رفتن به مطلب

*.*.*.* مشـــــــــــاعره با اصطلاحات عمراني*.*.*.*


ارسال های توصیه شده

اینم واس اینکه جبران بشه:whistle:

شالوده یا فونداسیون بخشی از ساختمان است که وظیفهٔ انتقال نیرو از ستونها به زمین و خاک اطرافش را بر عهده دارد که بر اساس نوع ساختمان، میزان نیروهای وارده، نوع زمین و شرایط آب و هوایی منطقه نوع و ابعاد آن مشخص می‌شود.

 

بعدی با ه:ws37:

هوازدگی:

هوازدگی عبارت است از پاسخی که مواد سطح زمین در مقابل تغییر محیط از خود بروز میدهند

 

yl8wjt75offjiy45knw.jpg

 

بعدی با ز

پ.ن : والا :ws3:

مگه اینکه دخترا این تالار به یه جایی برسونن از پسر جماعت عمرا دودی بلند بشه:banel_smiley_4:

راستی عکساتو کجا گذاشتی؟:w02:

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 96
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

هوازدگی:

هوازدگی عبارت است از پاسخی که مواد سطح زمین در مقابل تغییر محیط از خود بروز میدهند

 

بعدی با ز

پ.ن : والا :ws3:

مگه اینکه دخترا این تالار به یه جایی برسونن از پسر جماعت عمرا دودی بلند بشه:banel_smiley_4:

راستی عکساتو کجا گذاشتی؟:w02:

 

زهکشی:زهکشی فرآیند خارج کردن آب سطحی اضافی و مدیریت سفره آب زیرزمینی کم عمق از طریق نگه داشت و دفع آب و مدیریت کیفیت آب برای رسیدن به منافع دلخواه اقتصادی و اجتماعی است، در حالی که محیط زیست نیز حفظ شود.

 

در جایی که سطح اب زیرزمینی بالا است به شکل خاصی برای اجرای فنداسیون اقدام میکنند که از روش زهکشی استفاده میکنن :ws38:

بعدی با ی

 

آره دیگه دنیا رو دست دختراست به خصوص تو عمران :whistle:

میرسم خدمتت:ws3:

لینک به دیدگاه

زهکشی:زهکشی فرآیند خارج کردن آب سطحی اضافی و مدیریت سفره آب زیرزمینی کم عمق از طریق نگه داشت و دفع آب و مدیریت کیفیت آب برای رسیدن به منافع دلخواه اقتصادی و اجتماعی است، در حالی که محیط زیست نیز حفظ شود.

 

در جایی که سطح اب زیرزمینی بالا است به شکل خاصی برای اجرای فنداسیون اقدام میکنند که از روش زهکشی استفاده میکنن ws38.gif

بعدی با ی

 

آره دیگه دنیا رو دست دختراست به خصوص تو عمران whistle.gif

میرسم خدمتتws3.gif

 

عکس؟:banel_smiley_4:

یخدان : برای اینکه کارگر جماعت تو تابستون جوش نیاره:ws28:

چیزی به ذهنم نرسید به جز همون یوغ

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

بعدی با ز

کلید کردم رو ز:w02:

لینک به دیدگاه

سیندی و آرانوس عزیز که فقط تشکر کردن:w000:

کسی می دونه زیراساس چیه؟:banel_smiley_4:

 

پ.ن : سیندی راهسازی هنوز نپاسیدی؟:w02:

فکر کنم این تاپیک خودم به تنهایی باید پیش ببرم:sigh:

لینک به دیدگاه
سیندی و آرانوس عزیز که فقط تشکر کردن:w000:

کسی می دونه زیراساس چیه؟:banel_smiley_4:

 

پ.ن : سیندی راهسازی هنوز نپاسیدی؟:w02:

فکر کنم این تاپیک خودم به تنهایی باید پیش ببرم:sigh:

 

نه هنو !! :ws52:

لینک به دیدگاه
نه هنو !! :ws52:

 

سیندی و آرانوس عزیز که فقط تشکر کردنw000.gif

کسی می دونه زیراساس چیه؟banel_smiley_4.gif

 

پ.ن : سیندی راهسازی هنوز نپاسیدی؟w02.gif

فکر کنم این تاپیک خودم به تنهایی باید پیش ببرمsigh.gif

هدف از روسازی : ایجاد یک سطح صاف و هموار که قابلیت تحمل وزن چرخ های وسایل نقلیه را داشته باشد و در طول عمر روسازی در تمام شرایط آب و هوایی پایداری خود را حفط کند . روسازی راه مجموعه ای از یک سری لایه های طراحی شده با مصالح ها بر روی لایه های تحکیم شده زمین طبیعی می باشد . زمین طبیعی در حالت عادی مقاومت و تراکم کافی را ندارد ، در نتیجه لایه های خاکریز با ضخامت های محدود تعریف شده ، پخش و کوبیده می شوند تا به ارتفاع از پیش تعیین شده بستر روسازی برسند .

