Neutron 60966 اشتراک گذاری ارسال شده در 8 فروردین، ۱۳۹۰ جدایی نادر از سیمین در مذمت دروغ اصغر فرهادی آدم نامردی است. نامرد از آن جهت که قدرت کارگردانی اش را به رخت میکشد و تو را با سکانس های فیلمش بازی میدهد و چنان در فیلم درگیرت میکند که احساس میکنی که تو نیز بازیگر فیلم هستی. جدایی نادر از سیمین باز هممینطور بود. نمی شد از هیچ کدام از سکانس هایش غافل شد. باز هم قضاوت انسان ها درباره ی یکدیگر،باز هم دروغ، باز هم صداقت ... فرهادی در این فیلم چنان تماشاگر را بازی میدهد که تماشاگر حس میکند کاملا در جریان فیلم قرار دارد. البته تماشاگر را به اندازه ی درباره ی الی به حالت تعلیق در نمی آورد اما او را وارد یک بازی استرس آور میکند. تماشاگر گاهی خود را جای نادر می گذارد، گاهی به سیمین حق میدهد، گاهی دلت به حال ترمه و سمیه می سوزد، گاهی برای مظلومیت راضیه بغض میکند،گاهی از بی تحرکی و خنگی پیرمرد حرصش در میاید و گاهی میخواهد حجت را خفه کند و بالعکس! شاه بیت فیلم آن سکانسی است که دلهره در دل تماشاگر برای گم شدن پیرمرد بوجود می آید( دقیقا یاد سکانسی افتادم که الی در دریا ناپدید شد) اما فرهادی با نشان دادن تصویر پیرمرد در کنار روزنامه فروشی خیالت را راحت میکند اما نمی دانی که دقیقا زیرکی کارگردان همینجاست و تمامی فیلم طبق همین صحنه ای که فرهادی به تو نشان نمی دهد بنا می شود. همچنین است هنگامی که پدر برای فرزند دروغ میگوید و فرزند برای پدر و باز در آن طرف زمین زن برای شوهر دروغ گفته است و تنها کسی که دروغ نگفته است کسی است که به نظر از همه بی کله تر به نظر می رسد، اما او هیچ دروغی نگفته است! این فیلم نشان میدهد که وجدان انسان ها بهترین محکمه برای قضاوت است و هنگامی که قضاوت از دادگاه به رابطه ی میان انسان ها انتقال داده می شود، آنها طبق اصول خودشان، خودشان را محاکمه میکنند و اما باز به خاطر نبودن ضامن اجرایی قوی به بیراهه کشیده میشوند و باز ... تنها شخصیتی که تماشاگر میتواند به آن اطمینان کند سمیه است. کودکی 7 ساله که با مادرش برای کار به خانه ی نادر می آید. نگاههای معصومانه ی این کودک و در مرحله ای پایین تر نگاههای ترمه دختر 11 ساله به شما خط میدهد ... و نگاه مستقیمی که در قسمتهای پایانی این فیلم این دو به یکدیگر می کنند که تماشاگر را به فکر وا میدارد که کدام بدبخت تر است؟ و در نهایت سکانس آخر فیلم که ترمه برای اینکه به قاضی دادگاه بگوید که میخواد پیش پدرش بماند یا مادرش از قاضی میخواهد تا پدر و مادرش را از صحن دادگاه بیرون کند تا با چشمانی اشکبار راحت باشد، اما فرهادی تماشاگر را نیز با نادر و سیمین از صحنه بیرون میکند، و تماشاگر که منتظر است کسی را درنهایت محکوم کند و نمیداند که آن فرد کیست، منتظر قضاوت ترمه می ماند اما تیتراژ پایانی آغاز میشود. و در نهایت هم نمی فهمد که ترمه کدام را انتخاب کرده است! و فکر این انتخاب وی را تا دو سه ساعت و شاید تا چند روز بعد در ذهن وی باقی بماند و این یعنی قضاوت در مورد انسان ها به این راحتی ها نیست و بیچاره ترمه! 37 لینک به دیدگاه
Neutron 60966 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 8 فروردین، ۱۳۹۰ کسی به غیر از من این فیلم رو دیده؟ کسی نمیخواد نقد منو نقد کنه؟ 9 لینک به دیدگاه
danielo 15239 اشتراک گذاری ارسال شده در 8 فروردین، ۱۳۹۰ من متاسفانه هنوز ندیدمش و متن شما را کامل نخوندم که داستان را متوجه نشم. متاسفانه شهر ما یک سینما داره و اون هم اخراجی های 3 ملعون هست 6 لینک به دیدگاه
Neutron 60966 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 8 فروردین، ۱۳۹۰ من متاسفانه هنوز ندیدمش و متن شما را کامل نخوندم که داستان را متوجه نشم.متاسفانه شهر ما یک سینما داره و اون هم اخراجی های 3 ملعون هست البته اگر هم بخونی، چندان متوجه نمیشی چون یه جوری نوشته ام که فقط کسایی که دیدن میتونن نظر بدن. 3 لینک به دیدگاه
Neutron 60966 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 8 فروردین، ۱۳۹۰ من دیدم! خب چرا هیچ چی نمیگی! به نظرت نسبت به درباره ی الی از نظر تعلیق تماشاگر ضعیف تر نبود؟ اما به نظرم از نظر درگیری حسی خیلی قوی بود! من که رسما دچار استرس می شدم! 5 لینک به دیدگاه
maryam_alien 9904 اشتراک گذاری ارسال شده در 8 فروردین، ۱۳۹۰ خب چرا هیچ چی نمیگی! به نظرت نسبت به درباره ی الی از نظر تعلیق تماشاگر ضعیف تر نبود؟ اما به نظرم از نظر درگیری حسی خیلی قوی بود! من که رسما دچار استرس می شدم! میدونی داستان پیچیده ای نداشت.. من فقط موقع گم شدن بابابزرگه یه کم استرس گرفتم...بیشتر حرص خوردم.. از این قانون خشک و بی انعطاف و حتی یه جاهایی به نظرم غیرانسانی واقعا بدم اومد..... یه سری چیزهای دیگه هم تو نظرم اومد که 30 یا 30 و مذهبی هستش و نمیشه گفت 5 لینک به دیدگاه
Neutron 60966 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 8 فروردین، ۱۳۹۰ از یه جهت کارگردانایی مثل اصغر فرهادی و سام مندس (زیبای آمریکایی) به شعور مخاطب احترام میذارن. شاید بشه گفت به اندازه ی کسایی که میان فیلمهای این جور کارگردان رو میبینن ، برداشت متفاوت وجود داره! نقطه ی مقابل این نوع سینما، فیلمهای ماه رمضونی یا شونه تخم مرغی صدا و سیما است، که مخاطب رو در حد جلبک فرض می کنن... هر چقدر جمال شورجه و ده نمکی و این جور آدما فیلم بسازن نمیتونن اندازه ی فیلم درباره ی الی و جدایی نادر از سیمین در مذمت دروغ و قضاوت ناصحیح روی مخاطب تاثیرگذار باشند. 8 لینک به دیدگاه
maryam_alien 9904 اشتراک گذاری ارسال شده در 8 فروردین، ۱۳۹۰ هنر اینه که یه داستان ساده که همه بارها شنیدن رو یه جوری بگی که تازگی داشته باشه 6 لینک به دیدگاه
Neutron 60966 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 8 فروردین، ۱۳۹۰ هنر اینه که یه داستان ساده که همه بارها شنیدن رو یه جوری بگی که تازگی داشته باشه قضیه همینه. وقتی این فیلم رو میبینی یه جورایی خودت رو میذاری جای شخصیت های فیلم. همین امروز بعد از این فیلم لومدم سریال های تلویزیون رو دیدم! حیفم اومد وقتمو بذارم رو این سریالها:icon_pf (34): 3 لینک به دیدگاه
maryam_alien 9904 اشتراک گذاری ارسال شده در 8 فروردین، ۱۳۹۰ قضیه همینه.وقتی این فیلم رو میبینی یه جورایی خودت رو میذاری جای شخصیت های فیلم. همین امروز بعد از این فیلم لومدم سریال های تلویزیون رو دیدم! حیفم اومد وقتمو بذارم رو این سریالها:icon_pf (34): منکه یادم نیست اخرین بار کی ضرغام تی وی دیدم 2 لینک به دیدگاه
pari daryayi 22938 اشتراک گذاری ارسال شده در 8 فروردین، ۱۳۹۰ فردا می رم ببینم هفته دیگه با بچه های دانشگاه برای حمایت ِتا سه نشه بازی نشه! یه بار دیگه هم با دوستای خودم می رم 3 لینک به دیدگاه
Matin H-d 18145 اشتراک گذاری ارسال شده در 8 فروردین، ۱۳۹۰ اسمه فیلم چی هست؟ سینما گذاشته 2 لینک به دیدگاه
Neutron 60966 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 8 فروردین، ۱۳۹۰ اسمه فیلم چی هست؟ سینما گذاشته جدایی نادر از سیمین! کارگردان: اصغر فرهادی بازيگران: لیلا حاتمی، شهاب حسینی، پیمان معادی، ساره بیات، سارینا فرهادی، بابک کریمی، علیاصغر شهبازی، شیرین یزدانبخش و مریلا زارعی فیلمنامه: اصغر فرهادی تهیه کننده: اصغر فرهادی مدیر فیلمبرداری: محمود کلاری طراح چهره پردازی: مهرداد میرکیانی طراح صحنه و لباس: کیوان مقدم صدابردار: محمود سماک باشی دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: حمیدرضا قربانی منشی صحنه: مریم نراقی تدوین: هایده صفییاری مدیر تولید: فاطمه ابوالقاسمی عکاس: حبیب مجیدی مشاور رسانه ای: شیما غفاری مدیر تدارکات: کاظم نامنی مجری طرح: نگار اسکندرفر ........................ "جدایی نادر از سیمین" پس از فیلم های "رقص در غبار" (1381)، "شهر زیبا" (1382)، "چهارشنبه سوری" (1384) و "درباره الی ..." (1387) پنجمین فیلم سینمایی اصغر فرهادی در مقام کارگردان است. فرهادی فیلمنامه های "ارتفاع پست" را با ابراهیم حاتمی کیا و "کنعان" را با مانی حقیقی به صورت مشترک نوشته و فیلمنامه "دایره زنگی" هم دربست نوشته اوست. لینک نقدهای فیلم: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 7 لینک به دیدگاه
Matin H-d 18145 اشتراک گذاری ارسال شده در 8 فروردین، ۱۳۹۰ دوس میدارم ببینم البته اگه تا الان برش نداشته باشن... 1 لینک به دیدگاه
Nightingale 10531 اشتراک گذاری ارسال شده در 8 فروردین، ۱۳۹۰ خیلی دلم میخواد ببینم خصوصا به خاطر تجربه قبلیه درباره الی اینجور که تو میگی این یکیم مثه اون خیلی درگیر میکنه آدمو یکی از بهترین فیلم های ساخته شده در تاریخ سینمای ایران همین درباره الی به خاطر قدرت فیلم و بیشترین درصد همراه کردن بیننده با خودش بود امیدوارم اینم همین طور باشه 5 لینک به دیدگاه
Matin H-d 18145 اشتراک گذاری ارسال شده در 8 فروردین، ۱۳۹۰ خیلی دلم میخواد ببینم خصوصا به خاطر تجربه قبلیه درباره الی اینجور که تو میگی این یکیم مثه اون خیلی درگیر میکنه آدمو یکی از بهترین فیلم های ساخته شده در تاریخ سینمای ایران همین درباره الی به خاطر قدرت فیلم و بیشترین درصد همراه کردن بیننده با خودش بود امیدوارم اینم همین طور باشه بریم ببینیم؟ یه چیز یاد بگیریم از بس گفتن فیلمهای ابکی شونه تخمه مرغی حالم بد شد:imoksmiley: 3 لینک به دیدگاه
Nightingale 10531 اشتراک گذاری ارسال شده در 8 فروردین، ۱۳۹۰ بریم ببینیم؟ یه چیز یاد بگیریم از بس گفتن فیلمهای ابکی شونه تخمه مرغی حالم بد شد:imoksmiley: بیا بریم کِی بریم ؟ بذار این یه هفته عیدم بگذره بعد بریم خوبه؟ 3 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده