alborzrad 2116 ارسال شده در 28 شهریور، 2011 هدف از این سوال توجه به نوع رفتار مسئولین امر در امور فرهنگی است اما حالا که این تاپیک و زدم دلیلش این بود که چند صباحی پیش یه خبر خوندم راجع به اینکه یکی از علما و روحانیون >اعلام کرده بود که نیاز به ساخت 250 هزار مسجد توی ایران هست! امروز نقد جالبی برای این خبر توی نت گردیم پیدا کردم که شاید گذاشتنش اینجا و خوندنش خالی از لطف نباشه جناب حجه الاسلام تقي قرائتي كه به عنوان رييس موسسه مسجد ، مكرراًبا رسانه هاي مختلف سخن مي گويد و بر لزوم توسعه مساجد در ايران تاكيد مي كند ،اخيراً در سخناني تصريح داشته كه براي رسيدن به استانداردهاي جهاني ،بايد250 هزار مسجد جديد در ايران ساخته شود. (ايشان را با حجه الاسلام محسن قرائتي اشتباه نگيريد. اين دو روحاني ،برادرند.) بخشي از سخنان ايشان به نقل از خبرگزاري "مهر" را بخوانيد: «وی در مورد تعداد مساجدی كه در ایران نیاز به احداث است گفت: با مقیاس بینالمللی، در ایران حدود 250 هزار مسجد دیگر نیاز داریم. وی تاكید كرد: قبل از انقلاب اسلامی كه جمعیت كشورمان حدود 20 میلیون نفر بود و تراكم جمعیت و خیابانهای عریض و طویل كنونی وجود نداشت، 250 هزار مسجد در كشور وجود داشت و اگر به مقیاس جغرافیایی محاسبه كنیم حداقل 250 هزار مسجد نیاز داریم.» 12
alborzrad 2116 سازنده ارسال شده در 28 شهریور، 2011 در اين كه مساجد ايران به عنوان يك كشور مهم اسلامي بايد توسعه و تجهيز شود ،ترديدي وجود ندارد اما قرار نيست متوليان امر مسجد در كشور براي نشان دادن اهميت مسجد و لزوم توسعه آن ، عدد و رقم هاي غير منطقي دهند. لذا در اين باره نكاتي چند متذكر مي شود ، نه فقط براي نقد يك سخن كه براي تذكار به مسوولان كه مراقب سخنانشان باشند ،چه آن كه يكي از كاركردهاي رسانه ها ، اين است كه هزينه سخن گفتن هاي بي انديشه را بر مسوولان افزون كنند: 1 - طبق اعلام مقامات مركز رسيدگي به امور مساجد ، در ايران حدود 72 هزار مسجد وجود دارد و هرگز در هيچ مقطعي از تاريخ اين كشور ،250 هزار مسجد وجود نداشته است. جالب اينجاست كه جناب ايشان ، در مقدمه سخنان خود تصريح كرده كه آمار دقيقي از مساجد كنوني كشور در دسترس نيست ولي در ادامه آمار مساجد در سال هاي قبل از انقلاب را هم داده است و البته غلط نادرست. ضمن آن كه قبل از انقلاب در سال 57 ،جمعيت كشور 35 ميليون نفر بود ،نه 20 ميليون! 2 - استانداردي كه خود متوليان امور مساجد اعلام كرده اند ، وجود يك مسجد براي هر هزار نفر است. با توجه به جمعيت 75 ميليوني ايران ، تعداد مساجد لازم براي رسيدن به حد همين استاندارد ، تنها سه هزار مسجد ديگر است ،نه 250 هزار مسجد! البته ناگفته نماند كه در برخي مناطق جديد التأسيس ،فارغ از اين استانداردها ،نياز به مسجدهاي جديد هست. 3 - با احداث 250 هزار مسجد و افزودن آن به تعداد مساجد كنوني ،رقم 322 هزار مسجد به دست مي آيد كه به عبارتي مي شود براي هر 232 نفر يك مسجد و تقريبا براي هر 50 خانواده يك مسجد! بدين ترتيب بايد بسياري از مجتمع هاي مسكوني و برج ها ، بعضاً حتي بيش از يك مسجد درون برجي هم داشته باشند و در هر كوچه ، چند مسجد ساخته شود تا به فرموده جناب قرائتي ،به استاندارد برسيم! ضمن احترام به آقاي قرائتي و زحماتي كه در اين زمينه مي كشند ،بايد پرسيد واقعاً اين عدد 250 هزار مسجد را از كجا آورده اند؟ والله اعلم! 4 - اما آنچه از تعداد مساجد مهم تر است ، تعداد "مسجدي ها"ست. اين يك واقعيت است كه همين تعداد مساجد كنوني هم اغلب دچار كمبود نمازگزار هستند و بسياري از آنها ، در طول شبانه روز ،تنها يك بار - و معمولاً غروب ها - بر روي نمازگزاران باز مي شوند و تعدادي سالخورده به نماز مي ايستند! البته مساجدي هم وجود دارد كه به بركت حضور برخي روحانيون فرهيخته ،جوانان زيادي در آنها حضور دارند اما اصل مطلب آن است كه تعداد مسجدي ها در ايران ،اساساً هيچ همخواني معقولي با تعداد مسلمانان و تعداد مساجد ندارد و علتش را ،هم مردم مي دانند و هم خود آقايان. گذشته از اين ،بسياري از همين تعداد مساجد كنوني هم فاقد روحاني هستند ،چه آن كه بسياري از آقايان روحانيون ،منصب هاي اداري و دولتي را بر تبليغ دين و اقامه نماز در مساجد و زنده نگه داشتن خانه هاي خدا ، ترجيح داده اند! خيلي از روحانيون فعال در مساجد هم ، متأسفانه فاقد توانمندي هاي لازم براي جذب نسل تازه به مساجد هستند و اين در حالي است كه به طور بالقوه ،اين قابليت در اغلب جوانان وجود دارد. نگارنده خوب به خاطر دارد كه چند سال پيش ، روحاني فرهيخته ،با سواد و خوش مشربي به مسجد محله شان آمد. قبل از او ، دهها روحاني آمده بودند و رفته بودند و همواره تنها يكي دو صف نمازگزار سالخورده و حداكثر سه -چهار جوان ، در نمازهاي جماعت حضور داشتند ؛ اما با حضور اين روحاني ، در كمتر از يك ماه ، صفوف نمازگزاران جوان تا انتهاي مسجد و نزديك درهاي خروجي اش ادامه داشت و بعد از نماز هم ، تا يكي دو ساعت ،بحث آزاد در فضاي مسجد ادامه داشت ... . اما چند ماه بعد كه آن روحاني از مسجد محل رفت ،تا به امروز كه روحانيون زيادي عهده دار امامت جماعت مسجد شده اند ، خبري از آن رونق مستعجل نيست. اين در حالي است كه مردم همان مردم اند ،محله همان محله و مسجد هم همان مسجد با همان هيات امنا ؛ تنها تفاوتش روحاني مسجد است. بنابراين ،به جاي تمركز صرف بر مسجد سازي - كه در جاي خود نيازي مقدس است - آقايان بايد به فكر تأمين نياز مساجد به روحانيوني باشند كه مقتضيات عصر جديد را عميقاً بشناسند و به حدي باسواد و عالم باشند كه بتوانند از عهده سوالات پيچيده اي كه درباره اصول و فروع دين در ذهن نسل جديد و تحصيلكرده وجود دارد برآيند. اگر تا ديروز ، حداكثر سوالي كه از يك امام جماعت مي شد ، راجع به شكيات نماز و مبطلات روزه بود ، امروز جدي ترين مسائل مربوط به فلسفه دين مطرح مي شود كه اگر يك فارغ التحصيل حوزه نتواند از عهده اين مسائل برآيد ،نبايد هم انتظاري براي پر شدن مسجدش از خيل جوانان امروزي داشته باشد. آقايان اگر در انديشه تربيت روحانيون دانشمند و امروزي باشند و اين مهم را محقق كنند ، خود مردم ، هم به مسجد مي روند و هم مسجد مي سازند و مگر در طول تاريخ ، به جز در مواردي خاص ،مساجد را همين مردم مسلمان با هزينه و همت خود نساخته اند؟! برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 6
محمــد 4415 ارسال شده در 28 شهریور، 2011 به نظر من که خیلی خوبه، وقتی این همه هجمه تبلیغاتی و ضد دینی تو کشور وجود دارد وجود همچین مراکز فرهنگی و دینی برای خنثی سازی خیلی خوب است 2
vahid88 9652 ارسال شده در 28 شهریور، 2011 فکنم اگه مساجد رو به هنگام نماز جماعت با حداکثر نمازگذار به تعداد انگشتای دست ببینن نظرشون عوض میشه. البته اگه درکی داشته باشن. فک کنم بجای اینها بیان مراکز آموزشی و تفریحی بزنن خیلی بهتر میشه. نسل امروز به آموزش و تفریح بیشتر از مسجد تازه نیازمنده. یه شهر کوچیک 10000 نفری 7 تا مسجد داره دیگه مسجد می خوان چیکار. البته نا گفته نمانه که من با خود مسجد مشکلی ندارم ولی با ساخت بیرویه که بدون استفاده میمونه مشکل دارم. 2
HaMeD-GibsoN 1859 ارسال شده در 28 شهریور، 2011 ما اینجا تو گرونترین منطقه شهر یه مسجد داریم که از بس نماش آجری موند مردم ذله شدن آخرش اومدن از زمینهای مسجد بریدن و توش واحد تجاری(بوتیک و کادو فروشی) باز کردن تا خرج مسجد رو در بیارن. یکی نیست بگه اول اونایی که ساختین رو آباد کنید. باقیش پیش کشتون 3
a_Farzad 913 ارسال شده در 28 شهریور، 2011 اگر میخوان گسترش مفاهیم دینی رو داشته باشند بهتره درحال حاضر که اکثرا نصب به مذهب جبهه گرفتن به جای مذهب یه فرهنگسرا -اموزشگاهی چه میدونم یه چیزی توی این مایه ها بسازن که علاوه برکارای فرهنگی وعلمی کارای دینی رو با زبون خوش در جلسه های اختیاری برگزار کنند البته با حضور کارشناسی که دانسته هاش برای 14 قرن پیش نباشه اون سری میگفتن ما خیر مدرسه سازو مسجد ساز و... داریم ولی خیری که فرهنگسرا بسازه نه:icon_pf (34): اخه خیلی فرهنگ جامعه بالاست نیازی نیست ونیازی به مکانهایی برای کار گروهی کارای هنری و... نداریم خداروشکر بهتره اگر مردم درمورد یه چیزی جبهه میگیرند همون کارو در پوسته ای دیگه دنبال کرد البته هدف اینا که مشخصه(به هدفشونم رسیدن وروز به روز موفقتر از دیروز) هدف ایادانی نیست 2
*Sanaz* 10640 ارسال شده در 28 شهریور، 2011 البته با عرض معذرت خیلی از این مساجد در جاده های بین شهری کاربرد دیگری دارند. منظورشون افزایش اون بُعد مسجد است. 5
a_Farzad 913 ارسال شده در 28 شهریور، 2011 البته با عرض معذرت خیلی از این مساجد در جاده های بین شهری کاربرد دیگری دارند.منظورشون افزایش اون بُعد مسجد است. :jawdrop: اگر بخوان به اون بعد بپردازند میتونند با هزینه ساختی که برای اون مسجد شده 20تا دستشویی ساخت معذرت میخوام ولی مقایسه ونتیجه گیریتون یه خرده......... 2
*Sanaz* 10640 ارسال شده در 28 شهریور، 2011 :jawdrop:اگر بخوان به اون بعد بپردازند میتونند با هزینه ساختی که برای اون مسجد شده 20تا دستشویی ساخت معذرت میخوام ولی مقایسه ونتیجه گیریتون یه خرده......... بله حرف شما درسته. اما حقیقت در جامعه ما چیز دیگری میگه. بچه که در بین راه دستشویی اش میگیره،باباش میگه صبر کن پسرم الان اولین مسجد نگه میدارم. 4
کهربا 18091 ارسال شده در 28 شهریور، 2011 فکر نکنم مسجد کم داشته باشیم ما خونمونو چندبار عوض کردیم تو این چندسالی که من از خدا عمر گرفتم هم تو خیابونمو یه مسجد بود هم سر کوچمون هم رو بروی خونمون هر جا رفتیم مسجد بوده البته تعداد نمازگزار تو مسجدی که الان سر کوچه مونه کمه خودم خانم ها رو دیدم 20 نفر بیشتر نبودن بیشتر برای مراسم ختم ازش استفاده میشه 5
alborzrad 2116 سازنده ارسال شده در 28 شهریور، 2011 به نظر من که خیلی خوبه،وقتی این همه هجمه تبلیغاتی و ضد دینی تو کشور وجود دارد وجود همچین مراکز فرهنگی و دینی برای خنثی سازی خیلی خوب است میشه سوال رو طور دیگه ای هم گفت به فرض محال که با وجود همین تعداد مساجدی که در سطح کشور هست ، 250 هزار مسجد دیگر هم ساخته بشه ! یک سوال آخرین باری که خدا وکیلی (اصطلاح مشدی ) به مسجد رفتیم واسه نماز جماعت کی بوده !! ایا اصلا به تعداد افراد حاضر توی بعضی (تاکید میکنم بعضی از مساجد و قول به تعمیم این امر ندادم )از مساجد دقت کردیم!؟ آیا مساحدی که الان مشغول به کار هستن همه نیازهای جامعه رو تامین میکنند که نیاز باشه 250 هزار تا دیگه هم ساخته بشه ! تعداد جوانان و نوجوانان مسجدی ما چقدره !؟ چه تعداد روحانی شبیه رضا مارمولک(فیلم مارمولک کمال تبریزی) داریم که میتونن روح به مساجد بدن و بین افراد و مساجد آشتی برقرار کنن 2
*Mahla* 3410 ارسال شده در 28 شهریور، 2011 براي رسيدن به استانداردهاي جهاني ،بايد250 هزار مسجد جديد در ايران ساخته شود. استاندارهای جهانی!!!! :persiana__hahaha: 2
EOS 14529 ارسال شده در 28 شهریور، 2011 250هزار !!! بله خب چرا که نه ؛ باید هم با بیت المال این کار رو بکنن چه اهمیتی داره که روزانه چند تا بچه دارن از کمبود غذا تلف می شن چه اهمیتی داره که خانواده هایی هستن که سالیانه هم رنگ گوشت رو نمی بینن چه اهمیتی داره که روزانه چند تا دختر و زن به خاطر این که نمی تونن به مخارج خواهر رو برادر یا مادر و پدر یا فرزندانش رو تامین کنه داره تن به خود فروشی می ده چه اهمیتی داره که چندین هزار بچه به خاطر این که محلی برای تحصیل توی روستاشون نیست دارن استعدادهاشون رو دفن می کنن چه اهمیتی داره که طرف به خاطر 1000000 ناقابل می خوابه گوشه زندان چه اهمیتی داره که پدر پول نداره تا بچه سرطانیش رو بتونه ببره یه بیمارستان خوب تا معالجه کنه چه اهمیتی داره .......... مهم اینه که بلاخره شما ها هر کدومتون یه بنگاه داشته باشین که مردم رو چپاول کنین مهم اینه که هر کدومتون یه منبر داشته باشین که برین بالاش و مردم رو یه مشت گوش دراز فرض کنین و به مشت دروغ و دغل به عنوان دین و مکتب بهشون تحویل بدین آره مهم همین هاست :icon_pf (34): 5
Avenger 19334 ارسال شده در 28 شهریور، 2011 مسجد خوبه ولی نه برای برگذاری مراسم ختم چون ما ایرانیا از مسجد به عنوان تالار ختم استفاده میکنیم 4
pesare irani 41807 ارسال شده در 28 شهریور، 2011 براي رسيدن به استانداردهاي جهاني ،بايد250 هزار مسجد جديد در ايران ساخته شود. :icon_pf (34): :jawdrop: استاندارد جهانی :jawdrop: 1
hodaa 5489 ارسال شده در 30 شهریور، 2011 هدف از این سوال توجه به نوع رفتار مسئولین امر در امور فرهنگی استاما حالا که این تاپیک و زدم دلیلش این بود که چند صباحی پیش یه خبر خوندم راجع به اینکه یکی از علما و روحانیون >اعلام کرده بود که نیاز به ساخت 250 هزار مسجد توی ایران هست! امروز نقد جالبی برای این خبر توی نت گردیم پیدا کردم که شاید گذاشتنش اینجا و خوندنش خالی از لطف نباشه جناب حجه الاسلام تقي قرائتي كه به عنوان رييس موسسه مسجد ، مكرراًبا رسانه هاي مختلف سخن مي گويد و بر لزوم توسعه مساجد در ايران تاكيد مي كند ،اخيراً در سخناني تصريح داشته كه براي رسيدن به استانداردهاي جهاني ،بايد250 هزار مسجد جديد در ايران ساخته شود. (ايشان را با حجه الاسلام محسن قرائتي اشتباه نگيريد. اين دو روحاني ،برادرند.) بخشي از سخنان ايشان به نقل از خبرگزاري "مهر" را بخوانيد: «وی در مورد تعداد مساجدی كه در ایران نیاز به احداث است گفت: با مقیاس بینالمللی، در ایران حدود 250 هزار مسجد دیگر نیاز داریم. وی تاكید كرد: قبل از انقلاب اسلامی كه جمعیت كشورمان حدود 20 میلیون نفر بود و تراكم جمعیت و خیابانهای عریض و طویل كنونی وجود نداشت، 250 هزار مسجد در كشور وجود داشت و اگر به مقیاس جغرافیایی محاسبه كنیم حداقل 250 هزار مسجد نیاز داریم.» ایشون ذکر نکردن چند واحد مسکن از استاندارد جهانی کمتر داریم؟؟؟ مساجدی که دارن خاک میخورن و حلبی آبادی هایی که توش مردم واسه داشتن یه سقف از سر و کول هم بالا میرن 2
Ehsan 112349 ارسال شده در 30 شهریور، 2011 امام (ره) حرف قشنگی زدند: مساجد را پُر کنید،اینها (دشمنان) از مساجد میترسند. 1
b-d 2058 ارسال شده در 30 شهریور، 2011 بدبختی ما بیشتر از ایناست دیگه 500000 تا مسجد هم باشه یا نباشه واسمون فرقی نداری..
EOS 14529 ارسال شده در 30 شهریور، 2011 بدبختی ما بیشتر از ایناست دیگه 500000 تا مسجد هم باشه یا نباشه واسمون فرقی نداری.. چراغی که به خانه رواست به مسجد حرامه مسجد به چه کاری میاد وقتی چند تا بیمارستان دولتی درست و حسابی نداریم ! اون هایی هم که مجهزن به اندازه قیمت خون باباشون پول می گیرن آخرش هم می شه این که میارن طرف رو می اندازن گوشه خیابون چون پول نداره توی بعضی از این روستاهای اطراف شهرها رو که نگاه کنی یه درمانگاه ساده هم نیست این همه بچه بی سرپرست که دارن توی این پرورشگاه ها زجر کش می شن به جای این که مسجد بسازن برن یه نظارتی به اون جا بکنن این همه بچه که می خواد درس بخونه کو مدرسه درست و حسابی ؟ نگو مسجد بگو محل کلاهبرداری آخوند جماعت !
ارسالهای توصیه شده
برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید
برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید
ایجاد یک حساب کاربری
برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !
ثبت نام یک حساب کاربری جدیدورود به حساب کاربری
دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید
ورود به حساب کاربری