spow 44197 اشتراک گذاری ارسال شده در 18 مرداد، ۱۳۸۹ سلام دوستان عزيز تو اين تاپيک به روال معمول به سوالات پاسخ داده نميشه بلکه قصد داريم نوع جديد وچالش برانگيزتري از سوالات رو که به صورت مفهومي به ايده هاي مهندسي ميپردازه رو مطرح کنيم سوالاتي که گاهي درعين سادگي واسوني ميتونن بسيار پرمحتوا باشند فقط قبل از ادامه بحث از همه دوستاني که به تالار تشريف ميارن خواهشمندم ضمن معرفي تاپيک به همه دوستان پيگير اين بحث باشند تاثيري که من از اين نوع اموزش درذهن دارم از حضور دربهترين کلاسها هم به نظرم بالاتر هست حالا اگه خودتون دقيقتر بشيد روي جزئيات فک کنم مدتي بعد با من هم عقيده خواهيد شد! تو اين تاپيک هرکسي بسته به ميزان دانشش درهرموردي سوالي رو مطرح ميکنه وهرکسي هم با هردانشي واز هرجايي که دوست داشت پاسخ ميده ولي شخصي که سوال ميکنه موظفه چه جواب داده بشه وچه جوابي داده نشه 48 ساعت بعد جواب کامل سوالي که مطرح کرده رو بزاره پس تو اين تاپيک از دونسته هامون سوال ميکنيم نه از اون چيزايي که نميدونيم يعني يه جورايي محک ديگران هم هست اينجوري مطالب با ديد بهتري منتقل خواهند شد اميدوارم اگه کم وکاستي تو ايده مطرح شده ديديد بگيد تا روال بهتري رو درپيش بگيريم 18 لینک به دیدگاه
spow 44197 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 18 مرداد، ۱۳۸۹ براي شروع اولين سوال رو خودم مطرح ميکنم قطعه دواري رو به ما ميدن از کجا بدونيم اين قطعه شفت هست يا اکسل؟ 12 لینک به دیدگاه
spow 44197 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 18 مرداد، ۱۳۸۹ براي اينکه دست خالي نباشم يه سوال ديگه که چندروز پيش حين مطالعه متني به چشمم خورد رو براتون ميزارم فرق بين فن ...بلوورBlower ...وکمپرسور رو توضيح بديد؟ 12 لینک به دیدگاه
spow 44197 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 21 مرداد، ۱۳۸۹ سلام با توجه به استقبال وحشتناک دوستان که موجب حیرت من دراین زمینه شده میرسیم به زمان پاسخگویی به سوالات طرح شده وبررسی جوابهایی که دوستان عزیز دادند مباحثه بهترین راه محک زدن اطلاعات وبالابردن سطح اگاهیهاست وامیدوارم هرکدام از دوستان نیز پیگیر این مسایل باشند یعنی هیشکی حتی طراحی اجزا 1 هم پاس نکرده؟ اما جواب درمورد میله ای که میخواهیم بدانیم شفت هست یا اکسل اگراز قسمتهایی تشکیل شده باشد که اجزا ماشین را بتوان برروی ان سواد کرد مانند جاخارکوپلینگ فلانجی یا هزارخار میتوان دریافت که قطعه مذکور شفت هست ولی اگر فقط دارای تکیه گاه چرخشی باشد اکسل هست به طور کلی اکسل ها فقط محل تکیه گاهی دارند ولی شفت ها علاوه بر محل یاتاقان دارای محلی برای نصب اجزا چرخشی انتقال قدرت مانند جاخار هستند 20 لینک به دیدگاه
pianist 31129 اشتراک گذاری ارسال شده در 21 مرداد، ۱۳۸۹ سلامبا توجه به استقبال وحشتناک دوستان که موجب حیرت من دراین زمینه شده میرسیم به زمان پاسخگویی به سوالات طرح شده وبررسی جوابهایی که دوستان عزیز دادند مباحثه بهترین راه محک زدن اطلاعات وبالابردن سطح اگاهیهاست وامیدوارم هرکدام از دوستان نیز پیگیر این مسایل باشند یعنی هیشکی حتی طراحی اجزا 1 هم پاس نکرده؟ اما جواب درمورد میله ای که میخواهیم بدانیم شفت هست یا اکسل اگراز قسمتهایی تشکیل شده باشد که اجزا ماشین را بتوان برروی ان سواد کرد مانند جاخارکوپلینگ فلانجی یا هزارخار میتوان دریافت که قطعه مذکور شفت هست ولی اگر فقط دارای تکیه گاه چرخشی باشد اکسل هست به طور کلی اکسل ها فقط محل تکیه گاهی دارند ولی شفت ها علاوه بر محل یاتاقان دارای محلی برای نصب اجزا چرخشی انتقال قدرت مانند جاخار هستند کاملا درسته من اين مبحث رو تو درس تعمير و نگهداري خوندم ولي پست اول رو که ديدم يادم نيومد :pichak29: مرسي تاپيک خيلي خوبيه :flowerysmile: 13 لینک به دیدگاه
spow 44197 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 21 مرداد، ۱۳۸۹ براي اينکه دست خالي نباشم يه سوال ديگه که چندروز پيش حين مطالعه متني به چشمم خورد رو براتون ميزارمفرق بين فن ...بلوورBlower ...وکمپرسور رو توضيح بديد؟ واما جواب سوال دوم: لغت کمپرسور به پمپهایی اطلاق میگردد که درانها گاز با فشارنسبتا زیاد تولید گردد اگردستگاهی گازرا فشرده کند سه عبارت مختلف بسته به افزایش فشار به کارخواهد رفت افزایش فشار تا حد یک پوند بر اینچ مربع برای گازرا فن بین 1 تا 40 PSI مطلق را دمنده یا blower وبالای 40 psi را کمپرسور میگویند موفق باشیم 18 لینک به دیدگاه
spow 44197 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 21 مرداد، ۱۳۸۹ سوال اول امروز: دربحث نگهداری ومکانیزمها ما سه نوع ساییدگی با توجه به شرایط کار ومواد به کاررفته داریم اونارو بگید ودرموردشون توضیح مختصری بنویسید 10 لینک به دیدگاه
spow 44197 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 21 مرداد، ۱۳۸۹ روشهای ترمیم دندانه های چرخ دنده هارو توضیح بدید!؟ 10 لینک به دیدگاه
spow 44197 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 21 مرداد، ۱۳۸۹ واما سوال اخر امروز: چرارراندمان چرخ دنده های ساده نسبت به بقیه چرخ دنده ها بیشتر است؟ 13 لینک به دیدگاه
pianist 31129 اشتراک گذاری ارسال شده در 21 مرداد، ۱۳۸۹ واما سوال اخر امروز:چرارراندمان چرخ دنده های ساده نسبت به بقیه چرخ دنده ها بیشتر است؟ فکر کنم بخاطر اين باشه که تو اين چرخدنده ها هيچگونه نيروي گشتاور وجود نداره... 11 لینک به دیدگاه
pianist 31129 اشتراک گذاری ارسال شده در 21 مرداد، ۱۳۸۹ براي من هم تعجبه که چرا از اينجور تاپيکها استقبال نميشه دوستان توانا و با تجربه اي تو اين انجمن فعال هستند ولي ظاهرا تنها به دادن تشکر به پستها بسنده کردن!!! بنظرم بهتره بجاي اينکه همش تاپيک بزنيم و از اين و اون تشکر کنيم و هي ايده بديم و عمل نکنيم يه مقدار روي اين تاپيکها که نقش آموزشي بيشتري داره تمرکز کنيم بنظرم سوال پرسيدن و پاسخ دادن و حتي اشتباه پاسخ دادن نه ترس داره نه گناهه!! "پرسيدن عيب نيست نداستن عيب است" 8 لینک به دیدگاه
میلاد 24047 اشتراک گذاری ارسال شده در 21 مرداد، ۱۳۸۹ واما سوال اخر امروز:چرارراندمان چرخ دنده های ساده نسبت به بقیه چرخ دنده ها بیشتر است؟ فکر کنم بخاطر اين باشه که تو اين چرخدنده ها هيچگونه نيروي گشتاور وجود نداره... منم الانه رفتم سرچیدم....چون میخواستم بدونم خو:4chsmu1: میگه: چون روی محور های موازی نصب میشند این چرخدنده ها واسه همین روی شفتها بار محوری نیست دیگه 6 لینک به دیدگاه
just work 12354 اشتراک گذاری ارسال شده در 21 مرداد، ۱۳۸۹ درمورد میله ای که میخواهیم بدانیم شفت هست یا اکسل اگراز قسمتهایی تشکیل شده باشد که اجزا ماشین را بتوان برروی ان سواد کرد مانند جاخارکوپلینگ فلانجی یا هزارخار میتوان دریافت که قطعه مذکور شفت هست ولی اگر فقط دارای تکیه گاه چرخشی باشد اکسل هست به طور کلی اکسل ها فقط محل تکیه گاهی دارند ولی شفت ها علاوه بر محل یاتاقان دارای محلی برای نصب اجزا چرخشی انتقال قدرت مانند جاخار هستند بله کاملا صحیحه ... این مورد در درسی شناخت اجزا دروس کاردانی مکانیک موجوده ... اکسلها وظیفه ی تحمل بار شعمی رو دارند شفتها علاوه بر تحمل بار شعاعی وظیفه ی انتقال گشتاور رو نیز دارند 8 لینک به دیدگاه
EN-EZEL 13039 اشتراک گذاری ارسال شده در 22 مرداد، ۱۳۸۹ واما سوال اخر امروز:چرارراندمان چرخ دنده های ساده نسبت به بقیه چرخ دنده ها بیشتر است؟ با تشکر از سجاد عزیزم من ویژگیهای چرخ دنده ساده رو بیان میکنم و با بیان ویژگیهای چند چرخ دنده دیگر علت این تفاوت رو برای سایر دوستان آشکار میکنم البته باید دوستان خودشون از طریق این ویژگیها به نتایج مطلوب تری برسن چرخ دنده ی ساده: برای انتقال قدرت کم استفاده می شود,در هر لحظه فقط یک دندانه از دو چرخ با یکدیگر در گیر هستند.سر و صدا و استهلاک زیاد ی دارد و فقط تحمل نیروهای شعاعی را دارد و از انتقال نیروهای محور ناتوان است. چرخ دنده ی مارپیچ: در این چرخ دنده دندانه ها تحت زاویه نسبت به محور تراشیده می شوند.اندازه ی زاویه ها قرینه و برابر است.درگیری دندانه ها تدریجی و ملایم است.یعنی در هر لحظه بیش از یک دندانه با هم در گیر می شود.کم صدا هستند و استهلاک کمتری دارند. چرخ دنده ی جناقی: هرگاه مقدار نیروی محور زیاد باشد از چرخ دنده ی جناقی استفاده می شود.این چرخ دنده در جعبه دنده های پر برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام کاربرد دارد. چرخ دنده ی مخروطی: هرگاه محورهای دو چرخ دندانه باهم موازی نباشند از چرخ دندانه ی مخروطی استفاده می شود.در چرخ دنده ی مخروطی فرم دنده ها می تواند مستقیم,مارپیچ و نوع هیپوئید باشد. چرخ دندانه ی مخروطی هیپوئید: هرگاه چرخ دندانه های مخروطی طوری درگیری داشته باشند که مرکز چرخ دندانه ی کوچکتر (پی نیون) پایین تر از مرکز چرخ دندانه ی بزرگتر (کرانویل) باشد,این نوع چرخ دندانه ها را هیپوئید گویند.از این روش بیشتر جهت پایین آوردن نقطه ی ثقل خودرو استفاده می کنند.(دیفرانسیل) پیچ و چرخ حلزون: برای انتقال برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام بین دو محور عمود بر هم از پیچ و چرخ حلزون استفاده می شود.در این روش عضو محرک می تواند پیچ باشد,در اینصورت گشتاور زیادی توسط چرخ ایجاد می شود,مانند بتونیر مخازن دوار بزرگ).برعکس اگر چرخ عضو محرک باشد در این صورت پیچ با سرعت زیاد به چرخش در می آید مانند یک فن. متحرک=n2 محرک=n1 چرخ دنده ی شانه ای: در این جا چرخ عضو محرک (پی نیون) و شانه ی عضو متحرک است,برای کنترل دریچه های سد از این چرخ دندانه استفاده می شود. چرخ دنده های خورشیدی: این نوع چرخ دندانه به صورت یک مجموعه ساخته می شود که در وسط آن یک دنده ی خورشیدی با دندانه ی خارجی و در اطراف دنده ی خورشیدی تعدادی چرخ دنده ی سیاره (هرزگرد) و در قسمت محیطی یک دندانه ی داخلی وجود دارد.از این نوع چرخ دنده در دستگاه های پر قدرت و سنگین و جعبه دنده های اتوماتیک استفاده می شود. تعداد دندانه=z قطر متوسط=d تعداد دور=n نسبت تبدیل=i جنس چرخ دنده ها بر حسب شرایط کارکرد از نظر قدرت انتقال شرایط محیطی ,درجه ی حرارت و سروصدا و شرایط اقتصادی و محیط شیمیایی می تواند از مواد مختلف مثل پلاستیک فشرده,کائوچو,چدن,فولاد و انواع آلیاژهای فلزی باشد.به لحاظ کاهش ضریب اصطحکاک و کاهش حرارت باید مساله ی روغن کاری را در نظر داشته باشیم. 11 لینک به دیدگاه
spow 44197 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 24 مرداد، ۱۳۸۹ سوال اول امروز:دربحث نگهداری ومکانیزمها ما سه نوع ساییدگی با توجه به شرایط کار ومواد به کاررفته داریم اونارو بگید ودرموردشون توضیح مختصری بنویسید روشهای ترمیم دندانه های چرخ دنده هارو توضیح بدید!؟ واما سوال اخر امروز:چرارراندمان چرخ دنده های ساده نسبت به بقیه چرخ دنده ها بیشتر است؟ حب درمورد سوال سوم که پست جاوید عزیز جای هیچ توضیحی رو باقی نمیزاره اما درمورد سوال اول ساییدگی بسته به مواد وشرایط به کاررفته درسه دسته تقسیم بندی میشه 1-ساییدگی مکانیکی 2-ساییدگی شیمیایی 3-ساییدگی مولکولی توضیحات کاملشو بعدا دریه تاپیک مجزا تقدیم دوستان عزیز میکنم درمورد سوال دوم: روش اتصال دم چلچله :این روش توسط پیچ اتصال انجام میگیرد واز بهترین روشهای ترمیم دندانه های چرخ دنده هاست روش جوشکاری: درمحل دندانه شکسته شده شکاف v شکل ایجاد نموده وبا عملیات جوشکاری داخل انرا پرمیکنند البته تهیه قالب دنده لازم هست تعمیر توسط یک صفحه جفت کننده: با استفاده از یک صفحه مشترک دردوطرف شکاف با ترک که به بدنه چرخ دنده متصل میشود از چرخ دنده استفاده میکنند 4 لینک به دیدگاه
spow 44197 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 24 مرداد، ۱۳۸۹ چرا هیشکی سوال نمیپرسه؟ نکنه نمیخواین چیزی به بقیه یاد بدین! بابا تو هرسطحی هستی بیا سوال بپرس ذهن دوستاتو به چالش بکش واقعا که واما سوال امروز سه وظیفه ای که اب بندهای فلزی برعهده دارندرو توضیح بدید؟ 6 لینک به دیدگاه
Mr. Specific 43573 اشتراک گذاری ارسال شده در 24 مرداد، ۱۳۸۹ این تاپیک رو الان دیدم. خیلی تاپیک جالبیه!!! یه سوال هم من میپرسم: تفاوت pipe و tube چیه؟؟؟ 2 لینک به دیدگاه
spow 44197 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 24 مرداد، ۱۳۸۹ این تاپیک رو الان دیدم.خیلی تاپیک جالبیه!!! یه سوال هم من میپرسم: تفاوت pipe و tube چیه؟؟؟ خب اسماعیل جان تفاوتهاشون زیاده ولی مهمترینش اینه که پایپpipe برای انتقال وجابجایی سیال به کار میره ولی تیوب tube برای تبادل حرارتی.مثل همونایی که تو مبدلهای حرارتیheat exchanger به کارمیرن یه سری تفاوت ابعادی هم دارن که بعدا توضیح میدم درموردشون 6 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده