مجید بهره مند 43111 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 خرداد، ۱۳۹۴ خوب میریم سراغ مدیر سایت اقای مهدی عارف :banel_smiley_52::banel_smiley_52: تفاوت آی سی های high امپدانس و low امپدانس چی هست؟؟ راه اندازیون چه تفاوتی باهم داره.یی برعکس دیگری ست؟! دوستان سوالهای دیگه ای هم داشتن که بالای این پست هست من دیگه تکرار نمی کنم 6 لینک به دیدگاه
مجید بهره مند 43111 اشتراک گذاری ارسال شده در 17 خرداد، ۱۳۹۴ مبدل حرارتی پوسته و لوله( Shell and tube heat exchanger) نوعی مبدل حرارتیه که کاربرد وسیعی در صنایع شیمیایی مانند واحدهای تقطیر نفت خام داره.این مبدل از یک مخزن استوانهای شکل بزرگ (پوسته) در فشار بالا و تعدادی لوله در داخل آن تشکیل شده ومایع در داخل لولهها حرکت میکند و بخار داغ بر روی لولهها و درون پوسته جریان داره. به علت تعداد زیاد این لولهها و سطح تماس بالایی که ایجاد میکند،حرارت بخار به مایع داخل لوله منتقل شده و مایع را به جوش میآورد. پس سیال سرد در لوله و سیال گرم در پوسته جریان داره:| از مهدی عارف بپرس مثل اینکه اقای عارف سخت مشعول هستند و وقت نمیکنند سر بزنند اگه میشه بگید از یک نفر دیگه بپرسم :gnugghender: 5 لینک به دیدگاه
Just Mechanic 27854 اشتراک گذاری ارسال شده در 17 خرداد، ۱۳۹۴ مثل اینکه اقای عارف سخت مشعول هستند و وقت نمیکنند سر بزنند اگه میشه بگید از یک نفر دیگه بپرسم :gnugghender: hc ldkh d,std مهدی رو داریم براش از مینا یوسفی بپرس 6 لینک به دیدگاه
Farnoosh Khademi 20023 اشتراک گذاری ارسال شده در 17 خرداد، ۱۳۹۴ عجب مسابقه ی جالبیه. نمیدونم چرا تا حالا این تاپیکو ندیدم. 5 لینک به دیدگاه
مجید بهره مند 43111 اشتراک گذاری ارسال شده در 17 خرداد، ۱۳۹۴ خوب سوال بعدی رو از مدیر روابط عمومی خانم مینا یوسفی میپرسم :gnugghender: چون رشتتون رو زدین سایر موارد و چون حدس میزنم رشتتون به معماری باشه یک سوال می پرسم در مورد نور و ارتفاع در موزه و معماری خود موزه یک مقداری توضیح بدین 6 لینک به دیدگاه
Mina Yousefi 24161 اشتراک گذاری ارسال شده در 18 خرداد، ۱۳۹۴ خوب سوال بعدی رو از مدیر روابط عمومی خانم مینا یوسفی میپرسم :gnugghender: چون رشتتون رو زدین سایر موارد و چون حدس میزنم رشتتون به معماری باشه یک سوال می پرسم در مورد نور و ارتفاع در موزه و معماری خود موزه یک مقداری توضیح بدین : ) حدس اتون اشتباه بوده ولی من جواب میدم تو یه پست دیگه کامل و جامع 4 لینک به دیدگاه
Mina Yousefi 24161 اشتراک گذاری ارسال شده در 18 خرداد، ۱۳۹۴ تعریف موزه موزه (به فرانسوی: musée)، موزیم (به انگلیسی: museum) یا آثارخانه به مکان خاصی که در آن مجموعهای از آثار باستانی و صنعتی و اشیاء با ارزش را به معرض نمایش میگذارند، گفته میشود. ۱۸ می مصادف با ۲۸ اردیبهشت روز جهانی موزه است. شورای بین المللی موزه که زیر نظر یونسکو فعالیت میکند در بند سه و چهار اساسنامه خود موزه را اینگونه تعریف کردهاست: «موزه مؤسسهایست دائمی و بدون هدف مادی که درهای آن به روی همگان باز است و در خدمت جامعه و پیشرفت آن فعالیت میکند. هدف موزهها، تحقیق در آثار و شواهد بهجایمانده انسان و محیط زیست او، گردآوری آثار، حفظ و بهرهوری معنوی و ایجاد ارتباط بین این آثار، به ویژه به نمایش گذاردن آنها به منظور بررسی و بهره معنوی است. ---------- روش های نور پردازی در موزه شی و معماری هر دو به نور زنده هستند. پیکاسو نور را ابزاری برای اندازه گیری در دنیای شکل ها می دانست، در یک موزه از عملکردی مظاعف برخوردار است، چون باید شی و محیط اطراف آن را با هم تقسیم کند. چنانچه هر یک از این عملکردها انجام نشود، انسجام فضایی از بین می رود.نور قادر است پیام های فراوانی را ارسال کند که تاثیرات احتمالی آن عبارتست از: راهنمایی کردن، آگاهی دادن، جدا کردن و بهم پیوستن، مخفی یا آشکار کردن، بزرگ و کوچک کردن و تولیدی شادی یا اندوه. استفاده ناشیانه از نور می تواند سبب تحریف فضا شود. از اینرو نورپردازی باید در جهت تاکید بر واقعیت باشد و نباید با استفاده از شیشه رنگی، سطوح انعکاسی و غیره، رنگ ها را تغییر داد.روشنایی موزه متناسب با آمادگی بازدیدکننده، سبب واکنش وی شده و ممکن است موجب تحرک یا خستگی وی شود. است بنحوی که سایه روشن های نورانی شدید و سریعاً متغیر، حتی زرد موجب خستگی بصری یا عصبی شدن بازدیدکننده می شوند. میزان روشنایی عمومی باید به اندازه ای باشد که از کنتراست بیش از حد اجتناب شود. در مواردی که میزان افزایش یا کاهش روشنایی سریع و زیاد است، باید یک منطقه واسطه تطبیقی یا انتقالی فراهم شود، بنحوی که بازدیدکننده قادر باشد، به سطح جدید روشنایی عادت کند. کنتراست برای درک محیط لازم است، اما در موزه باید هوشمندانه تنظیم شود. بنحوی که همه اشیا و سطوح هم اندازه در میدان دید، تاحد ممکن به یک نسبت روشن شوند.خیرگی چشم، زمانی اتفاق می افتد که شی روشن شده تحت تاثیر حضور عمل روشنتر در میدان دید قرار گیرد. چشم، خیرگی در نور روز را بهتر از نور مصنوعی تحمل می کند. زیرا در هنگام روز منبع روشنایی بالاتر است. چنانچه حذف منبع خیرگی ممکن نباشد، باید سطح روشنایی عمومی را افزایش داد.فشار چشم از طریق خیرگی، نقش مهمی در معماری موزه دارد. فشار چشم ممکن است نه تنها در رابطه شی، بلکه در فضای نمایشگاه، هرجا که میدان دید دارای کنتراست های شدید است، بروز کند. جهت نور بر طراحی کلی موزه تاثیر عمده ای دارد و از اینرو زوایه تابش نور باید مورد مطالعه قرار گیرد. نوری که بطور مایل نسبت به مسیر دید از بالا و از کنار می آید، ادارک را تسهیل می کند. در حالیکه در همان محور خط دید، نور هیچگونه کنتراستی ایجاد نکرده و سبب تحریف ادارک می شود. این ملاحظات نه تنها در مورد اشیا سه بعدی، بلکه در مورد نقاشی های دارای سطح ضخیم نیز صادق است. نورپردازی طبیعی (نور روز): روشنایی طبیعی علیرغم تنوع در طول زمان و مشکلاتی که در مکان های مختلف دارد، به دلایل فیزیولوژیکی و همچینین اقتصادی، هنوز بهترین وسیله روشنایی است. و هرجا که شرایط نگهداری و حفاظت از اشیا اجازه دهد، ارجحیت با نور روز است از اینرو در هنگام طراحی موزه باید از این منبع روشنایی بهترین استفاده را نمود. و این در شرایطی است که ممکن است از برخی از کیفیات ساختمانی چشم پوشی شود جهت نور ممکن است از بالا (عمودی) یا از پهلو (افقی) باشد مدتهاست که ارزش نورپردازی از بالا در طراحی موزه ها استفاده می شود و امتیازاتی نیز برای آن قایل هستند. الف – نورپردازی از بالا روشی است راحتر و ثابت تر در نورپردازی و کمتر در معرض موانع جنبی در داخل و خارج از سالن مانند ساختمان های دیگر و درختان قرار می گیرد. ب - نوری که از بالا به تصاویر و یا سایر اشیا به نمایش گذارده می تابد، قابل تنظیم است و تامین کافی و یکنواختآن دیدی بسیار مناسب با حداقل بازتاب و یا انحراف به وجود می آورد . ج - امکان به نمایش گذاشتن اشیا بیشتری را در فضای نمایشگاه امکان پذیر می سازد. د - با توجه به حذف پنجره ها و کاهش راه های ارتباطـی، فضـای نمایشگـاه از امنیـت بیـشتری بـرخـوردار شده وتمهیدات امنیتی نیزکاهش می یابد. نورپردازی از بالا در عین حال از امتیازات فنی نیز برخوردار است که می توان آنها را با اقدامات فنی و ساختمانی تاحدودی کاهش داد. از جمله این مسایل به موارد زیر می توان اشاره نمود : 1 – زیادی تابش نور سبب پراکندن اشعه های نور به صورت نامنظم و یکنواخـت است و از اینرو انتشـارات آن معمولاً به وسیله کرکره های آفتابگیر تعدیل می شود. 2 - استفاده از نورگیرها و پنجره های سقفی سبب افزایش وزن بام، پوشیده شدن پنجره ها از گرد و غبار، خطر شکستن شیشه ها، نفوذ آب باران، انقباض در اثر رطوبت، تابیدن و انتشار گرما می شود. نورپردازی جانبی (افقی): اینگونه نورپردازی از طریق پنجره ها و نورگیرهای معمولی و اشکال و ابعاد مختلف در مکان های مناسب و دیوارها انجام می شود. پنجره ها و نورگیرها معمولاً یا در ارتفاعی که بازدیدکننده قادر به دیدن محوطه بیرون باشد و یا در ارتفاع بالاتر نصب می شود دیوارهایی که پنجره ها با ارتفاع معمولی بر روی آنها نصب شده غالباً بدون استفاده هستند و علاوه برآن اشیا بر روی دیوار مقابل این پنجره ها نصب شده اند نیز به خاطر وجود نور از مقابل دارای انعکاس هستند که مانع دید کامل و روشن می گردد با این وجود، اینگونه پنجره ها برای اشیایی که روی دیگر دیوارها و در زاویه ای درست نسبت به منبع نور قرار دارند، نور مناسب و دلپذیر به وجود می آورند و همچنین با استقاده از شیشه شفاف برای اینگونه پنجره ها، مناظر جانبی محوطه موزه برای بازدیدکننده قابل رؤیت می گردد این امر موجب استراحت چشم و تنوع فضای نمایشگاه می گردد.استفاده از نورگیرهایی که در ارتفاع بالا قرار دارند، نور بیشتری را تامین می کنند که مشابه نورگیری های سقفی نیز هست و در عین حالا امکان استفاده بهتر از دیوارها را نیز فراهم می سازد. در این شرایط باید سطح و ارتفاع نمایشگاه زیاد باشد تا سبب خیرگی چشم بازدیدکننده نشود از اینرو افزایش هزینه ساختمان غیرقابل اجتناب می گردد.استفاده از روش های فوق می باید در ارتباط با استفاده صحیح از کف فضای نمایش، ترتیب و توالی آنها و با توجه به ابعاد و عمق آنها انجام پذیرد و هدف ایجاد بهترین منبع نور و بدست آوردن نورپردازی یکسان در کل فضای نمایشگاه است. امروزه منابع نوری که از پهلو و بالا سرچشمه می گیرند. معمولاً در فضای نمایشگاه با یکدیگر ادغام شده و دیگر مثل دهه های گذشته مسئله انتخاب یکی از آنها وجود ندارد.با توجه به تغییر ساعت و شرایط نور طبیعی کنترل زاویه نور امری غیرممکن است، از اینرو لازم است از گرفتن نور مستقیم حتی الامکان اجتناب ورزید بخصوص که تماس مستقیم با بیرون بنا تاثیری فوری بر درجه حرارت دمای داخل می گذارد. از اینرو برای تامین روشنایی عمومی فضای موزه، معمولاً از نور غیرمستقیم استفاده می شود البته اگر این نور به تنهایی مورد استفاده قرار گیرد، تاثیر تعدیل کننده روانی دارد که باید به تاثیر آن در مجموعه های نمایشی توجه داشت. به عنوان مثال ایجاد یک فضای روحانی.نورپردازی غیر مستقیم معمولاً از طریق سطوحی تامین می شود که قدرت انعکاس متفاوتی دارند. استفاده از انواع سطوح احساس بازدیدکننده را نسبت به فضا کاملاً تغییر می دهد و از اینرو توصیه کلی در این رابطه به نوع مجموعه های نمایشی در موزه بستگی دارد. نور مصنوعی: ملاحظات تکنیکی و مشکلات نگهداری مربوط به استفاده از نور مصنوعی از جمله عوامل موثر برکاهش کاربرد نورمصنوعی در موزه ها بوده است. نور مصنوعی از منابع نقطه ای یا خطی تامین می شود و از اینرو چون سطوح تعدیل کننده شدت آن با نور موزه قابل مقایسه نیست، لذا دستیابی به شرایط مشابه نور روز نیز تا میزان محدودی امکان پذیر است.شدت و ترکیب خطی نور مصنوعی تا حدود زیادی قابل تنظیم است و از اینرو منابع نور را به نحو قابل انعطافی می توان تنظیم نمود ولی درعین حال استفاده از نور مصنوعی سبب ایجاد مشکلاتی نیز می شود. یکنواختی، مشکلات مربوط به نحوه توزیع سایه و روشن ها در دامنه دید، و افزایش دمای حاصل بخصوص در مواردی که از لامپهای گداخته استفاده دیده می شود ازجمله اینگونه مسائل هستند. از آن گذشته نور طبیعی، فضا را از نوری تنظیم شده و متعادل سرشار می کند که به روش مصنوعی تنها از طریق یک نور مصنوعی بسیار قوی که سطح وسیعی را پوشش دهد، امکانپذیر است از اینرو به هر شکل، استفاده از نورپردازی مجزای اشیا، بدلیل اختلاف شدت با نور عمومی، چشم را خسته می کند. در موزه ای که از نور طبیعی استفاده می شود، شیوه طراحی این وسایل از اهمیت بسیاری برخوردار است و کنترل خودکار آنها برای تعیین عملکرد خوب، ترجیح دارد. تامین امکانات مناسب فضایی جهت محافظت اشیا در مقابل رطوبت و نور در معماری موزه با توجه به شرایط مختلف آب و هوایی و نورپردازی موزه از طرق مختلف زیر قابل طرح و بررسی است. الف – تهویه طبیعی موزه و با استفاده از نور روز: در این شرایط نور مصنوعی صرفاً برای کمک به نور طبیعی استفاده می شود و باید تلاش نمود احتیاجات اصلی ساختمان از طریق انطباق و هماهنگی معماری آن با خصوصیات آب و هوایی منطقه ای که در آن مستقر است تامین شود. از جمله این گونه تجهیزات که در طراحی ساختمان موزه ها می توان پیش بینی نمود می توان به موارد زیر اشاره کرد : - هماهنگی اندازه و موقعیت بازشوها، بخصوص در ارتباط با میزان رطوبت و انعکاس نور و گرما. - تعیین ابعاد فضاها بر مبنای آب و هوا، به عنوان مثال: فضاهایی با ارتفاع بلند در آب و هوای گرم، در جریان طبیعی هوا (به صورت افقی یا عمودی) موثرند. - استفاده از تکنیک های ساختمانی مناسب جهت تامین عایق های متناسب با شرایط اقلیمی محل. انطباق خصوصیات معماری موزه با شرایط اقلیمی امکان کسب نتایج مطلوبی را به وجود می آورد و از جمله امتیازات روش عدم وجود خرابی مکانیکی و کاهش هزینه احداث و نگهداری ساختمان است. ب - تهویه مصنوعی و نور روز: به طور کلی اصل بر تبعیت از مهمترین قوانین هماهنگی معماری موزه با شرایط آب و هوایی است و فقط در این شرایط است که دستگاه تهویه مطبوع مکانیکی نیز توصیه می گردد. از آنجا که استفاده از نور روز ارجحیت دارد. دستگاه تهویه مطبوع باید به وظایف زیر عمل کند: - امکان استفاده از حداکثر مزایای نور روز و مقابله با نوسانات آن. - جبران کردن تغییرات ناگهانی دما که مواد ساختمانی (مثل شیشه) قادر به جذب آن نیستند. - در اکثر موارد، غلبه بر گرما و سرما. - برقراری جریان هوای تازه از نقطه نظر فنی توصیه می شود که تهویه مصنوعی ساختمان بر طبق خصوصیات متفاوت محیطی و نحوه کاربرد آن–که اشیا و بخش های مختلف موزه را شامل می شود- انجام شود .عناصر تاسیساتی مانند: رادیاتورها، کانال های تهویه نیز می باید در زمینه پشت اشیا نمایشی قرار گرفته و یا در پشت دیوار با سقف کاذب مخفی شده و در معرض دید نباشند. ج - تهویه مطبوع و نور مصنوعی: پیشرفت های فنی در امر خلق یک محیط مصنوعی، اکنون به مرحله ای رسیده است که امکان تامین مصنوعی نورپردازی و شرایط جوی را به طور کامل فراهم ساخته است. در این شرایط ثبات، انعطاف پذیری و نظم را می توان در چارچوب فضایی موزه تامین نمود. از جمله دیوارهای خارجی می توانند کاملاً بسته بوده و بخوبی عایق شوند و در صورت وجود اشعه های نامطلوب نور، می تواند دقیقتر از نور روز بررسی و درمان کرد.بین موزه هایی که از نور روز استفاده می کنند و موزه هایی که نور مصنوعی را به کار می برند، تفاوت بسیاری است. در اینگونه موزه ها در صورت چند طبقه بودن ساختمان آنها، امکان نورگیری کامل موزه در طبقات پایین تر و یا در منطقه میانی آنها وجود ندارد. از اینرو در این گونه موزه ها می باید طبقات مختلف هر یک به میزان قابل توجهی عقب نشینی داشته باشند. در حالی که در موزه ای که از نور مصنوعی استفاده می کند، از آنجا که بیشترین تاکید بر شی نمایشی است و بازدیدکننده و اکثر اشیا نمایشی باید محیط طبیعی خود را با محیط مصنوعی موزه عوض کنند، از این رو معماری موزه از فضایی بزرگ، قابل تغییر و تفسیر و بسیار قابل انعطاف تشکیل می شود. تامین نورفضاهای نمایشگاه: برای ایجاد اشیا مختلف نمی توان میزان روشنایی قطعی را مشخص نمود. از اینرو لازم است تا از نظرات کارشناسی جهت تامین روشنایی فضایی نمایشگاه متناسب با نوع اشیا و مجموعه های نمایشی استفاده نمود. به عنوان مثال میزان روشنایی برای تامین نور دائمی در طول ساعات استفاده از موزه از 50 لوکس بر روی اشیا حساس نباید تجاوز کند بطور مثال تابلوهای نقاشی، منسوجات و. . .). انبارها: روشنایی دائمی در فضاهای نگهداری اشیا باید به حداقل برسد ولی در عین حال کلیه بخش ها در این قبیل فضاها می باید از نظر روشنایی مستقل باشند از اینرو پیش بینی کلیدهای برق در فاصله هر 4 الی 6 متر در سطح انبارها ضروری است در انبارهایی که بازدید از آنها همراه با کنترل و نظارت است، میزان روشنایی در حدود 150 لوکس ضروری است. تامین نور کتابخانه و فضاهای پژوهشی: برای تامین نور مناسب در لبه های عمودی قفسه های کتاب و سایر وسایل نمایش اطلاعات، تامین 150 لوکس روشنایی ضروری است در قسمت مطالعه، پریزهای برق برای کامپیوتر، هدفون، دستگاه میکرو فیلم خام متناسب با نیازهای کتابخانه، باید پیش بینی شود. در این قسمت لازم است تا اشعه ماورای بنفش را از نورهای موجود و منابع نور مصنوعی در دسترس به طریقی خارج شود. کیفیت نور از تابش مستقیم به دور باشد و انعکاسات سایه پرداز ایجاد نکند. از اینرو لازم است تا با انتخاب لامپ های مناسب دقت بسیار در زمینه کیفیت نور مورد نیاز اعمال شود. روشنایی مورد نیاز در حدود 300 الی 500 لوکس برحسب نوع فعالیتهای پژوهشی و مطالعه ضروری است. کارگاه ها: میزان روشنایی در فضای کارگاه ها به میزان 750 – 500 لوکس بر روی میز کار و سایر محوطه های کار در کارگاه ها است. در شرایطی که میزان روشنایی می باید افزایش یابد. باید با کارشناس مربوطه مشورت نمود. 4 لینک به دیدگاه
مجید بهره مند 43111 اشتراک گذاری ارسال شده در 18 خرداد، ۱۳۹۴ تعریف موزه موزه (به فرانسوی: musée)، موزیم (به انگلیسی: museum) یا آثارخانه به مکان خاصی که در آن مجموعهای از آثار باستانی و صنعتی و اشیاء با ارزش را به معرض نمایش میگذارند، گفته میشود. ۱۸ می مصادف با ۲۸ اردیبهشت روز جهانی موزه است. شورای بین المللی موزه که زیر نظر یونسکو فعالیت میکند در بند سه و چهار اساسنامه خود موزه را اینگونه تعریف کردهاست: «موزه مؤسسهایست دائمی و بدون هدف مادی که درهای آن به روی همگان باز است و در خدمت جامعه و پیشرفت آن فعالیت میکند. هدف موزهها، تحقیق در آثار و شواهد بهجایمانده انسان و محیط زیست او، گردآوری آثار، حفظ و بهرهوری معنوی و ایجاد ارتباط بین این آثار، به ویژه به نمایش گذاردن آنها به منظور بررسی و بهره معنوی است. ---------- روش های نور پردازی در موزه شی و معماری هر دو به نور زنده هستند. پیکاسو نور را ابزاری برای اندازه گیری در دنیای شکل ها می دانست، در یک موزه از عملکردی مظاعف برخوردار است، چون باید شی و محیط اطراف آن را با هم تقسیم کند. چنانچه هر یک از این عملکردها انجام نشود، انسجام فضایی از بین می رود.نور قادر است پیام های فراوانی را ارسال کند که تاثیرات احتمالی آن عبارتست از: راهنمایی کردن، آگاهی دادن، جدا کردن و بهم پیوستن، مخفی یا آشکار کردن، بزرگ و کوچک کردن و تولیدی شادی یا اندوه. استفاده ناشیانه از نور می تواند سبب تحریف فضا شود. از اینرو نورپردازی باید در جهت تاکید بر واقعیت باشد و نباید با استفاده از شیشه رنگی، سطوح انعکاسی و غیره، رنگ ها را تغییر داد.روشنایی موزه متناسب با آمادگی بازدیدکننده، سبب واکنش وی شده و ممکن است موجب تحرک یا خستگی وی شود. است بنحوی که سایه روشن های نورانی شدید و سریعاً متغیر، حتی زرد موجب خستگی بصری یا عصبی شدن بازدیدکننده می شوند. میزان روشنایی عمومی باید به اندازه ای باشد که از کنتراست بیش از حد اجتناب شود. در مواردی که میزان افزایش یا کاهش روشنایی سریع و زیاد است، باید یک منطقه واسطه تطبیقی یا انتقالی فراهم شود، بنحوی که بازدیدکننده قادر باشد، به سطح جدید روشنایی عادت کند. کنتراست برای درک محیط لازم است، اما در موزه باید هوشمندانه تنظیم شود. بنحوی که همه اشیا و سطوح هم اندازه در میدان دید، تاحد ممکن به یک نسبت روشن شوند.خیرگی چشم، زمانی اتفاق می افتد که شی روشن شده تحت تاثیر حضور عمل روشنتر در میدان دید قرار گیرد. چشم، خیرگی در نور روز را بهتر از نور مصنوعی تحمل می کند. زیرا در هنگام روز منبع روشنایی بالاتر است. چنانچه حذف منبع خیرگی ممکن نباشد، باید سطح روشنایی عمومی را افزایش داد.فشار چشم از طریق خیرگی، نقش مهمی در معماری موزه دارد. فشار چشم ممکن است نه تنها در رابطه شی، بلکه در فضای نمایشگاه، هرجا که میدان دید دارای کنتراست های شدید است، بروز کند. جهت نور بر طراحی کلی موزه تاثیر عمده ای دارد و از اینرو زوایه تابش نور باید مورد مطالعه قرار گیرد. نوری که بطور مایل نسبت به مسیر دید از بالا و از کنار می آید، ادارک را تسهیل می کند. در حالیکه در همان محور خط دید، نور هیچگونه کنتراستی ایجاد نکرده و سبب تحریف ادارک می شود. این ملاحظات نه تنها در مورد اشیا سه بعدی، بلکه در مورد نقاشی های دارای سطح ضخیم نیز صادق است. نورپردازی طبیعی (نور روز): روشنایی طبیعی علیرغم تنوع در طول زمان و مشکلاتی که در مکان های مختلف دارد، به دلایل فیزیولوژیکی و همچینین اقتصادی، هنوز بهترین وسیله روشنایی است. و هرجا که شرایط نگهداری و حفاظت از اشیا اجازه دهد، ارجحیت با نور روز است از اینرو در هنگام طراحی موزه باید از این منبع روشنایی بهترین استفاده را نمود. و این در شرایطی است که ممکن است از برخی از کیفیات ساختمانی چشم پوشی شود جهت نور ممکن است از بالا (عمودی) یا از پهلو (افقی) باشد مدتهاست که ارزش نورپردازی از بالا در طراحی موزه ها استفاده می شود و امتیازاتی نیز برای آن قایل هستند. الف – نورپردازی از بالا روشی است راحتر و ثابت تر در نورپردازی و کمتر در معرض موانع جنبی در داخل و خارج از سالن مانند ساختمان های دیگر و درختان قرار می گیرد. ب - نوری که از بالا به تصاویر و یا سایر اشیا به نمایش گذارده می تابد، قابل تنظیم است و تامین کافی و یکنواختآن دیدی بسیار مناسب با حداقل بازتاب و یا انحراف به وجود می آورد . ج - امکان به نمایش گذاشتن اشیا بیشتری را در فضای نمایشگاه امکان پذیر می سازد. د - با توجه به حذف پنجره ها و کاهش راه های ارتباطـی، فضـای نمایشگـاه از امنیـت بیـشتری بـرخـوردار شده وتمهیدات امنیتی نیزکاهش می یابد. نورپردازی از بالا در عین حال از امتیازات فنی نیز برخوردار است که می توان آنها را با اقدامات فنی و ساختمانی تاحدودی کاهش داد. از جمله این مسایل به موارد زیر می توان اشاره نمود : 1 – زیادی تابش نور سبب پراکندن اشعه های نور به صورت نامنظم و یکنواخـت است و از اینرو انتشـارات آن معمولاً به وسیله کرکره های آفتابگیر تعدیل می شود. 2 - استفاده از نورگیرها و پنجره های سقفی سبب افزایش وزن بام، پوشیده شدن پنجره ها از گرد و غبار، خطر شکستن شیشه ها، نفوذ آب باران، انقباض در اثر رطوبت، تابیدن و انتشار گرما می شود. نورپردازی جانبی (افقی): اینگونه نورپردازی از طریق پنجره ها و نورگیرهای معمولی و اشکال و ابعاد مختلف در مکان های مناسب و دیوارها انجام می شود. پنجره ها و نورگیرها معمولاً یا در ارتفاعی که بازدیدکننده قادر به دیدن محوطه بیرون باشد و یا در ارتفاع بالاتر نصب می شود دیوارهایی که پنجره ها با ارتفاع معمولی بر روی آنها نصب شده غالباً بدون استفاده هستند و علاوه برآن اشیا بر روی دیوار مقابل این پنجره ها نصب شده اند نیز به خاطر وجود نور از مقابل دارای انعکاس هستند که مانع دید کامل و روشن می گردد با این وجود، اینگونه پنجره ها برای اشیایی که روی دیگر دیوارها و در زاویه ای درست نسبت به منبع نور قرار دارند، نور مناسب و دلپذیر به وجود می آورند و همچنین با استقاده از شیشه شفاف برای اینگونه پنجره ها، مناظر جانبی محوطه موزه برای بازدیدکننده قابل رؤیت می گردد این امر موجب استراحت چشم و تنوع فضای نمایشگاه می گردد.استفاده از نورگیرهایی که در ارتفاع بالا قرار دارند، نور بیشتری را تامین می کنند که مشابه نورگیری های سقفی نیز هست و در عین حالا امکان استفاده بهتر از دیوارها را نیز فراهم می سازد. در این شرایط باید سطح و ارتفاع نمایشگاه زیاد باشد تا سبب خیرگی چشم بازدیدکننده نشود از اینرو افزایش هزینه ساختمان غیرقابل اجتناب می گردد.استفاده از روش های فوق می باید در ارتباط با استفاده صحیح از کف فضای نمایش، ترتیب و توالی آنها و با توجه به ابعاد و عمق آنها انجام پذیرد و هدف ایجاد بهترین منبع نور و بدست آوردن نورپردازی یکسان در کل فضای نمایشگاه است. امروزه منابع نوری که از پهلو و بالا سرچشمه می گیرند. معمولاً در فضای نمایشگاه با یکدیگر ادغام شده و دیگر مثل دهه های گذشته مسئله انتخاب یکی از آنها وجود ندارد.با توجه به تغییر ساعت و شرایط نور طبیعی کنترل زاویه نور امری غیرممکن است، از اینرو لازم است از گرفتن نور مستقیم حتی الامکان اجتناب ورزید بخصوص که تماس مستقیم با بیرون بنا تاثیری فوری بر درجه حرارت دمای داخل می گذارد. از اینرو برای تامین روشنایی عمومی فضای موزه، معمولاً از نور غیرمستقیم استفاده می شود البته اگر این نور به تنهایی مورد استفاده قرار گیرد، تاثیر تعدیل کننده روانی دارد که باید به تاثیر آن در مجموعه های نمایشی توجه داشت. به عنوان مثال ایجاد یک فضای روحانی.نورپردازی غیر مستقیم معمولاً از طریق سطوحی تامین می شود که قدرت انعکاس متفاوتی دارند. استفاده از انواع سطوح احساس بازدیدکننده را نسبت به فضا کاملاً تغییر می دهد و از اینرو توصیه کلی در این رابطه به نوع مجموعه های نمایشی در موزه بستگی دارد. نور مصنوعی: ملاحظات تکنیکی و مشکلات نگهداری مربوط به استفاده از نور مصنوعی از جمله عوامل موثر برکاهش کاربرد نورمصنوعی در موزه ها بوده است. نور مصنوعی از منابع نقطه ای یا خطی تامین می شود و از اینرو چون سطوح تعدیل کننده شدت آن با نور موزه قابل مقایسه نیست، لذا دستیابی به شرایط مشابه نور روز نیز تا میزان محدودی امکان پذیر است.شدت و ترکیب خطی نور مصنوعی تا حدود زیادی قابل تنظیم است و از اینرو منابع نور را به نحو قابل انعطافی می توان تنظیم نمود ولی درعین حال استفاده از نور مصنوعی سبب ایجاد مشکلاتی نیز می شود. یکنواختی، مشکلات مربوط به نحوه توزیع سایه و روشن ها در دامنه دید، و افزایش دمای حاصل بخصوص در مواردی که از لامپهای گداخته استفاده دیده می شود ازجمله اینگونه مسائل هستند. از آن گذشته نور طبیعی، فضا را از نوری تنظیم شده و متعادل سرشار می کند که به روش مصنوعی تنها از طریق یک نور مصنوعی بسیار قوی که سطح وسیعی را پوشش دهد، امکانپذیر است از اینرو به هر شکل، استفاده از نورپردازی مجزای اشیا، بدلیل اختلاف شدت با نور عمومی، چشم را خسته می کند. در موزه ای که از نور طبیعی استفاده می شود، شیوه طراحی این وسایل از اهمیت بسیاری برخوردار است و کنترل خودکار آنها برای تعیین عملکرد خوب، ترجیح دارد. تامین امکانات مناسب فضایی جهت محافظت اشیا در مقابل رطوبت و نور در معماری موزه با توجه به شرایط مختلف آب و هوایی و نورپردازی موزه از طرق مختلف زیر قابل طرح و بررسی است. الف – تهویه طبیعی موزه و با استفاده از نور روز: در این شرایط نور مصنوعی صرفاً برای کمک به نور طبیعی استفاده می شود و باید تلاش نمود احتیاجات اصلی ساختمان از طریق انطباق و هماهنگی معماری آن با خصوصیات آب و هوایی منطقه ای که در آن مستقر است تامین شود. از جمله این گونه تجهیزات که در طراحی ساختمان موزه ها می توان پیش بینی نمود می توان به موارد زیر اشاره کرد : - هماهنگی اندازه و موقعیت بازشوها، بخصوص در ارتباط با میزان رطوبت و انعکاس نور و گرما. - تعیین ابعاد فضاها بر مبنای آب و هوا، به عنوان مثال: فضاهایی با ارتفاع بلند در آب و هوای گرم، در جریان طبیعی هوا (به صورت افقی یا عمودی) موثرند. - استفاده از تکنیک های ساختمانی مناسب جهت تامین عایق های متناسب با شرایط اقلیمی محل. انطباق خصوصیات معماری موزه با شرایط اقلیمی امکان کسب نتایج مطلوبی را به وجود می آورد و از جمله امتیازات روش عدم وجود خرابی مکانیکی و کاهش هزینه احداث و نگهداری ساختمان است. ب - تهویه مصنوعی و نور روز: به طور کلی اصل بر تبعیت از مهمترین قوانین هماهنگی معماری موزه با شرایط آب و هوایی است و فقط در این شرایط است که دستگاه تهویه مطبوع مکانیکی نیز توصیه می گردد. از آنجا که استفاده از نور روز ارجحیت دارد. دستگاه تهویه مطبوع باید به وظایف زیر عمل کند: - امکان استفاده از حداکثر مزایای نور روز و مقابله با نوسانات آن. - جبران کردن تغییرات ناگهانی دما که مواد ساختمانی (مثل شیشه) قادر به جذب آن نیستند. - در اکثر موارد، غلبه بر گرما و سرما. - برقراری جریان هوای تازه از نقطه نظر فنی توصیه می شود که تهویه مصنوعی ساختمان بر طبق خصوصیات متفاوت محیطی و نحوه کاربرد آن–که اشیا و بخش های مختلف موزه را شامل می شود- انجام شود .عناصر تاسیساتی مانند: رادیاتورها، کانال های تهویه نیز می باید در زمینه پشت اشیا نمایشی قرار گرفته و یا در پشت دیوار با سقف کاذب مخفی شده و در معرض دید نباشند. ج - تهویه مطبوع و نور مصنوعی: پیشرفت های فنی در امر خلق یک محیط مصنوعی، اکنون به مرحله ای رسیده است که امکان تامین مصنوعی نورپردازی و شرایط جوی را به طور کامل فراهم ساخته است. در این شرایط ثبات، انعطاف پذیری و نظم را می توان در چارچوب فضایی موزه تامین نمود. از جمله دیوارهای خارجی می توانند کاملاً بسته بوده و بخوبی عایق شوند و در صورت وجود اشعه های نامطلوب نور، می تواند دقیقتر از نور روز بررسی و درمان کرد.بین موزه هایی که از نور روز استفاده می کنند و موزه هایی که نور مصنوعی را به کار می برند، تفاوت بسیاری است. در اینگونه موزه ها در صورت چند طبقه بودن ساختمان آنها، امکان نورگیری کامل موزه در طبقات پایین تر و یا در منطقه میانی آنها وجود ندارد. از اینرو در این گونه موزه ها می باید طبقات مختلف هر یک به میزان قابل توجهی عقب نشینی داشته باشند. در حالی که در موزه ای که از نور مصنوعی استفاده می کند، از آنجا که بیشترین تاکید بر شی نمایشی است و بازدیدکننده و اکثر اشیا نمایشی باید محیط طبیعی خود را با محیط مصنوعی موزه عوض کنند، از این رو معماری موزه از فضایی بزرگ، قابل تغییر و تفسیر و بسیار قابل انعطاف تشکیل می شود. تامین نورفضاهای نمایشگاه: برای ایجاد اشیا مختلف نمی توان میزان روشنایی قطعی را مشخص نمود. از اینرو لازم است تا از نظرات کارشناسی جهت تامین روشنایی فضایی نمایشگاه متناسب با نوع اشیا و مجموعه های نمایشی استفاده نمود. به عنوان مثال میزان روشنایی برای تامین نور دائمی در طول ساعات استفاده از موزه از 50 لوکس بر روی اشیا حساس نباید تجاوز کند بطور مثال تابلوهای نقاشی، منسوجات و. . .). انبارها: روشنایی دائمی در فضاهای نگهداری اشیا باید به حداقل برسد ولی در عین حال کلیه بخش ها در این قبیل فضاها می باید از نظر روشنایی مستقل باشند از اینرو پیش بینی کلیدهای برق در فاصله هر 4 الی 6 متر در سطح انبارها ضروری است در انبارهایی که بازدید از آنها همراه با کنترل و نظارت است، میزان روشنایی در حدود 150 لوکس ضروری است. تامین نور کتابخانه و فضاهای پژوهشی: برای تامین نور مناسب در لبه های عمودی قفسه های کتاب و سایر وسایل نمایش اطلاعات، تامین 150 لوکس روشنایی ضروری است در قسمت مطالعه، پریزهای برق برای کامپیوتر، هدفون، دستگاه میکرو فیلم خام متناسب با نیازهای کتابخانه، باید پیش بینی شود. در این قسمت لازم است تا اشعه ماورای بنفش را از نورهای موجود و منابع نور مصنوعی در دسترس به طریقی خارج شود. کیفیت نور از تابش مستقیم به دور باشد و انعکاسات سایه پرداز ایجاد نکند. از اینرو لازم است تا با انتخاب لامپ های مناسب دقت بسیار در زمینه کیفیت نور مورد نیاز اعمال شود. روشنایی مورد نیاز در حدود 300 الی 500 لوکس برحسب نوع فعالیتهای پژوهشی و مطالعه ضروری است. کارگاه ها: میزان روشنایی در فضای کارگاه ها به میزان 750 – 500 لوکس بر روی میز کار و سایر محوطه های کار در کارگاه ها است. در شرایطی که میزان روشنایی می باید افزایش یابد. باید با کارشناس مربوطه مشورت نمود. احسنت به این پاسخ کامل و جامع حالا از کی بپرسم :gnugghender: 7 لینک به دیدگاه
Mina Yousefi 24161 اشتراک گذاری ارسال شده در 18 خرداد، ۱۳۹۴ احسنت به این پاسخ کامل و جامع حالا از کی بپرسم :gnugghender: از @Shiva-M 6 لینک به دیدگاه
مجید بهره مند 43111 اشتراک گذاری ارسال شده در 18 خرداد، ۱۳۹۴ خوب سوال بعدی رو از Shiva-M مسئول بخش فیلم انجمن میپرسم این دیالوگ برای کدامیک از فیلمهای ایرانی هست یک پایان تلخ بهتر از تلخی بی پایانه! 6 لینک به دیدگاه
مجید بهره مند 43111 اشتراک گذاری ارسال شده در 20 خرداد، ۱۳۹۴ از @Shiva-M مثل اینکه اشون تمایل ندارن شرکت کنند اگه امکان داره شخص دیگری رو معرفی کنید :gnugghender: 7 لینک به دیدگاه
Mina Yousefi 24161 اشتراک گذاری ارسال شده در 20 خرداد، ۱۳۹۴ مثل اینکه اشون تمایل ندارن شرکت کنند اگه امکان داره شخص دیگری رو معرفی کنید :gnugghender: بله حتما : ) از @Farnoosh Khademi 6 لینک به دیدگاه
مجید بهره مند 43111 اشتراک گذاری ارسال شده در 20 خرداد، ۱۳۹۴ خوب سوال بعدی رو از بانوی فعال تالار شیمی میپرسیم @Farnoosh Khadem :gnugghender: می خواستم در مورد لایسنسور و لایسنس در واحدهای پتروشیمی آیا وظیفه لایسنسور فقط ارایه پروسس و کاتالیست هست یا در مرحله اجرا و پیاده سازی و ... هم حضور داره؟ یعنی لازم هست تا لایسنسور شخص یا گروهی رو برای اجرا به محل سایت بفرسته؟ 8 لینک به دیدگاه
مجید بهره مند 43111 اشتراک گذاری ارسال شده در 20 خرداد، ۱۳۹۴ خوب سوال بعدی رو از Shiva-M مسئول بخش فیلم انجمن میپرسم این دیالوگ برای کدامیک از فیلمهای ایرانی هست یک پایان تلخ بهتر از تلخی بی پایانه! این یک دیالوگ از فیم درباره الی بود که گذاشته بودم 8 لینک به دیدگاه
مجید بهره مند 43111 اشتراک گذاری ارسال شده در 24 خرداد، ۱۳۹۴ بله حتما : ) از @Farnoosh Khademi باز هم ببخشید مثل اینکه فرنوش خانم چند وقتیه به انجمن سر نزده اگه امکان داره بگید از شخص دیگری بپرسم سوال فرنوش خانم هم سر جاش باقی میمونه تا تشریف بیارن 7 لینک به دیدگاه
Mina Yousefi 24161 اشتراک گذاری ارسال شده در 25 خرداد، ۱۳۹۴ باز هم ببخشید مثل اینکه فرنوش خانم چند وقتیه به انجمن سر نزده اگه امکان داره بگید از شخص دیگری بپرسم سوال فرنوش خانم هم سر جاش باقی میمونه تا تشریف بیارن خواهش می شود @ [h=1]HaMiD.CFD[/h] 7 لینک به دیدگاه
مجید بهره مند 43111 اشتراک گذاری ارسال شده در 25 خرداد، ۱۳۹۴ خوب سوال بعدی رو از HaMiD.CFD مسئول مجلان نالار مکانیک می پرسیم :gnugghender: داداش حمید سوال اینه منظور از گذاشتن سنسور انتی فریز در چیلر چی هست و کار بردش رو توضیح بده 8 لینک به دیدگاه
Farnoosh Khademi 20023 اشتراک گذاری ارسال شده در 1 تیر، ۱۳۹۴ خوب سوال بعدی رو از بانوی فعال تالار شیمی میپرسیم @Farnoosh Khadem :gnugghender: می خواستم در مورد لایسنسور و لایسنس در واحدهای پتروشیمی آیا وظیفه لایسنسور فقط ارایه پروسس و کاتالیست هست یا در مرحله اجرا و پیاده سازی و ... هم حضور داره؟ یعنی لازم هست تا لایسنسور شخص یا گروهی رو برای اجرا به محل سایت بفرسته؟ سلااام.ببخشید که دیر شد.خیلی وقت بود که به انجمن سر نزده بودم. معمولا لایسنسور بخاطر تسلطی که روی فرآیند و اجرای عملیات داره در مرحله ی راه اندازی و اجراش شرکت داره. چون این یک پروسه کامله و احتیاج به تخصص ها و مهارت های مختلفی داره کمتر کسی پیدا میشه که روی همه ی این دانش ها تسلط داشته باشه. بخاطر همین معمولا به صورت گروهی انجام میشه.و خود لایسنسور بر روی کار نظارت میکنه.:icon_gol: 8 لینک به دیدگاه
مجید بهره مند 43111 اشتراک گذاری ارسال شده در 2 تیر، ۱۳۹۴ سلااام.ببخشید که دیر شد.خیلی وقت بود که به انجمن سر نزده بودم.:icon_gol: معمولا لایسنسور بخاطر تسلطی که روی فرآیند و اجرای عملیات داره در مرحله ی راه اندازی و اجراش شرکت داره. چون این یک پروسه کامله و احتیاج به تخصص ها و مهارت های مختلفی داره کمتر کسی پیدا میشه که روی همه ی این دانش ها تسلط داشته باشه. بخاطر همین معمولا به صورت گروهی انجام میشه.و خود لایسنسور بر روی کار نظارت میکنه.:icon_gol: احسنت حالا از کی بپرسم :gnugghender: 6 لینک به دیدگاه
Farnoosh Khademi 20023 اشتراک گذاری ارسال شده در 2 تیر، ۱۳۹۴ احسنت حالا از کی بپرسم :gnugghender: از s.B.p@ 6 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده