رفتن به مطلب

مفاهیم شهر و شهرسازی


ارسال های توصیه شده

تعریف : تعریف : طبق بند 2 از ماده 1 قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزرات مسکن و شهرسازی و تعیین وظایف آن (مصوب 16 تیر 1353) طرح جامع چنین تعریف شده است :طرح جامع شهر عبارت است از طرح بلند مدتی است که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه بندی مربوط به حوزه های مسکونی ، صنعتی ،بازرگانی ،اداری ،کشاورزی ،تاسیسات و تجهیزات و تسهیلات شهری و نیازمندی های عمومی شهری ، خطوط کلی ارتباطی و محل مراکز انتهای خط (ترمینال ) و فرودگاه ها و بنادر و سطح لازم برای ایجاد تاسیسات و تجهیزات و تسهیلات عمومی مناطق نوسازی ، بهسازی و اولویت های مربوط به آن تعیین می شود و ضوابط و مقررات مربوط به کلیه موارد فوق و همچنین ضوابط مربوط به حفظ بنا و نماهای تاریخی و مناظر طبیعی تهیه و تنظیم می گردد.

طرح جامع شهر بر حسب ضرورت قابل تجدید نظر خواهد بود .با توجه به تعاریف مذکور ویژگی های اساسی طرح جامع شهری را چنین می توان برشمرد:

الف ) طرح جامع ، طرحی است کالبدی فضایی که بهرهگیری از تحولات اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی جامعه شهری ، به بهبود سازمان فضایی شهر و رفاه اجتماعی مردم می پردازد.

ب ) طرح جامع از نظر زمان میان مدت و به لحاظ مقیاس برخورداری کلی است،سیاست های کلی توسعه شهر را تا مدت ده سال تعیین می نماید .

پ ) در طرح جامع نه تنها خود طرح بلکه منطقه آن نیز مورد توجه قرلر می گیرد.

ت) طرح جامع وسیله ای است برای سهل کردن تصمیم گیری و سیاست گذاری و نقش هدایتی آن از جنبه های با ارزش طرح است.

 

طرح راهبردی

لینک به دیدگاه
  • 6 ماه بعد...
  • پاسخ 43
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

طرح راهبردی

طرح راهبردي شهري strategic plan طرحي است براي دستيابي به آيند ه اي مطلوب براي يك شهر و آن عبارت از مجموع ه اي از ايده ها و اهداف آه مبتني بر نيازهاي متغير و شيوه زندگي و الگوي آلي توسعه شهري در مقياس منطقه شهري است . طرح راهبردي سياستهاي آلان توسعه شهري را ترسيم نموده آه براي آنترل و هدايت عمران شهري و نيز حرآت به سوي اهداف ضروري هستند . جوهره طرح راهبردي بيان اهداف، سياستها و اولويتهاي عملي در مقياس شهر و منطقه شهري است.

 

طرح آماده سازی

 

 

 

طرح آماده سازی

 

شهرسازی اجرایی است. آنچه در طرح جامع و تفصیلی است، اجرا می شود. مهمترین هدف این طرح، دستیابی به توسعه شهری از پیش تعیین شده و یا طراحی شده جهت افزایش عرضه مسکن برای پاسخگویی به تقاضای مسکن. این طرح توسط وزارت مسکن و شهرسازی تهیه می شود و تصویب کننده آن کمیته فنی کمیسیون ماده 5 می باشد و توسط شهرداریها اجرا می شود. استانداری نیز منابع مالی آنرا تأمین می کند. نقشه ها با مقیاس 1:500 می باشد.

ضرورت تهیه طرح:1- افزایش جمعیت شهری، 2-کمبود مسکن، 3-افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه شهرها، 4-استفاده بهینه از اراضی و بستر سازی جهت بهره برداری از اراضی

این طرح ها بیشترین تأثیر را در ساختار کالبدی شهر دارند.

مجموعه عملیات آماده سازی زمین شامل زیربنایی و روبنایی می باشد و مراحل آماده سازی زمین عبارتند از: 1-مکانیابی جهت تعیین حوزه های مسکونی، 2-تهیه طرح آماده سازی، 3- اجرای طرح آماده سازی 4- واگذاری

این طرح از سال 1364 به عنوان فعالیتی جدید در روند برنامه ریزی شهری در ایران بکار گرفته شد.

 

طرح تفصیلی

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

طرح تفصيلي

تفصيل مصدر باب تفعيل به معني جدا كردن و شرح و بسط دادن است. وجه تسميه طرحهاي تفصيلي آن است كه اين طرحها جزئيات طرحهاي جامع را بيان ميكنند. ....

ماده 3 قانون تغيير نام وزارت آباداني و مسكن به وزارت مسكن و شهرسازي و وظايف آن مصوب 1353 بيان ميدارد: "طرح تفصيلي عبارت از طرحي است كه بر اساس معيارها و ضوابط كلي طرح جامع شهر نحوه استفاده از زمينهاي شهري در سطح محلات مختلف شهر و موقعيت و مساحت دقيق زمين براي هر يك از آنها و وضع دقيق و تفصيلي شبكه عبور و مرور و ميزان جمعيت و تراكم ساختماني در واحدهاي شهري و اولويتهاي مربوط به مناطق بهسازي و نوسازي و توسعه و حل مشكلات شهري و موقعيت كليه عوامل مختلف شهري در آن تعيين شود و نقشه ها و مشخصات مربوط به مالكيت بر اساس مدارك ثبتي تهيه و تنظيم ميگردد."

منبع: حقوق و قوانين شهري و شهرسازي/غلامرضا كاميار

ضمنا طرح تفصيلي مناطق 22 گانه تهران را دارم. اگه خواست در خدمتم.

شهرسازي بي الگو(چهار متفكر دارد)

لینک به دیدگاه

پیش شهرسازی بی الگو

 

نظریه پردازان این الگو شهر صنعتی را نقد کرده اما برای آن الگویی ارائه نمیدهند

 

مهم تخریب وضع موجود و نظم موجود برای عبور از آن و پیاده سازی مراحل کمونیسم است

 

بر رعایت موارد زیر تاکید دارند :

- شهر به علت انکه مکان تاریخ است مقامی خاص دارد

- عدم گرایش به سمت عمل و عملگرایی و خلق تیپولوژی

- تاکید بر تامین حداقل حیات برای کارگران و کاهش موقت مسائل شهری،بجای ارائه راه حلهای بلند مدت تا زمان وقوع انقلاب

- تاکید بر روستا-شهر

نظریه پردازان :

کروپوتکین ،کارل مارکس و فردریش انگلس ،نیکلای ایوانوویچ بوخارین و پره ابراژنسکی

 

مکتب معماری و شهرسازی شیکاگو

لینک به دیدگاه

مكتب شيكاگو

مكتب شیكاگو بین سالهای 1883 و 1893 رشد كرد. پیروان آن بی نظمی جامعه صنعتی در اروپا را ناشی از كم بودن زمین در شهر می دانند؛ بدین ترتیب الگوی روستا - شهر را برای حل مشكلات شهری ارائه می دهند و توجه به طبیعت را نیز در سطح وسیعی مطرح می كنند. در این مكتب توجه به اكولوژی یا محیط طبیعی، اهمیت ویژه ای دارد به طوری كه محیط انسانی در دل آن مطرح می شود.

این مكتب از دارونیسم اجتماعی، در زمینه عامل رقابت میان شركتها، بنگاه های تجاری و خانواده ها برای دستیابی به نقاط مطلوب شهر بهره می برد و علم اقتصاد را فقط اصل مسلم انسان برای بهره گیری بیشتر و با كوشش كمتر میداند و برای تحقق این هدف معتقد به عدم دخالت دولت در امور اقتصادی، نفع فردی و اجتماعی و اهمیت صنعت است و نیز صنعت را منشاء ثروت می داند.

 

مكتب شیكاگو، در علوم اجتماعی و جامعه شناسی شهری مطرح است. ویلیام لوبارن جنی از بنیان گذاران مكتب معماری شیكاگو و نیز ارنست برگس و رابرت ازرا پارك از بنیان گذاران مكتب جامعه شناسی شیكاگو هستند. در همین زمان نظریه باغ شهرها بیان می شود و هاوارد از این مكتب بهره بسیاری می برد.

 

گفتنی است پیش از قرن بیستم نگاه به شهر در حیطه علوم مختلف و اندیشمندان گوناگون از جمله مورخین، اقتصاددانان، فلاسفه، جامعه شناسان و جغرافیدانان بود اما در قرن بیستم و بویژه از 1910 تا 1970 نگاه به شهر و بخصوص ساخت آن در تیول معماران قرار میگیرد و موضع شهر برعكس گذشته غیرسیاسی میشود.

سبك تهران

لینک به دیدگاه
دو دسته از عوامل درونی و برونی موجب ظهور سبک و یا نهضت « بازگشت » در دوران قاجار شد. مهمترین عامل درونی ، تمایل دولت قاجار برای منسوب کردن خود به حکومت مقتدر صفوی و حکومتهای پیش از آن بود. عامل بیرونی نیز مواردی ، چون تمایل دولت قاجار برای تعریف هویتی تازه از ایران در رابطه با جهان جدید، تلاش افرادی همچون قائم مقام فراهانی و میرزاتقی‌خان امیرکبیر برای ایجاد سازمان دیوانی جدید و آموزش افرادی دگراندیش را شامل می‌شد.

 

این گونه تعریف هویت سبب گردید که تحولی کلی و شاید محتوایی از نیمه‌های قرن سیزدهم هـ‌.ق. آغاز شود. نهضت بازگشت جای خود را آرام آرام به ساده‌گویی و بی‌پیرایه نوشتن داد و این تحول به سایر عرصه‌ها نیز سرایت کرد. دولت قاجار بر آن بود که آرمانشهر خود را طوری بر پا دارد که به دو دسته عوامل درونی و برونی مؤثر در نهضت بازگشت پاسخ مناسب دهد. شهر جدید تأویلی با مفاهیم زمانی و مکانی جدید در مکتب اصفهان بود (حبیبی ، 1378).

نطفه سبک تهران در زمان تشکیل دولت قاجار بسته شد ولی برای دستیابی به مفهوم واقعی نیازمند دو واقعه مهم تاریخی بود، یکی اقدامات اصلاح طلبانه میرزاتقی‌خان امیرکبیر در زمینه ایجاد سازمان دیوانی جدید، و دیگری حضور معلمین و مهندسین اروپایی در مدرسه دارالفنون به عنوان اولین مدرسه عالی.

سبک تهران ، همچون مکتب اصفهان، از مداخلات سنگین در بافت کهن شهری خودداری می‌ورزید و از طریق جابه جایی شهر، جا به جاییهای اجتماعی را نیز سبب شد. مرکز شهر از سبزه‌میدان و میدان ارگ به میدان توپخانه انتقال یافت.

محله در سبک تهران، مانند مکتب اصفهان ، محل تظاهرات قومی ـ قبیله‌ای نبود و از این پس نماد تمایزات اجتماعی (محله فرادستان و فرودستان) به شمار می‌آمد.

میدان نیز در مفهوم ، ساخت ، سازمان و عملکرد ، به گونه‌ای دیگر سامان یافت. میادین توپخانه ، ارگ ، بهارستان و امین‌السلطان ، هر کدام تبلور کالبدی و نشانه‌ای از این دگرگونی بودند. در این میادین، برخلاف میادین سبک اصفهان ب، به جای مسجد و مدرسه ، کاخ حکومتی و بازار، عناصری چون عمارات تلگرافی ، پستخانه ، بانک ، عمارت بلدیه و نظمیه استقرار پیدا کرد.

بازار با یک رقیب جدی مواجه شد و عملکردهای جدیدی چون تماشاخانه ، سینما و هتل، چهره شهر را دگرگون کرد و مفهوم شهر اروپایی را به گونه‌ای صوری جایگزین آن نمود.

خیابان ، نه مانند خیابان مکتب اصفهان ، صرفاً نقش تفرجگاهی، و نه مانند دوره‌های بعد از خود صرفاً جنبه ترافیکی داشت ، بلکه به عنوان فضای شهری زنده و پویا خود را یافت.

در این سبک ، تقابل دو مفهوم جدید و کهن ، نو و سنتی، فرنگی و بومی ، اولین تأثیرات فضایی ـ کالبدی خود را بروز داد و خیابانها و میادین با عناصر جدید اطرافشان محل اقشار اجتماعی متجدد و به اصطلاح فرنگی مآب ، و بازار ، بازارچه و مراکز محلات محل تردد اکثریت جامعه ، که هنوز بر مبنای روابط کهن زیست و تولید ، زندگی می‌کردند، بود. سبک تهران برخلاف مکتب اصفهان ، بنا به دلایل متعدد نتوانست دامنه دگرگونیهای خود را به همه شهرهای ایران بگستراند. سبک تهران نه در انقطاع بلکه در تداوم مکتب اصفهان محسوب می‌شد و سبکی بود که جامعه کهن شهر را از نو آراست (حبیبی ، 1378) .

 

برای اطلاعات بیشتر به این تاپیک مراجعه کنید

 

شهرسازی شهروندگرا!؟!

لینک به دیدگاه

شهرسازي شهروندگرا:

شهرسازي شهروندگرا از زبان جعفر ملاذ،شهرساز و مدرس دانشگاه.

شهرسازیِ شهروندگرا، را می‌توان شهرسازی‌ای دانست که مبتنی بر مشارکت مردم در برنامه‌ریزی جامعه شهری خود هستند. همانطور که خود شما مستحضر هستید مشارکت در واقع نوعی رفتار اجتماعی مبتنی بر اعتقاد و منافع شخصی یا گروهی است. مشارکت عبارت است از میزان دخالت اعضای نظام در فرآیند تصمیم‌گیری یا به عبارتی جوهر مشارکت، منافع مشترک گروه در جامعه، و منافع مشترک فرد در گروه است. دیدگاههای متفاوتی از مشارکت شهروندی و مردمی وجود دارد. برای مثال، مشارکت شهروندی در سال 1969 با تعبیر قدرت شهروندی توسط ارنشتاین (Aronstein) به کار گرفته شد و برای توضیح آن از نردبان مشارکت استفاده کردکه دارای هشت پله بود که از پائین به سمت بالا نقش مردم در اداره خودشان قوت بیشتری می‌گیرد. در پائین ترین پله است که در آن مردم هیچ قدرتی ندارند و ادعای مسئولان مبنی بر مشارکت مردمی تنها آموزش شهروندان برای قبول کارهایی است که از قبل تکلیفش روشن است. در دو پله بعدی نیز با عنوانهای درمان و اطلاع رسانی، باز هم مردم قدرتی در اداره امور شهرشان ندارند. سه پله بعدی با عنوانهای مشاوره، تسکین بخشی و شراکت، درجاتی از مساوات طلبی است که عملاً اجراء نمی‌شود و تنها دو پله آخر درجاتی از قدرت شهروندی را نشان می‌دهند. که عبارتند از قدرت تفویض شده و کنترل شهروندی که مشارکت واقعی شهروندان را نشان می‌دهد.

 

مكتب پست_پست مدرنيزم يا فراتر از فرانوگرايي

لینک به دیدگاه

مكتب پست_پست مدرنيزم يا فراتر از فرانوگرايي

 

(مکتب پست-پست مدرنیزم، فراتر از فرانوگرایی هستش. فکر کنم منظورتونم همین بوده و این رو توضیح میدم)

 

در سال 1982 مرگ پست مدرنیسم را شاهد هستیم. جهان صنعتی وارد جهان اطلاعاتی می شود، اندیشه های ارائه شده در این دوره از شهر فراتر از فرانوگرایی صحبت میکند. شهر فراتر از فرانوگرا از حالت شهر فعالیت خارج می شود و شهر اوقات فراغت می شود. هدف این جنبش، کندن و جدا شدن از شهر قرن بیستمی، شهر خردگرایی، شهر منطق و شهر ابزاری، و رسیدن به شهر ورای صورت است. این مکتب نشانه ای از بازگشت اعتماد به نفس است. قرار است سنت ها دوباره کشف شده و به شهر افلاطونی برگردیم. اینگونه تفکرات، معماری و شهرسازی را به وجود می آورد که بدون زمان است و مانند ظرفی است که در زمان های مختلف قابل اجرا است. تکنولوژی جدید با انقلاب در نظام ارتباطات و اطلاعات، روابط اجتماعی را مبدل به جریان ها و کانال های الکترونیک می کند. و فضا در جریان حل می شود. تولید و مصرف هر دو بی مکان می شوند. شهری شدن سرعت یافته و جهان گیر می شود، اما معنی مکان در آگاهی افراد از بین می رود. تولید یک جریان انتزاعی میشود. منبع اصلی قدرت در اختیار شبکه های ارتباطی می شود. فضای جدید جدایی کامل مردم از حاصل کار خود، تاریخ و فرهنگ را در بر دارد. کستلز فضای جدید مادرشهر را فضای بیگانگی جمعی میخواند. پیدایش فضای جریان ها اصطلاحی است که کستلز برای تکنو شهرهای آینده استفاده میکند.

 

مکتب پست مدرنیسم یا فرانوگرایی

لینک به دیدگاه

(مکتب پست-پست مدرنیزم، فراتر از فرانوگرایی هستش. فکر کنم منظورتونم همین بوده و این رو توضیح میدم) مرسي محمد جان اشتباه تايپي بود اصلاح شد.

مكتب پست مدرنيزم يا فرانوگرايي

در خلال قرن بيستم، شبهه اي پيرامون سودمندي خرد و پروژه روشنگري افزايش يافت. انقلابيون فرانسه شعار"آزادي!برابري!برادري!يا مرگ"را سردادند و "مرگ" بصورت يكي از اصلي ترين محصولات انقلاب نوگرايي درآمد. ....

در هنرهاي محض، فرانوگرا بودن برابر است با فراپيشتاز بودن. بجاي خلق هنر ديني، هنر براي هنر، يا هنر براي نمايش در نگارخانه، هنر خلق ميشود تا فروخته شود. ....

در معماري، فرانوگرايي به معناي هرآنچه بعد از جنبش نوگرا بيايد، مطرح است. ....

شهرسازي فرانوگرا كثرت گرا است. به جاي آنكه سعي شود يك آرمانشهر بر اساس خردگرايي خلق شود، شهرسازان فرانوگرا ايده تنوع رابرگزيده اند. خطرذاتيشهرسازي كثرت گرا آن است كه محيط زيست را تبديل بهمشتي كاربري هاي اراضي و سبكهاي ساختماني نامتناسب و نامقدس ميكند و از وحدتي كه در مكان هاي منظم شده ساخت اجداد و پيشينيان بود و مورد تحسين قرار ميگرف، كاملا تهي ميسازد.

منبع: شهر همچون يك چشم انداز/ نوشته دكتر تام ترنر/ ترجمه دكتر نوريان/ صفحه 15 تا 20

الگوي ماهالانوبيس

لینک به دیدگاه

الگوي ماهالانوبيس

ماهالا نوبيس رئيس موسسه آمار هندوستان و عضو كميسيون برنامه ريزي اين كشور بود. الگوي طراحي شده توسط وي سه مرحله ساخته ميشود:

1. ابتدا به كمك يك رابطه كلي، رشد متوسط سرمايه گذاري را كه بايستي طي سالهاي آينده صورت گيرد تعيين ميكنند.

2. سپس يك الگوي دو بخشي براي تعيين سرمايه گذاري (توليد در كالاهاي سرمايه اي ، توليد در كالاهاي مصرفي) ساخته ميشود.

3. در پايان از گسترش الگوي قبلي مانده را به بخشهاي توليد كننده كالاهاي مصرفي تخصيص ميدهند.

منبع: كلاس درسي دكتر زبردست

مدل جاذبه استوارت

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

مدل جاذبه استوارت

استوارت، فرضيات اصلي خود را بر اسا مفاهيم فيزيكي نيوتن صورت بندي كرده بود. وي بر اساس ايده كلي نيروي جاذبه، انديشه جديدي را تحت عنوان عامل بالقوه يا پتانسيل جاذبه اي مطرح نمود. بر اساس مدل فوق ، مطالعات جالبي تاكنون صورت گرفته كه معروفترين آنها ، بررسي هريس در ايالات متحده امريكا است. همچنين يك نمونه كاربردي ديگر از اين مدل را مي توان در نحوه انگيزه گيري پتانسيل و اثرات انباشت اقتصادي مشاهده نمود.

جاذبه اي كه شهر مبدا بر شهر مقصد دارد برابر است با ضريب k در جمعيت مبدا تقسيم بر فاصله شهر مبدا و مقصد. توجه شود كه ضريب مورد نظر بر اساس عوامل مختلف تعين مي شود.

نظريه كريستالر

لینک به دیدگاه

نظریه کریستالر

کریستالر اولین تئوری مکان های مرکزی را ارائه کرد. هر شهر از لحاظ وسعت به طبقه خاصی تعلق دارد و رابطه مشخصی بین اندازه شهر و تعداد شهرهایی که در آن طبقه از اندازه شهر است وجود دارد. برای پی بردن به اندازه شهر باید در مورد تمام کالاها و یا خدماتی که در آن شهر تولید و عرضه می شود، اطلاعاتی داشت. هر شهر در هر طبقه تمام کالاها و خدمات طبقه پایین تر را عرضه می کند و به بازار بزرگتری احتیاج دارند. شهرها در طبقات بالاتر جمعیت بیشتری دارند. شهری که در طبقه اول قرار گرفته کوچکترین اندازه شهر در سلسله مراتب شهری است. فاصله بین شهرهای موجود در یک طبقه با طبقه ای که آن شهرها در آن واقع شده است، رابطه عکس دارد.

نظریه کریستالر مبتنی بر اصل بازاریابی و همچنین مبتنی بر حمل و نقل است. وی به جای توجه به فرم شهرها، به کارکرد آنها تأکید دارد.

مکان مرکزی یعنی مراکزی که فعالیت های تولیدی به منظور تولید و عرضه کالا و خدمات در آنجا متمرکز است.

 

طرح موضعی

لینک به دیدگاه

طرح موضعی

طرح موضعي طرحي است كه هم از نظر زماني و هم از نظر مكاني با محدوديت همراه بوده و شامل طراحي توسعه جديد شهر با تجديد نظر در طرحهاي توسعه قبلي و يا بهسازي مناطقي از شهر و يا تركيبي از اينها خواهد بود. از نظر مشخصات عمومي اين طرح برا يحداكثر مدت ده سال و همراه با قابليت تغييرات عميق در محدوده نسبتا كوچكتر تهيه شده و قابل تغيير و اصلاح مي باشد.

اجراي آنها توسط بخش عمومي يا خصوصي يا تركيبي از هردوي آنها صورت گرفته و با همكاري نهادهاي مختلف به ويژه بخشهاي مركزي يا نواحي بزرگجديد انجام خواهد شد. وظايف خاص چنين طرح ساماندهي مراكز شهري ساماندهي نواحيمسكوني قديم و يا جديد و ساماندهي نواحي صنعتي تجاري تفريحي گردشگري و غيره بودهاسناد آن نيز شامل نقشه پيشنهادات سند پيشنهادات و سياستهاي اجرايي و ساير مطالبتوضيحي و تشريحي همراه با برآوردهاي مالي مي باشد.

مدل شبكه محوري باروك

لینک به دیدگاه

مدل شبکه محوری باروک

این مدل روشی برای قدرت مرکزی و استراتژیهایی برای به دست آوردن عظمت بصری و قدرت کنترل شهر بوده است. شبکه ارتباطی به صورت مثلثی است و برای ارتباط بین یک نقطه کانونی با نقطه کانونی دیگر مساعد است. در این طرح به ساختمان های عمودی شهر یا فعالیتهایی که در حاشیه خیابان اصلی قرار می گیرند اهمیت بیشتری می دهد و کنترل شدیدی در لبه خیابان های اصلی است. لبه های خارجی انطعاف پذیر نیست، ولی قسمت های داخلی بلوک ها قابل انعطاف است. طرح بصری قوی را ایجاد می کند و زمینه برای ایجاد اقدامات نهادی باز است. برای ترافیک سبک و وسایل نقلیه ای که جا و فضای کمی را اشغال می کند، مناسب است ولی برای سرعتهای بالا و ترافیک سنگین مناسب نیست. این طرح برای شهرهای با جمعیت متوسط و با پارکهای بزرگ مناسب است. این مدل برای مثال در اقدامات هوسمان در پاریس، رم و واشنگتن اجرا شده است.

 

طرح موضوعی

لینک به دیدگاه

طرح موضوعی

طرح موضوعي نيز طرحي است كه براي احياء برخي از مكانهاي متروك و با عملكردهاي قبلي خاص و ناحيه هايي وسيع (مثل معادن) يا حفاظت چند ناحيه با ارزش معماري در محورها حومه ها و سواحل و يا براي فعاليتهاي تفريحي و گردش و نيز فضاي سبز يا كمربند سبز تهيه مي شود و همانطوريكه از معناي لغوي آن برمي آيد معطوف به موضوعات خاص برنامه ريزي و در واقع براي تكميل طرحهاي تفصيلي پايه و موضعي مي باشد و مشخصات عمومي چنين طرحي عبارت است از زمان محدود تغيير در موضوع خاص محدوده هايي خاص در بخشي از شهر يا در سطح تمام شهر و همراه با ويژگيهاي قابل تغيير يا اصلاح بودن از نظر مشخصات اجرايي نيز اين طرح مي تواند توسط بخش عمومي يا خصوصي يا تركيبي از هر دوي آنها صورت گرفته و با همكاري نهادهاي مرتبط با موضوع اجرا شود. وظايف خاص طرح ساماندهي جنبه هاي خاص تقويت ساير طرحهاي شهري و تعيين وظايف نهادهاي ذيربط بوده و اسناد آن نيز شامل نقشه پيشنهادات گزارش مكتوب براي ضرورتها و سياستهاي اجرايي و ساير مطالب توضيحي و تشريحي مي باشد.

ماخذ: موافقتنامه مشاركت در تهيه طرحهاي تفصيلي شهر و نظارت بر اجراي آن

شهر گسترده

لینک به دیدگاه

شهر گسترده

نظریه شهر گسترده یا شهر پهندشتی توسط فرانک لوید رایت مطرح شد. در این طرح محل کار تا خانه 10 تا 40 دقیقه با وسیله نقلیه سریع السیر فاصله دارد. تمامی فعالیت های به طور یکنواخت در همه نقاط شهر پراکنده نی شود. فاقد مرکزیت و سیمای شهری در مرکز شهر هست و گسترش آن نامحدود هستش. خانه ها به صورت ویلایی و تک خانواری در زمینی وسیع هستن که ارتباط به وسیله بزرگراه ها میسر است. بازده اقتصادی و منطقه بندی برایش مهم نبود. تعدد را در مقابل تمرکز بیان می کند. روی دموکراسی تأکید داشت و معتقد بود شهر گسترده، آزادی انسان را فراهم می کند.

این نظریه در جاهایی امکان اجرا شدن داشت که مشکل سوخت نبود و زمین و وسیله نقلیه ارزان بود.

 

طرح موضعی - موضوعی

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

طرح موضعی - موضوعی

این طرح های به نوعی هم دربرگیرنده طرح های موضعی می باشد و هم موضوعی. طرح هایی که در قالب موضوعی خاص و برای مکان های مشخص از یک شهر می باشد. مثلاً طرح هایی که در رابطه با ارزش های تاریخی در یک منطقه از شهر می باشد.

 

مکتب آمایش انسانی

لینک به دیدگاه

مکتب آمایش انسانی

گروهي در رويائي با ديدگاه فن گرايان، نظريه امايش انساني يا شهر انسان را مطرح و به معماران، كه شهر را در تيول خود دارند حمله مي كنند. اين گروه معتقدند كه به شهرو ساخت بايد به صورت بين رشته اي نگريسته شود، بدين ترتيب برنامه ريزي شهري را مطرح مي كنند كه در ساخت شهر، بايد جغرافيدان، جامعه شناس، تاريخ شناس، روان شناس، اقتصاد دان و معمار با هم شركت داشته باشند و شهر را فقط معماران نسازند. اين گروه به نقش مطلق انسان در طبيعت اهميت مي دهند و معنقدند در تفكر معماران، انسان در نظر گرفته نمي شود. اين گروه مدرنيسم را زير سوال مي برند و شهر را مان فرهنگي مي دانند و معتقد به ناحيه شهري هستد. اين گروه مساله سرانه ها و معيارهاي مناسب زندگي را مطرح مي كنند. مهمترين نظريه پردازان اين مكتب، گدس، مامفورد و كوين لينچ هستند.

تئوري اخلاقي راولز

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

تئوري اخلاقي راولز

راولز تنها تئوري اخلاقي - هنجاري است كه هم روئيه دستيابي به اصول اخلاقي كه بايد برجامعه حاكميت كند و هم اصول مربوط به عدالت را كه برخاسته از چنين رويه اي بوده و به بهترين نحو آرمانهاي اخلاقي آزادي و برابري را تامين نمايد دربر ميگيرد. دو اصل محتوايي آزادي و برابري را به گونه اي انتخاب ميكنند كه درصورت تقابل، اولي ارجحيت داشته باشد. ملاحظه ميشود كه اصل اول كاملا مشابه اصل نازيك ميباشد. هنگامي كه اصل دوم در زمينه اقتصادي بكار گرفته شودبه اين مفهمو خواهد بود كه بهترين نظام اقتصادي، نظامي است كه در آن محرومترين گروه مشابه در هر نظام ديگر وضع مطلوبتري داشته باشد.(بحريني،1387)

اگه كسي تونست حتما توضيح بيشتري بده.

شهر خلاق

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

شهر خلاق

شهرهایی که دارای خصوصیات پیشینه تاریخی، طرح ساختاری مناسب، پروفیل اقتصادی صحیح، زیر ساخت های حمل و نقل عمومی و خصوصی، تامین نیازهای خدماتی مصرف کننده و تولید کننده و ارتباط با سایر نقاط جهان از طریق تله کامیونیکیشن و دیگر ارتباطات هستند، که می توانند با تکیه بر این ملزومات به ترکیب و تلفیق ابعاد مختلف اقتصاد و فرهنگ در گونه ای از نظم منطقی انسانی بپردازند.

شهر خلاق مکانی برای رشد و نمو خلاقیت ها در دینامیک شهرها است. شهر خلاق منزلی برای خلاقیت های هنری، نوآوریهای علمی و تکنولوژیکی و صدای رسای فرهنگ های رو به رشد است. شهری که همه پتانسیل های خلاق خود را جامه عمل می پوشاند و پرچم دار فعالیت های فرهنگی و توسعه ای است. یک شهر خلاق یک شهر دینامیک از لحاظ یادگیری فرهنگی و بین فرهنگی است. در این شهر، هر شهروند اطمینان خاطر به استفاده از ظرفیت های علمی، فنی، هنری و فرهنگی خود دارد.

(با تقلبی که شیخ بهم رسوند :ws3: )

 

شهر پایدار

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...