رفتن به مطلب

چرا کتیا ؟


Amin

ارسال های توصیه شده

داشتم به این موضوع فکر میکردم که چه استفاده ای از کتیا در ایران میشه یا اصلا در دنیا بیشتر از این نرم افزار چه استفاده ایی میکنند.

در ایران که به نظر من بیشتر مدلسازیش مد نظر هستش البته من تجربه کاری ندارم .فکر میکنم بیش از 80 درصد قابلیتهای این نرم افزار در ایران استفاده نمیشه یا کمتر بهش پرداخت میشه.

و باز فکر میکنم این استفاده ای که در ایران از این نرم افزار میشه در خارج از ایران نمیشه .

واقعا هدف ما از یادگیری این نرم افزار چیه ؟ فقط یاد میگیریم که بگبم بلد هستیم .من خیلی از شرکتهای اهواز را دیدم که به زور با اتوکد کار میکنند و با کتیا غریبه هستند .چرا این طوره ؟ چرا نرم افزار در صنعت ما انچنان که باید نقش داشته باشه نداره .فکر میکنم تنها در شرکتهای بزرگ مثل خودرو سازی تا حدودی به صورت حرفه ایی از این نرم افزار استفاده میشه .

از دوستان خواهش میکنم در این بحث شرکت کنند تا در مورد کاربرد کتیا بیشتر بدونیم.

لینک به دیدگاه

تو شرکتای بزرگ ایرانی هم فقط از بخش مدلسازی کتیا استفاده میکنن که بتونن مدیر قسمتای مهندسی رو به رفقای بی سوادشون بدن که زحمت نقشه خونی هم نکشن.:ws52:

 

در کل ایران تو چه زمینه ای همگام با دنیا بوده که حالا بخاد تو نرم افزار باشه. به قول خودت اتوکد هم زورکی تو مجموعه شون گذاشتن. وقتی اساتید برتر طراحی و نقشه کشی بگن که طراح حرفه ای اونه که دستی کاراشو انجام بده(یعنی هم نقشه ها هم محاسبات دستی باشه) چه انتظاری میشه داش که من دانشجو کنار کلی گرفتاری محاسبات برم اصول نرم افزارو یاد بگیرم.

لینک به دیدگاه

واقعا هم همین طوره .من الان اساتید بزرگی را میشناسم که دکترای مکانیک دارند اما به بهانه ضعیف بودن چشماشون به مانیتور نزدیک نمیشن و انچنان که باید با نرم افزار کار نمی کنندومن نمی دونم انالیزهای پیچیده را چه طور میخوان با دست انجام بدن :ws52:

اتفاقا نرم افزار کار را برای همه راحت کرده هر چند محاسبات دستی همواره باید در نظر گرفته بشه .

لینک به دیدگاه
تو شرکتای بزرگ ایرانی هم فقط از بخش مدلسازی کتیا استفاده میکنن که بتونن مدیر قسمتای مهندسی رو به رفقای بی سوادشون بدن که زحمت نقشه خونی هم نکشن.:ws52:

 

در کل ایران تو چه زمینه ای همگام با دنیا بوده که حالا بخاد تو نرم افزار باشه. به قول خودت اتوکد هم زورکی تو مجموعه شون گذاشتن. وقتی اساتید برتر طراحی و نقشه کشی بگن که طراح حرفه ای اونه که دستی کاراشو انجام بده(یعنی هم نقشه ها هم محاسبات دستی باشه) چه انتظاری میشه داش که من دانشجو کنار کلی گرفتاری محاسبات برم اصول نرم افزارو یاد بگیرم.

 

البته من كه با اين نرم افزارم كار نكردم:ws6:

ولي اتوكد كه جزوه نرم افزار اصليه رشتمونه

استادمون دقيقا همين حرف زينب جون رو ميزنه

يعني كار دستيش اصله

شايد اگه دانشجوها پيگيري كنند وپافشاري كنند.اين نرم افزار جا بيوفته:w16:

لینک به دیدگاه

این نرم افزار(کتیا) برای خودش ابر قدرتیه و کسی نمی تونه اینو کتمان کنه .اما اینکه ما این قدر سنتی فکر میکنیم عجیبه .هر کس کاری را بلد نیست اون کارو رد میکنه .کلا نرم افزار در ایران غریبس .خیلی از نرم افزارها همین وضعیت را دارند .حتی اتوکد هم با اینکه زیاد باهاش کار نکردم (پروژه انجام ندادم) م یدونم قابلیتهای زیادی داره که در ایران انچنان بهش پرداخت نمیشه .مخصوصا در زمینه مدلسازی 3 بعدیش .

لینک به دیدگاه

راس میگی اتو کدم دنیای خودشو داره. سه بعدی ش یه کم پیچیده س. ولی کتیا کارو راحت تر کرده. در کنار قابلیتایی که داره برتریش اینه که خیلی راحت میشه باهاش کار کرد. راستی پیشنهاد میکنم با اتو کد 2010 هم کار کنین خیلی باحاله

لینک به دیدگاه

من با نظر هر دو طرف موافقم. هیچ وقت فراموش نکنید که نتایج نرم افزار می تواند به علل مختلف اشتباه باشد بنابراین باید حتما از صحت آن مطمئن شد. روشهای زیادی برای اینکار وجود دارد از جمله مقایسه با نتایج دستی (که بر خلاف نظر شما حتی برای بسیاری از مسئله های به نظر پیچیده هم با تقریبهایی قابل پیاده سازی است) و نتایج آزمایش. فکر می کنید بویینگ 747 را آمریکایی ها با کتیا طراحی کردند و یا با نسترن و انسیس و ... محاسباتش را انجام دادند. نه در آن زمان این ابزارها وجود نداشت. من منکر بکارگیری این برنامه ها برای سرعت بخشی و افزایش دقت طراحی نیستم اما باید به نکات هم توجه کنید که

- این برنامه ها مثل هر ابزار دیگری اگر بدرستی بکار گرفته نشوند سودی که ندارند هیچ، ممکن است باعث ضرر و زیان هم بشوند. پس بدون فراگیری صحیح آنها و بدون وجود دانش مهندسی که بخشی از آن از طریق انجام محاسبات دستی و دستیابی به حس و درک صحیح مهندسی حاصل می شود وجود آنها فایده ای ندارد.

- متاسفانه در ایران مهندسان بیشتر شبیه به اپراتورهای نرم افزاری شده اند و بجای دانش مهندسی به سمت دانش نرم افزارهای مهندسی کشیده شده اند و حتی همان دانش تئوری خوبی که قبلا در بین مهندسان ایران یافت می شد کمیاب شده است. بسیاری از مهندسان ایرانی دیگر مهندس نیستند اپراتورهایی هستند که فقط بلدند کارهای فانتزی و خوشگل با نرم افزارهای مهندسی انجام دهند اما در پیاده سازی مهندسی و به واقعیت تبدیل کردن آن چیزی که انجام داده اند ناتوانند و یا دستشان می لرزد.

هیچ وقت فراموش نمی کنم زمانی را که در ایران خودرو از بعضی از برخی افراد خواسته می شد که پای مدرک مهندسی ساده ای را که تهیه کرده اند و برای طراحی قطعه ای از خودرو بکار رفته بود امضا کنند و آنها واقعا از ترس و به دلیل عدم ایمان به علم مهندسی شان از انجام آن با بهانه های مختلف سر باز می زدند. شاید اساتید دانشگاه های ما که کمتر مهندس بوده اند (و بیشتر محقق ) و عدم توجه به دانش کاربردی مهندسی در دانشگاه ها مقصر اصلی باشند. یکی از علت های عدم آشنایی اغلب آنها با نرم افزارهای مهندسی و اصولا مهندسی کاربردی (در برابر تحقیق مهندسی) هم به همین دلیل است. در صنعت هم متاسفانه به امر آموزش مهندسی توجه درست و صحیح نمی شود. در طول سالیانی که من به ویژه در شرکتهایی بزرگی مثل ایران خودرو درگیر طراحی مهندسی و همینطور آموزش آن بودم بخش اندکی از شرکت کنندگان بطور جدی مطالب را پیگیری می کردند و شرکت نیز تنها به چشم یک مسئله سنتی و اداری و نه یک اصل پایه به امر آموزش نگاه می کرد.

اگر دقت کرده باشید به تازگی دولتمردان ما هم به تعداد مقالات ارائه شده به عنوان شاخص تولید علم در کشورمان اشاره می کنند اما همگی از این نکته قافلند که بخش زیادی از این مقالات صرفا بحث تئوری هستند و حداقل در کشور ما هیچگونه کاربردی ندارند. اساتید دانشگاه های ما باید حداقل در سطح کارشناسی از مطرح کردن تئوری های جدید برای پایان نامه ها پرهیز و به سمت تعریف پروژه های کاربردی که باعث تربیت یک کارشناس می شوند بروند. هدف از پایان نامه های کارشناسی مثلا در حوزه مهندسی آماده سازی دانشجو برای حل یک مسئله مهندسی است نه ارایه یا بحث در یک تئوری. اما متاسفانه اینگونه نیست و همانطور که شما اشاره کرده اید چون خود اساتید بیشتر محقق هستند تا مهندس خودشان هم حتی کمتر با منهدسی کاربردی آشنایی دارند. شاید یکی از علت های عدم رشد صنعت ما و عدم پیشتازی آن هم همین باشد.

- در کشورهایی توسعه یافته به علت رعایت حق مالکیت معنوی copy right اغلب از نسخه هایی محدودی که تنها برآورده کننده نیاز کاری شرکت است استفاده می کنند. مثلا در شرکتی که من کار می کنم برای کتیا تنها لیسانس بخشهای DP2, HD2 و functional moulded part خریداری شده است. اما تقریبا از تمامی امکانات این بخش ها استفاده می شود و بقول معروف رس نرم افزار را در بخش های موجود می کشند.

- اگر مایل به دیدن کاربرد واقعی کتیا در ایران هستید بد نیست سری به شرکت هایی مثل ایران خودرو (مرکز تحقیقات)، سایپا و یا شرکت های تابعه آنها بزنید. می توانم بگویم که در آنها حداقل نسبت به جاهای دیگر این نرم افزارها بطور حرفه ای تری بکار گرفته می شوند.

__________________

لینک به دیدگاه
  • 6 ماه بعد...

با تشکر از دوستان به خاطر ایجاد این بحث

به وجود اومدن نرم افزارهایی مثل کتیا اینه که کارها بهتر و سریع تر وبا دقت تر انجام بشن .

من 4 ساله که دارم با کتیا کار می کنم ولی تازه توی اولین تجربه کاری حرفه ایم متوجه شدم

که واقعا چطور باید از این نرم افزار استفاده کرد. در ضمن ایران قضیه اش با کل دنیا فرق می کنه

به قول دوستمون اکثر کسانی که با کتیا کار می کنن بلدن 4 تا کار خوشگل مدلسازی کنن

در صورتی که بقیه مراحل اغلب فراموش می شن

سوال اصلی اینه که برای چی به مدلسازی در این نرم افزار ها روی میاریم ؟ آیا فقط برای اینکه

کارهامون رو به دیگران نشون بدیم تا حالشو ببرن ؟! اگه اینطوریه باید بریم گرافیست بشیم

نه مهندس !

مدلسازی در درجه اول برای تأیید طرحیه که در ذهن داریم و برای اینکه در حین مونتاژ محصولی

که داریم طراحیش می کنیم مشکلی به وجود نیاد

قدم های مهم بعدی ایجاد نقشه های فنی ، استفاده از مدل ساخته شده برای انجام کارهای

تحلیل ، استخراج G-code و بسیاری موارد دیگه که ممکنه ما هنوز خیلی هاش رو ندونیم !

مهم تر از همه این ها که برای صنایع بزرگ مثل خودروسازی و صنایع هوایی مطرح میشه

شبیه سازی فرایند تولید هستش مثلاً شبیه سازی مجازی خط تولید هواپیما برای یک شرکت

تولید کننده هواپیما بسیار حیاتیه و حتی می تونم بگم ضروریه. چون در صورت استفاده از

نرم افزار ، می تونن موارد پیش بینی نشده رو شناسایی کنن و اشتباه ها رو به حداقل برسونن

چون حتی اشتباه های خیلی کوچیک هم می تونه ضررهای هنگفت مالی براشون ایجاد کنه

و یا حتی پروژه ها رو به تعویق بندازه

بنابراین در دنیای امروز نرم افزارها برای دو منظور اصلی به کار گرفته میشن *کاهش هزینه ها

و دیگری *افزایش سرعت طراحی و تولید محصول

نرم افزارهای شرکت DS که مهمترین اون ها کتیاست برای تحقق بخشیدن به این دو منظور

به وجود آومده اند یکی دیگر از این نرم افزارها DELMIA یا مخفف عبارت Digital Enterprise Lean Manufacturing Interactive Application هست که مخصوص شبیه سازی دیجیتالی فرایند های تولیده. البته اطلاعات من تا همین حده و می تونید برای جزئیات بیشتر به این

لینک مراجعه کنید :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...