تا این قسمت زیر سازی راه گفته می شود و به مجموعه لایه های بعدی روسازی راه گویند.

اولین لایه روسازی زیر اساس (Sub base) نامیده می شود . زیر اساس در تمام پروژه ها طراحی و احداث آن اجباری نیست ، در دوحالت از زیر اساس استفاده می کنیم :

1- جاده اصلی باشد.

2- زیر سازی راه ضعیف باشد.

 

 

 

 

مصالح زیر اساس ، شن و ماسه ای نسبتا مرغوب هستند و با توجه به محدودیت ضخامت هر لایه ممکن است که در چند لایه این کار انجام شود .

 

بعد از لایه زیر اساس ، لایه اساس (Base) را خواهیم داشت . اجرای لایه اساس در تمامی پروژه ها الزامیست.

 

متاسفانه در ایران در بسیاری از پروژه های راهسازی، زیر اساس که وجودش اجباری نیست ریخته می شود اما اساس که وجودش الزامیست به دلیل پرهزینه بودن حذف می شود.

 

مصالح اساس باز هم شن و ماسه اما با کیفیت بالاست (کاملا مرغوب) . در اینجا هم با توجه به محدودیت ضخامت هر لایه می تواند لایه اساس در چند لایه اجرا شود .

 

در مورد لایه اساس با توجه به نزدیک بودن به سطح جاده می توانیم این لایه را با مواد خارجی تثبیت کنیم .

 

مواد خارجی مثل : سیمان و یا قیر : (اساس تثبیت شده با سیمان یا اساس تثبیت شده با قیر )

 

اساس های تثبیت شده مقاومت و دوام بیشتری خواهند داشت . اگر هم تثبیت نکنیم و شن و ماسه خالی باشد به آن اساس دانه ای گوییم . در یک روسازی می توانیم هم لایه اساس دانه ای و هم تثبیت شده داشته باشیم.

 

نهایتا در آخرین لایه ها ، لایه های رویه را خواهیم داشت .

 

لایه های رویه تابعی از میزان تردد در مسیر هستند و هرچه تردد بیشتر باشد رویه قوی تر و بادوام تر باید طراحی شود . به طور مثال در راه های فرعی درجه 3 (روستایی) میزان تردد بسیار کم و ناچیز می باشد ، در نتیجه می توانیم از رویه شنی استفاده کنیم . در راه های درجه 2 یا منطقه ای با تردد بیشتر می توانیم از آسفالت سرد استفاده کنیم و در صورتی که مسیر پر تردد یا جاده اصلی داشته باشیم می توانیم از رویه های بتنی و یا آسفالت گرم استفاده کنیم.در کشور هایی مانند ایران که تولید قیر زیاد و قیمت کمی هم دارد از آسفالت گرم استفاده می کنیم و شاید قریب به اتفاق تمام پروژه های سطح کشور آسفالتی باشد و بر عکس در کشور هایی که سیمان زیاد تولید می شود و ارزانتر خدمت مصرف کننده است رویه های بتنی توجیه پذیرند . رویه های بتنی مانند دال مسلح عمل می کنند ، در سطح کشور و در سطح شهر مکان هایی نیز می باشد که بتنی ساخته شده اند ( قسمتی از فرودگاه ، قسمتی از ترمینال ، زیر گذر حرم مطهر مشهد قبلا رویه بتنی داشته است و...)

 

رویه های بتنی از لحاظ اجرا بسیار مشکل تر از رویه های آسفالتی می باشد . تعمیر مشکل تری هم نسبت به آسفالت دارد . ولی از لحاظ استقامت در مقایسه با آسفالت گرم ممکن است استقامت بیشتری داشته باشد .

 

 

آسفالت گرم انواع مختلفی دارد . بهترین نوع آن بتن آسفالتی است ، هر آسفالت گرمی بتن آسفالتی نیست که بحث عمده ما نیز برای بتن آسفالتی خواهد بود .

 

رویه : ( رویه بتنی ، آسفالت گرم ، آسفالت سرد، رویه شنی )

 

عواملی که در طراحی روسازی تاثیر دارند :

 

1- خاک بستر روسازی : که بایستی از لحاظ جنس و با نفوذ پذیری مورد بررسی قرار بگیرد.

 

2- مصالح روسازی : که بایستی از لحاظ مقاومت و دوام بررسی کنیم .

 

3- میزان تردد که بایستی بر اساس تعداد محورهای پیش بینی شده در طول عمر روسازی ، طراحی شود .

 

4- عوامل جوی : روسازی بایستی در سرما و گرما و تکرار بارندگی ها و یخبندان ها پایداری خود را حفظ کند .

 

روسازی هایی که رویه بتنی دارند ، اصطلاحا روسازی های سخت و روسازی هایی که رویه آسفالتی دارند ، اصطلاحا روسازی های انعطاف پذیر نامیده می شوند .

 

 

در روسازی های انعطاف پذیر چون فشار ناشی ار چرخ های وسایل نقلیه در سطح کمتری به بستر روسازی فشار وارد می کنند ، در نتیجه شناخت رفتار خاک در بستر روسازی برای این نوع روسازی ها بسیار مهم است .

 

برای شناخت خاک ، نمونه برداری و گمانه زنی انجام می دهیم .

 

برداشت ها از محور راه و از کناره های راه پیشنهادی صورت می گیرد .

 

فاصله نمونه ها بستگی به تنوع خاک دارد ، هرچه تنوع خاک بیشتر باشد ، فاصله نمونه ها کمتر انتخاب می شوند . این فاصله بین 15 تا 150 متر است .

 

هدف از انجام نمونه برداری :

 

1- تعیین جنس و مشخصات خاک بستر

 

2- تعیین محل و جنس خاک مناسب برای بکارگیری در خاکریزهاست.

 

3- تعیین محل و جنس مصالح مناسب جهت تثبیت خاک هاست.

 

4- تعیین محل و جنس مصالح مناسب جهت به کارگیری در لایه های روسازی است.

 

5- مشخص کردن سطح آب های زیر زمینی می باشد . در پروژه های راه سازی عمق آب های زیر زمینی راباید مشخص کنیم ، چرا که اگر سه عامل زیر همزمان با هم اتفاق بیفتد باعث از بین رفتن روسازی می شود :

 

1- سطح آب های زیر زمینی در عمق کمتر از 3 متر باشد .

 

2- خاک بستر لایه دار باشد

 

3- درجه حرارت به زیر صفر برسد.

"به نقل از khakzad.com"

 

wjm0kpntdse3gswvqs0.jpg

 

 

پ.ن : یاد گرفتی الان؟:w02:

لینک به دیدگاه

آب بند

 

آب بند مخصوص جلوگیری از عبور آب در درزهای اجرایی و انبساطی در طرح ها و ابعاد مختلف برای نیازهای مختلف مطابق با استانداردهای ASTM وCRD

 

3-1.jpg

لینک به دیدگاه

دیوار دو جداره

 

دیوار دو جداره دیواری است که از دو بخش یا دو پوسته تشکیل میشود و در بین آنها فضایی خالی وجود دارد

w8qn2ozwo4bg2fa3hcud.jpg

لینک به دیدگاه

هشته گیر

گهی برای اجرای دیوار آجری در دو مرحله به خصوص در کنج ها یک ردیف در میان قطعه ای از آجر را حدود چند سانتیمتر از بر کار بیرون تر میگذارند تا قسمت بعدی دیوار به آن قفل و بست شود.به این نوع اجرا اصطلاحا هشته گیر می گویند.

لینک به دیدگاه

رو سازی راه

هدف از روسازی ایجاد یک سطح صاف و هموار است که قابلیت تحمل فشار ناشی از چرخ های وسایل نقلیه را داشته باشد و در همه شرایط جوی و آب و هوایی پایداری اش را از دست ندهد .

زمین یا بستر رو سازی در حالت طبیعی این پایداری را ندارد و پس از مدت کوتاهی صافی همواری خودش را از دست می دهد . جهت این مقصود مقطع روسازی را بر روی بستر روسازی اجرا می کنیم .

 

Asphalt.jpg&sa=X&ei=ZpbNT63QEJPS4QTyqqiyCg&ved=0CAwQ8wc&usg=AFQjCNFsyYJ1rkTxWxfxXWwpHA9ggbmdAw

لینک به دیدگاه

نمونه گیری از سیمان

نمونه سیمان باید خصوصیات کل سیمان انبار شده را داشته باشد. به این منظور باید از نقاط مختلف سیمان انبار شده نمونه گیری بعمل آمده و خواص مخلوط این نمونه ها بررسی شوند

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

به نقل از اجرای ساختمانهای بتن آرمه قالیبافیان که 3/22 امتحان دارم:icon_pf (34):

پ.ن: این نون منو کشت:banel_smiley_4:

بعدی با هر چی دلش خواست بگه:ws3:

لینک به دیدگاه

ساروج:

یکی از انواع ملات است که خاک رس و آهک را به نسبت شش و چهار مخلوط می‌کنند و گلی سفت می‌سازند و دو روز آن را ورز می‌دهند. بعد، قسمتی از خاکستر کوره‌های حمام را با مقداری مواد الیافی لوئی (تخم و پرزهای نوعی نی است) به آن اضافه می‌کنند و مخلوط تازه را با چوبهایی به قطر ده سانتیمتر می‌کوبند تا به خوبی باهم عجین شوند.

 

 

Hawdchah.jpg

حوضچه اى ساروجى پاراو کوخرد هرمزگان

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...