رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

شبكه هاى مخابراتى آینده

آیا چیزی در مورد شبکه های مخابراتی آینده شنیده اید؟ دنیای دگرگون شونده پیرامون ما همواره راههای جدیدی را برای برقراری ارتباط در اختیار ما قرار میدهد. یکی از آنها راه اندازی مراكز اينترنتى سرویس دهنده با امکانات جدیدی آن است که دسترسی به یک آدرس پست الكترونيكى به عنوان یک شماره همراه يك كلمه عبور را میتوان از جمله آن دانست.

 

logo_voip2.jpg

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

اين شماره، به كاربران این امکان را می دهد که به یک مركز اينترنتى متصل شوند و آی پی دستگاه VOIP خود را به اين مركز اعلام كنند. هر کاربر ديگری نیز توسط شماره تلفن خود به این مركز متصل مى شود و شماره اى كه قصد تماس با آن دارند را در اختيار مركز قرار داده و آی پی مقصد را دريافت مى كنند و از طريق پروتكل آن يك تماس تلفنى را آغاز مى كنند. از چنين شبكه هايى با عنوان شبكه هاى مخابراتى آينده ياد مى شود و پيش بينى مى شود كه به سرعت جايگزين شبكه هاى مخابراتى كنونى شوند. در نظر داشته باشیم که در يك مكالمه معمولى تلفنى در هر زمان تنها يكى از طرفين در حال صحبت هستند و فرد ديگر در حال شنيدن است. به علاوه زمان نهايى نيز وجود دارد كه هيچ يك از طرفين صحبت نمى كنند و براى مثال به موضوع خاصى فكر مى كنند.

 

 

امکانات شبکه :

 

این شبکه های جدید به کاربران خود این امکان را میدهد تا در هر منطقه جغرافیایی که زیر پوشش این سیستم می باشد نه تنها به تمام خدماتي كه تلفن خانگي­شان ارائه مي­دهد دسترسي داشته باشند بلکه از امکاناتی بسیار بیشتر بهره جویند. اغلب شركت­هاي تلفني سنتي هزينه سرويس­هاي اضافي را در صورت حساب مشتریان مي­گنجانند. در حالي­كه اگر از سرويس­دهنده­هاي VoIP استفاده كنيد، اين سرويس­ها استاندارد به حساب مي­آيد. به علاوه سرويس­هاي VoIP امكان بررسي پیام صوتی کاربران را از طريق اينترنت و يا توسط فايل پيوست نامه الكترونيكي كه به كامپيوتر ارسال شده است مي­دهد.

 

 

VOIP ها چیستند؟

 

VOIP در یک تعریف ساده روشی برای تبدیل سیگنالهای صوتی آنالوگ به داده های دیجیتال است. به عبارت دیگر می توان يك واسط بين تلفن هاى معمولى و شبكه هاىIP دانست. به تعریفی ذیگرعبارت است از انتقال صوت، از طریق بسته‌های آدرس پروتکل اینترنت و اینترنت. در واقع یک مجموعه از سخت‌افزار و نرم‌افزار است که ما را قادر می‌کند تا از اینترنت به عنوان واسط انتقالی برای تماس‌های تلفنی استفاده کنیم. كار دروازه هاىVOIP را تا حدى مى توان با مدم ها مقايسه كرد، با اين تفاوت كه اين دستگاه ها به صورت خودكار با دريافت شماره تلفن، نام كاربرى و كلمه عبور مى توانند به يك مرکز مخابراتی متصل شوند. اين تجهيزات از طريق پروتكل لايه درخواستی خاص مانند " آی اس پی" با مركز مخابراتى ارتباط بر قرار مى كنند.

 

 

اما در اینکه این شبکه های جدید چه آینده ای خواهد داشت به نظر من به دلیل دسترسی آسانتر و هزینه نگهداری کمتر در مقایسه با شبكه هاى مخابراتى سنتى آینده روشنتری داشته باشند، به علاوه از آنجا که كنترل ها توسط سيستم هاى نهايى انجام خواهند گرفت وابستگى به مركز مخابراتى حذف خواهد شد. اما نکته مهمتر در پويايى و تحول سريع این سیستم است. به گزارش روزنامه شرق حدود هر ۱۸ماه باید منتظر پيشرفتى در ابعاد دو برابر سابق در اين گونه سيستم ها باشيم، در حالى كه شبكه هاى مخابراتى قديمى مدت زيادى است كه همان شكل سابق را حفظ كرده اند و به ندرت دستخوش تغييرات مى شوند. نگاهى گذرا بر تاريخ تحولات شبكه هاى مخابراتى نشان مى دهد كه پس از حدود هر ۳۰ سال شاهد تحولاتى محسوس در آنها هستيم . در اینجا کوشیدم تا با طرحی انتقادی نگاهی بر روند و برآيندهاي كل تحولات شبکه های آینده تلفنی که حتی شاید به زودی نام آن نیز تغییر کند داشته باشم. این تکنولوژی جدید نیز در کشور ما با شرایط خاصی که بستر هاي نمادين بر آن تحمیل میکند وارد خواهد شد و ضعف ها، ناروآئي ها ی خود را خوهد داشت. همانطور که تا به اینجا نیز بحثهای زیادی را برای تصویب قانئنی واحد یا نظارت بیشتر در انداخته است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...