رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

اسفنديار حيدري پور، مديركل ميراث فرهنگي استان اصفهان مي گويد كه حفر تونل مترو در نزديكي سي و سه پل براي دومين بار در ده روز گذشته باعث نشست زمين شده است و ادامه حفر اين تونل مي تواند خسارتي جبران ناپذير به اين بنا وارد كند.

به گفته آقاي حيدري پور، صبح روز پنجشنبه ۱۲ اسفند (۳ مارس) زمين در فاصله ۲۰ متري "رمپ اصلي" سي و سه پل نشست كرده و كارشناسان ميراث فرهنگي كه بر طرح نظارت مي كنند، گفته اند كه اين پل با تهديد جدي روبرو است.

گفته مي شود كه نشست زمين سطحي بوده، اما باعث ممنوعيت تردد در اطراف محل نشست شده است.

روز دوم اسفندماه هم زمين در نزديكي سي و سه پل نشست كرده بود و مديران شهري اصفهان براي جلوگيري از نشست بيشتر زمين، از ورقه هاي فولادي در ابتداي خيابان چارباغ بالا و ورودي بلوار آيينه خانه استفاده كرده بودند.

عبور خط متروي شمال-جنوب اصفهان از بافت تاريخي اين شهر از ابتدا با مخالفت هاي گسترده مسئولان و علاقه مندان ميراث فرهنگي مواجه بود كه مي گفتند عبور مترو از اين منطقه باعث آسيب ديدن آثار تاريخي بي نظير و ارزشمند اصفهان خواهد شد.

با اين حال مسئولان شهري حفاري در اين منطقه را آغاز كردند و هنوز به آن ادامه مي دهند.

در شهريورماه سال گذشته خورشيدي اعلام شد كه تونل مترو پس از عبور از زير بستر رودخانه زاينده رود، حدود چهل متر از مسير خود منحرف شده و به پي هاي سي و سه پل نزديك شده است.

مسئولان متروي اصفهان پس از نشست دو هفته پيش زمين در نزديكي سي و سه پل اعلام كردند كه حادثه اي براي تونل مترو رخ نداده و حفاري تونل ادامه مي يابد.

عباس حاج رسولي ها، رئيس شوراي شهر اصفهان هم گفت حفاري تونل مترو خطري براي سي و سه پل ندارد.

اما اداره كل ميراث فرهنگي اصفهان از شركت قطار شهري اصفهان به دادگستري شكايت كرد و گفت "تا وقتي كه تضمين هاي عملي لازم براي سلامت و ايمني كامل بناهاي تاريخي موجود در مسير مترو داده نشود"، اين شكايت پيگيري خواهد شد.

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 255
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

ششمين دوره "جايزه معماري ميرميران" در سطح بين الملل

 

ايرج اعتصام گفت:تمام آثار پنج دوره جايزه معماري ميرميران كه با موضوعات معماري و نور و آب و طبيعت سبز شركت كرده اند،در قالب كتابچه اي به چاپ مي رسد.

 

رئيس بنياد معماري ميرميران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در مورد پنجمين دوره جايزه معماري ميرميران افزود:شوراي سياستگذاري بنياد معماري ميرميران،در راستاي اهداف خود و همچنين خواسته "مرحوم هادي ميرميران "در پنج دوره مسابقه جايزه معماري را برگزار مي كند كه 2اول موضوع معماري و نور و در 2دوره دوم موضوع معماري و آب و در پنجمين دوره موضوع معماري و طبيعت سبز را انتخاب كرده كه خوشبختانه از استقبال خوب معماران و دانشجويان برخوردار بود.

اعتصام ادامه داد:در اين دوره حدود 200 اثر به دبيرخانه مسابقه جايزه معماري ميرميران ارسال شد كه به نسبت ادوار گذشته افزايش شركت كننده را داشتيم،اين نشانه خوبي از اين حركت است و ما شاهد انعكاس آن دربين جامعه معماري و دانشجويان بوده ايم.

وي با اشاره به برگزيده شدن 14 اثر از بين آثار ارسالي،اظهار داشت:دربين آثار ارسالي يك اثر به عنوان اثر برتر و يك اثر به عنوان اثر دوم و 2 اثر به طور مشترك رتبه سوم را كسب كرده اند و همچنين 10 اثر برجسته نيز كه منتخبي از كل آثار بود،انتخاب شد كه اسامي اين آثار در مراسمي در هفته معماري و "روز سالگرد مرحوم ميرميران" در سال آينده اعلام مي شود.

اعتصام درمورد كيفيت آثار ارسالي گفت:کيفيت آثار خوب بود،البته بايد توجه داشت که موضوع معماري و طبيعت سبز درحد يک پروژه مفهومي است که درحقيقت يک پروژه اجرايي نيست، اما به طور کل ايده ها که هم در مقياس شهري و هم در مقياس ساختماني و عناصر معماري به آن پرداخته بود،کيفيت قابل ملاحظه اي داشت.

رئيس بنياد معماري ميرميران،در مورد تنوع آثار افزود:تنوع آثار در موضوع فضاي سبز،به نسبت موضوع آب و معماري نبود؛زيرا آب با مقياس ها و صور مختلف در بناهاي ايراني قابل لمس است، اما در فضاي سبز نوعي محدوديت وجود دارد،مانند نقاط کوير؛اما بايد اين نکته را هم در نظر داشت که با توجه به شهرت باغ هاي ايراني در دوران مدرن به اين موضوع بها داده نمي شود و متاسفانه سرانه فضاي سبز کشورمان به نسبت کشورهاي اروپايي بسيار پايين است که برگزاري اين چنين برنامه ها و مسابقات،مي تواند تاثير بسزايي در طرح هاي معماري داده شود.

اعتصام با بيان اينکه قرار است مجموعه آثار ارسالي در پنج دوره مسابقه جايزه معماري ميرميران در قالب يک کتابچه به چاپ برسد،ادامه داد:قرار است در آينده،آثار را در قالب کتابچه اي به چاپ برسانيم و با موافقت دانشگاههاي کشور،آن را به دانشگاهها ارسال کنيم؛زيرا موجب کنجکاوي دانشجويان مي شود و در آينده اي نزديک،تاثير آن در آثار معماران جوان ديده مي شود.

رئيس بنياد معماري ميرميران،با اشاره به هيئت داوران جايزه معماري ميرميران،اظهار داشت: دکتر ديبا،دکتر صارمي و عباس کيارستمي و ديگر دوستان،به طور ثابت در هسته مرکزي هيئت داوران حضور دارند که به تناسب موضوع مسابقه،اعضاي جديد به اين هيئت اضافه مي شوند.

وي خاطرنشان کرد:در سال آينده،ششمين دوره "جايزه معماري ميرميران" در سطح بين الملل برگزار مي شود که اميدواريم با وسعت فضاي مسابقه،با استقبال خوبي از طرف جامعه معماران به خصوص دانشجويان،روبرو شويم.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

برگزاری دومین کنفرانس معماری و سازه

 

دومین کنفرانس بین المللی معماری و سازه در تاریخ بیست و پنجم وبیست و ششم اردیبهشت ماه سال 1390 در دانشکده معماری دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

 

پروفسور محمود گلابچی با اعلام این خبر گفت: پس ازاین کنفرانس سومین کنفرانس ملی سازه کارهای فضا کار نیز در روزهای بیست و هفتم وبیست و هشتم اردیبهشت ماه سال آینده در دانشکده معماری دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

رییس کنفرانس بین المللی معماری و سازه، شعار این دو کنفرانس را حرکت به سوی آینده با رویکرد و خلاقیت و نوآری دانست و گفت: هدف ما از برگزاری چنین کنفرانسی ایجاد یک حرکت و یک تحول در معماری و مهندسی با نگاه به آینده است. وی با بیان اینکه امروز معماری کشورمان نیازمند یک بازنگری، تحول و یک بازاندیشی است، ادامه داد: ما از هویت معماری گذشته خود و از ارزش‌های پایدار آن فاصله گرفته‌ایم و به رغم سابقه درخشان و پیشینه کشورمان در هنر و معماری جهان، امروز از کیفیت فضای معماری و الگوهایی که در معماری ما استفاده می‌شود و نماد آن را در ساختمان‌ها و در سیمای شهری می‌توان دید، به هیچ وجه رضایت نداریم.

گلابچی افزود:‌ این موضوع نیازمند یک تفکر و اندیشه دوباره است که یکی از اهداف کنفرانس بین المللی معماری و سازه نیز محسوب می‌شود تا ما مسائل معماری کشور را در کنار فناوری معماری و سازه و در یک مجمع بزرگ ملی و جهانی به بحث و تبادل نظر بگذاریم و از آن درس‌هایی برای حرکت به سوی آینده بگیریم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه امروزه تحولات کشور ما در معماری بی تاثیر از آنچه در معماری و در فناوری جهان می‌گذرد نیست، اضافه کرد: به طور طبیعی تجربیات جهانی نیز در چنین جمع علمی قابل بحث و بررسی است ضمن اینکه یکی از اهداف ما از بین المللی بودن کنفرانس شناساندن ارزش‌های معماری ایران و سابقه و تاریخ و قدمت پرشکوه این کشور در حوزه معماری است تا ما بتوانیم برای آینده راهکارها و مسیری را تعیین کنیم که از شرایط امروز به سمت شرایطی که منجر به ارتقای معماری کشور می‌شود حرکت کنیم. وی گفت: در این کنفرانس‌ها محورهای مختلفی که تعامل معماری و ساختمان و تعامل معماری و سازه را در بر می گیرد و عنوان آن فناوری معماری است را مورد توجه قرار می‌دهیم چرا که یکی از نیازهای کشور ما تغییر در فناوری‌های ساخت است.

گلابچی با اشاره به اینکه هنوز در کشور ما به روش ده‌ها سال گذشته ساختمان‌ها را می‌سازیم، افزود: روش‌های اجرای ساختمان در کشور تحول و تغییری در جهت استفاده صحیح از مصالح نوین و فن‌آوری‌های جدید نداشته است واز آنجایی که ما در کشوری قرار داریم که هرسال باید 1.5 میلیون واحد مسکونی ساخته شود و البته در معرض خطر زلزله نیز قرار داریم بنابراین در حوزه‌ معماری کشور و در حوزه مهندسی تکلیف‌هایی برایمان تعریف می شود که باید برای پاسخ آن و داشتن راه حل‌های مناسب جمع بزرگی از معماران و مهندسان کشور و اساتید دانشگاه‌ها و متخصصان حرفه معماری و مهندسی و مدیران دستندرکار درعرصه ساخت و ساز را گرد هم آوریم و حتی از سازمان‌های مسئول در اجرا و کنترل و نظارت نیز بخواهیم که درکنار ما و در چنین جمع علمی حضور پیدا کنند تا هر راه کار و هر تضمینی که بتواند در جامعه منشاء یک تغییر و تحول در عرصه معماری و مهندسی ساختمان باشد، را بدهند.

وی با اشاره به استقبال بسیار زیاد اساتید برجسته و تراز اول جهانی از این کنفرانس گفت: ما از برجسته‌ترین شخصیت‌های جهانی در مورد معماری و سازه برای حضور در کنفرانس دعوت کرده‌ایم و بیش از 60 درصد آنها این دعوت را پذیرفته‌هاند که تازه بودن موضوع کنفرانس و اعتبار و عظمت کشورمان و عجین بودن نام کشورمان با هنر و معماری می‌تواند از دلایل استقبال آنها از این کنفرانس باشد.

گلابچی ادامه داد: ایران مهد تمدن و شکل گیری معماری و هنر در جهان بوده و منزلت و شان کشورمان از دلایل استقبال شخصیت‌های برجسته در این کنفرانس بوده ضمن اینکه سطح کنفرانس نیز از سطح بالایی برخوردار است. وی با اشاره به اینکه در قانون بودجه و برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی جمهوری اسلامی ایران به کارگیری الگوهای معماری ایرانی اسلامی یک وظیفه برای دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها و همه مجامع تخصصی تعیین شده است، گفت: رسیدن به الگوی ایرانی ـ‌ اسلامی نیازمند مطالعه، تحقیق، تبادل نظر و بحث و اندیشه در حوزه معماری کشور است که یکی از اهداف کنفرانس نیز محسوب می‌شود البته مجامع بین المللی و علمی معتبر جهان نیز در کنار کنفرانس به عنوان حامیان علمی حضور دارند.

گلابچی در ادامه با بیان اینکه معماری ظرف زندگی و فراهم کردن فضایی برای زندگی است، افزود: تاثیر مدرن شدن و مدرن بودن در جایی است که ما وقتی چنین ظرفی را برای انسان‌ها فراهم می‌کنیم با انتظارات و اندیشه و باورهای آنها این فضا طراحی شود بنابراین در این بخش اگر ما همچون معماری گذشته خود انسان را محور قرار دهیم و برای انسان طراحی را به نحو واقعی انجام دهیم پاسخ درست به نیازهای او داده‌ایم. وی با اشاره به اینکه امروز در جهان در مصالح، در روش‌های ساخت و در امکاناتی که در ساختمان فراهم می‌شود پیشرفت‌های بسیاری صورت گرفته است، افزود:‌ این پیشرفت‌ها را باید در راستای آن هدف قرار دهیم.

گلابچی ادامه داد:‌ ما به معماری مدرن و به یافته‌های جهان مدرن به نحو درست پرداخته ایم اما این موضوع به معنی تقلید الگوی کشورهای دیگر نیست بلکه باید برای مردم، اندیشه، باور، نحوه زندگی، انتظارات و خواسته‌های آنها فضایی را به کمک روش‌های مصالح جدید بسازیم که بتواند پاسخ مناسب برای ایجاد یک شرایط و فضای امن برای زندگی، فعالیت، اشتغال، تحصیل و کار افراد باشد. وی با تاکید بر اینکه معماران ما از معماری مدرن فاصله ندارند، افزود: امروز در دانشگاه‌های ما آخرین یافته‌های معماری جهان درس داده می‌شود و آخرین مجلات معماری و ساختمان، مقالات، کتاب‌ها در دست دانشجویان و کتابخانه‌ها موجود است و اینگونه نیست که ما از معماری و معماران امروز جهان فاصله ای به لحاظ اطلاع از کارها و اندیشه‌های آنها داشته باشیم اما اینکه چگونه می‌توان با حفظ ارزش‌ها و هویت‌ها از دستاوردهای امروز جهان بهره‌مند شویم سوال پیش روی ما و همه کشورهایی است که از یک معماری با هویت و با تاریخ و فرهنگ گذشته برخوردارند.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری اظهار کرد: کنفرانس‌های بین المللی معماری و سازه و کنفرانس سازه فضا کار در سال آینده بزرگترین رویداد معماری و مهندسی کشور در یک دوره چهار ساله هستند و این کنفرانس که با حضور بیش از20 کشور جهان در ایران برگزار خواهد شد بزرگترین رویداد معماری و مهندسی کشور در یک دوره چهارساله به شمار می‌رود چرا که این کنفرانس تمام مخاطبان حوزه معماری و مهندسی را در کشور به سمت خود جلب می‌کند.

گلابچی ادامه داد: امروز در جامعه ما دستور کارهای معینی مثل مسکن مهر و هدفمندسازی یارانه‌ها وجود دارد که تحول و تاثیر بزرگی بر معماری و مهندسی کشور، در حوزه‌های آموزش تا حوزه‌های طراحی و اجرایی خواهد داشت و ما باید در کنفرانس به این موضوع توجه کنیم. وی ادامه داد: امروز با تحقق قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و شرایطی که با برداشتن یارانه از حامل‌های انرژی در کشورایجاد می‌شود نیازمند نگاه دوباره‌ای به معماری کشور در طراحی معماری، طراحی اجزا و حتی در مصالحی که به کار می‌گیریم و نحوه تامین سرمایش و گرمایش در ساختمان‌ها هستیم و این بخش از آن دستور کاری است که امروز به معماری کشور در جهت تحقق چنین طرح بزرگ و عظیمی داده می‌شود همینطور موضوع تحقیق 1.5 میلیون مسکن در سال که تنها تامین سرپناه مورد نظر نیست بلکه یک مسکن مطلوب به لحاظ فضای معماری و به لحاظ امنیت از لحاظ سازه‌ای مد نظراست.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

گروهی از هنرمندان برجسته هنرهای تجسمی در اعلامیه‌ای به وضعیت کارگران ساختمانی در ساختن "موزه گوگنهایم ابوظبی" اعتراض کردند.

3697_634361282230781250_l.jpg بیش از ۱۳۰ نفر از چهره‌های هنری در بیانیه‌ای گفته‌اند که حاضر نیستند آثار خود را در "موزه گوگنهایم ابوظبی" به نمایش بگذارند، مگر آن که مسئولان موزه، حقوق کارگران را رعایت کنند و به آنها دستمزد کافی بپردازند.

 

هنرمندان در اعلامیه خود مؤسسه گوگنهایم و شرکت "گسترش و بهره‌برداری جهانگردی" متعلق به دولت امارات متحده عربی را متهم می‌کنند که کارگران را در شرایطی "غیرانسانی و شبه برده‌داری" به استخدام گرفته است.

 

در میان هنرمندانی که این اعلامیه را امضا کرده‌اند، نام‌هایی برجسته دیده می‌شود، مانند: شیرین نشاط (ایرانی)، اکرم زعتری (لبنانی)، املی جاسر (فلسطینی)، ولید رعد (لبنانی)، مونا حتوم (فلسطینی)، قادر عطیه (الجزایری‌تبار) و بسیاری دیگر.

 

ولید رعد، هنرمند لبنانی مقیم نیویورک، در بیانیه‌ای که بخشی از آن را روزنامه "نیویورک تایمز" منتشر کرده است، می‌گوید: «نباید از هنرمندان خواست کارهای خود را در بنایی به نمایش بگذارند که با استثمار بیرحمانه کارگردان ساخته می‌شود.» او می‌افزاید: «کارگرانی که با آجر و تیشه کار می‌کنند، به اندازه افرادی که با دوربین و قلم مو کار می‌کنند، شایسته احترام هستند.»

 

سازمان "دیدبان حقوق بشر" یکی از گروه‌های مدافع حقوق بشر، روز پنجشنبه (۱۷ مارس) در اطلاعیه‌ای از موضع هنرمندان پشتیبانی کرد و مندرجات آن را تائید کرد.

 

در واکنش به انتقاد هنرمندان، مسئولان بنای موزه گوگنهایم گفتند که به وضعیت اشتغال و حقوق کاگران رسیدگی کرده‌اند، اما "دیدبان حقوق بشر" اقدامات انجام شده را کافی نمی‌داند.

 

نخستین بار سازمان "دیدبان حقوق بشر" در سال ۲۰۰۹ از شرایط غیرانسانی کارگران مهاجر در ساختمان "موزه گوگنهایم ابوظبی" انتقاد کرده بود.

 

"مرکز هنری قرن بیست و یکم"

 

در ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، بزرگترین و مدرن‌ترین موزه خاورمیانه ساخته می‌شود. موزه‌ای که از هماکنون "لوور شرق" نام گرفته و قصد دارد "مرکز هنری قرن بیست و یکم" باشد.

 

طراحی ساختمان موزه توسط نورمن فاستر آرشیتکت نامی بریتانیایی، انجام شده و برای آن بودجه ۸۰۰ میلیون دلاری در نظر گرفته شده است.

 

در بنای موزه بیش از ۱۵ هزار کارگر شرکت دارند که بیشتر آنها مهاجران خارجی هستند. بیشتر آنها از حقوق خود بی خبر هستند و در سخت‌ترین شرایط به کار تن داده‌اند. آنها از بیم اخراج و بیکاری، به شرایط دشوار خود اعتراض نمی‌کنند.

 

موزه گوگنهایم یکی از چهار موزه بزرگ است که در "جزیره سعدیات" ابوظبی ساخته می‌شود.

 

موزه گوگنهایم قرار است در سال ۲۰۱۵ افتتاح شود، اما بانیان موزه از هماکنون سرگرم خریداری و گردآوری آثاری از سراسر جهان هستند تا راهروها و سالن‌های وسیع موزه را تزیین کنند.

 

دولت امارات در پروژه‌ای بزرگ و با صرف ۲۷ میلیارد دلار قصد دارد جزیره سعدیات را به یکی از بزرگترین مراکز جلب سیاحان در جهان تبدیل کند.

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

عضویت اجباری انبوه‌سازان در سازمان نظام مهندسی

طبق دستورالعمل صادره از سوی این انجمن انبوه سازان استان تنها در صورت عضویت در سازمان نظام مهندسی امكان ساخت و ساز دارند وازابتدای سال جدید همه اعضا انجمن صنفی انبوه‌سازان استان موظف هستند به عضویت حقوقی سازمان نظام مهندسی در آیند.

3800_634375474805468750_l.jpg

معماری نیوز: محمد شكری با اعلام این خبر افزود: براساس این ابلاغیه در سال جدید هر كس خواهان عضویت در این انجمن و یا ارتقا رتبه و تمدید پروانه خود باشد ابتدا باید عضو سازمان نظام مهندسی شود.

 

وی ضمن بیان این مطلب كه این اقدام می‌تواند الگویی در سراسر كشور باشد افزود: این اقدام در سراسر كشور می‌تواند همكاری میان انبوه‌سازان و سازمان نظام مهندسی را افزایش دهد ودر نهایت موجب ارتقا كمیت و كیفیت ساخت و ساز باشد.

 

شكری در خصوص واكنش انبوه‌سازان استان به این بخش‌نامه اظهار كرد: انبوه‌سازان با پذیرفتن این بخش‌نامه و با عضویت در این سازمان توانستند دامنه فعالیت خود را گسترش دهند.

 

وی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی نیز با رعایت ضوابط و قوانین عملكرد منصفانه ایی به این ابلاغیه داشته است.

 

شكری در توضیح چگونگی این هم پوشانی و همكاری نزدیك میان سازمان نظام مهندسی و انبوه‌سازان افزود: در انتخابات اخیر سازمان نظام مهندسی ، با توجه به همكاری های فی ما بین دو انجمن ، افرادی به عضویت هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی انتخاب شدند كه از جامعه صنفی انبوه‌سازان می‌باشند.

 

وی ادامه داد: این اقدام باعث افزایش همكاری میان این دو سازمان شد كه نتیجه آن صدور بخشنامه مذكور است.

 

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی انبوه‌سازان خراسان شمالی در پایان خاطرنشان كرد : انبوه‌سازانی كه از عضویت نظام مهندسی سرباز می‌زنند به دنبال دور زدن قانون هستند كه امری ناپسندیده و به زیان صنعت ساختمان ایران است.

 

گفتنی است كه این اقدام غیر منتظره در هیچ یك از انجمن های استانی انبوه سازان سابقه نداشته و تا كنون این انجمن به صورت مستقل فعالیت داشته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز

لینک به دیدگاه

۲۳ فروردین ۱۳۹۰

ویژه‌نامه معماری و شهرسازی مجله خردنامه از گروه مجلات همشهری منتشر شد.

 

این ویژه‌نامه به موضوعاتی چون محله دروس، جداره‌های آزاد شهری، نقدی بر معماری مجتمع‌های تجاری، معماری و جشنواره فیلم فجر و... می‌پردازد. این شماره همشهری معماری با فصل‌های موضوعی " اخبار، گزارش و یادداشت‌های خبری"، " معماری ایران"، " معماری جهان"، "نما و اسکیس"، " پرونده برج میلاد"، " تهران شهر" و " شهر نگاری" ارائه شده است. در این شماره همشهری معماری همچنین مطالبی درباره نقاشی‌های دیواری در شهرها، منتشر شده است.

"تکنولوژی پوشانه‌ها"، " طراحی داخلی فروشگاه‌هایی که برند عرضه می‌کنند"، " داستان موزه‌ای که یک شهر را تکان داد" و " نگاهی انتقادی به دوبی، شهر عجایب و رکوردها" از دیگر موضوعات مطرح شده در همشهری معماری است. تشریح ، توضیح و کاربرد بخش‌های مختلف مجموعه برج میلاد نیز به عنوان پرونده، قسمتی از مطالب این مجله را به خود اختصاص داده است. همشهری معماری با 160 صفحه و قیمت 4000 تومان به‌صورت تمام رنگی، به بازار آمده است.

منبع:shasa.ir

لینک به دیدگاه

تاثيرات آلاينده هاي شيميايي بر بناهاي فرهنگي اصفهان

 

ok1b_7247552.jpgيك مدير دولتي در استان اصفهان با اشاره به توسعه صنعتي به ازاي ويراني محيط زيست مي گويد اين فعاليتها موجب كاهش منابع طبيعي استان شده است.

 

اين مدير دولتي مي گويد: «هر اصفهاني به صورت روزانه ششصد گرم مواد آلاينده استنشاق مي‌كند كه اين موضوع مي‌تواند براي سلامتي مردم اصفهان بسيار مضر باشد.»

 

كارشناسان محيط زيست استان اصفهان نيز از محو شتابان منابع طبيعي سالم از جمله آب رودخانه زاينده رود، خشك شدن تالاب گاوخوني و روند رو به گسترش بيابان زايي در اين استان ابراز نگراني كرده اند.

 

رئيس شوراي شهر اصفهان نيز با انتقاد از سياست هاي كلان دولتي در زمينه محيط زيست مي گويد: «بسياري از معضلات زيست محيطي ناشي از تصميمات نادرستي است كه در سطح كلان گرفته مي شود.»

 

يك كارشناس محيط زيست اصفهان نيز با انتقاد از توسعه صنعتي در استان بي توجه به ساختارهاي سرمايه هاي طبيعي مي گويد: «نبايد استان اصفهان را به اندازه‌اي صنعتي كنيم كه ديگر توانايي زندگي در آن وجود نداشته باشد بلكه بايد شرايطي به كار گرفته شود تا در كنار توسعه صنعتي، عرصه‌ها و منابع طبيعي نيز زنده بمانند و رشد و نمو داشته باشند.»

 

به گفته مسئولان محيط زيست اصفهان صنايع ناكارآمد و فرسوده كه پيامدهاي زيانبار بسيار براي محيط زيست دارد از استان هاي ديگر به اصفهان منتقل شده اند كه اين خود ميزان آلايندگي ها را در اصفهان افزايش داده است.

 

تلاشگران ميراث فرهنگي اصفهان مي گويند اصفهان، پايتخت فرهنگي و يكي از قطب هاي بزرگ جهانگردي كشور به دليل رشد صنايع آلوده زيانمند براي محيط زيست، با آهنگي شتابان در حال تبديل شدن به يك شهرك صنعتي آلوده و سمي است كه اين خود كاهش صنعت جهانگردي را در پي دارد.

 

تلاشگران ميراث فرهنگي اصفهان مي گويند دامنه تاثيرات زيانبار آلاينده هاي شيميايي چنان است كه به تغيير رنگ و فرسوده كردن بافت كاشيكاريهاي بناهاي تاريخي اصفهان منجر شده است.

لینک به دیدگاه

قديمي ترين ماكت تخت جمشيد

 

or_3495671.jpgفكر مي كنيد الگوي اوليه معماري تخت جمشيد از كجا به دست آمده است؟ معماران خلاق ايراني، هر قدر هم خبره و كارآزموده باشند، باز براي طرح ريزي بنايي مثل تخت جمشيد نياز داشتند طرح هاي خود را از روي ماكت هاي واقعي استخراج كنند و شايد بتوان گفت كه اولين نمونه چنين ماكتي اولين بار در مسجد سليمان و آتشكده بزرگ اين شهر ديده شد؛ بنايي كه حتي بعد از هزاران سال از عمرش، يكي از ديدني ترين آثار تاريخي جنوب ايران به شمار مي رود.

 

مسجد سليمان شهر اولين ها است. جايي كه اولين چاه نفت، اولين زمين گلف، اولين زمين فوتبال، اولين چاه گاز، اولين فرودگاه، اولين خط آهن، اولين بيمارستان و چندين اولين ديگر كشور در آنجا برپا شد تا اين شهر كوچك تاريخي، لقب پيشتازترين شهر ايران را در حكومت هاي پيشين بگيرد.

 

or_4630931.jpg

با اين حال، سراغ قديمي ترين اثر تاريخي اين شهر را بايد در شمال شرقي اين شهر و در محله سرمسجد بگيريد. محله اي كه به نام معروف ترين اثر باستاني اش شناخته شده و يكي از معابد قديمي كشور را در خود جا داده است: آتشكده سرمسجد كه به نام آتشكده جاويدان و صفه سرمسجد هم شناخته مي شود.

 

تاريخ آتشكده سرمسجد را به قرن هفتم قبل از ميلاد نسبت مي دهند. يعني حول و حوش زمان استقرار يكي از قبايل پارس در مسجدسليمان. بعضي از كارشناسان باستان شناسي معتقدند كه معماران براي ساخت تخت جمشيد از اين بنا الهام گرفته‌اند. مثل پروفسور گيرشمن، باستان‌شناس فرانسوي كه در كتاب «ايران از آغاز تا اسلام» خود نوشته است كه تخت جمشيد نيز با استفاده از همين الگو ساخته شده است.

 

or_8321651.jpg

نوع معماري اين بنا، آتشكده جاويدان اورارتويي است كه مهمترين مشخصه آن استفاده نكردن از ملات و گذاشتن سنگ خشك روي سنگ خشك ديگر است. به اين ترتيب حتي اگر از تاريخ طولاني اين آتشكده هم چشم پوشي كنيم، معماري عجيب اين بنا دليلي براي شگفت انگيز لقب گرفتن اين آتشكده سنگي است.

 

آتشكده سرمسجد، به دستور يكي از پادشاهان بزرگ هخامنشي كه نامي از او به جا نمانده ساخته شده و هر كدام از سنگ‌هاي بزرگ معدني به كار رفته در آن 4 تا 5 تن وزن دارد. اين معبد مشرف به صفه سرمسجد است و به گفته مورخان مقر حكومتي پارس‌ها بوده است.

 

or_7550674.jpg

بررسي هاي انجام شده نشان مي دهد كه قدمت محراب آتشكده به قرن 7 يا 8 قبل از ميلاد مي رسد. اين محراب يك سكو دارد و در بخش شرقي آن، يعني قسمتي كه امروز آتشكده قرار دارد، مكاني براي براي عبادت مردم بنا شده است. در سمت غربي آتشكده 3 معبد براي 3 تن از خدايان قديم اختصاص داشته كه 2 نفر از آنها هراكليوس و آتنا هستند.

 

كمي جلوتر، يك پلكان به عرض 25متر عبادت كنندگان را به روي صفه نزديك محل مقدس هدايت مي كرد و از آنجا كه در پايان مراسم نيايش نبايستي از راه آمدن بازگردند، يك پلكان ديگر در گوشه ديگر ضلع شرقي براي پايين رفتن ساخته بودند.

 

مقدس بودن اين مكان عبادتي دليل خوبي بود تا ايرانيان باستان ظروف سفالي، سكه‌هاي ارزشمند، مجسمه‌هاي باستاني و آثار گرانبهاي خود را در جاي جاي آتشكده نگهداري كنند و به همين دليل كاوش هاي باستان شناسان از اين آتشكده هميشه منجر به اكتشاف بخشي از ابزار و ادوات پارسيان قديم بوده است.

لینک به دیدگاه

پانزدهمین کارگاه پیشرفته معماری که با حضور یان اولاف یانسن Jan Olav Jensen، معمار نروژی و استاد دانشکده معماری اسلو برگزار می شود .

 

 

دبیرخانه کارگاه های آموزشی پژوهشکده توسعه کالبدی طی اطلاعیه ای از کلیه علاقمندان به شرکت در پانزدهمین کارگاه پیشرفته معماری که با حضور یان اولاف ینسن Jan Olav Jensen معمار نروژی و استاد دانشکده معماری اسلو برگزار می شود دعوت نمود تا جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در کارگاه به وب سایت پژوهشکده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مراجعه نمایند.

این کارگاه به صورت دو کارگاه مجزا یکی در تاریخ 6 اردیبهشت ماه با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هرمزگان در بندرعباس در محل سال اجتماعات هتل هرمز و دیگری در روزهای 7 و 8 اردیبهشت در تهران در محل سالن اجتماعات مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن برگذار خواهد شد.

دبیرخانه نامبرده همچنین اعلام نمود که معرفی استاد مدعو و همچنین عناوین درس گفتارها و برنامه زمانی کارگاه های تهران و بندرعباس از طریق وب سایت پژوهشکده نیز در دسترس علاقمندان می باشد.

لینک به دیدگاه

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی از مرمت 95 درصد قسمت‌های سوخته‌ی بازار تاریخی تبریز خبر داد.

 

 

39783_orig.jpgتراب محمدی اظهار کرد: بازار تاریخی تبریز در سال 1388 دچار حریق شد و 120 مغازه در این آتش‌سوزی دچار خسارت شدید شدند. مرمت قسمت‌های سوخته‌ی این بازار پس از آتش‌سوزی با جدیت پیگیری شد و با پیشرفت 95 درصدی این مرمت‌ها روبه‌رو هستیم. او ادامه داد: در اجرای فعالیت‌های مرمتی این مغازه‌ها از مواد اولیه و مصالح سنتی، نهایت بهره‌برداری شده است تا کالبد و معماری آن‌ها به شکل اولیه بازگردانده شود.

مرمت مغازه‌های این بازار براساس پلان مدیریتی که از سال‌ها پیش تدوین شده بود، انجام شده است. وی بیان کرد: تا کنون با هدف مرمت بازار تاریخی تبریز حدود دومیلیارد تومان از محل اعتبارت ملی و استانی هزینه شده است.

محمدی با بیان این‌که با هدف حفظ بازار تاریخی تبریز، آسیب‌شناسی و انجام مونیتورینگ از مدتی پیش آغاز شده است، گفت: در مونیتورینگ بازار تبریز تمام اتفاق‌ها مانند رفت و آمد گردشگران و میزان رضایتمندی بازدیدکنندگان رصد می‌شود. همچنین مطالعات روی بخش‌های مختلف بازار تاریخی تبریز در حال انجام است و طبق پلان مدیریت، تا مراحلی پیشرفت کرده‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی افزود: پرونده‌ی بازار تاریخی تبریز به‌عنوان بزرگ‌ترین سازه‌ی به‌هم پیوسته‌ی جهان در سی‌وچهارمین جلسه‌ی سازمان یونسکو در شهر برازیلیا ـ پایتخت برزیل ـ بررسی و ثبت شد.

لینک به دیدگاه

مدیرعامل بنیاد معماری میرمیران با تاکید بر اینکه روز یا هفته‌ای به نام معماری در تقویم رسمی کشور ثبت شود، تصریح کرد: چند سالی است که از اول اردیبهشت ماه تا یک هفته این موضوع به طور عملی اجرا می‌شود اما به صورت رسمی روزی با این نام در تقویم ملی ایران درج نشده است.

 

 

دکتر ایرج اعتصام در آستانه سالروز تولد شیخ بهایی به مناسبت بزرگداشت روز و هفته معماری در گفت وگو با شبکه اطلاع‌رسانی ساختمان ایران (شاسا) افزود: این اقدام کمک بزرگ و قابل ملاحظه‌ای به موضوع معماری کشورمان می‌کند. وی شرایط معماری کشورمان را از لحاظ کیفیت کار و توانمندی معماران داخلی مثبت ارزیابی کرد و گفت: از نظر فنی و هنری در شرایط بسیار خوبی قرار داریم به صورتی که این هنرها در داخل و خارج کشور قابل مشاهده است.

استاد پیشکسوت معماری دانشگاه های ایران ادامه داد: اگر چنانچه در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به بخش طراحی و معماری توجه بیشتری شود مطمئنا سطح کاری و فکری معماران نیز در این زمینه ارتقا می‌یابد.

اعتصام برای ارتقاء سطح معماران کشورمان توصیه کرد که دانشگاه‌ها برای دانشجویان ممتاز خود سفرهایی را برای بازدید از کشورهای دیگر چه اروپایی چه آسیایی مانند چین و مالزی که فعالیت‌های مهمی را در این خصوص انجام داده‌اند در نظر بگیرند که این موضوع اثرات مثبت و شایانی را در تقویت معماری خواهد داشت.

وی به کارهای انجام شده معماران داخلی اشاره کرد و افزود: ساختمان مجلس شورای اسلامی، ساختمان سازمان اجلاس سران همچنین سفارت ایران در تایلند و سرکنسولگری ایران در فرانکفورت حاصل تلاش معماران داخلی است.

به گزارش شاسا، دکتر ایرج اعتصام از بزرگترین اساتید معماری ایران طراح و معمار پارک ملت تهران و پارک کوروش(شریعتی) و مردی است که چند دهه به معماری کشور خدمت کرده است.

ایرج اعتصام مدیر گروه معماری دوره کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه علوم و تحقیقات، دکترای معماری از دانشگاه فلورانس و همچنین کارشناس ارشد طرح‌ریزی منطقه‌ای سازمان ملل متحد از سال 1355 و عضو هیات امنا انجمن مفاخر معماری ایران است که با مهندسین مشاور نقش جهان پارس نیز از سال 1373 همکاری دارد.

لینک به دیدگاه

این جایزه به تالیفات و ترجمه‌های مرتبط با معماری و شهرسازی و علوم وابسته به آن اختصاص دارد و طبق فراخوان، معماران و شهرسازانی که در دیگر کشورها کتاب‌هایی به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، ایتالیایی یا آلمانی از آنها ترجمه شده باشد نیز ...

 

 

رییس انجمن مفاخر معماری ایران از برگزاری اولین جایزه دوسالانه معماری و شهرسازی در روز پنجشنبه اول اردیبهشت ماه (فردا) خبر داد و گفت: این جایزه‌ به‌نام دکتر «منوچهر مزینی»، پدر شهرسازی نوین ایران نام‌گذاری شده است

سیدعلیرضا قهاری در گفت‌وگو با شبکه اطلاع رسانی ساختمان ایران (شاسا) افزود: این اقدام که یادواره استاد شهرسازی و معماری است می‌تواند بهانه مناسبی باشد برای حضور همه معماران برجسته کشور در بزرگ‌ترین اتفاق داخلی معماری که به‌تدریج می‌تواند موجب رشد و اعتلای هنر معماری شود.

رییس انجمن مفاخر معماری ایران در خصوص هیات داوران این جایزه، اظهار داشت: هیأت داوران این جایزه را اساتید و معمارانی همچون ایرج اعتصام، گیتی اعتماد، سیروس باور، داراب دیبا، محمد منصور فلامکی، فاطمه کاتب و حسن بلخاری تشکیل می‌دهند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این جایزه به تالیفات و ترجمه‌های مرتبط با معماری و شهرسازی و علوم وابسته به آن اختصاص دارد و طبق فراخوان، معماران و شهرسازانی که در دیگر کشورها کتاب‌هایی به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، ایتالیایی یا آلمانی از آنها ترجمه شده باشد نیز امکان شرکت در این مسابقه را دارند.

قهاری با بیان اینکه 120 عنوان کتاب به دبیرخانه جایزه دوسالانه معماری و شهرسازی ارسال شده است، افزود: از میان 120 کتاب 33 عنوان کتاب در گرایش‌های مختلف از جمله در زمینه نوسازی و مرمت، اندیشه پژوهی و نظریه پردازی، طراحی منظر تاریخ شفاهی و اتوبیوگرافی، روستاشناسی و روستاپژوهی، علوم و آموزش کاربردی، فناوری اطلاعات شهرشناسی، تاریخ معماری و شهرسازی و همچنین دانش‌نامه‌ و فرهنگ‌نامه‌ها انتخاب شده‌اند. وی با بیان این مطلب که هیات داوران کتاب‌ها را به طور تخصصی مورد بررسی قرار داده‌اند، تصریح کرد: مجموعا در 13 گرایش 33 عنوان کتاب برگزیده شده است.

رییس انجمن مفاخر ایران همچنین اظهار داشت که در این مراسم از خدمات ناشران حوزه معماری نیز تقدیر به عمل خوهد آمد و به 9 ناشر که چهار ناشر دولتی و پنج ناشر از بخش خصوصی هستند جایزه اهدا می‌شود. وی چهار ناشر بخش دولتی در زمینه معماری و شهرسازی را ناشرانی عنوان کرد که در پوشش وزارت مسکن و شهرسازی قرار دارند.

منوچهر مزینی سال1313 متولد شد و مهندسی معماری خود را از دانشگاه ایلی‌نویز آمریکا در سال1966 دریافت کرد و بعد از آن به تدریس در دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تهران، دانشگاه بوستون، دانشگاه ملک عبدالعزیز جده و دانشگاه آزاد اسلامی مشغول شد. زنده یاد منوچهر در سال 1381 دار فانی را وداع گفت . وی بنیانگذار دکترای شهرسازی در دانشگاه تهران و شهید بهشتی بود و جزو معدود اساتید این حوزه است که 10 کتاب تالیفی در عرصه شهرسازی نوشته است.

لینک به دیدگاه

۳۰ فروردین ۱۳۹۰

معاون پژوهشی وفناوری دانشگاه شهید رجایی گفت: فارغ التحصیلان رشته معماری آینده شهرهایمان را می سازند وبه هویت بخشی آنها کمک می کنند و اگر آنها دارای مهارت کافی نباشند، ما به آن معماری شایسته که انتظار داریم نیازهای مادی ومعنوی انسان را تامین کند نخواهیم رسید.

 

حمید رضا عظمتی معاون پژوهشی وفناوری دانشگاه شهید رجایی و استاد معماری وشهرسازی در راستای برگزاری جشنواره معماری ایران1404 انتقال اطلاعات در دانشکده های معماری را از طریق رابطه استاد وشاگردی بسیار مهم دانست وگفت: در معماری انتقال اطلاعات وتجربه امری بسیار مهمی است که باید از طریق اساتید انجام پذیرد، این موضوع از آنجایی اهمیت بیشتری پیدا می کند که می دانیم در این تخصص یکی از فاکتور های بسیار مهم خلاقیت است و از آنجا که خلاقیت با تجربه رابطه مستقیم دارد پس اساتید رشته معماری باید تجربه کافی را کسب کرده باشند تا بتواند مهارت وخلاقیت خود را به دانشجو انتقال دهند، وموجب رشد و توانمندی دانشجویان شوند در غیر این صورت قاعدتاً ما به آن معماری شایسته که انتظار داریم نیازهای مادی ومعنوی انسان را تامین کند نخواهیم رسید.

وی در ادامه با اشاره به برخی دلایل عقب ماندن معماری در کشورمان یکی از مهمترین نقطه ضعف ها را مغفول ماندن بخش آموزش این رشته دانست وگفت:همانگونه که می دانیم یکی از اهداف سند چشم انداز آن است که جامعه ایرانی باید از لحاظ علمی در سال 1404 حرف اول را درمنطقه بزند که البته این هدف با حضور استعدادهای ایرانیان چیزی دور از ذهن نیست ولی آموزش و تربیت افراد توانمندی که بتوانند مشکلات کشور را در مسیری منطقی وکاملاً کارشناسانه حل کنند وهمچنین در راستای آن در عرصه بین الملل هم حرفی برای گفتن داشته باشند کاری دشوار است که وظیفه دانشگاهها را بسیار سنگین می نماید.بنابراین در حال حاضرآنچه که در خصوص معماری درراستای هدف یاد شده می تواند مورد توجه بیشتر واقع شود بحث کیفیت بخشی به آموزش این تخصص است که موضوع تربیت افراد متخصص به عنوان مدرسین صاحب صلاحیت و توانمند در این رشته، بخشی از این کیفیت بخشی است.

عظمتی ادامه داد: همانگونه که می دانیم پس از انقلاب اسلامی و به خصوص درسالهای اخیر پذیرش دانشجو در همه رشته ها رشد بسیارچشمگیری داشته است. لکن آنچه شاید کمتر مورد توجه بوده تربیت نیروی انسانی متخصص و دارای مهارت کافی برای تدریس است که این مهم در مورد معماری بنا به آنچه گفته شد اهمیت بیشتری خواهد داشت.

عظمتی عدم وجود ادبیات مشترک و همچنین نظام نامه های ملی در خصوص برخی مفاهیم کلیدی همانند هویت معماری درمیان اساتید را دلیل دیگری دانست که باعث عدم همگونی در معماری شهرهایمان شده است ودر ادامه گفت: بدون تردید یکی از فاکتور های هویت در هر کشوری معماری آن است ،ولی متاسفانه در دانشکده های معماری ما ادبیات مشترکی جهت به وجود آمدن درک مشترک از مسئله هویت با توجه به توسعه کمی ذکر شده کمتر اتفاق افتاده است،اگر قرار است شهر های ما دارای هویت معماری ایرانی و اسلامی باشند به نظر می رسد با رعایت اصل تنوع در آثار معماری می بایست تلاش بیشتری در زمینه نزدیک شدن عقاید معماران به این موضوع انجام پذیرد، برگزاری نشست های تخصصی، انجام پژوهشهای کاربردی در دوره های تحصیلات تکمیلی، ایجاد قطب های علمی و کرسی‌های نظریه پردازی و هم‌اندیشی در دانشگاه‌ها نقش مهمی در رسیدن به این هدف ایفا خواهند نمود.

این استاد دانشگاه نقش نهادهای قانون گذار واجرایی را نیزجهت بسترسازیهای لازم براساس اهداف مشخص شده واجب دانست وادامه داد: نکته سومی که در مسیر رسیدن به اهداف سند چشم انداز باید بدان توجه داشت توجه ارگانهایی همانند قوه مقننه است که می تواند با ایجاد بسترسازیهای لازم بخش های مختلف کشور را در رسیدن به این اهداف کمک کنند.در این مسیر نقش دستگاه های دیگری چون وزارت مسکن وشهرسازی وسازمان نظام مهندسی را نیز نباید نادیده گرفت.

عظمتی در آخر، برگزاری جشنواره در مورد اهداف سند چشم انداز را فرصتی دانست که می توند با ایجاد فضا برای محققین و همه دست اندرکاران ضمن تبادل نظر ونزدیک شدن تفکرات، در بهره مندی از دست آوردهایی که در کشور به صورت پراکنده به انجام میرسد موثر باشد.

لینک به دیدگاه

به مناسبت بزرگداشت روز و هفته معماری، رییس انجمن مفاخر معماری ایران، برنامه های این ایام را اعلام کرد.

 

 

علیرضا قهاری در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی ساختمان ایران (شاسا) با اشاره به بزرگداشت زادروز شیخ بهایی معمار برجسته ایران گفت: مراسم رونمایی "کتاب اندیشه معماران معاصر ایران" در خانه هنرمندان برگزار می شود.

وی افزود: همچنین به همین مناسبت مراسم جایزه دو سالانه کتاب معماری و شهرسازی نیز برگزار می شود. قهاری ادامه داد: این مراسم برای اولین بار برگزار می شود و شامل کتاب های معماری و شهرسازی به چاپ رسیده ، بین سال های 1387 تا 1389 است. این انتخاب در 13 گرایش و از بین 120 اثر ارائه شده، انجام شده است.

رییس انجمن مفاخر معماری تصریح کرد: در هفته معماری همچنین "جایزه معماری میرمیران" نیز به برگزیدگان این مسابقه اعطا خواهد شد. قهاری افزود: این مسابقه با هدف آشنایی معماران با محیط طبیعی و با موضوع "معماری و طبیعت سبز" برگزار شده است.

این استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت: در هفته معماری اساتید برجسته معماری ایران طی سفرهای خود به شهر های مختلف برنامه هایی خاص در حوزه معماری داشته و سخنرانی هایی ایراد خواهند کرد.

لینک به دیدگاه

به مناسبت روز جهانی کتاب و آغاز هفته معماری در روز پنجشنبه اول اردیبهشت ماه برگزار می شود ، کتاب اندیشه معماران معاصر ایران رونمایی شود.

 

 

رییس انجمن مفاخر معماری ایران گقت: قرار است در مراسمی که به مناسبت روزجهانی کتاب و آغاز هفته معماری در روز پنجشنبه اول اردیبهشت ماه برگزار می شود ، کتاب اندیشه معماران معاصر ایران با سخنرانی فریدون مجلسی، شهریار سیروس، و کامران صفامنش رونمایی شود.

سیدعلیرضا قهاری در گفت وگو با شبکه اطلاع رسانی ساختمان ایران(شاسا) افزود: در بخش پانل بررسی و ناقدان نیز محمدرضا حائری، علی کرمانیان، محسن شهیدی و انوشه منصوری سخنرانی می‌کنند.

رییس انجمن مفاخر معماری ایران ادامه داد: در این مراسم قرار است از جلد اول این کتاب که به همت گروهی از پیشکسوتان عرصه معماری و شهرسازی به رشته تحریر درآمده است روزنمایی شود.

به گفته وی نویسندگان این کتاب دکتر ایرج اعتصام، دکتر گیتی اعتماد، دکتر سیروس باور، مهندس کیومرث بیات، مهندس اردشیر سیروس، مهندس شیخ زین‌الدین، دکتر علی‌اکبر صارمی، مهندس بهرام فریور صدری، دکتر منصور سلامتی، مهندس علیرضا قهاری، مهندس ایرج کلانتری و مهندس ابوالحسن میرعمادی هستند.

این استاد دانشگاه یادآور شد که این کتاب در زمینه اندیشه معماران امروز در مورد دغدغه‌ها و دل‌مشغولی‌های معماران در عرصه معماری و شهرسازی به چاپ رسیده است.

شایان ذکر است که این مراسم در تلار بتهوون خانه هنرمندان ایران ساعت 15 الی 17 روز پنجشنبه اول اردیبهشت ماه رونمایی می‌شود.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

رطوبت تخت جمشید را فراگرفت/ سنگها متلاشی می‌شوند (+عکس)

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

عدم اجرای راهکارهای مناسب برای هدایت آب باران در تخت جمشید باعث شده که هر ساله با شروع بارندگیها، محوطه های مختلف این بنا به آب انبارهای بزرگی تبدیل که در نهایت....

نفوذ آب باران در قسمتهای مختلف تخت جمشید و ایجاد رطوبتهای شدید در بنا باعث شده که هر ساله سنگهای دو هزار و 500 ساله این بنا متلاشی شوند.

به گزارش خبرنگار مهر در شیراز، عدم اجرای راهکارهای مناسب برای هدایت آب باران در تخت جمشید باعث شده که هر ساله با شروع بارندگیها، محوطه های مختلف این بنا به آب انبارهای بزرگی تبدیل که در نهایت منجر به متلاشی شدن سنگهای تاریخ تخت جمشید شود.

این امر باعث شده که کارشناسان بر این نکته تاکید کنند که به رغم اینکه تا به حال اقداماتی برای دفع رطوبت و جلوگیری تخریب بنا صورت پذیرفته اما خطر بزرگی بر اثر نفوذ رطوبت درصفه تخت جمشید، این بنای با ارزش را تهدید می کند که به مرور زمان و با گذشت سالهای متمادی و نفوذ رطوبت در سنگها و پی بناهای موجود روند اضمحلال سریعتر می شود.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

آثار تورق و نمک در سطح نقوش و فساد آن

یک کارشناس میراث فرهنگی در خصوص وضعیت آب باران و ایجاد رطوبت در بنای تاریخی تخت جمشید در گفتگو با خبرنگار مهر به تشریح روند ایجاد این رطوبت و گلسنگها در این بنا پرداخت.

این کارشناس گفت: بارش باران در منطقه تخت جمشید زیاد است و آب در سطح حیاطها، داخل کاخ ها و در خیابانها و جای جای این صفه که حدود 125 هزار متر مربع است جمع می شود و چون این بناها شیب بندی مناسبی ندارند و انشعابهای فرعی راه آب در این بناها ایجاد نشده ، آب باران در مناطق پست جمع می شود و به دلیل اینکه پی بناها در اکثر نقاط صفه از خاک وشن و سنگهای دوریز پر شده به راحتی آب در آنها نفوذ کرده و به آب انبارهای زیرزمینی تبدیل می شود.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

متلاشی شدن سنگ گل سر ستون در کاخ صد ستون بر اثر یخ بر شدن و دیگر عوامل رطوبتی

وی ادامه داد: این آب انبارها در تمام طول سال به خاطر اینکه راه خروجی ندارند، ماندگار هستند و از راههای مختلفی در سنگهای دیواره ها و بناهای موجود نفوذ می کنند و معمولاً اثرات رطوبت درتمام صفه در فصلهای مختلف حتی تابستان قابل مشاهده است.

این کارشناس ادامه داد: آب گردآمده از باران که از قسمت شمال شرقی صفه از کوه رحمت به پایین سرازیر می شود نیز به آب انبارهای زیرزمینی اضافه می شود، مقدار کمی از این آبها بخار و مقداری نیز از طریق کانالهای آبروهای زیرزمینی به تازگی به بیرون صفه هدایت می شوند اما قسمت اعظمی از آبها در پی بناها نفوذ کرده و در تمام طول سال اثرات مستقیمی بر سنگهای دو هزار و 500 ساله تخت جمشید می گذارند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لایه سطحی نقش برجسته در اثر رطوبت از بین رفته است

وی با بیان اینکه در بعضی قسمتهای تخت جمشید در دیوارهای اصلی صفه شاهد رطوبت زیادی هستیم، افزود: آبروهای اصلی صفه در تمام طول سال رطوبت خاصی دارند و چنان بخار آب در آنها وجود دارد که نفس را تنگ می کند به طوریکه دیوارهای این آبروها همیشه خیس هستند و فقط قستهایی از این آبروها که در سطح بالاتری از صفه قرار می گیرند، رطوبت کمتری در آنها وجود دارد.

شنهای ریخته شده در محوطه باعث نفوذ آب می شود

این کارشناس اضافه کرد: شن و سنگ ریزه هایی که در محوطه صفه تخت جمشید ریخته شده تا از گل آلود شدن آثارجلوگیری کند و عبور و مرور بازدیدکنندگان در فصل زمستان راحت تر باشد یکی از عاملهای مهم جمع شدن آب و نفوذ در پی صفه به شمار می روند و اگر انشعابهای کوچکی از آبروها هم در سطح صفه تخت جمشید ساخته شود تا آب باران را جمع آوری کند، اگر درپوشهای مناسبی نداشته باشد به وسیله این شنها پر می شوند و راه جریان آب را می گیرند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

ته ستونی در کاخ صد ستون بر اثر یخ بر شدن به این صورت متلاشی شده است

وی ادامه داد: دیوارهای خشتی مجموعه تخت جمشید هم که در کنار آثار سنگی قرار دارند باعث نفوذ سریعتر رطوبت از پائین به این آثار می شوند و اضمحلال سنگها را سریعتر و تکمیل تر می کنند.

این کارشناس گفت: در بنای خزانه و قسمت جنوب شرقی کاخ حرمسرا که هیچگونه راه خروج آب وجود ندارد، چه در سطح و چه در پی بنا همچون آب انباری بزرگ است چنانکه در طول سال شاهد متلاشی شدن این آثار سنگی هستیم.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

آثار شوره زدگی بر اثر نمکی که از سنگ خارج شده و مربوط به رطوبت است

وی با اشاره به اینکه هر سال تعداد زیادی از این آثار متلاشی می شود و از زمان خاکبرداری این بناها تاکنون هیچگونه راهکاری برای خارج کردن به موقع این آبها صورت نگرفته، عنوان کرد: مسئله مهم رطوبت است، رطوبتی که با خود آلاینده های شیمیایی مختلفی دارد، رطوبتی که آمدنش سفیر اضمحلال فساد تدریجی و متلاشی شدن سنگهای بجا مانده از تمدن بزرگ ایران است.

این کارشناس بیان کرد: راه حل هایی جهت حفاظت از بناها در مقابل رطوبت در تخت جشمید اجرا شده مانند سایبان فلزی بر روی پلکان شرقی کاخ آپادانا و پلکان شمالی کاخ شورا، ایجاد کانال هواکش پشت پلکان شرقی کاخ آپادانا، ایجاد سایبان فلزی بر روی نقش برجسته بار عام در بنای خزانه و ایجاد کانال هوا در پشت این اثر، لایروبی آبروهای اصلی صفه تخت جمشید در سالهای 1381 و 1384 که البته هنوز راه اصلی خروجی این آبروها باز شده و... که در دست اقدام قرار گرفته است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

آثار خوردگی سنگ بر اثر یخ بر شدن در زمستان

وی خاطرنشان کرد: در پی بررسیهای مکرر بر روی صفه تخت جمشید راهکارهایی که جهت جلوگیری و کم کردن اثرات رطوبت در آثار تاریخی مذکور می توان به کار گرفت در چند بخش می توان مورد توجه قرار داد که شامل ایجاد انشعابهای کوچک آبروهای سطحی در محوطه هایی که پست تر هستند به صورتی که آب جمع آوری شده را به کانالهای اصلی آبروهای زیرزمینی هدایت کنند، شیب بندی محوطه های بناها به صورتی که آب به داخل انشعابهای فرعی آبروها جمع شود، باز کردن و لایروبی راه اصلی خروجی آبروهای زیرزمینی تخت جمشید به خارج از صفه ، ایجاد راه آب مناسب جهت خروج آبهای جمع شده در بنای خزانه و کاخ دروازه ملل و قسمت جنوبی شرقی بنای حرمسرا و دیگر قسمتهای آبگیرصفه که تا به حال هیچگونه اقدامی برای خروج آبهای این قسمتها نشده، جداسازی و ایجاد درزهایی بین دیوارهای خشتی وسنگی بناها به طریقی که هیچگونه ارتباطی با یکدیگر نداشته باشند و... البته این روشها بسیار دشوار ولی ثمر بخش است.

این کارشناس میراث فرهنگی عنوان کرد: در تخت جمشید گروهی متشکل از چهار نفر کارشناس در رشته های مرمت، زمین شناس و کارشناس گروه حفاظت و مرمت را تشکیل می دهند اما متاسفانه از زمانی که این کارشناسان وارد فاز اجرایی کار شده اند آثار تاریخی تخت جمشید بیشتر در معرض خطر قرار گرفته زیرا این کارشناسان صرفا دروس تئوری را یاد گرفته اند و وقتی آنها را به کار می بندند متاسفانه نتیجه خوبی نمی دهد و این امر در موضوعاتی نظیر شکسته شدن سنگ جان پناه کاخ سه دروازه که به تعداد قطعات زیادی تبدیل شد و با چسب سنگ به هم وصل شد را می توان مشاهده کرد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه هنوز روشهای متداول و بین المللی در تخت جمشید مورد استفاده قرار نمی گیرد، ادامه داد: با از بین بردن و یا کم کردن رطوبت در آثار تاریخی تخت جمشید می توان اقدام بزرگی در جهت رفع اضمحلال این آثار برداشت به گونه ای که به جرأت می توان گفت اگر این امر صورت پذیرد، ریشه نابودی این آثار را خشکانده ایم.

این کارشناس بیان کرد: می توان گفت رطوبت منبع ایجاد گلسنگ است از این رو باید به صورت خاص به این امر توجه کرد و رطوبت را خشکاند چراکه تمام عوامل خاص و عموم فسادهای تدریجی در سنگهای تاریخی تخت جمشید از رطوبت نشأت می گیرد.

وی تصریح کرد: درست است که تمام این اتفاقات که در تخت جمشید بر روی سنگ های تاریخی بی مانند رخ می دهد اثرات ناشی از هوازدگی است اما عامل مهم آن نیز بی تجربگی یا به بیان بهتر کمبود اطلاعات لازم توسط کارشناسان امر در گروه حفاظت و مرمت بنیاد پژوهشی پارسه پاسارگاد ومدیریت داخلی این آثار به شمار می رود که مانع می شود بهترین مرمتکاران که هر کدام بین 18 تا 10 سال سابقه کار در جای جای ایران اسلامی را دارند، وارد کار شده و از مسائلی چون دفع رطوبت آبهای سطحی که باعث یخ بر شدن، تورق سطوح سنگهایی که هر کدام نقوش برجسته های بی نظیری دارند، شوره زدن و جدا شدن لایه سطحی سنگ، تغییر رنگ سطوح بر اثر رشد انواع مختلف گلسنگ بر اثررطوبت و چندین و چند عامل مهم دیگر را پیشگیری کنند.

 

لینک به دیدگاه

كندوج، معماري بومي شمال در معرض فراموشي

 

كندوج‌ها نمونه‌اي از معماري بومي ايراني در منطقه شمال كشور هستند كه در معرض فراموشي قرار دارند.

 

به گزارش مهر، كندوج اتاقكي چوبي با ابعاد 3 در 4 مترمربع و ارتفاع 2 متر است كه در استان‌هاي شمالي كشور به عنوان انبار برنج كاربرد داشته است. اين اتاقك‌هاي چوبي را روي پايه‌هاي بلند به ارتفاع يك تا يك و نيم متر مي‌ساختند تا موش‌ها به درون آن راه نيابند.

اين روزها ديگر روستاييان از كندوج براي ذخيره‌سازي برنج استفاده نمي‌كنند و كندوج‌ها نمونه‌اي از معماري بومي ايران هستند كه بدون استفاده مانده‌اند و در معرض تخريب و نابودي قرار دارند.

با اين كه كندوج‌ها ارزش تاريخي دارند، اما هيچ اقدامي براي نگهداري از اين بناهاي ارزشمند به عمل نياورده و بسياري از كندوج‌ها در طول سال‌هاي اخير تخريب شده‌اند.

از مهم‌ترين مزاياي كندوج، بالاتر بودن آن از سطح زمين است كه باعث مي‌شود آب باران يا طغيان رودخانه و رطوبت زمين به محصول برنج آسيبي وارد نكند و باعث فاسد شدن برنج نشود و از سوي ديگر، از نفوذ حيوانات موذي بخصوص موش به داخل انبار برنج پيشگيري مي‌كند.

همچنين از ويژگي‌‌هاي بارز معماري بومي در ساخت كندوج اين است كه بناي آن را به گونه‌اي مي‌سازند تا از پائين تا بالا و در ميانه، هواكشي براي جريان هوا تعبيه ‌شود كه سبب خشك كردن برنج مي‌شود. بنا به تجربيات و شنيدارها اگر شلتوك برنج در كندوج بماند، پخت و طعم جالبي خواهد داشت. براي كشيدن برنج به كندوج از چوب دو شاخه شبيه دوخالنگ يا چنگك كه به شكل عدد 7 است، استفاده مي‌‌شود كه يك سرش وصل بر طناب است و سر ديگر را برنج دَرز فرو مي‌‌كنند و از زمين به بالاي كندوج مي‌‌كشند.

يك كارشناس معماري، مهم‌ترين عنصر سازنده كندوج را چوب دانست و گفت: اين سازه بومي داراي پي شكيلي است به اين صورت كه ابتدا ريت و بعد ازآن زي از جنس توسكا را روي هم قرار مي‌دادند و قبل از گذاشتن چوب‌ها سنگي زير آنها مي‌گذاشتند تا رطوبت وارد كندوج نشود.

علي محمدي افزود: بعد از آن، تخته كندوج را روي چوب‌ها و 4 ستون از جنس درخت‌هاي بادوام منطقه مانند آزاد، پلت يا لي در 4 گوشه تخته ـ كه به آن پاي كندوج مي‌گفتند ـ نصب مي‌كردند.

 

 

منبع: جام جم

لینک به دیدگاه

برگزيدگان جايزه معماري ميرميران معرفي شدند

جام جم آنلاين: برگزيدگان پنجمين جايزه معماري ميرميران شب گذشته در تالار بتهوون خانه هنرمندان ايران معرفي شدند.

100841853364.jpg

به گزارش فارس، جوايز برگزيدگان پنجمين جايزه معماري ميرميران شب گذشته با حضور ايرج اعتصام مدير عامل بنياد معماري ميرميران، فريال جواهريان معمار، داراب ديبا رئيس هيئت داوران، علي اكبر صارمي معمار، سيد عليرضا قهاري رئيس انجمن مفاخر معماري ايران، شهاب كاتوزيان و حميد ميرميران به عنوان اعضاي هيئت داوران اين دوره اهدا شد.

جايزه نخست اين دوره به طرح مشترك «محسن كاظميان‌فرد و مهران عرفانيان» اهدا شد كه شامل 60 ميليون ريال وجه نقد، لوح تقدير و مجموعه آثار سيدهادي ميرميران بود.

طرح مشترك «نادر نيك گفتار و رضا عباس‌پور» جايزه دوم را شامل30 ميليون ريال، لوح تقدير و مجموعه آثار هادي ميرميران از آن خود كرد.

و جايزه سوم نيز شامل 15 ميليون ريال وجه نقد، لوح تقدير و مجموعه آثار سيدهادي ميرميران به صورت مشترك به هديه درمان و سينتيا ناگي و سروش الهي تعلق گرفت.

همچنين طرح‌هاي نسترن اسماعيل بيگي، امير سياوش قرباني، شهاب توليت كاشاني، آلاله سخاني فر، فاطمه نوربخش، حميد حسيني، شوكا معتمدي، آرش كرمي، پاشار قرچمني، علي اصغرزاده، حامد سلطاني، صالحه بخارايي، محمود خليلي، عباس صرافي، مجيد ادب، محمدياسر و محمد رسوال موسي‌پور، عليرضا علي‌الحسابي و كميل شفق به عنوان آثار منتخب معرفي شدند.

لینک به دیدگاه

كشف پايه ستون تاريخي در جيرفت

يكي از اهالي اين روستا هنگام شخم‌زني به اين پايه ستون برخورده است كه شكستگي مختصري در قسمت بالاي ستون وجود دارد و آثاري از يك خراش كم عمق نيز روي آن مشاهده مي‌شود كه احتمالا محل برخورد شخم با آن است.

ايسنا: پايه ستون تاريخي در نزديكي تپه باستاني قلعه كوچك واقع در روستايي به همين نام در حوزه باستان‌شناسي جيرفت كشف شده است.

 

سرهنگ پاسدار"مهدي تيموري" فرمانده يگان حفاظت اداره كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان كرمان با اعلام خبر فوق گفت: يكي از اهالي اين روستا هنگام شخم‌زني به اين پايه ستون برخورده است كه شكستگي مختصري در قسمت بالاي ستون وجود دارد و آثاري از يك خراش كم عمق نيز روي آن مشاهده مي‌شود كه احتمالا محل برخورد شخم با آن است.

 

وي با بيان اينكه اين پايه ستون از جنس سنگ مرمر كرم‌رنگ است، تصريح كرد: اين پايه ستون در واقع يك قطعه سنگ به ارتفاع 50 سانتي‌متر است كه به شكل استوانه ناقص تراش داده شده و قطر آن در يك سر (قسمت بالاي ستون) 42 سانتي‌متر و در سر ديگر 47 سانتي‌متر است.

 

وي با اشاره به اينكه قسمت بالاي ستون كه حدود هشت سانتي‌متر ارتفاع دارد به پايه چسبيده و با يك شيار نسبتا گودي از بدنه پايه جدا شده است، بيان كرد: تزييناتي به شكل مستطيل‌هاي درازي به درازاي 32 سانتي‌متر كه عرض قسمت انتهايي آن يعني مخالف قسمت شمالي ستون ، رو به پايين، هلالي يا منحني است.

 

تيموري اظهار كرد: 12 مورد از اين پره‌ مانندها دور تا دور اين ستون كنده شده‌ و قسمت بالاي اين پره‌ها رديفي از مربع مستطيل‌هاي مشابه به ارتفاع پنج سانتي‌متر كنده شده است كه به نظر مي‌رسد روي اين پايه ستون‌ها ساقه‌اي از جنس چوب قرار مي‌گرفته است.

 

وي خاطرنشان كرد: تشخيص دوره تاريخي اين پايه ستون نياز به بازديد محوطه و بررسي‌هاي بيشتر دارد اما مي‌توان احتمال وجود يك بنا يا تالار را در اين محل مطرح كرد

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

سایت خبری معماری نیوز:

 

در پی استقبال گسترده مخاطبان و جامعه معماران، سایت خبری معماری نیوز تصمیم دارد تا تعدادی از پروژه های شاخص معماری معاصر ایران را با شرایطی ویژه معرفی کند.

 

لذا از کلیه اساتید، متخصصین و فعالان حوزه معماری دعوت می شود تا آثار فاخر خود را به شورای تحریریه سایت خبری معماری نیوز ارسال کنند.

 

علاوه بر موارد مذکور، برگزیدگان مسابقات معماری داخلی و خارجی نیز می توانند با شرایطی ویژه، آثار خود را معرفی نمایند.

 

علاقه مندان می توانند جهت دریافت اطلاعات بیشتر با شماره 88813485-021 تماس و یا با آدرس الکترونیکی khabar.memarinews@gmail.com مکاتبه نمایند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...