رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

:banel_smiley_4:

بابا با اینا که میشه یه کتاب نوشت:w00:

 

:icon_gol:

 

چی چی میگی ؟

 

کلش 10 سطر میشه

 

کسی نمیتونه جواب بده ؟

 

سوال هم جامداتیه و هم ساخت تولیدی و هم متالورژیکی ...

 

بعد میگن چرا نمیای شرکت کنی ...

 

هی تو پروفایل ادم ادرس لینک میدن ...

 

خوب یه کلام بگین نیا تو تاپیک

 

جواب ؟

  • Like 3
لینک به دیدگاه
  • پاسخ 1.5k
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

چی چی میگی ؟

 

کلش 10 سطر میشه

 

کسی نمیتونه جواب بده ؟

 

سوال هم جامداتیه و هم ساخت تولیدی و هم متالورژیکی ...

 

بعد میگن چرا نمیای شرکت کنی ...

 

هی تو پروفایل ادم ادرس لینک میدن ...

 

خوب یه کلام بگین نیا تو تاپیک

 

جواب ؟

باشه حالا!

چرا داد میزنی؟:w00:

این سوال کاملا تخصصیه و من چیزی تا به حال در موردش نشنیدم. به همین علت باید یکم برم تحقیق. جواب میزارم ...

کمی صبر...

فقط میدونم که از اون موضوعاتیه در حالت عادی کسایی که با اجزا محدود و انسیس و این صحبتا سروکار دارند کارشون به فهمیدن اینطور چیزا میکشه و توی درسهای روتین گفته نمیشه

در مورد کار سختی هم همونطور که حتما میدونید کار سختی یعنی اینکه یک فلز رو که قابلیت کار سختی داشته باشه البته اینقدر بهش نیرو وارد میکنیم تا تغییر شکل پلاستیک انجام میده...

بعد از اون اگر دوباره بخواهیم اینقدر بهش نیرو وارد کنیم تا تغییر شکل پلاستیک پیدا کنه باید نیروی بیشتری وارد کنیم. این جواب مهنسیش و جواب سوسولیش هم میشه اینکه تنش تسلیمش بالا میره

کابلهای پلهای معلق رو کار سختی روشون انجام میدن-مثال-

دلیلش هم اینه که وقتی ماده تغییر شکل پلاستیک انجام میده و در اصل سیلان میکنه، یک سری عیوبش-نابجاییها- بر طرف میشن و این باعث میشه تا فلز بهتری بشه! و قویتر!

  • Like 5
لینک به دیدگاه
باشه حالا!

چرا داد میزنی؟:w00:

این سوال کاملا تخصصیه و من چیزی تا به حال در موردش نشنیدم. به همین علت باید یکم برم تحقیق. جواب میزارم ...

کمی صبر...

فقط میدونم که از اون موضوعاتیه در حالت عادی کسایی که با اجزا محدود و انسیس و این صحبتا سروکار دارند کارشون به فهمیدن اینطور چیزا میکشه و توی درسهای روتین گفته نمیشه

در مورد کار سختی هم همونطور که حتما میدونید کار سختی یعنی اینکه یک فلز رو که قابلیت کار سختی داشته باشه البته اینقدر بهش نیرو وارد میکنیم تا تغییر شکل پلاستیک انجام میده...

بعد از اون اگر دوباره بخواهیم اینقدر بهش نیرو وارد کنیم تا تغییر شکل پلاستیک پیدا کنه باید نیروی بیشتری وارد کنیم. این جواب مهنسیش و جواب سوسولیش هم میشه اینکه تنش تسلیمش بالا میره

کابلهای پلهای معلق رو کار سختی روشون انجام میدن-مثال-

دلیلش هم اینه که وقتی ماده تغییر شکل پلاستیک انجام میده و در اصل سیلان میکنه، یک سری عیوبش-نابجاییها- بر طرف میشن و این باعث میشه تا فلز بهتری بشه! و قویتر!

 

 

من کی داد زدم وحید جان ؟

 

در مورد سوال من اصلا ربطی به انسیس و المان محدود نداره .

 

یه راهنمایی :

 

مربوط به " درس الاستیسیته پیشرفته " میشه

 

کتابش مهم نیست . به چگونگی مراحل کارسختی هم ربطی نداره

  • Like 2
لینک به دیدگاه
سوال اول:

 

دقیق ترین و جامع ترین تعریف آنتروپی چیست؟

 

 

تعاریف انتروپی

 

* برای یک فرآیند بسیار کوچک هم‌دمای برگشت‌پذیر داریم:

 

deeac7ad67a521a0359e37d35eee77d4.png

 

* انتروپی بردار زمان است یعنی یک شاخص اساسی زمان است.

* از دیدگاه انرژی آزاد انتروپی با گرمایی که برای انجام کار در دسترس نیست، ارتباط دارد.

* انتروپی اندازهٔ بی‌نظمی سامانه (سیستم) یا ماده‌ای است که در حال بررسی است.

* انتروپی معیاری از اشتباهات تصادفی است که در هنگام انتقال یک سیگنال به وجود می‌آید. بنابراین می‌تواند معیاری از بازده‌ی سیستم ارسال پیام باشد.

* انتروپی معیاری از تعداد حالت‌های داخلی است که یک سیستم می‌تواند داشته باشد، بدون آنکه برای یک ناظر خارجی که فقط کمیت‌های ماکروسکوپیک (مثلاً جرم، سرعت، بار و...) آن را مشاهده می‌کند، متفاوت به نظر برسد.

 

مفهوم ترمودینامیکی

 

انتروپی (S) کمیتی ترمودینامیکی است که اندازه‌ای برای درجهٔ بی‌نظمی در هر سیستم است. هر چه درجهٔ بی‌نظمی بالاتر باشد، آنتروپی بیشتر است. بنابراین برای یک مادهٔ معین در حالت تعادل درونی کامل در هر حالت، داریم:

انتروپی جامد

 

واحد انتروپی در سیستم SI، ژول بر مول کلوین است. (J/mol.K).

 

توجه به این نکته ضروری است که انتروپی یک تابع حالت و مستقل از مسیر است.

 

با فرض صادق بودن قانون سوم ترمودینامیک می‌توان بصورت زیر مقدار مطلقی برای انتروپی جامدات در دماهای بالا بدست آورد:

 

e9c5388eaae34207d7ed98de0bc3743e.png

 

در صورتی که مادهٔ مورد نظر در دماهای بالا تحت استحاله‌های فازی قرار گرفته و حالت آن تغییر یابد، باید از صورت کلی فرمول انتروپی به شکل زیر استفاده کرد:

 

b961f89e10d9c251d5c7d1f2a28c5b5f.png

 

که در این فرمول، Tm دمای ذوب، Tv دمای جوش،ΔHm تغییر آنتالپی در اثر ذوب، ΔHv تغییر آنتالپی در اثر جوش و (Cp(l)، Cp(s و (Cp(g به ترتیب ظرفیت گرمایی ماده در حالت جامد، مایع و گاز در فشار ثابت هستند.

 

این تعریف مبسوطی هست که دانشنامه ویکی پدیا ارائه میده

شاید دریک کلمه بشه عنوان بی نظمی رو بهش اطلاق کرد

امیدوارم بزودی فرصتی دست بده تا یه سری مباحث ترمودینامیکی- فلسفی رو که یادداشت کردم رو ارائه کنم

بحث های جالبی توش هستند

  • Like 5
لینک به دیدگاه
مدیفیکاشن چیه؟هی ازش سوال میاد هیچ جا هم پیدا نمی کنم .

 

تغییر

اصلاح

خب دررابطه با چه موضوعی؟:banel_smiley_4:

  • Like 3
لینک به دیدگاه
منظورت مدیفیکاسیون هست؟؟؟

یکی از عیوب کریستالی بود مثل اینکه :ws52:

نه لغتش همونه از نظر املایی...ولی راس میگی در مورد تغیرات فازهای کریستالی هستش.....

  • Like 4
لینک به دیدگاه

تغییر شبکه کریستالی در اثر تغییر درجه حرارت را تغییرات الوتروپی می نامند

 

تعداد تغییرات الوتروپی را مدیفیکاشن می گویند

  • Like 5
لینک به دیدگاه

تغییر شبکه کریستالی در اثر تغییر درجه حرارت را تغییرات الوتروپی می نامند

 

تعداد تغییرات الوتروپی را مدیفیکاشن می گویند

فکر کنم با این حرفت جواب دو تا از تست هامو که نمی دونستم دادی.ممنون

  • Like 3
لینک به دیدگاه

هميشه با كاهش سرعت افزايش فشار وجود داره

حالا فرض ميكنيم سرعت حركت مايع در لوله تغيير بكنه، در نتيجه سرعت هم در جهت عكس تغيير ميكنه

اين تغيير فشار به صورت موجي دقيقا از جايي كه سرعت تغيير كرده با سرعتي كه برابر سرعت صوت هست منتقل ميشه كه اين پديده رو بهش ميگن سرج (surge)

 

  • Like 7
لینک به دیدگاه
هميشه با كاهش سرعت افزايش فشار وجود داره

حالا فرض ميكنيم سرعت حركت مايع در لوله تغيير بكنه، در نتيجه سرعت هم در جهت عكس تغيير ميكنه

اين تغيير فشار به صورت موجي دقيقا از جايي كه سرعت تغيير كرده با سرعتي كه برابر سرعت صوت هست منتقل ميشه كه اين پديده رو بهش ميگن سرج (surge)

 

ممنون از پاسختون

ولی لطفا کمی کاملتر توضیح بدید که کسی دیگه هم چیزی یاد بگیره.

مثلا بگید که در چه تجهیزاتی اتفاق میفته و چه خساراتی میزنه

اگر عکس هم بزارید که خیلی بهتره

  • Like 4
لینک به دیدگاه

من همون اندازه كه مقاله خونده بودم توضيح دادم ( اين مقاله هم تقريبا چندماه پيش خوندم، پيداش هم نكردم كه بيشتر بتونم از روش نگاه كنم و بگم. (شرمنده))

باز و بسته شدن يك شير ميتونه باعث پديده سرج بشه

و اينكه افزايش فشار در اثر اين پديده همه جا يكجور نيست

نزديك محلي كه اين اتفاق افتاده بيشتر و هرچي كه از اون قسمت دور ميشيم كمتر ميشه

 

 

  • Like 3
لینک به دیدگاه
من همون اندازه كه مقاله خونده بودم توضيح دادم ( اين مقاله هم تقريبا چندماه پيش خوندم، پيداش هم نكردم كه بيشتر بتونم از روش نگاه كنم و بگم. (شرمنده))

باز و بسته شدن يك شير ميتونه باعث پديده سرج بشه

و اينكه افزايش فشار در اثر اين پديده همه جا يكجور نيست

نزديك محلي كه اين اتفاق افتاده بيشتر و هرچي كه از اون قسمت دور ميشيم كمتر ميشه

 

 

ممنون

:icon_gol:

پدیده سرج بیشتر توی کمپرسورها

اگر اشتباهه دوستان تصحیحش کنن چون اینو خیلی وقت پیش خوندم:

کمپرسورها نمودارهایی دارند که مثل منحنی مشخه پمپ هست. یعنی به ازای یک دور مشخص در نهایت تا یک نسبت خاص میتوانند فشار سیال رو افزایش بدن. اگر افزایش فشار از حد engine pressure ratio بیشتر شود پدیده سرج رخ میدهد.

این نسبت در حقیقت نسبت فشاریه که کمپرسور در اون میتونه یک جزیان عادی و پایدار رو تولید کنه

در موتورهای جت هم این پدیده ممکنه رخ بده که به اون stall میگن که اگر ادامه پیدا کنه ممکنه به عدم توانایی در فشرده کردن سیال توسط کمپرسور و سرج منتهی بشه. در کمپرسورها این پدیده بیشتر به Axi-symmetric stall یا همون compressor surge; or pressure surge که همونطور که گفته شد کمپرسور این قدرت رو نخواهد داشت که یجاد فشار کنه و جریان سیال بر عکس خواهد شد. صدا و لرزش شدیدی رخ خواهد داد و اگر سیستمهای ایمنی عمل نکنند انفجار! سیستم ایمنی هم میتونه یه ولو باشه که روی مسیری از خروجی به ورودی سیال قرار گرفته و در صورت وقوع پدیده سرج عمل کنه و باز بشه

Axial_compressor.gif

در ضمن این هم در مورد سرج در توربینها:

منبع:http://mechanicalworld.persianblog.ir/post/4

نویسنده :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
:ws3:

پدیده سرج در توربین های گازی

 

در مرحله را ه اندازی توربین گاز، هنوز پره های توربین به دمای ثابت نرسید ه اند و با گرمای گازهای حاصل از احتراق، در حال گرم شدن می باشند. از اینرو دمای گازهای حاصل از احتراق در حال عبور از مراحل مختلف توربین، به شدت پایین می آید. بر اثر پایین آمدن دما، دانسیته گاز نیز زیاد می شود. از اینرو در بین مراحل توربین تجمع گاز، بوجود می آید. در این حالت جریا نهای بعدی گاز با مسیری که در آن مقداری گاز تجمع کرده روبرو می گردند. این امر باعث بالارفتن فشار شده و بدین ترتیب تمامی هوای خروجی از کمپرسور نمی توانند از توربین عبور کنند و ممکن است بخشی از گازها به سمت کمپرسور برگشته و پدیده سرج اتفاق بیفتد

  • Like 6
لینک به دیدگاه

×
×
  • اضافه کردن...