رفتن به مطلب

ناگفته‌هايي از تابش اشعه ماوراء بنفش در ايران


ارسال های توصیه شده

ناگفته‌هايي از تابش اشعه ماوراء بنفش در ايران

ايرن: مدير مرکز ازن‌سنجي ايران و خاورميانه درباره وضعيت ميزان تابش اشعه ماوراء بنفش (UV) در فصل تابستان جزئياتي را اعلام کرد و گفت: با توجه به اينکه شاخص تابش اين اشعه در کشور 14 سال است که ثابت است علت هراس‌آفريني و ايجاد تشويش اذهان عمومي توسط وزارت بهداشت را بايد ديد چيست.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

مهرداد قطره ساماني در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس با انتقاد از اينکه چرا بايد وزارت بهداشت که دستگاه سنجش دقيق ماوراءبنفش (UV)را در اختيار ندارد نسبت به تشويش اذهان عمومي در جامعه اقدام کند، گفت: مرکز ازن‌سنجي تنها مرکزي است که در خاورميانه قادر به اندازه‌گيري اين اشعه است و مرجع رسمي اعلام ميزان اين اشعه، اين مرکز است.

وي با اشاره به اينکه اين مرکز روزانه ميزان ضخامت لايه ازن را اندازه‌گيري مي‌کند، اظهار داشت: هر چه ميزان ضخامت لايه ازن کم باشد ميزان تابش اشعه UV هم افزايش مي‌يابد. طول موج‌هاي بين 317 تا 400 نانومتر از اشعه ماوراء بنفش هيچ زياني براي بشر ندارد و توسط بخار آب موجود در جو، جذب مي‌شود.

ميزان تابش اشعه ماوراءبنفش در کشور 14 سال است که ثابت مانده است

--------------------------------------------------------------------------------------------

مدير مرکز ازن‌سنجي ايران و خاورميانه با تأکيد بر اينکه ميزان تابش اشعه ماوراء بنفش در کشور هيچ تغييري نسبت به سال‌هاي گذشته نداشته است، گفت: ميزان تابش اشعه ماوراءبنفش در کشور 14 سال است که ثابت مانده است.

قطره ساماني ادامه داد: ميزان تابش اين اشعه در نيمکره شمالي کره زمين يکسان است و تابش اين اشعه در نيمه دوم بهار و تابستان افزايش مي‌يابد.

 

تابش شديد ماوراء بنفش از ساعت 14:30 تا 14:40 دقيقه هر روز در تابستان

--------------------------------------------------------------------------------------------

وي با تأکيد بر اينکه بهتر است وزارت بهداشت به جاي هراس‌آفريني در جامعه، زمان تابش اين اشعه را به مردم اعلام کند، گفت: ميزان تابش شديد اين اشعه در فصل تابستان تنها 10 دقيقه است که طبق بررسي‌هاي انجام شده حدوداً از ساعت 14:30 تا 14:40 دقيقه هر روز در فصل تابستان است. در اين 10 دقيقه ميزان تابش اشعه UV بين 7 تا 10 و در مابقي ساعات نيز بين 2 تا 4 است.

 

مدير مرکز ازن‌سنجي ايران و خاورميانه افزود: مردم مي‌توانند در اين زمان کوتاه حتي‌المقدور در سايه قرار بگيرند يا اگر اجباري به حضور در زير نور خورشيد دارند از کرم‌هاي ضدآفتاب و عينک‌هاي آفتابي استفاده کنند.

قطره ساماني تصريح کرد: 143 روز از سال که از نيمه دوم بهار تا پايان تابستان طول مي‌کشد شاخص تابش اشعه ماوراء بنفش در کشور بالاست يعني زير عدد 10 است و به حدي نيست که به مردم هشدار بدهيم.

بايد طبق قوانين بين‌المللي نسبت به اشعه ماوراءبنفش به مردم هشدار داد

---------------------------------------------------------------------------------------------

وي با بيان اينکه طي 14 سال گذشته شاخص تابش اشعه ماوراء بنفش در کشور ثابت بوده و در تمام اين سال‌ها 143 روز ميزان اين تابش بالا بوده است، گفت: اگر مي‌گوييم ميزان تابش در اين 143 روز بالا بوده است به اين معني نيست که به حدي بالا بوده است که بايد به مردم اعلام شود. چون طبق قوانين بين‌المللي ما وظيفه داريم اگر ميزان تابش اشعه ماوراء بنفش بالاتر از عدد 11 شد به مردم هشدار بدهيم که خوشبختانه طي اين سال‌ها به اين عدد نرسيده‌ايم.

مرکز ازن‌سنجي هر 2 ماه يک‌بار به مرکز جهاني اشعه‌ماوراء بنفش گزارش مي‌دهد

-------------------------------------------------------------------------------------------------

مدير مرکز ازن‌سنجي ايران و خاورميانه با بيان اينکه ايران سيصد و سي و ششمين ايستگاه جهاني ازن را داراست، گفت: مرکز ازن‌سنجي ايران تنها ايستگاه رسمي سنجش ازن استراتوسفري در ايران است که اطلاعات خود را هر 2 ماه يک‌بار به مرکز ازن و اشعه ماوراء بنفش جهاني در تورنتو کانادا ارسال مي‌کند.

قطره ساماني ادامه داد: پس ما نمي‌توانيم اگر وضعيت ميزان تابش اشعه ماوراء بنفش در مرحله هشدار باشد آن را مخفي کنيم. در حال حاضر عدد ميزان تابش اشعه ماوراء بنفش در کشور حدود 8 است.

وي تأکيد کرد: بر اساس قانون وزارت بهداشت نمي‌تواند ميزان تابش اشعه ماوراء بنفش در کشور را اعلام کند چون دستگاه اندازه‌گيري دقيق آن را ندارد و اگر هم دستگاهي داشته باشد نمي‌تواند عدد تابش را اعلام کند تنها وضعيت ضعيف، متوسط و شديد را مي‌تواند رؤيت کند.

به گزارش خبرگزاري فارس، يکي از تابش‌هاي خطرناک خورشيدي، اشعه ماوراء بنفش است. اين اشعه در محدوده بينايي انسان نيست و نمي توان آن را ديد به همين خاطر به آن نور تاريک نيز مي‌گويند. پرتوهاي ماوراء بنفش در طيف نور خورشيد داراي طول موج کوتاه و انرژي زياد است که مي تواند باعث بيماريهاي پوستي، چشمي، تخريب ژنتيکي DNA و اختلال در سيستم ايمني بدن، پيري زودرس و... در انسان شود.

لینک به دیدگاه

مرجعی برای پایش مداوم پرتو ماوراءبنفش

ایرن: خوانندگان ایرن می توانند با رویت این سایت از وضعیت روزانه تابش اشعه ماورای بنفش در تهران و سایر شهرها اطلاع حاصل نمایند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...