حانی 3371 ارسال شده در 17 مرداد، 2011 بوستان فدک بزرگترین بوستان قزوین با مساحتی حدود 1800 هکتار ارزش دارایی 5 میلیار تومان به صورت سرمایه ی واریز شده و ماهیانه 24 میلیون هزینه بابت نگهداری و مراقبت این پروژه در حدود 8 سال است که احداث شده و در یک منطقه ی کوهستانی قرار دارد گونه های گیاهی مورد استفدا شامل جنسهایی از سرو کاج اقاقیا زبان گنجشک ترون شمشاد و ... می باشد اجرا و به ثمر نشستن این پروژه ده ساله است و متاسفانه بعد از گذشت هشت سال از احداث آن هنوز منظره ی زیبایی به ارمغان نیاورده است در اخرین اخبار رسیده این بوستان در حال از دست دادن گونه هایی از سرو است و مشکل مرگ درختان هنوز مبهم مانده. چه کسی پاسخگوی نابودیه این بوستان است؟ بررسیه خاک سیستم آبیاری و آفت شناسی هیچ نتیجه ای را که دلیل بر نابودی این بوستان باشد نشان نداده است و هنوز مهندسین پروژه و شهرداری این شهر در صدد یافتن مشکل از بین رفتن نهال ها و درختان هستند و تنها نتیجه ی حاصل شده عدم آینده نگری طراح و مجری را پروژه بوده است. نابودی سرمایه ی ملی به چه قیمتی؟ 21
goddess_s 16415 ارسال شده در 17 مرداد، 2011 بوستان فدک بزرگترین بوستان قزوین با مساحتی حدود 1800 هکتار ارزش دارایی 5 میلیار تومان به صورت سرمایه ی واریز شده و ماهیانه 24 میلیون هزینه بابت نگهداری و مراقبتاین پروژه در حدود 8 سال است که احداث شده و در یک منطقه ی کوهستانی قرار دارد گونه های گیاهی مورد استفدا شامل جنسهایی از سرو کاج اقاقیا زبان گنجشک ترون شمشاد و ... می باشد اجرا و به ثمر نشستن این پروژه ده ساله است و متاسفانه بعد از گذشت هشت سال از احداث آن هنوز منظره ی زیبایی به ارمغان نیاورده است در اخرین اخبار رسیده این بوستان در حال از دست دادن گونه هایی از سرو است و مشکل مرگ درختان هنوز مبهم مانده. چه کسی پاسخگوی نابودیه این بوستان است؟ بررسیه خاک سیستم آبیاری و آفت شناسی هیچ نتیجه ای را که دلیل بر نابودی این بوستان باشد نشان نداده است و هنوز مهندسین پروژه و شهرداری این شهر در صدد یافتن مشکل از بین رفتن نهال ها و درختان هستند و تنها نتیجه ی حاصل شده عدم آینده نگری طراح و مجری را پروژه بوده است. نابودی سرمایه ی ملی به چه قیمتی؟ ت جایی که من میدونم خوابای بزرگی واسش دیدن ولی نمیدونم چرا از خواب بیدار نمیشن عملیش کنن! 7
حانی 3371 مالک ارسال شده در 17 مرداد، 2011 خواب که اره زیاد دیدن مثل سینمای سرباز بزرگترین شهربازی بزرگترین پارک جنگل شهدای گمنام و افزایش مساحت ولی فعلا داره تک تک درختاش می میره و هیچ دلیلی هم هنوز براش پیدا نکردن 5
Hamid Ghobadi 12840 ارسال شده در 17 مرداد، 2011 بوستان فدک بزرگترین بوستان قزوین با مساحتی حدود 1800 هکتار ارزش دارایی 5 میلیار تومان به صورت سرمایه ی واریز شده و ماهیانه 24 میلیون هزینه بابت نگهداری و مراقبتاین پروژه در حدود 8 سال است که احداث شده و در یک منطقه ی کوهستانی قرار دارد گونه های گیاهی مورد استفدا شامل جنسهایی از سرو کاج اقاقیا زبان گنجشک ترون شمشاد و ... می باشد اجرا و به ثمر نشستن این پروژه ده ساله است و متاسفانه بعد از گذشت هشت سال از احداث آن هنوز منظره ی زیبایی به ارمغان نیاورده است در اخرین اخبار رسیده این بوستان در حال از دست دادن گونه هایی از سرو است و مشکل مرگ درختان هنوز مبهم مانده. چه کسی پاسخگوی نابودیه این بوستان است؟ بررسیه خاک سیستم آبیاری و آفت شناسی هیچ نتیجه ای را که دلیل بر نابودی این بوستان باشد نشان نداده است و هنوز مهندسین پروژه و شهرداری این شهر در صدد یافتن مشکل از بین رفتن نهال ها و درختان هستند و تنها نتیجه ی حاصل شده عدم آینده نگری طراح و مجری را پروژه بوده است. نابودی سرمایه ی ملی به چه قیمتی؟ ببخشید نظر میدم! من فکر نمیکنم نابودی گونه های گیاهی ذکر شده نابودیشون از نظر اکولوژی باشه ... من فکر میکنم کارشناساشون کارشناس نبودن که تا حالا نتونستن علت نابودی رو متوجه بشن و جلو اونو بگیرن! یا صورت مسئله اصلا مربوط به مباحث علمی و فنی نمیشه! و مسئله دیگه ای پشت پرده باشه!!!!!!!! (که بعید هم نیست) فقط یک نظر! 9
حانی 3371 مالک ارسال شده در 18 مرداد، 2011 سلام حمید جان ممنون شرکت کردی راستش با یکی از کارشناساش صحبت کردیم که رشته شون ابیاریه می گن مشکلا اکولژیکی وجود نداره یعنی نه خاک مورد داره از سیستم ابیاری و نه از نظر افت شناسی این بودجه برای استانی مثل قزوین کم نیست که بخوان به سادگی ازش بگذرن من دنبال اینم که بدونم چه عاملی باعث میشه وقتی دو گونه متفاوت مثل یه درخت مرکبات و یه گونه ی سرو کنار هم هستن یکی بمیره ولی اون یکی به بار بشینه؟ 7
حانی 3371 مالک ارسال شده در 18 مرداد، 2011 برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 4
حانی 3371 مالک ارسال شده در 18 مرداد، 2011 برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 5
Hamid Ghobadi 12840 ارسال شده در 19 مرداد، 2011 سلام حمید جان ممنون شرکت کردیراستش با یکی از کارشناساش صحبت کردیم که رشته شون ابیاریه می گن مشکلا اکولژیکی وجود نداره یعنی نه خاک مورد داره از سیستم ابیاری و نه از نظر افت شناسی این بودجه برای استانی مثل قزوین کم نیست که بخوان به سادگی ازش بگذرن من دنبال اینم که بدونم چه عاملی باعث میشه وقتی دو گونه متفاوت مثل یه درخت مرکبات و یه گونه ی سرو کنار هم هستن یکی بمیره ولی اون یکی به بار بشینه؟ خب دوست من اول یه نکته بگم که من هنوز چیزی بلد نیستم! اما یه فاکتوری وجود داره به نام اللوپاتی که گیاهای مختلف برای نشون دادن محدیده نیچ خودشون موادی از خودشون ترشح میکنن تا گیاهای دیگه نتونن تو اون محدوده رشد کنن! مثل درخت گردو که جوگلانتوس ترشح میکنه و نمیزاره حتی یه علف هرز تو محدوده خودش رشد کنه! اما اینکه مرکبات هم این خاصیت رو داشته باشند رو نمیدونم! اما بازم یه نکته من ندیدم که جایی باشه که مرکبات رو کنار درختای زینتی مثل کاج یا سرو کشت کنن! شما خودت از نزدیک مشکل رو دیدی؟ 8
Hamid Ghobadi 12840 ارسال شده در 19 مرداد، 2011 و یه نکته دیگه ... اگر جایی میبینیم که گونه های گیاهی دارن نابود میشن ... نباید فقط سراغ آفتهای گیاهی بریم که! خیلی از بیماری های گیاهی هم هستند که غیر قابل رویت گیاه رو از پا در میارن ... بدون اینکه کسی پی به وجود چنین بیماری ای ببره! 8
حانی 3371 مالک ارسال شده در 19 مرداد، 2011 دو تا عکس بالا رو خودم گرفتم موقع بازدید حرفی از خشکی و از بین رفتن نبود ما هم تو حوزه ی درسیمون داشتیم بررسی می کردیم ولی اون چیزی که دیدم یه عالمه علف هرز دور پوششای اصلی رشد کرده هیچ کنترلی در مورد رشد این علفای هرز صورت نگرفته اقاقیا زیان گنجشک وضعیت خوبی داشتن رشد متعادل ولی سروا که مشکل اصلی هم هست و به صورت عمده هم کاشته شده در حال نابودیه من زیاد بلد نیستم در حد 6 واحد گیاهشناسی و مطالعه ی ازاد کارشناسی که صحبت می کرد اون جمله رو گفت که مرکبات کنار سرو کاشته شده حالا یا تو اصطلاح گفته یا چیزه دیگه ای نمی دونم ولی من خشکی درختا رو دیدم و همین طور رشد بی رویه ی علف هرز رو تو عکس هم اگه دقت کنید می بینید یه همچین زمینی با این هزینه باید سبز تر و به بار نشسته تر از این باشه بعد از 8 سال در کل وضعیت نگهداری افتضاحه 6
Hamid Ghobadi 12840 ارسال شده در 19 مرداد، 2011 فرمایشتون درست ... من اگه بشه یه صحبتی با استادم داشته باشم و 4 جا هم سرچ کنم ببینم ماجرا چه جوریاست! 6
حانی 3371 مالک ارسال شده در 19 مرداد، 2011 مرسی راستی شیب زمین چقدر ممکنه تاثیر داشته باشه؟ چون منطقه کوهستانیه و تمام طراحیا رو شیبه ممکنه به خاطر ابیاری املاح شسته شده باشن و باعث خشکی درختا بشه؟ یا ابیاریه قطره ای برای سرو که تا بلوغ کامل به اب زیاد نیاز داره مناسب نباشه؟ 6
bpcom 10070 ارسال شده در 19 مرداد، 2011 به به چه موضوع جالبی رو زدی حانی جان دستت درد نکنه من هیچ تخصصی تو زمینه گیاهان و درختان ندارم ولی بعضی وقتا که میرم اونجا واقعا واسم این سوال پیش میاد که چرا بیشتر درختا از رشد خیلی کندی برخوردارند . در حالیکه واقعا سیستم آبیاری و رسیدگی به درختان به نسبت بسیاری از پارکهای بزرگ کشور بهتر هستش ... امیدوارم بتونید تو بررسی هاتون به نتیجه ای برسید. چون به نظر میاد بودجه گذاشته شده و سیستم آبیاری هم به خوبی در حال کار هست. حال که چرا از رشد کافی بر خوردار نیستش سوالیه که متخصصین امور خاک و کشاورزی و محیط زیست و غیره باید پاسخگو باشند:w72: 7
zhalin 411 ارسال شده در 20 مرداد، 2011 بوستان فدک بزرگترین بوستان قزوین با مساحتی حدود 1800 هکتار ارزش دارایی 5 میلیار تومان به صورت سرمایه ی واریز شده و ماهیانه 24 میلیون هزینه بابت نگهداری و مراقبتاین پروژه در حدود 8 سال است که احداث شده و در یک منطقه ی کوهستانی قرار دارد گونه های گیاهی مورد استفدا شامل جنسهایی از سرو کاج اقاقیا زبان گنجشک ترون شمشاد و ... می باشد اجرا و به ثمر نشستن این پروژه ده ساله است و متاسفانه بعد از گذشت هشت سال از احداث آن هنوز منظره ی زیبایی به ارمغان نیاورده است در اخرین اخبار رسیده این بوستان در حال از دست دادن گونه هایی از سرو است و مشکل مرگ درختان هنوز مبهم مانده. چه کسی پاسخگوی نابودیه این بوستان است؟ بررسیه خاک سیستم آبیاری و آفت شناسی هیچ نتیجه ای را که دلیل بر نابودی این بوستان باشد نشان نداده است و هنوز مهندسین پروژه و شهرداری این شهر در صدد یافتن مشکل از بین رفتن نهال ها و درختان هستند و تنها نتیجه ی حاصل شده عدم آینده نگری طراح و مجری را پروژه بوده است. نابودی سرمایه ی ملی به چه قیمتی؟ 3
