رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

خلق فضای عمومی، راه حل تنهایی انسان امروز

یكی از راه‌حل‌های مشكل «تنهایی انسان امروز» ایجاد تسهیلات گردهمایی و تعبیه امکان ملاقات عمومی در مناطق عمومی است.

 

تا زمانی كه انسان در جامعه‌ای به حیات خود ادامه می‌دهد كه تولید و مصرف مهم‌تر از شناخت محیط زیست‌اند، امكان ندارد كه بتوان شرایط محیطی را بهبود بخشید.

تنزل در كیفیت محیط شهری، نتیجه مستقیم بحران در خود اجتماع است. این مشكل بسیار گسترده‌تر از جزییات نگران‌كننده موجود در محیط شهری، مثل مشكل جمع‌آوری و دفع زباله، سر و صدا، بریدن درختان، تخریب ساختمانی كه ارزش محافظت دارد، از بین بردن فضای سبز یا نابودی محله و ناحیه‌ای در شهر است. این موارد علایم بیماری ریشه‌داری هستند و ریشه‌ در تضادهای بین منافع خصوصی و صلاح عامه، بین ثروت و سعادت و بین كمبود و انفجار جمعیت دارند.

«محمدرضا جودت»، عضو هیات امنا انجمن مفاخر معماری ایران، در این باره می گوید: «باید آگاه و متوجه بود كه شیوه‌های تولید صنعتی، نه تنها در طبیعت تاثیر نامطلوب داشته و دارند، بلكه تاثیر نادرستی نیز در الگوهای رفتاری انسان از خود به جا گذاشته‌اند.»

وی در ادامه می گوید: «اگر تاكنون این نوع شیوه‌های تولید، صرفا به عنوان مساله ادامه حیات در برابر نیروهای طبیعی و به خاطر بشریت توجیه می‌شد، اما اكنون مساله، زنده ماندن در رویارویی با عواقب ناخوشایندی است كه خود این صنعت در جهان به وجود می‌آورد.»

 

 

جامعه ای دست و پا بسته

جامعه‌ای كه دست و پای آن را برای حمایت و حفاظت حقوق گروههای فشار مالی و غیر مالی بسته باشند (فرق هم نمی‌كند كه آنها خصوصی یا عمومی، یعنی سرمایه‌داری خصوصی یا دولتی باشند.) یعنی فدا كردن صلاح عامه و در نتیجه فدا كردن محیط زیست و كیفیت زندگی، بنابراین در این صورت نمی‌توان شهر را اداره كرد و آن را از انحطاط و زوال نجات داد.

 

 

جودت می گوید: «یكی از عوامل اصلی در سیاست‌گذاری‌هایی كه در پی سازمان‌دهی دوباره به جامعه است، دستیابی به اصلی برای انسان امروز و شرایط زندگی او و پیوند دادن وی با تمام جنبه‌های ساخت و بازسازی شهرها و اجتماعات و محله‌ها و خیابانهاست، به شیوه‌ای كه بهترین تماس و درك بین شهروندان را میسر كند.»

دستاوردهای صنعتی و فن آوری، هر چند به نوعی كیفیت زندگی را تهدید می‌كنند، اما زندگی را برای انسان خوشایندتر نیز كرده‌اند. گذشتگان، درد و رنج زیادی را تحمل كرده‌اند. حتی در طول یكی دو قرن گذشته، از آنان مانند برده‌ها بهره‌كشی می‌كردند، تا اینكه ماشین ظهور كرد و با شیوه‌های خاص و تا حدودی خشن برای بهره‌برداری از منابع طبیعی و همچنین در كشاورزی به كار گفته شد. امروزه این دستاوردهای فنی، شرایط بهتر و خوشایندتری را نوید می‌دهند، تا فردا بری خلق جامعه‌ای جدیدتر، آزادتر، شادتر و چه بسا درست‌تر مهیا شود.

 

 

جودت در این باره می گوید: «با توجه به پیچیدگی زندگی در این عصر، انسان مجبور است كه نسبت به این شرایط بازنگری كند و معیار و مقیاس ارزشهای آتی مورد نظر را از نو سامان بخشد. چیزی كه تاكنون ارزیابی و سنجیده نشده است و حتی به عمق توانایی بالقوه در دسترس انسان نیز پی برده نشده است.»

برای سر و كار داشتن با این وضعیت پیچیده، باید شیوه‌های گذشته و منسوخ را كمتر به كار برد. برای رسیدن به این منظور، مردم آمادگی درك و پذیرش فلسفه این كار را دارند، فلسفه‌ای كه می‌تواند به راههایی منجر شود كه مكان انسانی مناسب‌تری باشد. مانع این راه، قدرت تصمیم‌گیری آن اندیشه سیاسی است كه با رویكردها و منافع منسوخ شده هنوز هم بر این روند مسلط است.

زندگی و الگوهای مسكن جدید

اگر انسان در پی استفاده مناسب از امتیازات است، پول و قدرت باید از این به بعد به گونه متفاوتی مورد استفاده قرار گیرد.

جودت تاكید می كند كه رسیدن به زندگی و الگوهای مسكن جدید ممكن نیست، مگر آن كه این شرایط پذیرفته شود و به محك تجربه درآید.

 

 

سرشت اصیل سیاست باید دوباره زنده شود و تمام پخشهای جامعه باید در شكل دادن زندگی و محیط مسكن‌شان درگیر شوند. گفت و گوی منطقی و انسانی باید بین شهروند و مسوولان جامعه و نیز تصمیم‌گیری‌هایی كه بر زندگی او تاثیر می‌گذارد، شكل بگیرد.

ضرورت دارد كه رشد اقتصاد موجود تا زمانی كه كیفیت نیازهای واقعی، مهم‌تر از كمیت آنها شود، بهبود بخشیده شود. خود نیازها نیز باید همواره در رابطه با تعادل بوم‌شناسی فراگیر در نظر گرفته شوند.

در آینده، محیط زیست باید به مثابه آمیزه‌ای از بوم‌شناختی مكمل و اجتماعی و فضایی دیده شود كه بسیار مهم‌ است و در بسیاری موارد، مهم‌تر از معیارهای اقتصادی ـ صنعتی قاطع یا توان تولید است.

روحیه متفاوت باید پرورانده شود، برای این كه شیوه‌های زندگی و ساختمان‌سازی به عنوان نمودهای فضایی «بیرونی» فردگرایانه، دیگر چندان ارزشی نمی‌كنند. زندگی و ساختمان، فعالیتهای مشترك، با اهمیت معنوی بالایی هستند.

جودت با اشاره به این موضوع كه در درجه نخست باید به تسهیلات مشترك و همگانی توجه كرد، می گوید: «تنها در این حالت است كه شهروند می تواند احساس كند كه صحنه شهری وسیله ای برای تماس انسانی تر است.»

جودت در خاتمه می گوید: « یكی از راه‌حل‌های مشكل «تنهایی انسان امروز» ایجاد تسهیلات گردهمایی و مناطق عمومی است كه می‌تواند تماس مردم را با یكدیگر برقرار كند. چنین پیشنهادی به هیچ وجه پیشنهادی آرمانی نیست، بلكه پیشنهادی عینی و ملموس برای تغییر جامعه‌ای است كه می خواهد نسبت به ادامه حیات خود مطمئن باشد كه در این راستا باید سیاست قابل قبولی برای محیط زیست خود تدوین كند. امروز اصلی ترین وظیفه سیاسی این است كه مبنای قابل قبولی برای سیاست پاسخگویی به آینده محیط زیست طبیعی و شهری فراهم شود؛ برای آینده نوع بشری كه خود در معرض خطر است.»

  • Like 7
لینک به دیدگاه

از بچه ها یه سری انتظار دارم و اون اینه که تعریف خودشون رو از فضا بگن(لطفاً فعلاً تعاریف زوکر و ممفورد و اینا رو ول کنید می خوایم نظر خودمون رو بگیم زیاد اینجا مهم نیست زوکر یا ممفورد چی گفتن، البته از نظر من). فکر کنم ما این تاپیک ها رو می زنیم که خودمون بحث کنیم نه اینکه دیدگاه زوکر و بقیه رو بگیم. البته اگه نظر خودمون رو بگیم بعد یه اشاره ای بکنیم که فلان کس این رو گفته من از اینجاش خوشم میاد اینجاش رو قبول دارم اونجاش رو قبول ندارم خیلی مفیدتره چون قدرت تحلیل رو بالا میبره. وقتی شما میگید زوکر این رو میگه نمی دونم واقعاً شما هم اون نظر رو دارید یا نه؟ بنابراین آوردنش وقتی مناسبه که تحلیل بشه.

من خودم تعریف زوکر رو نقد می کنم همین الان:

تعریف زوکر همه گیر نیست و برای جامعه ای که خودش در اون قرار گرفته مناسب بود.

بقیه نقد زوکر رو دوستای دیگه بگن.

  • Like 6
لینک به دیدگاه

من یه نظری در مورد این جهان دارم که به فضا ربط داره. شاید از لحاظ ظاهری اشتباه باشه ولی می خوام نقدش کنید تا ازش دفاع کنم:

توی شیمی 2 خوندیم که همه ی اشیاء از اتم ساخته شدند. بعدش خوندیم که اتم از دو قسمت اصلی هسته و الکترون یا الکترونهایی که حولش می چرخن تشکیل شده. بعدش خوندیم که طبق آزمایشهای رادرفورد، نسبت هسته به کل فضای اتم 1 به 10000 یا حتی شاید 1 به 100000 باشه. از آنجایی که الکترونها بسیار ریز بوده و فضایی بسیار کوچک رو برای چرخششون دارن طبق مشاهدات علمی بیشتر یک اتم رو فضا تشکیل میده.

نظریه ی من: همه ی اشیاء فضا هستند.

طبق نظریه ی امید همه از جمله شما(آره خودتون) فضایی بیش نیستید پس بیخود به خودتون مغرور نشید یه کم فکر کنید که چه نیرویی به این فضا(منظورم شمائید) اینقدر توان و اراده داده؟

سلام امید جان. میشه از نوشته هات فهمید که تعریفت از فضا کالبدی هستش. پس فضایی رو که یه موسیقی ایجاد می کنه رو چطور توجیه می کنی؟ راستی من وجدان بیدارت بیدم.

امید: علیک سلام وجدان عزیز. ما تو رو داشتیم و نمی دونستیم. اه راست میگی متوجه این نبودم. اصلاً بیخیال موسیقی ، من چجوری تو رو توجیه کنم با اون تعریفی که دادم. پس باید اون رو از جنبه ی غیر کالبدی هم تعریف کنم. درسته؟

وجدان: ها این کار رو وکن.

امید: وجدان عزیز. شاید جنبه های دیگه ای هم باشه که من متوجه نیستم. بذار بچه های انجمن هم به من کمک کنند تا جنبه ها رو شناسایی کنیم بعد از طبقه بندی شدنش، تعاریف رو می گیم. بعدش این تعاریف چه کالبدی و چه ذهنی رو به شهر ربط میدیم تا تعریف فضای شهری رو بدیم بعد فضای شهری رو از جنبه های مختلف طبقه بندی خواهیم کرد. موافقی؟

وجدان: نظر بچه های انجمنتون شرطه تو فقط باید پیشنهاد بدی.

امید: من پیشنهادم رو دادم. پس بچه ها باید تعاریف خودشون رو از فضا بدن و اونا رو طبقه بندی کنند تا به یه طبقه بندی جامع از فضا برسیم. شاید همین بحث ساده برای طبقه بندی فضا یه هفته یا بیشتر طول بکشه.

وجدان: یه طومار نوشتی. هیشکی این رو نخواهد خوند امید جان.

امید: پس هر کی تا آخرش رو خوند بنویسه که تا آخرش رو خوندم. دستت درد نکنه وجدان عزیز

  • Like 6
لینک به دیدگاه
از بچه ها یه سری انتظار دارم و اون اینه که تعریف خودشون رو از فضا بگن(لطفاً فعلاً تعاریف زوکر و ممفورد و اینا رو ول کنید می خوایم نظر خودمون رو بگیم زیاد اینجا مهم نیست زوکر یا ممفورد چی گفتن، البته از نظر من). فکر کنم ما این تاپیک ها رو می زنیم که خودمون بحث کنیم نه اینکه دیدگاه زوکر و بقیه رو بگیم. البته اگه نظر خودمون رو بگیم بعد یه اشاره ای بکنیم که فلان کس این رو گفته من از اینجاش خوشم میاد اینجاش رو قبول دارم اونجاش رو قبول ندارم خیلی مفیدتره چون قدرت تحلیل رو بالا میبره. وقتی شما میگید زوکر این رو میگه نمی دونم واقعاً شما هم اون نظر رو دارید یا نه؟ بنابراین آوردنش وقتی مناسبه که تحلیل بشه.

من خودم تعریف زوکر رو نقد می کنم همین الان:

تعریف زوکر همه گیر نیست و برای جامعه ای که خودش در اون قرار گرفته مناسب بود.

بقیه نقد زوکر رو دوستای دیگه بگن.

منم کاملا با نظر امید موافقم

اصلا اگه به عنوان تاپیک هم توجه کرده باشین زده گفتوگو نه مقاله یا ....

اگه میخواستیم بیایم اینجا فقط فضارو تعریف کنیم اونم از دیدگاه فلانی و فلانی خب فک کنم بریم همون تاپیک شناخت فضای شهری که من قبلا زده بودم

  • Like 5
لینک به دیدگاه

خب واسه شروع بحث من میگم بگین که چند تا فضای شهری تو ایران سراغ دارین؟

خیلی از استادا تو کتاباشون گفتن که فضای شهری تو ایران نداریم !!!! به ارفاق نقش جهان و امیر چخماقو اونم نصفه نیمه قبول دارن

نقش جهانو میگن چون محصوریت نداره به اون صورت؟!!!!!

من به شخصه میگم فضای شهری یکی باید ایجاد هویت کنه یعنی وقتی به دم میگن فلان جا سریع یه حد کالبدی و بصری و عملکردی از اون فضا تو ذهنش نقش ببنده، اینکه یه سری فعالیتا (نشستن،گپ و گفت و گو،استراحت،....)توش باشه

و یه حد و مرز کلی رو به مخاطب بده حالا محصوریتش ممکنه تحت و الشعاع عملکردش قرار بگیره

واسه نمونه من میدان امام همدانو میگم فضای شهری

  • Like 5
لینک به دیدگاه

راجع به برادران کریر هم :

ب نظر من اونا تعاریفشون و توصیفاتشون یه کم احساسیه

احساسی که ناشی از ضدیت با مدرنیسم داشتن

میخواستن فضای شهریو به نحوی تعریف کنن که همه فک کنن مدرنیسم چه خیانتی کرده به شهرامون در از بین بردن فضا های شهری و خلق فضاهای بی هویت(البته تو اینش شکی نیست)ولی او تعاریف ناشی از احساسی بود که اون زمان حاکم بود

  • Like 5
لینک به دیدگاه

بالاخره در مورد چی صحبت کنیم اولش :ws52:

فضا، فضای شهری، نمونه های فضای شهری ایران، عناصر فضای شهری یا .... :ws52:

احساس میکنم بحث اون نظم خودش رو نداره و هرکس درباره یه موضوعی صحبت میکنه.

خب تعریف از فضا واقعاً سخته ولی اگه بخوام به دید خودم یه سری هم اول تاپیک گفتم هرچیزی که اطراف ما هست میشه فضا و هرچیزی توی فضا رخ میده.

  • Like 5
لینک به دیدگاه
بالاخره در مورد چی صحبت کنیم اولش :ws52:

فضا، فضای شهری، نمونه های فضای شهری ایران، عناصر فضای شهری یا .... :ws52:

احساس میکنم بحث اون نظم خودش رو نداره و هرکس درباره یه موضوعی صحبت میکنه.

خب تعریف از فضا واقعاً سخته ولی اگه بخوام به دید خودم یه سری هم اول تاپیک گفتم هرچیزی که اطراف ما هست میشه فضا و هرچیزی توی فضا رخ میده.

 

من که نظر خودم رو گفتم در مورد فضا. برای اینکه هر کسی چیزی نگه لطفاً نظرات خودتون رو بگید.

ما باید تعریف یا تعاریف فضا رو بدونیم تا بتونیم فضای شهری رو هم تعریف کنیم. تازه بعد از شناخت تعریف فضای شهری آن هم در فرهنگ های مختلف و به خصوص فرهنگ و شرایط ایران باید نمونه های فضاهای شهری در ایران بحث بشه. عناصر هم به جای خودش.

از نظر من تعریفت زیاد واضح نیست. برای من این سوالات پیش میاد. یه دیوار که در اطراف من هستش هم فضاست یا دوستم که در اطرافم هستش فضاست.

من گفتم که باید تعاریف رو باید طبقه بندی کرد. اگه با نظر من بریم جلو، آخرش یه چیزی خواهد شد که خودتون که هیچی راپاپورت و زوکر و ممفورد هم تعجب خواهند کرد.

  • Like 6
لینک به دیدگاه

از یه دیدی میشه گفت آره اون دیوار هم به نظرم جزئی از فضا محسوب میشه.

ولی شاید اگه بخوام تعریفی که گفتم رو واضح تر کنم میگم هر چیزی اطراف ما که شیئی بتونه توش حرکت کنه.

  • Like 4
لینک به دیدگاه
از یه دیدی میشه گفت آره اون دیوار هم به نظرم جزئی از فضا محسوب میشه.

ولی شاید اگه بخوام تعریفی که گفتم رو واضح تر کنم میگم هر چیزی اطراف ما که شیئی بتونه توش حرکت کنه.

 

نمی خوام توجیهش کنی محمد جان. منظور تو رو کاملاً درک می کنم و می دونم دقیقاً منظورت چیه. ولی این تعاریف کالبدی هستند. من میخوام یه جوری پیش بریم که نتیجه ای رو که می گیریم آخرش به فضای شهری ربط داشته باشه. مگه یه موسیقی فضا نداره (این رو موسیقیدانها بهش اعتقاد دارند) بین نت ها اگه یه سکوت بدن این خودش یه فضا رو ایجاد میکنه ولی دیده نمیشه. به نظرم اگه یه طبقه بندی صورت بگیره خیلی خوب خواهد شد. مگه نه همه یه تصوری از فضا دارن.

  • Like 5
لینک به دیدگاه

دکتر براتی:فضا ماهیت مستقل ندارد،هم می توانیم مکان استقرار اجسام را فضا بنامیم و هم مکان استقرار نداشتن چیزی را فضا بنامیم.در تعریف فضا ذهنیت طراح و نحوه ی درک ناظر هم موثر است.

  • Like 8
لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

  • فضای شهری مفهومی ست که در مقیاس شهر معنی می یابد.
  • امروز هویت هر شهر را بر اساس کیفیت فضاهای شهری آن می شناسند.
  • فضای شهری باید عدالت در دسترسی و تامین خدمات استفاده کنندگان را فراهم کند.

  • Like 2
لینک به دیدگاه

دید کالبدی از فضای شهری :

جزئی از ساخت شهر است که کلیت هماهنگ و بهم پیوسته برخوردار است از حیث فیزیکی دارای بدنه ی محصور کننده است این فضا باید واجد نظم و زیبایی باشد.(زوکر)

دید استفاده کنندگان از فضای شهری :

بخشی از فضای باز و عمومی شهرها هستند که به نوعی تبلور و ماهیت زندگی جمعی می باشند یعنی جایی که شهروندان حضور دارند. (پاکزاد)

دید عملکردی از فضای شهری :

به این مفهوم است که مکان ها چگونه عمل می کنندو چگونه طراحان شهری می توانند مکان های بهتری بسازند هریک از دو فاکتورکارکرد اجتماعی و سنت های بصری تفکر طراحی شهری ، جنبه ی عملکرد گرایانه دارد . از این جنبه نخستین عامل کارکرد به محیط پیرامون بر حسب این که چگونه مردم از آن استفاده می کنند می پردازد.(توسلی)

  • Like 5
لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

با توجه به بحثی که شده به نظرتون چرا تو ایران با مشکل کمبود فضاهای شهری مطلوب مواجه هستیم و اکثر فضاهای شهری که تو ایران داریم کیفیت لازم رو ندارن

  • Like 2
لینک به دیدگاه

ما شاید اگه یه کم دقت کنیم به بافت قدیم شهرامون متاسفانه خیلی از فضاهارو درک میکنیم و واقعا حس میکنیم که به علت عدم توجه یه سری افراد که البته سرآمدش خیابون کشیای بی قاعده و بی قانون ده های 20 و 30 و 40 50 60 70 80 90 100 :ws3: بوده از بین رفتن

و بعد از اونم که متاسفانه دیگه هیچ کسی به خلق فضای شهری توجهی نکرد کما اینکه نتیجه این میشه که میبینید

درسته مدرنیسم خیلی وقته جاشو به سایر مکاتب داده لااقل در بحث تئوریکش ولی تو ایران خودمون متاسفانه به قول استادمون مدرنیسما چون قدرت و ثروت تو دستشونه هنوز همون تفکر مدرنیسمی که زمینو فقط شبکه معابرو توده ی ساختمانی میبینن حاکمه به حد فاصل این دو اصلا توجه نشده و نمیشه خودمونم هنوز همینطوری فک میکنیم تعارف که نداریم

پس باید یه فکر اساسی کرد که به قول هیپوداموس(وحیدش)به شدت حالی.....

  • Like 3
لینک به دیدگاه
  • 3 سال بعد...

فضای شهری باید ازهمه لحاظ (تعاملات اجتماعی ،زیست محیطی ،فرهنگی -اجتماعی،زیبایی شناختی ،معنایی وعملکردی )پاسخگوی نیاز مردم از هر قشروهرسنی باشه

  • Like 1
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...