shadmehrbaz 24772 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 28 آذر، ۱۳۸۹ ارتفاع --- > نت هاي آنارمونيك به دو نت غیر هم نام که صدای آن ها مثل هم باشد نت های آنارمونیک می گوییم . برای مثال نت ر و می با یکدیگر فاصله ی یک پرده ای دارند حال اگر ما نت ر را دیز ( نیم پرده به بالا ببریم ) و نت می را بمل ( نیم پرده به پایین بیاوریم ) هر دو یک صدا می دهند اما اسم های آن ها یکی نیست . به شکل توجه کنید : همانطور که در شکل بالا میبینید ر دیز و می بمل با یکدیگر هیچ فاصله ای ندارند در واقع هر دو یک صدا می باشند و فقط اسم های آنهاست که با هم فرق دارد به این نوع نت ها نت های آنارمونیک می گویند . 6 لینک به دیدگاه
shadmehrbaz 24772 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 3 دی، ۱۳۸۹ ارتفاع --- > انواع نيم پرده (كروماتيك و دياتونيك) بعضی مواقع ممکن است به ما بگویند ( یا جایی بخوانیم ) که از یک نت نیم پرده به بالا بروید . برای این کار دو شیوه وجود دارد که به آن ها نیم پرده کرماتیک و نیم پرده دیاتونیک می گویند . - نیم پرده دیاتونیک : به فاصله ی نیم پرده ای میان دو نت غیر هم نام نیم پرده ی دیاتونیک گفته می شود . برای مثال به فاصله میان سی و دو یا میان ر دیز و می نیم پرده ی دیاتونیک گفته می شود . در تشکیل این فاصله ما هیچ وقت از دو نت هم نام استفاده نمی کنیم مثلا" نت های دو و دو دیز با این که نیم پرده با یکدیگر فاصله دارند اما نیم پرده ی دیاتونیک محسوب نمی شوند چون هم نام هستند . - نیم پرده کروماتیک : به فاصله ی نیم پرده ای میان دو نت هم نام نیم پرده ی کروماتیک گفته می شود . برای مثال به فاصله میان فا و فا دیز یا میان دو و دو دیز فاصله ی نیم پرده ی گفته می شود . در تشکیل این فاصله هیچ گاه از دو نت غیر هم نام استفاده نمی کنیم . برای مثال بین دو نت سی و دو یا میان دو دیز و ر با این که فاصله ی نیم پرده ای وجود دارد اما نیم پرده ی کروماتیک نمی باشد چون نت های آن هم نام نیستند . حال که با این مبحث آشنا شدید به قسمت نشانه های تغییر دهنده بر گردید . در آنجا گفتیم که این نشانه ها نت ها را نیم پرده یا دو نیم پرده بم یا زیر می کند حال این را بدانید که این تغییرات همه به صورت کروماتیک صورت می گیرد . برای مثال اگر به نت سی علامت دیز بدهیم و نیم پرده آن را زیر کنیم به صورت کروماتیک سی دیز می شود نه دو در مورد بقیه ی نشانه های تغییر دهنده هم همینطور است . بحث ارتفاع ادامه داد اما برای ادامه ی آن باید با بخش بعدی یعنی دیرند آشنایی پیدا کنیم و سپس دوباره به ادامه ی بحث ارتفاع می پردازیم. از پست بعدي وارد مبحث ديرند ميشويم. 5 لینک به دیدگاه
پیرهاید 10193 اشتراک گذاری ارسال شده در 4 دی، ۱۳۸۹ اصطلاحا نت های بمل دارای سوز و لطافت خاصی هستند و نت های کروم یا همان کروماتیک را به لفظ عامیه تر موسیقیدانان ، پرده شرقی میگویند ، زیرا با مفاهیم آوانگار شرقی مطابقت دارد (از لحاظ زنگ) مقاله جالبیست 5 لینک به دیدگاه
.MohammadReza. 19850 اشتراک گذاری ارسال شده در 4 دی، ۱۳۸۹ اصطلاحا نت های بمل دارای سوز و لطافت خاصی هستند و نت های کروم یا همان کروماتیک را به لفظ عامیه تر موسیقیدانان ، پرده شرقی میگویند ، زیرا با مفاهیم آوانگار شرقی مطابقت دارد (از لحاظ زنگ)مقاله جالبیست نت های بمل و دیز نسبی هستند یعنی یه نتی که یه جا دو دیز هست همزمان ر بمل هم هست و اصولا نتی به اسم نت کروماتیک نداریم گام کروماتیک داریم که از توالی تمام نت ها با فاصله نیم پرده ایجاد میشه موفق باشیم:wubpink: 8 لینک به دیدگاه
farid.wtpm 436 اشتراک گذاری ارسال شده در 4 دی، ۱۳۸۹ سلام دوستان شرمنده جسارت كردم شما كه قصد خوب اطلاع رسانى را داريد بهتر است دقيق تر مسائل رو بيان كنيد اين مسائلى كه آموزش ميدهيد كمى نواقص دارند مثلا مبحت كما ياسيستم هلدرى ياتوضيح اينكه بمل را شرقى ميگن كاملا غلط است. اميدوارم از رك بودنم ناراحت نشيد ام-بى جان به نكته ى جالبى اشاره كرد ممنون 6 لینک به دیدگاه
پیرهاید 10193 اشتراک گذاری ارسال شده در 4 دی، ۱۳۸۹ نت های بمل و دیز نسبی هستند یعنی یه نتی که یه جا دو دیز هست همزمان ر بمل هم هست و اصولا نتی به اسم نت کروماتیک نداریم گام کروماتیک داریم که از توالی تمام نت ها با فاصله نیم پرده ایجاد میشه موفق باشیم:wubpink: با درود منظور شما را متوجه شدم چون حدود فعالیت بنده روی موسیقی سنتی هست از این منظر سخن گفتم ، آری نت کروماتیک نداریم اما در موسیقی سنتی که البته از تئوری های موسیقی پیروی میکند ربع پرده هایی در کنار نت های اصلی داریم ، این وجود موسیقی سنتی را گسترده کرده و سازهای ردیفی آن را در جایگاه بالای موسیقی قرار داده ، در مورد سازهای مقامی و کلا موسیقی مقامی هم که بحث مجزایی را می طلبد با سپاس 4 لینک به دیدگاه
پیرهاید 10193 اشتراک گذاری ارسال شده در 4 دی، ۱۳۸۹ سلام دوستانشرمنده جسارت كردم شما كه قصد خوب اطلاع رسانى را داريد بهتر است دقيق تر مسائل رو بيان كنيد اين مسائلى كه آموزش ميدهيد كمى نواقص دارند مثلا مبحت كما ياسيستم هلدرى ياتوضيح اينكه بمل را شرقى ميگن كاملا غلط است. اميدوارم از رك بودنم ناراحت نشيد ام-بى جان به نكته ى جالبى اشاره كرد ممنون بنده پرده های کروم را شرقی عرض کردم(این هم اصطلاحیست در بین موسیقیدانان) نه بمل را سرت سلامت 1 لینک به دیدگاه
.MohammadReza. 19850 اشتراک گذاری ارسال شده در 4 دی، ۱۳۸۹ بنده پرده های کروم را شرقی عرض کردم(این هم اصطلاحیست در بین موسیقیدانان) نه بمل را سرت سلامت با این تعریف باید اتود اپوس 10 شماره 2 شوپن رو سنتی بدونیم 5 لینک به دیدگاه
farid.wtpm 436 اشتراک گذاری ارسال شده در 4 دی، ۱۳۸۹ ببین دوست من... من هم تخصصم ایرانی هست کلا این اصطلاح شما غلط مصطلح است این تعریف اشتباه است هرکسی بشما گفته اشتباه گفته من با بزرگان زیادی نشست و برخاست داشتم بین هیچکس این چیزی که شما میگید مصطلح نبود و خرده ای که ام-بی جان گرفتند کاملا بجاست. 5 لینک به دیدگاه
پیرهاید 10193 اشتراک گذاری ارسال شده در 4 دی، ۱۳۸۹ ببین دوست من...من هم تخصصم ایرانی هست کلا این اصطلاح شما غلط مصطلح است این تعریف اشتباه است هرکسی بشما گفته اشتباه گفته من با بزرگان زیادی نشست و برخاست داشتم بین هیچکس این چیزی که شما میگید مصطلح نبود و خرده ای که ام-بی جان گرفتند کاملا بجاست. کدام اصطلاح و کدام تعریف بنده اشتباه است ؟!؟ 2 لینک به دیدگاه
farid.wtpm 436 اشتراک گذاری ارسال شده در 4 دی، ۱۳۸۹ بنده پرده های کروم را شرقی عرض کردم(این هم اصطلاحیست در بین موسیقیدانان) نه بمل را سرت سلامت اولاما فاصله و گام كروماتيك داريم نه نت دوما موسيقى فقط پرده و ربع پرده كه نيست شما وقتى ميگوييد فاصله كروم شرقى است داريد مبحث خيلى پيچيده اى را عنوان ميكنيد كه دانش آهنگ سازى ميخواهد 3 لینک به دیدگاه
پیرهاید 10193 اشتراک گذاری ارسال شده در 4 دی، ۱۳۸۹ اولاما فاصله و گام كروماتيك داريم نه نتدوما موسيقى فقط پرده و ربع پرده كه نيست شما وقتى ميگوييد فاصله كروم شرقى است داريد مبحث خيلى پيچيده اى را عنوان ميكنيد كه دانش آهنگ سازى ميخواهد با تشکر از توضیحات شما در ابتدا عرض کنم من کروماتیک را به خطا با پسوند نت بیان کردم که اصلاح نمودم دوما صد در صد موسیقی فقط ربع پرده و نیم پرده نیست چه کسی گفت موسیقی پرده و ربع پرده است؟ایا من عرض کردم و در نهایت من تنها یک اصطلاح را بنقل از استادی که محضر استاد متبسم را درک کرده بودند عرض کردم ، نه این نت در شرق به دنیا آمده است و نه ریشه در آنجا دارد ، این تنها یک اصطلاح هست که بنده از یک استاد شنیده ام در نهایت هم من نخواستم با شرقی گفتن این پرده آن را بقول شما از پیچیدگی به چیزی غیر از آن تشبیه کنم با تشکر 3 لینک به دیدگاه
farid.wtpm 436 اشتراک گذاری ارسال شده در 4 دی، ۱۳۸۹ شرمنده مثل اينكه من لحنم خوب نبود شرمنده ام من قصد جسارت نداشتم من خودم تئورى جهانى را نزد استاد پروفسوركمال پورتراب و تئورى ايرانى را نزد استاددكترپيروز ارجمند فراگرفتم اين روگفتم كه بدونيد حرفهام ازروى بيسوادى نيست و حساسيتم به اين خاطرهست كه عزيزانى كه ياد ندارند بااين مطالب گمراه نشوند ازشما معذرت ميخوام عزيزم شرمنده ام اگرآن دواستادگرانقدررو هم نميشناسيد در اينترنت نامشان را جستجوكنيد!! بازهم پوزش 3 لینک به دیدگاه
shadmehrbaz 24772 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 5 دی، ۱۳۸۹ از اينكه ميبينم توي تاپيك بحث شكل ميگيره خيلي خوشحال ميشم، فقط خواهشا" دوستان لطف كنن با فروتني بيشتري پاسخ بدن هدف كلكل كردن يا به رخ كشيدن معلومات نيست بلكه يادگيري و استفاده از دانش هم ديگه ست و صد البته بنده خودم رو كوچكترين شاگرد همه ي شما عزيزان ميدونم 5 لینک به دیدگاه
farid.wtpm 436 اشتراک گذاری ارسال شده در 5 دی، ۱۳۸۹ بله حق كاملا با شماست و بنده عذرخواهى ميكنم هدف بنده هم به رخ كشيدن نبود چون علم به رخ كشيدن هم ندارد، فقط اثبات حقانيت(مثل على دايى!!) شرمنده ام 3 لینک به دیدگاه
پیرهاید 10193 اشتراک گذاری ارسال شده در 5 دی، ۱۳۸۹ بله حق كاملا با شماست و بنده عذرخواهى ميكنمهدف بنده هم به رخ كشيدن نبود چون علم به رخ كشيدن هم ندارد، فقط اثبات حقانيت(مثل على دايى!!) شرمنده ام قصدم از شما آموختن است در موسیقی همیشه خود را شاگرد می پندارم و جویای حقیقتم با سپاس 3 لینک به دیدگاه
farid.wtpm 436 اشتراک گذاری ارسال شده در 5 دی، ۱۳۸۹ دهانم دوختى وز پشيمانى تو جانم سوختى من ديگه آب شدم رفتم تو زمين حقيقت جويى منش انسانهاى بزرگ است شرمنده ام بانظرات بيجام جسارت كردم 3 لینک به دیدگاه
farid.wtpm 436 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 دی، ۱۳۸۹ ميبينم كه امتحاناته و كسى موضوع رو ادامه نميده! 2 لینک به دیدگاه
shadmehrbaz 24772 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 13 بهمن، ۱۳۸۹ به خاطر وقفه ي طولاني كه در روند تاپيك افتاد عذر ميخوام ، تاپيك رو با مبحث ديرند ادامه ميديم ؛ ديرند--- > نت با شكلهاي مختلف همانطور كه ميدانيم نتها هميشه به يك اندازه كشيده نميشوند بعضي طولاني و بعضي كوتاه هستند براي تعيين كردن اين كه هر نت چقدر بايد كشيده شود از شكل هاي مختلفي براي نتها استفاده ميكنيم كه با آنها آشنا ميشويم. به تصوير زير توجه كنيد و اسمها را به خاطر بسپاريد : 5 لینک به دیدگاه
shadmehrbaz 24772 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 13 بهمن، ۱۳۸۹ ديرند--- > زمان كشش نت ها - گرد اين شكل نتها گرد نام دارند در موسيقي ابن شكل طولاني ترين ديرند و كشش زماني را داراست و ديرند همه نتها را نسبت به آن مي سنجند در شكل زير چند نت به شكل گرد اما با ارتفاعهاي گوناگون رسم شده اند: البته شكل ديگري نيز وجود دارد كه به گرد مضاعف معروف است و دو برابر گرد است اما اكثرا" گرد را بزرگترين نت ميدانند چون گرد مضاعف خود از گرد به وجود آمده است. گرد مضاعف به اين شكل است : - سفيد اين شكل از نت ، سفيد نام دارد و ديرند آن يك دوم (نصف) نت گرد است. مثلا" ما اگر فرض كنيم كه ديرند هر نت گرد 4 ثانيه باشد ميتوانيم بگوييم ديرند نت سفيد 2 ثانيه است. به شكل توجه كنيد: در شكل زير به تعدادي نت به شكلهاي گرد و سفيد با ارتفاعهاي مختلف توجه كنيد: همانطور كه در بالا مشاهده ميكنيد دم بعضي از نتهاي سفيد رو به بالاست و بعضي رو به پايين است اين علتي جز زيبايي نتها ندارد در واقع نتهايي كه بالاي خط سوم قرار ميگيرند معمولا" دمي رو به پايين دارند و نتهاي پايين خط سوم دمي رو به بالا دارند. -سياه اين شكل نت ، سياه نام دارد و ديرند آن يك چهارم نت گرد است و در نتيجه يك دوم (نصف) نت سفيد ميباشد: در شكل زير چند نت به شكلهاي گرد ، سفيد و سياه را با ارتفاعهاي مختلف ميبينيم: -چنگ اين شكل نت ، چنگ نام دارد و ديرند اين نت يك هشتم نت گرد ميباشد (سعي كنيد خودتون نسبت زماني چنگ را با بقيه ي نتها حساب كنيد). اختلاف شكل ظاهري چنگ و سياه در وجود چنگك (پرچم) بر روي نت چنگ است. همانطور كه در زبان فارسي بعضي از كلمات رو ميتوانيم به هم بچسبايم در نت نويسي هم ميتوانيم نتهايي كه پرچم دارند را به هم بچسبانيم . به شكل زير توجه كنيد: - دو لاچنگ اين نت داراي دو پرچم ميباشد و نسبت زماني آن نسبت به نت گرد يك شانزدهم است (يعني يك هشتم نت سفيد ، يك چهارم نت سياه و نصف نت چنگ) در شكل پايين نحوه ي گروهي نوشتن دولاچنگ با چنگ را ميبينيم: - سه لا چنگ اين نت داراي سه پرچم (چنگك) ميباشد و از نظر زماني نيز ارزش زماني آن معادل يك سي و دوم نت گرد ميباشد. حالا در شكل زير شيوه نگارش چنگ ، دولاچنگ و سه لا چنگ را در كنار هم ببينيد: حال ميخواهيم يك جمع بندي روي شكل زماني نتهاي مختلف داشته باشيم ، به جدول زير توجه كنيد: در اينجا زمان نت ها را از نظر ارزش زماني نسبت به يكديگر روي جدول درختي برسي ميكنيم: 7 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده