رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

دوستان عزیز، سلام :wavesmile:

 

 

همونطور که وعده داده شده بود، بنا داریم تا هفتمین دور کتابخوانی گروهی انجمن رو به سبکی ویژه و متفاوت برگزار کنیم. wow.gif به این منظور با توجه به فرصت ویژه‌ای که در «نوروز» هم از جهت تعطیلات و فراغ خاطر، و هم از نظر برکت جیب و سخاوت خاطر (باتوجه به عیدی‌های گرفته شده4chsmu1.gif) در پیش داریم، تصمیم گرفتیم تا با مشارکت و همفکری شما عزیزان یک کتاب ارزشمند و لذیذ رو تعیین، تهیه و مطالعه کنیم. loveboat.gif

 

 

بنابراین در دور هفتم، علاوه بر اینکه 2 قید محدودکننده‌ي کم حجمی کتاب، و وجود نسخه‌ي رایگان الکترونیکی مد نظر نخواهد بود، همه‌ي شما می‌تونید یک کتاب خیلی خوب و ارزشمند رو به ما پیشنهاد بدید تا طی یک نظرسنجی همگانی، کتاب نوروز 95 رو با هم انتخاب کنیم، و بعد از تهیه یک نسخه‌ چاپی از کتاب (با عیدی‌ها :دی)، به عنوان یک کتاب ارزشمند و یادگار همه‌ی بچه‌های نواندیشان، خودمون (از طرف همه‌ی بچه‌ها) اون رو امضا کنیم و در قفسه‌ی کتابهامون داشته باشیم.kulsmiley1.gif مسابقه‌ی عکس امضاهای شما پای کتاب و جوایز ویژه هم در راهه 47b20s0.gif

 

 

بنابراین، لطفاً در زیر این تاپیک :

 

هر کتابی که بنظرتون می‌تونه یک گزینه‌ی خوب برای تعطیلات نوروز باشه رو نام ببرید،

و یک توضیح مختصر و مفید درباره‌اش بدید تا در نظرسنجی آتی بتونیم انتخاب بهتری داشته باشیم.

 

 

vowbrmllqcqebr50sx4l.jpg

 

در پایان، از همکاری یکایکتون در مطالعه و نقد و بررسی کتابها در سال 1394 ممنون و متشکرم و امیدوارم در سال جدید، نواقص کار گروهی‌مون رو با کمک شما هرچه کمتر و کمتر کنیم و رضایت هرچه بیشتر یکدیگر رو فراهم کنیم و در راه تعالی‌ روانمون گام برداریم. پیشاپیش سال نو همه شما مبارک kissing.gifrainbowed.gif

 

 

uth2of13vp454bn0wjev.jpg

لینک به دیدگاه

اسم کتاب : تفکر زائد

نويسنده: محمد جعفر مصفا

راوي:سارا کرمی

 

زمان کل: ۹ ساعت و ۶ دقیقه

 

کتاب مشتمل بر چندین بخش است که نتیجه برگردان جلسات و ویرایش شخصی نویسنده با اضافه کردن مقداری پرسش و پاسخ در انتهای هر بخش که مفاهیم هر جلسه را در مصداقهای مورد سئوال مخاطبین بررسی می کنداین کتاب به نظرم کتاب پایه مباحث خود شناسی محمد جعفر مصفا محسوب میشود .در این کتاب نویسنده پرده از شخصیت کاذبی که هر کس در درون خود می سازد برمیدارد و توضیح میدهد چگونه ادمی ازتصورات فکری خود برای خود شخصیتی می سازد واین تصورات را به عنوان اجزاء شخصیتی خود قبول کرده و همیشه در ذهن حمل می کند و برای دوام این شخصیت چگونه اعمال و رفتارش بر اساس این تصورات شکل می گیرد .بعنوان مثال تصور من از خودم اینست که ادمی هستم کمرو این تصور باعث میشود که در روابط به گونه ای عمل کنم که این صفت رادر اینده نیز بتوانم بر خود برچسب بزنم .مصفا در این کتاب اثرات اسیری در دام هویت فکری را در چند فصل کوتاه توضیح داده و خواننده را بسادگی با این مطلب اشنا می کند که گذشته و اینده توهمات هویت فکری است که ادمی را از زندگی در سیلان هستی لحظه به لحظه غافل می کند. این کتاب صوتی را می توانید در ادامه دانلود کنید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

درود

مقاله است، اما به نظرم بارها و بارها وزین تر و پر بار تر از خیلی کتابهاست.

تا الان هیچ متنی رو نخونده بودم ک تک تک جملات انقدر صریح، صادقانه،مفید مختصر و هدف دار باشه!

 

jahan-albert.jpg

 

 

زمان کل:۱۰ دقیقه

راوی:سیما

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

آلبرت اینشتین (ایده ها و نظرات) 1931

 

 

 

ما انسان های فانی موجودات عجیبی هستیم. هریک از ما تنها برای یک سفر کوتاه مدت اینجا هستیم و نمی دانیم برای چه هدفی. اما گاهی اوقات تصور می کنیم که این هدف را حس می کنیم. گرچه بدون نیاز به اندیشیدن عمیق هر کس با توجه به زندگی روزمره خود می داند که وجود او برای مردم است؛ اول برای کسانی که شادی ما به طور کامل به لبخند و سلامتی آنان بستگی دارد و سپس برای بسیاری از کسانی که برای ما ناشناس هستند اما از طریق رابطه همفکری و همدردی سرنوشت ما به یکدیگر گره می خورد. من هر روز صدها بار به خودم یادآوری می کنم که زندگی درونی و بیرونی من بر پاپه تلاش انسانهای دیگر چه زنده و چه مرده است و اینکه باید تلاش کنم تا به همان اندازه که همیشه از جامعه گرفته ام و هنوز هم می گیرم به جامعه پس بدهم. من شدیدا به یک زندگی ساده و صرفه جویانه گرایش دارم و اغلب با حزن فراوان فکر می کنم که در حال مصرف بی رویه حاصل تلاش انسانهای دیگر هستم. به نظر من اختلافات طبقاتی غیر عادلانه و بر پایه زور گویی استوار است. من همچنین معتقدم که یک زندگی ساده و بدون تکبر چه از نظر جسمی و چه از نظر روانی برای همه مفید است. من به هیچ وجه به آزادی انسان از نقطه نظر فلسفی معتقد نیستم. هر کس نتنها تحت فشارهای خارجی بلکه بر اساس ضرورت های درونی عمل می کند. این گفته شوپنهاور که:" انسان می تواند آنچه را که می خواهد انجام دهد، اما نمی تواند آنچه را که انجام می دهد بخواهد." از دوران جوانی برای من الهام بخش بوده است. این جمله در روزهای سختی، چه در زندگی خودم و چه دیگران برایم تسلی بخش بوده و حکم سرچشمه پایان ناپذیری از مقاومت را داشته است. پی بردن به این واقعیت احساس مسئولیتی را که می تواند به آسانی زندگی انسان را فلج کند کاهش می دهد و از اینکه ما خودمان و دیگران را بیش از حد جدی بگیریم جلوگیری می کند. این جمله به دیدگاهی از زندگی منتهی می شود که حق شوخ طبعی را بطور کامل ادا می کند. جستجو برای معنی و یا هدف زندگی خود ما و یا هدف تمامی موجودات زنده همیشه به نظر من یک کار بیهوده بوده است اما با وجود این هر کس آرمان هایی ویژه دارد که جهت تلاش ها و قضاوت های او را تعیین می کند. از این نقطه نظر من هرگز به آسودگی و شادی به خودی خود به عنوان هدف نهایی نگاه نکرده ام من این اصول اخلاقی را آرمان های خوک دانی می نامم. آرمان هایی که مسیر زندگی من را روشن کرده اند و بارها و بارها من را تشویق کرده اند تا با روی باز با زندگی روبرو شوم عبارتند از:" محبت، زیبایی و حقیقت".

 

بدون احساس خویشاوندی با انسان هایی دارای افکار مشابه، بدون آمیختن با دنیای عینی - آنچه تلاش های هنری و علمی تا ابد قادر به دست یابی به آن نخواهند بود- زندگی به نظر من خالی خواهد بود. اهداف کهنه شده تلاش های بشری مانند ثروت، موفقیت های ظاهری و تجملات همیشه به نظر من حقیر و پیش پا افتاده بوده است. حس مشتاقانه من نسبت به عدالت اجتماعی و مسئولیت پذیری اجتماعی همیشه با بی نیازی من از تماس مستقیم با انسان های دیگر و جوامع انسانی بطور عجیبی در تضاد بوده است من به معنای واقعی کلمه یک مسافر تنها هستم و هرگز با تمام وجودم به کشورم، به خانه ام، به دوستانم و حتی به خانواده درجه اولم تعلق نداشته ام. با وجود تمام این وابستگی ها من هرگز احساس فاصله داشتن و نیاز به تنهایی را از دست نداده ام احساسی که با گذشت سالها بیشتر هم می شود. انسان بدون پشیمانی به محدودیت های درک متقابل و هم صدایی با مردمی دیگر کاملا پی می برد بدون شک چنین فردی قسمتی از بی گناهی و آزادی خود را از دست می دهد. اما از سوی دیگر وی در سطحی وسیع از وابستگی به نقطه نظرات، عادت ها و قضاوت های دیگران رهاست و از وسوسۀ ساختن آرامش درونی خود بر اساس این اصول لرزان و نا امن خودداری می کند. آرمان سیاسی من دموکراسی است تمامی انسانها باید به عنوان یک انسان مورد احترام قرار بگیرند و از هیچ انسانی نباید بت ساخته شود. سرنوشت خنده آوری است که خود من دریافت کننده تمجیدها و تکریم های فراوانی از سوی انسانهای دیگر بوده ام که نه بر اساس خطاها و نه شایستگی های خودم بوده است شاید علت این امر تمایل به درک چند آرمانی بوده است که من با توانایی عاجزانه خودم و با تقلای دائم به آنها دست یافته ام.

لینک به دیدگاه

ژاک قضا و قدری و اربابش

نویسنده : دنی دیدرو

مترجم : مینو مشیری

انتشارات نشر نو

رمانی چند لایه با زبان طنز.

[h=3]میتوان گفت که سنت گریزی، ساختار پیچیده، بی نظمی استادانه، تضادهای گستاخانه، آمیزه طنز و تخیل برای مبارزه با جهل و خرافات و کوته بینی و عدم تساهل در این رمان، نمونه ای از داستان نویسی مدرن است و این کتاب را به حق در کنار رمانهایی چون دن کیشوت، تام جونز و اولیس جای داده است.

[/h]موضوع اصلی کتاب رابطهٔ میان ژاک (نوکر) و اربابش است، که هرگز نام او در کتاب نمی‌آید. ژاک و اربابش عازم مکانی نامعلوم هستند و در طول سفر برای آن که از کسالت سفر بکاهند، ارباب از ژاک می‌خواهد که داستان عشق‌های گذشته‌اش را تعریف کند. داستان ژاک بارها توسط شخصیت‌های دیگر و اتفاقات ناگوار کمیک قطع می‌شود. شخصیت‌های دیگر داستان‌های خودشان را بازگو می‌کنند و داستان‌های آن‌ها نیز بارها قطع می‌شود. حتی شخصیتی با عنوان «خواننده داستان» نیز حضور دارد که بارها حرف راوی را قطع می‌کند: سئوالی می‌پرسد، به چیزی اعتراض می‌کند یا از روای می‌خواهد اطلاعات بیشتری به او بدهد و او را در جریان جزئیات داستان قرار دهد. موضوع داستان‌هایی که در کتاب روایت می‌شود اغلب عشق و رابطهٔ جنسی است. شخصیت‌های پیچیدهٔ داستان غرق در فریب و ریاکاری‌اند و لحن داستان‌ها شوخ‌طبعانه است.

 

2 بار خوندمش و مطمئنم بارها و بارها میخونمش :w16:

لینک به دیدگاه

من جا موندم از جُرگه کتاب خوانان خفن:ws3:...خیلی سرم شلوغ بود دوتا کتاب آخرو نخوندم..ضمن خوندن حتمیه اونها در تعطیلات نوروز قصد دارم این کتاب رو هم که دو ماهه تهیه کردم و تو کتابخونم داره خاک میخوره رو بخونم.

خیلی ازش تعریف شنیدم..تعریفایی که اهالی کتاب خوانان خفن میکنن هااااا..نه ازین تعریف الکیا..واسه همین مطمینم کتاب عالیه..و میتونه گزینه مناسبی باشه..مطمین نبودم معرفی نمیکردم..

 

(خیلی با ادبم من:ws3:)

فقط ورق زدمش در همین حد..گفتم بذارم اینجا شاید شمام دوس داشته باشن..:ws3:

میخوانم تو را ای دو قرن سکوت:a030:

 

 

200px-Two_centuries_of_silence.jpg

 

نویسنده: عبدالحسین زرین کوب

 

 

رضا شاه گفتمان ملی گرائی سکولار را -که گاهی نشات گرفته از خود حکومت و گاهی ایجاد شده توسط نخبگان تجدد طلب بود- ترویج می‌کرد. این گفتمان در نشریات عمومی قابل چاپ بود. در نتیجه این کار، از اسلام کمتر در نشریات یاد می‌شد و در نشان‌های ملی و جشن‌ها کمتر اثری از آن به چشم می‌خورد. بسیاری از ایرانیان ملی گرا در این زمان، اسلام را از هویت ایرانی تفکیک می‌کردند و تاریخ ایران را از نو می‌نگاشتند تا میراث پیش از اسلام را به جای میراث اسلامی پر رنگ کنند..و غیره................

لینک به دیدگاه

کتاب از حال بد به حال خوب(کتاب خیلی خوبی هست)

 

نویسنده: دکتر دیوید برنز

مترجم: مهدی قراچه داغی

ناشر: انتشارات آرین کار

سال نشر: 1371

 

در این کتاب با سرفصل هایی چون شناخت روحیه، احساس خوب: راه غلبه بر افسردگی و رسیدن به عزت نفس، احساس اطمینان: غلبه بر اضطراب، ترس و فوبیا، چگونه با ارتباط بهتر روابط بهتر ایجاد کنیم، آنچه باید درباره داروهای اعصاب بدانیم، ویژه درمانگرها و بیماران کنجکاو آشنا خواهیم شد.

باید بدانیم در اسلام، یک ساعت تفکر بهتر از هفتاد سال عبادت تلقی شده است. به طور خلاصه حال بد مساوی است با اندیشه بد و منفی و کلمه دشمن از دش و من ترکیب شده و به معنی بداندیش و ضدمن آمده است. بنابراین دشمن بداندیش است و دشمنی (بداندیشی) و حال خوب برابر است با اندیشه مثبت، خوب و درست.

اگر تمام نعمت های زندگی مشمول انسان باشد ولی احساس خوب نداشته باشد محروم از مهم ترین نعمت زندگی است. ولی با احساس خوب و حال خوب در صورت داشتن کمترین امکانات هم می توان به خوبی زندگی کرد. بعد از آشنایی با شناخت درمانی و اجرای تعلیمات آن، انسان احساس می کند از طریق اندیشیدن، درست اندیشیدن و مثبت اندیشیدن زندگی و سرنوشت خود را می تواند دگرگون کند و تغییر دهد و از قدرت بیشتری برخوردار گردد.

کتاب حاضر درباره روشی انقلابی و در عین حال بی نیاز از دارو برای درمان افسردگی است که شناخت درمانی نامیده می شود. کلمه شناخت به مفهوم اندیشه یا درک است. شناخت درمانی مبتنی بر نظریه ساده ای است که می گوید به جای حوادث بیرونی افکار و طرز تلقی های شماست که روحیه شما را شکل می دهد.

همه ما در مواقعی مایوس و ناامید می شویم. این ها احساساتی همگانی و از جمله خصوصیات انسان بودن هستند. یکی از اصول مهم شناخت درمانی قضیه ای به ظاهر مهمل است و آن این که نقطه ضعف های شما می تواند نقاط قوت شما گردد. نواقص ما می تواند اگر آنها را بپذیریم و بر آنها گردن نهیم، تبدیل به بزرگترین سرمایه ما شود.

گاهی نواقص و اشکالات است که به ما فرصت توجه و مراقبت می دهد. به همین دلیل است که می گوییم اشکالات و نواقص ما می تواند منبع قدرت و قوت باشد. خیلی ها معتقدند که روحیه بد آنها ناشی از عوامل خارج از کنترل آنهاست و بعضی دیگر روحیه بد خود را به هورمون و یا خواص ژنتیکی خود نسبت می دهند و به اعتقاد پاره ای دیگر اتفاقات به ظاهر فراموش شده دوران کودکی در ضمیر ناخودآگاه آنها همچنان موجود است و از این رو روحیه شان خراب باقی مانده است و در نظر برخی دیگر، احساس بد اگر ناشی از بیماری یا دلسردی مربوط به زمان های اخیر باشد واقع بینانه است. پاره ای نیر روحیه خود را به وضع بد جهان، اوضاع بد اقتصادی، آب و هوای بد، مالیات ها، شلوغی ترافیک و امکان بروز جنگ اتمی نسبت می دهند. به اعتقاد آنها فلاکت و بدبختی چیزی نیست که بتوان از آن گریخت. البته در مورد هریک از اینها حقایقی وجود دارد. بدون شک حوادث محیطی، موقعیت شیمیایی بدن و تضادها و اختلافات مربوط به گذشته روی ما تاثیر می گذارند. اما این نظریه پردازی ها مبتنی بر این باور است که احساسات ما به دور از کنترل ما هستند. اگر بگویید «نمی توانم احساسم را تغییر بدهم» قربانی ناراحتی های خود می شوید. خود را فریب می دهید زیرا واقعیت این است که می توانید احساساتتان را تغییر دهید. اگر می خواهید احساس بهتری داشته باشید باید بدانید و درک کنید که به جای حوادث بیرونی، افکار و طرز تلقی های شما هستند که احساسات شما را بوجود می آورند. می توانید اندیشه، احساس و رفتار خود را تغییر دهید. این اصل ساده و در عین حال انقلابی شما را در تغییر زندگی خود یاری می دهد.

اگر می خواهید از روحیه بد نجات یابید باید قبل از هر چیز بدانید هر احساس منفی، ناشی از اندیشه منفی بخصوصی است. اندوه و افسردگی ناشی از تفکر از دست دادن و باختن هستند. فکر می کنید که عزت نفستان خدشه دار شده ممکن است بازنشسته شده یا شغلتان را از دست داده باشید، ممکن است فرصت مناسبی که برایتان پیدا شده بود از دست رفته باشد. فکر می کنید آدم بدی هستید و... احساس حقارت کردن ناشی از آن است که خود را در مقایسه با دیگران شایسته نمی دانید. اغلب افکار منفی سبب احساس ناخوشایند شما، غیرواقع بینانه، مخدوش و ناشی از خطای شناختی هستند. یکی دیگر از خصوصیات مربوط به روحیه بد فریب دادن خود و یا به خود بستن چیزهایی که اصولا وجود خارجی ندارند، می باشد. در بسیاری از مواقع افکار منفی سالم و به جا هستند. تشخیص افکار منفی سالم از ناسالم و این که چگونه با موقعیت های به راستی منفی برخورد واقع بینانه داشته باشیم به همان اندازه رهایی از افکار و احساسات مخدوش اهمیت دارد.

در تمامی لحظات زندگی نمی توانیم شاد باشیم و یا اختیار کامل احساسات خود را در دست بگیریم. این انتظاری کمال گرایانه است. نمی توانیم همیشه منطقی باشیم. گاه دچار تردید می شویم و به قابلیت های خود شک می کنیم. در مواقعی نیز متاثر هستیم و رنج می بریم. تجربه هایی این چنین فرصت رشد و صمیمیت و درک عمیق تر انسان بودن را می دهد. گاهی می گوییم مضطرب و افسرده هستم اما تفاوت میان این دو برای ما مشخص نیست. اضطراب احساسی است در ارتباط با ترس که بیشتر با آینده سر و کار دارد. احساس می کنیم مصیبتی در انتظارمان است. اضطراب به آویزان شدن از صخره با انگشتان دست می ماند. اما افسردگی به آن شبیه است که از صخره پایین افتاده اید و با دست و پای شکسته مانده اید که چه انجام دهید. افسردگی یک بیماری است. افسردگی با احساس درماندگی همراه است.

اگر می خواهید احساسات خود را تغییر بدهید قبل از هر چیز به یک مداد و کاغذ احتیاج دارید. به جای فکر کردن به گرفتاری ها آنها را یادداشت کنید. اگر می خواهید تغییرات مثبت در زندگی خود بوجود آورید از کاغذ و قلم غفلت نکنید. هنگام ناراحتی، افکار منفی در ذهن ما ردیف می شوند و حرکت دایره شکل بی توقفی درست می کنند. وقتی افکار منفی خود را روی کاغذ یادداشت کنیم، چشم انداز عینی تری بوجود می آید. مهم ترین نکته برای شناسایی مشکل، مشخص کردن حادثه است. برای این کار باید گزارش روزانه تهیه و احساسات خود را در آن بنویسیم و احساسات منفی خود را شناسایی کنیم. تحلیل سود و زیان یک روشی است که با سایر روش های شناختی تفاوت های عمده دارد زیرا به جای توجه به واقعیات با توجه به انگیزه با افکار منفی شما برخورد می کند. از خود بپرسید باور کردن این اندیشه منفی برای من چه سود و زیانی دارد؟ اگر به این نتیجه رسیدید که زیان های آن بیشتر است با راحتی بیشتری می توانید با این طرز فکر برخورد کنید. می توانید برای بررسی بیشتر از برگه تحلیل سود و زیان استفاده کنید. تحلیل سود و زیان موارد استفاده فراوان دارد. می توانید از آن برای بررسی امتیازات و زیان های احساسات منفی، افکار منفی و باورهای مخرب استفاده کنید. با انواع روش هایی که ما را برای رسیدن به تلقی های مثبت تر و عزت نفس بیشتر یاری می دهند آشنا شدیم. با استفاده از این روش ها برای برخورد با افکار منفی نگران کننده نیاز دارید.

ارتباط به نظر موضوعی ساده می آید و همه ما خود را در آن متخصص می دانیم. به هر صورت از زمان کودکی تا به حال حرف زده ایم و معمولا گفتگو کردن امری طبیعی تلقی می شود. خیلی ساده دهانمان را باز می کنیم و کلمات پشت سر هم از آن خارج می کنیم. وقتی شاد هستیم و خود را به کسی نزدیک احساس می کنیم ارتباط برقرار کردن کاری دشوار به نظر نمی رسد. هم شما احساس خوبی دارید و هم آنها و همه چیز به ظاهر خوب و بی کم و کاست است. اما در شرایط اختلاف، وقتی تضادی مطرح می شود آن وقت است که باید مهارت کلامی خود را مورد قضاوت قرار دهیم. در حالت عصبانیت چگونه گفت و گو می کنیم و یا به جای آن با اشخاصی که از دست ما عصبانی هستند چگونه حرف می زنیم؟ اشخاصی که در این مواقع بتوانند به خوبی و به گونه ای موثر ارتباط برقرار سازند به شدت کم شمارند و حال آن که دقیقا در همین مواقع است که نقش ارتباط خوب حیاتی می شود.

و .....

...

...

لینک به دیدگاه

ضمن تشکر و احترام فراوان خدمت یکایک شما دوستان عزیز :icon_gol:

 

به زودی نظرسنجی انتخاب کتاب نورو رو قرار خواهیم داد. :w16:

 

البته همچنان و تا قبل از شروع نظرسنجی امکان پیشنهاد کتاب توسط یکایک اهالی انجمن فراهم‌ هست. noobiesmiley.gif

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

پیشنهاد من یه کتاب آسونه. تورقی ساده در باغ دلگشای شعرهای فریدون مشیری :)

تازه شدن نگاه و ذهنمون برای سال نو، با تمام دغدغه ها و شلوغیایی که اجتناب ناپذیره و در پیش رو داریم، خیلی مفید و جانبخشه :w16::icon_gol:

در کنار کتابهای خوبتون، تفریحی هم شده شعرای خوب بخونید دوستای خوبم. موج مثبت و اثری که مثلا شعر مولانا یا حافظ بهتون میده آنی و ملموسه :a030:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...