shirin.agro 6340 ارسال شده در 20 مرداد، 2011 ببخشید نظر میدم!من فکر نمیکنم نابودی گونه های گیاهی ذکر شده نابودیشون از نظر اکولوژی باشه ... من فکر میکنم کارشناساشون کارشناس نبودن که تا حالا نتونستن علت نابودی رو متوجه بشن و جلو اونو بگیرن! یا صورت مسئله اصلا مربوط به مباحث علمی و فنی نمیشه! و مسئله دیگه ای پشت پرده باشه!!!!!!!! (که بعید هم نیست) فقط یک نظر! شرایط اکولوژیکی هم می تونه دخیل باشه که حتما هست سلام حمید جان ممنون شرکت کردیراستش با یکی از کارشناساش صحبت کردیم که رشته شون ابیاریه می گن مشکلا اکولژیکی وجود نداره یعنی نه خاک مورد داره از سیستم ابیاری و نه از نظر افت شناسی این بودجه برای استانی مثل قزوین کم نیست که بخوان به سادگی ازش بگذرن من دنبال اینم که بدونم چه عاملی باعث میشه وقتی دو گونه متفاوت مثل یه درخت مرکبات و یه گونه ی سرو کنار هم هستن یکی بمیره ولی اون یکی به بار بشینه؟ آره دوست عزیز هم مرکبات و هم درخت سرو کاج هر دو دارای خاصیت آللوپاتی هستند یعنی از خودشون موادی ترشح می کنند که باعث از بین رفتن گیاه اطرافشون می شه و یا حداقل رشد اونو کم می کنه خب دوست من اول یه نکته بگم که من هنوز چیزی بلد نیستم!اما یه فاکتوری وجود داره به نام اللوپاتی که گیاهای مختلف برای نشون دادن محدیده نیچ خودشون موادی از خودشون ترشح میکنن تا گیاهای دیگه نتونن تو اون محدوده رشد کنن! مثل درخت گردو که جوگلانتوس ترشح میکنه و نمیزاره حتی یه علف هرز تو محدوده خودش رشد کنه! اما اینکه مرکبات هم این خاصیت رو داشته باشند رو نمیدونم! اما بازم یه نکته من ندیدم که جایی باشه که مرکبات رو کنار درختای زینتی مثل کاج یا سرو کشت کنن! شما خودت از نزدیک مشکل رو دیدی؟ حمید جونم مرکبات هم دارای این خاصیت هستند موادی مثل اسید آبسیزیک ترشح می کنند و... اما دلایل من تا جایی که می دونم و از توضیحات شما دوست عزیز متوجه شدم این موارد به ذهنم میاد اولا قبل کاشت هر گیاهی در یک منطقه باید شرایط اقلیمی اون منطقه در نظر گرفته بشه خصوصا درجه حرارت و نوع خاکش که من حدس می زنم با توجه به رنگ خاک در تصویر خاک قلیایی هستش و دارای کربنات احتمالا زیاده و نیز مواد آلی کمی هم داره و هم بافت فشرده و سنگین و تمام این عوامل خودش می تونه باعث کاهش رشد همین سرو بشه عامل بعدی نیازهای اکولوژیکی گونه های پهن برگ و سوزنی برگ باید در نظر گرفته بشه که معمولا برتری با گونه هایی هست که حساسیت کمتری به آفات و بیماریها و شرایط اب و هوایی داشته باشن که در میان سوزنی برگها می توان به کاج و پهن برگ ها به اقاقیا اشاره کرد سرو گیاهی هست که نهال اون نباید در معرض شدید آفتاب باشه همچنین ریشه ها نباید در معرض هوا باشن . علفهای هرز اطراف درخت حتما باید ریشه کن بشن شوری آب هم می تونه دخیل باشه شاید مشکل از آب باشه کمبود مواد غذایی هم می تونه دخیل باشه از جمله ازت بیماری فیتوفتورایی ریشه هم که به دلیل زهکشی کمه می تونه دلیلش باشه ریشه سرو معمولا دور تر از تنه درخت گسترش پیدا می کنند شاید آبیاری درست صورت نمی گیره ابیار ی باید در تمام نقاط باشه فعلا همینا 8
shirin.agro 6340 ارسال شده در 20 مرداد، 2011 مرسی راستی شیب زمین چقدر ممکنه تاثیر داشته باشه؟چون منطقه کوهستانیه و تمام طراحیا رو شیبه ممکنه به خاطر ابیاری املاح شسته شده باشن و باعث خشکی درختا بشه؟ یا ابیاریه قطره ای برای سرو که تا بلوغ کامل به اب زیاد نیاز داره مناسب نباشه؟ شیب نهایتا 12 درصد مجاز هست 7
shirin.agro 6340 ارسال شده در 21 مرداد، 2011 خیلی ممنون عالی بودخوشحال میشم بازم ادامه بدید امیدوارم مفید بوده باشه :ws2: فعلا چیزی به ذهنم نمی رسه ولی چشم دوست عزیز هر کمکی از دستم بر بیاد دریغ نمی کنم 5
shirin.agro 6340 ارسال شده در 21 مرداد، 2011 سلام خوبی ؟ در مورد گونه های گیاهیش توضیح بیشتری بدی ممنون می شم می تونم بهتر کمکت کنم اینجوری خیلی چیزا دستگیرمون می شه 5
Hamid Ghobadi 12840 ارسال شده در 21 مرداد، 2011 شرایط اکولوژیکی هم می تونه دخیل باشه که حتما هست اما دلایل من تا جایی که می دونم و از توضیحات شما دوست عزیز متوجه شدم این موارد به ذهنم میاد اولا قبل کاشت هر گیاهی در یک منطقه باید شرایط اقلیمی اون منطقه در نظر گرفته بشه خصوصا درجه حرارت و نوع خاکش که من حدس می زنم با توجه به رنگ خاک در تصویر خاک قلیایی هستش و دارای کربنات احتمالا زیاده و نیز مواد آلی کمی هم داره و هم بافت فشرده و سنگین و تمام این عوامل خودش می تونه باعث کاهش رشد همین سرو بشه عامل بعدی نیازهای اکولوژیکی گونه های پهن برگ و سوزنی برگ باید در نظر گرفته بشه که معمولا برتری با گونه هایی هست که حساسیت کمتری به آفات و بیماریها و شرایط اب و هوایی داشته باشن که در میان سوزنی برگها می توان به کاج و پهن برگ ها به اقاقیا اشاره کرد سرو گیاهی هست که نهال اون نباید در معرض شدید آفتاب باشه همچنین ریشه ها نباید در معرض هوا باشن . علفهای هرز اطراف درخت حتما باید ریشه کن بشن شوری آب هم می تونه دخیل باشه شاید مشکل از آب باشه کمبود مواد غذایی هم می تونه دخیل باشه از جمله ازت بیماری فیتوفتورایی ریشه هم که به دلیل زهکشی کمه می تونه دلیلش باشه ریشه سرو معمولا دور تر از تنه درخت گسترش پیدا می کنند شاید آبیاری درست صورت نمی گیره ابیار ی باید در تمام نقاط باشه فعلا همینا شرایط اکولوژیکی هم میتونه باشه! اما از اونجایی که هم از سوزنی برگها و هم مرکبات تو منطقه ای مثل قزوین وجود داره و کشت هم میشه ... اینو گفتم! گرچه واژه اکولوژی خیلی وسیع تر از این حرفاست ... هر عاملی که وجود داشته باشه نمیتونه بی مربوط به بحث اکولوژی باشه ... اصلا یکی از جذابیت های علوم تجربی پیوستگی عوامل زیستیه! . بگذریم اما شاید بهتر بود میگفتم مشکل بومی گیاهان نیست! و گرچه اینم بعید نیست شاید نهالهایی که برای کشت آوردن و کاشتن بومی نبودن و حساس به شرایط بودن! (شاید) (تا اونجایی که من میدونم) در مورد عوامل بیمارگر درون خاک قارچهای زیادی هستند که میتونن خسارت بزنن و اپیدمی بشن! فایتوفتورا، رایزوکتونیا، پیتیوم، فوزاریوم و حتی ورتیسلیومها ... که برای پی بردن به اینا حتما باید نمونه برداری و کشت داده بشه ... و این نکته رو بگم: کارشناسهایی که حضوری دارن کار میکنن توش موندن! پس ما اصلا بصورت مجازی نمیتونیم پی به مشکل ببریم! 7
ارسال های توصیه شده