رفتن به مطلب

بازرسی،کنترل کیفیت،تضمین کیفیت


ارسال های توصیه شده

در برخورد با برخی کارشناسان و مسئولان،اغلب مشاهده میشود که بین بعضی از اصطلاحات فنی که نشانگر فن،علم،عملیات یا حرفه ای می باشند،تفاوت چندانی قائل نیستندو صرفا بدلیل اینکه همه این اصطلاحات نقاط مشترک دارند یا بصورت مشترک با یک موضوع خاص برخورد می کنند،ماهیت این اصطلاحات را یکی می دانند.که این کاملا اشتباه است.لذا بهترین راه برای شناخت و آگاهی کامل و دقیق از ماهیت اینگونه اصطلاحات ،بحث وبررسی مشارکتی در باب آنها می باشد.

یکی از این موارد اصطلاحات بازرسی ،کنترل کیفیت و تضمین کیفیت است. در اینجا از دوستان عزیز خواهش میکنم که معنی و ماهیت عملکرد اصطلاحات زیر و تفاوتها و مشترکات و ارتباط بین آنها را بنویسند.

  1. بازرسی
  2. کنترل کیفیت
  3. تضمین کیفیت

لطفا همکاری فرمایید نظرات شما حتی اگر اشتباه هم باشد مفید واقع خواهد شد.

لینک به دیدگاه

ضمن تعریف هر کدام از این واژه ها به بیان تفاوتهای آنها هم پرداخته می شود.

 

بازرسی:مجموعه فعالیتهایی که برای رد یا قبول محصول یا خدمتی انجام میشود.در بازرسی فقط به تولید خروجی توجه می شود .اگر مطابق با ویژگیهای درخواستی باشد قبول و در غیر اینصورت رد می شود.

کنترل کیفیت:به مجموعه ای از فعالیتها گفته می شود که در طی آن تولید ارزیابی و خطاهای تولید تشخیص داده شده و رفع میگردد.کنترل کیفیت علاوه بر پیداکردن خطاها ی تولید محصول و خدمت، به رفع و تصحیح سیستم تولید با استفاده از اصل بازخور میپردازد تا در این راستا اشتباهات و خطا ها رفع گردد و کاهش پیدا کند.

 

دراینجا می توان فرق بازرسی و کنترل کیفیت را اینگونه بیان کرد که در کنترل کیفیت تمرکز بر روی نحوه تولید و عملیات تولید و محصول و خدمت نهایی است و بازخور نتایج نهایی حاصل از رد یا قبول تولید در تصحیح و توسعه تولید تاثیر می گذارد.ولی در بازرسی تمرکز و توجه فقط بر روی رد یا قبول تولید نهایی است.در کنترل کیفیت سعی میشود کیفیت بهبود پیدا کند و به ویژگیهای استاندارد دست یابد ولی در بازرسی فقط تولید نهایی برای رد و یا قبول بررسی میشود و پدیده دیگری مهم نیست.

 

تضمین کیفیت:مجموعه ای از فعالیتها که برای اطمینان ازتوسعه و گسترش و نگهداری شایسته و کافی از فر ایند طراحی شده تااطمینان حاصل شود سیستم به منظورش می رسد.به عبارتی دیگر تضمین کیفیت اطمینان می دهد که فرآیند به گونه ای طراحی شده است که از بروز خطا ها و اشتباهات در کار جلوگیری خواهد شد.

 

در اینجا فرق اصلی تضمین کیفیت و کنترل کیفیت را میتوان اینگونه بیان داشت که تضمین کیفیت به فرآیند توجه میکند و از اشتباهات پیشگیری میکند برای مثال میتوان به استقرار ایزو ها اشاره کرد.ولی کنترل کیفیت به تولید توجه داشته و اشتباهات تولید را پیدا می کندبرای مثال به کنترل کیفیت آماری در ساخت یک قطعه می توان اشاره کرد.

لینک به دیدگاه

در رابطه با بازرسی که تکلیفش معلوم است ،اما در باب اختلاف کنترل کیفیت و تضمین کیفیت موارد زیر قابل توجه است:

 

تضمین کیفیت

 

  • وظیفه تضمین کیفیت این است که از اشتباهات در تولید محصول و خدمات پیشگیری نماید.
  • تضمین کیفیت برای توسعه و گسترش و سازماندهی وضعیت فرآیند در نظر گرفته شده تا فرآیند با بهترین کیفیت عمل کند.
  • تضمین کیفیت وابسته به فرآیند است.
  • تضمین کیفیت برای تمام چرخه عمر است.
  • تضمین کیفیت اطمینان حاصل می کند که کار درست به درستی انجام می پذیرد.
  • تضمین کیفیت یک فرآیند و جریان پیشگیری کننده است.

کنترل کیفیت

 

  • وظیفه گروه کنترل کیفیت این است که اشتباهات ،خطاها و عیوب تولید را پیدا کند.
  • کنترل کیفیت ابزاری است برای گسترش و توسعه تولید.
  • کنترل کیفیت وابسته به تولید است.

