رفتن به مطلب

اسلام رحمانی


ارسال های توصیه شده

با سلام

شبکه های اجتماعی این بحث مطرحه اخوندی به نام حسن اقا میری مطرح کرده رنگ بوی لیبرالی اسلامی داره به نظرم حرف های قشنگی میزنه من که به دم میشینه نمی دونم گوش دادین یا نه؟

البته جوابیه های شدیدی از طرف ایات دریاف نموده که معلومه چرا کوبوندنش

نظر شما چیه چیزهایی خوندید درین مورد یا نه؟اینم لینک سخنرانیش

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 4
لینک به دیدگاه

مؤلفه‌هاي اسلام رحماني از نظر کديور و نقد آن:

1. رضایت خداوند: راه شناخت رضايت الهي سه راه عقل، شهود و وحي است. وي راه وحي را راهي براي اکثريت ظاهرا عوام مي‌داند. طبعا عقلا و اهل شهود، راه ديگري را باید بپيمايند! اين‌گونه منبع‌شناسي براي اسلام، راه را براي ورود اسلام‌شناسان کشف و شهودي، به عرصه باز مي‌کند شبيه آنچه در مسيحيت و کليسا اتفاق افتاد.

2. عدالت: منبع فهم عدالت در اسلام رحماني وي، خرد_جمعي است که منطقا سر از مرجعيت عرف درمي‌آورد .

3.عقلانیت: قياس مرجعيت عقل (عقل ابزاری) در علوم طبيعي با مرجعيت آن در علوم انساني درست نيست. چون ابزار شناخت در حوزه‌ علوم تجربي تجربه است. در حالي که علوم انساني با انسان سروکار دارد و انسان در محک تجربه درنمي‌آيد. چون گوهر انسانيت امري فراتجربي و فراحسي است.

4. رحمت: در اسلام رحمانی از اجراي شريعت و قاطعيت در اين مسير، به سبعيت و خشونت تعبير مي‌شود.

5.اخلاق:‌ در اسلام رحماني کديور، اخلاق به مثابه قاعده‌ فقهي و حقوقي مورد تاکيد است اما کتمان و انکار مي‌شود که گاهي امر اخلاقي، تحت‌الشعاع امر اخلاقي مهم‌تر ديگري قرار مي‌گيرد.

6.کرامت و حقوق انسان : کاربرد کرامت در اسلام رحماني کديور مبهم است و معلوم نيست کرامت مورد نظر وي، کرامت در نگرش اسلامي است يا کرامت در نگرش ليبرالي. اسلام رحمانی كديور حقوق‌بشر را به رسمیت می‌شناسد و سازگار با روح قرآن و مقاصد شریعت و اهداف دین است. در حالي كه بسياري از اصول منشور حقوق بشر با اسلام ناب منافات دارد.

7.آزادی و اختیار: کديور مي گويد راز کرامت انسان در اختیار اوست. درحالي‌که راز کرامت انسان در استفاده‌ صحيح از اختيار است. نفس اختيار فراتر از استعداد نيست.

8. علم و کارشناسی: برخلاف اتهام مدعیان اسلام رحمانی، در اسلام ناب، تعهد جای تخصص را نمی‌گیرد بلکه تخصص را تکميل مي‌کند. کديور مي‌گويد در اسلام رحمانی، مخالفت با علوم انسانی به بهانه‌ غربی بودن آن‌ها مخالفتی جاهلانه است درحالي‌که مراد ما از دانش غربي، دانشي است که در بستر جهان‌بيني‌هاي مادی و الحادی زاد و ولد کرده است.

9.دموکراسی: اسلام رحمانی کديور، تصميم‌گيري در حوزه‌ عمومی را حق مردم مي‌داند. لذا قايل به جدايي دين از حوزه‌ حاکميتي و حکومتي است. در صورتي كه اين امر نقض وجوه سياسي و اجتماعي اسلام است.

10.سکولاریسم عینی: در اسلام رحمانی! نوعی سکولاریسم عینی معتدل -نزدیک به تجربه‌ی آمریکا- امری قابل دفاع است و اسلام رحمانی با چنین سکولاریسمی مشکلی ندارد. حال آنکه، اسلام با عرفي شدن به شدت مخالف است.

  • Like 1
لینک به دیدگاه
  ENG.SAHAND گفته است:
با سلام

شبکه های اجتماعی این بحث مطرحه اخوندی به نام حسن اقا میری مطرح کرده رنگ بوی لیبرالی اسلامی داره به نظرم حرف های قشنگی میزنه من که به دم میشینه نمی دونم گوش دادین یا نه؟

البته جوابیه های شدیدی از طرف ایات دریاف نموده که معلومه چرا کوبوندنش

نظر شما چیه چیزهایی خوندید درین مورد یا نه؟اینم لینک سخنرانیش

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

:164::164:

  • Like 2
لینک به دیدگاه
  Waffen گفته است:
میشه توضیح بدید ساختار تفکر لیبرال با دینی مثل اسلام دقیقا چطور کنار هم قرار میگیرند؟

 

دقیقا همین برا منم جالبه. :ws38: اقا ببین مث این میمونه ک بگی یک نوع بذر برنج دارم که مزه کشک بادمجون میده :ws3:

  • Like 2
لینک به دیدگاه

باتشکر از وافن یار دیرینمون و سجاد عزیز

این بحث رو باز کردم که ایا در شالوده دین اسلام میشه لیبرالیسم رو تِوریزه کرد یا نه؟ و ایا کلا ظرفیت دین اسلام اینو دارد یا خیر و یا تعریف ما از دین غلطه و شاید در درونش لیبرالیسم گنجانده شده و بنا به منافع بعضی ها به گوشه ای خزیده :whistle:

اینا از طرف بچه های اصلاحی مطرح شده :

"این انسان را محور قرار دادن خیلی مهم است؛ دستاورد مهم بشر این است که به این نتیجه رسیده که اراده؛ خواست و رضایت مردم مبنای نظم جامعه و حکومت است و هیچ حکومتی اعتبار ندارد، مگر این‌که استوار بر اراده و خواست مردم باشد و نیز این‌که انسان حرمت و کرامت و منافع و حقوقی دارد که باید به آنها برسند ... من هم می‌گویم انسان محوری؛ جامعه مدنی، پای در زمین و سر در آسمان مردم سالاری "

 

  • Like 2
لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...
  S.F گفته است:
دقیقا همین برا منم جالبه. :ws38: اقا ببین مث این میمونه ک بگی یک نوع بذر برنج دارم که مزه کشک بادمجون میده :ws3:

 

 

بدتر از اون

مثل این میمونه که توی فرودگاه منتظر کشتی باشی! :4chsmu1:

 

----------

 

 

لینکی که گذاشتی رو شنیدم. حرفهای بدی نبود. قبلا هم چندتا کلیپ این مدلی از ایشون شنیده بودم.

 

سعی داره چهره رحمانی اسلام رو خیلی پررنگ نشون بده، و من فکر می‌کنم این کار رو از سر دلسوزی می‌کنه. با خودش گفته، در زمانه‌ای که چهره‌ی غالبی که از اسلام به نمایش گذاشته شده یک چهره‌ی خشن هست، پررنگ کردن وجه‌ی رحمانی‌ش کار خوبیه (و حداقل موجب موازنه میشه)

 

 

اما در حقیقت، نمایش دادن هریک از این دو چهره، به تنهایی (و بدون دیگری) کار کاملی نیست. چون اسلام شامل هردوی این چهره‌ها هست: هم یک چهره‌ي رحمانی، و هم یک چهره‌ی برنده و قاطع. (بطور مثال برخلاف دین مسیحیت که میشه گفت تماماً چهره‌ای رحمانی داره)

 

 

 

بنابراین و بنظر من از نظر فنی این کارش درست نیست.

اما اگر بنا به مصلحت چنین می‌کنه، در صورتی که قصد و غرض عنودانه‌ای در پی نباشه، جایز است. وسلام :texc5lhcbtrocnmvtp8

  • Like 1
لینک به دیدگاه
  Waffen گفته است:
میشه توضیح بدید ساختار تفکر لیبرال با دینی مثل اسلام دقیقا چطور کنار هم قرار میگیرند؟

 

در کتاب بازسازی اندیشه های دینی مال قریشی نوشته ْ زمانی در نظام جهانی زندگی می کنیم یه تفکر و اندیشه مسلط بوده همیشه در متفکر روشنفکر ما به این نکته توجه داشتن چراهمان تفکر عین خودش وارد حکومت مابشه درحالی که اسلام خود اونا داره مثلا چرا به سمت لیبرال بریم در حالی که خود اسلام لیبرال داره لیبرال بر آزادی تاکید داره اسلامم در قرآن به آزادی تاکید شده و یا چرا به سمت ناسیونالیسم بریم در حالی که خوداسلامم اینو داره همون ایه 13حجرات .

میشه گفت بر اشتراکات اندیشه ها تاکید کرد

  • Like 1
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...
AM 00 : 1

Hour
Minutes
AM PM
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12