج ، آلبرت

رسما به دین مسیحیت و مذهب کاتولیک گروید.

 

ماکس پس از اتمام تحصیلات ابتدائی و دبیرستانی در دانشگاههای استراسبورگ و هایدلبرگ به تحصیل در رشته حقوق پرداخت که آنرا در سال 1883 به پایان رسانید. از زمان صدراعظمی اتو فون بیسمارک پرداختن به مسائل خاور میانه و خاورزمین بمثابه بکار بردن اهرم فشاری بر سیاست کشورهای اروپایی و بیش از همه انگلیس، در سیاست خارجه آلمان مطرح و عنوان شده بود. برای همین نیز فراگیری و آموزش زبانهای خاورزمین از سوی دولت آلمان تشویق و تا حدی نیز پشتیبانی میگردید.

 

پس از پایان تحصیلاتش ماکس بهمراه چند نفر دیگر منجمله کارل امیل شابینگر که پسان کتاب سیاستنامه را از فارسی به آلمانی برگرداند، به برلین رفت. آنها در آنجا به فراگیری زبانهای شرقی پرداختند. در آنزمان در برلین سمینارهایی به منظور فراگیری زبانهای فارسی، کردی، اردو، پشتو، عربی و ترکی عرضه میشدند که علاقه مندان میتوانستند در آنها شرکت نمایند و به یادگیری آنها بپردازند. ماکس در اینجا به آموختن زبان عربی روی آورد.

 

پس از آن ماکس فون اوپنهایم به انجام سفرهایی در آفریقا پرداخت. او نخست به مرکز آفریقا سفری کوتاه داشت و در تانزانیا مزرعه ای خرید که در آن قهوه بعمل میآمد.

 

در سال 1886 ماکس فون اوپنهایم به مراکش رفت. کشوری که در آنزمان هنوز در شرایط قرون وسطی بسر میبرد. اوپنهایم در آنجا با وجود خطرهایی که بخاطر خارجی و غیربومی بودن جان او را تهدید میکردند، با پوشیدن لباس محلی با مردم بومی مراوده برقرار کرد و با ایشان بسیار نزدیک گردید بطوریکه حتی همراه ایشان به مساجد وارد میشد.

 

یا اینکه یکبار همانند فردی مراکشی در بازار برده فروشان دختر جوانی را خرید و به عقد صیغه خود درآورد.

 

او با چنان مهارتی اعتماد افراد بومی را جلب نموده بود که در یکی از جشنهای محلی یک قبیله، سر بریده دشمنان قبیله را که پر از کاه کرده بودند در برابرش بنمایش گذاشتند.

 

با سفر به کشورهای شمال آفریقا که از نقطه نظر استراتژیکی برای غرب بسیار پراهمیت بودند و با مطالعه بر روی موقعیت و وضعیت اجتماعی / تاریخی / سیاسی این کشورها، ماکس فون اوپنهایم آثار باستانی زیادی مواجه گشت که با مشاهده آنها به کاوشهای باستانی علاقه مند گردید.

 

او همچنین با ایجاد رابطه با وزارت امور خارجه وقت آلمان و داشتن تماس مستقیم با صدراعظم وقت آلمان هوهن لو در سال 1898 گزارشی کوتاه اما مفید برای پیشبرداهداف سیاسی کشورش در مورد کشورهای عربی خاورمیانه و شمال آفریقا به آلمان فرستاد که در آن وضعیت مسلمانان توصیف گشته بود.

 

در اینزمان اوپنهایم ساکن قاهره بود و خانه ای داشت که در آن شش خدمتکار، یک باغبان بنام سلیمان و یک آشپز فرانسوی برایش کار میکردند. روزگار بر او سخت نمیگذشت و صیغه گرفتن را بخوبی فرا گرفته بود و بکار میبست.

 

اوپنهایم حدود 42000 کتاب کوچک و بزرگ در مورد کشورهای عربی جمع آوری کرده و به مطالعه دقیق در مورد آداب و رسوم اعراب نواحی مختلف پرداخت بطوریکه پس از چندی به نوشتن جزوات و مقالات معتبری در مورد امور داخلی و سنن این کشورها روی آورد. کتابی که او در مورد تاریخ بدویهای عربستان نوشته بود، بتازگی در عربستان دوباره مورد توجه قرار گرفته و مطرح گردیده است.

 

در سال 1889 در جریان سفری که اوپنهایم به کشور سوریه امروزی که آنموقع بخشی از کشور عثمانی حساب میشد، داشت به ناحیه تل حلف که در مرز سوریه و ترکیه امروز قرار دارد، رفت. او که پیش از آن در مورد تاریخ آن منطقه مطالعات دقیقی انجام داده بود به کاوشهای باستانی در آنجا پرداخت. اندکی بعد و پس از کمی خاکبرداری به بازمانده مجسمه ها و کاخی رسید که چندان هم از سطح زمین دور نبودند. بدینوسیله اوپنهایم در میان باستان شناسان نامی گردید.

کاخ سه هزار ساله تل حلف مربوط به یک پادشاه آرامی بنام کاپارا بود که در شهری باستانی بنام گوزانا که قدمتش تا به 4000 سال پیش از میلاد میرسید، زندگی میکرد.

 

همزمان با این کشفیات و عملیات باستانشناسی اوپنهایم رسما بخدمت وزارت امور خارجه آلمان نیز درآمد. اوپنهایم در این میان زبان عربی را بخوبی فراگرفته بود و به راحتی آنرا صحبت میکرد. او در کاخها و چادرهای امرا و شیوخ عرب میهمانی گرامی شناخته میشد و این شیوخ و امرای عرب تقریبا او را از خود میدانستند.

 

پس از گذشت چند مدت او دوباره به سفر و سیاحت و تحقیق در کشورهای عربی پرداخت و دوستان تازه ای در میان اعراب برای خود دست و پا نمود. نایب السلطنه مصر عباس حلمی دوم و عبدالحمید دوم سلطان عثمانی از زمره کسانی بودند که اوپنهایم با آنها مراوده و گفتگوهای متعدد داشت و با آنها در مورد سرزمینهای اسلامی گفتگوهای زیادی انجام داد.

 

در سال 1910 اوپنهایم دوباره به تل حلف در سوریه بازگشت تا به کاوشهای باستانی خود ادامه دهد، امری که سه سال به طول انجامید و او طی آن توانست که باقیمانده خرابه های کاخ کاپارا را از دل خاک بیرون کشد. او روزها را فعالانه به تلاش میگذراند و شبها را در چادر خود در کنار دختر پانزده ساله بدوی که صیغه او بود، میگذراند. او از چادر و زندگی خود در آن پیوسته با نام "کاخ صحرایی من" یاد میکرد.

 

چیزهایی را که او پیدا کرد به موزه های آلمان فرستادند و تنها ده درصد از یافته شده ها را خود اوپنهایم نگاه داشت. او آنها را به موزه ای که خود او در شهر حلب ساخته بود، اهدا نمود (واژه جالبی بکار برده شده، او چیزی را که متعلق به مردمی نا آگاه بود دوباره میابد، بیشتر آنرا به مملکت خود میفرستد و یکدهم آنرا به همان مردم نا آگاه هدیه میدهد تا در مورد گذشته خود کمی فکر کنند). پسان (بعدا) نوشته خواهد شد که چگونه یافته های او را به آلمان فرستادند.

 

در همین دوره سه سال اقامت در تل حلف بود که او توماس ادوارد لورنس باستان شناس و شرق شناس انگلیسی را که پسان با نام لورنس عربستان مشهور شد نیز ملاقات نمود. میان ایندو تشابهات کاری و استعدادی فراوانی وجود داشت. شاید اگر اوپنهایم و لورنس در یک جبهه قرار میگرفتند دوستان و همکاران و همفکران بسیار خوبی برای یکدیگر میگشتند اما آنها بزودی به مهره هایی مبدل گشتند که در برابر هم قرار گرفتند.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

آیا شما هم جزو افرادی هستید که گمان می‌کنید اطلاعات عمومی بالایی در مسایل علمی دارند؟ اگر چنین است، از شما دعوت می‌کنیم تا به سوالات این آزمونک که توسط مجله نیوساینتیست در فستیوال علمی چلتنهام ارائه شده، پاسخ دهید، تا معلوم شود چند مرده حلاجید!

پاسخ سوالات این آزمون که در دو بخش و هشت راند! تقدیم شما خواهد شد، در پایان هر بخش ذکر شده است.

 

راند اول: سرریز اطلاعات

=================

 

سوال 1: واژه بیت که بیانگر واحد پایه اطلاعات در رایانه است، توسط کلود شانون در سال 1948 / 1327 ابداع شد. این واژه مختصر کدام‌یک از عبارات زیر است؟

 

 

الف) تکرار پایه‌ای (Basic Iteration)

ب) اطلاعات دودویی (Binary Information)

ج) عدد دودویی (Binary Digit)

د) واحد دودویی (Binary Unit)

 

سوال 2: در اصطلاح علوم رایانه، هشت بیت یک بایت را تشکیل می‌دهد؛، اما چه اصطلاحی برای چهار بیت یا یک نیم بایت مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

 

الف) بای (By)

ب) نیبل (Nybble)

ج) مورسیل (Morsyl)

د) ماوثفیل (Mouthfyl)

 

سوال 3: یک واحد کوانتومی اطلاعات بسیار مبهم‌تر از یک بیت معمولی است؛ چرا که علاوه بر دو مقدار صفر و یک، تمام مقادیر احتمالی بین این دو را شامل می‌شود. تلفظ نام این واحد اطلاعات (کیوبیت) از نظر آوایی، معادل کدام‌یک از گزینه‌های زیر است؟

 

 

الف) واحد رومیان باستان برای وزن

ب) واحد بابلیان باستان برای زمان

ج) واحد آشوریان باستان برای جریان آب

د) واحد مصریان باستان برای فاصله

 

سوال 4: کدام کمیت ترمودینامیکی متناظر با لگاریتم تعداد آرایش‌های ممکن وضعیت درونی یک سیستم است، و به این ترتیب می‌تواند به عنوان ابزاری برای اندازه‌گیری فقدان اطلاعات مورد استفاده قرار گیرد؟

 

 

الف) انرژی

ب) آنتالپی

ج) آمتروپی

د) آنتروپی

 

راند دوم: قمر مورد نظر را نام ببر

==================

 

سوال 5: داخلی‌ترین قمر از اقمار پنجگانه اصلی اورانوس که به افتخار یکی از شخصیت‌های نمایشنامه‌های شکسپیر نام‌گذاری شده، 470 کیلومتر قطر داشته و سطح آن مملو از نشانه‌های یک فعالیت زمین‌شناسی باستانی است. این قمر همنام یک سیاره نگون‌بخت در فیلم علمی تخلیلی وقار (Serenity) است.

 

 

الف) اوبرون

ب) آریل

ج) آمبریل

د) میراندا

 

سوال 6: در سال 1993 / 1372، اخترشناسان نخستین قمر از نوع خود را کشف کردند که به دور سیارک آیدا می‌چرخید. نام این قمر هم‌نام کدام‌یک از عروض شعر لاتین است؟

 

 

الف) آناپست (واحد شعرى که مرکب از دو هجاى کوتاه و یک هجاى بلند باشد)

ب) باکایوس (واحد شعرى که مرکب از یک هجاى کوتاه و دو هجاى بلند باشد)

ج) کرتیک (واحد شعری که شامل یک هجای کوتاه بین دو هجای بلند باشد)

د) داکتیل (کلمه‌ای‌ دارای‌ سه‌ هجا که‌ هجای‌ اول آن بلند، و دو هجای‌ بعدی‌ آ‌ن کوتاه باشد)

 

سوال 7: قبل از اینکه مجمع بین‌المللی سیاره‌شناسی در سال 2006 / 1385، پلوتو را از مقام خود به عنوان یک سیاره خلع کند؛ شارون به عنوان بزرگ‌ترین قمر آن شناخته می‌شد. علاوه بر این قمر، این سیاره کوتوله دارای دو قمر دیگر است که در سال2005 /1384 توسط تلسکوپ فضایی هابل کشف شدند. نام این اقمار چیست؟

 

الف) شریل و تریسی

ب) هیدرا و نیکس

ج) استیگا و آچرون

د) سربروس و پرسفون

 

سوال8: رئا دومین قمر بزرگ زحل است. ویژگی منحصر به فرد این قمر چیست؟

 

الف) این قمر بزرگ‌ترین قمر منظومه شمسی است که شکلی نامنظم دارد.

ب) این قمر تنها قمر منظومه شمسی است که اخترشناسان تصور می‌کنند ممکن است خودش نیز دارای قمر باشد.

ج) این قمر شباهتی غیرعادی به ستاره مرگ (ستاره مشهور مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان) دارد.

د) این قمر، نخستین قمری است که توسط یک فضاپیمای بین سیاره‌ای کشف شد.

 

راند سوم: الفبای علمی

=============

 

 

سوال 9: کدام حرف بزرگ الفبای انگلیسی زمانی‌که در زیر یک دایره کوچک قرار بگیرد، بیانگر فاصله‌ای معادل یک‌صد هزارم از یک صد هزارم متر (یک ده میلیاردیم متر) است؟

 

 

الف) A

ب) B

ج) C

د) D

 

سوال 10: در علم کیهان‌شناسی، کدام حرف کوچک الفبای انگلیسی بیانگر ضریب مقیاس بی‌بعد شده کیهان است که انبساط فضا را اندازه می‌گیرد؟

 

الف) c

ب) a

ج) d

د) b

 

سوال 11: عبارت

ABCD

کاربردهای زیادی در علم و پزشکی دارد. کدام‌یک از گزینه‌های زیر در این باره صحیح است؟

 

الف) این عبارت یک مخفف محاسباتی در زمینه پردازش اطلاعات است.

ب) امتیاز ABCD: یک مقدار حفظی برای کمک به ارزیابی میزان خطر سکته در یک فرد

ج) سندروم ABCD: یک اختلال شخصیت چندگانه نادر

د) تمام گزینه‌ها صحیح است

 

سوال 12: کدام یک از دو حرف نخست الفبای عبری در ریاضیات، برای نشان دادن اندازه یک مجموعه نامتناهی استفاده می‌شوند؟

 

 

الف) بت و جیمل

ب) جیمل و دالت

ج) دالت و الف

د) الف و بت

 

راند چهارم: الکل

=========

 

 

سوال 13: کدام یک از انواع الکل سمیت کمتری دارد و ماده روانگردان اصلی مشروب به شمار می‌رود؟

 

الف) متانول

ب) اتانول

ج) گرانیول

د) ولمیتول

 

سوال 14: مخلوط الکل و آب -یا در واقع مخلوطی از دو مایع مختلف- که به روش تقطیر نمی‌توان غلظت آن را افزایش داد، چه نامیده می‌شود؟

 

الف) Azeotrope

ب) Oxytrope

ج) Unitrope

د) Zeotrope

 

سوال15: حداکثر غلظت یک محلول الکلی که می‌توان از روش تقطیر به دست آورد، چقدر است؟

 

الف) 42درصد

ب) 62 درصد

ج) 88 درصد

د) 96 درصد

 

سوال 16: در سال 1995 / 1374 دانشمندان اعلام کردند یک مخزن طبیعی الکل یافته‌اند که معادل 200 هزار میلیارد میلیارد مترمکعب حجم دارد. محل این مخزن طبیعی کجاست؟

 

 

الف) توده‌ای از یک ابر گازی بین‌ستاره‌ای در فاصله هزاران سال نوری از زمین

ب) یک دریاه یخ زده در سطح قمر بزرگ زحل، تیتان

ج) درون رسوبات زیر دره کویاهوگا در پارک ملی اوهایو آمریکا

د) در زیر یخ‌های باتلاق‌های سیبری روسیه

 

261860_10150220053145947_238808525946_7492517_3400554_n.jpg

 

 

پاسخنامه:

سوال 1: ج ؛ سوال 2: ب ؛ سوال 3: د ؛ سوال 4: د

سوال 5: د ؛ سوال 6: د ؛ سوال 7: ب ؛ سوال 8: ب

سوال 9: الف ؛ سوال 10: ب ؛ سوال 11: ب ؛ سوال 12: د

سوال 13: ب ؛ سوال 14: الف ؛ سوال 15: د ؛ سوال 16: الف

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...