  • کنترل کیفیت بر روی پیدا کردن خطاها تمرکز دارد و برای پیداکردن خطاها و تعیین کیفیت دست به آزمایش میزند.
  • کنترل کیفیت با تولید سرو کار دارد.
  • کنترل کیفیت اطمینان حاصل می کند که آنچه انجام داده اید همان بوده که انتظار داشتید.

لینک به دیدگاه

کنترل کیفیت

فیلیپ کاتلر و گری آرمسترانگ درکتاب اصول بازاریابی مفاهیم جالبی برای کیفیت بیان کردند :

 

 

 

"رضایت مشتری با کیفیت محصول و خدمات رابطه تنگاتنگ دارد .بالا بودن کیفیت موجب افزایش رضایت مشتری می گردد.

  • تعریف دقیق کیفیت عبارت است از بی عیب بودن.ولی بیشتر شرکتهای مشتری محور پا را از حد چنین تعریف محدودی از کیفیت فراتر می گذارند.آنها کیفیت را بر حسب رضایت مشتری تعریف می کنند.
  • برای مثال معاون ریاست بخش کنترل کیفیت در شرکت موتورولا(شرکتی که در زمینه تلاشهای کیفیت کامل ،درآمریکا پیشرو است)میگوید:کیفیت باید چیزی برای مشتری به ارمغان آورد.
  • تعریفی که ما درباره نقص یا عیب کالا می کنیم چنین است:اگر مشتری آن را دوست ندارد ،کالا یا محصول معیوب است.
  • به همین ترتیب جامعه کنترل کیفیت آمریکاکیفیت را اینگونه تعریف می کند:مجموع کل ویژگیها و خصوصیات یک محصول یا خدمت که بتواند نیازهای مشتری را بر آورده نماید.این تعریف مشتری محور بیانگر این است که شرکت تنها زمانی می تواند به کیفیت کامل برسد که محصولات و خدماتی را که ارائه میکند متناسب یا بیش از انتظارات مشتری باشد.

کیفیت با نیاز مشتری شروع و با رضایت او پایان می پذیرد."

لینک به دیدگاه
در برخورد با برخی کارشناسان و مسئولان،اغلب مشاهده میشود که بین بعضی از اصطلاحات فنی که نشانگر فن،علم،عملیات یا حرفه ای می باشند،تفاوت چندانی قائل نیستندو صرفا بدلیل اینکه همه این اصطلاحات نقاط مشترک دارند یا بصورت مشترک با یک موضوع خاص برخورد می کنند،ماهیت این اصطلاحات را یکی می دانند.که این کاملا اشتباه است.لذا بهترین راه برای شناخت و آگاهی کامل و دقیق از ماهیت اینگونه اصطلاحات ،بحث وبررسی مشارکتی در باب آنها می باشد.

یکی از این موارد اصطلاحات بازرسی ،کنترل کیفیت و تضمین کیفیت است. در اینجا از دوستان عزیز خواهش میکنم که معنی و ماهیت عملکرد اصطلاحات زیر و تفاوتها و مشترکات و ارتباط بین آنها را بنویسند.

  1. بازرسی
  2. کنترل کیفیت
  3. تضمین کیفیت

لطفا همکاری فرمایید نظرات شما حتی اگر اشتباه هم باشد مفید واقع خواهد شد.

 

سلام

 

ممنون از بحث خوبتون

خوب من نظراتم خیلی تخصصی نیست ولی اومدم این مطالب رو خوندم یکمی دونستم چی به چیه

 

بازرسی رو تقریبا میدونستم چون چیزی که ما از بازرسی توی ذهنا داریم همون کنترل محصول در مرحله نهایی است

 

کنترل کیفیت هم من فکر میکنم بیشتر جنبه کمی داره تا کیفی هووم؟؟

چون تا اونجایی که خوندم و اطلاع دارم اصولا نمودارها و داده های آماری رو باید داشت تا بتونیم کیفیت رو کنترل کنیم

درسته؟

یه سوال؟

اینکه میگین کنترل کیفیت وابسته بر تولید هست حالا اگر سازمان ما کارش غیر تولیدی بود چی؟

چطوری از فنون کنترل کیفیت استفاده کنیم؟

 

درمورد تضمین حقیقتا چیزی نمیدونستم چیزی که میدونستم همون ضمانت کردن محصول بود

تخصصی اطلاع نداشتم ازش

 

icon_gol.gif

لینک به دیدگاه
سلام

 

ممنون از بحث خوبتون

خوب من نظراتم خیلی تخصصی نیست ولی اومدم این مطالب رو خوندم یکمی دونستم چی به چیه

 

بازرسی رو تقریبا میدونستم چون چیزی که ما از بازرسی توی ذهنا داریم همون کنترل محصول در مرحله نهایی است

 

کنترل کیفیت هم من فکر میکنم بیشتر جنبه کمی داره تا کیفی هووم؟؟

چون تا اونجایی که خوندم و اطلاع دارم اصولا نمودارها و داده های آماری رو باید داشت تا بتونیم کیفیت رو کنترل کنیم

درسته؟

یه سوال؟

اینکه میگین کنترل کیفیت وابسته بر تولید هست حالا اگر سازمان ما کارش غیر تولیدی بود چی؟

چطوری از فنون کنترل کیفیت استفاده کنیم؟

 

درمورد تضمین حقیقتا چیزی نمیدونستم چیزی که میدونستم همون ضمانت کردن محصول بود

تخصصی اطلاع نداشتم ازش

 

icon_gol.gif

بله کنترل کیفیت وابسته به تولید هست. سازمانها رو میتونیم به دو دسته تقسیم کنیم یکی سازمانهای تولید محصول یا کالا و دیگری سازمانهای خدماتی که خدمات ارائه میدن،مثل هتل،بیمه ،بیمارستان ... که اصطلاحا وقتی کلی بحث میشه همه اینها رو میگن تولید . به معنی تولید محصول یا کالا و دیگری تولید خدمات.البته خیلی جاها هم تولید را اختصاصی برای تولید محصول بکار میبرن،بستگی به متن داره.اغلب در ترجمه ها تولید روهم برای محصول و هم خدمت بکار میبرن.

فکر کنم منظور از سوالت این باشه که آیا برای ارائه خدمات هم کنترل کیفیت وجود داره یا نه؟

جوابش اینه که بله وجود داره .کیفیت ارائه خدمات هم باید کنترل و بهبود داده بشه تا رضایت مشتریو جلب کنه.

 

تضمین کیفیت فقط به معنی ضمانت کردن محصول نیست بلکه یعنی طراحی و برنامه ریزی درست ،اصولی و مناسب در کل سازمان برای پیشگیری از بوجود آمدن اشتباه وارائه کار درست که درنهایت محصول یا خدمات با کیفیت و بدون خطابا پشتیبانی خوب به مشتری ارائه بده.

لینک به دیدگاه
بله کنترل کیفیت وابسته به تولید هست. سازمانها رو میتونیم به دو دسته تقسیم کنیم یکی سازمانهای تولید محصول یا کالا و دیگری سازمانهای خدماتی ،که خدمات ارائه میدن،مثل هتل،بیمه بیمارستان ... که اصطلاحا وقتی کلی بحث میشه همه اینها رو میگن تولید . به معنی تولید محصول یا کالا و دیگری تولید خدمات.البته خیلی جاها هم تولید را اختصاصی برای تولید محصول بکار میبرن،بستگی به متن داره.اغلب در ترجمه ها تولید و برای محصول و خدمت بکار میبرن.

فکر کنم منظورت از سوالت این باشه که آیا برای ارائه خدمات هم کنترل کیفیت وجود داره یا نه؟

جوابش اینه که بله وجود داره .کیفیت ارائه خدمات هم باید کنترل و بهبود داده بشه.

 

تضمین کیفیت هم فقط به معنی ضمانت کردن محصول نیست بلکه یعنی طراحی و برنامه ریزی درست ،اصولی و مناسب در کل سازمان برای پیشگیری از بوجود آمدن اشتباه در تولید و ارائه آن به مشتری.

ممنون

 

حالا ما برای کنترل کیفیت ابزارهای زیادی داریم مثل همین نمودارها و ایزو و ...

برای تضمین هم ابزار خاصی هست؟یا نه صرفا تجربه و مهارت برنامه ریز و طراح میتونه کافی باشه؟

لینک به دیدگاه
ممنون

 

حالا ما برای کنترل کیفیت ابزارهای زیادی داریم مثل همین نمودارها و ایزو و ...

برای تضمین هم ابزار خاصی هست؟یا نه صرفا تجربه و مهارت برنامه ریز و طراح میتونه کافی باشه؟

:icon_gol:خانم مدیر اگه میشه پست قبلیو دوباره بخون کمی ویرایشش کردم؟:icon_gol:

اما جواب سوالتون:

نمودارهاو کاربردآمار و احتمالات مربوط به کنترل کیفیته. ولی ایزو ها مربوط به تضمین کیفیت هست .

برای کنترل کیفیت نمونه گیری میکنیم میدیم آزمایشگاه . ولی برای تضمین کیفیت سیستمهای استاندارد مثل ایزو ها رو پیاده میکنیم.

لینک به دیدگاه
:icon_gol:خانم مدیر اگه میشه پست قبلیو دوباره بخون کمی ویرایشش کردم؟:icon_gol:

اما جواب سوالتون:

نمودارهاو کاربردآمار و احتمالات مربوط به کنترل کیفیته. ولی ایزو ها مربوط به تضمین کیفیت هست .

برای کنترل کیفیت نمونه گیری میکنیم میدیم آزمایشگاه . ولی برای تضمین کیفیت سیستمهای استاندارد مثل ایزو ها رو پیاده میکنیم.

خوندم مهرداد عزیز

 

اوکی

 

پس این درس مدیریت کیفیت و بهره وری مربوط به تضمین میشه؟؟چون ما با ایزوها تو این درس آشنا شدیم

 

ممنون23741ydl5zbmguz.gif

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...