mostafanokhodian 233 ارسال شده در 22 بهمن، 2010 منظور از تله بخار همون استفاده از کندانسوره؟ که بخار را به مابع تبدیل میکنه؟ نه، تله بخار وظیفش جدا کردن بخار و مایع از همدیگه است، ولی کندانسور وظیفش تبدیل بخار به مایعه... توی تله بخار قسمتی از بخار به بیرون از سیستم منتقل میشه و آب خروجی از اون وارد بویلر میشه تا مجدد به بخار تبدیل بشه (ممکنه در این قسمت هم مقداری چگالش انجام بشه ولی هدف تله بخار این نیست)، ولی در کندانسور بخار تماماً تبدیل به مایع میشه و مجدد در سیتسم مورد استفاده قرار میگیره... شکل زیر کندانسور یخچاله: همونچور که میبینید سیستم، بسته است و با تبادل حرارت با هوا چگالش انجام میشه، در تله بخار چگالش انجام نمیشه، بلکه فقط بخار و کندانسه (همون بخاری که مثلاً در مبدل حرارتش رو از دست داده و چگالیده شده) از هم جدا میشه... 5
محمــد 4415 ارسال شده در 22 بهمن، 2010 نه، تله بخار وظیفش جدا کردن بخار و مایع از همدیگه است، ولی کندانسور وظیفش تبدیل بخار به مایعه...توی تله بخار قسمتی از بخار به بیرون از سیستم منتقل میشه و آب خروجی از اون وارد بویلر میشه تا مجدد به بخار تبدیل بشه (ممکنه در این قسمت هم مقداری چگالش انجام بشه ولی هدف تله بخار این نیست)، ولی در کندانسور بخار تماماً تبدیل به مایع میشه و مجدد در سیتسم مورد استفاده قرار میگیره... شکل زیر کندانسور یخچاله: همونچور که میبینید سیستم، بسته است و با تبادل حرارت با هوا چگالش انجام میشه، در تله بخار چگالش انجام نمیشه، بلکه فقط بخار و کندانسه (همون بخاری که مثلاً در مبدل حرارتش رو از دست داده و چگالیده شده) از هم جدا میشه... ای ول مصطفی جون چیز خوبی یادم دادی ما این همه در مورد کندانسور و بویلر و طراحی مبدل خوندیم ولی از این تله بخار چیزی بمون نگفتن، اگر اطلاعات دیگه ای از این دست هست رو بم معرفی کن، ممنون 3
vahid321 2013 ارسال شده در 22 بهمن، 2010 در مورد مبدل ممنون که گفتید. پس در صنعت استفاده میشه از یه همچین مبدلهایی نه؟ البته توی کتاب ترمودینامیک داشتیم که بعد از مبدل باز تله بخار داریم ولی اینجا حرف از مبدل بستس و در عین حال منظور ما صنعت هست و کتاب ترمودینامیک که نمیتونه ملاک باشه ولی فکر کنم در مورد تله بخار بر عکس گفتیدها اصلا نشت بخار یکی از عیوب این steam trap هاست برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام تله بخار مایع کندانس شده رو به بیرون میفرسته چون وجودش تو خطی که بخار وجود داره مشکل سازه مثلا میزنه توربین رو خراب میکنه در صنایع مثلا پتروشیمی یا نیروگاهها از تله بخار استفاده میشه. کارش هم جداسازی مایع کندانس شدس که در بسیاری موارد این آب هم دیگه ازش استفاده نمیشه خیلی هم جالبن! بعد از مدتی یه صدایی مثل عطسه کردن میدن و یه دفعه کلی آب میفرستن بیرون این تله های بخار انواع و اقسامی دارن پس سوال بعدی: انواع و اقسام تله های بخار رو با شکل و توضیح کم معرفی کنید. در صورت امکان مورد مصرف هر کدام را هم توضیح دهید. ای هم یک لینک کمکی ولی سعی کنید خودتان مطلب بزارید لینک این هم یک مقاله فارسی در این زمینه برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 5
spow 44198 مالک ارسال شده در 22 بهمن، 2010 سلام دوستان منم یه سوال میپرسم تا در موردش بحث کنیماز یه سوال آسون استفاده می کنم! در مبدل ها از دو جریان سرد و گرم استفاده میکنیم ، حالا کدوم جریان رو در shell و کدوم رو در tube قرار می دهیم و چرا؟ خب این مسئله به این اسونی ها هم نیست! مسایل زیادی درانتخاب مسیر دخیل هستند مثل ملاحظات اقتصادی,ضریب انتقال حرارت لوله ها,طول عمرمفیدی که درنظر گرفته میشه وشرایط اب خنک کن یا سیال خنک کن از نقطه نظر انتقال حرارت بودن بخارداغ یا اب گرم درداخل لوله ها موجب کنوکسیون اجباری بدون تغییر فاز خواهد بود ولی درخارج لوله ها کنوکسیون با تغییر فاز روی میده درکل برای دبی های بالا وصنایع بزرگ بخاردربیرون تیوب ها درجریان هست واب خنک کن درداخل لوله ها 3
spow 44198 مالک ارسال شده در 22 بهمن، 2010 پس غلط بودنش درست بود ولی کاش گفته بودید منظورتون بخار هست من فکر کردم مبدل منظور اونهایی هست که توی هر دو آب مایع جریان داره(برای پیش گرم کن و ...) در ضمن امکانش نیست که بخار رو از درون لوله رد کنن و بعدش یه تله بخار بزارن؟ اشکال این کار چیه؟ اینم خودش میتونه سوال بعدی باشه چرا در مبدلهایی که از بخار داغ برای گرم کردن آب استفاده میشود، برای کاهش مصرف انرژی و هدر رفتن کمتر دما، از عبور بخار داغ از لوله ها و قرار دادن یک تله بخار بعد از آن استفاده نمیشود؟ مشکل این کار چیست؟ مهمترین مشکل استفاده نکردن از تراپ یا همون تله بخار اب بندی هست که درطی زمان از دست میده برای دبی های بالای صنعتی درپالایشگاه وپتروشیمی ونیروگاه از نظر اقتصادی به صرفه نیست حصول این منظور ولی خب تله بخاررو داریم که برای جمع کردن کندانسهای باقیمانده بعد از کندانسور مخلوط اب وبخاروقتی از هرکدام از هیترهای بازیاب رد میشن اب کندانس شده قابل استفاده رو به مسیر بازگشت میده دراین زمینه کتاب کندانسور نوشته مهندس جواد موسی میالی از پرسنل نیروگاه نکا واقعا بحث های جالبی داره درزمینه تراپ Trap یا تله های بخارهم به این لینک مراجعه کنید http://www.noandishaan.com/forums/showthread.php?t=23383 4
spow 44198 مالک ارسال شده در 22 بهمن، 2010 در مورد مبدل ممنون که گفتید. پس در صنعت استفاده میشه از یه همچین مبدلهایی نه؟ البته توی کتاب ترمودینامیک داشتیم که بعد از مبدل باز تله بخار داریم ولی اینجا حرف از مبدل بستس و در عین حال منظور ما صنعت هست و کتاب ترمودینامیک که نمیتونه ملاک باشه ولی فکر کنم در مورد تله بخار بر عکس گفتیدها اصلا نشت بخار یکی از عیوب این steam trap هاست برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام تله بخار مایع کندانس شده رو به بیرون میفرسته چون وجودش تو خطی که بخار وجود داره مشکل سازه مثلا میزنه توربین رو خراب میکنه در صنایع مثلا پتروشیمی یا نیروگاهها از تله بخار استفاده میشه. کارش هم جداسازی مایع کندانس شدس که در بسیاری موارد این آب هم دیگه ازش استفاده نمیشه خیلی هم جالبن! بعد از مدتی یه صدایی مثل عطسه کردن میدن و یه دفعه کلی آب میفرستن بیرون این تله های بخار انواع و اقسامی دارن پس سوال بعدی: انواع و اقسام تله های بخار رو با شکل و توضیح کم معرفی کنید. در صورت امکان مورد مصرف هر کدام را هم توضیح دهید. ای هم یک لینک کمکی ولی سعی کنید خودتان مطلب بزارید لینک این هم یک مقاله فارسی در این زمینه برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام کامل ودقیق بود صحبتتون وحیدجان مبدلها یا بازیابهای حرارتی که از مراحل مختلف توربین بخارزیرکش شده رو برای بالابردن دمای اب استفاده میکنند بعد اون ها از تله بخار استفاده میشه درمورد تله بخار هم بزار دوستان مطالبشونو بزارن تا ما هم بیشتر یاد بگیریم مرسی 2
spow 44198 مالک ارسال شده در 22 بهمن، 2010 حالا که رفتیم تو فاز کندانسور وانتقال حرارت واینا یه سوال هم از کندانسور بپرسم ملاحظات طراحی قطرلوله های کندانسور رو شرح بدید 3
spow 44198 مالک ارسال شده در 22 بهمن، 2010 سلام .برای آشنایی با استاندارد فولادها از چه مرجعی میتونم استفاده کنم . منظورم اینه که مثلا اگه توی یه نقشه دیدم جنس قطعه رو C25 , 31CrMo12 و... نوشته ، بفهمم چه نوع فولادیه و ترکیباتش چیه . البته شاید به جای دونستن استانداردهای مختلف ، پیشنهاد کنید که سریع به کلید فولاد مراجعه کنم . اما میخوام ذهنیتی از استانداردها داشته باشم . ممنون یه کتاب 150 صفحه ای تا اونجایی که یادمه بود درمورد فولادها والیاژهای پرکاربرد خلاصه شده کتاب کلید فولاد بود اون میتونه منبع دردسترسی برای منظورتون باشه محمدجان ولی اینکه مرجع دیگه ای باشه همون کتاب کلید فولاد رفرنس اصلی هستش بقیش دیگه به میزان درگیری با فولادها والیاژها وکاربردی که تو حیطه کاریتون دارن برمیگرده عزیز دل خوب گفتید ولی یه عامل دیگه هست که خیلی مهم تره مثلا فرض کنید یه توربین و کمپرسور رو به هم بستیم. اگر توربین خدای نکرده طوریش بشه چی میشه؟ آگه توربین خراب بشه خوب کمپرسور هم از کار میفته، ولی متوجه رابطش با این کوپلینگ نشدم اینجا کمپرسوری نداریم... خب تو نیروگاههای گازی قدیمی درمراکز صنعتی دور کمپرسور وتوربین متفاوت بود مثلا من یکی رو دیدم مال فیات که دورتوربین 3600rpm بود ودور کمپرسور 4500rpm یا درنیروگاه ری فکرکنم یکی بود فک کنم مال GE که دور توربین 3000rpm بود ودور کمپرسور 5100rpm دراین سری از تجهیزات کوپلینگها نقش بسیار حیاتی رو ایفا میکننداونم با اون دورواون حرارت وحشتناک 3
vahid321 2013 ارسال شده در 22 بهمن، 2010 خب تو نیروگاههای گازی قدیمی درمراکز صنعتی دور کمپرسور وتوربین متفاوت بود مثلا من یکی رو دیدم مال فیات که دورتوربین 3600rpm بود ودور کمپرسور 4500rpm یا درنیروگاه ری فکرکنم یکی بود فک کنم مال ge که دور توربین 3000rpm بود ودور کمپرسور 5100rpm دراین سری از تجهیزات کوپلینگها نقش بسیار حیاتی رو ایفا میکننداونم با اون دورواون حرارت وحشتناک یعنی گیربکس داشتن؟ چون چیزی که من گفتم توربین کمپرسورهای صنعت پتروشیمی منظورم بود. در این توربین کمپرسورها هدف از توربین فقط ایجاد نیروی مکانیکی برای دوران کمپرسور هست و دور اون رو هم گاورنر کنترل میکنه
spow 44198 مالک ارسال شده در 22 بهمن، 2010 یعنی گیربکس داشتن؟ چون چیزی که من گفتم توربین کمپرسورهای صنعت پتروشیمی منظورم بود. در این توربین کمپرسورها هدف از توربین فقط ایجاد نیروی مکانیکی برای دوران کمپرسور هست و دور اون رو هم گاورنر کنترل میکنه بله اونی که تونیروگاه ری بود گیربکس داشت میدونم برا پتروشیمی دوهدف از ایجاد مجموعه های نیروگاه گازی وجودداره 1- تامین مصرف برق داخلی مجموعه وبی نیاز شدن از شبکه سراسری برای بالارفتن ضریب اطمینان وشرایط اضطراری 2- تهیه هوای فشرده برای واحدهای مختلف مجموعه 3
محمــد 4415 ارسال شده در 22 بهمن، 2010 حالا که رفتیم تو فاز کندانسور وانتقال حرارت واینا یه سوال هم از کندانسور بپرسم ملاحظات طراحی قطرلوله های کندانسور رو شرح بدید درسته ما مهندسی شیمی ها با شما درس های مشترک داریم ، حداقل سوالهای آسون آسون بپرسین که ما هم شرکت کنیم، ما تو حرارت 2 طراحی مبدل خواندیم ولی طراحی کندانسور نه!!! اگر میشه برای درک بهتر مطلب و آشنایی بیشتر منابعی هم بذارین خوب است 1
spow 44198 مالک ارسال شده در 22 بهمن، 2010 درسته ما مهندسی شیمی ها با شما درس های مشترک داریم ، حداقل سوالهای آسون آسون بپرسین که ما هم شرکت کنیم، ما تو حرارت 2 طراحی مبدل خواندیم ولی طراحی کندانسور نه!!!اگر میشه برای درک بهتر مطلب و آشنایی بیشتر منابعی هم بذارین خوب است محمدجان کتاب مربوط به کندانسور رو که چندپست قبلتر معرفی کردم البته من یه جزوه نیمه دست نویس نیمه تایپ شده داشتم که یخورده ازاون کتاب کاملتر بود کندانسور هم یک نوع مبدل حرارتی است که شرایط کاریش فرق میکنه تو تالارشیمی هم درمورد مبدلهای حرارتی یه تاپیک اختصاصی زدم قبلا 2
محمــد 4415 ارسال شده در 22 بهمن، 2010 محمدجان کتاب مربوط به کندانسور رو که چندپست قبلتر معرفی کردمالبته من یه جزوه نیمه دست نویس نیمه تایپ شده داشتم که یخورده ازاون کتاب کاملتر بود کندانسور هم یک نوع مبدل حرارتی است که شرایط کاریش فرق میکنه تو تالارشیمی هم درمورد مبدلهای حرارتی یه تاپیک اختصاصی زدم قبلا پس یکم صبر کن یه سرچی تو جزوم بکنم، ببینم میتونم جواب کندانسور رو بدم
محمــد 4415 ارسال شده در 22 بهمن، 2010 نوشته اصلی توسط spow حالا که رفتیم تو فاز کندانسور وانتقال حرارت واینا یه سوال هم از کندانسور بپرسم ملاحظات طراحی قطرلوله های کندانسور رو شرح بدید قطر لوله ها بستگی به گام لوله، نوع آرایش لوله، قطر داخلی پوسته و تعداد گذرها داره درسته؟ 2
spow 44198 مالک ارسال شده در 22 بهمن، 2010 خب بزار یخورده مبسوط ترش کنم! قطر لوله های کندانسور بایستی طوری انتخاب شود که 1-حداکثر مساحتتماس را برای انتقال حرارت جهت تقطیر بخار داشته باشد لوله های با قطر کم وتعداد زیاد مساحت بیشتری را دارند(کندانسور نیروگاههای حرارتی بیش از 15000 لوله دارد!) 2-اگر قطر لوله ها خیلی بزرگ باشد اب خنک کن درمرکز لوله قادر به جذب حرارت از بخار نیستودرنتیجه انرژی پمپ تلف میشود 3- اگرقطرلوله خیلی کوچک باشد اب به سختی ازداخل لوله های کوچک رد شده ودرنتیجه اصطکاک زیاد میشود از طرفی اب خنک کن بیش ازاندازه گرم شده واختلالاتی درجریان اب به وجود می اید به همین جهت قطر لوله های کندانسور 19-32 میلی متر وضخامت ان 1-1.5 میلی متر انتخاب میشود 4
spow 44198 مالک ارسال شده در 22 بهمن، 2010 وسوالی که امیدوارم دوستان دیگه کامل درموردش توضیح بدن ضربه قوچ چیست؟چگونه ایجاد میشه وراههای جلوگیری از ضربه قوچ را بیان کنید نمره0.25 5
Eng HVAC 4139 ارسال شده در 23 بهمن، 2010 ضربه قوچ به خاطر افزايش فشار در سيالي كه در حال حركت هست بر اساس تغيير مسير اون يا توقف اون ايجاد بشه به وجود مياد تو شيرهاي يك طرفه خيلي شايع هست ( مثل خونه هاي خودمون اگه شير آب رو باز كنيم و يك دفعه ببنديم اين پديده رو خيلي واضح ميشه درك كرد) زمان شروع به كار پمپ ها و همينكه تو پمپ اگه رزونانس پمپ با لوله يكي بشه شاهد اين پديده خواهيم بود يكي استفاده از تله بخار در لوله هاي بخار است كه در اونها تقطير انجام ميشه و اين قطره ها باعث ميشند كه به لوله ضربه بخوره و اينكه تله هاي بخار بايد جلوتر از شيرهاي تنظيم بخار قرار بگيرند تا وقتي شير بسته ميشه از جمع شدن قطره ها جلوگيري كند و اگه لوله ها به صورت شيبدار نصب بشند اين پديده كمتر بروز ميكنه 6
محمــد 4415 ارسال شده در 23 بهمن، 2010 سلام دوباره بر دوستان ، و تشکر بابت اینکه من مهندس شیمی رو تو جمع خودتون راه دادین، سوال امروز من: کار پمپ های جابه جایی مثبت چیست؟ و چند نوع هستن؟ 5
Eng HVAC 4139 ارسال شده در 23 بهمن، 2010 يكي از پمپ ها از لحاظ نحوه عملكرد پمپ با جابه جايي مثبت است در اين حالت مقدار مشخص از مايع پمپاژ مي شود و مقدار مايع پمپاژ شده با كورس كاري رابطه مستقيم داره پمپ هاي روتاري و رفت و برگشتي از اين دسته هستند 5
ارسال های توصیه شده