رفتن به مطلب

بلوتوث‌هايتان را خاموش كنيد !!!


saba888

ارسال های توصیه شده

جام جم آنلاين: شما در خطريد؛ خطري كه بنيان خانواده‌تان را متزلزل مي‌كند؛ خطري كه شما يا بستگانتان را تا مرز خشم، جنون، ارتكاب قتل يا خودكشي مي‌برد؛ خطري كه آبرويتان را به باد مي‌دهد و انگشت‌نمايتان مي‌كند تا خاص و عام براي عبرت هم مثال‌تان بزنند و بگويند: «بيچاره، همه اطلاعات گوشي‌اش را دزديده‌اند، حتي عكس‌هاي خصوصي‌اش را.»

 

آنچه در اين گزارش مي‌خوانيد، يك تجربه خطرناك است كه براي دركش، بايد موبايلتان را كاملا از هر نوع شماره، عكس، فيلم و پيامك خالي كنيد و قيد شماره تلفن‌تان را هم براي هميشه بزنيد، تا وارد روندي شويد كه نشانتان دهد هكر‌ها چگونه به فايل‌هاي خصوصي ديگران از طريق گوشي تلفن همراهشان، چوب حراج مي‌زنند، اما اگر شما هم از خطر كردن مي‌ترسيد، پس ماجراجويي را به خبرنگار «جام‌جم» واگذار كنيد تا ماجراي آشنايي كوتاه با يكي از هكرهاي تلفن همراه را برايتان بگويد: آشنايي من با اين هكر، برنامه‌ريزي شده نبود، او با يك گوشي تلفن همراه در دستش كه صفحه نمايشي نسبتا بزرگي داشت، تكيه داده بود به ميله سرد وسط مترو و عكس‌هايي را تماشا مي‌كرد و لبخند مي‌زد. وقتي متوجه شد نگاهم روي صفحه نمايش گوشي‌اش ثابت مانده است، اول سرگرمي محبوبش را پنهان كرد اما طولاني بودن مسيرمان، باعث شد يخ‌ها آرام‌آرام آب شوند.

 

روي صفحه نمايشگر تلفن همراه او، عكس زني جوان و بي‌حجاب بود كه شباهت زيادي به بانوي محجبه‌اي در همان واگن داشت. «چه بامزه ! اين عكس موبايلتان، كاملا شبيه آن خانمي است كه آن طرف نشسته، اين جور تصادف‌ها خيلي كم پيش مي‌ياد!» اين شروع گپ و گفت ما بود، ناشناس كم سن و سال از ته دل خنديد و گفت: «هيس! خب اين عكس همونه! موبايلش را هك كردم. تازه عكس‌هاي بيشتر هم هست ! ببين!»

 

خانم الف (خودش دلش مي‌خواست به اين نام خوانده شود) به من ياد داد كه اگر بلوتوث كسي روشن باشد يك هكر براحتي مي‌تواند همه اطلاعات گوشي او را از شماره تلفن‌ها گرفته تا عكس‌ها و پوشه‌هاي شخصي صاحب گوشي، بدزدد.

 

او گفت: «هر روز مسيري طولاني را در مترو انتخاب مي‌كنم تا براي سرگرم شدن، اطلاعات موبايل‌هاي مردم را بخوانم. هر روز بالاخره كسي پيدا مي‌شود كه بلوتوثش را روشن بگذارد. هدفم از اين كار فقط سرگرمي است و قصد اخاذي ندارم.»

 

الف، تعريف كرد كه مردم معمولا براي ردوبدل كردن فايل‌هاي صوتي و غيره با هم، سيستم بلوتوث تلفن همراهشان را در مترو روشن مي‌كنند و اگر تلفن همراه كسي مجهز به برخي نرم‌افزارهاي ويژه هك باشد، در چند ثانيه مي‌تواند از طريق ارسال بلوتوث، وارد تلفن همراه قرباني شود. الف معتقد است: «وقتي بلوتوث گوشي تلفن همراه كسي روشن باشد، يا هكر است! يا قرباني!»

 

اما هك كردن تلفن همراه با بلوتوث، تنها تخصص الف نبود، او مي‌دانست چطور بايد در نقش دختري نگران كه شارژ گوشي‌اش تمام شده است، گوشي همراه ديگران را براي تماسي فوري با مادر بيمار خيالي‌اش براي چند دقيقه امانت بگيرد و كدي را وارد كند كه از طريق آن، هزينه همه مكالمات تلفني‌اش به حساب آنها نوشته شود!

 

او توضيح داد : «با اس ام اس هم مي‌شود تلفن را هك كرد اما هنوز اين يك فقره را ياد نگرفته‌ام.» تاكنون كسي از الف شكايت نكرده است، او هيچ سابقه كيفري ندارد و اعتقاد دارد وعده برخورد با هكرهاي گوشي‌هاي همراه فقط يك بلوف پليسي است.

 

در جست‌وجوي دزدان اطلاعات

 

كسي چه مي‌داند الف امروز و دقيقا در اين ساعت، در كدام ايستگاه مترو مشغول سرگرم كردن خودش با اطلاعات خصوصي مسافران است و آيا مي‌داند سردار احمد روزبهاني، رئيس پليس امنيت اخلاقي ناجا روز گذشته در گفت‌وگو با ايسنا از افزايش برخوردهاي پليسي با باندهاي هك موبايل خبر داده است ؟

 

روزبهاني در اين گفت‌وگو، از دستگيري يك باند هك تلفن همراه خبر داد و اعلام كرد: اين گروه با سوءاستفاده از فضاهاي مجازي اقدام به هك كردن موبايل‌ها مي‌كردند.

 

او صاحبان تلفن‌هاي همراه را در هك شدن تلفن‌هايشان مقصر دانست و افزود: اخيرا با باندهايي برخورد كرده‌ايم كه از فضاهاي مجازي استفاده مي‌كنند، اما بيشتر از همه ايجاد امنيت بايد توسط صاحبان دستگاه‌ها فراهم شود؛ در وهله اول فيلم و عكس‌هايي كه مورد نياز نيست، نبايد در تلفن‌ همراه ذخيره شود و در وهله دوم نيز در صورت وجود فيلم يا عكس بايد مراقب باشند.

 

جادوي سياه هكرها

 

هرچند رئيس پليس امنيت اخلاقي ناجا، به جزئيات بيشتر و ارائه توصيه‌هايي براي جلوگيري از هك‌شدن تلفن‌هاي همراه در اين گفت‌وگو اشاره‌اي نكرده است، اما سرهنگ فريدون رهبريان، معاون مبارزه با جرايم خاص و رايانه‌اي پليس آگاهي تهران در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم، اين راه‌ها را تشريح مي‌كند.

 

رهبريان با اشاره به اين كه شايع‌ترين روش هك كردن تلفن‌هاي همراه با استفاده از سيستم بلوتوث است به دارندگان تلفن‌هاي همراه تاكيد مي‌كند: براي جلوگيري از هك شدن با اين روش، به هيچ وجه سيستم بلوتوث تلفن‌ خود را در اماكن عمومي و بخصوص مترو روشن نگذاريد و از حمل كردن اطلاعات مهم مانند عكس‌ها، فيلم‌ها و پيام‌هاي خصوصي در تلفن‌ خود خودداري كنيد.

 

او با توضيح اين كه هك كردن موبايل با استفاده از پيامك نيز ممكن است، هشدار مي‌دهد: اگر پيامكي ناشناس دريافت كرديد آن را پيش از باز كردن، پاك كنيد چون اگر فرستنده يك هكر باشد، شما با باز كردن پيام، هك خواهيد شد.

 

به گفته رهبريان، هك با بلوتوث، كور و بدون شناخت صاحب تلفن همراه است، اما هك با پيامك، كاملا هدفمند است و از طريق فردي آشنا با صاحب تلفن همراه صورت مي‌گيرد، يعني هكر با شماره‌اي ناآشنا در فاصله‌اي معين از صاحب تلفن همراه (تا شعاع 100 متري) مي‌ايستد و براي او پيامكي ناشناس مي‌فرستد و در صورتي كه قرباني، پيامك را باز كند، هكر مي‌تواند پوشه‌هاي اطلاعات خصوصي او را بدزدد.

 

روش ديگر هك كردن از زبان معاون مبارزه با جرايم خاص و رايانه‌اي پليس آگاهي تهران، با استفاده از وارد كردن يك كد در تلفن همراه طرف مقابل است. پس از وارد كردن اين كد، تلفن همراه هك مي‌شود و از آن پس همه هزينه تماس‌هاي هكر با تلفن شخصي‌اش، به حساب قرباني نوشته مي‌شود. رهبريان تاكيد مي‌كند: «تنها راهي كه براي جلوگيري از اين روش هك كردن وجود دارد، پرهيز از سپردن گوشي همراهتان به غريبه‌هاست.»

 

قانون، هكرها را هك مي‌كند؟

 

بر اساس ماده (1) قانون جرايم رايانه‌اي و خاص كه سال گذشته به تصويب رسيد، هركس به طور غيرمجاز به داده‎ها يا سيستم‎هاي رايانه‎اي يا مخابراتي كه به وسيله تدابير امنيتي حفاظت شده است دسترسي يابد، به حبس از 91 روز تا يك سال يا جزاي نقدي از 5 تا 20 ميليون ريال يا هر دو مجازات محكوم خواهد شد.

 

سرهنگ مهرداد اميدي، مديركل اداره مبارزه با جرايم خاص رايانه‌اي پليس آگاهي ناجا با استناد به اين قانون، دزدي اطلاعات شخصي افراد از طريق تلفن همراه‌شان را در گفت‌وگو با «جام‌جم»، جرم مي‌داند اما بهروز مهاجري، قاضي دادگستري تهران در اين باره نظري متفاوت دارد و مي‌گويد: مجازات هك كردن تلفن همراه ديگران، معمولا براساس اين كه چنين اقدامي با چه هدفي انجام شده است، تغيير مي‌كند. براي مثال مجازات كسي كه با هدف اخاذي اطلاعات شخصي ديگران، موبايل آنها را هك كرده است با كسي كه با هدف كلاهبرداري و انتقال هزينه تماس‌هايش چنين اقدامي كرده است فرق دارد.

 

به گفته او معمولا اگر كسي صرفا با هدف كنجكاوي در امور خصوصي ديگران موبايلشان را هك كند، مجرم محسوب نمي‌شود! هرچند با توجه به گفته‌هاي مهاجري، از ديد قانون، دزدي اطلاعات شخصي افراد از طريق تلفن همراهشان جرم نيست،‌ اما چنين عملي شايد يكي از آن مواردي باشد كه نشان مي‌دهد گاهي مرزهاي اخلاق و قانون از هم جدا مي‌شوند و اينجاست كه حتي اگر عملي، غيرقانوني محسوب نشود، دست‌كم، غيراخلاقي هست و امنيت رواني جامعه را به خطر مي‌اندازد.

 

به نظر مي‌رسد باتوجه به همه‌گير شدن اين مشكل و گسترش روزافزون آن، بايد قانونگذاران براي تدوين قوانين محكم و مجريان قانون و قوه قضاييه براي اجراي مجازات‌‌هاي بازدارنده اهتمام ويژه داشته باشند، چراكه گسترش اين پديده كيان خانواده را تهديد مي‌كند و امنيت رواني جامعه را به مخاطره مي‌اندازد.

لینک به دیدگاه
:ws3::ws3:

 

انتظار ديگه اي هم از شما نمي ره!!!:ws3:

 

اگه يه مطلب آنچناني بود سطر به سطر مي خوندي!!!:ws28:

نه خانوم الف من اين كارو نميكنم

حالا بفرماييد انگيزتون از اين كارا چيه خانوم الف:ws28::ws28::ws28:

لینک به دیدگاه
:ws28::ws28::ws28:

يعني خودتم مطلبي كه فرستادي نخوندي:ws28::ws28::ws28:

واي خدا مردم از خنده:ws28:

برو مطلب رو بخون تا ببيني خانوم الف كيه:ws28:

 

خوب من اصل مطلبو مي خونم نه اينكه اسم آدما رو حفظ كنم:ws28::ws28:

لینک به دیدگاه
نوشهته تو گوشيتون شماره كسي هم نزاريد:banel_smiley_4:يعني من الان بشينم 150 تا شماره حفظ كنم:w00:

آره عزيزم صبا خانوم اين كارو كردن شده شما هم بكن:jawdrop:

وگرنه عكساي خصوصيت پخش و پلا ميشه:icon_pf (34):

لینک به دیدگاه
آره عزيزم صبا خانوم اين كارو كردن شده شما هم بكن:jawdrop:

وگرنه عكساي خصوصيت پخش و پلا ميشه:icon_pf (34):

چه مرضي هيت يدفعه بلوتوث خاموش ميكنيم ديگه:banel_smiley_4:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...