* v e n o o s * مهمان اشتراک گذاری ارسال شده در 1 مهر، ۱۳۹۰ معماری موزه، مجموعهای است از سنت، مدرنیسم و مفاهیم فلسفی که به دست کامران دیبا طراحی شدهاست. هشتی، چهارسو و گذرگاهها از جمله عناصر چشمنواز این مجموعه بدیع به شمار میرود. همچنین تاثیر بادگیرهای یزد بر معماری مجموعه واضح است. هشت نگارخانه موزه که با اختلاف سطحی بی نظیر نسبت به هم بنا شدهاند، بیننده را در مسیری چرخشی گرداگرد فضای اصلی موزه میگردانند؛ این مسیر به گونهای طراحی شدهاست که انتهای هشتمین و آخرین نگارخانه به هشتی یا همان نگارخانه اول باز میگردد لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان اشتراک گذاری ارسال شده در 1 مهر، ۱۳۹۰ با طراحی دید مناسب از حیاط مرکزی به پارک سعی در برقراری رابطه با پارک نیز دارد. این رابطه در طراحی داخلی نیز با پنجره های دیواری و سقفی حفظ شده است کامران دیبا در طراحی موزه حیاط مرکزی را انتخاب کرد که علاوه بر اینکه یکی ازنشانه های معماری ایرانی باشد بتواند به کمک آن فضایی مجزا از پارک را ایجاد کند. علاوه بر آن کامران دیبا با طراحی دید مناسب از حیاط مرکزی به پارک سعی دربرقراری رابطه با پارک نیز دارد. این رابطه در طراحی داخلی نیز با پنجره های دیواری و سقفیحفظ شده است لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان اشتراک گذاری ارسال شده در 1 مهر، ۱۳۹۰ ديوارهاي سنگي موزة هنرهاي معاصر يادآور قلعه، قدرت و مقاومت است. ضمناَ چون اين ديوارها به به تدريج با شيب (Ramp) داخلي به درون ميگرايند (زيرزمين)، ارتفاع و ابهت اوليه و مقياس برج و قلعه متعادل و به مقياس انساني تقليل داده ميشوند. در پارك دلگشا و يا مسجد جندي شاپور نقش پوشش و حجاب توسط ديوار است. ضمناَ با تعبيه روزنهايي در ديوار برقراري رابطة تصويري از پيادهرو به فضايي ديگر امكان پذير ميشود. ديبا اين روزنهها را “پنجرة فضولي” نام مينهد كه به نظر مانند چشمي است كه عابر رهگذر را هر از گاهي به ديدار كوتاهي از محوطة ديگر دعوت ميكند. موزه هنرهاي معاصر شهر تهران 55-1346 لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان اشتراک گذاری ارسال شده در 4 مهر، ۱۳۹۰ در طرح موزة قسمت چايخانه تماماَ بوسيلة شيشه ساخته شده است. اين پوسته ی ظريف و تيره همراه با انعكاسي همنظير با آئينه است و ضمناً در مجاورت با مصالح خشن به كار گرفته در ساختمان تقابل دارد و اين دوگانگي عنصر شفاف و خشن قابل توجه است. چايخانه موزه هنرهاي معاصر 55-1346 --------------------------------- بادگیرها به وضوح در کالبد و فرم بنا خود نمایی می کنند بادگیرهایی که سابقا نقش تهویه و جریان باد را در ساختمان داشتند اکنون وظیفه انتقال نور به داخل بنا را دارند. نور نیز همانند باد از دل بادگیرها عبور کرده و در دل فضا بخش می شود. سایه ها - نیم سایه ها و نورها به طوری کنار یکدیگر قرار گرفته اند که هر گالری را به بخشی مجزا برای نمایش آثار تبدیل می کند. لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان اشتراک گذاری ارسال شده در 4 مهر، ۱۳۹۰ واحدهای مختلفی که در موزه فعال هستند عبارتنداز: واحد حراست، واحد مراقبین آثار، واحد خدمات و تشریفات، دبیرخانه اداری، دبیرخانه هنری، واحد روابط عمومی، واحد روابط بین الملل، سینماتک، کتابخانه، واحد آرشیو، خدمات نمایشگاهی، واحد عکاسی، ریاست و مدیریت، واحد تکثیر، واحد پژوهش و واحد رایانه 16 واحد فعال در موزه هنرهای معاصر هستند لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده