رفتن به مطلب

قهوه‌ي موكا


محمــد

ارسال های توصیه شده

شايد تاكنون نام قهوه‌ي موكا را درمنوي رستوران يا كافي‌شاپي ديده و از طعم ويژه‌ي آن لذت برده باشيد. اين قهوه از تركيب قهوه‌ي دم شده با شكلات به دست مي‌آيد و جادوي نهفته درون دانه‌هاي قهوه و شكلات را يكجا دراختيار مي‌گذارد. نام اين قهوه از بندري قديمي در كشور يمن گرفته شده است. بندري كه در معرفي قهوه به جهان نقش بسيار مهمي داشته است.

موكا كه عربي آن الموخاه است بندري در جنوب غربي يمن و در كنار درياي سرخ است. هر چند بيشتر محققان اعتقاد دارند كه اتيوپي مهد قهوه‌ بوده اما اين بندر موكا بوده كه قهوه را به جهانيان عرضه كرده است. زيرا از قرن 15 م به بعد عرب‌ها ( كه تجارت قهوه منحصراً در اختيار آنان بوده) تقريباً همه‌ي دانه‌هاي قهوه‌ي خود را از بندر موكا به ساير نقاط صادر مي‌كردند.

علاوه بر اين، خود يمن نيز يك نوع قهوه‌ي منحصر به فرد توليد مي‌كرد كه از لحاظ كيفي بسيار عالي بود.

اين قهوه كه در مزارع حاصلخيز يمن پرورش مي‌يافت داراي طعم شكلاتي بوده و به جهت خاك مرغوب اين كشور نظير آن در ساير نقاط ديده نمي‌شد. البته در آن زمان بيشتر قهوه‌ي صادر شده از موكا، به ساير كشورهاي اسلامي انتقال مي‌يافت اما در اواخر قرن 17 م قهوه‌ي موكا به اروپا رسيد.

هلندي‌ها به رغم محافظت شديد عرب‌ها از دانه‌هاي قهوه، به تعدادي از آنها دست يافتند. و پس ازمدتي اين دانه‌ها را در مستعمره‌ي خود يعني كشور اندونزي كشت و زرع كردند كه البته اين كار عمدتاً در جزيره‌ي جاوه صورت مي‌گرفت. لازم به ذكر است كه در آن زمان كسي قهوه‌ي جاوه را هم‌رديف با قهوه‌ي موكا قرار نمي‌داد و همچنان قهوه‌ي موكا برترين نوع خود در جهان بود. زيرا خاك ويژه‌ي كشور يمن قابل مقايسه با خاك جاوه نبود. اين برتري تا قرن 19 م ادامه داشت تا اينكه عدن، موكا را كه مهم‌ترين بندر يمن بود غصب كرد و از آن زمان تجارت قهوه از اين بندر از رونق افتاد. اما نام موكا براي هميشه با نام قهوه گره خورد.

امروزه مردم دنيا موكا را جور ديگري مي‌‌شناسند. از نظر آنها موكا نوشيدني است كه از مخلوط شكلات ( چه به صورت شكلات شيرين يا پودر كاكائو و يا شيره‌ي شكلات) با قهوه‌ي دم شده مخصوصاً از نوع اسپرسو به دست مي‌آيد. اما چرا اين نوشيدني به جاي قهوه‌ي شكلاتي، موكا نام گرفت نيز داستان جالبي دارد. ماجرا از آنجا شروع مي‌شود كه احتمالاً بيشتر اروپايي‌ها با طعم قهوه، قبل از شكلات آشنايي كامل داشتند. اما هنگامي‌كه براي اولين بار شكلات را چشيدند، طعم آن را بسيار شبيه به طعم قهوه‌ي يمني يافتند.

شايد اين شباهت عجيب به نظر آيد اما اگر بدانيم كه شكلات در آن زمان به صورت يك نوشيدني تلخ و شيرين نشده همچون قهوه مصرف مي‌‌شده مسئله براي ما روشن مي‌‌شود. اين چنين بود كه نام موكا با قهوه‌ و شكلات عجين شد . اگر تاكنون از طعم ويژه‌ي موكا بهره‌مند نشده‌ايد مي‌توانيد به راحتي در خانه آن را تهيه‌ كرده و از اين معجون لذت ببريد.

 

مي توانيد براي روش تهيه قهوه به

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برويد

لینک به دیدگاه

جديد يا قديمشو نميدونم ولي همونطور كه مطلب گفته تو رستوران ها سرو ميشه

حتماً خوشمزس بايد بگردم ببينم كجا ميتونم اين قهوه موكا را پيدا كنم خودم نوشيدني درست كنم:ws3:

لینک به دیدگاه

تو تهران خیابون فردوسی یه جایی هست که همه جور قهوه داره...فروشنده شم یه ادم خیلی بد اخلاقه اما فوق العاده حرفه ایه و همه جور فهوه رو میشناسه...حتما برگشتم بهش سر میزنم جویا میشم اینو ازش...

لینک به دیدگاه
می گما قهوه موکا به مهندسی شیمی چه ربطی داره؟:ws38:

حتی گرایش صنایع غذایی هم ربطی به اینا نداره ها. فکرکنم.:ws52:

من صنایع غذایی می خونم پس هر مطلی که در اختصاص به غذا باشه به رشته من مربوط میشه حتا در حد اطلاعات عمومی

مثلا دو درس داریم به نام صنایع غذایی که در مورد خط تولید محصولات غذایی بحث میکنه ابتدای هر درس یه تاریخچه در مورد اون محصول میخونیم که اطلاعاتمون کامل بشه اینم همونه

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...