رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

مهمترین مسئله در راهسازی میزان دانسیته و مقاومت لایه های راه میباشد این مقادیر باید درحد مطلوب باشد تا سطوح مختلف جاده در اثر تنش های وارده ناشی ازعبور بار تغییر شکل نداده و بتواند تحمل جذب وانتقال بار را از لایه های بالاتر به پایین تر داشته باشد براین منظور باید لایه های مختلف راه را تاحد قابل قبولی متراکم نمود.

نمود تراکم عبارتست از ازدیاد دانسیته خاک ازطریق نزدیک کردن ذرات و دانه های خاک به یکدیگر که معمولا با خارج کردن هوا ازفضاهای خالی بین ذرات خاک انجام میگیرد متراکم کردن خاک باعث اضافه شدن مقاومت خاک کم شدن قابلیت تغییر حجم کم شدن قابلیت نفوذپذیری خاک میگردد میزان تراکم پذیری خاک به دانسیته اولیه خاک خواص شیمیایی و فیزیکی خاک (نظیر توزیع دانه بندی چسبندگی وغیره) درصد رطوبت نوع و میزان نیروی متراکم کننده دارد.

انواع غلتکها انواع غلتکها عبارتند از

1-غلتکهای پاچه بزی TAMPING FOOT ROLLERS- SHEEPS FOOT ROLLERS

2- غلتکهای شبکه ای GRID MESH ROLLERS

3- غلتکهای ارتعاشی VIBRATORY MESH ROLLERS

4-غلتکهای فولادی صاف SMOOTH STEEL DRUM

5- غلتکهای پنوماتیک PNEUMATIC ROLLERS

6-غلتکهای کفشک دار SEGMENTED PAD ROLLERS

7-بولدوزرهای متراکم کننده SOIL COMPACTORS

غلتکهای پاچه بزی

غلتکهای پاچه بزی دارای استوانه ای مجهز به تعدادی پایه های بیرون آمده است واین پایه ها که به پاچه بزی موسومند به عمل تراکم کمک میکنند وجه تسمیه پاچه بزی این است که عمل کوباندن این غلتک شبیه اثری است که یک گله گوسفند یا بز برروی زمین برجای می گذارد این غلتک عمل تراکم را با استفاده ازفشار استاتیکی و همچنین کنترل انجام میدهد این غلتکها معمولات دارای چندین استوانه بوده وبه صورت جفتی هم بکارمی رود.

غلتکهای شبکه ای

این نوع غلتکها با سرعت نسبتا" زیاد قادربه کاربوده ودرحین عمل خاک را پراکنده نمی کنند این غلتکها برای خرد کردن قطعات کلوخه خاکهای چسبیده مناسب میباشند همچنین ازاین غلتک میتوان برای خرد کردن ومتراکم نمودن سنگهای نرم استفاده کرد.

غلتکهای لرزنده

انواع معینی ازخاک مانند ماسه شن وسنگهای درشت عکس العمل بسیارخوبی درمقابل تراکم تولید شده بوسیله ترکیب فشاروارتعاش ازخود نشان می دهند هنگامی که خاک مرتعش میشود ذرات تغییر محل داده وجهت افزایش وزن مخصوص توده به ذرات مجاورشان نزدیکتر میشوند.

غلتکهای لرزنده در اندازه های مختلف ازغلتک کوچک دستی باصفحه فلزی لرزان تا غلتکهای بزرگ خودرو که دارای استوانه های صاف یا پاچه بزی یا کفشک دار میباشند موجود هستند بسیاری ازانواع این غلتکها دارای فرکانس ودامنه نوسان قابل تنظیم میباشند تاعمل تراکم بدلخواه انجام پذیرد این غلتکها درحین کوبیدن خاک مقداری از رطوبت خاک را نیزکم می کنند که این عمل درمورد تراکم خاکهای مرطوب مزیت محسوب میشود نیروی متراکم کننده غلتکهای لرزنده اساسا ناشی از ارتعاش و وزن استاتیکی غلتک میباشد.

غلتک های دارای چرخ فولادی صاف

این نوع غلتکها هنوز هم به طور وسیع درعملیات ساختمانی به کار میروند این غلتکها جهت متراکم نمودن سطح آسفالت جاده ها مورد استفاده قرار میگیرد این نوع غلتکها دارای انواع متفاوتی هستند که متداول ترین آنها عبارتنداز : غلتک سه چرخ ( دومحوری ) غلتک دومحوری تاندم و غلتک سه محوری تاندم.

غلتک های پنوماتیک ( چرخ لاستیکی )

این غلتک ها مسطح بوده وقوانین اعمال فشاردرمورد تراکم خاکهای زیرسطح درباره آنها صادق است بعضی ازاین غلتکها خود محرک بوده وبعضی دیگر ممکن است توسط ماشین آلات دیگر کشیده شوند.

غلتکهای پنوماتیک دردونوع اصلی غلتک چند چرخ وغلتک پنوماتیک سنگین موجود میباشند ازغلتک های سنگین پنوماتیک درمتراکم کردن لایه های ضخیم خاک استفاده میشود غلتکهای چند چرخ برای انجام کارهای پایانی و سطوح آسفالت و خاکریز سدها استفاده میشود.

غلتک های دارای صفحات فولادی ( کفشکدار )

این نوع غلتک ها شبیه به غلتکهای پاچه بزی بوده و فقط به جای پایه های پاچه بزی صفحات نسبتا بزرگتر فولادی برروی استوانه غلتک سوار شده اند این نوع غلتک ها درحین عمل تراکم اختلال کمتری درسطح خاک ایجاد می نمایند.

بولدوزرهای متراکم کننده

این بولدوزهای دارای چرخهای فلزی با زائده های پاچه بزی هستند به طوری که می توانند درزمان هل دادن خاک های سست خاکهای زیرین را متراکم کنند لازم به تذکر است که این ماشین های صرفا برای متراکم نمودن خاک به کارنمی روند بلکه درموارد خاصی مانند توده کردن خاکهای سست درضمن انجام کار مسیر راه را بازکرده و کار راحت تر انجام میگیرد کلیه مشخصات تراکتورها و غلتکهای پاچه بزی برای این ماشین صادق است.

ماشین آلات آسفالت کاری

رویه های آسفالتی یک سطح غیرقابل نفوذ ایجاد می کنند که مانع از نفوذ آب وفرسایش زیرسازی جاده میگردد اینگونه روکش ها را رویه های انعطاف پذیر می نامند زیرا قادرند تغییر شکلهای تحت تاثیر بارهای وارده یا نشتهای لایه های زیرین را تا حدی تحمل کنند رویه های آسفالتی قابل انعطاف وقتی درست طرح ریزی واجرا شده باشند تغییر شکلهای ناشی ازتغییرات درجه حرارت را بهتر از رویه های انعطاف پذیر بتنی تحمل می نمایند.

این ماشین ازدوقسمت اصلی تشکیل شده که یکی قسمت تراکتور موتوردار آن است که ماشین را به حرکت درآورده جام حامل مخلوط آسفالتی را هل داده تخته ماله (SCREEN UNIT) مخصوص پخش کردن آسفالت را به دنبال خود میکشد قسمت دیگر تخته ماله میباشد که در انتهای عقب ماشین قرار دارد وحمل و پخش آسفالت را تا تراز معینی انجام میدهد این تخته ماله ها توسط ویبراتور هیدرولیکی به لرزه درمی آیند که سبب تراکم مقدماتی آسفالت می گردد.

در قسمت جلویی ماشین جام حمل آسفالت قراردارد به نحوی که کامیون درجلوی ماشین حرکت می کند وبه آرامی آسفالت را به داخل جام می ریزد درداخل جام دوسری تسمه نقاله وجود دراد که باعث هدایت آسفالت به قسمت عقب دستگاه میشود و درآنجا به داخل محوطه ای میریزد که درآن یک میله مخلوط کن مارپیچ درحال گردش است این میله مخلوط کن باعث میشود که آسفالت بطور یکنواخت درسطح پخش گردد سپس قسمت تخته ماله ازروی آن عبورمی کند این ماشین آلات انواع مختلفی دارند که از این میان میتوان به دستگاه کندن آسفالت سرد اشاره کرد این ماشینها سطح رویی راکه آسفالتی وبتنی است برش میدهند ( برای آشنایی بیشتر باین نوع ماشین میتوانید به کتاب آشنایی با دستگاه کندن آسفالت با دستگاه کندن آسفالت سرد از انتشارات شرکت همکار ماشین مراجعه کنید اما درمواردی جاده مورد نظر ماجاده های خاکی است که موج برداشتی و یا نشست کرده اند بنابراین باید سطح خاک روبه برداشته مخلوط وبه هم خورده ودوباره روی آن غلتک زده ودرصورت لزوم بعدا مجددا آسفالت گردد وسیله ای که برای برش خاک مخلوط کردن و به هم زدن وتثبیت آن به کار میرود ماشین تثبیت کننده خاک (Soil Stabilizer) نام دارد این ماشین ازدوقسمت اصلی تشکیل شده است یکی قسمت تراکتور و موتور که باعث حرکت ماشین مزبور میگردد و دیگری قسمت تثبیت کننده خاک قسمت موتور و تراکتور این ماشین از یک محور تشکیل شده است و تراکتور برای حفظ تعادل خود از دوچرخی که در قسمت عقب ماشین قراردارد این قسمت از تیغه استوانه ای مارپیچی که زائده هایی برروی آن نصب میگردد تشکیل شده که باتوجه به نوع ماشین دارای ابعاد مختلفی است و قدرتهای متفاوتی دارد.

منبع

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 6
لینک به دیدگاه
  • 4 سال بعد...

 

آشنایی

 

رویه های آسفالتی.یک سطح غیر قابل نفوذ ایجاد میکنند که مانع از نفوذ آب وفرسایش زیر سازی جاده میشود این گونه روکش ها را رویه انعطاف پذیر گویند رویه های آسفالتی قابل انعطاف وقتی درست طرح و اجرا میگردند تعقیر شکل های ناشی از تعقیر درجه حرارت را بهتر از رویه های انعطاف پذیر بتنی تحمل میکنند وهمچنین در مواردی که عبور ومرور وترافیک زیاد میشود می توان لایه های بدان اضافه کرد به خاطر دلایل مذکور رویه های آسفالتی به طور وسیع در ساختمان ها.شاهراه ها و راه ها وخیابان ها وباند های پرواز هواپیما ها به کار میروند

کارخانجات آسفالت سازی

سه نوع کارخانه آسفالت سازی وجود دارد:

1-کارخانه بچ(کارخانه مقطعی)

2-مخلوط پیوسته

3-کارخانه بشکه دار

1-کارخانه بچ:

 

در نوع کارخانه بچ دانه های سنگی داغ که به دقت توزین شده اند به نسبت معین در داخل اتاقک اختلاط وارد میشوند مقدار لازم مواد قیری به آنها اضافه شده و کاملا مخلوط میشوند مخلوط آماده در داخل کامیون یا سیلو های مخصوص ذخیره آسفالت داغ تخلیه میشوند

2-کارخانه مخلوط پیوسته:در این نوع از کارخانه ها نسبت های وزنی معینی از دانه های سنگی و مواد قیری به طور پیوسته وارد مخزن مخلوط میشوند

3-کارخانه بشکه دار:در این کارخانه نحوه اختلاط شبیه مخلوط پیوسته بوده با این تفاوت که در عمل خشک کردن دانه های سنگی و مخلوط شدن در بشکه خشک کن صورت میگیرد

فرق بین کارخانه مخلوط پیوسته وکارخانه بشکه دار در این است به این دلیل که خشک کردن دانه های سنگی و مخلوط شدن در بشکه انجام میگیرد بنابرین در کارخانه بشکه دار به آسانسور داغ واحد کنترل دانه بندی و اتاقک اختلاط جداگانه نیازی نیست

برای کالیبره ومنظم کردن یک کارخانه آسفالت پیوسته به اطلاعاتی زیر نیاز است

1- مشخصات مخلوط : الف-درصد ونوع قیر ب-دانه بندی مواد سنگی

2-تعداد و ظرفیت مخازن لازم در واحد کنترل دانه بندی

3-اندازه الکهای موجود

4-مقدار رطوبت موجود در دانه های سنگی

ماشین آلات آسفالت کاری:

1-ماشین قیر پاش: ماشینی است که عملا در تمام کارهای آسفالت کاری به کار میرود . (مانند تانکر آبپاش در کارهای زیر سازی) . ار این ماشین در پاشیدن قشر های قیر و همچنین در ساختن انواع روکشهای راه وتعمیرات سطوح آسفالت استفاده میشود مقدار تولید ماشین قیر پاش به سرعت تلمبه ماشین و سرعت حرکت ماشین در حین کار و طول لوله پاشنده قیر بستگی دارد و سرعت ماشین بر حسب فوت بر دقیقه محاسبه میگردد

2-ماشین آلات پخش کننده دانه ها و مخلوط آسفالت (فینیشرها):

به طور کلی احداث رویه آسفالت بتن . تشکیل شده از پخش آسفالت بر روی سطح راه ومتراکم کردن آن . یکی از قسمت های اصلی ماشین پخش اسفالت قسمت تراکتور موتور دار آن است که ماشین را به حرکت در آورده .کامیون حامل مخلوط آسفالتی را هل داده وتخته ماله مخصوص پخش کردن آسفالت را به دنبال خود میکشد. ودیگری تخته ماله است که عمل پخش آسفالت را در تراز معین انجام میدهد وتراکم مقدماتی را اجرا میکند . اغلب ماشین های پخش آسفالت امروزی دارای یک سیستم کنترل اتوماتیک هستند که تراز لبه ماله را مشخص میکنند

سیلو های ذخیره مخلوط آسفالت داغ:

در این سیلو ها مخلوط آسفالت داغ نگه دای میشود . مسایل ونکاتی که در عمل آسفالت کاری داغ باید به آنها توجه شود عبارت اندز : تراز سطح تمام شده . وضع ظاهری.درجه حرارت مخلوط.وزن آسفالت به کار رفته در واحد سطح بار . ضخامت متوسط رویه آسفالتی

غلتک زدن آسفالت:

غلتک های چرخ فولادی باید در حالی آسفالت ریخته شده را غلتک بزنند که چرخ گردان انها در جلو قرار بگیرد و گرنه آسفالت ناهمواری به وجود می اید

خصوصیات ماشین آلات حمل قیر :

حین کار جرقه تولید نکنند ویا دارای شعله آتش روباز نباشند واین ماشین آلات باید قابلیت لازم جهت ذخیره سازی . مخلوط کردن را داشته ومهمترین مسئله در ماشین قیر پاش اینکه بتواند قیر را به طور یکنواخت بر سطح راه پخش کند ..حجم قیر در 60 درجه فارنهایت یا 15 درجه سانتی گراد مشخص میشود

برای اینکه ماشین قیر پاش بتواند قیر را به طور یکنواخت بر روی سطح راه پخش کند :

1- سعی میشود که همیشه با توجه به نوع کار . از سه مجرا با اندازه توصیه شده توسط کارخانه سازنده استفاده شود (باید تمام سر مجرا های پاشنده قیر دارای انداره یکسان باشند)

2- تمام سر مجرا ها باید با محور لوله پاشنده زاویه ای تشکیل دهند که کارخانه سازنده توصیه کرده است . این زاویه معمولا بین 15 تا 30 درجه نسبت به محور لوله پاشنده قیر است

3- ارتفاع لوله پاشنده باید از سطح جاده به اندازه توصیه شده توسط کارخانه سازنده ماشین باشد همواره باید ارتفاع لوله پاشنده را قبل وبعد از عمل قیر پاشی کنترل کرد

4-قبل آغاز کار روزانه یک قیر پاشی آزمایشی باید صورت گیرد تا اطمینان حاصل شود تمام مجرا ها کار میکنند وگرفته نشده اند . ضمنا باید دریچه باز وبسته کردن جریان قیر کنترل شده و از درست کار کردن ان اطمینان حاصل شود

5-در حین قیر پاشی باید سرعت حرکت ماشین و مقدار راندمان پمپ کنترل گردد

مراحل اساسی ساختمان یک لایه رو کاری:

1-جارو کردن وتمیز کردن سطوح زاویه 2-پریمکت3-پاشیدن لایه آسفالتی چسباننده 4- سنگ ریزی5-غلتک زنی6-تمیز کردن سطح رویه

مراحل اجرای غلتک زنی وتراکم مخلوط آسفالتی:

1- درز های عرضی باید غلتک زده شوند 2- درز های طولی باید غلتک زده شوند 3-غلتک زدن لبه های خارجی 4- غلتک زدن اولیه 5- غلتک زدن ثانویه 6- غلتک زدن نهایی

منبع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 2
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...