رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

در فایل pdf زیر می توانید با پلهای کابلی آشنا و روشهای اجرای آن را نیز یاد بگیرید. در انتها نیز یک امتحان با چند سوال وجود دارد که می توانید درک مطلب خود را ارزیابی کنید

 

cable%20bridge.jpg

 

برای دانلود مقاله بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
pdf با حجم ۲.۳ مگابایت

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

تاریخچه پل کابلی

با اینکه به نظر میرسد پل های کابلی به آینده چشم دوخته اند، ایده آن ها مسیر طولانی را پیموده است.اولین طرح شناخته شده از یک پل کابلی در کتابی به نام "ماشین های نووا"- منتشر شده در سال 1595 - آورده شده ولی این ایده تا قرن حاضر که مهندسان شروع بهاستفاده از پل های کابلی نمودند؛ مورد استقبال واقع نشده بود. در جنگ جهانی دوم کهفولاد کمیاب بود، این طرح برای بازسازی پل های بمباران شد که هنوز فوندانسیونهایشان پابرجاست، کامل بود. با اینکه از احداث پل های کابلی در آمریکا دیری نمی گذرد،واکنش ها در این مورد بسیار مثبت بوده است.

Bristol%20Clifton%20suspension%20bridge_2.JPG

 

 

پل کابلی و نحوه عملکرد آن

یک پل کابلی نوعی، یک تیر حمال(عرشه پل) پیوسته با یک یا چند برج بنا شده بالای پایههای پل در وسط دهانه است. از این برج ها، کابل ها به صورت اریب به سمت پایین(معمولا هر دو طرف) کشیده شده و تیر حمال(عرشه پل) را نگه می دارد.

کابلهای فولادی بی نهایت قوی و در عین حال بسیار انعطاف پذیر هستند. کابل ها بسیارمقرون به صرفه می باشند چون سبب ساخت سازه ای سبکتر و باریکتر شده که در عین حالقادر به پل زدن بین مسافت های بیشتری است.اگرچه تنها تعداد کمی از آن ها برای نگهداشتن کل پل قوی هستند، انعطاف پذیریشان آن ها را در مقابل نیرو هایی که به ندرتدر نظر گرفته می شوند مانند باد؛ ضعیف می نماید.

برایپل های کابلی با دهانه های طولانی به خاطر تضمین ثبات و پایداری کابل ها و پل درمقابل باد، می بایست مطالعات دقیقی انجام شود. وزن سبکتر پل یک وضع نامساعد دربادهای سهمگین و یک مزیت در مقابل زلزله محسوب می شود. نشست غیر هم سطح فوندانسیونها که به مرور زمان یا طی یک زلزله روی می دهد، می تواند پل کابلی را دچارآسیب کند. پس باید در طراحی فوندانسیون ها دقت به عمل آورد.

ظاهر مدرن و در عینحال ساده پل کابلی آن را به یک شاخص واضح و جذاب تبدیل کرده است. خصوصیات منحصر بهفرد کابل ها و به طور کلی سازه، طراحی پل را بسیار پیچیده مینماید. برای دهانه هایطولانی تر، جایی که باد و نوسانات باید مورد توجه قرار گیرند؛ محاسبات بی نهایتپیچیده اند و عملا بدون کمک کامپیوتر و آنالیز کامپیوتری غیر ممکن می باشند. علاوهبر این ساخت پل مشکل می باشد. اتصالات، برج ها، تیر های حمال و مسیر کابل ها سازههای پیچیده ای هستند که مستلزم ساخت دقیق می باشند.

 

 

 

طبقه بندی پل های کابلی

 

طبقه بندی واضحی برای پل های کابلی وجود ندارد. به هر حال آن ها می توانند توسط تعداددهانه ها، برج ها و کابل ها و همچنین نوع تیر های حمال از یکدیگر تمیز داده شوند.

 

تنوعبسیاری در تعداد و نوع برج ها و همچنین تعداد و چینش کابل ها وجود دارد. برج هاینوعی به صورت تکی، دوتایی، دروازه ای و یا حتی برج های Aشکل استفاده شده اند.

علاوه بر این چینش کابل ها به طور عمده ای متفاوت می باشند. بعضی اقسام دارای چینش تکی،چنگی(موازی)، پنکه ای(شعاعی) و ستاره ای هستند. در بعضی موارد تنها کابل های یکطرف برج به عرشه وصل می شوند و طرف دیگر روی یک فندانسیون یا وزنه برابری لنگر میاندازند.

 

 

 

 

مزایا و تفاوت های پل کابلی

برای طول متوسط دهانه ها (150 تا 850 متر) پل کابلی سریعترین انتخاب مناسب برای یک پلمی باشد. نتیجه یک پل مقرون به صرفه است که زیبایی آن غیر قابل انکار است. همچنینپل کابلی بهترین پل برای طول دهانه بین پلهای بازویی و معلق می باشد. در اینمحدوده طول دهانه، یک پل معلق مقدار بسیار بیشتری کابل نیاز خواهد داشت و این درحالی است که یک پل بازویی کامل، به طور قابل ملاحضه ای به مصالح بیشتر نیاز داردکه آن را به مقدار چشمگیری سنگین تر می نماید.

ممکن است به نظر برسد پل کابلی شبیه پل معلق است. با اینکه هر دو دارای عرشه هستند کهاز کابل ها آویزانند و هر دو دارای برج هستند؛ ولی این دو پل بار عرشه را به طرقبسیار متفاوتی نگه می دارند. این اختلافات در چگونگی اتصال کابل ها به برج میباشد. در پل معلق کابل ها آزادانه از این سر تا آن سر دو برج کشیده شده اند وانتقال بار به تکیه گاه های واقع در هر انتها صورت می گیرد. در پل کابلی، کابل هادر حالی که به برج ها متصلند به تنهایی بار را تحمل می کنند. در مقایسه با پل هایمعلق، پل کابلی به کابل کمتری نیاز دارد، می توان آن را از قطعات بتن پیش ساختهمشابه ساخت و همچنین احداث آن سریع تر است.

 

 

 

مهارکابلی چگونه کار می کند؟

بایستیدو دستان خود را به صورت افقی در هر طرف دراز کنید. فرض کنید آن ها پل هستند وسرتان نیز برجی در وسط آن است. در این موقعیت ماهیچه های شما دستانتان را نگاه میدارد. سعی کنید یک مهار کابلی برای نگه داشتن دستانتان بسازید. یک تکه طناب به طولحدودی 150 سانتیمتر بردارید. از یک دستیار بخواهید هر یک از دو انتهای طناب را بههر یک از آرنج هایتان ببندد. سپس وسط طناب را روی سر خود قرار دهید. اینک طنابمانند یک مهار کابلی عمل می کند و آرنج هایتان را بالا نگه می دارد. از دستیارتانبخواهید تکه طناب دیگری به طول حدودی 180 سانتی متر را این بار به مچهایتان ببندد.طناب دوم را روی سرتا ن قرار دهید. حالا شما صاحب دو مهار کابلی هستید. فشردگی وفشار نیرو را در کجا احساس می کنید؟ ببینید مهار کابلی چگونه بار پل (دست هایتان)را به برج ( سر شما) منتقل می کند!

 

منبع: انجمن مديريت اجرايي همدان

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...