Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 21 خرداد، ۱۳۸۹ بررسی امکان ایجاد مسیرهای پیاده و دوچرخه جهت کاهش ترافیک درون شهری در محدوده شهرداری منطقه 11 تهران نویسندگان: مهندس محمد اصغری، شهردار منطقه 11 شهرداری تهران سعید اکبری، دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر دانشگاه شهید بهشتی تهران خلاصه مقاله: از قرنها پیش تعداد فراوان عابران پیاده, مشخصه مراکز شهری بوده است. با این حال در طی سالهای اخیر حجم پیاده روهای مراکز شهری به منظور تسهیل آمد و شد وسایط نقلیه موتوری روز به روز باریکتر شده، وپیاده روی را با خطرات گوناگون مواجه نموده اند. در چند دهه گذشته، اغلب شهرسازان و برنامه ریزان حمل و نقل درون شهری کشورها توسعه یافته، سفرهای درون شهری را با دیدگاه استفاده از اتومبیل برنامه ریزی و شبکه ارتباطی شهرها را بر اساس آن طراحی می کردند. این شیوه برنامه ریزی، کشور ما را نیز تحت تأثیر قرار داد، که به روشنی عواقب آن را مشاهده می کنیم. طراحی بناهای بی هویت، همراه با کاهش تعداد مغازه ها و فعالیتهای هم سطح خیابان، جذابیت خیابانهای مراکز شهری پیاده را تحت تأثیر قرار داده و وجود مسافت زیاد بین ساختمانها و مراکز فعالیتی، پیاده روی را کم رونق کرده است. و در نهایت اینکه به دلیل به مخاطره افتادن امنیت فردی و پرهیز ازحس تنهایی، مردم به پیاده روی در خیابانهای مراکز شهری تمایل کمتری نشان می دهند. اما در یکی دو دهه اخیر، این دیدگاه برنامه ریزی تغییر یافت و به شیوه شهرسازی انسانگرای گذشته، گرایش پیدا کرد. نتیجه این رویکرد، به رسمیت شناختن سفرهای پیاده و دوچرخه به منزله یکی از سیستم های حمل و نقل درون شهری و برنامه ریزی و طراحی مسیرهای پیاده و دوچرخه در شبکه ارتباطی شهرها بود. و بسیاری از طرح های تجدید توسعه مراکز شهری در صدد بنای مجدد پیاده روها در مراکز شهری خود بودند. در واقع این شیوه در کاهش حجم ترافیک و تردد درون شهری و جلوگیری از آلودگی های ناشی از آن در شهرهای بزرگ، مخصوصاً هسته های مرکزی و پرتراکم آنها بود. در این خصوص نیز، ضوابط و معیارهایی بر اساس ویژگی های اقلیمی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هر منطقه ارائه شد. همچنین برنامه ریزان معتقدند که برای جذب مردم به مراکز شهری، فراهم ساختن محیط پیاده روی ایمن، خوشایند و مطلوب ضروری است و دریافتند که طراحی مراکز شهری باید بگونه ای باشد که امر جابجایی را در مقایسه با نواحی هسته ای متراکم تسهیل نماید. بنابراین طرح های توسعه مسیرهای پیاده و دوچرخه منطقی به نظر میرسد. در این مقاله به بررسی امکان ایجاد مسیرهای دوچرخه و پیاده بر اساس شرایط محلی و ویژگی های کالبدی - فضایی منطقه و همچنینی در جهت کاهش حجم ترافیک درون شهری در محدوده شهرداری منطقه 11 تهران، پرداخته شده است. کلمات کلیدی: مسیرهای پیاده, مسیرهای دوچرخه, شهرسازی انسان گرا, حمل و نقل درون شهری, ویژگی های کالبدی - فضایی برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 5 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 29 خرداد، ۱۳۸۹ بررسی مقایسه ای روش های آنالیز ظرفیت میدان با ارائه مطالعه موردی نویسندگان: نیما جانفشان، کارشناس ارشد مهندسی عمران - راه و ترابری افشین شریعت، استادیار دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی عمران خلاصه مقاله: برآورد عملکردی و ظرفیتی تقاطع های بدون چراغ (Unsignalized) یکی از مباحث مطرح در زمینه مهندسی ترافیک می باشد. در آنالیز میدان، به عنوان تقاطع بدون چراغ باید نکات مهمی را در نظر گرفت، یکی از این نکات مهم استفاده از روش ارزیابی ظرفیتی مناسب برای برآورد پارامترهای عملکردی میدان است. اخیراً در کشورهای آمریکا، اروپا و اقیانوسیه توجه ویژه ای به مطالعات امکان سنجی میدان و روش های مختلف طراحی آن شده است. همانطور که میدانیم میدان نوعی تقاطع بدون چراغ است که به دلایل مختلفی در سطح معابر شهری و یا بین شهری طراحی می شود. در این مقاله سعی شده است به دلیل عدم وجود روشی استاندارد در کشور (با توجه به آیین نامه طرح هندسی راه)، روش های مختلف آنالیز ظرفیت میدان بررسی شده و محدودیت های هرکدام از روش ها مطرح گردد و سرانجام پیشنهادهایی را در زمینه استفاده از روش های مختلف ارائه دهیم. روش هایی که در این مقاله مورد بحث قرار گرفته اند، آیین نامه های کشورهای مختلف از جمله انگلستان، آمریکا، آلمان و استرالیا است که هریک از آن ها در جای خود مورد بررسی و تفسیر قرار گرفته است. پس از بررسی و معرفی روش های آنالیز ظرفیتی با ارائه یک مطالعه موردی، نتایج بدست آمده از روش های مختلف مقایسه و مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در نهایت نیز پیشنهادهایی برای استفاده مناسب تر از روش های مختلف ارائه شده است. کلمات کلیدی: آنالیز ظرفیت میدان, فاصله زمانی بحرانی, جریان ترافیک گردشی, ضریب اشباع برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 3 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 29 خرداد، ۱۳۸۹ بررسی روش های مناسب آموزش های همگانی ترافیک نویسنده: مهندس رضا یاوری، کارشناس ارشد مهندسی عمران - راه و ترابری، عضو هیئت علمی دانشگاه افسری امام علی (ع) خلاصه مقاله: امروزه جهت ایمنی ترافیک و داشتن ترافیک و حمل و نقل سالم اصول سه گانه 3E (مهندسی - آموزش - اجرای مقررات) مورد قبول کارشناسان ترافیک می باشد که به صورت سه راس یک مثلث به هم مرتبط می باشند. در زمینه مهندسی ترافیک اقدامات فراوان نظیر اصلاح هندسی معابر، تقاطع های همسطح و غیر همسطح، میادین و ... انجام شده و می شود ولی با توجه به این مطلب که عمده مسائل ایمنی ترافیک به عامل انسانی بستگی دارد بنابراین این مهندسی قادر به حل همه مشکلات ترافیک نیست. یکی از روش های کنترل عامل انسانی آموزش و ارتقاء فرهنگ ترافیک از طریق آنست که در این مقاله به آن پرداخته شده است. کلمات کلیدی: ترافیک، مهندسی ترافیک، آموزش ترافیک، تصادفات، تلفات، رفتار ترافیکی، ایمنی، رسانه، سفر، وسیله نقلیه برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 4 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 30 خرداد، ۱۳۸۹ بررسی شاخص های جایگزینی تقاطعات چراغ دار شهری به وسیله کاربرد دور برگردان (U-Turn) نویسندگان: دکتر شهریار اقندی زاده، ددانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی عمران مهندس رضا گلشن خواص، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی عمران خلاصه مقاله: امروزه معضل ترافیک در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا، بخش عمده ای از وقت و سرمایه شهروندان را مصروف خود می سازد. در چنین شهرهایی استفاده از راهکارهای مدیریتی در زمینه عرضه و تقاضا، عموماً به عنوان راه حل های موقت برای مشکلات موجود مطرح می باشد. طرح های افزایش عرضه سیستم حمل و نقل همچون احداث بزرگراههای جدید، تعریض معابر موجود، ایجاد تقاطعات غیر همسطح و ... به عنوان طرح های زیر بنایی پر هزینه در بیشتر موارد در شبکه حمل و نقل شهری به طور کامل اجرا نشده است. بهره مندی از روش های کم هزینه و زودبازده سبب می شود شبکه معابر شهری تا زمان تکمیل طرح های پر هزینه و زیربنایی از مزایایی طرح های کوچکتر در زمانی کوتاهتر برخوردار شود. در این مقاله تحقیق تلاش شده است تا با مقایسه وضعیت تقاطع، قبل و بعد از احداث دوربرگردان، به ارائه روشی جهت تصمیم گیری برای انتخاب نوع کنترل تقاطع به صورت دور برگردان اقدام شود. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 3 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 30 خرداد، ۱۳۸۹ بررسی و ارزیابی طرح تردد نوبتی شهر تهران نویسندگان: بهنام امینی، استادیار گروه مهندسی عمران، دانشگاه بین المللی امام خمینی مرتضی مجردی، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی و برنامه ریزی حمل و نقل، دانشگاه بین المللی امام خمینی خلاصه مقاله: یکی از روش های اعمال محدودیت ترافیکی، طرح تردد نوبتی خودروهاست که در مکان و زمان معینی به مورد اجرا گذارده می شود و هدف از آن کاهش تراکم ترافیک و آلودگی هوا و سایر عوارض ترافیکی است. در طول چند دهه گذشته تجربیات نسبتاً محدودی از اجرای این طرح در سایر کشورهای جهان وجود داشته است که عموماً با نتایج نه چندان چشمگیر مواجه بوده اند. در کشور ایران پس از چند تجربه کوتاه مدت ناموفق در اجرای این طرح نهایتاً در نیمه آذرماه سال 1385 این طرح به مورد اجرا گذارده شد. هدف از این مقاله بررسی تجربیات اجرای طرح تردد نوبتی خودروها در سایر کشورها و تجزیه و تحلیل نتایج مربوطه و نهایتاً ارزیابی میزان موفقیت آن در شهر تهران بر اساس آمارگیری مقاطع مختلف بوده است. نتایج این بررسی نشان داده است که کارایی این طرح در کاهش مسافت پیموده وسایل نقلیه، مصرف سوخت و آلودگی هوا چندان چشمگیر نبوده است. همچنین به علت تغییر الگوی سفرها در نواحی داخل محدوده طرح وضعیت عبور و مرور بهبود یافته و در حالیکه در حاشیه و خارج محدوده وضعیت ترافیک نامطلوب شده است. کلمات کلیدی: مدیریت ترافیک، محدودیت ترافیکی، طرح تردد نوبتی، آلودگی هوا، مصرف سوخت برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 1 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 4 تیر، ۱۳۸۹ بررسی مقایسه معیارهای عملکردی سیستم اتوبوسرانی شهر تهران با بیش از 30 شهر جهان نویسندگان: افشین شریعت مهیمنی، استادیار دانشکده عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران مرتضی خشای پور، کارشناس ارشد برنامه ریزی حمل و نقل، دانشگاه علم و صنعت ایران حجت رضایی، کارشناس عمران، دانشگاه علم و صنعیت ایران خلاصه مقاله: کسترش شهرنشینی و به تبع آن افزایش سفرهای شهری از یک سو و رشد و توسعه صنعت حمل و نقل از سوی دیگر، موجب شده است که امروزه مسائل و مشکلات متعددی را در شهرهای مختلف جهان به ویژه کلانشهر تهران شاهد باشیم. مشکلاتی که مدیران و برنامه ریزان شهری راه حل آن را در استفاده بیشتر و موثرتر از حمل و نقل عمومی جستجو می کنند. در میان سیستم های حمل و نقل عمومی متداول در شهر تهران، سامانه اتوبوسرانی با توجه به انعطاف پذیری بیشتر نسبت به امکانات سرمایه گذاری و تغییرات تقاضا و همچنین انطباق بهتر به بافت شهری، نقش مهمی را در جابجایی مسافرین بر عهده دارد. در این مقاله پس از ارائه تعاریف لازم در این زمینه، به بررسی مشخصات و عملکرد سیستم های حمل و نقل عمومی پرداخته و در انتها نیز شاخص های عملکردی سیستم اتوبوسرانی شهر تهران با بیش از 30 شهر بزرگ جهان مقایسه خواهد شد. نتایج حاصل از این مقاله می تواند مبنای ارزیابی و برنامه ریزی بهتر سیستم اتوبوسرانی شهر تهران در مقایسه با سایر شهرهای جهان قرار بگیرد. کلمات کلیدی: حمل و نقل عمومی، اتوبوسرانی، معیارهای عملکردی برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 2 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 4 تیر، ۱۳۸۹ انتخاب سیستم حمل و نقل عمومی مناسب برای یک کریدور شهری از دیدگاه اقتصادی نویسندگان: محمود صفارزاده، دانشیار دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس علی ملک زاده فر، کارشناس ارشد، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس خلاصه مقاله: امروزه حمل و نقل و ترافیک یکی از بزرگترین مشکلات جوامع انسانی به خصوص در شهرهای بزرگ می باشد. برای حل این مشکل و تبعات ناشی از آن، بیشتر مدیران و مسئولین شهری به استفاده از سیستم های حمل و نقل عمومی روی آورده اند. این سیستم ها دارای اشکال بسیار متنوعی هستند و در این بین مسئله انتخاب مناسب ترین سیستم برای هر کریدور شهری همواره مطرح بوده است. در این تحقیق، با محاسبه هزینه ها و منافع سالیانه ناشی از احداث سیستم های مختلف در یک کریدور شهری، به معرفی روش نسبت منافع به هزینه ها جهت انتخاب مناسب ترین سیستم از دید اقتصادی پرداخته شده است. هزینه ها شامل هزینه های ساخت، راه اندازی و بهره برداری از سیستم و منافع شامل صرفه جویی در زمان سفر استفاده کنندگان و غیر استفاده کنندگان از حمل و نقل عمومی و صرفه جویی در هزینه روشهای دیگر حمل و نقل می باشند. در این تحقیق علاوه بر ارائه متدولوژی، به مطالعه موردی بر روی یکی از کریدورهای شهر تهران پرداخته شده است. همچنین به منظور مشاهده اثر برخی از پارامترهای بکار رفته در ارزیابی اقتصادی، آنالیز حساسیت بر روی این پارامترها صورت گرفته است. کلمات کلیدی: حمل و نقل عمومی، انتخاب سیستم، ارزیابی اقتصادی، کریدور، آنالیز حساسیت برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 4 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 4 تیر، ۱۳۸۹ ارائه مدل جانمایی کاربری های عمده جاذب سفر و پیشنهاد توسعه آینده با استفاده از شاخص های حمل و نقلی نویسندگان: شهریار افندی زاده، دانشیار دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران مرتضی عراقی، دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران مهدی سورگی، کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری و منطقه ای، دانشگاه شهید بهشتی خلاصه مقاله: تحقیقات بسیاری در زمینه برقراری ارتباط متقابل بین کاربری زمین و حمل و نقل (LUTI) که گزینه هایی مانند جانمایی کاربری ها، پیشنهاد توسعه آینده، تعادل مسکن - اشتغال را مورد توجه قرار می دهند وجود دارند. این تحقیقات اکثراً این موضوعات را با تعدیل رشد پارامتر سفر - کیلومتر پیموده شده مورد ارزیابی قرار میدهند. در همین راستا در این مقاله با استفاده از ماتریس مبدأ - مقصد که نمایانگر الگوی سفر شهری می باشد مدلی جهت توزیع کاربری های عمده جاذب سفرهای درون شهری ارائه می شود. مهمترین مسئله ای که در این مقاله به آن پرداخته می شود این است که چگونه کاربری های جاذب سفر در سطح شهر توزیع شوند تا سفر - کیلومتر طی شده در شهر حداقل شود؟ جهت حصول به این مهم مدلی از نوع مدل های بهینه سازی ارائه شده است. از آنجا که در این مسئله فقط به شاخص های حمل و نقل شهری بدست آمده از مدل های برنامه ریزی حمل و نقل چهار مرحله ای بها داده شده، این روش برای کاربری هایی می تواند استفاده شود که وابستگی به حمل و نقل مسافر به آن زیاد باشد. در این تحقیق پس از انجام فرآیند بهینه سازی، با توجه به معیارهای شهرسازی نتایج کمی تفسیر کیفی شده و نحوه تعیین شاخص پتانسیل توسعه تببین می شود. با استفاده از این شاخص میتوان به اولویت بندی و تعیین نقاط بحرانی کاربری ها پرداخت. در انتها به منظور کاربردی نمودن پژوهش به اعمال متدلوژی ارائه شده در خصوص شهر کرمانشاه (مطالعه موردی) پرداخته شده و نتایج آن ارائه می شود. کلمات کلیدی: کاربری زمین، ماتریس مبدأ-مقصد، شاخص جابجایی، بردار جذب سفر، مکایابی بهینه، شاخص پتانسیل توسعه برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 3 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 11 تیر، ۱۳۸۹ استفاده از اتانول به جای MTBE در بنزین، راهکاری برای کاهش مخاطرات زیست محیطی نویسنده: رضا شاکری خلاصه مقاله: در گذشته به منظور ارتقای عدد اکتان بنزین معمولاً موادی مانند تترا اتیل سرب (TEL) یا تترا متیل سرب (TML) استفاده می شده است. اما امروزه استفاده از این مواد بدلیل سمی بودن اکسیدهای سرب خروجی و آلودگیهای محیط زیست منسوخ گردیده و کشورهای دنیا به ندرت از این مواد جهت بهبود عدد اکتان بنزین استفاده می کنند. امروزه به دلیل مخاطرات زیست محیطی ترکیبات آلی سرب و ممنوعیت مصرف آن در کشورهای مختلف جهان، گروهی از ترکیبات تحت عنوان کلی (ترکیبات اکسیژن زا) جایگزین ترکیبات سرب دار در بنزین شده اند. پس از حذف سرب از بنزین در جهات رعایت مقررات محیط زیست دو نوع ماده اکسیژنه (الکل ها، اترها) برای ترکیب با بنزین مورد استفاده قرار می گیرد. این مواد به دلیل داشتن اکسیژن، سبب بالا رفتن عدد اکتان بنزین و در نتیجه بهبود احتراق سوخت و کاهش انتشار منوکسید کربن، مواد آلی فرار، هیدروکربن های اشباع شده و ... می گردد. در این مقاله طی یک نگرش کلی، استفاده از اتانول به عنوان سوخت در کشورهای مختلف، جایگاه و میزان مصرف، منابع و روشهای تولید، اثرات و مزایای زیست محیطی استفاده از اتانول به جای MTBE در ترکیب با سوخت های متعارف مورد توجه قرار می گیرد. کلمات کلیدی: اتانول, MTBE, مواد اکسیژن زا، عدد اکتان، مخاطرات زیست محیطی برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 2 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 11 تیر، ۱۳۸۹ کاربرد GIS در مدیریت و مکانیابی پارکینگ نویسندگان: ماشاالله سعیدیان عظیمی، عضو هیئت علمی(استادیار) گروه عمران دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد کیان احمدی آذر، کارشناسی ارشد راه و ترابری دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد خلاصه مقاله: مدیریت پارکینگ یکی از مهمترین ابزار در مدیریت شهری است. سطوح مختلف امکانات پارکینگ می تواند بر کارایی ترافیک و کیفیت زندگی شهری تأثیر بگذارد. تصمیمات نادرست و مدیریت غیر استاندارد موجب تأثیر نامطلوب بر سیستم ترافیکی شهری، صدمه و تخریب محیط زیست، افزایش در هزینه های ساخت و مانع از پیشرفت اقتصادی می شود. بعد از گذشت چندین دهه و افزایش اتومبیل و نبود فضای کافی برای پارک رو ضروری ساخت. این مقاله مدیریت و امکان سنجی مکان مناسب پارکینگ در شهرها را، با در نظر گرفتن عرضه و تقاضای پارک و عوامل موثر بر آنها بررسی می کند. در اینجا دو هدف را دنبال میکنیم: 1- استفاده از تکنولوژی سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) در حل مشکلات پارکینگ شهرها 2- ایجاد استراتژی برای گسترش سیستم مدیریت پارکینگ، جهت فراهم کردن راه حلهای دائمی برای مشکل پارکینگ این تحقیق بر آنالیز جغرافیایی در محیط GIS استوار است. همچین ارزیابی الگوهای دسترسی در منطقه مطالعاتی بر اساس روشهای بر هم نهی به کمک تکنولوژی GIS همراه با ملاحظات تقاضای پارک و کاربری چندگانه زمین، بررسی می شود. کلمات کلیدی: پارکینگ، سیستم اطلاعات جغرافیایی، مکانیابی، پارکینگ های خیابانی و در از خیابان برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 2 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 22 شهریور، ۱۳۸۹ ارزیابی عملکرد برنامه بهبود عبور و مرور در مناطق شهرداری تهران 1 نویسندگان: مهندس مهرک فیض ساکت، کارشناس مرکز مطالعات برنامه ریزی شهر تهران (شهرداری تهران) و دبیر گروه ترافیک در برنامه پنجساله شهرداری تهران و دبیر گروه مطالعات ترافیک در طرح جامع و تفصیلی شهر تهران خلاصه مقاله: شناخت وضع موجود و تفاوت های مناطق در زمینه برخورداری از تسهیلات خاص، یکی از مسایل مدیریتی است که در هدف گذاری و برنامه ریزی اهمیت بسیار دارد. بررسی چگونگی تغییرات سطوح برخورداری مناطق در طول زمان، از تسهیلات و خدماتی که شهرداری عرضه می نماید به فراهم آمدن این شناخت کمک می نماید. چنانچه بتوان برای برخورداری از بعضی از تسهیلات، استانداردهای خاصی را به عنوان هدف دراز مدت انتخاب کرد، مقایسه وضع موجود با استانداردهای هدف، بازگو کننده فاصله بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب در سطح کل شهر و در سطح مناطق خواهد بود و از این طریق یک روش منطقی و مناسب برای هدف گذاری و برنامه ریزی حاصل می گردد. دانلود مقاله 3 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 22 شهریور، ۱۳۸۹ مدل هوشمند تقاضای سفر (INTD Method) تحلیل و بازشناسی الگوی مدل تقاضای سفرهای جاده ای نویسنده: ناصر پور معلم، دکتری حمل و نقل و ترافیک، عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی خلاصه مقاله: ارزیابی مدل تقاضای سفر جاده ای مبتنی بر مدل های ریاضی، با کالیبراسیون ضرائب مختلفی و بر اساس موقعیت های اقتصادی، جعرافیایی، اجتماعی، و فرهنگی بین مبدأ و مقصد استوار است و بر اساس رفتار سیستم حمل و نقل استوار نمی باشد. بعضاً در این گونه روابط، افزایش متغیرها باعث پیچیدگی، عدم لحاظ کلیه شرایط محیطی باعث افزایش خطا، و با ایجاد شرایط استاتیکی در روابط، باعث عدم پویایی آنها گردیده است. مدل شبکه های عصبی توانایی ارایه یک مدل هوشمند را برای تخمین تقاضای سفر در برقراری ارتباط بین متغیرهای ورودی و خروجی و با در نظر گرفتن کلیه شرایط محیطی دینامیکی در یک فرآیند تابعی با تعریف INDT Method را دارد، که توانسته است نواقص مدل ریاضی را رفع و در مقایسه با آنها نتایج خوبی ارایه نماید. کلمات کلیدی: مدل ریاضی تقاضای سفر، مدل شبکه های عصبی، مدل هوشمند تقاضای سفر برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 2 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 22 شهریور، ۱۳۸۹ محاسبه ظرفیت و سطح سرویس در تقاطع آفریقا - حقانی نویسندگان: دانیال معظمی، کارشناس ارشد، مرکز نظارت و کنترل ترافیک تهران، ایران عباس عزیزیان، کارشناس، مرکز نظارت و کنترل ترافیک تهران، ایران خلاصه مقاله: تقاطع ها به دلیل وجود مسیرهای برخوردی ترافیک محل های بالقوه ای برای نرخ های فزاینده تصادف و تأخیرهای قابل توجه بوده و همواره مورد نظر کارشناسان حمل و نقل و ترافیک واقع شده اند. از آنجا که تأخیر معیاری است برای تعیین میزان مصرف سوخت، تعیین آلودگی هوا و نیز سایر اثرات روانی مانند نگرانی راننده، نومیدی و عصبانیت، لذا انجام اقداماتی در جهت بهبود وضعیت کلی تقاطع ضوری به نظر می رسد؛ در این مقاله به منظور شبیه سازی میزان تأخیر حاصل از عملکرد چراغ هار راهنما از نرم افزار HCS2000 استفاده شد و به عنوان مطالعه موردی، به بررسی ظرفیت و سطح سرویس در یکی از تقاطع های پرتراکم شهر تهران (تقاطع حقانی - آفریقا) پرداخته و عملکرد تقاطع در دو حالت کنترل هوشمند مرکزی و کنترل دستی مقایسه شد سپس با استفاده از مدیریت عرضه و کنترل ترافیک پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت ارائه گردید. کلمات کلیدی: شبیه سازی، تجزیه و تحلیل علمکردی، ظرفیت، سطح سرویس، نسبت حجم به ظرفیت، میانگین تأخیر توقف برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 4 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 22 شهریور، ۱۳۸۹ مروری بر کاربردهای بینایی ماشین و سیستم های پیاده سازی شده در حمل و نقل و ترافیک نویسندگان: محمود فتحی، مریم صادقی، محمود امین طوسی، علی امیری، لیلا جعفری، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی کامپیوتر خلاصه مقاله: با رشد جمعیت و افزایش میزان ترافیک و مشکلات ناشی از آن، لزوم داشتن یک سیستم مدیریتی مناسب برای کنترل و نظارت بیشتر حس میشود. در سالهای اخیر مسئله ترافیک خصوصاً برای کلانشهرهایی چون تهران تبدیل به یک معضل عمده شده است. برای حل این مشکل استفاده از راه حل های ابتدایی بر مبنای افزایش تعداد باندها و یا عریض سازی ها به علت مشکلات و محدودیت های اجرایی خاص آنها چندان مقرون به صرفه به نظر نمی رسد. استفاده از بینایی ماشین برای نظارت ترافیکی یکی از متداول ترین روش های کنترل ترافیک است و در بسیاری از موارد بهترین کارایی را دارد. پیشرفت های اخیر حل مسائلی همچون شناسایی حد و مرزها و خطوط جاده، شناساسیی موانع و عابرین، تخمین سرعت و فاصله، پیشگیری از تصادف، شناسایی پلاک و ردگیری اتوماتیک خودروها و اکتساب پارامترهای ترافیکی مانند شمارش خودروها، سرعت و جهت حرکت آنها، نرخ جریان و آمار ورود و خروج از تقاطع های اصلی را ممکن نموده است. در این مقاله به کاربردهای بینایی ماشین در حمل و نقل و ترافیک پرداخته شده است. کلمات کلیدی: کنترل ترافیک، بینایی کامپیوتر، پردازش تصویر، traffic control، computer vision، image processoing برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 2 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 4 مهر، ۱۳۸۹ مروری بر سهم عوامل موثر بر سرعت برای پیش بینی سرعت در شهر تهران نویسندگان: علی حسینی نوه احمد آبادیان، دانشجوی کارشناسی ارشد فتوگرامتری دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی مسعود ورشوساز، استادیار گروه مهندسی نقشه برداری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی منصور حاجی حسینی، استادیار گروه مهندسی عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی علیرضا عزیزخانی، مدیر پروژه شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تهران خلاصه مقاله: پیش بینی سرعت در خیابانهای شهری با استفاده از توابع هزینه جریان انجام می شود. برای شهر تهران این توابع به علت عدم شناخت گافی از عوامل موثر بر سرعت و سهم آنها بر این پارامتر، نتایجی دور از واقعیت را می دهد. در این مقاله برای به دست آوردن تابع هزینه جریان مناسب شهر تهران، عوامل موثر بر سرعت شناسایی و روشهای تخمین سهم آنها بیان می شود. برای این منظور در مورد برخی عوامل امکان استفاده از روشهای تخمین سهم عوامل وجود دارد که این روشها بیان می شود. در حالیکه در مورد برخی دیگر امکان استفاده از روشهای موجود، وجود ندارد، که روشهایی در این مقاله برای آنها ارائه می شود. کلمات کلیدی: توابع هزینه جریان، ظرفیت، تأخیر، سرعت، آیین نامه ظرفیت راه ها (HCM) برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 2 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 4 مهر، ۱۳۸۹ مروری بر تحقیقات انجام شده در زمینه پیشگیری از تصادف نویسندگان: محمود فتحی، محمود امین طوسی، مریم صادقی، علی امیری خلاصه مقاله: مروری به آمار تصادفات و میزان خسارت مربوطه در ایران ضرورت سرمایه گذاری و انجام تحقیقات در زمینه پیشگیری از تصادف را مشخص می سازد. از نقطه نظر مسئولین نیروی انتظامی، خطاهای انسانی و تخطی از قوانین و علائم راهنمایی و رانندگی عمده ترین عوامل تصادفات می باشند. علیرغم تلاشهای گسترده ای که از سوی نیروی انتظامی جهت کنترل و نظارت بیشتر جاده ها و بزرگراهها و بسترسازی های فرهنگی در این راستا صورت پذیرفته است، متأسفانه هنوز آمار تصادفات در حد بسیار بالایی می باشد. به جز تلاشهای فرهنگی و ساخت اتوبانها و جاده های جدید راهکارهای دیگری نیز در دنیا مدنظر قرار گرفته اند که در این مقاله منحصراً نگاهی به برخی تکنولوژیهای قابل استفاده در خودروها به منظور پیشگیری از تصادف خواهیم داشت. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 3 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 4 مهر، ۱۳۸۹ نقش اصول سه گانه «مهندسی، آموزش و مقررات» در کاهش مشکلات ترافیک نویسندگان: دکتر حسین زیاری، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران مهندس حسن دیواندری، دانشجوی دکترای راه و ترابری دانشگاه علم و صنعت ایران خلاصه مقاله: یکی از نیازهای انسان به عنوان عضوی از جامعه، برای ادامه زندگی در اجتماع، حس امنیت در تمامی فعالیت های فردی و گروهی می باشد. قسمتی از امنیت مورد نیاز انسان امروزی، امنیت عبور و مرور است که در ایران به دلیل افول شدید شاخص آن و در نتیجه احساس نامثبت عموم مردم نسبت به این موضوع و همچنین، تاوان سنگین اقتصادی این مقوله که بر مجموع زیرسیستم های کشور تحمیل میشود، ضرورت پرداختن به آن را بیش از پیش نمایان می سازد. در سالهای اخیر، بهبود سریع وضع اقتصادی کشور و توسعه قطب های صنعتی مختلف در شهرهای ایران (به ویژه در تهران)، همزمان با تحولات دیگر، موجب افزایش قدرت خرید مردم و به تبع آن، خریداری اتومبیل به تعداد زیاد، گردیده است. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 2 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 4 مهر، ۱۳۸۹ ساماندهی سالم سازی محیط شهری جهت تردد معلولین و عابرین پیاده (نمونه موردی، بخش مرکزی شهر یاسوج) نویسنده: عمران کهزادی خلاصه مقاله: امروزه درگیری شدید شهرهای بزرگ و کوچک با مسائل شهری و شهرنشینی دشواریهای بسیار را بوجود آورده است. توجه به نیازهای انسانی در شهر یکی از مهمترین عوامل شکل گیری، گسترش و حیات شهرها است. در بین نیازهای انسانی پیاده روی یکی از نیازهای مهم و اساسی انسان است که متأسفانه امروزه مورد بی توجهی و بی مهری قرار گرفته و شاید هم به فراموشی سپرده شده است. شهرمحل زندی و ارتباط انسانها با یکدیگر است و این ارتباط در فضایی به نام پیاده رو حایت اجتماعی شهر را رقم می زند و هر چقدر که این فضا ایمن، امن، روشن، زیبا، متنوع و متباین باشد حیات اجتماعی شهر قویتر، واضح تر و پایدارتر خواهد بود. هرچقدر پیاده روها دارای حیات اجتماعی پایدارتری باشند مطمئناً پیاده روی تشویق شده و افراد بیشتری پیاده روی را جانشین استفاده از اتومبیل یا هر وسایل نقلیه دیگری خواهند کرد. به توجه به مطالب فوق و برخوردهای مکرر انسان در مراکز شهرها این سوال مطرح می شود که واقعاً چرا سهمی از مراکز شهرها می بایست در جهت حفظ حقوق عابرین پیاده به عنوان فضای عابر پیاده (یا پیاده رو) در نظر گرفته شود. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 2 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 4 مهر، ۱۳۸۹ سامانه مسیریاب حمل و نقل همگانی تهران نویسندگان: بهمن رشیدی، هادی صدر سادات، عادله حقانی خلاصه مقاله: نگرش به نظام آمد و شد کلانشهرها همچون تهران وابسته به شرایط امروز کشور و جهان در حال تغییر و تحول جدی است. محدودیت منابع سوخت و انرژی، سوق سریع به سمت حمل و نقل همگانی شهری و ... لزوم مدیریت و به ویژه مدیریت تقاضا را دو چندان می نماید.امروزه در تهران حدود 3میلیون وسیله نقلیه وجود دارد و روزانه 3میلیون نفر برای حرکت آنها بین مبادی و مقاصد تصمیم می گیرند در حالیکه پشتیبانی اطلاعاتی مناسبی برای انتخاب مسیر وجود ندارد. اگر استفاده کنندگان از سیستم حمل و نقل همگانی را به این مجموعه اضافه کنیم اهمیت موضوع کاملاً مشهود می گردد. سامانه مسیریاب تهران در بعد حمل و نقل همگانی و شخصی و با تکیه به اطلاعات دوربین ها و تقاطعات هوشمند تهران و از طرفی تمامی اطلاعات رقومی و توصیفی و محدودیت ها و ممنوعیت های شبکه، بهترین مسیر را در هر لحظه به راننگان وسیله نقلیه شخصی و یا استفاده کنندگان از سیستم حمل و نقل همگانی پیشنهاد می کند. و بدین ترتیب امکان مقایسه بین حمل و نقل شخصی و همگانی را برای شهروندان فراهم می سازد. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 3 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 4 مهر، ۱۳۸۹ تعیین عوارض و تعرفه گذاری بر شبکه معابر و تسهیلات حمل و نقلی نویسنده: دکتر جوان تن زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه خلاصه مقاله: درک اصول هزینه یابی و تعرفه گذاری شبکه معابر برای کارشناسان راه از ارزش حیاتی برخوردار است، زیرا بحث در خصوص هزینه یابی و تعرفه گذاری به بخش تفکیک ناپذیری از فعالیت های روزمره در زندگی اجتماعی ما تبدیل شده است. اگرچه اعمال تدابیر لازم برای ایجاد تعادل بین هزینه های پرداختی توسط مردم جهت استفاده از تسهیلات حمل و نقلی و هزینه هایی که از سوی آنها بر جامعه تحمیل می شود، با مزایای زیادی همراه بوده، اما دیدگاه های مردم به عنوان استفاده کنندگان از راه، موانع زیادی را پیش روی این فرآیند پدید می آورند. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 3 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده