Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 6 آذر، ۱۳۹۴ ارزیابی عملکرد دستگاههای حفار مکانیزه ساخت تونل (TBM) در شرکتهای قطار شهری در ایران اکنون بزرگترین چالش جابجایی مسافران در کلان شهرهاست. متروها کارآمدترین نوع شبکه حمل و نقل عمومی درون شهری است. ساخت تونل به وسیله TBM ها بهترین روش شناخته شده است. در طول 35 سال گذشته 17 دستگاه TBM برای ساخت تونلهای قطار شهری تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز و اهواز تأمین گردیده است که 250 میلیون یورو برای کشور هزینه داشته است. با این دستگاه باید حداقل 450 کیلومتر تونل ساخته شود. باید دید که راندمان این دستگاهها تابحال چگونه بوده است. این تحقیق نشان میدهد که راندمان کمتر از 40 % بوده است و باید راندمان و استفاده از دستگاهها در الویت کار قطار شهری ها قرار گیرد. کلیدواژهها: قطار شهری، تونل، TBM نویسنده: محسن هاشمی دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 6 آذر، ۱۳۹۴ ارزیابی عملکرد و بهره وری و تعیین ساختار بهینه منابع و شاخصهای عملکرد نواحی 15 گانه راه آهن جمهوری اسلامی ایران با استفاده از رویکرد ناپارامتریک بخش حمل و نقل ریلی با توجه به سرمایه گذاری زیاد، مصرف کمتر انرژی، ایمنی بیشتر، آلودگی کمتر محیط زیست و اشغال کمتر زمین در مقایسه با سایر شیوه های حمل و نقل دارای مزیت و صرفه اقتصادی بالاتری می باشد. بررسی های آماری بیانگر آنست که کشور ما از نظر امکانات و زیرساخت های بخش حمل و نقل وضعیت نسبتاً خوبی دارا بوده است حال آنکه میزان بهره گیری از این زیرساخت ها مناسب نبوده است و جایگاه مطلوبی ندارد. لذا لزوم ارزیابی بهره وری و تعیین ساختار بهینه منابع و شاخص های عملکردی این بخش، کاملا مشخص است. در این راستا، این پژوهش درصدد کاربست یکی از تکنیک های ناپارامتریک ارزیابی، تحت عنوان تحلیل پوششی داده ها برای ارزیابی بهره وری نواحی 15 گانه راه آهن جمهوری اسلامی ایران می باشد. لذا از 5 معیار ورودی شامل کل هزینه ها، وضعیت تجهیزات ارتباطی، تجهیزات سخت افزاری، جمع کل خطوط، تعداد پرسنل و 3معیار خروجی شامل تعداد مسافر، تناژ بار بارگیری شده و کل درآمد نواحی مختلف برای مدل های ناپارامتریک استفاده شد. در مرحله بعد با طراحی و به کارگیری مدل های مختلف تحلیل پوششی داده ها میزان بهره وری نواحی مختلف راه آهن کشور بدست آمد. از 15 ناحیه تحت بررسی، نواحی راه آهن جنوب شرق، کرمان، یزد، خراسان، تهران، لرستان و جنوب حداکثر کارایی از مدل های تحلیل پوششی داده ها بدست آورند. در نهایت با استفاده از وزن های (قیمت های سایه) مدل های مختلف تحلیل پوششی داده ها، ساختار بهینه منابع و شاخص های عملکردی نواحی غیره بهره ور راه آهن کشور مشخص گردید. کلیدواژهها: بهره وری، تحلیل پوششی داده ها، ساختار بهینه، نواحی راه آهن ایران، شاخصهای عملکرد نویسندگان: محمدحسین طحاری مهرجردی، علی فاضل یزدی، شهین دهقان هراتی، سیدمسلم موسوی بصری دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 6 آذر، ۱۳۹۴ ارزیابی فنی و اقتصادی طرحهای تونل شهری در محیط نرم افزاری EMME/2 (مطالعه موردی تونل صیاد شیرازی) در راستای توسعه شهری طرح تونل شهری یکی از طرحهایی است که به منظور تکمیل شبکه بزرگراهی موجود در قالب یک شبکه منظم و کارآمد متناسب با محدودیتهای موجود از قبیل معارض ملکی و تاسیساتی و قیمت بالای زمین به عنوان طرح فرادست مطرح میباشد. از آنجا که ساخت تونل شهری مستلزم هزینه کلان میباشد، لذا قبل از اجرای طرح باید مورد ارزیابی فنی و اقتصادی قرار گیرد تا مقرون به صرفه بودن طرح و مطابقت پروژه با اهداف توسعه شهری مشخص گردد. با استفاده از مدل حمل و نقل و ترافیک شهر تهران و شبیه سازی طرح در نرم افزار EMME/2 روش خاصی در ارزیابی فنی و اقتصادی طرح تونل شهری ارائه شده است. اثرات طرح در سه دسته ترافیکی، زیست محیطی و اقتصادی در نظر گرفته شده است. تاثیر احداث تونل شهری بر الگوی سفرهای شهری با تحلیل سفرهای مبدا – مقصد قبل و بعد از احداث تونل و در نتیجه تغییرات شاخصهای عملکردی ترافیکی شامل متوسط سرعت همسنگسواری در شبکه، زمان تأخیر، نسبت زمان تأخیر به کل زمان سفر، وضعیت تردد در شبکه مورد ارزیابی قرار گرفته شد . مطالعه موردی طرح تونل صیاد شیرازی حدفاصل میدان سپاه تا جنوب بزرگراه بعثت که به منظور روانسازی جریان ترافیک و ایجاد ارتباط شمال و جنوب در محدوده مرکزی شهر تهران ارائه شده میباشد. کلیدواژهها: ارزیابی فنی– اقتصادی، نرم افزار EMME/2، سناریوسازی، معیار اقتصادی، معیار ترافیکی، معیار زیست محیطی نویسندگان: لاله صابرنژاد، عبدالرضا ابراهیمی دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 6 آذر، ۱۳۹۴ ارزیابی مسیر بهینه دوچرخه در معابر شهری با رویکرد انسان محور (نمونه موردی مناطق 4،3،2 سنندج) علیرغم این که در بسیاری از شهرهای جهان مسیرهای ویژه دوچرخه پیش بینی شده است، ولی در اکثر خیابانها در شهرهای ایران، با گسترش تعداد اتومبیل ها، افزایش سرعت تردد شهری، عدم توجه به نقش فضاهای تعاملی و فضاهای انسانگرا موجب کاهش استفاده از این وسیله نقلیه پاک شده است. بر همین اساس، در این مقاله به سنجش و اولویت بندی مسیرهای دوچرخه در مناطق 4،3،2 شهر سنندج پرداخته شده است. این پژوهش سعی دارد با استفاده از روش کمی، توصیفی و تحلیلی به این سوال پاسخ دهد، که چه معیارهایی برای ارتقاء کیفیت مسیرهای دوچرخه می بایست در نظر گرفت. با توجه به چند بعدی بودن این مساله، مدل ارزیابی چند معیاری AHP با ماهیتی کمی -کیفی انتخاب شد و معیارهای مورد بررسی درچارچوب درختچه سلسله مراتبی به 12 زیر معیار تبدیل و با استفاده از طیف 5 گزینه لیکرات 5 مسیرمنتخب با استفاده از نرم افزار expert choice امتیاز دهی شد و برای هر یک ازآنها ضریب وزنی تعیین گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان دهنده اولویت بندی معیار برنامه ریزی مسیر ( 0/75-α) نسبت به طراحی مسیر است و معبر آبیدر با امتیاز (0/229) نسبت به سایر معابر از لحاظ استقرار مسیر دوچرخه در اولویت قرار گرفت. کلیدواژهها: ارزیابی، دوچرخه، سنندج، AHP، نویسندگان: فاطمه زارعی کرگ آباد، سهراب زارعی دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 6 آذر، ۱۳۹۴ ارزیابی مشخصات طرح هندسی دسترسی ها و تقاطع های همسطح در ایمنی جاده های برون شهری وظیفه اصلی راهها و خیابانها، تأمین دسترسی و نتیجتا ایجاد تقاطع با راه است. برنامه ریزی نامناسب در طراحی صحیح و اصولی و عدم تناسب دسترسی ها و راه های فرعی مرتبط با راه اصلی مجاور، عدم احقاق شرایط لازم طراحی، عملکردی و کنترلی، این مکان ها را به نقاط حادثه خیز جاده ای مبدل ساخته است. لذا در راستای اهداف تحقیق و با بهره گیری از تجزیه و تحلیل های آماری به بررسی و تعیین نقش هر یک از مشخصات هندسی یک تقاطع همسطح برون شهری بر میزان ایمنی آن، شناسایی ملزومات بسیار ضروری در طراحی و نحوه صدور مجوز های ایجاد دسترسی در راه ها و اولویت بندی مشخصه های هندسی یک تقاطع از حیث ایمنی و عملکرد آن در میزان تصادفات پرداخته خواهد شد و با ارائه مدل ریاضی میزان اثرات ناشی از طرح هندسی تقاطع همسطح بوجود آمده با راه بر نرخ تصادفات جاده ای تعیین می گردد. نتایج حاصله در این تحقیق نشان می دهد که عواملی همچون نوع دسترسی ،(Y و T) حجم حرکات به ویژه گردش به چپ ها، میانه ها، محل دسترسی، زاویه برخورد تقاطع، جزیره های ترافیکی، روشنایی، کنترل سرعت، روسازی و شرایط کلی راه، چگونه بر روی نرخ و شدت تصادفات تاثیر می گذارند. کلیدواژهها: طرح هندسی، نرخ و شدت تصادفات، تقاطع، جاده های برون شهری نویسندگان: حسن ذوقی، عبدالصادق بقال نژاد، سید مجتبی قدمگاهی دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 6 آذر، ۱۳۹۴ ارزیابی معیار های مکان گزینی مسیر های پیشنهادی دوچرخه سواری با استفاده از مدل AHP نمونه موردی : شهر یزد با وجود رشد روز افزون جمعیت شهر ها و به تبع آن استفاده از وسایل حمل و نقل، عبور و مرور مشکلاتی را در شهر ها به وجود آورده است؛ اما در حال حاضر با ارائه ی نظریه توسعه ی پایدار در بسیاری از شهر ها با استفاده از وسایل حمل و نقل انسان گرا(دوچرخه و پیاده روی) خواستار گامی در این جهت هستند. در این رابطه افزایش استفاده از دوچرخه در حمل و نقل شهری، به واسطه ی ایجاد مسیرهای مناسب دوچرخه در کاهش حجم ترافیک شهری مناسب است و شهر یزد نیز با وجود تراکم بسیار زیاد، به خوبی می تواند از این مسیر استفاده کند.روش تحقیق در این پژوهش توصیفی – تحلیلی بوده است و جمع آوری اطلاعات نیز به روش اسنادی و میدانی انجام گرفته و در نهایت با استفاده از ضوابط و مقررات طراحی مسیر و مقایسه ضوابط بر روی مسیر ها به داده ها و اعدادی دست یافته ایم که با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی به تحلیل و ارزیابی مسیر ها پرداخته شده است. با توجه به تحلیل های انجام شده بهترین و بدترین مسیر ها به ترتیب مسیر شماره 3 ( مسیر رفت و برگشتی پایانه بعثت – پایانه فضای سبز) و مسیر شماره 7(میدان دروازه قران- میدان گلسرخ) شناخته شده است کلیدواژهها: دوچرخه، کاهش حجم ترافیکی، توسعه ی پایدار، شهر یزد، AHP نویسندگان: محمدرضا رضایی، یاسر حیدری، امیر حسین نظری مهر دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 6 آذر، ۱۳۹۴ ارزیابی مقایسه ای کیفیت صدور معاینه فنی در مراکز مکانیزه شهرستان های مشهد و بیرجند مقاله حاضر یک تحقیق کیفی است و قصد دارد تا کیفیت صدور معاینه فنی در مراکز مکانیزه را بررسی نماید. گرد آوری اطلاعات به وسیله طراحی پرسشنامه کتبی که توسط کارشناسان تصادفات پلیس راه و پلیس راهور تکمیل شده و نیز بازدید از نه مرکز صدور معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین شهرستان های مشهد و بیرجند در دو مرحله رسمی و غیر رسمی صورت گرفته است. جهت تحلیل داده ها و آزمون فرضیات 7 گانه از نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج بازدید نشان می دهد که در مراکز مکانیزه معاینه فنی شهرستان های مشهد و بیرجند به ترتیب به طور میانگین 52% و 67% و در بهترین شرایط فقط 67% و 70% استانداردها رعایت می شود. سیستم روشنایی ازلحاظ آماری در هر دو شهرستان دارای بیشترین اهمیت نسبت به سایر عوامل مطروحه در فرضیات از قبیل عاج لاستیک، سیستم ترمز، سیستم فرمان و جلوبندی، سیستم انتقال قدرت و برچسب معاینه فنی می باشد. کلیدواژهها: معاینه فنی،مراکز مکانیزه، سوانح رانندگی، شهرستان مشهد، شهرستان بیرجند. نویسندگان: مرتضی عراقی، محمد قانعی نژاد، حسین غلامی دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 6 آذر، ۱۳۹۴ ارزیابی مقایسه ای و بررسی میزان کارایی نظام تعیین و دریافت عوارض مالکیت خودرو در شهر تهران دریافت عوارض و مالیات بابت خدمات گوناگونی که در هر شهر ارائه میگردد از مهمترین منابع درآمدی مدیریت شهری تلقی میگردد. این امر به خصوص در کلان شهرها به دلیل نیاز به منابع درآمدی پایدار اهمیتی فراوان پیدا میکند. خودروهای سواری به عنوان جزء جدایی ناپدیر سیستم حمل و نقل درون شهری علاوه بر آنکه باعث تسهیل تردد در شهرها میگردند، تبعات و مشکلات زیست محیطی و اجتماعی گوناگونی را باعث میشوند که این امر به خصوص در شهرهای بزرگ در مسائلی مانند آلودگی هوا، تراکم ترافیک، آسیب به زیرساختهای حمل و نقلی و تصادفات رانندگی نمود پیدا کرده است. از این رو دریافت عوارض مالکیت خودروهای شخصی به عنوان منبع درآمدی دائمی و مشروع برای دولتهای محلی به حساب می آید. شهر تهران نیز به عنوان بزرگترین شهر کشور از سالها پیش با مشکلات و مسائل ذکر شده ناشی از عبور ومرور پرتعداد خودروهای شخصی دست به گریبان بوده از این رو دریافت عوارض مالکیت از خودروهای شخصی از 36 سال پیش بنابر دستورالعمل وزارت کشور آغاز گردید. با این حال این فرایند در طول مدت اجرای خود با مسائل گوناگونی دست به گریبان بوده و همواره مورد بازنگری قرار گرفته است. این تحقیق بر آن است تا ضمن بررسی فرایندهای تعیین نرخ عوارض مالکیت خودرو در کشورما مهمترین مشکلات وکمبودهای موجود در این روند را شناسایی و بررسی نموده و در پایان برای اجرایی شدن هر چه بهتر و متناسب- تر قانون محاسبه و دریافت عوارض سالیانه خودرو پیشنهادهایی را ارائه خواهد نمود. کلیدواژهها: نظام، عوارض، مالکیت، خودروهای شخصی نویسندگان: امیر روحی، رضا بزرگهمرنیا، کامران رحیمی، هومن آل نوری دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 6 آذر، ۱۳۹۴ ارزیابی و اولویت بندی ایمن سازی محورهای حادثه خیز کلان شهر شیراز مبتنی بر روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) امروزه مسئله ایمنی ترافیک یکی از اصول اولیه مهندسی ترافیک و برنامه ریزی حمل و نقل است.وقوع تصادفات در شبکه داخل شهری یکی از عوامل موثر بر عملکرد سیستم حمل و نقل است .اولین گام در بهبود سطح ایمنی ترافیک راه شناسایی نقاط حادثه خیز می باشد.اهمیت این موضوع باعث شده است روش های بسیاری برای نقاط حادثه خیز استفاده شود.تصادف یک رخداد چند علتی است و تاثیر همزمان چند عامل باعث وقوع یک تصادف می شود.در نتیجه در نظر گرفتن عوامل موثر بر تصادف در شناسایی نقاط حادثه خیز دقت نتایج را افزایش می دهد.در این پژوهش، هشت عامل اصلی تصادفات درون شهری شامل: علت تامه تصادفات، رنگ وسیله نقلیه مقصر، سن راننده مقصر، عامل انسانی، حالت و موقعیت مسیر، نوع وسیله نقلیه مقصر در تصادف، بر مبنای نوع برخورد، بر مبنای نحوه برخورد در نظر گرفته شده است.که هر یک از این عوامل نیز دارای حداقل چهار شاخص اصلی است با استفاده از روش های آماری چهار سال اخیر و به صورت ارائه پرسش نامه و نظر خواهی از تعداد 30 نفر متخصص ترافیکی جمع آوری گردید.برای تحلیل داده ها از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) استفاده شده است.نتایج حاصل از تحلیل این داده ها نشان دادند از پنج محوری که از صد و بیست محور حادثه خیز کلان شهر شیراز انتخاب گردیدند اولویتشان مشخص گردید سپس خصوصیات و عوامل اصلی تصادفات بترتیب علت تامه تصادفات ، عامل انسانی، سن راننده مقصر و... مشخص شدند.روش ارائه شده در این پژوهش در کنار سایر کتاب ها و آئین نامه ها می تواند روش مناسبی را در اختیار متخصصان قرار دهد تا رضایت مردم و مسئولین را در کاهش آمار تصادفات به صورت چشم گیری راهنمایی نماید و مشکلات را در جهت ایمن سازی هدفمند دسته بندی نمایند. کلیدواژهها: ایمن سازی ،نقاط حادثه خیز، کلان شهر ، روش تحلیل سلسه مراتبی نویسندگان: محمد صدیق باور، محسن حدیقه جوانی، عبدالله کمالی دشت ارژنه دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 6 آذر، ۱۳۹۴ ارزیابی و گزینش سیستمهای حمل ونقل پایدار شهری در حالت عدم قطعیت با استفاده از روش ترکیبی AHP- VIKOR فازی، مطالعه موردی؛ شهر یاسوج در دنیای امروز یکی از مسائل مهم کلانشهرها مسئله حمل ونقل و ترافیک شهری است که مرتبط با مسائلی چون آلودگیهای زیست محیطی، مصرف بالای انرژی، افزایش خطرهای جانی، افزایش تراکم شهری، تاخیر در سفرهای درونشهری و غیره میباشد. جهت مقابله با این مشکلات، تصمیمگیران و مجریان سیستم های حمل ونقل شهری به دنبال گزینش سیستم های حمل ونقل پایداری هستند که نه تنها کارا، توانمند، و اقتصادی باشند بلکه تا حد امکان صدمات کمتری را به محیط زیست وارد کنند. در این مقاله، جهت مدل کردن عدم قطعیت در قضاوت های انسانی ما یک روش تصمیم گیری چند معیاره فازی مبتنی بر AHP و VIKOR فازی به منظور ارزیابی و گزینش سیستم های حمل و نقل پایدار تحت اطلاعات ناقص و جزئی(عدم قطعیت)پیشنهاد میکنیم. در مرحله نخست با استفاده از روش AHP فازی وزن هر یک از معیارها محاسبه میگردد. در مرحله بعد با اجرای روش VIKOR فازی پیشنهادی بهترین گزینه انتخاب میگردد. به منظور نشان دادن قابلیت این روش یک مطالعه در شهر یاسوج انجام گرفته است. مزیت روش پیشنهادی ارائه راه حلهای معقول و کارا در حالت عدم قطعیت و قابلیت پیاده سازی عملی آن میباشد. کلیدواژهها: حمل و نقل پایدارشهری، تصمیم گیری چند معیاره ،فازی AHP، VIKOR، عدم قطعیت نویسندگان: حسین رسایی پور، کیمیا غفاری دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 11 آذر، ۱۳۹۴ استفاده از استنتاج فازی سلسله مراتبی برای کنترل چراغ راهنما با توجه به داده های بهنگام بی توجهی به برخی پارامترها از جمله عابران پیاده در کنترل چراغ راهنما ممکن است منجر به کاهش کارایی سیستم کنترلی تقاطع شود. در این مقاله روشی موثر برای کنترل چراغ راهنما براساس داده- های بهنگام با استفاده از منطق فازی و بر اساس یک استنتاج فازی دو سطحی بیان میشود. در سطح اول، مدت زمان مورد نیاز برای عبور وسایل نقلیه بدون توجه به عابرین پیاده تعیین میشود. برای این منظور از الگوریتم ژنتیک برای یافتن قواعد فازی مناسب و بهینه به عنوان پایگاه دانش سیستم استنتاج فازی استفاده میشود. سپس در سطح دوم نتیجه به دست آمده از سطح اول با توجه به رفتار عابران پیاده تعدیل میگردد. استفاده از روش دوسطحی نه تنها پیچیدگی قواعد فازی مورد استفاده را کاهش میدهد بلکه کاهش تعداد این قواعد را نیز به دنبال دارد. این امر سرعت یافتن جواب مناسب را افزایش میدهد. نتایج حاصل از شبیه سازی، کارایی این روش را نشان میدهد. کلیدواژهها: استنتاج فازی سلسله مراتبی، کنترل بهنگام چراغ راهنما، عابر پیاده، الگوریتم ژنتیک. نویسندگان: حمیدرضا ملکی، محمدجواد شیروانی دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 11 آذر، ۱۳۹۴ استفاده از بهینه سازی چندهدفی در تخصیص جریان ترافیک در حالت تقاضای سفر متغیر در بین روشهای تخصیص ترافیک، تعادل استفاده کننده و بهینه سازی سیستم به دلیل ارائه یک جریان تعادلی در شبکه بر دیگر روشها ترجیح داده میشوند. مساله مهمی که در مورد این روشها مطرح میشود به کارگیری همزمان این دو روش در تخصیص ترافیک میباشد. برای این منظور باید از مفاهیم بهینه سازی چندهدفی استفاده نمود. در کارهای قبلی صورت گرفته در زمینه استفاده از بهینه سازی چندهدفی در تخصیص جریان ترافیک، تقاضای سفر ثابت در نظر گرفته شده است، در حالی که در واقعیت تقاضا متغیر است. در این تحقیق روشهای تعادل استفاده کننده و بهینه سازی سیستم در حالتی که تقاضای سفر در شبکه متغیر است، به طور همزمان در قالب یک مساله بهینه- سازی چندهدفی مورد بررسی قرار میگیرد. برای محاسبه جوابهای بهینه پارتو در مساله تخصیص چندهدفی از روش وزندهی و برای انتخاب بهترین جواب در بین مجموعه پارتو، از روش Lp–norm استفاده شده است. به کارگیری نتایج در یک شبکه حمل و نقلی نشان میدهد که بهترین جواب برای تخصیص چندهدفی در حالت تقاضای سفر متغیر، نه در حالت تعادل استفاده کننده یا بهینه سازی سیستم تنها، بلکه در حالتی اتفاق میافتد که تابع تعادل استفاده کننده دارای وزن 0/6 و تابع بهینه سازی سیستم دارای وزن 0/4 می باشد. کلیدواژهها: تخصیص جریان ترافیک، تقاضای سفر متغیر، تعادل استفاده کننده، بهینه سازی سیستم نویسندگان: داود جمور، امیر عباس رصافی دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 11 آذر، ۱۳۹۴ استفاده از تشخیص پلاک مستقل از چرخش در سیستم حمل و نقل هوشمند یکی از مهمترین و اصلی ترین وسیله شناسایی خودروها توسط پلاک خودروها انجام می شود. تاکنون تکنیک های مختلفی برای تشخیص پلاک خودروها انجام پذیرفته است که در آنها پس از محل یابی پلاک با استفاده از عمل چرخش زاویه پلاک را به زاویه نرمال برای کار سیستم تبدیل می کنند. سیستم پیشنهادی پس از مکان یابی پلاک ناحیه پلاک، کاراکتر ها با همان زاویه تصویر اصلی از داخل پلاک استخراج شده و با استفاده از ممان زرنیک ویژگی های کاراکتر ها استخراج می شود و به شبکه عصبی برای تشخیص ارسال می شود. از جمله خواص استفاده ازممان زرنیک عدم نیاز به چرخش کاراکترها می باشد چرا که این تابع از ممان های متعامد بهره می برد که به راحتی برای ساخت ویژگی های مستقل از چرخش استفاده می شوند.در این مقاله با استفاده از تکنیک تنظیم کنتراست و الگوریتم آستانه یابی محلی، تصویر پلاک به تصویری باینری با روش Otsu تبدیل می شود که تفاوت این روش برای بهبود تصویر با روش عادی باینری کردن با انتخاب مقدار آستانه ثابت، نشان داده شده است. کلیدواژهها: عملیات پیش پردازشی، تشخیص پلاک خودرو، لبه یابی، پروجکشن، مقدار آستانه، عملیات مورفولوژی، ممان زرنیک نویسندگان: محمد جواد دوران، علی برومند نیا دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 11 آذر، ۱۳۹۴ مقاله استفاده از روشهای تصمیم گیری ahp و vikor در سیستم اطلاعات مکانی برای مکانیابی جایگاه سوخت این روزها یکی از دغدغه های اصلی مدیران حمل و نقل، ارتباطات درون شهری است. در این راستا، تامین سوخت مورد نیاز برای وسائل نقلیه و به تبع آن، مکان مناسب برای جایگاههای عرضه سوخت، یک مسئله اصلی در نظر گرفته میشود. مکان جایگاه سوخت میتواند زندگی بشر را فوق العاده تحت تاثیر قرار دهد و حتی اشتباهات جزئی در انتخاب مکان برای جایگاه، میتواند منجر به خسارات جبران ناپذیر گردد. به عبارت دیگر، توسعه صحیح و توزیع مکانی یکنواخت جایگاه های عرضه سوخت، دستاوردهای ارزشمندی از جمله افزایش رفاه شهروندان، دسترسی مناسب به محل جایگاهها، عدم تشکیل گرههای ترافیکی، افزایش ایمنی، کاهش هزینه های اقتصادی تامین زمین و غیره را به دنبال خواهد داشت. Gis به عنوان علم آنالیز اطلاعات مکانی، میتواند نقش مهمی در تعیین مکان بهینه جایگاههای عرضه سوخت داشته باشد. موضوع اصلی این مقاله معرفی یک مدل برای مکانیابی بهینه جایگاه های عرضه سوخت گاز با کمک gis است؛ زیرا با توجه به کمبود جایگاه های سوخت گاز و پاک بودن این نوع سوخت نسبت به بنزین، می بایست اولویت بالاتری برای احداث این نوع جایگاه قائل شد. برای تشکیل این مدل، دو روش تصمیم گیری ، ahp برای وزن دهی لایه های مکانی و ویکور برای رتبه بندی گزینه های تصمیم گیری به همراه آنالیزهای مکانی، استفاده میشود. کلیدواژهها: مکانیابی، جایگاه سخت، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی، ویکور gis نویسندگان: مریم شاکری، ابوالقاسم صادقی نیارکی، هدا اله بخشی دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 11 آذر، ۱۳۹۴ استفاده از شبکه های حسگر بی سیم (WSN) در ناوگان حمل و نقل همگانی درونشهری گسترش و افزایش کیفیت سیستمهای حمل و نقل همگانی مانند اتوبوس ، BRT و مترو و همچنین ترغیب مردم به استفاده از آنها میتواند نقش بسزایی در کاهش ازدحام ترافیک و افزایش دسترسی شهروندان داشته باشد. با وجود مزایای زیادی که این سیستمهای حمل و نقل دارند، دارای نواقصی نیز میباشند که از آن جمله میتوان به زمان انتظار شهروندان در ایستگاهها اشاره کرد. تحقیقات نشان میدهد، زمان سپری شده در ایستگاهها یا زمان انتظار، نامطلوبترین بخش سفر برای مسافران در سیستمهای حمل و نقل همگانی است. اگرچه لازم است کاهش این زمان به طور جدی مورد توجه پژوهشگران و مدیران حوزه حمل و نقل عمومی قرار گیرد، لکن کاهش اثرات نامطلوب این زمان نیز میتواند به عنوان راهحل دیگری به کار رود. یکی از راهحلها برای کاهش اثرات نامطلوب زمان سپری- شده، اعلام فاصله مکانی وسائط حمل و نقل تا ایستگاهها است که باعث میشود زمان انتظار شهروندان در ایستگاهها نامشخص و نامعلوم نباشد. در این مقاله قصد داریم با استفاده شبکههای حسگر بیسیم، زمان باقیمانده تا رسیدن وسائط حمل و نقل عمومی به ایستگاهها را به شهروندان اعلام کنیم. این کار علاوه بر افزایش رفاه شهروندان باعث افزایش استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی نیز بشود. کلیدواژهها: شبکه های حسگر بیسیم، ارسال اطلاعات به صورت گره به گره یا گام به گام، زمان انتظار مسافران در ایستگاهها نویسنده: محمدحسین عارف دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 11 آذر، ۱۳۹۴ استفاده از فرصت کم نظیر احداث شبکه ریلی منطقه ای برای اصلاح ساختار توسعه مجموعه های شهری کشور و مهار بحران حاشیه نشینی: مطالعه موردی تهران نبود سیاستهای موثر و برنامه آمایش سرزمین در کشور به رشد هولناک مناطق شهری و حاشیه نشینی به طیفی از پیامدهای سوء اجتماعی، امنیتی، فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی انجامیده است. آنچه تا امروز پدیدار گشته تنها نشانه ای کوچک از کوه یخ عظیمی است که قسمت عمده آن به چشم نمی آید. در واقع, رشد شهرنشینی که در اروپا طی چند سده روی داد در کشور ما طی سه – چهار دهه اخیر با شتابی انفجاری جغرافیای کشور را به سوی آینده ای نامعلوم به پیش رانده است. یکی از حلقه های مهم و مؤثر زنجیره مداخله در این فرایند پرمخاطره برنامه ریزی منطقه ای است. اصلاح نگرش و استقرار یک مجموعه سیاستی درست توسعه منطقه ای گام اول به حساب می آید. تجربه جهانی نشان میدهد که برقراری یک سامانه ریلی منطقه ای, که ارتباط نواحی و مراکز جمعیتی منطقه شهری را با یکدیگر و با شهر مرکزی به طور کارآمدی برقرار نماید حجم بالایی از سفرهای منطقه ای را جذب می کند. این سامانه با تمرکز مراکز سکونت و کار پیرامون ایستگاهها به ساماندهی کاربری ها کمک کرده, و فرصت مناسبی به شمار می آید که از طریق آن بتوان به سوی اصلاحات اساسی در این زمینه حرکت نمود. در این مقاله کوشش گردیده با بازخوانی مطالعات انجام شده حمل و نقل تهران به عنوان یک نمونه موردی در کشور که توسط کارشناسان و موسسات مطالعاتی داخلی و مهندسین مشاور بین المللی به انجام رسیده، و مرور تجربه جهانی، ضرورت نگاه فراگیر و همه جانبه به حمل و نقل ریلی منطقه ای به عنوان فرصتی گرانقدر برای اصلاحات ساختاری فرابخشی مورد تأکید قرار گیرد. کلیدواژهها: توسعه منطقه ای ،(regional development)، حمل و نقل ریلی منطقه ای (regional rail transit)، جابجایی منطقه ای روزانه (commuting)، حاشیه نشینی نویسندگان: حمید سیادت موسوی، محمد کیان پور دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 11 آذر، ۱۳۹۴ استقرارسیستم حمل و نقل پایدار با تاکید بر نیاز کودکان در فضای شهری (نمونه موردی سنندج) امروزه زندگی در شهرها، آنچنان خطرناک است که کودکان نمیتوانند به تنهایی برای حرکت رها شوند.یکی از موثرترین سیستمهای سفر در جهت حفظ پایداری شهر دوچرخه، مسیرها و فضاهای مرتبط با آن است.مقاله حاضر با هدف کاربردی و با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی سعی دارد به ارزیابی اولویتهای استقرار سیستم حمل و نقل پایدار با تاکید برنیاز کودکان در فضای شهری بپردازد. بدین منظور، نظرات کارشناسان شهری و ساکنین از طریق پاسخگویی به 242 پرسشنامه بر مبنای مدل AIDA جمع آوری شد. جهت تحلیل داده ها از روش تحلیل رگرسیون چند متغیره خطی، تکنیک ANP ونرم افزار Super Decisions استفاده شد مدل مبتنی بر 1هدف، 4معیار(کالبدی،اجتماعی،روانشناسی،حکومتی) و 4زیرمعیار (امنیت،ارتباط با محیط طبیعی،ارتباط با محیط انسانی،تجهیز فضا) می باشد. نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد:نزدیک بودن مقدارآلفای کرنباخ سوالات پژوهش به یک، نشانگر اعتبار بالای سوال های آزمون می باشد و مدل رگرسیون بدست آمده در پژوهش نشان دهنده ارتباط بین متغیرهای مستقل ومتغیر وابسته است و ارزیابی های انجام شده در مدل ANP نشان می دهدکه درسطح اول مقایسه دودویی کارکرد کالبدی با امتیاز نرمال شده 0/36 در مقایسه با سایرمولفه ها در اولویت است. در زیر معیارها، امنیت با امتیاز نرمال شده 0/29 در اولویت اول وارتباط با محیط طبیعی با امتیاز نرمال شده 0/17 دراولویت چهارم قراردارد. کلیدواژهها: مدل AIDA، ارزیابی،دوچرخه،کودک،پایداری نویسندگان: فاطمه زارعی کرگ آباد، سهراب زارعی دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 11 آذر، ۱۳۹۴ اصلاح تابع تواتر موثر با استفاده از شبیه سازی زمان انتظار در ایستگاه همگانی در ادبیات حملونقل از مدلهای ایستگاه اتوبوس به منظور برآورد زمان انتظار مسافران در یک ایستگاه و نیز توزیع مسافران بین خطوط همگانی سرویس دهنده به آن ایستگاه استفاده میشود. اثرات تراکم (شلوغی) در مدلهای قدیمی کمتر مورد توجه قرار گرفته است ولی در مطالعات جدید بر اهمیت تأثیر تراکم بر زمان انتظار و توزیع مسافران تأکید شده و مدلهای برای در نظر گرفتن آن معرفی شده است. یکی از پرکاربردترین مدلهای استفاده شده در این زمینه مدل تواتر موثر است. با این حال نتایج عددی استفاده از مدل تواتر موثر در مطالعات پیشین حاکی از ضعف آن در برآورد دقیق زمان انتظار و توزیع مسافران بوده است. در این مقاله با ارائه برنامه شبیهساز یک ایستگاه اتوبوس همگانی که یک ایستگاه با یک خط سرویسدهنده را برای شرایط تراکم مختلف شبیهسازی مینماید، عملکرد تابع تواتر موثر بررسی شده و بر اساس نتایج شبیه سازی چند رابطه جایگزین برای این تابع ارائه میشود. سپس همخوانی این توابع جدید با نتایج شبیه سازی بررسی شده و تابع مناسب از بین توابع رقیب انتخاب میگردد. نتایج این مطالعه نشان داد که رابطه درجه 2 برای پارامتر تابع تواتر موثر بهترین همخوانی را با نتایج شبیه سازی در برآورد زمان انتظار مسافران در ایستگاه ارائه میکند. کلیدواژهها: زمان انتظار، مدل ایستگاه اتوبوس، تواتر موثر، شلوغی، شبیه سازی نویسندگان: محمد حمید میربها، مسعود کرکه آبادی، عبدالرضا شیخ الاسلامی دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 11 آذر، ۱۳۹۴ اعمال سیاست کنترل دروازه ای شبکه بر اساس سنجش داخلی معابر معمولا در سیستمهای کنترل مرکزی هوشمند تقاطع ها هدف اصلی کاهش زمان تاخیر و توقف در کل شبکه میباشد و زمانبندی چراغها با استفاده از حجم تردد لحظهای بجای از پیش برنامه ریزی شده یا ثابت انجام میگیرد. اگر در زمان بندی چراغهای راهنمایی تاثیر تقاطعات بالادست در نظر گرفته شود نتیجه بهتری در کل شبکه از نظر روانی ترافیک حاصل خواهد شد. به این ترتیب که در زمان بندی چراغها تنها کاهش همان تقاطع درنظر گرفته نشود، بلکه شرایط ترافیکی پیش رو مد نظر قرارگیرد. در این مقاله الگوریتمی جهت کنترل دروازهای تقاطع های ورودی شبکه بر اساس سیاست پیمایش داخلی طول صف وسایل نقلیه ارائه شده است. در این الگوریتم با تغییر در زمانبندی تقاطعهای ورودی به شبکه فوق اشباع، جریان ورودی با توجه به ظرفیت و تراکم معابر محدود میشود. با اعمال الگوریتم بهینه ساز براساس سیاست محدودسازی دیده میشود که جریان ورودی به شبکه کاهش یافته و از شدت تراکم کاسته شده است. کلیدواژهها: سنجش داخلی معابر، الگوریتم بهینه ساز زمان بندی چراغ های راهنمایی، کنترل دروازهای، نسبت طول صف، هماهنگ سازی چراغهای راهنمایی نویسندگان: بهنام امینی، مینا قنبری گرکانی دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 11 آذر، ۱۳۹۴ افزایش ایمنی و کارائی در سیستم اتوبوسرانی تندرو (BRT) (مطالعه موردی خط 1 اتوبوسرانی تندرو شهر اصفهان) اتوبوسرانی تندرو (BRT) از جمله سامانه های نوین حمل ونقل عمومی است که به دلیل مزایای فراوانی که دارد دربرخی از کشورهای پیشرفته و یا در حال توسعه بکار گرفته شده است. در این سامانه با بهره گیری از تکنولوژی سیستمهای حمل ونقل هوشمند و با اتکاء به مسیر مجزا ،اتوبوسهای ویژه و ایستگاهها و پایانه های مناسب ، نه تنها ارتقاءکارائی عملکرد ناوگان حمل ونقل عمومی حاصل گردیده ، بلکه شاخص ایمنی سفر بدلیل بهره مندی از مسیرعبور تفکیک شده ،گذرگاههای ایمن عابرپیاده ، اتوبوسهای ویژه با ارتقاء سطح استانداردسوخت نیز بهبود یافته است. در این مقاله که به روش اسنادی تهیه شده پس ازمعرفی اجمالی سامانه اتوبوسرانی تندرو، مزایا وویژگیهای آن، عملکرد خط 1از سامانه (BRT) شهر اصفهان در مسیر زندان دستگرد- قائمیه میدان آزادی بررسی می شود. از جمله یافته های این تحقیق که در قالب ارتقاء شاخص های کارائی و ایمنی عملکرد ناوگان در خط 1 اتوبوسرانی تندرو اصفهان می توان به آن اشاره کرد عبارتند از: 1 -رشد شاخص جابجای مسافر به میزان 60 درصد. 2- افزایش تعداد سرویس های رفت وبرگشت اتوبوسها (هر دستگاه اتوبوس روزانه 7 سرویس) . 3-افزایش 94 ساعت به زمان مفید سرویس دهی در خط به دلیل کاهش توقف در ایستگاهها. 4- کاهش متوسط زمان سفر(حداقل 15 دقیقه در هر رفت یا برگشت اتوبوس ). 5- کاهش متوسط زمان انتظار درایستگاهها(بین 5 تا 10 دقیقه). 6- کاهش مصرف سوخت و آلاینده های هوادر سطح استاندارد (EURO3) 7-کاهش میزان تصادفات اتوبوسها از 10 مورد در هر ماه به 5 مورد کلیدواژهها: سامانه اتوبوسرانی تندرو ، شاخصهای کارائی و ایمنی نویسندگان: علیرضا صلواتی، طیبه آقاها دانلود مقاله لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده