رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

به طوركلي پمپ به دستگاهي گفته مي شود كه انرژي مكانيكي رااز يك منبع خارجي اخذ و به سيالي كه ازآن عبورمي نمايدانتقال دهد.درنتيجه انرژي سيال بعدازخروج از ماشين افزايش مي يابد .پمپ ها رابرمبناي نحوه انتقال انرژي به سيال به دودسته تقسيم بندي مي كنند:

1ـ پمپ هاي ديناميكي:كه انتقال انرژي ازآنها به سيال به طوردائمي است .

2ـ پمپ هاي جابجايي:كه انتقال انرژي ازآنها به سيال به صورت متناوب يا پريوديك است.

مي توان پمپ هارابراساس نحوة عملكردشان به گونه اي ديگرنيز دسته بندي كرد:

1ـ پمپ هاي سانتريفوژ(جريان شعاعي)2ـ پمپ هاي محوري3ـ پمپ هاي نيمه سانتريفوژ(يا باجريان مختلط)

1ـ پمپ سانتريفوژ(شعاعي):عملكرداين پمپ به اين صورت است كه درآن سيال موازي محور واردچرخ پمپ شده وعمود برآن ازچرخ خارج مي گردد.اين پمپ ها معمولاً براي ايجادفشارهاي بالا دردبي هاي كم به كارمي روند.بنابراين اغلب پمپ هاي سانتريفوژ توانايي خوبي درايجادفشارهاي بالادارند.پمپ هاي سانتريفوژ شايع ترين نمونه ازپمپ هاهستند .

2ـ پمپ هاي محوري:سيال موازي محور وارد پمپ مي گردد و به طور موازي نسبت به محور ازچرخ خارج مي گردد .اين پمپ ها براي ايجادفشارها و دبي هاي متوسط به كار مي روند.

3ـ پمپ هاي نيمه سانتريفوژ(مختلط): سيال موازي محور وارد چرخ پمپ مي گردد و به طورمايل نسبت به محورازچرخ خارج مي گردد.اين پمپ ها براي ايجادفشارها و دبي هاي متوسط به كارمي روند .اين پمپ هانسبت به پمپ هاي سانتريفوژتوانايي بيشتري دراستفاده وبه كارگيري دبي هاي يالا رادارند .

مباني وكاربردپمپهاي گريز از مركزcentrifugal pump اصول كار كليه اين پمپ هابراساس استفاده ازنيروي "گريزاز مركز" پايه گذاري شده است . هرحجمي كه دريك مسيردايره اي يامنحني الشكل حركت كند ، تحت تاثيرنيروي گريزازمركز واقع مي شود .جهت نيروي مذكور طوري است كه همواره تمايل داردكه جسم را ازمحوريامركز دوران دورسازد .

pump3.jpg

Centrifugal mixer pump with TVS heat exchanger.

قسمت هاي اساسي يك پمپ گريزازمركز عبارتنداز:

1. الكترومتور: كه شامل قسمت الكتريكي پمپ است .

2. كوپل يا هم محور سازي :كه متصل كننده الكترومتر به شافت (محور )پمپ است .

3. هوس برينگ: كه محل قرار گيري برينگها مي باشد

4. مكانيكال سيل: كه محل آب بندي پمپ و جدا كننده سيال پمپاژ شده و قسمت مكانيكي پمپ مي باشد

5. پره هاي پمپ :كه با توجه به نوع كاربرد داراي انواع مختلفي مي باشد .

 

مكانيكال سيل:

مكانيكال سيل يا محفظه آب بند قسمتي است كه در حد فاصل بين برينگها و پروانه پمپ قرار گرفته است و از مهمترين قسمتهاي پمپ مي باشد چرا كه وظيفه آن جلوگيري از ورود سيال به درون برينگهاو بر روي شفت مي باشد . مكانيكال سيل بوسيله منبع سيليپات روغن خنك كاري مي شود (منبع سيليپات براي خنك كاري است كه روغن آن داراي ويسكوزيته بالايي است و گاهي نيز از خود سيال براي خنك كاري مكانيكال سيل استفاده مي شود براي برينگها نيز از يك گيج روغن براي خنك كاري استفاده مي شود كه داراي ويسكوزيته كمتري است .

 

pump4.gif

 

 

A Simple Mechcanical Seal

بطور كلي مي توان گفت از قسمتهاي زير تشكيل شده است :

سيل(محفظه آب بند):قسمتي مي باشد كه در اطرف شافت قرار مي گيرد و مانع از خوردگي شافت مي شود و معمولا جنس آن از فولاد ضد زنگ است

محفظه فنرها (spring box):محفظه اي كه داراي تعدادي حفره ميباشد و در انها تعدادي فنر قرار ميگيرد و بر روي سيل قرار مي گير و بر روي فنرها يك حلقه باز قرار

مي گيرد و بر روي اين حلقه نشيمنگاه (سيت) قرار مي گيرد و ازاين فنرها براي فشردگي بيشتر استفاده مي شود .

نشيمنگاه (سيت ): حلقهاي از جنس كربن استيل مي باشد كه در واقعه پايه يا نشيمنگاه مي باشد و در نزديكي برينگها قرار دارد .

 

آب بندي صحيح پمپها:

۱. بايد جنس طناب آب بندي بگونه اي انتخاب شود كه حداقل اصطكاك بين شفت و طناب باشد (با انتخاب روانساز مناسب نيز امكان پذير است ) .

۲. مقدار كمي از سيال به صورت يك فيلم بين شفت و طناب قرار گيرد و مو جب روانكاري شود پس در اين نوع آب بندي مقدار كمي نشتي الزامي است .ولي درجه حرارت محفظه آب بند بايد ثابت باشد و بالا نرود .

۳ . ميزان سايش طناب آب بند به شفت رابطه مستقيمي با سرعت چرخش و قطر شفت دارد در يك سرعت چرخشي ثابت هر ميزان كه قطر شفت بيشتر باشد ميزان سايش نيز بيشتر است .

۴ . در موقعي كه سيال پمپ شونده داراي ذرات معلق جامد باشد امكان نفوذ ذرات موجود در نشتي بين شفت وطناب آب بندي بسيار زياد است كه موجب از بين رفتن شفت و طناب مي شود.براي جلو گيري از اين مشكل بايد از يك سيستم آب بندي اضافي در محفظه انتهاي گلند استفاده شود به اين ترتيب كه ابتدا يك يا چند طناب آب بندي در محفظه گلند قرار داده سپس يك رينگ تو خالي در پشت انها قرار مي گيرد و حلقه هاي بعدي طناب بعد از اين رينگ قرار

مي گيرند.در محل قرار گرفتن رينگ يك سوراخي در محفظه گلند در نظر مي گيرند كه سيال تميز را بين حلقه هاي طناب مي راند فشار اين سيال يك تا دو بار بيشتر از فشار دهش پمپ است.

در اين حالت هم نشتي بسمت داخل محفظه پمپ و هم از انتهاي گلند بطرف بيرون جريان دارد و باعث جلوگيري از رانش ذرات معلق بين طناب آب بندي و شفت مي شود

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

محفظه آب بندی:

 

این محفظه شامل آب بندها و اجزاء مربوطه است و برای رسیدن به بازدهی مناسب در قطعات هیدرولیک وجودآب بندی کامل و مناسب ضروری است.آب بندی بین قطعات درهیدولیک بوسیله آب بندهاانجام میشود.آب بندها براساس استفاده به دو نوع کلی ثابت و متحرک تقسیم میشوند:

- آب بند ثابت: به صورت واشر بین قطعات غیر متحرک به کار میرود.

- آب بند متحرک: برای آب بندی قطعات متحرک بکار می رود و برطبق شکل انتخاب میگردد.نوع آب بندهرقطعه توسط سازنده تعیین میگرددو در زمان تعویض بایدبه این موضوع توجه داشت.

 

- انواع آب بندها

 

1 – اورینگها :

 

معمولی ترین آب بند مورداستفاده درماشین آلات می باشد.اورینگ ها به عنوان سیل ثابت و متحرک استفاده میشوند وجنس آنها معمولا از ترکیبات لاستیک های مصنوعی می باشند.موارداستفاده اورینگ برای آب بندی پیستون درسیلندر و شیرهای هیدرولیکی محل اتصال شلنگ ها و پمپ ها استفاده میشود.

طرح اورینگ طوری است که برای نصب در شیارها ساخته شده است و زمان نصب تا10 درصد فشرده می شود.درموارد استفاده متحرک عمر اورینگ به صافی سطح قطعه ها و اندازه بودن آن مربوط میشود.اورینگ ها در مواردی که محل آب بندی دارای گوشه و زاویه است استفاده نمی شود.اگر اورینگ در قطعه ای تحت فشار زیاد نصب شود،با گذاشتن یک رینگ فیبری در پشت آن از خارج شدن اورینگ

از شیارخود جلوگیری می کند. همیشه بایدیک رینگ فیبری درطرف کم فشاراورینگ نصب شود. در صورت استفاده از دو رینگ فیبری اورینگ در وسط آنها قرار میگیرد.

 

2- آب بندهای v شکل و u شکل

 

v پک ها و u پک ها از سیل های متحرکی هستند که برای آب بندی پیستون و شافت پمپ ها استفاده میشوند. جنس آنها معمولا از چرم یا لاستیک طبیعی و مصنوعی یا پلاستیک میباشد.طرز نصبشان طوری است که فشارسیال لبه آب بند را به دیواره بچسباند و آب بندی را بهتر و کامل تر کند.برای آب بندی قطعات پمپ بایستی حداقل یک بسته از این نوع آب بند را بکار بر دو چند آب بند را همراه هم در یک شیار قرار داد.

 

3- سیل های فلنجی و گردگیرها :

 

گردگیرها سیل های متحرکی از جنس چرم یا لاستیک مصنوعی یا پلاستیک بوده که معمولا در پیستون ها بکار میروند. عمل آب بندی بوسیله بازشدن لبه آنها و چسبیدن به سطح قطعه انجام میشود.

 

4- آب بندهای فلزی

 

از نظرشکل و ساختمان مانند رینگ های پیستون موتور بوده و ممکن است که فلزی یا غیرفلزی باشند. جنس آنها عموما از فولاد بوده و دارای نشتی زیاد میباشند،مگر اینکه خیلی

دقیق و فیت نصب شوند. سیل های فلزی به دو صورت بازشونده (پیستونی) وجمع شونده (شفت جک) وجود دارند و در جاهایی بکار میروند که میزان حرارت بسیار بالا است. این آب بندها به دلیل نشتی زیاد با کاسه نمد و کانال تخلیه به مخزن در سیستم بکار میروند.

 

5 - واشر کمپرسی

 

این واشرها فقط برای کاربرد ثابت مثل کوپلینگ، لوله ها ، پوسته پمپ و امثال آنها با پرکردن قسمت های ناصاف آب بندی را انجام میدهد و ممکن است فلزی یا غیر فلزی باشند.

 

6- کاسه نمدها :

 

درجاهایی که شافت ازپوسته خارج میشودکاسه نمدها نصب میشوند.اگرفشاراتمسفر از فشار کاسه نمد بالاتر باشد از عبور هوا به داخل و اگر فشار پشت کاسه نمد بالاترازفشار جو باشدازنشت سیال یا بخار به بیرون جلوگیری میکند.بهترین نوع قابل استفاده برای پمپ یک رینگ فانوسی است که بداخل آن آب تزریق میشود.این تزریق آب یا از خروجی خود پمپ تامین میشود یا اگر سیال پمپ غیر آب باشد از یک منبع مستقل آب را لوله کشی میکنند.اگر مایع آب بندی کننده دارای ذرات جامدی باشد که به غلاف های کاسه نمد آسیب برساند بهتر است که سر راه آن ***** قرار گیرد.

لینک به دیدگاه

7 - گلندها :

 

بوش های یکپارچه ای هستند،که به منظور سفت کردن پکینگ ها جهت آب بندی بیشترازآنهااستفاده میشود.میزان سفت کردن پیچ های آن به طورتجربی به اندازه ای است، که مابین اصطکاک ، آببندی ، روغن کاری و خنک کاری تعادل حفظ شود.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اجزاء پمپ (محفظه آب بندي، اورينگ ها، سيل ها،كاسه نمدها، گلندها،پكينگ ها)

 

 

 

8 - پکینگ کمپرسی

 

ازاین نوع آب بندمیتوان به جای وی پک ویو پک هااستفاده کرد.جنس آن معمولا از پلاستیک یا نخ نسوزو یا لاستیک نخ دار با روکش فلزی میباشد.آین آب بندها برای قسمت های با فشار کم بکار میروند.در حقیقت عامل آب بندی کننده براساس افت فشار سیال در طول غلاف می باشند. علت اینکه پکینگ ها باید دارای خواص پلاستیکی ( فرم پذیری ) باشنداین است تا مقدارفشردگی روی اسلیو (غلاف ها) راتنظیم کنند ونیز خواص الاستیک جهت جذب انرژی و آسیب نرساندن به جزء دوار را داشته باشند و به صورت رینگ هایی درداخل محفظه آب بندی قرارگیرند.انرژی اصطکاکی(گرما) تولیدشده دراثر گردش شافت از طریق نشت مقدارکمی مایع از پوسته یا توسط محفظه خنک کاری پشت آن و یا استفاده از هر دو دفع می شود.

لینک به دیدگاه

جنس پکینگ ها:

 

 

1- آزبستوس:

 

كه برای درجه حرارت های پایین ازآن استفاده میکنند.این پکینگ ها قبلا بوسیله گرافیت یا روغن ، روغن کاری میشوند.

 

2- متالیک:

 

این پکینگ ها برای فشارهاودماهای بالا استفاده میشوند.پکینگ های متالیک ترکیبی از فویل فلزی(مس،آلومینیم،بابیت و....) باگرافیت یاموادچرب کننده دیگرمیباشند. روغنکاری نقش مهمی در این آب بند دارد زیرا اگر خشک کار کند روی سطح تماس مثلا سیلندر خط می اندازد.

 

9 - آب بند های مکانیکی

 

آب بند هایی که تاکنون توصیف شد عمدتا از نوع پکینگ بودند.استفاده ازپکینگ ها به عنوان آب بند همیشه مناسب و عملی نیست.با محکم کردن پیچ های گلند اصطکاک و انرژی ایجاد شده سبب کاهش عمروخراب شدن غلاف ها میگردد.از طرف دیگر بعضی از مایعات مثل بوتان و پروپان حلال مواد چرب کننده پکینگ ها هستند که دراین صورت دقت آب بندی ازبین می رود. به دلایلی که گفته شد و همچنین زمانی که میزان نشت باید حداقل باشد از آب بندهای مکانیکی استفاده میکنند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اجزاء پمپ (محفظه آب بندي، اورينگ ها، سيل ها،كاسه نمدها، گلندها،پكينگ ها)

 

سطح آب بندی درمکانیکال سیل ها عمود بر امتداد محور بوده ،درحالی که در کاسه نمدها سطح آب بندی در تماس با خود شافت یا اسلیو قرار می گیرد. اگرچه مکانیکال سیل ها در انواع گوناگون ساخته میشوند اما اصول کارشان یکسان و دارای دو جزء ثابت و متصل به پوسته و یک جزء دوار متصل به شافت (یا غلاف) می باشند و یک فنر دو قسمت را به یکدیگر محکم میکند.یک دیافراگم یا رینگ لاستیکی برای حرکت جانبی(مماسی) نیزوجوددارد.مکانیکال سیلها معمولا ازدو قسمت فلزی و لاستیکی هستند .بعضی اوقات قسمت چرخان آب بند از زغال با روکش فولادی ساخته میشود. البته سطح بین رینگهای دوار و ثابت ، بسیار صیقلی ودر اصل از دو جنس متفاوت سیلیکون و کاربید کربن می باشد.

 

لایه ای از مایع با خاصیت خنک کنندگی و روانکاری اصطکاک را به حداقل میرساند. رینگ های مکانیکال (سیل رینگ ها) در دو وضعیت نسبت به پمپ قرار میگیرندکه ممکن است رینگ دوار در سمت داخل و به طرف ایمپلر باشد، و یا در قسمت بیرون قرار گرفته و با مایع پمپ شونده تماس نداشته باشد.

 

در هر دو وضعیتی که گفته شدفقط سه نقطه مهم وجود دارد که در آب بندی موثر است:

 

 

  1. مابین رینگ ثابت و پوسته
  2. مابین رینگ دوار و شافت (غلاف شافت)
  3. مابین رینگ ثابت و متحرک (بخش های ثابت ومتحرک مکانیکال)

 

آب بندی در حالت 1 توسط گسکت ها و اورینگ ها صورت میگیرد. در حالت 2 توسط رینگ ها و در حالت 3 باتماس مستقیم و تنگاتنگ دو رینگ که همواره توسط فنری به به هم فشرده می شوند انجام میشود.

 

موضوع قابل توجه در مورد رینگ ها این است که این رینگ ها با جنس ویژه خود در مقابل نیروی(بار)محوری ضعیف هستند و دچار آسیب میشوند،اما درمقابل سایش بسیار مقاوم هستندوبامقداری سایش دوباره توسط فنری که میان آنها قرار دارد ساییده میشوند. به همین دلیل یکی از عوامل خراب شدن آنها وارد شدن نیروی محوری است. با توجه به جنس آنها نیز معمولا ترد و شکننده هستند.

 

منبع : پایگاه صنعت تاسیسات

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...

آب بندی خیلی در این سیستمها خیلی مهمه الان در پتروشیمی ماهشهر در پمپ های سری b18 بعضی قسمتها پکینگ هایی هستند که در ایران هم نمی تونند بسازند و به علت تحریم همینطوری لنگ موندند و جنس چینی میزارند که در هر ماه عوضش می کنند

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...
آب بندی خیلی در این سیستمها خیلی مهمه الان در پتروشیمی ماهشهر در پمپ های سری b18 بعضی قسمتها پکینگ هایی هستند که در ایران هم نمی تونند بسازند و به علت تحریم همینطوری لنگ موندند و جنس چینی میزارند که در هر ماه عوضش می کنند

 

این مشکل اصلی اورهال ها درکشورماست

تو تمام صنایع بزرگ این مشکل نمود داره ومتاسفانه کاریش هم نمیشه کرد

به دلیل نبود قطعات یدکی یا وجود قطعات نامناسب اکثرا فقط بازوبسته شدن تجهیز انجام میشه ونه تعویض ونگهداری اصولی!

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

پمپ های محوری

(AXIAL PUMP)

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

پمپهای محوری

برای آبیاری، انتقال فاضلاب، انحراف سیلابها، رانش قایقها و به طور کلی برای انتقال مایع با حجم زیاد و هد نسبتاً کم از پمپهای با جریان محوری که به آنها پمپهای ملخی و یا جریان مستقیم نیز گفته می شود استفاده می گردد. پروانه این پمپها باز است و معمولاً محور آنها به طور مستقیم با الکتروموتور کوپل می شود. به این دلیل سرعت دوران پروانه با سرعت دوران الکتروموتور یکی است.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

پمپهای محوری برای هد کم (تا 30 فوت) و دبی زیاد به کار می رود. همچنین سرعت دورانی محور این پمپها نسبتاً کم است. (200 – 1800 r.p.m) . سرعت مخصوص پمپهای محوری با سرعتهای مخصوص کمتر از 10000 نیز طراحی می شود. ولی راندمان آنها در مقایسه با پمپهای مختلط پایین بوده و به علاوه دارای قدرت شروع به حرکت زیاد بوده و در برابر کاویتاسیون نامطلوب است. پمپهای محوری با سرعتهای مخصوص بالاتر از 15000 نیز ساخته می شوند. اما دارای راندمان نظیر پمپهای با سرعت مخصوص 15000 نیستند.

شکل زیر یک پمپ محوری که محور آن به صورت قائم قرار گرفته است را نشان می دهد. این نوع پمپها را می توان مستقیماً در آب قرار داد تا احتیاج به هواگیری نداشته باشد.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

همه چیز درمورد پمپ وپمپاژ...اشنایی با پمپ ها - نگهداری وتعمیرات پمپ ها - سیستم های پمپاژ ولوله کشی وبهره برداری از پمپ ها

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

دسته بندی پمپ های سانتریفوژ

در این بخش ابتدا "پمپ" تعریف شده و سپس ضمن مرور تاریخچه پمپ ها، انواع مختلف آنها بررسی می شود. موارد کاربرد هر کدام از پمپ ها و نحوه دسته بندی پمپ ها نیز مورد مطالعه قرار می گیرد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

اجزای داخلی پمپ های سانتریفوژ

در این فایل اجزاء داخلی مشترک پمپ های سانتریفوژ معرفی شده و انواع مختلف آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

محاسبه هد مورد نیاز پمپ

روش محاسبه هد مورد نیاز پمپ در حالتهای مختلف با توجه به افت هد ناشی از لوله ها و اتصالات در این مبحث توضیح داده شده است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

کاویتاسیون

در این فایل دلایل شکل گیری پدیده کاویتاسیون و عوارض ناشی از آن بررسی می شود. در فایل بعدی روش جلوگیری از ایجاد این پدیده با تعریف پارامتر NPSH توضیح داده می شود.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

NPSH

این پارامتر برای جلوگیری از وقوع کاویتاسیون تعریف شده است. به هنگام انتخاب پمپ باید به آن دقت داشت تا پمپ پس از نصب دچار مشکل نگردد. حداکثر ارتفاع نصب پمپ نیز که با استفاده از این پارامتر تعیین میشود مورد بحث قرار گرفته است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

منحنی های مشخصه پمپ ها

در این فایل انواع مختلف منحنی های مشخصه پمپهای سانتریفوژ معرفی گشته و نحوه انتخاب پمپ مناسب با توجه به نقطه کارکرد پمپ و منحنی مشخصه آن تشریح گشته است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

قانون تشابه

در این فایل رابطه بین پارامترهای مختلف یک پمپ توضیح داده شده و سپس تاثیر تغییر سرعت دورانی الکتروموتور بر عملکرد پمپ بررسی شده است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

پمپاژ سیالات لزج

از آنجا که منحنی های عملکرد ارائه شده برای پمپ ها مربوط به تست آنها با آب می باشد در صورت پمپاژ سیالات با ویسکوزیته بالا این منحنی ها باید تصحیح شود. در این فایل مفهوم ویسکوزیته تعریف شده و نحوه استفاده از منحنی های تصحیح ویسکوزیته توضیح داده شده است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

منحنی سیستم

با توجه به شرایط حاکم بر سیستم لوله کشی، نقطه کار پمپ و مقدار هد و دبی تولیدی تغییر می کند. در این فایل عوامل موثر بر منحنی سیستم و نحوه تاثیر آنها بر کار پمپ بررسی شده است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

سیل های مکانیکی

در این فایل اصول کلی آب بندهای مورد استفاده در پمپ به خصوص آب بندهای مکانیکی و انواع مختلف آنها توضیح داده شده است. این فایل توسط شرکت "بورگمن پارس" تهیه شده است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لوله کشی پمپ در مکش

برای عملکرد درست پمپ سانتریفوژ و رسیدن به راندمان طراحی، سیال باید بصورت یکنواخت و با سرعت مناسب به آن وارد شود. اهمیت این مساله از آنجا افزایش می یابد که بدانیم نصب نادرست لوله های مکش پمپ ممکن است خطر ایجاد کاویتاسیون در پمپ را تشدید نماید. در این قسمت اصول کلی مورد نیاز برای لوله کشی پمپ ها توضیح داده شده است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

دیتا شیت پمپ ها

در این قسمت مهمترین داده هایی که در برگه های اطلاعات پمپ ها درج میشود توضیح داده شده است. پر کردن صحیح و کامل این برگه ها موجب تبادل صحیح اطلاعات بین خریدار و فروشنده شده و از ایجاد ایرادات احتمالی جلوگیری می نماید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

مشخصات آب آشامیدنی

در این فایل برخی از مهمترین خواص فیزیکی و شیمیایی آب شامل سختی، رنگ، PH و ... به طور خلاصه مورد بررسی قرار گرفته است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

نصب و راه اندازی پمپ های شناور

در این فایل اصول مربوط به نصب و راه اندازی پمپ های شناور درون چاهی ابارا مورد بررسی قرار گرفته است. این موارد شامل نحوه انبار کردن، مقدمات نصب، چک کردن کابل و تابلو، نصب و راه اندازی می باشد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

نکاتی راجع به نگهداری پمپ های سانتریفوژ

در این فایل برخی از نکات راجع به نگهداری، بازرسی و راه اندازی پمپ های سانتریفوژ درج شده است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

هد و دبی پمپ های سیرکولاتور

در این فایل اجزاء مختلف سیستم گرمایش مرکزی و روش محاسبه مقدار هد و دبی پمپ های تاسیساتی گردش آب داغ بررسی شده است.

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

راه اندازی پمپ های سانتریفیوژ

 

 

اقدامات اولیه

وضعیت های خطرناک

اخطار

عدم توجه به اقدامات احتیاطی زیر قبل از راه اندازی ممکن است منجر به جراحات شدید فیزیکی و یا خرابی دستگاه شود.

* هرگز و به هیچ وجه پمپ را در دبی های زیر دبی مینیمم و یا با شیرهای مکش و رانش بسته راه اندازی و استفاده نکنید. وجود چنین شرایطی به خاطر بخار شدن سیال ممکن است باعث خطرهای انفجاری و یا خرابی سریع دستگاه و صدمات فیزیکی شود.

* هرگز پمپ را بدون آنکه محافظ کوپلینگ را نصب نکرده اید، روشن و استفاده نکنید.

* همیشه قبل از هرگونه اقدامی برای نصب و یا تعمیرات، برق موتور را خاموش و دکمه آن را قفل کنید. عدم توجه به این موضوع ممکن است صدمات بسیار شدید فیزیکی داشته باشد.

* کارکرد با دور معکوس می تواند منجر به تماس قطعات فلزی، تولید گرما و خرابی قطعات شود.

 

توجه

* قبل از روشن کردن دستگاه، از صحیح بودن تنظیمات الکتروموتور مطمئن شوید.

* مطمئن شوید که گرم شدن دستگاه بیش از 2.5°F (1.4°C) در دقیقه نمی باشد.

اقدامات احتیاطی

قبل از روشن کردن پمپ می بایست اقدامات احتیاطی زیر انجام شود:

* برای اجتناب از خرابی زودرس در راه اندازی اولیه، سیستم را کاملاً تمیز و شستشو دهید تا کثافات و چربی ها در سیستم لوله کشی خارج شود.

* در صورتی که از سیستم های دور متغیر استفاده می کنید، دور دستگاه را تا آنجا که مقدور است به سرعت به دور کاری برسانید.

* اگر دمای سیال پمپ شونده از 200 درجه فارنهایت و یا 93 درجه سانتیگراد بیشتر است، قبل از راه اندازی، پمپ را با مقدار کمی از سیال گرم کنید تا اختلاف دمای پمپ و سیال پمپ شونده کمتر از 100 درجه فارنهایت و یا 38 درجه سانتیگراد باشد.

* در هنگام راه اندازی اولیه، دستگاه های تغییر دور را تنظیم نکنید. این کار باید قبل از راه اندازی انجام شده باشد. در صورتی که تنظیم دستگاه های تغییر دور انجام نشده است، موتور را از کوپلینگ خارج کنید و دستورالعمل های سازنده دستگاه تغییر دور را مطالعه کنید.

خارج کردن محافظ کوپلینگ

1. مهره، پیچ و واشرها را از شیار مرکزی محافظ کوپلینگ باز کنید.

2. نیمه محافظ کوپلینگ سمت موتور را به سمت پمپ بلغزانید.

3. مهره، پیچ و واشرها را از نیمه محافظ کوپلینگ سمت موتور باز کنید.

4. صفحه انتهایی سمت موتور را خارج کنید.

5. نیمه محفاظ کوپلینگ سمت موتور را خارج کنید.

الف) تا اندازه ای پایین آن را بکشید.

ب) بعد به سمت بالا بکشید.

6. بقیه پیچ و مهره و واشرها را از نیمه محافظ کوپلینگ سمت پمپ خارج کنید. لازم نیست صفحه انتهایی سمت پمپ را خارج کنید. در صورتی که محفظه یاتاقان نیاز به تعمیرات داشته باشد، بدون خارج کردن این صفحه، به پیچ های بالایی آن دسترسی خواهید داشا.

7. نیمه محافظ کوپلینگ سمت پمپ را خارج کنید.

الف) تا اندازه ای پایین آن را بکشید.

ب) بعد به سمت بالا بکشید.

image009.jpg

۱. شیار دایروی

۲. صفحه انتهایی سمت پمپ

۳. موتور

۴. نیمه محافظ کوپلینگ سمت پمپ

 

 

بررسی جهت چرخش

اخطار

* کارکرد با دور معکوس می تواند منجر به تماس قطعات فلزی، تولید گرما و خرابی قطعات شود.

* همیشه قبل از هرگونه اقدامی برای نصب و یا تعمیرات، برق موتور را خاموش و دکمه آن را قفل کنید.

عدم توجه به این موضوع ممکن است صدمات بسیار شدید فیزیکی داشته باشد.

 

۱. برق موتور را خاموش کنید.

۲. مطمئن شوید فک های کوپلینگ به طور ایمنی به محور کاملاً بسته شده اند.

۳. مطمئن شوید که بوش فاصله کوپلینگ خارج شده است.

هنگام حمل بوش فاصله کوپلینگ خارج می شود.

۴. برق موتور را روشن کنید.

۵. مطمئن شوید که همه چیز درست است. موتور را روشن کنید، وقتی دور موتور کم شد جهت چرخش صحیح موتور را از روی جهت فلشی که بر روی پمپ وجود دارد، بررسی کنید.

۶. موتور را خاموش کنید.

 

کوپل کردن موتور و پمپ

اخطار

* همیشه قبل از هرگونه اقدامی برای نصب و یا تعمیرات، برق موتور را خاموش و دکمه آن را قفل کنید.

عدم توجه به این موضوع ممکن است صدمات بسیار شدید فیزیکی داشته باشد.

برای استفاده در محیط های کلاسه بندی شده توسط ATEX ، کوپلینگ ها باید گواهینامه معتبری داشته باشند. برای نصب و روانکاری کوپلینگ، به دستورالعمل های سازنده مراجعه کنید.

روانکاری یاتاقانها

اقدامات احتیاطی

اخطار

مطمئن شوید که یاتاقانها به نحو مناسبی روانکاری شده اند. عدم توجه به این اخطار ممکن است باعث تولید گرمای زیاد، جرقه و خرابی زود هنگام دستگاه شود.

 

پمپ بدون روغن ارسال شده است

شما باید یاتاقانها را در سایت روغن کاری کنید.

روانکاری رینگ روغنی

برای پمپ های OH2 یاتاقانهای روانکاری شده با رینگ روغن استاندارد می باشد. مطمئن شوید که رینگ ها به طور مناسب بر روی شیارهای محور نشسته اند.

الزامات روانکاری روغنی

الزامات کیفیت روغن

از روغن توربین با کیفیت بالا (ضد زنگ و اکسیده شدن) با ویسکوزیته 68 cSt در دمای 100 درجه فارنهایت یا 38 درجه سانتیگراد استفاده کنید.

الزامات روغن بر مبنای دما

برای بسیاری از حالات، دمای یاتاقانها بین 120 تا 180 درجه فارنهایت و یا 49 تا 82 درجه سانتیگراد می باشد. شما می توانید از روغن با ویسکوزیته 68 Cts در دمای 100 درجه فارنهایت و یا 40 درجه سانتیگراد استفاده کنید. اگر دما از 180 درجه فارنهایت و یا 82 درجه سانتیگراد بیشتر شود به جدول زیر مراجعه کنید.

 

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 245] دما

[/TD]

[TD=width: 245] الزامات روغن

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 245] دمای یاتاقانها از 180 درجه فارنهایت و یا 82 درجه سانتیگراد بیشتر می شود.

[/TD]

[TD=width: 245] از روغن با ویسکوزیته گرید ISO 100 استفاده کنید. دمای یاتاقانها عموماً در حدود 20 درجه فارنهایت و یا 11 درجه سانتیگراد بیشتر از دما سطح بیرونی محفظه یاتاقان می باشد.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 245] دمای سیال پمپ شونده بسیار بالا می باشد.

[/TD]

[TD=width: 245] با کارخانه تماس بگیرید و یا از یک متخصص روانکار کمک بگیرید.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

روانکاری یاتاقانها با روغن

پمپ های روانکاری شده با رینگ روغن با یک اویلر تأمین می شوند. اویلر سطح روغن در محفظه یاتاقان را ثابت نگه می دارد.

۱. میله تنظیم اویلر را طوری تنظیم کنید که روغن در سطح علامت مشخص شده در فریم باشد.

image010.jpg

۱. سطح روغن 3/16 اینچ و یا 4.8 میلیمتر

۲. تنظیم اندازه صفر

 

 

 

2. مخزن روغن در محفظه یاتاقان را پر کنید.

الف) بطری اویلر را از روغن پر کنید.

ب) بطری اویلر را داخل محفظه اویلر قرار دهید.

شما احتیاج خواهید داشت این کار را چندین بار تکرار کنید.

تذکر

بدون استفاده از بطری اویلر، مخزن روغن را پر نکنید.

 

1. سطح روغن را از شیشه Sight glass در طرف دیگر محفظه یاتاقان نگاه کنید و درستی آن را با سطح روغن در اویلر مقایسه کنید.

 

یاتاقانها را بعد از یک دوره خاموشی روانکاری کنید.

1. یاتاقانها و محفظه یاتاقان را با روغن سبک شستشو دهید تا کثافات خارج شود.

در حین شستشو، محور را به آرامی بچرخانید.

2. محفظه یاتاقان را با روغن مناسبی شستشو دهید تا از کیفیت روغن بعد از شستشو مطمئن باشید.

 

آببندی محور با آببندی مکانیکی

اقدامات احتیاطی

اخطار

آببند مکانیکی که در محیط انفجاری مورد استفاده قرار می گیرد باید به نحو مناسبی گواهی (Certified) شود. قبل از راه اندازی، مطمئن شوید تمام مناطقی که ممکن است سیال پمپ شونده به محیط نشت کند، بسته باشد.

 

تذکر

آببند مکانیکی سیستم فلاشینگ مناسبی داشته باشد. در غیر اینصورت ممکن است حرارت تولیدی افزایش و خرابی آببند اتفاق بیفتد.

* سیستم های آببندی که خود تهویه نمی باشند مانند پلان 23، نیاز به تهویه دستی حین کارکرد دارند. عدم توجه به این موضوع باعث ایجاد گرمای زیاد و خرابی مکانیکال سیل می شود.

* سیستم های خنک کاری مانند این برای یاتاقانها و آببندهای مکانیکی، باید به نحو مطلوبی کار کنند تا از ایجاد گرمای زیاد، جرقه و خرابی زود هنگام جلوگیری شود.

 

حمل و نقل

پمپ ممکن است با و یا بدون آببند مکانیکی نصب شده، حمل و ارسال گردد.

 

آببندهای مکانیکی نوع کارتریجی

آببندهای مکانیکی کارتریجی به طور متداولی مورد استفاده قرار می گیرند. آببندهای کارتریجی توسط سازنده پیش تنظیم می گردند و نیاز به هیچگونه تنظیمی ندارند. آببندهای کارتریجی که توسط مصرف کننده نصب می گردند، می بایست قبل از کار، گیره های نگهدارنده آن باز شوند تا آببند اجازه پیدا کند در محل خود قرار گیرد. اگر آببند توسط شرکت آریا سپهر نصب گردیده باشد، این گیره ها قبلاً باز می گردند.

 

انواع دیگر آببند های مکانیکی

برای انواع دیگر آببندهای مکانیکی، به دستورالعمل هایی که توسط سازنده آببند برای نصب و تنظیم تهیه شده است مراجعه کنید.

 

اتصال سیال آببندی به آببندهای مکانیکی

الزام برای روانکاری آببند

برای روانکاری مناسب وجود فیلم سیال بین وجوه آببند الزامی است.

روشهای فلاشینگ آببند

شما می توانید از روشهای زیر برای فلاشینگ و یا خنک کاری آببند استفاده کنید.

 

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 245] روش

[/TD]

[TD=width: 245] توضیح

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 245] فلاشینگ با سیال پمپ شونده

[/TD]

[TD=width: 245] لوله کشی ها را طوری انجام دهید که سیال پمپ شونده با فشار از حلزونی خارج و به گلند آببندی تزریق شود. اگر لازم باشد، یک مبدل حرارتی بیرونی، سیال پمپ شونده را قبل از ورود به گلند آببندی خنک نماید.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 245] فلاشینگ با سیال بیرونی

[/TD]

[TD=width: 245] لوله کشی ها را طوری انجام دهید که یک سیال بیرونی تمیز، خنک و سازگار با سیال پمپ شونده مستقیماً به گلند آببندی تزریق شود. فشار سیال فلاشینگ باید 5 تا 15 پوند بر اینچ مربع (psi) و یا 0.35 تا 1.01 اتمسفر فشار بیشتر از فشار محفظه آببند باشد. دبی تزریق باید بین 0.5 تا 2 گالن در دقیقه (gpm) و یا 2 تا 8 لیتر در دقیقه (lpm) باشد.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 245] روشهای دیگر

[/TD]

[TD=width: 245] شما می توانید روشهای دیگری برای فلاشینگ استفاده کنید. به نقشه ها و دیاگرام های آببندهای مکانیکی مراجعه کنید.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

پرایم کردن پمپ

مخزن مکش بالای پمپ قرار دارد.

۱. به آرامی شیر ایزوله کننده مکش را باز کنید.

۲. شیرهای هواگیری مکش و رانش را باز کنید تا سیال جریان یابد.

۳. شیرهای هواگیری را ببندید.

image011.jpg

۱. شیر ایزوله کننده رانش

۲. شیر یکطرفه

۳. شیر ایزوله کننده مکش

 

مخزن مکش زیر پمپ قرار دارد.

از یک فوت والو و از یک منبع سیال بیرونی برای پرایم کردن پمپ استفاده کنید. سیال ممکن است از یکی از روشهای زیر تأمین شود:

* پمپ پرایم

* خط رانش با فشار زیاد

* منابع دیگر

۱. شیر ایزوله کننده رانش را ببندید.

۲. شیرهای هواگیری پمپ را باز کنید.

۳. شیر منبع بیرونی را باز کنید به طوری که سیال فقط از شیرهای هواگیری خارج شود.

۴. شیرهای هواگیری را ببندید.

۵. شیر منبع بیرونی را ببندید.

این دستورالعمل تنها مثالی برای پرایم کردن پمپ با فوت والو و یک منبع سیال بیرونی می باشد.

 

 

image012.jpg

۱. شیر ایزوله کننده رانش

۲. شیر شات-اف

۳. خط منبع سیال بیرونی

۴. فوت والو

۵. شیر یکطرفه

روشهای دیگر پرایم کردن پمپ

در کنار روشهای توضیح داده شده در اینجا، شما می توانید از روشهای زیر نیز برای پرایم کردن پمپ استفاده کنید.

* پرایم کردن با اجکتور

* پرایم کردن با یک پمپ پرایم اتوماتیک

 

روشن کردن پمپ

توجه

* بعد از روشن کردن پمپ، بلافاصله گیج های فشار را نگاه کنید. اگر فشار خروجی به سرعت بدست نیامد، موتور را خاموش کنید، پمپ را دوباره پرایم کنید و مجدداً روشن نمایید.

* اگر سطح ارتعاشی، دمای یاتاقانها و نویز دستگاه بیش از حد نرمال بود، موتور را خاموش و علت را برطرف نمایید.

 

قبل از روشن کردن پمپ، اعمال زیر را انجام دهید:

* شیر مکش را باز کنید.

* خط های بازگردش و خنک کاری را باز کنید.

۱. بسته به شرایط سیستم، شیر رانش را کاملاً ببندید و یا تا اندازه ای باز کنید.

۲. موتور را روشن کنید.

۳. به آرامی شیر رانش را باز کنید تا پمپ به دبی کاری برسد.

۴. بلافاصله گیج فشار را نگاه کنید تا مطمئن شوید که پمپ به سرعت به فشار خروجی درست رسیده است.

۵. اگر فشار خروجی بدست نیامد، اعمال زیر را انجام دهید:

الف) موتور را خاموش کنید.

ب) پمپ را مجدداً پرایم کنید.

پ) موتور را مجدداً روشن کنید.

۶. در حین کار پمپ را زیر نظر بگیرید:

الف) سطح ارتعاشی، دمای یاتاقانها و نویز دستگاه را بررسی کنید.

ب) اگر شرایط پمپ نرمال نبود، موتور را بلافاصله خاموش کنید و مشکل را حل کنید.

پمپ ممکن است به دلایل مختلف از شرایط نرمال خارج شود. جهت اطلاع از راه حل های ممکن به فصل عیب یابی مراجعه کنید.

۷. مراحل 5 و 6 را تکرار کنید تا پمپ به طور مناسبی کار کند.

 

اقدامات احتیاطی حین کارکرد پمپ

توجه

* دبی را با باز و بسته کردن شیر رانش تنظیم کنید. هرگز برای این کار از شیر مکش استفاده نکنید. این کار منجر به کاهش عملکرد، تولید گرمای زیاد و خرابی دستگاه می شود.

* بیش از حد به موتور بار (فشار) ندهید. این کار ممکن است باعث تولید گرمای زیاد و خرابی دستگاه گردد. موتور ممکن است در شرایط زیر اضافه بار (overload) شود:

* دانسیته سیال بیشتر از دانسیته قابل انتظار باشد.

* دبی پمپ بیشتر از دبی نقطه طراحی (Rated) باشد.

* مطمئن شوید که پمپ نزدیک شرایط طراحی شده کار می کند. در غیر اینصورت ممکن است به خاطر کاویتاسیون و یا بازچرخش دستگاه آسیب ببیند.

 

تذکر

در حالتی که روانکاری یاتاقانها بوسیله رینگ روغن انجام می گیرد، درپوش بازرسی رینگ روغن را باز کنید و بررسی های زیر را انجام دهید:

* رینگ های روغن (Oil rings) به طور مناسبی بر روی شیارهای محور قرار گرفته اند.

* رینگ های روغن می چرخند.

* رینگ های روغن، روغن را می پاشند.

مجدداً درپوش ها را سرجای خود قرار دهید.

 

 

 

کار در دبی های پایین تر

اخطار

هرگز اجازه ندهید هیچ سیستم پمپاژی با شیرهای مکش و رانش بسته کار نماید. حتی برای چند لحظه کوتاه ممکن است سیال محبوس داخل پمپ بیش از حد گرم شود و انفجار شدیدی رخ دهد. شما باید تمام اقدامات لازم برای اجتناب از بروز چنین حالتی را انجام دهید.

 

توجه

* از ارتعاشات غیر مجاز اجتناب کنید. ارتعاشات غیر مجاز باعث خرابی یاتاقانها، محفظه آببند و آببندهای مکانیکی می گردد و باعث کاهش عملکرد دستگاه می شود.

* از بارهای شعاعی زیاد اجتناب کنید. در غیر اینصورت ممکن است تنش های غیر مجاز روی محور و یاتاقانها ایجاد شود.

* از تولید گرمای زیاد اجتناب کنید. در غیر اینصورت ممکن است قطعات دوار آسیب بینند.

* از کاویتاسیون اجتناب کنید. در غیر اینصورت ممکن است قطعات داخلی پمپ آسیب ببیند.

 

کار در شرایط فریز و زیر نقطه انجماد

تذکر

یک پمپ بی بار (خاموش) را در شرایط انجماد قرار ندهید. تمام سیال داخل پمپ و لوله های خنک کاری را تخلیه کنید. در غیر اینصورت سیال ممکن است منجمد شود و پمپ خراب شود.

 

خاموش کردن پمپ

اخطار

پمپ می تواند سیالات خطرناک و سمی را پمپاژ کند. محتویات پمپ را تعیین کنید و مدارک فنی و دستورالعمل های آنها را برای عدم تماس با اینگونه سیالات بررسی کنید. پرسنل باید لباس های حفاظتی مناسبی بپوشند. سیالات خطرناک ممکن است دمای بالایی داشته باشند و یا آتشزا، اسیدی، کاستیک، انفجاری و مانند آن باشند.

۱. به آرامی شیر فلکه رانش را ببندید.

۲. موتور را خاموش و برای جلوگیری از چرخش ناگهانی دکمه آن را قفل کنید.

 

همراستایی نهایی پمپ و موتور

اخطار

* همیشه قبل از هرگونه اقدامی برای نصب و یا تعمیرات، برق موتور را خاموش و دکمه آن را قفل کنید.

عدم توجه به این موضوع ممکن است صدمات بسیار شدید فیزیکی داشته باشد.

* برای جلوگیری از خرابی های شدید دستگاه و یا سایش قطعات دوار از دستورالعمل های همراستا نمودن محور پیروی کنید. برای نصب کوپلینگ از دستورالعمل های سازنده پیروی کنید.

 

شما باید همراستایی نهایی را بعد از اینکه پمپ و موتور به دمای کاری خود رسیدند بررسی کنید. برای دستورالعمل های همراستایی اولیه، به فصل نصب مراجعه کنید.

۱. برای اینکه پمپ و موتور و سیستم های جانبی آن به دمای کاری برسند، دستگاه را برای مدت زمان کافی در شرایط کاری واقعی قرار دهید.

۲. دستگاه را خاموش کنید.

۳. محافظ کوپلینگ را خارج کنید.

۴. در حالی که دستگاه گرم است، همراستایی را بررسی کنید.

۵. مجدداً محافظ کوپلینگ را نصب کنید.

۶. مجدداً دستگاه را روشن کنید.

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...
سلام من درباره پمپ کف کش اطلاعات میخوام در واقع از مکامیک بی اطلاعم

این پمپ جز چه نوع پمپی است و بهترین برند اون چیه ؟؟؟

آیا محاسبات داره ؟؟

 

به اینجا یه سری بزنید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

جالب بود قیمت هم داشت

من عکس اون پمپ های کف کش رو دیدم

سوال اینکه اون شفت داخلیش معمولا از چه جنسی هست؟؟

و اون قسمت پایینش که آب رو مکش میکنه چی؟؟

لوله ای هم که برای خروجه آبه به بدنه پمپ وصله اینچ های مختلف داره یا واسه هر پمپی همین اندازس

ممنون از دوستان رشته پاک مکانیک

لینک به دیدگاه
جالب بود قیمت هم داشت

من عکس اون پمپ های کف کش رو دیدم

سوال اینکه اون شفت داخلیش معمولا از چه جنسی هست؟؟

و اون قسمت پایینش که آب رو مکش میکنه چی؟؟

لوله ای هم که برای خروجه آبه به بدنه پمپ وصله اینچ های مختلف داره یا واسه هر پمپی همین اندازس

ممنون از دوستان رشته پاک مکانیک

 

:a030:

جنس شفت رو نمیدونم. احتمالا فولاد باشه.

جنس اون اون پایینش اونایی که من دیدم از پلاستیک بود. چون فقط واسه اینه که پمپ رو سر پا نگه داره.

یه سری قطرهای پراستفاده هستند توی بازار. 2و3و4

که واسه سایزهای بالاتر باید به کارخانه سازنده سفارش بدید.

:a030:

لینک به دیدگاه
سلام چطور شفت یه موتور با با شفت یه پمپ هم راستا میکنند :ws38:

با انجام عملیاتی به اسم ساعت زدن که یکم تخصص میخواد:hanghead:من بلدم:w02:اینم که شما میگی کوپل کردن اسمش هست.

لینک به دیدگاه
با انجام عملیاتی به اسم ساعت زدن که یکم تخصص میخواد:hanghead:من بلدم:w02:اینم که شما میگی کوپل کردن اسمش هست.

 

 

میدونم اسمش کوپل کردنه :ws3:

 

 

گفتم شاید این اصطلاح خودمونیه :ws37:

 

اخه به اون دایره که دو شفت رو به هم وصل میکنند کوپل میگننند :ws3:

 

 

خب یه کم توضیح بده ببینم ساعت زدن چطوریییه :5c6ipag2mnshmsf5ju3

 

دیدم ساعت زنی روووووووووووووووو:ws3:

 

یه کم هم بلد ام اما کامل نمیدونم چی به چیه :hanghead:

لینک به دیدگاه
میدونم اسمش کوپل کردنه :ws3:

 

 

گفتم شاید این اصطلاح خودمونیه :ws37:

 

اخه به اون دایره که دو شفت رو به هم وصل میکنند کوپل میگننند :ws3:

 

 

خب یه کم توضیح بده ببینم ساعت زدن چطوریییه :5c6ipag2mnshmsf5ju3

 

دیدم ساعت زنی روووووووووووووووو:ws3:

 

یه کم هم بلد ام اما کامل نمیدونم چی به چیه :hanghead:

گرفتی مارو؟:w000:تو که میگی همه رو میدونم:v57xpgj21gn50sq6izfاون دو تا دایره هم محافظ کوپلینگ هست که الان میگی میدونم:vahidrk:

خب آخه با توضیح که نمیشه.ینی من نمیتونم انتقال بدم،بیشتر جنبه تجربی و عملی داره.

ببین دوست من،ما همه پمپها رو که ساعت نمیزنیم

کوپلینگ یا صلب هست یا غیر صلب،ما کوپلینگهای صلب رو ساعت میزنیم.بیشتر کوپلینگها هم صلب هستند.

موفق باشید

لینک به دیدگاه
سلام من درباره پمپ کف کش اطلاعات میخوام در واقع از مکامیک بی اطلاعم

این پمپ جز چه نوع پمپی است و بهترین برند اون چیه ؟؟؟

آیا محاسبات داره ؟؟

پمپ کف کش ،لجن کش جز پمپهای دینامیکی(سانتریفیوژ)هستند که به صورت عمودی هستند.چندنوع هم دارند که با توجه به نوع استفاده شما انتخاب میشه.مثل عمق چاه وخلاصه جایی که شما میخوایی استفاده کنی.

محاسبه منظورتون چی هست؟کلا برای انتخاب پمپ یکسری معیار هست که باید اونا رعایت بشه مثل هد و دبی و...

محاسبات آنچنانی نداره وبا استاندارد ا پ آی طراحی میشه

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...