رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

نرخ تورم امارات به زیر صفر می‌رسد

 

 

 

 

 

dubai-property-real-estate.jpg

ایسنا - در صورت تداوم ركود در بخش مسكن امارات نرخ تورم این كشور به زیر صفر می رسد.

دویچه بانك در گزارشی اعلام كرد كه نرخ تورم امارات كه در سال گذشته معادل 3/12 درصد بود در نیمه اول سال جاری میلادی به 4/3 درصد سقوط كرد و انتظار می رود در صورت تداوم ركود در بخش املاك و مستغلات این نرخ به زیر صفر برسد.

این در حالی است كه آمارهای منتشره نشان می دهند كه املاك و مستغلات در حدود 3/39درصد مجموع شاخص قیمت مصرف كننده را در اختیار خود دارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، با شروع بحران اقتصادی در سال گذشته میلادی و از زمانی كه قیمت املاك در دبی در بالاترین میزان خود بود، تاكنون این بخش 50 درصد افت داشته است.

 

 

dubai-property-survey-797041.jpg

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...
  • پاسخ 255
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

Bahram Sh مهمان

i_m_pei_british_royal_gold_medal_011-150x100.jpg i_m_pei_british_royal_gold_medal_03-150x100.jpg i_m_pei_british_royal_gold_medal_04-150x100.jpg

 

 

 

 

معمار چینی الاصل آمریکایی، آی. ام. پی I.M.Pei نشان طلای سلطنتی بریتانیا را دریافت خواهد کرد. او که در اروپا بیشتر با پروژه بازسازی موزه لوور شناخته می شود مفتخر به دریافت یکی از ارزشمندترین جوایز معماری دنیا شده است. این جایزه که شخصا توسط ملکه بریتانیا تایید می گردد به فرد یا گروهی اعطا می شود که بصورت مستقیم یا غیرمستقیم بر پیشرفت معماری دنیا تاثیر داشته باشد. وی یکی از پرکارترین معماران حال حاضر دنیاست که بیش از ۱۷۰ پروژه اجرا شده و ۵۰ مسترپلان را در کارنامه خود دارد، و در سن ۹۲ سالگی هنوز در زمینه معماری فعال و پویاست. از مهمترین ویژگی کارهای او پرکردن فاصله میان معماری ارزشی و معماری اقتصادی است و در تمام انواع کاربریهای معماری، مورد احترام و پذیرش کارفرمایان می باشد. برای مطالعه متن اصلی و دریافت اطلاعات بیشتر می توانید از این لینک بازدید کنید:

http://www.bustler.net/index.php/article/i._m._pei_to_receive_british_royal_gold_medal

 

3s7nlquhpbfc3f4fai79.jpg

 

 

g2zbr6q6wuw82g5c4l13.jpg

 

Glas Pyramid at the Louvre in Paris, France by I. M. Pei

 

 

v71ff0nwmqwp3in3q59i.jpg

 

Deutsches Historisches Museum (German Historic Museum) in Berlin, Germany. Extension premises by I. M. Pei

 

 

cp94dn3u743pxu2ebd.jpg

 

Bank of China Tower, Hong Kong by I. M. Pei

 

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

هر روزه در صفحه حوادث راجع به تصادفات و چپ کردن ماشین ها مطالبی می بینیم اما عکسی که در بالا می بینیم در مورد یک ساختمان 13 طبقه است.

یکشنبه گذشته تمام یک ساختمان 13 طبقه به صورت درسته از حالت ایستاده به حالت خوابیده تبدیل شد. سوای پایه ضعیف اگر بخواهیم منصف باشیم این ساختمان می بایست دارای ساختار محکم و خوبی باشد که در اثر این حادثه مهیب در هم نشکسته است و هنوز ظاهر تقریبا سالمی دارد اما با این حال می توان گفت که یک معجزه کوچک اتفاق افتاده است. جالب اینجا است که این حادثه فقط یک کشته داشته است! به نظر می رسد علت این اتفاق، مشکلی در دیوار های ضد سیل برای رود نزدیک آنجا یعنی رودخانه دیانپو بوده است. ولی علت روشنی برای اینکه این ساختمان بزرگ به راحتی از یکطرف سقوط کند وجود ندارد.

 

به هر حال اینجا در ادامه مطلب چند عکس جالب از این فاجعه معماری داریم.

z1bbd5de63sgm6rj9434.jpg

 

03fafybhon7zwfhhmkj.jpg

 

qh2nh45wphh4r3g898m1.jpg

 

x5hav2c6b9ddidzw0um.jpg

 

لینک به دیدگاه
  • 6 ماه بعد...

Empire Tower by Aedas

 

 

 

Awarded “Best High-Rise Architecture” in 2008 at the CNBC Arabian Property Awards we take a closer look at Aedas’ Abu Dhabi Project

 

aedas_empire_02a.jpg

All images, plans and text “Empire Tower” courtesy of Aedas, images and plans © by Aedas.

Global design firm Aedas allow us to have a closer look at their Empire Tower project in Abu Dhabi - take a look with us:

 

Empire Tower

 

It is the sheer dynamism of the Empire Tower that transfixes those who approach. First impressions are of a form that seems not so much to sit upon the earth as to spring from it, describing a slanted trajectory that smoothly changes course as it charges skyward. As one draws closer, the structure’s kinetic quality intensifies yet further as the eye is drawn along the paths of the distinctive ‘blades’ whose thrust accentuates the verticality of the building. Should one be viewing at night, the eye is rewarded by the ethereal glow that radiates from the façade - a light that suddenly takes on a harder edge as it plays against the contours of the blades.

aedas_empire_04.jpg

Unsurprisingly given its striking originality, this 60-storey luxury residential building evolved from an unusually challenging brief. In 2006, The Empire Holdings approached Aedas, the well-known global architecture practice, to work on a design for a prime 7,013 square-metre plot near the coast at Al Sorouh Abu Dhabi in the UAE. Bordered by three major streets, the site is part of a larger masterplan that places a clutter of potentially iconic buildings within close visual range of Empire Tower. It was vitally important to the client, therefore, that the design ‘cut through’ with a singular visual presence, but not ‘push the envelope’ so far as to emerge as a mere architectural caricature. The Empire Tower would have to leave its imprint without trying too hard.

aedas_empire_07.jpg

section 1

Led by design director Andrew Bromberg at Aedas, the team began their design effort by intensively scrutinising the site and discovering the challenges and advantages it posed. Among the latter are ocean views to the northeast and park views to the southwest. Among the former was the immediate presence to one side of the site of a large commercial tower. The Empire Tower evolved its response to both through an outstanding balance of form and alignment.

aedas_empire_01.jpg

The tower’s eye-catching form grew from the desire to maximise its street-level presence whilst establishing an identity apart from its commercial neighbour. Thus, its form splays widely at the base, like the root system of a tree, inclining away from the street as it progresses upwards before transitioning to a moderate slant in the opposite direction. Contrasting with the sheer surfacing and soft contours of the building’s ‘face’ are nine sharp-edged ‘blade’ structures punctuating its flanks, six of which rise from ground level all the way to the tower’s 238-metre total height. Apart from its undeniable visual impact, the tower’s complex form brings the practical benefit of enlarging the view corridor past the neighbouring commercial building to the sea one block away. The ‘blades’, meanwhile, serve to maximise individual units’ frontage, and hence their views. Overall, 70 percent of the tower’s units boast sea views, with the remaining 30 percent enjoying superb views of the nearby park.

aedas_empire_10.jpg

typical plan

Adding yet further characteristic detail to Empire Tower are its south-facing balconies. Besides allowing residents’ an even wider, more intimate view of their surroundings, these features serve a practical purpose by shading the apartments below. The southern façade as a whole has been angled to avoid direct solar gain. Conversely, the tower’s north face is oriented to maximise natural light. The blades, meanwhile, are externally clad with an insulated glass curtain wall. Thermally efficient and fine-tuned to match local climatic conditions, the glass also makes a contribution to the building’s aesthetic imprint thanks to its distinctive tint and reflectivity.

aedas_empire_05.jpg

Literally underpinning this unusual form is an innovative - and extraordinarily efficient - structural scheme. Rather than placing the building’s shear walls in their traditional location along the inner side of the core, the architects behind Empire Tower pushed them to the outer edge of the corridor. At a stroke, the effect was to widen the structural base, reduce the distance between core and façade as well as the overall structural depth, and ultimately, reduce the mass of the structural members.

aedas_empire_06.jpgsection 2

Unexpectedly given its external contours, the residential units of Empire Tower are largely standardised in size and layout, though they horizontally ‘shift’ in step with the building’s inclination. All 60 of the floor plates that give the development its 95,411 square-metre GFA are ‘non-typical’. By contrast, the building core is centralised and vertically stacked, maximising ease of construction and functionality. Modular units were employed on the eastern and western sides, their individual positions progressively shifting to form the structure’s distinctive ‘blades’. Smaller floor plates and a reduced core area on levels 59 and 60 allowed for the creation of a unique duplex unit.

aedas_empire_09.jpgnortheast elevation

Like all good architecture, the dynamic form of Empire Tower merely reflects the excellence of its functional qualities. Upon its completion, it will no doubt take its place among Abu Dhabi’s prime iconic buildings. Look more deeply into the intelligence infusing the design, however, and it is already one of the region’s most notable structures.

aedas_empire_08.jpgsoutheast elevationaedas_empire_03.jpg

Empire Tower won the Best High-Rise Architecture Award in the 2008 CNBC Arabian Property Awards.

aedas_empire_11.jpgsection crownaedas_empire_15.jpglevel 10 - 1BR type 1aedas_empire_14.jpglevel 10 - 1BR type 2aedas_empire_12.jpglevel 10 - 2 BRaedas_empire_13.jpglevel 10 - 3BRaedas_empire_02.jpg

منبع:http://desmena.com/

لینک به دیدگاه

jean_nouvel_national_museum_of_qatar_07.jpg

National Museum of Qatar, South View jean_nouvel_national_museum_of_qatar_01.jpgNational Museum of Qatar, North View

jean_nouvel_national_museum_of_qatar_03.jpg

National Museum of Qatar, 3-D Model

jean_nouvel_national_museum_of_qatar_06.jpg

National Museum of Qatar, Concept Drawing

jean_nouvel_national_museum_of_qatar_02.jpg

National Museum of Qatar, View of Caravanserai Courtyard

jean_nouvel_national_museum_of_qatar_04.jpg

National Museum of Qatar, West View from Doha Bay

jean_nouvel_national_museum_of_qatar_05.jpgNational Museum of Qatar, View of Historic Palace

jean_nouvel_national_museum_of_qatar_08.jpg

لینک به دیدگاه

nabil_gholam_h_chalet_05.jpg

 

All information and images courtesy of Nabil Gholam Architects; images by Nabil Gholam Architects and ateliers U and V-Pictures; © by Nabil Gholam Architects

Nabil Gholam Architects designed the H Chalet - a mountain retreat in Faqra. Read how the landscape and ancient sites of Faqra inspired their design here on

desMena:

The H Chalet by Nabil Gholam

 

 

 

nabil_gholam_h_chalet_24.jpg

 

 

nabil_gholam_h_chalet_04.jpg

 

 

nabil_gholam_h_chalet_03.jpg

 

 

 

nabil_gholam_h_chalet_02.jpg

 

 

 

nabil_gholam_h_chalet_01.jpg

 

 

 

nabil_gholam_h_chalet_11.jpg

 

 

 

nabil_gholam_h_chalet_10.jpg

 

 

 

nabil_gholam_h_chalet_31.jpg

 

 

nabil_gholam_h_chalet_30.jpg

 

 

 

 

Area: 415.5m² (net), 973.8m² (gross)

لینک به دیدگاه

مجتمع پارک شنی آسمانی Sands SkyPark به مساحت 12 هزار و چهارصد مترمربع دارای 250 نوع مختلف درخت و 650 نوع گیاه که یکی از گرانترین کازینوهای جهان را در خود جای داده است 24 ژوئن در سنگاپور گشایش یافت. این پارک برای پذیرش 4 هزار نفر گنجایش داشته و در ارتفاع 200 متری بر بام سه برج 55 طبقه هتل - آسمان خراش Marina Bay Sands قرار گرفته و این سه برج را بهم متصل می کند ضمن اینکه ترسناک ترین استخر جهان نیز در آن قرار دارد که در بالای طبقه ۵۵ است و نمای شهر به زیباترین حالت در حال شنا قابل مشاهده است.

 

مساحت این پارک برابر با مساحت سه زمین فوتبال است و استخری به طول 152 متر را در خود جای داده که بزرگترین و ترسناک ترین استخر روباز جهان در چنین ارتفاعی است. طول این استخر ۱۵۲ متر است و همانطور که در تصاویر می بینید دارای لبه نیست و اگر شما به کناره ها بروید به جای اینکه به پایین سقوط کنید به درون یک حوضچه می افتید که دور تا دور این استخر را فرا گرفته و نقش دیگر آن پمپ کردن آبی است که از کناره های استخر به پایین می ریزد و برگرداندن دوباره آن به داخل استخر است. این پارک توسط Moshe Sadie طراحی شده. هزینه ساخت این مجتمع بمبلغ 8 میلیارد دلار توسط سرمایه گذاران تامین شده است و سرمایه گذار اصلی آن، شرکت Las Vegas Sands آمریکاست.

 

skypark-01.jpg

 

 

skypark-02.jpg

 

 

skypark-03.jpg

 

 

skypark-04.jpg

 

 

skypark-05.jpg

 

 

skypark-06.jpg

 

 

skypark-07.jpg

 

 

skypark-08.jpg

 

 

skypark-09.jpg

 

 

skypark-10.jpg

 

لینک به دیدگاه

f_Swedenm_6fa5c7a.jpg

شهر مل مو در کشور سوئد از جمله شهرهایی است که برنامه های توسعه بسیار دقیقی در آن اجرا شده است. به طوری که پس از بررسی های فراوان و دقیقی که به وسیله معماران و شهرسازان اروپایی صورت گرفت، برج Turning Torso (دومین برج بلند قاره اروپا) توسط «سانتیاگو کالاتروا» معمار برجسته اسپانیایی طراحی شد و ساخت آن پس از سه سال در اواخر سال ۲۰۰۵ میلادی به پایان رسید.

با آغاز پروژه ساخت برج ۵۵ طبقه TurningTorso، سوئدی ها به ویژه مردم شهر مل مو بی صبرانه منتظر افتتاح و آغاز به کار این برج ۱۹۵ متری بودند. این برج بلندترین ساختمان مسکونی کشور سوئد است که در راستای طرحWest Harbour سوئد ساخته شد. این برج با الهام از حرکات طبیعی بدن انسان توسط کالاتروا، ابتدا در قالب یک مجسمه سنگی و سپس در قالب یک معماری hi-tech (تکنولوژی سطح بالا) طراحی شد و اکنون نیز همخوانی کاملی با بافت جدید اطراف خود دارد.

سانتیاگو کالاتروا نقاش، مجسمه ساز و مهندس معمار زبردستی در طراحی ساختمان است که دوراندیشی او در پیش بینی سیستم سازه برج ها، مهمترین عامل موفقیت او است.

این برج از ۹ مکعب ۵ طبقه تشکیل شد که این ۹ مکعب با نود درجه چرخش،نمای منحصر به فردی را ایجاد کرده است. مکعب اول و دوم مخصوص دفاتر اداری- تجاری و بقیه مکعب ها مخصوص واحدهای مسکونی است که البته سالن های ورزشی، استخر، جکوزی و تالارهای پذیرایی هم جزء آنها است. طرح استثنایی این برج تاکنون دو جایزه ویژه بهترین طرح معماری برج های مسکونی و یک جایزه بهترین طرح سازه بتنی را تصاحب کرده است. از آنجایی که این برج یکی از ساختمان های معروف جهان است، می بایست امکانات رفاهی مناسبی را هم در اختیار ساکنان خود قرار دهد؛ چرا که اجاره ۵ هزار یورو به ازای هر متر مربع یک واحد مسکونی یا تجاری این برج امکانات خاصی را هم می طلبد.

تمامی واحدهای این آسمانخراش، تجهیز شده به لوکس ترین مبلمان و وسایل است. ضمن اینکه تجهیزات به کار رفته در واحدهای این برج ساخت شرکت های معتبر بوش آلمان و فیلیپس هلند است.

از جمله امکانات رفاهی قابل توجه این برج اداری- مسکونی در اختیار داشتن شبکه کامپیوتری داخلی است که ساکنان این آسمانخراش به وسیله آن می توانند به تمامی شبکه های کامپیوتری مرکز تجاری، خدماتی، تفریحی و ... در داخل این برج دسترسی داشته و از امکانات آنها به عنوان عضوی از مجموعه Turning Torso با خدمات ویژه استفاده کنند. در ضمن یک شبکه اینترنت پرسرعت (دو گیگابایتی) و همچنین انشعاب تلویزیون کابلی ویژه این برج هم از امکانات ارتباطی قابل ذکری است که در اختیار ساکنان Torso است. جالب اینکه در این آسمانخراش، ساکنان هر واحد می توانند در هر لحظه که بخواهند به وسیله سیستم مانیتورینگ اختصاصی شان از میزان مصرف آب، برق و سایر انرژی های مورد استفاده مطلع شوند.

گرچه معمار اسپانیایی با همکاری مشاوران خود، یک سیستم منطقی و مقاوم برای طرح این شاهکار معماری های تک در نظر گرفته بود ولی بدون شک اجرای سازه چنین برجی نیازمند تحقیقات و محاسبات علمی پیچیده یی است.

اساس طراحی و سیستم سازه این آسمانخراش براساس نتایج به دست آمده از آزمایش های دشوار «تونل باد» انجام شده روی ماکت این برج در دانشگاه وسترن شهر انتاریو کانادا تعیین و سپس به وسیله مهندسان ارشد سازه طراحی و محاسبه شده است.

طرح نخست، عبارت بود از یک فونداسیون حجیم بتنی به طول ۳۰ متر و ضخامت ۷ متر که به وسیله ستون های ویژه یی به ارتفاع ۱۸ متر بر پی اصلی این برج قرار گرفته و به پایین ترین سطح آسمانخراش متصل شده است. این ستون ها به منظور مقاومت در برابر فشارهای جانبی زمین توسط تیرهای بتنی به یکدیگر متصل شده اند.

در مرکز این فونداسیون استثنایی، یک سازه بتنی لوله یی شکل قرار دارد که با قطر داخلی ۵/۱۱ متر به عنوان محور و هسته مرکزی کل آسمانخراش به ارتفاع ۱۹۵ متر قرار گرفته است.

ضخامت دیواره این سازه لوله یی شکل که آسانسورها و راه پله این برج را در خود جای داده و تحمل بار اصلی برج برعهده آن است، روی فونداسیون ۴/۳ متر و در بالاترین نقطه برج ۶/۰ متر است.

کف تمامی طبقات برج که ضخامت سازه یی کمتر از ۳۰ سانتی متر دارد، به صورت یک لوح بتنی یکپارچه به هسته مرکزی متصل است. انتقال نیروی های جانبی وارد بر ساختمان نیز برعهده سازه فولادی ۸۲۰ تنی است که در گوشه برج قرار گرفته است.

این سازه ساخت شرکت های اسپانیایی است و به وسیله شرکت دانمارکی «Promecon» نصب شده است که نیروهای جانبی وارده را به واسطه دیوارهای سازه یی طبقات به هسته مرکزی منتقل می کند. در واقع در زیر فونداسیون برج یک صخره سنگی قرار دارد که بستر بسیار مناسبی برای احداث این آسمانخراش بزرگ است و ستون های استفاده شده در فونداسیون این برج به اندازه ۴ متر در این صخره سنگی فرو رفته اند. پس از اجرای شبکه ۶۰۰ تنی فولادی فونداسیون، عملیات بتن ریزی پی برج به وسیله تجهیزات تولید شده در دو کارخانه نروژی و در مدت سه شبانه روز پیاپی انجام شد و ۵۱۰۰ مترمکعب بتن در این بخش برج استفاده شد.

نکته جالب در زمینه کنترل دمای این حجم از بتن ها است؛ چرا که بتن در مدت زمان رسیدن به مقاومت و گیرایش، در اثر فعل و انفعالات شیمیایی، مقداری گرما آزاد می کند که در چنین شرایطی سرد شدن سطح خارجی و گرم ماندن لایه داخلی موجب ایجاد ترک هایی در بتن می شود و این امر از استحکام و مقاومت نهایی بتن می کاهد. با توجه به ضخامت ۷ متری این فونداسیون، قبل از اجرای طرح مهندسان سازه شرایط بتن ریزی را توسط کامپیوتر شبیه سازی کردند تا شرایط دمای بتن در طول این مدت تحت کنترل باشد. اجرای هسته لوله یی شکل برج هم توسط قالب های فلزی لغزنده انجام شد، به این صورت که پس از بتن ریزی هر طبقه از این هسته، این قالب فلزی مرکب به وسیله جک های هیدرولیک به طبقه بالا منتقل می شد. بتن ریزی کف و دیوارهای برج هم پس از اتمام ساخت هر طبقه از هسته مرکزی به وسیله قالب های فلزی مثلثی که در کنار یکدیگر شکل مربع کف را تشکیل می دهند، انجام شد. در عملیات بتن ریزی هسته مرکزی هم، در کف طبقات و دیوارهای این برج از تکنولوژی Self- compacting یا بتن خودفشرده شونده استفاده شده که در این روش نیازی به متراکم کردن بتن ریخته شده به وسیله دستگاه های ویبراتور نیست.

از جمله کارهای حساس و پیچیده ساخت این آسمانخراش، اجرای نمای آن بود که نیازمند دقت بسیار بالایی بود. نمای ساختمان متشکل از ۲۸۰۰ پنجره و ۳۱۰۰ پانل آلومینیومی است که در زمان طراحی نما، آزمایش های فراوانی در مورد شیوه به کارگیری آنها انجام شد که نتیجه آن، ایجاد جداره یی مستحکم در برابر وزش بادهای تند، تبادل حرارت و جلوگیری از نفوذ صدا و رطوبت است. ضمن اینکه نحوه اتصال سازه فولادی به سازه بتنی این برج نیز توسط متخصصان دانشگاه وسترن دانشگاه کانادا طراحی و شبیه سازی شد و با همکاری بهترین متخصصان اروپایی، امریکایی و کانادایی این برج زیبا و استثنایی در سوئد بنا نهاده شد.

منبع

 

 

لینک به دیدگاه

طراحی آسمان‌خراش‌ها، به لحاظ ایجاد فرم‌¬های سازه ‌ای، از پیچیدگی ‌های خاصی برخوردار است. این موضوع از یك سو به وجود تخصص¬‌های متعدد ـ و اغلب متعارض ـ درگیر در طراحی این ساختمان‌ها برمی‌گردد و از سوی دیگر هرچه ساختمان بلندتر می‌شود، شدت نیروهای طبیعی جاذبه، باد و زلزله افزایش می‌یابد. در نتیجه، تدابیر سازه‌ای برای مقابله با این نیروها به جنبه مهمی در طراحی ساختمان‌های بلند تبدیل می‌شود. همین امر فرم ساختمان‌های بلند را تا حد نسبتا زیادی از نحوه طراحی سازه آنها متاثر می‌سازد.

آسمانخراش‌ها با اینكه در اقصی‌نقاط جهان با شكوه و زیبایی خاصی سربرافراشته‌اند، اما در عین حال با مخاطرات زیادی نیز روبه‌رو هستند. لیکن با وجود احتمال روبه‌رو بودن با چنین خطراتی، معماران همچنان به طراحی ساختمان‌های بلند و بلندتر ادامه می‌دهند و این کار به مسابقه‌ای برای تسخیر آسمان و كسب عنوان بلندترین ساختمان جهان تبدیل شده است.

A(1).bmp

در نگاهی كلی به معماری معاصر جهان، می‌توان به نمونه های بی¬‌نظیری از آسمان‌خراش‌ها دست یافت. این آسمان‌خراش‌‌های عظیم با هر انگیزه و در پاسخ به هر نیازی که ساخته شده‌اند، متکی بر پیشرفت‌های تکنولوژی هستند. «برج‌های دوقلوی پتروناس» (Petronas Towers) در کوالالامپور، یكی از شاخص‌ترین نمونه‌های آسمان خراش‌ها در عصر حاضر به‌شمار می‌روند كه طی سالهای 1992 تا 1998، در مركز ناحیه اقتصادی شهر توسط معمار مشهور، «سزار پلی» (Cesar Pelli) طراحی و ساخته شده‌اند. این برج‌ها كه به‌عنوان یك نشانه شهری، سمبل معماری معاصر مالزی نیز به شمار می‌روند و از جمله طرح‌های شاخص در زمینه استفاده از تكنولوژی هستند، جایزه معماری آقاخان را در سال 2004 نصیب خود نموده‌اند.

B(1).bmp

برج‌های پتروناس كه سازه‌های شگفت‌آور و عظیمی از شیشه و آهن هستند، با 88 طبقه و مناره‌هایی به بلندی 30 متر، تجسمی عینی از رویاهای معمار، سزار پلی می‌باشند. کاربرد 26 هزار تن آهن در اسکلت فلزی این برج‌ها، دو نمونه بی‌‌نظیر از بزرگ‌ترین سازه‌های فلزی تاریخ را به نمایش گذاشته است. پی‌ریزی برج‌¬های پتروناس به ‌صورت گسترده، در مساحتی بیش از 5/1 هکتار و حجمی معادل 70 هزار تن بتن، كه 3 روز متوالی، 24 ساعته ادامه داشت، بزرگ ‌ترین پی ریزی یکباره ای میباشد كه تا به آن تاريخ انجام گرفته است. اما این پی عظیم، به تنهایی قادر به تامین مقاومت ساختمان در طول یک زلزله عظیم نخواهد بود. ازاین‌رو در برج‌¬های دوقلوی پتروناس 14 دمپر (Damper) نصب شده است. این وسیله که در خرپاهای مورب سازه فلزی نصب می‌گردد، لرزش ساختمان را در طول زلزله کاهش می‌دهد و درست مانند یک کمک ‌فنر اتومبیل عمل می‌¬کند. یک آسمان‌خراش با دمپر می‌تواند 3 برابر یک آسمان ‌خراش معمولی، انرژی تولید شده توسط زلزله را جذب کند. هرچه زلزله طولانی‌تر باشد، دمپر می‌تواند موثرتر باشد و با هر موج زلزله، انرژی بیشتری جذب کند.

C(1).bmp

هنگام برخورد باد با یک برج، ساختمان مانند بادبان قایق عمل می‌کند. برای این‌که ساختمان بتواند نیروی باد را تحمل کند، باید به قدری انعطاف‌پذیر باشد که بتواند مقداری از نیروی باد را جذب کند و در عین حال به اندازه کافی مستحکم باشد تا آسیبی نبیند.

برج‌های دوقلو با ارتفاع تقریبی 460 متر، بگونه‌ای طراحی شده‌¬اند که بتوانند بادهای ویران‌کننده‌ای را که در فصل تایفون می‌وزند، تحمل کنند. این تندبادها که به سرعتی بالای 140 کیلومتر در ساعت نیز می‌رسند، طراحی هرنوع آسمان‌خراشی را در این منطقه با مشكلات متعدد مواجه می‌كند. سزار پلی دارای دیدگاهی بود كه به رفع این مشكل كمك می‌كرد: «ما پیشنهاد كرده‌‌ایم بین دو برج (در طبقات 41 و 42) یك پل ارتباطی باشد، این پل با تكیه‌گاه‌های خود، دروازه‌ای به سوی آسمان می‌سازد.» اما دیدگاه معماری پلی با شرایط فیزیکی برج‌ها مغایرت پیدا کرد؛ زیرا می‌بایست خود را با حركت‌‌های مختلف هر كدام از دو برج مطابقت دهد كه در این حالت انعطاف‌پذیری مستقل هر برج، به‌علت اتصال به یك پل مشترك، عملا غیرممكن می‌گردد. خطر واقعی زمانی است که بادهای چرخان همزمان از زوایای مختلف به برج‌های دوقلو برخورد کنند و برج‌ها در جهات مختلف خم شوند، در این هنگام، این پل 900 تنی جدا خواهد شد و از ارتفاع 182 متری به پیاده¬رو شلوغ پایین سقوط خواهد کرد.

برای حل این مشکل خاص طراحی، مهندسین وسیله‌ای را از فن آوری زلزله قرض گرفتند، «دمپر». در حقیقت دوپایه استوانه‌ای پل كه 35 متر طول و هرکدام 60 تن وزن دارند، دمپرهای عظیمی هستند که در هنگام خم شدن و تکان خوردن هر ساختمان کشیده شده و به جای خود باز می‌گردند. برای پیشگیری از شکسته شدن پل، هنگام خم شدن برج‌ها در جهات مختلف، پایه‌های تکیه گاه، به جای اتصال مستقیم به پل و برج‌ها، به صفحه‌هایی گردان وصل می‌شوند که می‌توانند حداقل 45 درجه در هر جهت بچرخند. به این ترتیب پایه‌های دمپر، چرخش و پیچش را جذب می‌کنند، در حالی‌که سیستم تکیه‌گاه داخلی پل بدون حرکت باقی می‌ماند.

ساختار پيچيده برج‌های دوقلوی پتروناس، نمونه ای از تلاش و همكاری تنگاتنگ معماران و مهندسان سازه در تحقق بخشیدن به رویای تسخیر آسمان محسوب می‌شود. مسلماً با پیشرفت تکنولوژی، رویای ساخت آسمان‌خراش‌هایی جامه عمل به خود خواهد پوشید كه حتی در تصور بشر كنونی نیز نمی‌گنجد. شاید بتوان گفت چالش آینده، خلق ساختمان‌های بلندتری باشد که در عین برخورداری از تكنولوژی پیشرفته، هم زیبا و باوقار باشند و هم به قصد خدمت به مردم و ارتقاء محیط شهری ساخته شده باشند.

منبع

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

بخش‌هایی از گنبد مسجد امام اصفهان چین خورده است!

ک کارشناس ارشد مرمت آثار تاریخی: اصولا گنبد در بناهای اسلامی، یکی از زیباترین و در عین حال، آسیب‌پذیرترین بخش‌های سازه است. شکل هندسی ویژه‌ی قوس‌دار، سطح وسیع و گسترده، ارتفاع زیاد، قدمت و نوع مصالح، تماس مستقیم با عوامل مختلف جوی، تکنیک‌های مختلف اجرا و تزیینات، ضریب آسیب‌پذیری گنبد را در مقایسه با دیگر بخش‌های یک بنا بسیار بالا می‌برد. به همه این عوامل باید کمبود استادان چیره‌دست معماری و مرمت‌گری یا کهولت سن آن‌ها را برای کار روی گنبدهای عظیم و مرتفع اضافه کرد.

 

 

در ضلع جنوبی میدان نقش جهان اصفهان یکی از بی‌نظیرترین مساجد تاریخی دنیا که یکی از شاه‌کارهای معماری اسلامی نیز به‌شمار می‌رود، قرار دارد که از صدها متر دورتر هم گنبد زیبای این بنای حدود 400 سال را می‌توان دید.

120.jpg

 

یکی از نقاطی که از آن‌جا گنبد مسجد امام (ره) را می‌توان دید، پارکینگ ضلع جنوبی مسجد، روبه‌روی بیمارستان خورشید در خیابان استانداری اصفهان است؛ ولی سطح گنبد مسجد از این زاویه چین‌خورده دیده می‌شود!

در این‌باره، یک کارشناس ارشد مرمت آثار تاریخی با اشاره به آخرین دوره‌ی مرمت بخش‌های آسیب‌دیده‌ی گنبد و کاشی‌کاری‌های معرق آن در حدود دو دهه پیش با نظارت سازمان میراث فرهنگی، گفت: متأسفانه دوباره علائم بیماری و آسیب در بدنه‌ی گنبد و بخصوص در سطح جنوبی آن که بیش از دیگر زوایا در معرض عوامل جوی مانند باد، باران و آفتاب بوده، مشخص شده است.

122.jpg

 

حمید مظاهری تهرانی به خبرنگار ایسنا توضیح داد: رانش در بخش‌هایی از سطح کاشی‌کاری‌شده‌ی گنبد آغاز شده و پدیده‌ی چین‌خوردگی که ناشی از جدا شدن تدریجی تزیینات کاشی از بدنه‌ی اصلی است، در سطحی محدود، اما در حال پیشرفت به‌خوبی قابل مشاهده است. وی با بیان این‌که به‌نظر می‌رسد ملات گچ استفاده‌شده به‌مرور چسبندگی و استقامت خود را برای نگه داشتن کاشی‌ها از دست داده است، گفت: سرد و گرم شدن تزیینات کاشی بر اثر نور آفتاب یا نفوذ باران و پدیده‌ی یخ‌زدگی، از جمله عواملی است که به‌مرور سبب جدا شدن تزیینات کاشی از بدنه‌ی اصلی گنبد شده است. در چنین شرایطی، وزن کاشی و شیب‌دار بودن سطح نیز مزید بر علت می‌شود و فرآیند تخریب و تفکیک را تسریع می‌کند.

121.jpg

 

این مدرس دانشگاه ادامه داد: با توجه به دشواری، هزینه‌بر و زمان‌بر بودن فرآیند مرمتی و اجرایی کلی روی این گنبد عظیم و باارزش، لازم است عملیات سریع و دقیقی برای رفع خطر، درمان آسیب‌های کنونی و پیش‌گیری از گسترش و عمیق‌تر شدن تخریب‌ها، در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان قرار گیرد.

منبع

لینک به دیدگاه

Award winning design for an office and commercial building in Tehran by Iranian architects Abbas Riahi Fard and Farinaz Razavi Nikoo

 

valiasr_00.jpg

All images, plans and information courtesy of Farinaz Razavi Nikoo; © by Abbas Riahi Fard and Farinaz Razavi Nikoo; see detailed credits at the end of this post

Iranian Architects Abbas Riahi Fard and Farinaz Razavi Nikoo designed a mixed use building on Valiasr Avenue in Tehran

 

01_ Location

 

The present building is a commercial-office building located in a rectangular site which has approximately 15 meters of frontage along the west side of Valiasr Avenue between Fatemi and Zartosht junctions. Here is the hub of different activities in Tehran and innumerable shops and restaurants as well as large cultural centers are situated along this avenue .Neighbors of our site are an old 6-storey building in the north and a ruin one-storey one in the south .Based on municipality codes we could have just a two-storey structure in this location, thus there was no possibility to make balance in elevation with adjoining buildings.

valiasr_p01.jpg

valiasr_p02.jpg

02 _ Formation Idea

 

Considering the facade as a city skin, we intended to bring motion and dynamism which exist in location into the skin of our project, as if skin is influenced by people motions .Moreover facade as a continuous skin which is not smashed by different materials was our main objective. We just slashed the skin of the main surface for its openings and then pulled it towards other facades and also inside to make integrity in both outside and inside.

valiasr_p04.jpg

valiasr_p03.jpg

valiasr_p05.jpg

03- Spatial organization

 

The idea of one continuous space was a major issue of the spatial organization. The diagram was finally chosen shows how by means of surfaces space transfigure and connect into each other to create strong perspectives .This continuity could be experienced by walking through the main passages in between the spaces.

 

 

 

valiasr_p07.jpg

 

04 - Structural & Mechanical system

 

The foundation consists of reinforced concrete footings and foundation walls. The construction components include a masonry and fireproof steel frame structure with steel beams .Mechanical system comprises ceiling-mounted fan coil units in each floor with the condenser unit on the roof.

valiasr_p10.jpg

05-Construction process

 

Construction process started in beginning of 2006 and took about two years to be finished thoroughly.

valiasr_p11.jpg

valiasr_p12.jpg

valiasr_l1.jpg

valiasr_l2.jpg

valiasr_b2.jpg

valiasr_dia1.jpg

valiasr_dia2.jpg

valiasr_dia3.jpg

valiasr_dia4.jpg

valiasr_dia5.jpg

valiasr_dia6.jpg

valiasr_d1.jpg

valiasr_d2.jpg

Credits:

لینک به دیدگاه
Bahram Sh مهمان

وداع استانبول از فهرست میراث فرهنگی جهان

:: آرونا

به گزارش دویچه وله، یونسکو در نظر دارد نام استانبول را از میراث فرهنگ جهانی خط بزند. دلیل این اقدام یونسکو تخریب خانه‌های قدیمی شهر از طرف دولت عنوان شده است. هفته آینده اجلاس یونسکو در برزیل در این مورد تصمیم گیری می‌کند.

 

استانبول بزرگ‌ترین شهر ترکیه و مرکز فرهنگی و اقتصادی آن است. این شهر در کنار تنگه بسفر دو قاره آسیا و اروپا را از هم جدا می‌کند. بخش قدیمی استانبول یکی از سه بخش مهم این شهر است که نواحی "امین‌اونو" و "فاتح" را در برمی‌گیرد. این مناطق در سواحل شمالی شاخ طلایی (خلیج) واقع شده‌اند که مرکز قدیمی شهر را از قسمت‌های شمالی و جوانتر جدا می‌کنند.

 

یونسکو و قرار گرفتن استانبول در فهرست میراث فرهنگ جهانی

یونسکو در سال ۱۹۸۵ منطقه قدیمی شهر استانبول را در فهرست میراث فرهنگ جهانی قرار داد. این منطقه پراست از ساختمان‌های قدیمی، مسجدهایی با مناره‌های بلند و پرندگان دریایی که به دور مناره‌ها در پروازند.

 

با تصمیم دولت ترکیه برای تخریب ساختمان‌های قدیمی این منطقه و ساخت‌وساز خانه‌های مدرن به سبک عثمانی، یونسکو در نظر دارد نام استانبول را از میراث فرهنگ جهانی خط بزند. این خطر در شرایطی به سراغ استانبول آمده که این کلان شهر به عنوان شهر فرهنگی اروپا برای سال ۲۰۱۰ انتخاب شده‌است.

 

دلیل تهدید یونسکو در قدم زدنی در محلات "فِنر" و "بالات" در منطقه قدیمی شهر مشخص می‌شود. در این محلات زمانی مسیحیان، ارامنه، یهودیان و بلغارها زندگی می‌کردند. چوب‌بری‌های دوران عثمانی هر طرف دیده می‌شدند. یونسکو برنامه‌ای برای نجات این مراکز قدیمی از خطر ویرانی آماده کرد. اما این برنامه یونسکو نه تنها با حمایت مسئولان این شهر مواجه نشد، بلکه مخالفت‌های شدیدی نیز با آن مطرح شد.

 

گفته شد که این نقشه‌ای پنهانی است که از طرف یونانی‌های منطقه و با حمایت کلیسای ارتدکس کشیده شده و هدفش این است که کلیسای ارتدکس در این منطقه دولتی مستقل برای خود تشکیل دهد. همین که کارمندان یونسکو به خانه‌هایی مراجعه کردند که قرار بود تعمیر شوند و از خطر ویرانی نجات یابند، صاحبان بسیاری از این خانه‌ها بر اثر تبلیغات منفی شدید، در را به روی‌شان بستند.

 

پس از رفتن ماموران یونسکو ماموران حزب حاکم عدالت و توسعه به منطقه آمدند و خانه ها را به قیمت ارزان خریدند و در نظر دارند خانه‌هایی با طرح عثمانی در این منطقه بسازند. دلیل دولت ترکیه برای اجرایی کردن این طرح این است که خانه‌های کنونی در مقابل زلزله مقاومتی ندارند ، پس باید فروریزند و خانه‌های جدیدی ساخته شوند.

 

Korhan-Gumush.jpgکورهان گوموش Korhan Gümüş، آرشیتکت بزرگ این شهر که نمایندگی ترکیه را در نشست میراث فرهنگی یونسکو در سال ۲۰۰۶ به عهده داشت، مخالف این طرح دولت است. وی بر این نظر است که اگر در انتخابات سیاسی هر بار چند حزب شکست می‌خورند، سرنوشت شهر استانبول این گونه است که از زمان تشکیل جمهوری در ترکیه همیشه شکست بخورد.

 

به نظر کورهان گوموس دولت ترکیه با ویران کردن بخش قدیمی شهر می‌خواهد آنجا را تبدیل به چیزی شبیه دیسنی‌لند با خانه‌های دوران عثمانی کند. کورهان گوموس می‌گوید که دولت ترکیه به جای این که با مسئولان سازمان میراث فرهنگی و آرشیتکت‌های کشور در مورد این اقدام خود مشورت کند، اجازه را به دست کارفرمایان داده تا هر چه زودتر آثار نادر تاریخی را ویران کنند.

 

اکنون یونسکو پس از تهدیدهای مکرر خواستار خروج نام این شهر از فهرست میراث فرهنگ جهانی شده است و هفته آینده اجلاس یونسکو در برزیل برگزار و در این نشست در این مورد تصمیم گیری می‌شود.

منبع:http://news.aruna.ir/archives/2010/Aug/%202/2409.php

لینک به دیدگاه
Bahram Sh مهمان

ثبت هم‌زمان بقعه‌ي شيخ صفي و بازار تبريز در فهرست ميراث جهاني يونسكو

:: آرونا

با ثبت بقعه‌ي شيخ صفي‌الدين اردبيلي و بازار تبريز در فهرست ميراث جهاني يونسكو، ايران براي نخستين‌بار موفق شد، دو اثر تاريخي را در يك‌سال ثبت جهاني كند.

عبدالرسول وطن‌دوست ـ نماينده‌ي ايران در مركز ميراث جهاني يونسكو ـ پس از ثبت اين دو اثر، در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به اجلاس يونسكو در برزيل، بيان كرد: وقتي اين دو پرونده در صحن اجلاس مطرح شد، بدون هيچ مخالفتي و بسيار سريع به نتيجه رسيد و به سرعت ثبت شد. معمولا در سال‌هاي گذشته، وقتي پرونده‌اي را مطرح مي‌كرديم، نمايندگان چند كشور درباره‌ي آن صحبت مي‌كردند و سپس ثبت انجام مي‌شد؛ اما اين‌بار ثبت پرونده‌ها خيلي سريع انجام شد.

وي ادامه داد: ابتدا پرونده‌ي بقعه‌ي شيخ صفي‌الدين اردبيلي در اجلاس يونسكو مطرح شد و نماينده‌ي عراق درباره‌ي آن صحبت و از پرونده حمايت كرد. رييس جلسه نيز از حاضران خواست اگر نظر مخالفي دارند، مطرح كنند. در ادامه، پرونده بدون هيچ مخالفتي در كم‌تر از دو دقيقه ثبت جهاني شد. درباره‌ي بازار تبريز نيز هيچ نظر مخالفي مطرح نشد و اين پرونده به سرعت ثبت شد.

وطن‌دوست ثبت اين دو اثر را داراي دو نكته مهم دانست و توضيح داد: يكي ظرفيت فرهنگي ـ تاريخي ايران است كه آن‌قدر از نظر معيارهاي كميسيون ميراث جهاني ارزش دارد و به همين دليل، هيچ شك و ترديدي در پرونده‌هاي پيشنهادي ما نيست. در وهله‌ي دوم نيز كارشناسان ايران هستند كه روي اين پرونده‌ها كار مي‌كنند و بسيار خوب، با سرعت و جديت، آن را پيش مي‌برند و اين، ظرفيت بالاي كارشناسي را در ايران نشان مي‌دهد كه حتا مي‌توان از اين ظرفيت براي كمك به ديگر كشورها استفاده كرد و از آن براي تهيه‌ي آثاري كه در آن‌ها با ديگر كشورها اشتراك‌هاي فرهنگي داريم، بهره گرفت.

وي اظهار كرد: پس از ثبت اين دو اثر، نمايندگان ديگر كشورها كنار ميز ايران آمدند و تبريك گفتند. من هم از سوي دولت ايران از كميته‌ي ميراث جهاني، رييس و كاركنان ايكوموس كه ارزيابي بسيار خوبي از اين دو پرونده داشتند، قدرداني كردم و ضمن ارائه‌ي توضيح‌هايي از ارزش‌هاي اين دو بناي مهم، از آن‌ها دعوت شد تا به ايران بيايند و ضمن ديدن اين دو بنا، با ديگر ظرفيت‌هاي كشور از نزديك آشنا شوند.

او با بيان اين‌كه ثبت اين دو اثر به‌صورت هم‌زمان سبب تعجب حاضران در اجلاس يونسكو شد، اضافه كرد: بسياري مي‌گفتند، شما با چه ظرفيتي توانستيد دو اثر را در سال تهيه كنيد. بايد توجه داشت كه اكنون كشور ما در اين حوزه ظرفيت خوب كارشناسي دارد و اين امر در داخل و خارج كشور قابل بهره‌برداري است.

به گزارش ايسنا، شيخ صفي‌الدين اردبيلي در زمان سلطه‌ي مغول بر آذربايجان، يعني در سـال 650 هجري قمري در روستاي كلخوران كه در گذشته، قريه‌اي در نزديكي شهر اردبيل بود، ديده به جهان گشود. او در سن 25 سالگي به خدمت استاد شيخ زاهد گيلاني ـ عارف بزرگ اهل شريعت ـ رسيد و به‌مدت 25 سال نزد او خدمت كرد و پس از مرگ استاد، اردبيل را محل اقامت خود قرار داد.

مجموعه‌ي بقعه‌ي شيخ صفي‌الدين اردبيلي پس از وفات شيخ صفي در سال 735 هجري قمري توسط فرزندش ـ صدرالدين موسي ـ در اردبيل پايه‌گذاري شد و به‌مرور، بويژه پس از آغاز حكومت صفوي با توجه به ارادت خاصي كه پادشاه‌هاي صفوي نسبت به جد خود داشتند، واحدهايي را به مجموعه‌ي قبلي الحاق كردند و در دوره‌ي شاه‌عباس نيز براي تكميل و تزيين اين بناي باعظمت، اقدامات زيادي را انجام دادند.

بازار تبريز نيز از بزرگ‌ترين بازارهاي سرپوشيده‌ي جهان و يکي از شاه‌کارهاي معماري ايراني است كه در سال 1354 در فهرست آثار ملي ثبت شد.

سبک معماري، وجود تاق‌ها و گنبدهاي مقرنس، تعداد زياد سراها و تيمچه‌ها و وجود تعدادي مدرسه و مسجد نيز به اين مجموعه اهميت و امتيازي خاص داده است. بازار تبريز با تاق‌ها و گنبدهاي آجري بلند شامل بازار امير، بازار کفاشان، راسته‌ي بازار، بازار حلاجان، يميني دوز بازار، راسته‌ي کهنه، بازار حاج محمدحسين، بازار مشير، بازار دلاله زن بزرگ، بازارچه صفي، بازار اميرابوالحسن، سراي حاج رسول، سراي حاج ميرزا علي نقي، تيمچه و سراي شيخ کاظم، تيمچه‌ي حاج صفرعلي، تيمچه و دالان ميرزا شفيع، تيمچه ملک و بخش‌هاي ديگر است.

بقعه‌ي شيخ صفي‌الدين اردبيلي يازدهمين اثر جهاني و بازار تبريز دوازدهمين اثر جهاني ايران هستند. پيش از اين، مجموعه‌هاي تاريخي چغازنبيل (دوراونناش) در خوزستان، تخت جمشيد (پارسه، پرسپوليس) در فارس و ميدان نقش جهان در اصفهان هر سه در تاريخ 19 ارديبهشت‌ماه سال 1358 در فهرست ميراث جهاني ثبت شدند. پس از ثبت اين آثار، ايران به‌مدت حدود 24 سال اثر ديگري را در فهرست جهاني ثبت نكرد تا اين‌كه در سال 1382، مجموعه‌ي تاريخي تخت سليمان به‌عنوان چهارمين اثر تاريخي كشور جهاني شد. سپس در تيرماه 1383 پاسارگاد و منظر تاريخي و فرهنگي بم، در تيرماه 1384 گنبد سلطانيه و در تيرماه 1385 مجموعه‌ي تاريخي بيستون به جمع آثار ايران در فهرست ميراث جهاني اضافه شدند.

اما در سال 1386، ايران پرونده‌ي قره‌كليسا را براي ثبت در فهرست ميراث جهاني معرفي كرد كه به‌دليل تغيير و تحولات صورت‌گرفته در سازمان ميراث فرهنگي و ارائه‌ي ديرهنگام پرونده، قره‌كليسا از سوي كارشناسان يونسكو نمره‌ي قبولي نگرفت و ايران يك سهميه‌ي خود را براي ثبت جهاني از دست داد. البته سال بعد، يعني در تيرماه 1387‌، پرونده‌اي با عنوان مجموعه‌ي كليساهاي آذربايجان به يونسكو فرستاده شد و نهمين اثر جهاني ايران با نام مجموعه كليساهاي ارامنه شامل سه كليساي اصلي و چند بناي اطراف آن، همراه دهكده‌ها و قبرستان ثبت جهاني شد. سال گذشته نيز سازه‌هاي آبي ـ تاريخي شوشتر كه شامل 14 اثر بود، دهمين اثر جهاني ايران نام گرفت.

لینک به دیدگاه
Bahram Sh مهمان

وی فارغ التحصیل۱۳۴۳از دانشگاه تهران و از برجسته ترین معماران معاصر کشور بود که سر در دانشگاه تهران را همزمان با فارغ التحصیلی طراحی و اجرا کرد.

کوروش فرزامی طراح سر در به یادماندنی دانشگاه تهران ‌در سن۷۳سالگی به دیار حق شتافت.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر ؛‌ وی فارغ التحصیل۱۳۴۳از دانشگاه تهران و از برجسته ترین معماران معاصر کشور بود که سر در دانشگاه تهران را همزمان با فارغ التحصیلی طراحی و اجرا کرد.

این سردر بر روی اسکناس های پنجاه تومانی نمادی از مرکز علم و دانش کشور و برای بسیاری از گردشگران تداعی کننده تهران است.

b7e824acbce957d0f7b63f6b1cc68fcc_large.jpg

سر در قبلی دانشگاه تهران پس از۲۶سال جای خود را به این سر در نمادین داد.

در آن سال به دستور ریاست وقت دانشگاه طرحی در میان دانشجویان به مسابقه گذاشته شد؛ ازمیان طرح های رسیده طرح دانشجویی به نام کورش فرزامی از دانشکده هنرهای زیبا به عنوان طرح برتر برگزیده شد.

طرح سر در اصلی دانشگاه تهران الهام گرفته از تصویر خیالی دو پرنده است که بال هایشان را برای اوج گرفتن و برخاستن از زمین بازکرده و علم و دانش به دوبال تشبیه شده اند که ورود و خروج از دانشگاه با آن ممکن است.

 

 

سر در دانشگاه تهران به شماره۲۴۴۵به عنوان اثر فرهنگی تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

ساخت مرکز صدا و سیمای شهرهای سنندج و مهاباد، ‌شهرک مسکونی دانشگاه تهران، ‌مجموعه صنعتی صدا و سیما، ‌بیمارستان تهران کلینیک، کارخانه زامیاد، غرفه ایران در نمایشگاه بین المللی اوزاکای ژاپن، ‌غرفه فرانسه در نمایشگاه بین المللی تهران از جمله آثار مهندس و هنرمند فقید کوروش فرزامی است.

----------------------------------------------

منبع خبر : پرشین لود دات کام

لینک به دیدگاه

برج دوبی كه بلندترین آسمانخراش جهان است 3 ژانویه (14 دی)افتتاح شد. بیل بیکر، مهندس سازه و عمران و یکی از اعضای شرکت SOM (شیکاگو) این برج را طراحی کرده است.

شرکت إعمار، شرکت املاک معظمی که بخشی از آن تحت مالکیت دولت است و برج دبی،این سازه سوزن‌ مانند فولادی، شیشه‌ای و بتنی را ساخته است،‌ از افشای ارتفاع دقیق آن پرهیز کرده بود.

این شرکت که ظاهرا می‌خواهد تا آخرین لحظات حالت تعلیق در مورد برج دبی را حفظ کند، تنها گفته است که این برج ارتفاعی بالای 800 متر دارد که بسیار بالاتر از بلندترین آسمانخراش اسبق جهان، برج 101 تایپه در تایوان است که 508 متر ارتفاع دارد.

بیل بیکر، مهندس سازه و عمران و یکی از اعضای شرکت SOM در شیکاگو که این برج را طراحی کرده است، گفته که برج دوبی معیار جدیدی را ایجاد خواهد کرد. او می گوید: "ما فکر می‌کردیم که این برج اندکی بلندتر از بلندترین برج موجود جهان، برج 101 تایپه می‌شود،‌ اما شرکت إعمار به تقاضا برای بلندتر کردن برج ادامه داد، ‌اما ما نمی‌دانستیم تا چه حدی می‌توانیم بالا برویم. ما می‌توانستیم ساختمان را مانند کوک کردن یک ابزار موسیقی، تنظیم کنیم. هر چه بالاتر می‌رفتیم، کشف می‌کردیم که با انجام دادن این فرآیند... می‌توانیم به ارتفاع‌هایی بسیار بالاتر از حدی که فکر می‌کردیم در حد توانایی‌مان است، برسیم."

dubai%20tower.jpg

-

dubai%20tower2.jpg

ما از ساختن برج دوبی بسیار آموختیم. به نظر من اکنون می‌توانیم برج به ارتفاع یک کیلومتر را به آسانی بسازیم. من در مورد توانایی‌مان برای بالاتر رفتن خوش‌بین هستم."

این برج 160 طبقه که از 330 میلیون متر مکعب بتون و 31400 تن فولاد ساخته شده است، را می‌توان از فاصله 95 کیلومتری دید. برج دوبی 57 آسانسور دارد که افراد را به 1044 آپارتمان و 49 فضای اداری و نیز یک هتل با نشان جورجیو آرمانی منتقل می‌کند.

یک طراحی مارپیچی Y مانند این برج را آدریان اسمیت معمار SOM انجام داده است، برای حمایت از هسته ساختاری برج، که با بالاتر رفتن باریک می‌شود، به کار رفته است. در ارتفاع بالاتر برج به یک ساختار فولادی بدل می‌شود که منار مخروطی عظیمی در راس آن قرار گرفته است.

در مراحل نهایی ساختمان برج، بتون تا ارتفاع 605 متری بالا کشیده شد، که یک رکورد جهانی به حساب می‌آید. جرج افستاتیو، مدیر اصلی پروژه در SOM گفت که شکل Y سه پایه، یک قاعده پایدار برای برج فراهم می‌آورد.

او می گوید: "ما از این طراحی پایه‌ای را انجام دادیم و ارجاعاتی به هندسه اسلامی و قوس‌های زاویه‌دار به کار بردیم...و در حالیکه با این شکل به صورت عمودی به بالا می‌رفتیم، آن را باریک کردیم تا با مسئله باد در ارتفاعات بالا مقابله کنیم."

"این ساختمان بسیار آرام است. این ساختمان بسیار آرام‌تر از بسیاری از برج‌های بلند دیگر است. و در موارد بسیاری اصلا متوجه توفان‌ها نخواهید شد."

تخمین زده می‌شود ساختن برج دوبی که در سال 2004 آغاز شد، یک میلیارد دلار هزینه داشته است. این پروژه را شرکت مهندسی و ساختمان سامسونگ کره جنوبی، گروه بیسیکس بلژیک و شرکت عرب‌تک امارات متحده عربی اجرا کردند.

 

این آسمانخراش در مرکز یک منطقه خرید جدید 20 میلیارد دلاری قرار گرفته است که شامل 30000 آپارتمان و یک مجتمع بزرگ فروشگاهی است که گفته می‌شود با فضایی برای 1200 مغازه بزرگترین مرکز خرید مسقف جهان است.

منبع: سایت شرکت توسعه عمران و مسکن اوان - oonegroup.com

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...