رفتن به مطلب

-کمک-درخواست-سئوال-پروژه-ی-درسی-معماری/


ارسال های توصیه شده

اینم ار فایل فتوشاپ دوتا پوستر دیگه از رنسانس ولی اطلاعاتشون یکی هست

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

بازم ممنون از لطفتون مینا خانم

  • Like 3
لینک به دیدگاه
  • پاسخ 4.7k
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

سلام.

یه پروژه مبانی نظرس میخاستم بچه ها.در مورد یه بنا یا یه معمار باشه.

ممنووووون...

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 1
لینک به دیدگاه

سلام دوستان عزیز . بد جوری به این کتاب نیاز دارم . دوستانی که در تهران هستند خواهش میکنم اگه براشون زحمت نمیشه این کتاب رو برام تهیه و شماره حساب و هزینه رو برام میل کنن تا هزینه کتاب و پست رو واریز کنم.ممنون از لطفتتون.

 

 

rlbftm5mbllgjf77pyy.png

  • Like 2
لینک به دیدگاه

سلام

میتونید به من تو پیدا کردن ضوابط و استاندارد ها و برنامه فیزیکی پژوهشگاه ها یا مراکز تحقیقاتی یا ازین دست فضاها کمک کنه؟ :ws38:

پیشاپیش متشکرم

  • Like 1
لینک به دیدگاه
سلام

بچه ها کسی در مورد نمودار طراجی چیزی می دونه؟؟؟؟؟؟؟؟؟/

 

استاد ما اینو به عنوان نمودار طراحی معرفی کرده

فکر کنم از کتاب طراحان چگونه می اندیشند استخراجش کرده

 

http://www.noandishaan.com/upload/images/p5s931yw3ams4ci3w12u.jpg

p5s931yw3ams4ci3w12u.jpg

  • Like 3
لینک به دیدگاه
سلام

بچه ها کسی در مورد نمودار طراجی چیزی می دونه؟؟؟؟؟؟؟؟؟/

در مورد نمودار چیزی نمیدونم اما گفتم شاید این مطالب برای درک بهتر به دردتون بخوره :

 

بی تردید معماری را با کتاب نمیتوان آموخت ،اما از تاثیر کتاب در شناختن اصول آن غافل نباید بود ویا واضح تر به گفته ی کانت " هیچکس خود را نمیتواند متخصص و مرد عمل بداند اگر از تئوری غافل باشد "

چگونگی های روند آفرینش یک اثر هنری

مقدمه

انسان از انزوای فردیت خویش ، راهی به سوی جامعیت می یابد و هنر را وسیله ای جهت سهیم شدن در احساس و پندار دیگران می بیند .

در راستای تحلیل و بررسی رون آفرینش یک اثر هنری ، ضروری است ابتدا در فرهنگ که شالوده ی پندار و اندیشه ی انسان را پی می ریزد و دیگر عوامل و عناصر طبیعی که ساخت و بافت کلی فرهنگ فردی هنرمند را شکل می بخشد ، مورد کندوکاو قرار گیرند .

فرهنگ ، بستر شکوفایی پندار و اندیشه

"مارگارت مید " انسان شناس آمریکائی نیز ، فرهنگ را نتیجه ی انتخاب مجموعه ای از رفتار های آموخته شده ای می داند که یک جامعه ، با سنت های مشترک ، آن را به فرزندان خود به طور کامل و نیز به افراد مهاجر که به آن جامعه می پیوندد ، منتقل می سازد . او علاوه بر هنر ، علم ، دین و فلسفه ، که بر اساس فرهنگ را در گذشته ها پی ریزی کرده اند صنعت و تکنولوژی ، فعالیت های سیاسی ، سلیقه ی شخصی روزانه در تهیه ی خوراک و نحوه ی تربیت کودکان و غیره را نیز در قلمرو و فرهنگ می داند .

زیبایی شناسی هنری یا استتیک و طبیعت

هربرت رید : به طور کلی زیبایی را حس تشخیص روابط لذت بخش میداند .

هنر الزاما همان زیبایی نیست و بسیار اند پدیده های زشتی که به زیور هنر آراسته شده اند و بسیار چیزهای زیبا که عاری از هنر اند .

انواع زیبایی به دو دسته تقسیم می شوند : زیبایی طبیعی و دیگری زیبایی هنری

زیبایی های هنری به دلیل آنکه آفریده ی روح و بازتاب ذهن و اندیشه ی هنرمند اند والاتر و برتر از زیبایی های طبیعی اند . به عبارت دیگر زیبایی هنری باز آفرینی زیبایی زیبایی طبیعی است .

مراحل آفرینش یک اثر هنری

در جریان تجزیه و تحلیل مراحل مختلف آفرینش و شکل گیری هر اثر هنری ، همان گونه که قبلا اشاره شد ، ساختار ذهنیت هنرمند که رابطه ی مستقیم با نوع فرهنگ ذخیره ی او دارد، از اهمیت زیادی برخوردار است .

ذهنیت هر هنرمند دست آورد زمان ، ساختار اجتماعی ، روان شناسی و ایدوئولوژی و سایر عناصر فرهنگی معینی است که در کل ، شکل و نوع جهان بینی او را آشکار می سازد .

به این ترتیب هرگز دو هنرمند را نمی توان یافت که جهان را کاملا یکسان دریافت و احساس کنند ، و از این رو است که عنصر اصالت در آفرینش هنری مطرح می شود . اندیشه و پندار هنرمند از طریق تصاویر ذهنی او متبلور می شود و ماهیت تصویرهای ذهنی او با چگونگی ادراک و دریافت جهان عینی پیرامون او ، پیوندی ناگزیر دارد . بنابراین میتوان گفت که نخستین مرحله در شکل گیری و آفرینش یک اثر هنری مرحله ی دریافت است . که در این مرحله ، هنرمند نخستین اندیشه و نمادی را که در هیات مادی و محسوس ظاهر می شوند ، دریافت می کند .

دومین مرحله را ، مرحله ی تحلیل مینامیم که در ذهن هنرمند از راه شهود و الهام در شکل عینی این اندیشه و نماد ، تغییراتی داده و صورت های خیال به آن می افزاید . و بلاخره سومین مرحله در روند آفرینش یک اثر هنری ، مرحله ی آفرینش است که هنرمند سرانجام برای بیان مفاهیم صورت های ذهنی خویش ، به انتخاب مواد و مصالح و ابزارکار و شیوه ی مناسب می پردازد و در این راه از تمامی توانائی های تکنیکی و آگاهی های هنری خویش بهره می گیرد .

پس ، آفرینش هر اثر هنری ، مبتنی بر گذر از سه مرحله است :

 

  1. مرحله ی دریافت 2- مرحله ی تحلیل 3- مرحله ی آفرینش

 

 

 

 

  1. دریافت

 

هنرمند از طریق دیدن و مشاهده کردن ، شنیدن و لمس کردن و سایر حواس ، با جهان پیرامون خویش ، در پیوندی نا گسستنی قرار می گیرد . و از این رهگذر ، به دریافت های حسی بیشماری دست می یابد ، و حد اندازه ی این پیوند های واقعی او با جهان بیرون غنی تر باشند ، وسعت فکر و اندیشه اش بیش تر و دامنه ی تخیلات هنری او گسترده تر خواهد بود .

لئوناردو داوینچی ، هنرمند بزرگ رنسانس در قرن شانزدهم ایتاییا ، معتقد بود که مقصود از نقاشی و مجسمه سازی ، دانستن چگونگی دیدن است . چه بسا بارها در زندگی روزمره با اشیاء و شکل هایی رو به رو می شویم ، بدون آن که " صورت " آن ها را واقعا دیده باشیم و از این روی ، از توصیف صورت محض یا ساختمان شکل آنها در می مانیم .

نقش دیدن در چگونگی دریافت های حسی هنرمند ، نقش بنیادی است ، و به ویژه در زمینه ی هنرهای تجسمی درست دیدن سنگ زیرین بنای آفرینش است .

تصور ذهنی هنرمند ، نتیجه ی عملکرد صحیح دیدن و مشاهده کردن است .

اصولا اشیائی را که ما به چشم میبینیم ، تجسم و یا " صور ذهنی " آن ها است و نه خود اشیاء . بدین معنی که ، احساس هایی از نور که از سطح اشیاء و اجسام برخاسته و بر روی شبکیهی چشم نقش می بندند ، به عنوان انرژی محرکه به مغز انتقال می یابند و در آنجا است که اشیاء مفهوم می شوند . و از این روی آنها را صور ذهنی یا "ایماژ" می نامیم .

 

 

  1. مرحله ی تحلیل

مرحله ی تحلیل در جریان آفرینش هنری ، زمانی آغاز می شود که هنرمند بعد از دریافت های حسی خویش از جهان پیرامون خود ، به منظور بیان اندیش ی ذهنی خود ، دست به انتخاب شکل های نمادین می زند . در این هنگام ذهن هنرمند از شهود و الهام و نیز با تاثیر پذیری از ویژگی های فرهنگ ذخیره ی فردی ، در چگونگی شکل و صورت یا اندیشه ی مزبور ، تغییراتی به وجود می آورد و " صور ذهنی " جایگذین " صورت های عینی " می شوند . از این روی است که دریافت های هنرمند از طبیعت ، پس از گذر از مرحله ی تحلیل به صورت های ذهنی و تخیلی ، تغییر شکل می یابند و در حقیقت ، طبیعت توسط ذهن هنرمند تفسیر می شو و نه تقلید .

هربرت رید در زمینه ی چگونی آفرینش هنر می گوید : " آنچه هنرمند می آفریند ، نه از طریق ادراک آگاهانه ، بلکه از شهود و درک مستقیم است . اثر هنری زاییده ی فکر و تعقل نیست ، بلکه نتیجه ی مستقیم حس است ، حقیقت را بیان نمی کند ، بلکه کنایه ای از حقیقت است . "

 

 

  1. مرحله ی آفرینش

در مرحله ی آخر که آفرینش می نامیم ، هنرمند برای بیان صورت های ذهنی خویش و انتقال مفاهیم آن به دیگران ، نیازمند به ابزار و وسایل گونه گونه بیان است . وسایل و ابزار بیان را می توان به سه دسته تقسیم کرد :

الف) مواد و مصالح و ابزار کار ،

ب) شیوه یا روش ،

ج ) آگاهی های هنری ، شامل : مبانی هنر ، تکنیک و تاریخ هنر.

کمبود یا نبود هر یک از موارد فوق در آفرینش یک اثر ، به نزول ارزش های اثری هنری و نهایتا به نارسایی بیان مفاهیم ذهنی هنرمند منجر می شود .

زمانی یک اثر هنری به حد والای آفرینش دست می یابد ، که بین کلیه ی وسایل و ابزار بیان سه گانه ی فوق ، وحدت و هماهنگی کامل ایجاد گردد . اینک به بررسی هر یک از موارد سه گانه ی وسایل بیان می پردازیم .

الف – مواد و مصالح و ابزار کار :

مواد و مصالح در دست هنرمند به اسلوب های بیانی بدل می شوند و مفاهیم ذهنی او را مجسم می کنند . و به آنها موجودیت ملموس و مرئی می بخشند .

بدون هنر ، و به عبارت دیگر بدون بهره گیری از مصالح و مواد ویژه امکان دست رسی به بیان واقعی پندارهای ذهنی و احساسات و عواطف انسانی ، وجود ندارد . ابتدائی ترین خواست و هدف هنرمند ، برآوردن نیازهای روحی انسانی است و آن زمانی محقق می شود ، که ایده ها و پندارهای ذهنی هنرمند ، توسط مواد و مصالح ، به عرصه ی بیان کشیده می شوند . بتابراین یکی از مشکلات اصلی در روند آفرینش های هنری ، چگونگی انتخاب مواد و هماهنگ کردن آن با موضوع و محتوای اثر هنری است .

هنرمند به منظور انتقال پیلم های ذهنی خویش به دیگران ، به کمک مواد و مصالح و ابزار و وسایل کار ، ( شکل ) را می آفریند . به بیانی دیگر ، هنر چیزی است کا از شکل یافتن ماده یا مواد به وسیله ی هنرمند به وجود می آید و در حقیقت ، هنر از تسلط انسان بر ماده که طبق صورت های ذهنی انسان ( که آن را محتوی مینامیم ) تبدیل به شکل می گردد ، زاییده می شود .

هر اثر هنری دارای دو جنبه ی اصلی و اساسی است : یکی شکل و دیگری محتوا . شکل یا صورت هر اثر هنری ، تماس جنبه های مرئی و عینی را که در نتیجه ی آرایش و ترکیب اجزاء و عناصر تشکیل دهنده اثر به وجود می آید در بر می گیرد .

ترکیب صوت ، ریتم ، هارمونی و ملودی شکل یک قطعه ی موسیقی و ترکیب عناصر بصری مانند خط ، فرم ، رنگ ، سایه روشن ، بافت ، ریتم و فضا شکل یک اثر نقاشی و منظومه ای از عناصر بصری همچون حجم ، فضا ، ریتم ، بافت و غیره شکل یک اثر معماری و ترکیبی از کلمات ، وزن ، قافیه و ریتم ، شکل و صورت یک شعر را بنا می کنند .

محتوای هر اثر هنری ، به معانی و مفاهیمی اطلاق می شود که هنرمند از طریق موضوعی خاص در قالب ترکیب و آرایش ویژه از عناصر و عوامل سازنده ی اثر ، به دیگران انتقال می دهد .

موضوع در هر آفریده ی هنری ، فقط وسیله ی ابراز محتوا به شمار می رود ، و از این روی محتوا از موضوع یا مضمون یک اثر ، بسیار با ارزش تر و مهمتر است .

هر اثر هنری که دارای موضوع باشد ، با محتوا تلقی نمی شود ، به عبارت دیگر بسیاری از آثار دارای مضمون و موضوع هستند ، اما فاقد محتوا می باشند . برای مثال :

بسیاری از آثار به ظاهر معماری ، تنها از مقوله ی معماری ، محصور کردن زمینی با دیوار ها و سقف و تزئیناتی عوام پسندانه مورد نظرات و با هر اندیشه و تفکر فرهنگی و هنری بیگانه و فاقد هر گونه محتوا و مفاهیم ذهنی هنرمند است .

ب- شیوه یا روش

روش و یا شیوه در هنر ، عبارت است از نحوه ی شخصی کاربرد ابزار و وسایل کار و چگونگی انتخاب مواد ومصالح در آفرینش یک اثر هنری . به عبارت دیگر ، طرز بیان صورت های ذهنی و اندیشه های هنرمند را می توان روش یا شیوه نام نهاد . و به اعتبار این که بین اندیشه ها و صورت های ذهنی هنرمندان مختلف ، تفاوت و مغایرت زیادی وجود دارد ، پس هر هنرمندی در بیان پیام های ذهنی خویش شیوه و روش و یا سبکی شخصی اختیار می کند .

همان گونه که شخصیت فرد ،ساخته و پرداخته ی محیط اجتماعی است ، سبک هنرمند نیز رابطه ای مستقیم با طبقه ی اجتماعی او دارد . از این روی است که سبک کار و شیوه و روش خلاقیت هنرمندان وابسته به گروه های طبقاتی مختلف در جامعه ، با یک دیگر متفاوت و متضاد می شوند .

تحولات صنعتی و کشف و ساخت مواد و مصالح جدید ، در زمان معاصر ، تاثیر شگرف و خیره کننده ای بر روش هنرمندان در حیطه ی آفرینش های هنری ، داشته است .

تولد هر شکل ، تنها نتیجه ی تجربیات فردی بصری ، سمعی یل لفظی هنرمند نیست ؛ بلکه سیر تکامل اجتماعی و پدید آمدن واقعیاتی نو در جامعه ، در آفرینش اشکال سهم موثری دارند . از این روی است که هنرمندان ، در طول تاریخ متناسب با تحولات و دگرگونی های اجتماعی ، شیوه ها و روش های ویژه ای برای آفرینش آثار هنری خود برگزیده اند.

ج- آگاهی های هنری ، شامل مبانی هنر ، تکنیک و تاریخ هنر

در مرحله ی آفرینش ، علاوه بر انتخاب صحیح مواد و مصالح و ابزارکار و تعیین سبکی هماهنگ ، موضوع و محتوای اثر ، هنرمند نیاز به درک و شناختی عمیق از عوامل و عناصری دارد ، تا اشکال و صورت های برگزیده شده توسط ذهن به عرصه ی بیان درآمده و پیام های ذهنی و هنرمند را به دیگران انتقال دهد .

:icon_gol:یکی از مهمترین این عوامل ، آگاهی از مبانی و اصول هنری است . موسیقی دانی که آگاه به موسیقی ، صوت – ریتم – هارمونی – ملودی – و اصول ترکیب بندی آن ها و غیره نباشد و معماری که به مبانی هنرهای تجسمی : خط – سطح – شکل – حجم – رنگ – سایه روشن – بافت – ریتم – حرکت – تناسب – هماهنگی و ... را نشناسد چگونه می تواند ترکیبی خوشاین از این عناصر به وجود آورد و مفاهیم ذهنی خویش را به دیگران انتقال دهد ؟

آثاری که ساخت آنها ، متکی به آگاهی های هنری و شناخت اصول ومبانی هنر نباشد ، فاقد ارزش های زیبایی شناختی ( استتیک ) بوده و در زمره ی آفرینش های هنری قرار نمیگیرند .

:icon_gol:یکی دیگر از عوامل اساسی و پر اهمیت در مرحله ی آفرینش ، و جود مهارت ها و توانائی های تکنیکی در جریان کاربرد مواد و مصالح و ابزارکار ، توسط هنرمند است . دستی قوی و توانا در طراحی ، شناختی گسترده و عمیق درکاربرد رنگها ، به کارگیری به جا و هوشمندانه ی ابزار و وسایل کار و ایجاد هماهنگی بین تکنیک های اجرایی و موضوع و محتوای یک اثر نقاشی است که آن را به درجه ی آفرینش یک اثر هنری شایسته و اصیل ارتقاء می دهد .

تکنیک زمانی فردی و شخصی است که در رابطه با اثر هنری یک هنرمند به تنهایی مورد بررسی قرار می گیرد ؛ مانند تکنیک معماری فرانک لوید رایت و یا تکنیک به کار رفته در سمفونی پنج بتهوون . تکنیک زمانی جمعی است و در آثار گروهی از هنرمندان در قالب یک شیوه مورد بررسی قرار می گیرد ، مانند تکنیک نقاشی در سبک امپرسیونیسم و یا تکنیک معماری در سبک گوتیک و ...

:icon_gol:دیگر عاملی که جهان بینی هنر مند را در آفرینش هنری وسعت می بخشد ، آگاهی از رویدادهای تاریخی فرهنگ و هنر و سرگذشت زندگی هنرمندان ، و تحولات بی شمار بینش های هنری در طول تاریخ است . آگاهی از رسوم و آداب و سنت های اقوام و ملل گونه گون ، حساسیت های هنری و دیدگاه های زیبایی شناختی آنها و تجزیه و تحلیل دست آفریده های هنری ، از بدو پیدایش انسان تا امروز ، و بلاخره اطلاع از واکنش های مردم نسبت به آثار هنری هنرمندان ، همه در مجموع می توانند ، هنرمند را در خلق اثری راستین و اصیل یاری دهند .

آنچه درباره ی مراحل سه گانه ی آفرینش یک اثر هنری گفته شد ، در عمل به صورت تلاشی یگانه و غیر قابل تفکیک انجام می شود . اگرچه هنرمند ، ممکن است در روند آفرینش هنر ، همیشه از مرحله ی نخست شروع نکند ، و مراحل دیگر را برای آغاز آفرینش برگزیند ، و یا در آغاز راه ، پس از طی مراحلی ، بازگشت کند و مرحله ی دیگری را انتخاب کند . در هر حال ، هنرمند هرچه می آفریند را ، از گذر مراحل سه گانه ی آفرینش به تحقق می پیوندد ، و همواره در تلاش است تا از رهگذر آفرینش هنر ، والاترین اندیشه ها و ژرف ترین پندار های ذهنی خویش را ، در رابطه با جهان کائنات به عرصه ی بیان کشد و به دیگران انتقال دهد .

 

مطالب فوق رو در قالب فایل pdf میتونید دانلود کنید :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 3
لینک به دیدگاه
میشه یه نفر هم به من کمک کنه!!!دنبال اطلاعات معماری یه مجتمع تجاری خارجی هستم....اما پیدا نمیکنم:sad0:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

خودتون هم تو این سایتا سرچ کنید :

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 4
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...