رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

خب همونطور که تو اول مقاله بهش اشاره شد، اولین قدم برای اینکه در مصرف انرژی صرفه جویی کنیم، اینه که ساختمونهامون رو با شریط اقلیمی انطباق بدیم...

الان ساختمون سازی ما داره به سمت ناامید کننده ای پیش می ره و فقط تقلید صرف از معماری نقاط دیگس.یعنی اقلیم هیچ نقشی در اون نداره.برای همین هم هست که الان آپارتمانهای جدید تو تابستون گرم هستن و تو زمستون سرد!! ( نمونش خونه خودمون!! ) :banel_smiley_4:

 

در حالیکه معماری سنتی کشور خودمون ، در گذشته کاملا روی اقلیم استوار بوده و خونه های روستایی قدیمی توی گیلان هستن که هیچ وسیله گرمایشی و سرمایشی ندارن!! چون می دونستن کدوم قسمت خونه باید بازشو داشته و کدوم قسمت نه .خونشونو رو به کدوم جهت باید ساخته بشه.خب تو ساختمون سازیه شهرها، کدوم یکی از این موارد رعایت می شه؟؟؟ هیچکدوم 184.gif

طولانیش نمی کنم ، به طور کلی مواردی که باید رعایت کنیم تا با بهره گیری از شرایط طبیعی، مصرف انرژی رو پایین بیاریم اینا هستن:

جهت مناسب قرار دادن نورگیر ، جهت مناسب قرار دادن بازشوها (و ابعاد اونها)- هدایت بادهای مزاحم به وسیله کاشت درختان - رنگ امیزی کناسب در داخل و خارج بنا( با توجه به انعکاس نور توسط رنگ ها و ضریب جذب نور رنگها) - ایجاد سایه بان در سمت تشعشع مستقیم خورشید 2eaoapgxehimkak1y7ei.gif

 

نمی دونم نقدم چطور بود امیدوارم خوب بوده باشه druze3cfjhkv7q65cc0e.gif

  • Like 4
لینک به دیدگاه
  • پاسخ 84
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

انرژی هایی که در حال حاضر استفاده می شن از سوخت های فسیلی هستن که هم روزی تموم می شن هم آلودگی زیادی دارن و هم در چرخه تبدیل شدن انرژی ها به همین دیگه مقداری شون تلف می شه و بازدهی که باید ندارن برای همین باید فکر سوخت های جایگزین بود

این درحالیه که معماران سنتی ما قبلها از روشهای طبیعی نه سوختهای فسیلی انرژی ساختمان رو تامین می کردن از انرژی خورسید به خوبی استفاده کردن انرژی خورشید خیلی می تونه کمک کننده باشه چون ایران با توجه به اقلیمش خیلی از تابش آفتاب برخورداره و اگه بتونه برنامه ریزی درستی داشته باشه خیلی خوب می تونه ازش استفاده کنه بدون اینکه از سوختهای آلوده کننده بهره ببره

  • Like 6
لینک به دیدگاه

همانطور که در این مقاله اشاره شده جهت استفاده از انرژی های طبیعی باید محیط زیست و شرایط اقلیمی را هماهنگ کنیم که این یک اصل در معماری گذشته بوده است

منابع انژری ما سوخت های فسیلی اند که در آینده ای نه چندان دور تمام میشود و ما باید به فکر استفاده از انژی های طبیعی باشیم برای این منظور باید با توجه به تجربیات معماری سنتی و تکنولوژی های جدید طوری برنامه ریزی کنیم که بتوان نهایت استفاده از انرژی های طبیعی را داشته باشیم.............

  • Like 5
لینک به دیدگاه

دوستان به نکات درستی اشاره کردند...

ما در گذشته براساس اقلیم....و همچنین مصالح بومی به یک معماری پایدار و مطابق محیط زیست داشته باشیم...

ولی این نکته باید مورد توجه باشه که حداقل های آسایش در آن زمان با این زمان متفاوت است...به عنوان مثال دما میانگین آسایش ....رطوبت....باد....اینها در سطح پایین تری بودند....به مفهومی دیگه و راحت تر...مردم دارای طاقت بالاتری بودند....

ما در حال حاضر با توجه به ساخت و ساز به صورت عمودی و همچنین صرفه جویی در مصالح دیگر نمی توانیم ساختمان های افقی و با دیوار های خشتی با عرض یک متر بسازیم تا با شروع روز گرما با هدایت پایین خشت تا نیمه دیوار برود و در غروب از اون راهی که اومده برگزده....پس ما نیاز به ایده جدید داریم تا با مصالح جدید و ایده های جدید البته با حفظ مفهوم هایی معماری سنتی برسیم به معماری روز....در این زمانه دیگر کسی خنکی از نشستن در زیر بادگیر ها نصیبش نمی شود....چون میانگین آسایش بالا رفته....باید به دنبال راه های منطبق با میانگین آسایش روز گشت....این به معنی حذف نیست......این به معنی این است که این راهکار ها بدون به روز شدن...و بازنگری کلی و به صرف کپی برداری فرمی جواب گو نیستند.....

نتیجه:حفط مفهوم های معماری سنتی در حل معماری اقلیمی امروز به شرط به روز کردن این مفهوم ها با مسائل روبرو اعم از بالا رفتن میانگین آسایش(دما...رطوبت...باد)...محدودیت زیر بنایی(زمین)..و صرفه جویی مصالح .

  • Like 4
لینک به دیدگاه

خب همونطور که در مقاله گفته شده بود...

در قدیم بیشتر به اقلیم توجه می شده تا در حال حاضر...البته با به روی مار اومدن سوختهای فسیلی اوضاع بد تر شده جون در گذشته می تونستن از انرژی های طبیعی استفاده کنن و بازدهی بهتری داشته باشن....تیو تابستون خونه ها خنک بوده و توی زمستون گرم...

نمونش یزد...خوبه هایی که بادگیر داشتن توی تابستون خنک بوده...نه کولر داشتن نه پنکه برقی....اما خنک بوده اونم به خاطر تطبیق ساختمون با اقلیم بوده....

اگر در مورد بادگیر ها مطلب بخونید کاملا" دلیلش رو متوجه می شید....

به هر حال امروزه داریم می بینیم که بابه روی کار اومدن تکنوبوژی اقلیم داره به فراموشی سپرده می شه متاسفانه :thumbsdownsmiley:

همه مدل خونه ای همه جا می سازن

:ydm47612zsesgift969

خوشبحتانه راه های زیادی هست که بشه از این اوضاع خارج شد اما به نظرم زمان بر هست....:ws37:

در حال حاضر بعضی از کشورها دارن برمی گردن به سمت ساختار های اقلیمی....نمونش می شه خانه های خورشیدی رو مثال زد.....اما ایران متاسفانه با توجه به انرژی های خدادادی زیادی که داره.....توجه زیادی به صرفه جویی انرژی نشده:ws44:

  • Like 3
لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان

بهره گیری از روش های معماری سنتی در صرفه جویی انرژی

برداشتی که من از این مقاله داشتم با توجه به مطالبی که قبلا خونده بودم؛:ws37:

 

وجود سوخت های فسیلی ؛ مصالح مختلف و .....باعث شده که توجه به اقلیم و انرژی های طبیعی مثل خورشید و... برای صرفه جویی کمتر بشه؛

 

در گذشته که سوخت های فسیلی و امکانات به این شکل در دسترس نبود ؛ برای ساختن شهر یا ساختمان؛ تمام نکات رو برای صرفه جویی رعایت میکردند؛(201).gif

 

برای مثال: شهرهای یونانی همچون «پیرنه» مکان شهر را به گونه ای تغییر دادند که از ورود سیل به شهر جلوگیری شود ، و شبکه ای مستطیل شکل با خیابانهای شرقی ـ غربی را احداث نمودند که به ساختمان ها اجازه جهت گیری به سمت جنوب و استفاده از نور مطلوب خورشید را می داد

 

یا در شهر خودمون ( رشت)در گذشته؛ به گونه ای ساختمان رو میشاختند که از رطوبت فاصله داشته باشه؛ جهتش طوری باشه که از نور خورشید استفاده کنه؛ و به شکلی باشه که جریان هوا وارد ساختمان بشه تا رطوبت رو کاهش بده و...(2343).gif

اما امروزه با بودن امکانات و فناوری های جدید , این موارد به فراموشی سپرده شده؛(1820).gif

در این مقاله به مواردی که میشه از روشهایی که در گذشته استفاده بشه تا صرفه جویی بشه اشاره شده:

به طور مختصر:

 

1 - توجه بیشتر به ساختمان سازی سنتی برای صرفه جویی در انرژی

 

2- بهره گیری از بوته ها و....( در هر اقلیمی در گذشته به گونه ای میکاشتند که به صرفه جویی کمک کنه؛ مثلا برای جلوگیری از بادهای مزاحم یک نوع درخت برای سایه یک نوع و... , برای مثال , در مناطق معتدل و مرطوب از پوشش گیاهی برگریز)

 

3-استفاده از انرژی خورشیدی

 

4- رنگ آمیزی سطوح ( در مناطق سرد و کوهستانی از رنگ تیره برای جذب گرما )

 

5- عایق کاری مناسب

 

6- استفاده از سایبان

 

7- استفاده از پاسیو و جریان هوای خنک در شب

:ws37:

لینک به دیدگاه

یه کم بحث رو بسط بدیم....

الان شهر خودتون رو ببینید...چقدر بر حسب شرایط اقلیمی کار کردن؟

 

شهر های ایران رو بذارید رو سرتون...اینجا همه ی شهرا...با همه نوع آب و هوا...سقفا شیرونیه :banel_smiley_4:

  • Like 2
لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان

شهر خودمون , رشت؛

 

جزو مناطق معتدل و مرطوب؛(99).gif

 

مواردی که در گذشته و در معماری سنتی رعایت میشد:

 

1- استفاده از سقف شیبدار

 

2- بافت پراکنده

 

3- استفاده از مصالح با جذب آب کمتر

 

4- ارتفاع ساختمان از سطح زمین

 

5- استفاده از بازشوهای وسیع

 

6- استفاده از مصالح با ظرفیت حرارتی کمتر

 

7- استفاده از پوشش گیاهی برگریز

,

 

امروزه به کدوم یکی از این موردها توجه میشه!؟!!!

 

حتی سقف شیبدار رو هم دارن به یقف مسطح تبدیل میکنن !

 

بافت پراکنده هم از بین رفته و آپارتمان های نزدیک به هم جاش رو گرفته؛ هرچند این رو کاریش نمیشه کرد به دلیل افزایش جمعیت و....

 

بقیه موارد هم که هیچکدوم رعایت نمیشه چون یا امکاناتش نیست یا فضای ساختمان سازی کمه؛ یا از نظر اقتصادی به صرفه نیست و هزینه داره...

لینک به دیدگاه
یه کم بحث رو بسط بدیم....

الان شهر خودتون رو ببینید...چقدر بر حسب شرایط اقلیمی کار کردن؟

 

شهر های ایران رو بذارید رو سرتون...اینجا همه ی شهرا...با همه نوع آب و هوا...سقفا شیرونیه :banel_smiley_4:

 

والا تو شهری که ما هستیم از شهرهای جنوبیه.....مردم به خاطر سبک سازی سقف....میرن سراغ سقف شیروونی.....این از این.....

بقیه اشو دیگه شما خودتون حدس بزنین دیگه.....

در شهری که سالی یک بار بارون میزنه......خوب...

از نظر معماری پایدارم...یک ساختمون هست که اسمش....ساختمان سبزه....

از پایداری بنا ما فقط رنگ سبزش رو دیدیم.....

در ضمن قرار بود یک کارای دانشجویی صورت بگیره در مورد مجتمع های پایدار که به دلیل عدم استقبال.....کلا به سرانجام نرسید.....

البته من به عنوان یک دانشجو هم مقصرم...ولی خوب وقتی یک نفری کار سخته....نشد نداره...ولی سخته....

  • Like 1
لینک به دیدگاه

خب شهر ما...یه شهریه که آب و هواش عین تهرانه...یه کم مرطوب تره....

سقفا همه شیروونی....خونه ها 90% چوبی! :w58:

 

رفتیم تگزاس...یه جاییه مثل یزد....فکر کنید چی دیدیم؟

حونه ها همه چوبی...سقفا همه شروونی !!!

:w58:

رفتیم پنسیلوانیا...یه کم سرده.....چی دیدیم؟

خونه ها با سقف شیروونی....بدنه چوبی!!!:w58:

  • Like 2
لینک به دیدگاه
یه کم بحث رو بسط بدیم....

الان شهر خودتون رو ببینید...چقدر بر حسب شرایط اقلیمی کار کردن؟

 

شهر های ایران رو بذارید رو سرتون...اینجا همه ی شهرا...با همه نوع آب و هوا...سقفا شیرونیه :banel_smiley_4:

 

شهر ما هم سرد بارونی و بیشتر برفی

همه خونه ها بتن آرمه با سقف صاف تنها کاری که تازگیا واسه مصرف انرژی می کنن پنجره های دوجداره ست!!

  • Like 4
لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

نقش طرح کالبدی در حس مکان مسجد

 

برداشت من.......همونطور که در اول مقاله اشاره شد طرح کالبدی یکی از عوامل محیطی موثر در حس مکان و کاربران است واین تاثیر به صورت ادراکی میباشد

روابط متقابلی که بین 3عامل رفتار انسانی,مفاهیم و مشخصات کاربری وجود دارد حس مکان را به وجود می آورد

بر اساس مطالعاتی که انجام شده میان ویژگی کالبدی وعلاقه به مسجد رابطه معناداری وجود دارد.به این ترتیب که هر چه اختلاف بین عناصر سازنده مکان بیش تر شود حس وتعلق استفاده کننده به آن مکان کمتر می شود

عامل اصلی شناسایی یک مسجد طرح معماری آن است _طرح معماری رابطه زیادی با نشانه دارد و نشانه نیز با فعالیت مسجد ارتباط دارد.بنابراین نشانه ها مهمترین عنصر کالبدی در تشخیص مسجد از بناهای دیگر می باشد

ویژگی های کالبدی به واسطه ایجاد نشانه ها و تصویر ذهنی,تسهیل فعالیت ها ورضایت مند کردن افراد بر حس مکان وتعلق آنها به مسجد اثر میگذارد

هر چه اختلاف بین نشانه ها,طرح معماری وفعالیت ها کمتر باشد حس مکان مسجد بیشتر میشود

طرح کالبدی به صورت غیر مستقیم با ایجاد نشانه ها و معانی باعث افزایش فعالیت ها می شود و افزایش فعالیت ها موجب تقویت حس مکان در مسجد می شود........

  • Like 4
لینک به دیدگاه

نقش طرح کالبدی در حس مکان مسجد

از نظر کانتر سه عامل در حس مکان نقش دارند: 1) طرح کالبدی 2) فعالیت 3) مفاهیم و معانی

در تحقیقی که در تهران انجام گرفته بود تصویر ذهنی که در مردم در مورد مساجد ایجاد شده بود در درجه ی اول مربوط به طرح کالبدی مسجد می شد که خود طرح کالبدی شامل: بافت و مصالح، نشانه های مسجد مثل گنبد یا مناره ها و نحوه ی چیدمان و روابط فضایی می شد.

افرادی که تعلق بیشتری به مساجد داشتند بیشتر بخاطر فعالیت هایی بود که در آن مسجد انجام می گرفت و این نکته ی مهمی است. اگر میخواهیم در مساجد ما تعلق خاطر بیشتر باشد باید فضاهایی را برای فعالیت های جانبی هم در نظر بگیریم.

  • Like 5
لینک به دیدگاه

من خوندم مقاله رو...و به عنصر کالبدی مساجد به عنوان اولین عامل جذب کننده برای بیننده هم معتقدم...که اونهم به واسطه ی نشانه بودن این مکانه...برای همین با اینکه اعتقاد دارم معماری نماد گرا رو به افوله...ولی در این مورد...به دلیل ضعف پایگاه های اجتماعی مخصوصا متخصصین علوم انسانی....و به روز نکردن یک سری از نماد ها و مفاهیم...در این دوره ما ناچارا با سبک دوره صفوی مساجد را می سازیم...درست مقاله در مورد مکان یابی است....ولی به خاطر عنصر کالبدی نیاز به این توضیح رو احساس کردم....به نظرم عوامل دیگه تا رسیدن به این عامل راه زیادی را در پیش دارن...

جدیدا به جای رسیدن به همین اصل مطلب که به آن اشاره کردم...شروع به ایجاد کاربری چند گانه کرده اند...که تا عامل جذب کننده کالبد نباشد...به نظرم درست عمل نمی کند....

نتیجه:در عوامل موثر بر مکان یابی....عامل کالبدی موثر تر است...و لازم است با توجه به نماد بودن این مکان..مفاهیم نمادی به صورت نوین باز تعریف شود تا عامل اصلی جذب فراهم شود...و زمینه ای شود بر دیگر عوامل....

  • Like 3
لینک به دیدگاه

حس مکان می تونه عوامل مختلفی داشته باشه می تونه کالبد معماری این حس رو ایجاد کنه یا فعالیتی که فرد در این مکان انجام می ده

در معماری مساجد بیشتر کالبد این حس رو ایجاد می کنه با نمادها و نشانه هایی که برای مسجد شناخته شدن و در رده های بعدی عوامل دیگه مثل فعالیت انسان و تزئینات و غیره قرار دارن هر چند این نمادها و نشانه ها می تونست بکنه و شکلی امروزی به خودش بگیره ولی دید عموم مردم به مسجد اینه که نمادهای قدیمی رو توش ببینن

  • Like 4
لینک به دیدگاه

طرح کالبدی ...فعالیت و مفاهیم و معانی این سه شاخص عوامل اصلی هویت یک مسجد هستند...همونطور که مشخصه هر چه این شه عامل به هم نزدیک تر بشن حس مکان در مسجد بیشتر می شه...

فعالیت مردم به طور اتوماتیک باعث می شه تا تغامل ها و رفتار های اجتماعی در مسجد بیشتر صور بگیره ...یکی از این کارها بزگزاری نماز جماعت هست...که این کار باعث تقویت حس مکان در مسجد می شه...

اط ظرف دیگه...طرح ها و نقش های تزیینیه زیادی که در مساحد هست باعث شده تا حس غنی سازی مکان بیشتر بشه...که این شاخص رو می تونیم در مسجد های قدیمی و معاصر بیشتر ببینیم...

  • Like 4
لینک به دیدگاه

معماری با نگاهی به آسمان.....

در این مقاله سکونت گاه های مسکونی روستایی که به صورت پلکانی شکل گرفته اند مورد بررسی قرار گرفته است

معماری در این نوع مناطق از نظر کالبدی 2گونه است_معماری اصیل ومعماری پایدار

توپوگرافی این روستاها در 3دره صورت میگیرد که از عوامل مهم شکل گیری روستاها در این منطقه می باشد.

علاوه بر توپوگرافی عوامل دیگری مانند اقتصاد_عوامل اقلیمی و موقعیت اجتماعی فرهنگی در شگل گیری این روستاها موثر می باشد

ویژگی های کلی این روستاها که تقریبا ارگانیک می باشد شامل

حداقل دخالت در محیط طبیعی_تلفیق ساختمان با طبیعت_استفاده از مصالح طبیعی و...... می باشد

  • Like 3
لینک به دیدگاه

سبک معاری در این منطقه به شبک معماریارگانیک نزدیک می باشد. علاوه بر اینکه به اقلیم این منطقه می توان به تراکم جمعیت- شکل شناسی زمین- فرهنگ مردم و نوع مسکن نسبت به معیشت و شغل نیز توجه نمود.

مهم ترین عامل تفاوت بافت معماری این منطقه را می توتن فرهنگ مردم تلقی کرد. در این مناطق استفاده از مصالح طبیعی بسیار چشم نواز است.

  • Like 4
لینک به دیدگاه

با اینکه نفوذ معماری غرب باعث عوض شدن هویت معماری ایران شده ناحیه زاگرس تنها مکانیه که ذات معماری خودش رو حفظ کرده

معماری این منطقه بر اساس فرهنگ، اقتصاد، اقلیم و توپوگرافی اون شکل گرفته و شیب های متفاوت تپوگرافی باعث شده که روستاها در این مناطق بافت متفاوتی داشته باشن

  • Like 3
لینک به دیدگاه

گاهی در طراحی ها نیاز به توپوگرافی حس می شود....و در صورت الزام...با هزینه های گزافی این توپوگرافی ایجاد می شود...ولی منطقه ی زاگرس به واسطه توپوگرافی طبیعی....از موهبتی برخوردار است که جاهای دیگر از آن بی بهره اند...چون اولین سکونت گاه ها اغلب در غارها شکل گرفته و همچنین این ناحیه در ایران از قذیمی ترین سکونت گاه ها بوده است..دارای معماری اصیلی است...که تا به حال مدرنیته فرصت پیدا نکرده تا این معماری را از بین ببرد....مشخصه ی کامل معماری ایرانی..از جمله بوم آوری...که مخصوصا استفاده مصالح طبیعی..است..و همچنین...معماری درون گرا...و همچنین انسان واری....همه و همه این منطقه را متمایز می کند....امیدوارم...کاری که در جاهای دیگر انجام نشد...در این منطقه انجام شود...و شروع به از بین بردن توپوگرافی...و به نظر خودشان..آسان سازی کار نروند....

  • Like 2
لینک به دیدگاه
مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.

×
×
  • اضافه کردن...