گـنـجـشـک 24371 اشتراک گذاری ارسال شده در 18 آبان، ۱۳۸۹ :: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، آرش مهادیان، آرشیتکت فعال در ایتالیا با اعلام این مطلب گفت: جذابیت بصری یک اثر هنری و معماری از ابعاد مختلف مورد توجه است و اصولا معماران در کشورهای توسعه یافته در خلق آثار خود به این موضوع دقت می کنند. معماری پل جوادیه نشان می دهد در تهران نیز این موضوع مورد توجه بوده است. وی اضافه کرد: اینکه طراح یا تیم طراحی توانسته اند یک همخوانی کامل با محیط اطراف ایجاد کنند خود از جلوه های چند بعدی بودن طرح است. این آرشیتکت یکی از مهمترین پیامدهای ساخت پلی با ویژگی های پل جوادیه را خارج شدن معماری پل ها از یکنواختی در تهران دانست و گفت: با این اتفاق طراحان بیشتر در طراحی پل دقت می کنند و دیگر همه پل ها به یک شکل و طرح در شهر شکل نمی گیرد. پل جواديه داراي 80 شمع از عمق 20 الي 30 متر و سه پايه بتني و به صورت سوزن خط راه آهن ميباشد، همچنين داراي سازه پيچيدهاي است كه براي نخستين بار در ايران اجرا ميشود و تاكنون نمونه مشابهي نداشته است. مطالعات اين پل از سال 86 برحسب ضرورت و نياز در منطقه آغاز شد، طول كلي پل 210 متر ميباشد كه شامل 4 دهانه دسترسي با دهانههاي متغيير از 14 متر تا 24 متر با طول كلي 84 متر و عرض متغير از 25 تا 30 متر در سمت جنوب و 30 متر در سمت شمال و پل اصلي مقاطع غيرهمسطح با خطوط راه آهن به طول كلي 126 متر و عرض 30 (دو باند 14 متري و فاصله 2 متر بين باندها) با دهانه اصلي 5/104 متر در نظر گرفته شده است. اين پل براي عبور 6 خط سواره رو با حاشيه ايمني لازم طراحي شده است. ارتفاع آزاد ملحوظ شده براي عبور قطارها حداقل 7 متر ميباشد. تعداد خطوط راه آهن موجود زير پل جواديه 6 خط است با دهانه مفروض براي پل، قابل افزايش تا 11 خط توسعه آتي ميباشد. اینروزها در کشور، به نظر می رسد روند به رسمیت شناختن معماران در ارائه طرح هایی معمارانه برای ساختارهایی که بیشتر رویکرد مهندسی سازه در آنها پررنگ است، در حال جدی شدن است. پل جوادیه حدود 40 میلیون دلار هزینه داشته است و مهندسان مشاور ره شهر طراح آن بوده است. 1 لینک به دیدگاه
گـنـجـشـک 24371 اشتراک گذاری ارسال شده در 18 آبان، ۱۳۸۹ :: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ابراهیم حقیقی و خدارحمی در نشست زندگی بر هنر بر بازسازی کالبدهای قدیمی برای زندگی امروز تاکید کردند. به گزارش خبرگزاری مهر شرکت کنندگان در کارگاه فهم معماری ایران، پنجرهای به گرگان، پس از بازدیدهای گروهی از بافت گرگان و روستاهای اطراف آن، در سه نشست تخصصی که به طور همزمان و با حضور اساتید مختلف معماری، فرهنگ، عکاسی، ادبیات و هنر در سه سالن مجزا، برگزار شد، شرکت کردند. نشست زندگی و هنر در حوزه فرهنگی شرق دریای مازندران، یکی از این نشستها بود که با حضور ابراهیم حقیقی و فرید خدارحمی، برگزار شد. ابراهیم حقیقی، رئیس انجمن گرافیک ایران، معمار و عکاس در این نشست به از بین رفتن مفهوم زیباییشناسی به بهانه داشتن خانههایی مجهز و امروزی اشاره کرد: در صورتی که کالبدهای قدیمی توانایی داشته باشند، میتوان زنده نگه داشت، تعمیر و برای زندگی امروز بازسازی کرد. وی افزود: سازه را میتوان از طریق آموزش و با ممنوعیتهایی استحکام بخشید و میتوان این سازهها را حفظ و نگهداری کرد. باید اجازه ساخت و ساز، منوط به شرایطی باشد. من میخواستم در نمایشگاه عکسی که برگزار کردم، پانارومایی از یزد و کاشان که مربوط به سال 48 و 86 بودند، نمایش دهم اما دیدم تبدیل به طنز میشود. وی در مورد دلیل این استدلال خود عنوان کرد: چون تخریب واضح است. آنتنها و دکلهای بیقوارهای که در میان یک کالبد خشتی بالارفته، تمام زیبایی شهر را از بین برده. اما میگویم میشود از تخریب جلوگیری کرد چون نمونههایش موجود است مثلاً در پاریس، پراگ یا فلورانس به عنوان الگوهای جهانی که همچنان با ظاهر قدیمی خودشان فعال هستند، زندگی در جریان است. من نگران این بناها هستنم و این نگرانی با بازدیدهای امروز از روستاها، تشدید شد. در ادامه محمدفرید خدارحمی، عکاس و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، در پاسخ به سوالی، گفت: اساس همه تصاویری که به وسیله انسان خلق میشود، از عکس تا نقاشی و حتی صنایع دستی و شعر، طبق تحقیقی که کردم، از مبحثی به نام سمبل یا رمز سرچشمه میگیرند. گروهی میگویند زبان قراردادی است و گروهی میگویند زبان یک امر فطری است. منهم جزو گروه دوم هستم. ابراهیم حقیقی نیز به معماران جوان حاضر در سالن گفت: معمار باید کالبدی بسازد که هم قابل زیست و هم قابل تعریف برای موضوع مشخصی باشد. در حوزه ارتباط تصویری و عکاسی هم رمزگانهایی داریم که باید بدانیم و بیاموزیم تا بتوانیم مفاهیمی را که میخواهیم، در حوزه تصویر انتقال بدهیم. اعتقاد دارم هیچ هنری قابل تبدیل یا روایت به هنر دیگری نیست مثلاً هیچ رمانی کاملاً قابل تبدیل به فیلم سینمایی نیست. رمزگانهای این حوزههای هنری برای خود مستقل هستند. وی اظهار کرد: اعتقاد دارم که معماری را نمیشود با عکاسی انتقال داد مثلاً مسجد شیخ لطفالله اصفهان را کدام عکاس میتواند منتقل کند. اما این گفته، عکاسی معماری را نمیتواند نفی کند. ما میتوانیم از یک معماری هنرمندانه فاخر طوری عکاسی کنیم که هنر معمار را به بهترین شکل نشان بدهد. خدارحمی که فارغالتحصیل نقاشی است، گفت: ادعایی ندارم که عکاس معماری هستم. آنچه برای من مهم است، ابعاد زیبایی شناسانه قضیه است. صاحب نظرانی که عکسهای من را دیدهاند، معتقدند یک نگاه نقاش گونه در کارهای من هست. یعنی من به عنوان یک نقاش در ویزور دوربین نگاه میکنم. پس از این جلسه، مستند "دسته چوبی" به کارگردانی حاتم نائیجزاده، پخش و با استقبال مخاطبان رو به رو شد. این فیلم مستند 15 دقیقهای به روایت یکی از آئینهای مذهبی مردم گرگان که غروب دوازدهم محرم هر سال اجرا میشود، میپردازد. "کارگاه فهم معماری ایران ـ پنجره ای به گرگان" برنامه ای بود که از سوی مرکز رویدادهای معماری ایران ( وابسته به فرهنگستان هنر ) و با حضور بیش از چهارصد نفر از معماران ایران از دوم تا ششم آبان در شهر گرگان برگزار شد. لینک به دیدگاه
Mahnaz.D 61915 اشتراک گذاری ارسال شده در 18 آبان، ۱۳۸۹ 3 بنای تاریخی در تهران، کاشان و کرمان صبح دیروز برای تبدیل به مجموعه اقامتی به بخش خصوصی واگذار شد. آیین واگذاری عمارت تاریخی «مسعودیه» تهران، خانه تاریخی «عامریها» در کاشان و کاروانسرای «وکیل» کرمان به شرکت سرمایهگذاری «عظام» بهعنوان بخش خصوصی صبح دیروز در عمارت تاریخی مسعودیه تهران با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، معاون حفظ و احیا و مرمت آثار تاریخی آن سازمان، اعضای هیأتمدیره شرکت سرمایهگذاری عظام و جمعی از کارشناسان میراث فرهنگی برگزار شد. حمید بقایی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری پیش از امضای اسناد واگذاری 3 عمارت تاریخی در تهران، کاشان و کرمان به شرکت عظام، گفت: به همکارانم در همه استانها گفتهام که تا میتوانند بناهای تاریخی را به بخش خصوصی واگذار کنند. وی با اشاره به تخلیه عمارت مسعودیه تهران از کارکنان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری افزود: روزی که قزاقهای لیاخوف به مجلس حمله کردند، لوله توپهایشان از همین عمارت مسعودیه مجلس را میزد. بقایی بناهای واگذار شده به بخش خصوصی را آمیخته به تاریخ، هویت ملی و حوادث تاریخی کشور خواند و گفت: حیف است که این بناها به مجموعههایی با کمترین بهرهبرداری تبدیل شود. آفتابه خرج لحیم حمید بقایی همچنین با نقل خاطرهای از تصمیم خود برای تبدیل بناهای تاریخی به مجموعههایی با کاربری اقامتی افزود: روزی با یکی از رفقا که همه نیز ایشان را میشناسند صحبت میکردیم و آنجا گفتم که فلانی، میخواهم عمارت مسعودیه را تبدیل به مجموعه اقامتی کنم. او نیز آهی کشید و گفت، میدانی اگر این کار را انجام بدهی چه کار بزرگی کردهای؟ گفتم حتی میخواهم ساختمان میراث فرهنگی را هم تبدیل کنم به موزه، بنابراین تصمیم گرفتیم عمارت مسعودیه را به مجموعه تاریخی و فرهنگی تبدیل کنیم. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری به تخریبهای صورت گرفته در عمارت مسعودیه طی سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: عمارت مسعودیه تخلیه شد و امروز شاهد واگذاری این بنا در یک مزایده رسمی به بخش خصوصی هستیم. وی افزود: با ورود سرمایهگذار خصوصی 11 میلیارد تومان از هزینههای سازمان میراث فرهنگی برای مرمت و نگهداری بنا رفع خواهد شد. معاون رئیسجمهور ادامه داد: گفتیم، آفتابه خرج لحیم نمیخواهیم. هر دفعه 200 میلیون تومان برای مرمت یک بنا هزینه میکنیم و یک بارندگی همه چیز را خراب میکند. برای همین گفتیم بخش خصوصی در بناها ورود کند و به کمک ما بیاید. ورود نفت و خودرو به گردشگری در ادامه این مراسم، مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری عظام بهعنوان شرکتی که در حوزه نفت و خودروسازی نیز فعالیت دارد با اشاره به اصل 44 قانون اساسی درخصوص واگذاری نهادهای دولتی به بخش خصوصی گفت: صنعت گردشگری بهعنوان یکی از صنایع مهم منجر به توسعه همهجانبه کشورها و توسعه اقتصاد شهری میشود. وی که بهمدت 10 سال مسئولیت مرمت و بهرهبرداری از 3 مجموعه تاریخی مسعودیه، خانه عامریها و کاروانسرای وکیل کرمان را برعهده دارد در این مراسم افزود: بخش خصوصی تاکنون بهصورت سازمانیافته و فعال در حوزه بناهای تاریخی حضور نداشته و شرکت عظام برای نخستینبار به این حوزه مخاطرهآمیز وارد شده است. واگذاری عمارت مسعودیه تهران و 2 بنای تاریخی دیگر به بخش خصوصی، روز گذشته و پس از آن انجام شد که سرمایهگذاری عظام در مزایدههای مطرح شده واجد شرایط تشخیص داده شد. این شرکت که به گفته مسئولان آن یک شرکت خصوصی است، 11میلیارد تومان بهمنظور مرمت و بهرهبرداری از عمارت مسعودیه، با فضایی به مساحت 4 هکتار زمین در میدان بهارستان تهران و 2بنای دیگر در کرمان و کاشان بهمنظور مرمت و بهرهبرداری سرمایهگذاری کرده است. به موجب سند واگذار شده، سرمایهگذار بهمدت 3 سال مسئولیت مرمت بنا و پس از آن بهمدت 7 سال امکان بهرهبرداری از بناهای تاریخی واگذار شده را دارد. یادآور میشود، باغ عمارت «مسعودیه» به دستور «مسعود میرزا»، ملقب به ظلالسلطان، فرزند ناصرالدین شاه، در سال ۱۲۹۵ هجری قمری بنا شده است. قدمت مجموعه خانههای تاریخی «عامریها» در کاشان نیز به دوران زندیه میرسد که وضعیت فعلی آن مربوط به دوره قاجار است که به وسیله سهامالسلطنه عامری بازسازی شد و توسعه یافت. کاروانسرای وکیل کرمان نیز در مجموعه وکیل واقع است که ساخت آن به فرمان «محمد اسماعیلخان وکیلالملک»، والی کرمان شروع شد و در زمان «مرتضی قلیخان» در سال 1287ها.ق به اتمام رسید. این بنا از نظر ساختار معماری بسیار نفیس است. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 2 لینک به دیدگاه
گـنـجـشـک 24371 اشتراک گذاری ارسال شده در 18 آبان، ۱۳۸۹ :: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام معاون شهردار تهران از بازنگری در قوانین بلند مرتبهسازی خبر داد و گفت: بر این اساس بهکارگیری معماری غربی در شکل و شمایل ساختمانهای جدید ممنوع است. هیربد معصوميدر گفتوگو با دنیای اقتصاد اعلام کرد: در حال حاضر بازنگری ضوابط بلندمرتبه سازی در تهران در قالب بخشی از طرح تفصیلی پایتخت آغاز شده که براساس آن، احداث برجهای هرميشکل ممنوع ميشود. وی با تاکید بر لزوم پیروی از سبک معماری اسلامي و ایرانی در ساختمانهای شهر تهران، خاطر نشان کرد: بخشنامه ممنوعیت صدور پروانه ساخت برای ساختمانهایی که شکل «هرم» دارند، تهیه شده و در حال ارسال آن به شهرداریهای مناطق 22 گانه تهران هستیم. به گفته معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ساختمانهای هرمي که نماد تفکر فراماسیونی است، هیچ تناسبی با معماری ایرانی و اسلاميندارد که به همین دلیل شهرداری و شورای شهر پایتخت به شدت به دنبال حذف این دسته از ساختمانها از سطح شهر هستند. معصوميدر عین حال تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر اغلب ساختمانهای بلندمرتبه تهران که بیشتر در منطقه یک قرار دارند به شکل هرميهستند. معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران از سوی دیگر به تدوین طرح تفصیلی تهران تا 2 ماه آینده اشاره و اعلام کرد: با نهایی شدن این طرح ضوابط بلند مرتبهسازی نیز بهطور کامل بازنگری ميشوند و از آن زمان به بعد تمام ساختمانهای بلند پایتخت باید بر اساس ضوابط جدید ساخته شوند. به گفته معصومي، در حال حاضر قوانین فعلی بلند مرتبهسازی بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور تدوین شده است اما بعد از پایان بازنگری این قوانین، شهرداری بر اساس مصوبه شورای شهر تهران عمل خواهد کرد. تاکید شورای شهر بر معماری ایرانی و اسلامی معاون شهردار تهران در حالی از بازنگری در قوانین ساخت و ساز در تهران خبر داد که اعضای شورای شهر به تازگی در جریان بررسی و تدوین طرح تفصیلی شهر تهران بر لزوم توجه به معماری ایرانی و اسلامي تاکید کردند. مرتضی طلایی، رییس کمیسیون اجتماعی شورای شهر در این باره به دنیای اقتصاد گفت: در کشوری که معماری غنی ایرانی و اسلاميوجود دارد، به کارگیری معماری غربی نیابد در هیچ یک از شهرهای آن انجام شود. وی بر لزوم حذف ساختمانهای هرمي شکل از سطح شهر تهران تاکید کرد و گفت: گاهی اوقات برخی از معماران بدون آگاهی کافی و نیت خاصی از طراحیهای غربی تقلید ميکنند، در حالی که نميدانند بسیاری از طراحیهای غربی نماد مکتبهای فکری خاص و گاهی ضداسلامي است. به گفته این عضو شهر تهران ، بر این اساس باید شهرداری تهران با تدوین قواعدی بر معماری ساختمانهای پایتخت نظارت کند. 3 لینک به دیدگاه
Mahnaz.D 61915 اشتراک گذاری ارسال شده در 19 آبان، ۱۳۸۹ اينبار ميلان ميزبان معماران بزرگ جهان است؛ پروژهای بنام "فيرا ميلانو" كه مساحتی بيش از 16 جريب را در ناحيه قديم نمايشگاهی ميلان تحت پوشش خود قرار میدهد. دانيل ليبسكيند بعنوان طراح اصلی این پروژه به همراه زاها حديد، آراتا ايسوزاكی و پير پائولو ماجيورا، ميلان 2014 را رنگ نوينی خواهند بخشيد. اين طرح شامل فضاهای عمومی، بناهای مسكونی، برجهای تجاری- اداری و موزه خواهد بود. اين طرح در سايت فيرا مطرح گشته كه يكی از مناطق مركزی و مهم در گسترش شهر ميلان است و نقطه اتكای شهر محسوب میشود و در دو حوزه دارای اهميت میباشد، يكی مجاورت با بافت قديمی شهر ميلان و ديگری به سبب برگزاری نمايشگاههای معروف ايتاليا در حيطه طراحی، مبلمان، مد و تكنولوژی. بناهای موجود در سايت بيشتر توسط دانيل ليبسكيند طراحی شده كه شامل يك برج اداری- تجاری، فضاهای مسكونی و موزه است، همچنين وی مسئول طراحی پارك واقع در ميدان "دمودسولا" است كه پروژه در همين سايت و در امتداد اين پارك قرار میگيرد. استراتژی مطرح در اين پروژه بسيار ساده بوده و شامل يكپارچه شدن با حيات، زندگی و بافت شهری و بوجود آوردن همجواری با ميدان عمومی، پارك جديد و يك خط آسمان زيباست. طرح همانند مجمعالجزايری است كه در درون يك پارك جایگرفته و هر كدام در مقياس و اندازههای مختلف ارائه شده، مقياس بناهای مسكونی از ويلاها تا آپارتمانها تغيير میكنند و به دقت در اطراف سايت و در لبههای شرقی،غربی و جنوبی قرار داده شدهاند تا با بافت ارتباط برقرار كرده، تاكيد بيشتری بر روی بافت داشته باشند، با محيط پيرامون سازگاری ايجاد نمايند و در نهايت با هم ادغام شوند. ترتيب فضايی در بناهای مسكونی به گونهای است كه تمامی آنها میتوانند از نور، تهويه و مناظر زيبا استفاده كنند، در آنها امكان ايجاد گرمخانههای داخلی كه حاكی از رعايت اصول معماری پايدار و انرژی است، در نظر گرفته شده است. اين بناها مانند نقطه شروع و حركت در سايت هستند كه هماهنگی و تعادل را بين حياطهای اختصاصی و مكانهای عمومی برقرار میسازند در ضمن يكی ديگر از ورودیهای اصلی سایت در تلاقی موزه، مركز طراحی و مركز هنرهای نمايشی فراهم آمده است. اين طرحِ يك لايه غنی را در بافت تاريخی ميلان بوجود میآورد، بافتی كه بطور طبيعی به مناطق مسكونی و پارك جديد متصل میگردد. در ميان سايت و پارك جديد، سه برج شاخص قرار دارد. اين اجزاء بطور عمد در فضای وسيعی از پارك، ميدان، فضاهای عمومی و اختصاصی متمركز شده است، هر بنا زبان و بيان منحصر به خود را داراست ولی در عين حال كل اين سه بنا بهم پيوسته است و در پايين، فضايی عمومی را بوجود میآورد. برجها به گونهای هستند كه دورنمای فوقالعاده و فضاهای خاصی را دارا میباشند، از نظر عملكردی هم به بهترين وجه طراحی شده و در آنها نيز به اصول معماری پايدار توجه گرديده است. اين طرح پيشنهادی، "فيرا" را بعنوان نمادی برای زندگی جديد مطرح میكند، طرحی كه در جای ديگری مطرح نشده و از اين حيث منحصر بفرد است. در اين طرح چهار معمار، بيانی چندگانه را به نمايش گزاردهاند، اين نوع بيان دموكراتيك در طراحی، آينهای از تاريخ ميلان خواهد بود، خود ليبسكيند در مورد اين پروژه چنين میگويد: در اينجا بادی بر فراز ميلان شروع به وزیدن خواهد کرد كه پيام آور تغييرات در اين شهر است. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 4 لینک به دیدگاه
Mahnaz.D 61915 اشتراک گذاری ارسال شده در 21 آبان، ۱۳۸۹ بناهای تهران از معماری ایرانی- اسلامی الگو میگیرند شهر > مهندسی - گروه شهری: از ابتدای سال 86 دستورالعمل اسناد هدایت و کنترل ساختمانهای واجد اهمیت در طراحی و برنامهریزیهای شهرسازی اعمال خواهد شد. به گفته عباس اخلاصی مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران بر این اساس، هرگونه توسعه، طراحی، صدور مجوز یا تخریب و نوسازی بر اساس دستورالعمل اسناد هدایت و کنترل ساختمانهای واجد اهمیت محقق خواهد شد. وی در توضیح منظور خود از ساختمانهای واجد اهمیت گفت: ساختمانهای واجد اهمیت بناهایی هستند که به لحاظ مقیاس، عملکرد، اندازه، ابعاد و حجم توده دارای تأثیر قابل ملاحظهای بر بافتهای پیرامونی و همجوار خود باشند، بنابراین در احداث اینگونه سازهها تناسب با بافتهای همجوار و توجه به معماری ایرانی اسلامی لحاظ خواهد شد. وی ادامه داد: این دستورالعمل تا پایان امسال در قالب بخشنامهای به تمام مناطق 22گانه شهر تهران ابلاغ خواهد شد و به دنبال آن نظر کارشناسان و معماران شهرسازی در هویتبخشی به ساخت و سازهای شهری در قالب نشانههایی که برخاسته از فرهنگ ایرانی اسلامی باشد نمود پیدا خواهد کرد. مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران افزود: در تهیه این دستورالعمل، هر منطقه، ناحیه و محله شهر تهران با توجه به شرایط اقلیمی، اجتماعی و کالبدی خود بهطور مجزا توسط مهندسین مشاور مورد بررسی قرار گرفته است. اخلاصی اظهار داشت: به منظور ارتقاء منظر شهر تهران برنامهها و اقدامات مختلف در دستور کار معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران قرار داشته که در همین رابطه به منظور جلب توجه و برانگیختن حساسیت معماران و مالکین نسبت به عوامل محیطی تأثیرگذار در ساخت و ساز و جلوگیری از اغتشاش بصری ناشی از اعمال سلیقههای فردی، نبود هارمونی و رعایت اصل همجواری و ارتقاء کیفیت طراحی شهری، نخستین مسابقه نمای برگزیده ساختمانهای شهری تهران برگزار شد. وی از این اقدام به عنوان عاملی مؤثر در فراهم کردن زمینه تدوین ضوابط مربوط به کیفیت طراحی شهری در آینده نزدیک نام برد و گفت: از ابتدای امسال طرحها و برنامههایی در جهت تکمیل اسناد طرح جامع برنامههای راهبردی طراحی شهری (مدیریت منظر شهری تهران)، تقویت ضوابط مربوط به کیفیت محیط و افزایش سیستم کنترلی و نظارت در نمای ساختمانها تعریف و تدارک دیده شده است. در این طرح به گفته اخلاصی مؤلفههای عملکردی در مورد انواع کاربریها اعم از اداری، تجاری، مسکونی، مختلط، زیباشناختی بناها، چشمنوازی، فرم، ارتفاع، شرایط اکولوژیکی و زیست محیطی در ساخت و سازها لحاظ خواهد شد. به گفته این کارشناس شهرسازی، در برنامه سوم و چهارم توسعه نیز بحث ارتقاء سیما و منظر شهری مطرح شده و در این باره شهرداری تهران با هماهنگی وزارت مسکن و شهرسازی در صدد ارایه راهکارهایی در این باره شدهاند به همین منظور طرح ارتقای سیستم و ساختار شهرداری به سمت مشارکت مردم با معماران و طراحان شهری در امر سیما و منظر شهری بهطور جدی مطرح شده است. 4 لینک به دیدگاه
Mahnaz.D 61915 اشتراک گذاری ارسال شده در 21 آبان، ۱۳۸۹ چرا ساختمانها بدون معماری ساخته میشوند؟ مسکن > ساختوساز - محمدرضا حائری: مهمترین ایراد به شیوه طراحی و ساختوساز در بافتهای معاصر شهری، مواجهه انفرادی و انتزاعی با بنای مورد طرح است. در مسیر طراحی، حضور شهر و پیرامون بنا به کلی نادیده گرفته میشود. مهم نیست که در اطراف ساختمانی که در حال احداث است چه اشکال و مصالح و متنی وجود داشته باشد یا ارتفاع بناهای اطراف چه مقدار. اینکه بدنهها، کوچهها و خیابانهای پیوسته و مشرف به این بنا چه ویژگیهایی دارند، تاثیر بنای مورد نظر در تشریح و توصیف خط آسمان و پیوند با زمین چگونه است نیز مهم نیست. به زبان دیگر، معماری از نقطهنظر شهرسازی و شهر مطرح نیست. در بزرگترین کلانشهرهای کشور، یکی از مهمترین عناصر حیاتی جامعه مدنی یعنی فضا، هدر رفته و همانگونه که لازم است جلوگیری از هدررفتن آب و برق را دائما تذکر داده و راهحلهای مواجهه با این اتلاف را گوشزد کرد و آگاهی لحظهای شهروندان را درباره حسن صرفهجویی افزایش داد، باید حس فضایی نیز بهشدت تقویت و تحکیم شود. در نیمقرن گذشته، کالبد کلانشهرها در عین رشد سریع، بهسرعت از معماری و هویت شهری تهی شده و آنچه این شهرها را گسترش داده «ساختمانسازی» بوده و نه معماری. اگرچه عوامل و عناصر کالبدی تشکیلدهنده معماری و ساختمانسازی در بسیاری موارد مشترک است اما تنها در نیمقرن اخیر، این عوامل عمدتا برای احداث ساختمان، بسیج شدهاند و از توانایی معمارانه به دور ماندهاند. امروزه برای ساختن بنایی در هر قسمت از شهر، باید نقشههایی تهیه کرد که در آن، نحوه استقرار بنا در زمین تفکیکشده و طبقههای مختلف از زیرزمین تا بام با معلومبودن نسبت ارتفاع طبقهها به معبر(شارع عام) نشان داده شود. اگر از نقطهنظر کاربری، زیربنا، تعداد طبقات و میزان اشغال زمین و نکاتی از این قبیل، نقشه مغایرتی با «ضوابط و مقررات» نداشته باشد، جواز احداث صادر و ساختمان ساخته خواهد شد. آنچه در این نقشهها نشان داده نمیشود و هیچ ضابطه و مقرراتی برای آن وجود ندارد، ارتباط این بنا با سازههای پیرامون و معبر است. درون بنا نیز به همین منوال، ضابطهای برای تعریف، ترکیب و تنوع فضا وجود ندارد. تمامی نکاتی که توجه به آنها به ایجاد فضای تاثیرگذار منجر میشود، از قلم افتاده؛ نکاتی از قبیل چگونگی مفصلبندی بنا با فضای پیرامون، رابطه با خطوط و اندازه سطوح موجود در نماهای مجاور و مشرف به شارع عام، نسبت آهنگ سازه بنا با آهنگ سازههای اطراف، تناوب اندازه بازشوهای پیرامون بنا، چگونگی اتصال بنا به زمین و آسمان برای ایجاد خط زمین و خط آسمان در ارتباط با اطراف و مقولههایی از این دست. در درون نیز بر حسب عرصههای عمومی و خصوصی، معلوم نیست فضا چگونه و با چه معیارهایی میبایست جلوه کند. از نقطهنظر ضوابط و مقررات، یک سقف در ارتفاعی واحد برای تمامی فضاهای بزرگ و کوچک اعم از انبار، راهرو و سالن اجتماعات، قانونی است. بدین ترتیب، ماهیت مواجهه قانون با بنا، ضوابط و مقررات ساختن، به صورتی کاملا انفرادی مطرح است و صفت درونگرا، بیشتر شایسته بناهای بافتهای جدید است که به بیرون، کوچکترین توجهی نشان نمیدهند و هیچگونه مسئولیتی را نسبت به پیرامون و شهر به عهده نمیگیرند. پنداری قرار است ساختمانی در میان بیابان برهوت ساخته شود. در ذات چنین شیوه برخوردی با ساختن، مفهوم شهر، هویت شهری و معماری وجود ندارد. حتی مفهوم بیابان هم وجود ندارد چرا که حتی در ضوابط و مقررات بیابانسازی(چیزی معادل شهرسازی معاصر) نیز توجه به متن بنا و جنس مصالح و رنگ، میتواند کاملا قانونی جلوه کند. در بافتهای جدید، «شهر» دقیقا از جمع عددی و انفرادی - و نه ادغام و درهمآمیختگی - بناها حاصل شده و از اینگونه کنارهمچیدهشدن احجام نیز فضایی شهری به شیوهای آگاهانه ایجاد نخواهد شد؛ چنان که بزرگترین مکانهای تجمع کشور یعنی کلانشهرها با کمبود فضای باز و عمومی طراحیشده و فضاهای شهری ازپیشاندیشیدهشده روبهرو هستند. اکنون مجددا این سوالها قابل طرح است؛ «چرا باید در بزرگترین مراکز تجمع کشور در مسیر حرکت به سمت آینده، با چنین رشد حجیم و پهناوری از کالبد، کمترین میزان ممکنه فضای معمارانه محقق شود؟ به استناد کدام مرجع معماری، باید شهر اینگونه رشد یابد؟ تا کی و با تکیه بر کدامیک از دستاوردهای متاخر معماری و شهرسازی جهان، قرار است شهر، اینگونه در افق و ارتفاع رشد یابد؟ و بالاخره هدف از تدوین ضوابط و مقررات معماری و شهرسازی چیست؟» هدف این ضوابط و مقررات هر چه باشد، باید بپذیریم که اعمال آنها منجر به خروج معماری و هویت شهری از کالبد شهر شده و بافتهای جدید و حومهای کلانشهرهای کشور، بهترین گواه این حکم هستند. 4 لینک به دیدگاه
Mahnaz.D 61915 اشتراک گذاری ارسال شده در 21 آبان، ۱۳۸۹ شهر نمای برج ایفل به زودی تغییر میکند شهر > زیباسازی - همشهریآنلاین: معماران فرانسوی در صدد تغییراتی در برج ایفل هستند. به نوشته روزنامه گاردین در اینترنت، معماران شهر پاریس قصد دارند تا سال آینده و در صد و بیستمین سالروز ساخت برج ایفل، تغییراتی را در نمای ان اعمال کنند. شرکت معماری "سررو ارشیتکز"(Serero Architects) امتیاز طراحی مجدد سکوی بازدید عمومی و بخش پذیرش این برج را به دست اورده است. در این تغییرات که در ارتفاع دویست و هفتاد و شش متری سطح زمین اعمال می شود، هیچ گونه نیازی به تغییر دائمی ساختار اصلی برج وجود ندارد. با این طرح ظرفیت سکوی بازدید عمومی این برج دو برابر می شود. این ظرفیت با بهره گیری از فیبر کربنی کاملا فشرده که در ساخت ماشین های مسابقه و زره پوش ها به کار می رود، ایجاد می گردد و با کمک بازویی شبیه به انچه بال های هواپیما را به بدنه ان وصل می کند، به برج متصل خواهد شد. اعلام خبر طراحی مجدد برج ایفل، بحث هایی را در فرانسه برانگیخته است. بسیاری از منتقدان درباره لزوم اجرای چنین طرحی و افزایش ظرفیت برجی که سالانه پذیرای شش و نه دهم میلیون بازدید کننده است، به اظهار نظر می پردازند. گوستاو ایفل این برج را در سال هزار و هشتصد و هشتاد و نه ساخت. این برج که در آغاز با استقبال مردم فرانسه مواجه نشد، اکنون به یکی از جذاب ترین بناهای دیدنی جهان برای گردشگران تبدیل شده است. 4 لینک به دیدگاه
Mahnaz.D 61915 اشتراک گذاری ارسال شده در 21 آبان، ۱۳۸۹ رقابت آسمانخراشها شهر > معماری - عباس رضایی: وسوسه ساختن آسمانخراشها، به ویژه در مناطق پویای اقتصادی آسیا و منطقه نفتخیز خاورمیانه، بیشتر است. در حال حاضر، 8 آسمانخراش از مجموع 10 آسمانخراش بلند دنیا در آسیا قرار دارد و قهرمان آسمانخراشها، برج چین تایپه است. آسیا و به ویژه شهرهای خاورمیانه در رقابتی تنگاتنگ برای ساختن برجها هستند و در این روند از معماری قرن بیستویکم هم استفاده میکنند.به نقل از «بیزینس ویک»، رقابت شهرهای جهان برای دستیابی به رکورد بلندترین آسمانخراش کره زمین، بسیار سریع و نزدیک است. وسوسه ساختن چنین بناهایی، به ویژه در مناطق پویای اقتصادی آسیا و منطقه نفتخیز خاورمیانه، بیشتر است. پروژه ساختمانهای بلند مرتبه، دورنمایی از تحول معماری آسمانخراشها در قرن 21 را نشان میدهد. اکنون، 8 آسمانخراش از مجموع10 آسمانخراش بلند دنیا در این منطقه قرار دارد و در این میان، قهرمان آسمانخراشها، برج چین تایپه با حدود 509 متر ارتفاع است. هماکنون جریان ساختن ساختمانهای بزرگ در بخشهایی از خاورمیانه مانند دبی، ابوظبی، کویت و عربستان سعودی در حال ظهور است. یک شرکت بینالمللی، کار ساخت برج عظیم دبی را بر عهده گرفته است؛ مجموعهای که ارتفاع آن به 800 متر خواهد رسید و در زمان تکمیل در سال 2008، برج 101 طبقه تایپه را پشت سر خواهد گذاشت. دیگر شهرهای این منطقه نیز تمایل بسیاری به ساخت اینگونه ساختمانها برای خود دارند و در این بحث هم بسیار جدی هستند. شهر بندری «بوسان» کره جنوبی، یکی از آنهاست که در حال طراحی ساختمانی 560 متری برای برج مرکز تجارت جهانی هزاره است که انتظار میرود تا سال 2010 یا 2011 تکمیل شود. اینکه آیا برج بوسان (شهری که امیدوار است میزبانی المپیک تابستانی 2020 را هم به دست آورد) بازدهی اقتصادی خواهد داشت یا نه، هنوز مشخص نیست، اما تعدادی از شهرهای آسیایی، به شرکت در این رقابت علاقهمند شدهاند و این خبر خوبی برای شرکتهای بینالمللی ساختمانی و پیمانکاران است. 3 لینک به دیدگاه
Mahnaz.D 61915 اشتراک گذاری ارسال شده در 21 آبان، ۱۳۸۹ نخستین دانشنامه معماری و شهرسازی ایران دیجیتال میشود شهر مجازی > نرمافزار ایرانی - همشهری آنلاین: تهیه دانشنامه معماری و شهرسازی ایران که بوسیله فرهنگستان هنر به سرپرستی سیدمحمد بهشتی آغاز شد، از نظر شیوه ارایه اطلاعات شبیه ویکی پدیا است به گزارش طاهره رحیمی از خبرگزاری میراث فرهنگی؛ فرهنگستان هنر با پیشنهاد و همکاری وزارت مسکن تدوین نخستین دانشنامه معماری و شهرسازی ایران را آغاز کرده است. سید محمد بهشتی، مدیر بخش معماری فرهنگستان هنر، مسئولیت گروه پژوهشگران را برای تهیه این دانشنامه برعهده دارد. به گفته وی قرار بر این است که فرهنگستان هنر با همکاری و پشتیبانی وزارت مسکن دانشنامهای در زمینه تاریخی معماری و شهرسازی قلمرو فرهنگی ایران یعنی جغرافیایی وسیعتر از مرزهای فعلی تدوین کند. بهشتی میگوید الگویی که ما برای ارائه اطلاعات این دانشنامه انتخاب شده چیزی شبیه "ویکی پدیا"ست، او در مورد نیاز به چنین دانشنامهای میگوید: "ما در ایران با یک سابقه دههزار ساله یکجانشینی مواجه هستیم و بخش قابل توجهی از این آثار معماری در محوطههای باستانی می توان یافت. به همین دلیل دامنه تاریخی آثار معماری وشهرسازی بسیار بیشتر از آن چیزی است که قبلا فکر میشد." او میافزاید:"نکته دومی که نیاز یک چنین دانشنامه ای را بیشتر می کند، فراوانی آثار در این زمینه است. تخمین زده میشود در این محوطهها چیزی بیشتر از یک میلیون اثر یافت شده است که تمام اینها بخشی از تاریخ معماری ما است. البته بخش قابل توجهی از آنها به دورههای متاخر تاریخی باز میگردد. اگر کشورهای منطقه و حوزه فرهنگ ایران را هم در نظر بگیریم قطعا این عدد بسیار بزرگتر هم میشود." بهشتی در مورد هدف این طرح گفت:" در حال حاضر مهمترین کار ما این نیست که دایرهالمعارفی به شکل سنتی تهیه کنیم، بلکه خدمت خیلی بزرگتری است که امکان دسترسی همه محققان را به اطلاعات ، اسناد و مدارک معماری وشهرسازی فراهم کنیم." "خوشبختانه ظرفیتهای انفورماتیک میتواند به ما کمک کرده وحجم بسیار وسیع اطلاعات را جمعآوری و عرضه کنیم؛ چیزی که اساسا در دهههای قبل اصلاً ممکن نبود." به گفته دکتر بهشتی مشکلات تهیه چنین دایرةالمعارفی همچون: وسعت مطالعات موجود و حجم اطلاعات جدیدی که هر روز اضافه میشود، فرهنگستان را وادار کرد که تصور قبلی از دانشنامه را تبدیل به شکلی جدید کند. او میگوید: "بنابراین ما دانشنامهای خواهیم داشت که در تمام کارهای دانشنامهای معمول را منهای نوشتن مقالات انجام می دهد. یعنی ما آن اطلاعاتی را که در مخازن و کتابخانهها هست را قابل عرضه میکنیم و به دلیل ظرفیتهایی که این فضا برای ما فراهم می کند، می توانیم پرسشهای مختلف پژوهشگران را پاسخ دهیم." به گقته بهشتی در واقع مقالهای در این دائرهالمعارف نوشته نمی شود بلکه اطلاعات از مخازن ومراکز موجود در محل جمع آوری شده و به صورت اولویت بندی شده در اختیار کاربران قرار می گیرد. یعنی الگویی شبیه "ویکی پدیا"ست، اما نه کاملا هم شبیه به آن. در دنیا نیز کشورهای زیادی نیستند که در زمینه معماری وشهرسازی چنین روشی را دنبال کنند. ژاپن و آمریکا و اسپانیا دارند این روش را برگزیده اند. او در مورد منابع این دائرهالمعارف میگوید: "هر جایی که اطلاعاتی در زمینه معماری وشهرسازی در اختیار دارد، مورد استفاده ما خواهد بود. یکی از این محل ها سازمان میراث فرهنگی است." "علاوه بر این اسنادی در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی و بنیاد ایرانشناسی قرار دارد که مورد استفاده ما خواهد بود. یکی از فعالیتهای که ما دنبال میکنیم، جستجو برای یافتن نهادهایی است که اطلاعات آنها به درد دانشنامه میخورد. مثل مرکز مطالعه وزارت خارجه، سازمان اوقاف و سازمان اسناد و غیره." همچنین به گفته دکتر بهشتی منابع خارج از مرزهای فعلی کشور که در حوزه فرهنگی ایران قراردارند نیز در تدوین این دانشنامه مورد توجه قرار گرفتهاند و از جمله کشورهای حوزه قفقاز و آسیای مرکزی افغانستان، پاکستان و عراق را شامل میشوند. معرفی دایره المعارف الکترونیکی معماری وشهرسازی ایران همزمان با روز جهانی محوطهها و یادمانها روز شنبه یکم اردیبهشت ماه از ساعت 17 الی 20 در تالار ناصری خانهی هنرمندان ایران برگزار خواهد شد. 3 لینک به دیدگاه
گـنـجـشـک 24371 اشتراک گذاری ارسال شده در 21 آبان، ۱۳۸۹ :: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام به گزارش زروان پلاس شماره 6٣ دوماهنامه معمار، با موضوع «طراحی گورستانها و مقابر»، در ١٢٨ صفحه، منتشر شد. فهرست مطالب شماره مهر و آبان ١٣٨٩ دوماهنامه معمار، به قرار زیر است: :: صحنهآرایی برای مرگ / سهیلا بسکی :: کتابها و نشریات / هانیه منصوری :: به یاد کوروش فرزامی، معمار سردر دانشگاه تهران / علیمحمد سادات افسری :: به یاد محمدامین میرفندرسکی / فتانه نراقی :: باشگاه سینمایی معماری :: مسابقه طراحی بنای سازمان نظام مهندسی، اهواز :: مسابقه تختهای بیمارستانی / آرماند درور :: قطب معماری داخلی ایران/ حامد سلیمانی، پرهام رشیدی :: سمینار سازههای ورزشگاهی :: معماری مرگ / کاوه منصوری، آیسان چاوشنژاد :: که خشت است بالین من / شهابالدین ارفعی :: بهشت یا دوزخ؟ / محمد محمدزاده :: مقبرههای خصوصی / محمد محمدزاده :: گورستان امامزاده عبدالله / کامران افشار نادری، سهیلا بسکی :: گورستان ظهیرالدوله / بابک زیرک :: گورستان ارامنه / آرماند درور :: بهشتیه خاوران / رافائل صدیقپور :: گورستان تخت فولاد / فتانه فرید، حمید محمدنژاد کبریا :: گورستانهای اصفهان: کهنه و نو / اشکان قانعی :: در شیراز / بهناز زنگنهنژاد :: در رشت / پویا میریوسفی :: آرامگاههای یادمانی هوشنگ سیحون :: مقبره میرزا احمد نیریزی، ناسخ نسخ نسخنویسان جهان، هوشنگ سیحون / فاطمه ضیغمی :: سنگهای مزار در گورستانهای کهن / زهره بزرگنیا :: سنگهای مزار دورههای متاخر / مرجان محمدیان :: قانون حمایت از مالکیتهای فکری آثار طراحی صنعتی و معماری / مرتضی برومند :: سنگهای مزار برای معماران / کاوه منصوری، آیسان چاوشنژاد :: گورستانهای جهان / ترجمه آزیتا ایزدی و تایماز منقبتی :: خبرهای کوتاه / ترجمه تایماز منقبتی 3 لینک به دیدگاه
pooran.mehr 6294 اشتراک گذاری ارسال شده در 21 آبان، ۱۳۸۹ مسجد امام رضا (علیه السلام) - تقاطع خیابان انقلاب اسلامی با خیابان شهید نامجو / درحال ساخت 4 لینک به دیدگاه
from_hell 10964 اشتراک گذاری ارسال شده در 24 آبان، ۱۳۸۹ هتل مردان ترکیه(افتتاحش برمیگرده به 2009 اما خیلی قشنگه واسه همین میذارم) هتل معروف، فوق مدرن و پنج ستاره "مردان" در ۲۳ می ۲۰۰۹ در ساحل کندو (Kundu) در آنتالیای ترکیه افتتاح شد. این هتل که از مدرنترین هتلهای موجود در دنیا می باشد با هزینه ای بالغ بر ۱.٤ میلیارد دلار احداث شده است. هتل فوق مدرن مردان در محوطه ای به مساحت ۱۸۰ هزار متر مربع ساخته شده است. بنای هتل از استانبول الهام گرفته شده است. در هتل مردان یک استخر عظیم ۱٦ هزار متر مربعی موجود است. این هتل دارای: ۲۷۱ اتاق استاندارد، ٦۲ اتاق بسیار بزرگ، ۱٦ سوئیت سلطنتی با الهام گیری از کاخ دلماباغچه، ۳۸ حمام ترکی، ٤۱ اتاق دوبلکس، ۸۲ جونیور سوئیت، ٤ آپارتمان شاهنشاهی، دو سوئیت ٦۰۰ مترمربعی با حوضهای ویژه، ٤٤ سوئیت دارای باغچه، ۱٦ رستوران و ۳۲بار می باشد. استخر هتل با الهام گیری از تنگه استانبول ساخته شده است و بنا نیز دارای موتیفهایی از قصر دلما باغچه می باشد. هتل مردان همانند استانبول دارای دو قطعه می باشد که یک حوض وسیع بین آنها قرار دارد. در یک طرف حوض، بناها با الهام از مناطق اورتاکؤی و آرناووت کوی در بخش اروپایی استانبول و در طرف دیگر نیز بناها با الهام از معماری کلاسیک ترکی در بخش آسیایی، ساخته شده اند. در فاصله بین دو طرف نیز رفت و آمد با قایقهای سلطنتی صورت می پذیرد. هتل مردان با سرمایه گذاری تلمان اسماعیل اف، شهروند آذربایجانی الأصل روسیه ساخته شده است. ترکیه یکی از جذابترین کشورهای دنیا برای گردشگری است و مسئولان کشور نیز زمینه های سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های توریستی را فراهم کرده و امنیت سرمایه آنها را تضمین می کنند. ترکیه در سال گذشته پذیرای ۲٦ میلیون توریست خارجی بوده است. 3 لینک به دیدگاه
گـنـجـشـک 24371 اشتراک گذاری ارسال شده در 27 آبان، ۱۳۸۹ :: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام مسابقه معماری کانسپت برج مراقبت جدید فرودگاه امام خمینی (ره) به ارتفاع 115 متر توسط مهندسین مشاور آتک از تاریخ 22/8/89 تا تاریخ 17 /9/89 بصورت محدود بین 10 نفر معمار برجسته کشور برقرار شده است. این در حالیست که یک گروه شاخص از داوران متشکل از ایرج کلانتری، بهروز احمدی، گودرز معنوی و مشک گو بر روند انتخاب نظارت داشته، حرف آخر را در مورد انتخاب طرح برتر خواهند زد. نتیجه مسابقه متعاقبا از طریق سایت آرونا اعلام خواهد شد. جایزه نفر اول 300 میلیون ریال - نفر دوم 150 میلیون ریال و نفر سوم 100 میلیون ریال (ناخالص) تعیین شده است. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام با قریب 30 سال سابقه کار و بیش از 300 نفر پرسنل از قدیمی ترین و بزرگترین شرکتهای مهندسین مشاور، معمار و شهرساز است. حجم کارهای انجام شده و در دست اجرا و سطح کیفی آنها آتک را در زمره بزرگترین شرکتهای عرضه کننده خدمات فنی و مهندسی صنعت ساختمان قرار داده است. برج مراقبت فعلی این فرودگاه، در تصویر دیده می شود. :: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام لینک به دیدگاه
گـنـجـشـک 24371 اشتراک گذاری ارسال شده در 27 آبان، ۱۳۸۹ ● برای اولین بار در کشور؛ نام گذاری یک خیابان به نام یک معمار در دولین سالگرد فقدان مرحوم محمد قهوه ای، کسی که از او با عنوان پدر معماری معاصر همدان یاد می شود با هماهنگی شورای اسلامی شهر، شهرداری و سازمان نظام مهندسی استان قرار است خیابان مجاور مدرسه آمنه (س) (یکی از آثار شاخص وی)، به نام این معمار نام گذاری شود. زنده یاد مهندس محمد قهوه ای در حالی دار فانی را وداع گفت که با حضوری بالغ بر 40 سال در عرصه معماری در شهر همدان، ده ها اثر کم نظیر در این شهر از او به یادگار مانده است؛ وی غالبا به عنوان معماری که توانست هویتی متعالی را در آثار خود با ترکیب نگاه اصیل ایرانی و نیز نوگرایی معماری روز جهان رقم زند یاد می شود: "معماري گذشته بخشي از وجود ماست؛ نميتوانيم انكارش كنيم. من تقليد از معماري قديم را نادرست ميدانم، ولي برداشت مبتكرانه از آن درست است، كما اينكه بسياري از معماران مشهور جهان از قوس و بالكن ايراني استفاده كرده اند. همين امروز هم كه ميخواهم طرحي تهيه كنم، چند كتاب معماري ايراني را ورق ميزنم و ايده ميگيرم...".* سال گذشته در طی مراسم یادبود این معمار، اعلام شد در جهت تقدیر از وی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی که خود از اساتید آن بود، با تایید ریاست این دانشگاه، به نام وی نامگذاری شد. شاید ذکر است، با نام گذاری این خیابان، این اولین بار در کشور خواهد بود که از خدمات یک معمار معاصر بدین ترتیب تقدیر می شود. :: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 2 لینک به دیدگاه
Mahnaz.D 61915 اشتراک گذاری ارسال شده در 27 آبان، ۱۳۸۹ پروژهای آلمانی برای نجات زایندهرود وزارت علوم آلمان هزینه مدیریت یکپارچه زایندهرود را تأمین میکند. این پروژهبلندمدت توسط انجمن همکاریهای صنایع آب آلمان ارائه شده است. پروژه مدیریت یکپارچه رودخانه زایندهرود توسط دکتر شهروز مهاجری و همکاران وی در مناقصه وزارت علوم آلمان مطرح شد. وزارت علوم آلمان نیز با پذیرفتن این پروژه، هزینهای معادل سه میلیون یورو برای اجرای آن توسط انجمن همکاریهای صنایع آب آلمان و سازمان آبمنطقه اصفهان در نظر گرفته است. در گفتگویی با دکتر شهروز مهاجری از جزئیات این پروژه پرسیدیم. دکتر مهاجری مدیریت یکپارچه رودخانه یعنی چه؟ مدیریت یکپارچه منابع آب، یک بحث علمی جدید درسطح دنیاست که از حدود هفت سال پیش به این معنا مطرح شد. در آلمان هم زمان زیادی نیست که ما در این زمینه فعال شدیم. مثال مشخصی از آلمان در خاطر دارید؟ بله. نمونه موفق، مدیریت یکپارچه آب رودخانه راین است. آلودگی آب این رودخانه در دهههای هفتاد و هشتاد میلادی به دلیل پسابهای صنعتی بسیار بالا بود. مدیریت یکپارچه و صحیحی که برای این رودخانه در نظر گرفته شد در یک دهه به نتیجه رسید و در حال حاضر تا حدی است که در آن شنا هم میکنند. البته در منطقهای که راین عبور میکند بارش خیلی بیشتر از مسیر زایندهرود است. کمبود آب مسئلهای کیفی است که برنامهریزی را سختتر میکند. در عین باید بگوییم که در کشورهای خشک و کمآب، مدیریت منابع آبی اهمیت بیشتری دارد. فکر میکنید تا رسیدن به اهداف پروژه به چه زمانی نیاز دارید؟ پاسخ مشخص به این سوال سخت است. کمبود بارش در مسیر زایندهرود که به دلیل تغییرات اقلیمی سالهای اخیر مشاهده میشود و از سوی دیگر افزایش مصرف آب در منطقه مرکزی ایران که تا حدی زیادی از آب زایندهرود تأمین میشود فاکتورهای مهمی هستند که خلاف جهت پروژه ما حرکت میکنند. من امیدوارم که ما در یک دهه به نتیجه برسیم. تأثیرات زیستمحیطی پروژه شما چه خواهد بود؟ ببینید به نظر من رودخانه زایندهرود دیگر به صورت طبیعی وجود ندارد. بالادست این رودخانه سد زایندهرود درست شده که در فصلهای مختلف برای مصارف گوناگون مثل مصارف کشاورزی بسته میشود به صورتی که رودخانه تقریبأ خشک میشود. در این شرایط تمام موجودات زنده از میکروارگانیسمها گرفته تا ماهیها همه میمیرند. از طرف دیگر میبینیم که طبق کنوانسیونهای محیطزیستی زایندهرود باید در نهایت مقدار مشخصی آب به باتلاق گاوخونی برساند تا این باتلاق که منابع زیستی ارزشمندی دارد و محل زندگی پرندگان مهاجر است زنده بماند. اما در سالهای اخیر آب به حدی کم شده که حیات این محیط اکولوژیک هم با خطر جدی روبرست. هدف مشخص ما در این پروژه زنده کردن زایندهرود است. و مورد مشخصی که بایستی با آن شروع کنیم کم کردن مصرف آب است. تکلیف کشاورزان خردهای که به آب رودخانه احتیاج دارند چه میشود؟ باید اشاره کنم که در زمینه کشاورزی ما پتاسیل بالایی برای صرفهجویی داریم. یعنی در بخشهای مختلفی میتوانیم با مدیریت صحیح، مصرف آب را کم کنیم. البته تنها مصارف کشاورزی نیست، مصارف شهری و برنامهها و پروژههای استانی و کشوری هم شامل این برنامه میشوند. دکتر مهاجری، اجرای این پروژه به همکاری کامل مسئولان ایرانی نیاز دارد. از این همکاری چقدر مطمئن هستید؟ ما با پروژه اصفهان در مناقصه وزارت علوم آلمان شرکت کردیم که حدود چهار سال پیش برگزار شد. وزارت علوم آلمان آن زمان یک بخش علمی به نام مدیریت یکپارچه آب افتتاح کرد و مناقصهای با شرکت پروژههای مختلف برگزار کرد. ایده این پروژه از ما بود اما ما از روز نخست با سازمان آبمنطقه اصفهان همکاری داشتیم و طرح پروژه را با تمام جزییات آن با همکاری آبمنطقه اصفهان ریختیم. چون اگر طرف ایرانی از پروژه پشتیبانی نکند، کار معنا نخواهد داشت و تبدیل به یک کار علمی میشود که در نهایت شاید بتوان از آن یک کتاب نوشت. لینک به دیدگاه
Mahnaz.D 61915 اشتراک گذاری ارسال شده در 27 آبان، ۱۳۸۹ شکایت ایثارگران از سازندگان آرامگاه امین پور هفته پیش از تشابه طرح مقبره قیصر امین پور (شاعر) در "گتوند" شوشتر با طرح بنای یادبود بعثی ها در عراق مطرح شد. هفته پیش از تشابه طرح مقبره قیصر امین پور (شاعر) در "گتوند" شوشتر با طرح بنای یادبود بعثی ها در عراق مطرح شد. با اعلام این خبر، "نادر دریابان" مدیر پیشین مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر، در گفت و گوئی با رسانه ها اعلام کرد که جمعی از ایثارگران خوزستانی درصدد تهیه شكایت از سازندگان طرح مقبره قیصر امینپور به دلیل توهین به ارزشهای دفاع مقدس و حیف و میل بیتالمال هستند كه با طی مراحل قانونی، به دادگستری خوزستان ارائه خواهد شد. در حالیكه احمد طلایی - مدیر پروژهی قیصر امینپور - میگوید که این اولین گنبدی است كه در كشور ما روی زمین نصب شده و از این موضوع به عنوان نقطه قوت كار یاد میكند، دریابان با ارائه اطلاعاتی درباره یادمان "اشبال الصدام/نصب الشهید" كه نماد بعثیها در عراق است، گفت: "این طرح به زیر كشیدن ایرانیها و شیعیان را از آسمان نشان میدهد." او در توضیح بیشتر افزود: "گنبد در این طرح آسمانی است كه پایین كشیده شده و گنبد، نماد معماری اسلامی ایرانیان و شیعیان است كه طراحان صدام آن را به نشانه ایرانی بودن، از آسمان به زیر كشیده و در روی زمین قرار دادهاند و سپس با شمشیر اشبال صدام، آن را به دو نیم كردهاند"! دریابان همچنین گفت: "صدام پس از شنیدن این توضیحات از سوی اسماعیل فتاح التركی - سازندهی این نماد - دستور ساخت و نصب این یادمان بعثی را صادر كرد و دستور داد بر روی اسكناسهای 25 دیناری عراق نیزتصویر آن چاپ شود. به این ترتیب توضیحات مدیر پروژه طراحی و اجرای یادمان مرحوم استاد قیصر امینپور تلاشی برای پوشاندن خطای بزرگی است كه متأسفانه تبعات آن متوجه شاعر شده است. در كشورمان رسم شده است خطاها را با توجیهات عجیب و غریب و آسمان و ریسمان بافتن، درست و راست كنند كه نمونههای آن در خوزستان ما بسیار یافت میشود." به گفته این پژوهشگر "نمی توانبا استدلال كاشیكاری و لوستر و جمع شدن مردم بر اطراف این یادمان، از خطای بزرگی كه روی داده، چشمپوشی كرد. آقایان نمیتوانند با نقاب مردمفریبی از خطای بزرگی كه كردهاند، فرار كنند. وقتی هنرمندان برجسته كشور در وضعیت بیاطلاعی محض در خصوص اینگونه طرحها در كشوری كه با آن هشت سال در جنگی سخت بودهایم هستند، از دیگرانی كه به سازمانهای انقلابی هنری وابسته نیستند و ارزشهای جنگ و انقلاب را درك نكردهاند، چه انتظاری داریم؟ جای بسی تأسف هم هست كه در بازارهای هنرهای تجسمی كشور، یادمان «اشبال صدام» به راحتی به فروش میرسد. توضیحات ناقص و الكن سازندگان این طرح شكی باقی نمیگذارد كه طرح یادمان قیصركپیشده از «نصب الشهدا» در عراق است و برای آن بیش از 500 میلیون تومان از بیتالمال هزینه شده است." لینک به دیدگاه
Mahnaz.D 61915 اشتراک گذاری ارسال شده در 27 آبان، ۱۳۸۹ اولین برج فراسبز توسط"دانیل لیبسکیند" در ساحل جنوبی سنگاپور طراحی شده است. این پروژه شامل شش برج شیشه ای ویازده بلوک آپارتمانی است و دارای چشم اندازهایی ویژه از خلیج، زمین گلف و پارک های محلی می باشد. این طرح توسعه که تاکنون 96 درصد از 740 واحدش پیش فروش شده، اولین هنر نمایی مسکونی لیبسکیند در آسیا است و شکلی به ظاهر عجیب و غیر معقول دارد. البته خیالی نیست ، لیبسکیند یک معمارـ ستاره خوش نام است. اگر به تمام انرژی و منابع و دیگر بخش هایی که صرف ساختن ان برج های شل و ولِ کـِــرو مانند شده است و فرایندی که برای تامین ایستایی سازه ایی ان ها طی شده فکر کنیم، تصور این که پروژه ایی به بد قوارگی رفلکشنز به تمامی سبز می باشد سخت خواهد بود. با این وجود رفلکشنز اعتباری سبز دارد؛ مجموعه جایزه نشان طلای سبز سال 2008 اداره ساخت و ساز سنگاپور را دریافت کرده و این بدین معناست که این مکان از بالاترین سطح ذخیره سازی انرژی بر اساس استانداردهای سنگاپور برخوردار است. وب سایت لیبسکیند در توصیف مجموعه آورده است: باغ های بلند مرتبه ی سقف هایِ به هم پیوسته شیب دار که توسط پل هایی معلق در فضا به هم وصل شده اند مجموعه ایی از سکوها و فضا های بازی را فراهم آورده اند که با چشم اندازی 360 درجه رو به محیطی خیره کننده؛ شامل استادیوم بین المللی سنگاپور وتفرجگاه جهانی سنسوتا محصور شده است. 2 لینک به دیدگاه
گـنـجـشـک 24371 اشتراک گذاری ارسال شده در 29 آبان، ۱۳۸۹ ● محمد منصور فلامکی در بین چهره های ماندگار :: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام هشتمین همایش چهرههای ماندگار، پنجشنبه 27 آبان ١٣٨٩، در سالن همایشهای بینالمللی سازمان صدا و سیما، در حالی برگزار شد که حضور دکتر محمد منصور فلامکی در بین منتخبین موجبات مسرت معماران را فراهم کرد. دکتر محمد منصور فلامکی متولد سال ۱۳۱۳ در مشهد بوده، فارغ التحصیل با درجه دتوره (dottore) از دانشگاه ونیز به سال ۱۳۴۱، است. فلامکی بعد از فراغت از تحصیل از سال ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۴ دانشیار دانشگاه تهران و از سال ۱۳۵۴تا زمان بازنشستگی به عنوان استاد در دانشگاه مذکور فعال بوده است. وی در حال حاضر به فعالیت آموزشی در دانشگاه آزاد ادامه می دهد. شهرت عمده وی در جامعه معماری، به خاطر زبان ویژه و بعضا غامض آثار اوست که به نثری مختص به وی در معماری نویسی انجامیده و به اعتقاد بسیاری ارتباط دانشجویان، علی الخصوص در سال های اولیه تحصیل، را با متون او دشوار ساخته است؛ بسیاری روش نگارش وی را نقطه مقابل معماری نویسی مرحوم دکتر منوچهر مزینی به جهت ساده نویسی او می دانند. وی بنیان گذار موسسه انتشاراتی فضا است و دفتر معماری شخصی خود را هدایت می کند. گفته می شود وی در تلاش است بنیادی غیر انتفاعی را برای تداوم رویکرد پژوهشی خود تاسیس نماید. فلامکی دارای تالیفات فراوان در زمینه معماری، شهرسازی و مرمت میباشد از جمله: 1 باز زنده سازی بناها و شهرهای تاریخی ویژگی اثر : پدیدآورنده: محمدمنصور فلامکی ناشر: دانشگاه تهران، موسسه انتشارات و چاپ - 18 آبان، 1384 - 1354 (چاپ نخست) 2 پابلو پیکاسو ویژگی اثر : پدیدآورنده: محمدمنصور فلامکی ناشر: فضا (وابسته به موسسه علمی و فرهنگی فضا) - 1383 3 تحرک اجتماعی در شهرهای اقماری ونیز- پادوا – ترویزو از 1861 تا 1961 ویژگی اثر : چاپ دانشگاه ونیز 4 تکنولوژی مرمت معماری ویژگی اثر : پدیدآورنده: محمدمنصور فلامکی، مینا لطفی (ویراستار) ناشر: فضا (وابسته به موسسه علمی و فرهنگی فضا) - 05 اسفند، 1387 5 حریم گذاری بر ثروت های فرهنگی ایران ویژگی اثر : پدیدآورنده: محمدمنصور فلامکی ناشر: فضا (وابسته به موسسه علمی و فرهنگی فضا) - 14 آبان، 1384 6 ریشه ها و گرایش های نظری معماری ویژگی اثر : پدیدآورنده: محمدمنصور فلامکی ناشر: فضا (وابسته به موسسه علمی و فرهنگی فضا) - 07 اسفند، 1387 7 زیستگاه اشتراکی آرمانی در برنامه ریزی شهری ویژگی اثر : پدیدآورنده: تامس اندرو راینر، محمدمنصور فلامکی (مترجم)، نوین تولایی (مترجم) ناشر: فضا (وابسته به موسسه علمی و فرهنگی فضا) - 1382 8 سیری در تجارب مرمت شهری "از ونیز تا شیراز" ویژگی اثر : پدیدآورنده: محمدمنصور فلامکی ناشر: فضا - 28 دی، 1384 9 شکل گیری معماری در تجارب ایران و غرب ویژگی اثر : پدیدآورنده: محمدمنصور فلامکی، مینا لطفی (ویراستار) ناشر: فضا (وابسته به موسسه علمی و فرهنگی فضا) - 15 آذر، 1385 10 فارابی و سیر شهروندی در ایران ویژگی اثر : پدیدآورنده: محمدمنصور فلامکی، مینا لطفی (ویراستار) ناشر: فضا (وابسته به موسسه علمی و فرهنگی فضا) - 01 خرداد، 1385 11 مجموعه مقالات اولین سمینار مرمت بناها و شهرهای تاریخی: وجود و آینده مراکز مسکونی تاریخی ویژگی اثر : پدیدآورنده: محمدمنصور فلامکی (به اهتمام) ناشر: فضا (وابسته به موسسه علمی و فرهنگی فضا) - 06 شهریور، 1386 12 منشور آتن ویژگی اثر : پدیدآورنده: محمدمنصور فلامکی ناشر: فضا (وابسته به موسسه علمی و فرهنگی فضا) - 1382 13 نوسازی و بهسازی شهری ویژگی اثر : پدیدآورنده: محمدمنصور فلامکی ناشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) - 02 خرداد، 1386 2 لینک به دیدگاه
گـنـجـشـک 24371 اشتراک گذاری ارسال شده در 1 آذر، ۱۳۸۹ در آستانه «روز گفتمان معماري»، سالروز تولد زندهياد محمدامين ميرفندرسكي :: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام در مراسمي كه یک سال پیش ـ 24 آبانماه ـ به همت انجمن مفاخر معماري ايران در خانه هنرمندان ايران برپا شده بود، سيدعليرضا قهاري ـ عضو هيات مديرهي اين انجمن ـ 4 آذرماه سالروز تولد زندهياد محمدامين ميرفندرسكي بهعنوان «روز گفتمان معماري» نامگذاري کرد. با نزدیک شدن این روز جامعه معماری کشور در انتظار برنامه های انجمن مفاخر معماري ايران به این مناسب است 3 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده