رفتن به مطلب

مقالات دوازدهمین كنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران


ارسال های توصیه شده

افزودن قابلیت اریابی سیاست های مدیریت عرضه و نقاضا و حساسیت نسبت به متغیرهای اقتصادی در مدل سازی شبکه های حمل و نقل

 

محدود بودن ظرفیت توسعه ی زیرساختهای حمل ونقل لزوم مراجعه به سیاستهای مدیریت عرضه و تقاضا را در برنامه ریزیهای حمل ونقل بیش از پیش ضروری ساختهاست. اما اتخاذ تدابیر درست و تصمیمات کارا در این زمینه نیازمند توسعه ی مدلهای به قدر کافی حساس، انعطاف پذیر و دقیقِ تحلیل تقاضای سفر به منظور پیش بینی اثرات این سیاستها بر نحوه ی رفتار استفاده کنندگان خدمات حمل ونقل است. در این پژوهش، رویکرد جدیدی برای مدلسازی تعادل ترافیکی در شبکه های حمل ونقل پیشنهاد شده است که علاوه بر برخورداری از فرضیات نظری سالمتر و تعمیم یافته تر نسبت به مدلهای سنتی، قادر است اثرات طیف وسیعی از سیاستهای مدیریت عرضه و تقاضا را بر تغییر الگوی ترافیک تعادلی ایستا در شبکه های حمل ونقل پیشبینی نماید. مدل پیشنهادی یک مدل تحلیل شبکه ی تصادفی، چندمتغیره (چندمعیاره)، چندردهای (چندکلاسه) و با استفاده از مدل لوجیت ترکیبهای دوتایی با ضرایب تصادفی (مدل مخلوط) است. هدف اصلی پژوهش نمایش قابلیت مدل در پیش بینی اثرات اجرای سیاستهای قیمت گذاری شبکه، تغییر قیمت سوخت و تغییر ویژگیهای درآمدیِ استفاده کنندگان شبکه بر نحوه ی رفتار انتخاب مسیر و نیز ارزیابی منافع تجهیز نمودن مسافران به سیستمهای پیشرفته ی اطلاع رسانی است. با این وجود به منظور روشن نمودن جنبه های نظری پژوهش، متُدولوژی و چهارچوب تئوریک مدلِ پیشنهادی به همراه فرمول بندی مسألهی تخصیص ترافیک احتمالی چندردهای در قالب یک مسألهی نقطه ثابت و نیز الگوریتم مسأله ی تخصیصبا جزئیات کافی ارائه گردیده اند.

 

کلیدواژه‌ها: تحلیل شبکه، قیم تگذاری شبکه، سیستمهای پیشرفته ی اطلاع رسانی، مدل لوجیت ترکیبهای دوتایی مخلوط

 

نویسندگان: زهرا شاه حسینی، میلاد حقانی، حسین پورزاهدی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 110
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

  • Mohammad Aref

    111

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

اکولوژی جادههای آسفالت مطالعه موردی: جاده قزوین- الموت- تنکابن

 

جادهها پدیده هایی انسان ساخت در بستر سرزمین هستند که به آسانی در عکسهای هوایی قابل مشاهده اند و اثرات اکولوژیکی آنها در سرزمینها گسترده شده است (اکولوژی جاده) مبحثی نو در علوم محیط زیست است که در زمینه های برنامه ریزی، حفاظت، مدیریت، طراحی و سیاست گزاری محیطزیست کاربردهای فراوانی یافته است. با وجود اینکه بازشناسی اثرات مضر جاده ها توسط کارشناسان محیط زیست زیاد شده است، اما تراکم جادهای در کشورهای مختلف در حال افزایش است. در این پژوهش وضعیت اکولوژیکی مسیر احداث جاده قزوین- تنکابن که از منطقه شکار ممنوع الموت میگذرد و تاثیر احداث این جاده بر اکولوژی منطقه در قالب سه بخش کناره جاده ها و نوارهای مجاور آن، اثرات جاده و وسایل نقلیه بر جمعیتها و اثرات احداث جاده بر آب، رسوب، مواد شیمیایی و رودخانهها بررسی شد، نتایج نشان میدهد که به هنگام احداث جاده قزوین- تنکابن زیستگاه جانوران تا حدی تخریب میشود، و بهرهبرداری از این جاده حیات گونه های بز کوهی، خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه گوش، گرگ، گراز، شغال، روباه، خرگوش و... و گونه های پرندگان کبک، کبکدری و... گونه های مارمولکها، مارها، لاک پشتها و... را مختل میکند.

 

کلیدواژه‌ها: اکولوژی جادهها، منطقه شکار ممنوع الموت، جنگلهای دوهزار و سه هزار تنکابن، جاده قزوین- تنکابن

 

نویسندگان: شاهو کرمی، احمدرضا یاوری، سید محمود هاشمی، اژدر امینی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

الاستیسیته تقاضای سفر مدهای حمل و نقل نسبت به هزینه و زمان سفر مطالعه موردی : شهر تهران

 

برای تحقق توسعه اقتصادی و اجتماعی، سیاست گذاران شهری و بخصوص حمل و نقلی همواره با موضوع تصمیم گیری و انتخاب از میان سرمایه گذاریهای بخشهای متفاوت اقتصادی و اجتماعی رو به رو بودهاند. با توجه به آنکه مهمترین عامل تأثیرگذار در عملکرد سیستم حمل و نقل، کاربران آن و بهعبارتی مسافران سیستم میباشند، لذا پیش بینی رفتار آنها در دوره های زمانی مختلف نقشی اساسی در تصمیم گیریهای مدیریت سیستم حمل و نقل ایفا مینماید. بر اساس همین پیش بینی ها می توان میزان اثرگذاری اقدامات و تصمیمات مختلف مدیریت را پیش از اجرای آنها اندازه گیری و تعیین نمود. در این راستا و در این تحقیق، بمنظور کمک به امر تصمیم گیریهای سرمایهگذاری در بخش حمل و نقل شهری، الاستیسیته تقاضای سفر با مدهای مختلف حمل و نقل شهر تهران مورد محاسبه قرار گرفته است. بر اساس نتایج این تحقیق، مد سواری شخصی نسبت به زمان سفر بدون کشش بوده در حالی که نسبت به هزینه سفر دارای کشش است. در هیمن راستا مشخصگردیده که هزینه سوخت بالاترین الاستیسیته را جهت کاهش سهم سفر با مدهای سواری شخصی و موتورسیکلت دارا میباشد.

 

کلیدواژه‌ها: الاستیسیته تقاضای سفر، هزینه سفر، زمان سفر.

 

نویسندگان: شروین بابایی، مهدی عابدینی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

الگوریتم هوشمند برای طبقه بندی وسایل نقلیه عبوری با استفاده از دوربین های نصب شده در کنار جاده

 

افزایش وسایل نقلیه و جوابگو نبودن سیستمهای کنترل سنتی، باعث ایجاد سیستمهای کنترل ترافیک به صورت هوشمند شده است. که این عامل کنترل و مدیریت شهری و افزایش ضریب اطمینان جاده ها و بزرگراه ها می شود. هدف کلی این مقاله طبقه بندی وسایل نقلیه بر اساس استخراج ویژگیها و اعمال آن به ماشین بردار پشتیبان (SVM) می باشد. در این تحقیق ما از یک دوربین ثابت که در ارتفاعی نسبتاً نزدیک به سطح جاده می باشد برای شناسایی و طبقه بندی وسایل نقلیه استفاده کردهایم. الگوریتم استفاده شده شامل دو مرحله کلی می باشد. ابتدا با تکنیک های پردازش تصویر و حذف پس زمینه و اعمال عملیات لبه یابی و مورفولوژی، وسایل نقلیه متحرک را در صحنه های ترافیک بدست می آوریم و در مرحله بعدی وسایل نقلیه شناسایی شده انتخاب شده و عمل پردازش و استخراج ویژگی های مورد نظر انجام می گردد. سپس استفاده از ماشین بردار پشتیبان (SVM) جهت دسته بندی وسایل نقلیه پرداخته شده است ، به صورتی که خروجی نوع وسیله نقلیه عبوری را مشخص می کند. مدل ارائه شده قادر به طبقه بندی وسایل نقلیه در سه دسته وسایل نقلیه سنگین، سبک و موتورسیکلت می باشد. نتایج بدست آمده دقت و عملکرد بسیار بالای این الگوریتم را نشان می دهد.

 

کلیدواژه‌ها: کنترل ترافیک، طبقه بندی وسایل نقلیه، ماشین بردار پشتیبان ، دوربین، عملیات مورفولوژی

 

نویسندگان: علی امیری، مرتضی رحمنی، میترا جعفری

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

الگوریتمی فرایابنده برای مسئله طراحی شبکه حمل و نقل

 

مساله طراحی شبکه حمل و نقل مساله تصمیم گیری در مورد ساخت یا توسعه شبکه معابر موجود در شرایط منابع محدود برای سرمایه گذاری است. در حالت گسسته، مساله طراحی شبکه همان انتخاب زیر مجموعه ای امکان پذیر از مجموعه پروژه های نامزد برای افزودن به یک شبکه است به گونه ای که تابع هدف مشخصی بهینه شود. اخیراً الگوریتمی بر مبنای روش فریابنده بهینه سازی اجتماع ذرات (PSO) برای حل مسئله طراحی شبکه گسسته پیشنهاد و نتایج آن بر مبنای پارامترهای مرسوم در PSO برای یک شبکه حمل و نقل آزمایشی ارائه شده است. در این مقاله یک الگوریتم هیبرید فرایابنده بر مبنای PSO برای حل مسئله طراحی شبکه ارایه و نتایج آن با نتایج قبلی مقایسه میشود.

 

کلیدواژه‌ها: حمل و نقل،طراحی شبکه، PSO،

 

نویسندگان: کاوه بخش کلارستاقی، عباس بابازاده

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

الگوی اولویت بندی بکارگیری سیستمهای اطلاعاتی مسیر با توجه به مدلهای طراحی شبکه

 

از مهمترین مشکلات شبکه معابر با مسیرهای جایگزین، عدم استفاده مناسب از طرفیت برخی از مسیرها و در نتیجه تمرکز تقاضا بر کوتاهترین مسیر میباشد. این شرایط که منجر به بروز وضعیت تعادل کاربر در شبکه است، در نهایت منجر به عدم استفاده بهینه از ظرفیت کلیه مسیرها میشود که این امر در نهایت منجر به افزایش هزینه و زمان سفر کلی شبکه از دیدگاه اپراتور آن میگردد. از این- رو، استفاده از سیستمهای اطلاع رسانی مسیر میتواند در جهت کاهش اختلاف هزینه معابر در این دو شرایط بکارگرفته شود. در این پژوهش نسبت به معرفی پارامتر جدیدی برای ارزیابی نیاز معابر به سیستم اطلاعرسانی مسیر اقدام شده است. این پارامتر موید تفاوت بین زمان سفر مسیر در شرایط بهینگی سیستم با شرایط تعادل کاربر میباشد. مسیرهایی که پارامتر محاسبه شده برای آنها از کمیت بیشتری برخوردار باشد، نیاز بیشتری برای پیادهسازی سیستمهای اطلاعاتی خواهند داشت. در ادامه روش پیشنهادی بر روی یک نمونه واقعی از شبکه راههای بین شهر تهران و کرج مورد آزمایش قرار گرفت و نتایح آن ارائه شد.

 

کلیدواژه‌ها: بهینه سازی سیستم، سرعت،تعادل کاربر، سیستمهای اطلاعاتی مسیر

 

نویسندگان: بابک میربهاء، علیرضا ماهپور، حسین نوروز علیایی، محمد یوسفی کیا

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

امکان سنجی اجرای طرح خیابان کامل در ایران برای دستیابی به توسعه پایدار محله محور (نمونه موردی: خیابان ایران زمین محله شهرک قدس منطقه 2 شهرداری تهران)

 

انواع آلودگیهای محیطی، کاهش امنیت افراد پیاده، افزایش تلفات ناشی از سوانح رانندگی، پایین بودن میزان مطلوبیت محیطی از جمله مسایلی میباشند که در شهرها قابل رویت است. این در حالیست که بیشتر خیابانهای شهری ایران طوری طراحی شده اند که بیشتر در خدمت اتومبیلها میباشند تا نیازهای انسان. به بیان دیگر این خیابانها، خیابانهایی اتومبیل محور و ناکاملاند. طرح خیابان کامل یکی از راهبردهایی میباشد که میتواند در محلات امنیت، آسایش و دسترسی آسان برای هر فرد را فراهم آورد. همچنین اتومبیل سواران، افراد پیاده، دوچرخه سواران و رانندگان وسایل حملونقل عمومی می توانند به طور همزمان در خیابان کامل رفت و آمد کنند. در این مقاله ضمن معرفی مفهوم خیابان کامل ، با مطالعه موردی محله شهرک قدس امکان اجرای خیابان کامل در محلههای ایران بررسی میگردد. مقاله حاضر از نوع تحقیقات کاربردی است که با کمک روش کمی و کیفی انجام شده است. تجزیه و تحلیل داده های کمی با نرم افزار SPSS و تحلیل دادههای کیفی، با روش سنجشو تحلیل استراتژیک محیطی انجام شده است. نتایج حاصل از تحلیلها بیانگر قابلیت مناسب اجرای طرح خیابان کامل برای دستیابی به توسعه پایدار و همچنین ارتقای کیفی زندگی و افزایش سرزندگی در محله های شهری میباشد.

 

کلیدواژه‌ها: خیابان کامل، توسعه پایدار، محله

 

نویسندگان: الناز ناصری، علی خاکساری، محمود صفارزاده

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

امکان سنجی ارائه معماری سیستم حمل و نقل هوشمند با استفاده از زیرساخت محاسبات ابری در ایران

 

با پیشرفت تکنولوژیهای مختلف اطلاعاتی و گسترش ارتباطات، محاسبات و هوش مصنوعی، توسعه حوزهی سیستمهای حمل و نقل سرعت گرفته است. برای ارتقاء ایمنی، کاهش تراکم، بهبود روانی حرکت، کمینه سازی تاثیر بر محیط زیست، کارایی در مصرف انرژی، بهبود بهره وری اقتصادی و تداوم پویایی در این سیستمها، از محاسبات ابری میتوان بهره برد. محاسبات ابری با استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته امکاناتی را برای کاربران جهت پیاده سازی برنامه های کاربردی خود فراهم نموده که کاربران بدون نیاز به آگاهی از جزئیات محاسبات توزیع شده و شیوه ی مدیریت منابع بتوانند به راحتی از منابع محاسباتی و ذخیرهسازی زیاد و نامحدود استفاده نمایند. در این مقاله با استفاده از زیرساخت محاسبات ابری برای انجام پردازشهای مربوط، معماری سیستمهای حمل و نقل هوشمند ارائه گردیده است و راهکار پیاده سازی این معماری در ایران امکان سنجی شده است.

 

کلیدواژه‌ها: سیستم حمل و نقل هوشمند، محاسبات ابری، معماری، محاسبات توری، همجوشی داده ها

 

نویسندگان: زهرا زاغی، مهدی قطعی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

امکان سنجی اندازه گیری زمان سفر بزرگراهی با استفاده از سنسورهای مبتنی بر بلوتوث

 

داده های زمان سفر و کاربردهای مبتنی بر ان نقش مهمی در مدیریت و ارزیابی سامانه های ترافیکی ایفا می کنند. اندازه گیری زمان سفر با استفاده از رهگیری مداوم خودروها از طریق جی پی اس و یا شناسایی و بازشناسایی آنها با استفاده از پلاک خوانی و پردازش تصویر امکان پذیر است. این مقاله کاربردهای یک روش جدید برای برآورد زمان سفر بزرگراهی با استفاده از سنسورهای مبتنی بر بلوتوث را در شهر تهران ارائه می کند. این فن آوری جدیدترین روش جمع آوری داده های زمان سفر است که به تازگی در آمریکا و اروپا مورد توجه قرار گرفته است. نحوه کار سنسورهای بلوتوثی، فرآیند پالایش داده ها، نمونه داده های جمع آوری شده در شهر تهران و برخی کاربردهای این داده ها موضوع این مقاله است. نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که استفاده از روش شناسایی و بازشناسایی وسائل نقلیه با استفاده از سیگنال تجهیزات مجهز به بلوتوث کاملا امکان پذیر بوده و داده های زمان سفر از دقت و تکرار پذیری بالایی برخوردارند.

 

کلیدواژه‌ها: زمان سفر، سرعت متوسط هارمونیک، شناسایی و بازشناسایی، بلوتوث

 

نویسندگان: مسعود حامدی، سعید دهقانی، وحید حسینی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

امکان سنجی ایجاد شبکه دوچرخه درشهر نیشابور

 

در دهه های گذشته رویکرد حاکم بر برنامه ریزی حمل و نقل شهری، رویکرد حمل و نقل اتومبیل محور و طراحی شبکه های ارتباطی با اولویت قرار دادن اتومبیل صورت می گرفت . اما از دهه 1970 که جهان با بحران انرژی مواجه شد و پس از آن با مطرح شدن موضوع توسعه پایدار این رویکرد به شهرسازی انسان محور و درنتیجه توجه بیشتر به پیاده روی و استفاده از دوچرخه در سفرهای درون شهری تغییر یافت. استفاده از دوچرخه به عنوان راهکاری که در دهه های اخیر نقش بسزایی در کاهش ترافیک کشورهای توسعه یافته پیدا کرده است . این کشورها با تدوین و بکاربردن قوانین سنجیده در این زمینه توانسته اند علاوه بر کاهش حجم ترافیک و آلودگیهای زیست محیطی و صوتی گامهایی بلندی در راه توسعه پایدار بر دارند . در کشور ایران نیز چندی است که به دوچرخه به عنوان پاکترین وسیله حمل و نقل توجه شده است و شهر نیشابور نیز از این قاعده مستثنی نیست . هدف این تحقیق امکان سنجی احداث مسیرهای دوچرخه پیرو طرح شبکه دوچرخه سواری پیشنهادی و همچنین امکانات و محدودیتهای ایجاد شبکه دوچرخه در قسمت های مختلف شهر است. بر این اساس شهر به دو حوزه شمالی و جنوبی تقسیم گردیده است . بر مبنای مطالعات انجام شده پیشنهاد می گردد که در حوزه شمالی مسیر مختلط(مسیرمشترک دوچرخه و پیاده) و در حوزه جنوبی با توجه به شرایط موجود مسیر نیمه انحصاری در چشم انداز 20-25 سال آینده ایجاد شود.

 

کلیدواژه‌ها: امکان سنجی ، شبکه دوچرخه سواری ، نیشابور

 

نویسندگان: زهرا رستمی، سمانه علیزاده

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

امکان سنجی جایگزینی تقاطع لوزوی واگرا در مقابل تقاطع شهری تک نقطه ای توسط شبیه سازی میکروسکوپیک

 

افزایش حجم ترافیک و تعداد وسایل نقلیه به چالش جدیدی برای برنامه ریزان حمل و نقل منجر شده است و مهندسان را با این مشکل مواجه کرده است که چگونه یک جریان ایمن و بی وقفه را طرح ریزی کنند. برای بر طرف کردن این چالش ها یک سری روش های ابتکاری و مقرون به صرفه به کار گرفته می شود که یکی از آن ها طراحی تقاطعات لوزوی واگرا 1 میباشد. در این مقاله امکان سنجی استفاده از این نوع تقاطعات در مقابل تقاطعات شهری تک نقطه ای 2 با استفاده از شبیه سازی میکروسکوپیک (نرم افزار Aimsun) و مطالعه موردی یکی از تقاطعات تک نقطه ای شهر تهران بررسی خواهد شد. نتایج این تحقیق، عملکرد بهتر این نوع تقاطع را در اکثر پارامترهای ترافیکی (مانند: ظرفیت، زمان تأخیر، زمان سفر، حداکثر طول صف و ...) خصوصاً ظرفیت بالای حرکات گردش به چپ نشان داد.

 

کلیدواژه‌ها: تقاطع لوزوی واگرا، تقاطع شهری تک نقطه ای، شبیه سازی، ظرفیت، زمان تأخیر

 

نویسندگان: کامران رحیم اف، حسن ذوقی، امین کاظمی، محمدرضا خلیل زاده

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

امکان سنجی فنی بکارگیری قطارهای طویل در شبکه حمل ونقل ریلی

 

در اکثر کشورهای دنیا حمل و نقل نقش اساسی را در اقتصاد ایفا میکند،از این رو باید سیستمهای حمل ونقل قابل اطمینان و کارآمدی ایجاد شوند که با حداقل هزینه ما را به اهدافمان برسانند. با گسترش روزافزون معادن و افزایش حجم بار نیاز به افزایش ظرفیت در بخش حملونقل ریلی می- باشد.یکی از بهترین و کارامدترین راهکارهای افزایش ظرفیت حمل ونقل ریلی استفاده از قطارهای طویل میباشد.این سیستمهای حمل ونقل دارای ویژگیهای خاصی میباشند و به علت نقش اقتصادی موثر در جابهجایی بار در خیلی از کشورها به کار گرفته شده اند و در اکثر کشورهای پیشرفته قطارهای سنگین و طویل به صورت یک الزام اقتصادی در آمدهاند.با توجه به اینکه کشور ایران از نظر معادن غنی میباشد،لازم است حجم بار زیادی بین معادن و کارخانه ها جابه جا شود که سیستم قطار طویل قادر است حجم بسیار زیادی بار را بین این دو نقطه جابه جا کند.در کشور ایران هنوز استفاده چندانی از این سیستم حمل ونقل به عمل نیامده است و هدف اصلی در این نوشتار بررسی فنی امکان به- کارگیری این سیستم در ایران است. در این مطالعه مسیر بافق- زرین شهر به عنوان مطالعه موردی انتخاب شدو نمودارهای تقاضا و ظرفیت مسیر برای وزنهای مختلف قطار ترسیم شد و نشان داده شد که این قطارها افزایش قابل توجهی در ظرفیت مسیر ایجاد میکنند.

 

کلیدواژه‌ها: قطار طویل ، افزایش ظرفیت ، امکان سنجی فنی

 

نویسندگان: محمدسعید منجم، سیدمحمد سادات حسینی، سعید بهزادی شهربابک

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

امکان سنجی قابلیت پیاده محوری خیابان مدائن تهران

 

با وجود گذشت چندین دهه از جنبش پیاده راه سازی در سایر کشورها، طراحی مسیرهای پیاده هنوز مبحثی نو در کشور ما به شمار می آید. پیاده راه ها به عنوان عرصه های عمومی و متناسب با میزان مطلوبیت از حیث ایمنی و کاربری موجود در آنها، میتوانند محلی باشند که شهر در آنها به نمایش درآید. در واقع مسیرهای پیاده بعنوان پهنه های چند عملکردی، دامنه ی گسترده ای از فعالیت ها را در برمی گیرند و می توانند عامل مهمی در هویتبخشی، تداوم تاریخی- فرهنگی و تبلور ارتباطات انسانی در محیط گردند. در این راستا در نگارش این مقاله مفاهیم پیاده راه و تارخچه ایجاد آن ، اهداف پیاده راه مورد بررسی قرار گرفته و در پایان به به امکان سنجی محور پیاده مدائن از سه بعد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی پرداخته و از طریق تکنیک SWOT تحلیل شده است.

 

کلیدواژه‌ها: پیاده راه سازی، پیاده راه ، مسیر پیاده ، مدائن، SWOT

 

نویسنده: سلیمه جلال نژاد

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

انتخاب شیوه های حمل ونقل در سفرهای تحصیلی: فعال یا غیر فعال

 

در چندسال اخیر، نگرانی مسئولان حملونقل و برنامهریزان شهری بر سلامت دانشآموزان و درنهایت سلامت عمومی جامعه بیش از پیش بوده است. این نگرانی، منجر به تلاشهایی برای شناسایی سیاستهای مؤثر در ترویج شیوههای حمل ونقل فعال (پیاده روی و دوچرخه سواری) در سفرهای تحصیلی آنان شده است. سفر به مدرسه فرصتی مناسب برای انجام بخشی از فعالیتهای فیزیکی روزانه توصیه شده برای دانش آموزان است که میتواند از بروز طیف گسترده ای از بیماریها در حال و آینده جلوگیری نماید. مدل لوجیت آشیانهای سه سطحی برای بررسی انتخاب شیوه ی حمل ونقل دانش آموزان مورد استفاده قرار گرفت. چهار شیوه پیاده روی، اتومبیل شخصی، سرویس مدرسه، و حمل ونقل همگانی برای سفرهای تحصیلی در نظر گرفته شد. در این مطالعه نشان داده شد که مدلهای لوجیت چندگانه که پیشتر در مطالعات انتخاب شیوه ی حمل ونقل مورد استفاده قرار میگرفت، میتواند منجر به نتایج غیر واقعی گردد که پیآمد آن سیاستهای نادرست است. برای مثال، کشش پذیری غیر مستقیم مالکیت خودرو در مدل لوجیت چندگانه 0/13- و در مدل لوجیت آشیانه ای 0/12- و 0/20- و 0/08- به ترتیب برای حمل ونقل همگانی، سرویس مدرسه، و شیوه پیاده روی به دست آمد. این نتیجه ی نادرست میزان کاهش استفاده از شیوه پیاده روی را با افزایش مالکیت خودرو بالاتر از میزان واقعی آن گزارش میکند. به طور خاص، در این مطالعه نشان داده شد که ایمنی یکی از مهمترین متغیرهای تأثیرگذار در کاهش استفاده از شیوه پیاده روی در سفرهای تحصیلی میباشد به طوریکه کاهش 60 % احتمال استفاده از این شیوه را به همراه دارد.

 

کلیدواژه‌ها: سفر تحصیلی، شیوه های حمل ونقل، مدل لوجیت آشیانه ای سه سطحی، سیاست گزاری

 

نویسندگان: علیرضا ارمگان، امیر صمیمی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

انتخاب یک شبکه یکپارچه دوچرخه بر مبنای شاخص های کلان و خروجی های نرم افزار EMME/2 در شهر تهران

 

همگام با رشد جمعیت و بزرگ شدن شهرها و نیز افزایش سطح تولید و تملک وسیله نقلیه، مشکلات گریبان گیر سیستم حمل و نقل شهرها افزایش یافته است. بر اساس تحقیقات انجام شده، ارائه و اجرای راهکارهای مدیریتی سیستم حمل و نقل در کنار ابزارهای پولی و مالی میتواند در حل این مشکلات، کارآمد باشد. از جمله راهکارهای مدیریتی سیستم حمل و نقل، توسعه حمل و نقل سبز (عمدتاً شامل دوچرخه سواری و پیاده روی) است. با توسعه میزان استفاده از این شیوه های جابجایی، اثرات سوء ناشی از حمل و مقل موتوری نظیر آلودگی هوا و مصرف ناکارآمد انرژی کاهش مییابد. در این مقاله سعی شده در مقیاس کلان بر اساس پارامترهای گوناگون از جمله تقاضای سفر با دوچرخه و نیز پارامترهای موثر سیستم حمل و نقل، یک شبکه یکپارچه دوچرخه برای شهر تهران پیشنهاد گردد تا با اجرا و شکلگیری سیستم یکپارچه دوچرخه همگانی، گرایش به سفر با این وسیله افزایش یابد . تمرکز این مقاله بر روی چگونگی انتخاب شبکه پایه و نهایی دوچرخه در شهر تهران می باشد.

 

کلیدواژه‌ها: انتخاب، شبکه یکپارچه دوچرخه، پارامترهای کلان

 

نویسندگان: امین احمدی، مرتضی خشایی پور، غلامرضا طاهرنیا

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

انرژی و دفاع غیرنظامی در شبکه های حمل ونقل هاب وکمان

 

همگام با مقرراتزدائی شرکتهای هواپیمائی و خصوصی سازی فرودگاهها در سال 1987 میلادی ساختار شبکهی حمل ونقل هوایی از نقطه به نقطه به هابوکمان تغییر کرد. دلیل این دگرگونی صرفه جویی به مقیاس و توجیه اقتصادی پروازها حاصل از تمرکز جریان در شبکه های هابوکمان بود. خلأ مطالعاتی جدی در زمینه ی پیوند شبکه های هابوکمان با حوزه های چالش برانگیز زندگی انسانها دیده میشود. انرژی و دفاع غیرنظامی از جمله حساسترین این حوزه ها هستند. کمبود و افزایش قیمت سوخت از چالشهای مهم صنعت حمل ونقل هوایی در حال حاضر است. همچنین پدافند غیرعامل در جنگهای نامتقارن امروزی در راستای مقابله و تقلیل خسارت ناشی از حملات دشمن موضوعی بنیادی است که گستره ی آن تمامی زیرساختها و مراکز حیاتی و حساس مانند فرودگاهها را در برمیگیرد. از اینرو در این پژوهش با درنظر گرفتن معیارهای مذکور مدل چندهدفهی جدیدی برای مسئله ی میانه ی پی- هاب و بدون محدودیت ظرفیت در حالت تخصیص چندگانه ارائه شد. نتایج محاسباتی حاصل از حل مدل بر روی مجموعه داده ی CAB گزارش شده است

 

کلیدواژه‌ها: حمل ونقل هوایی، هاب وکمان، سوخت، پدافند غیرعامل

 

نویسندگان: مصطفی پارسا، علی شاهنده

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

اولویت بندی خطوط اتصال کلان شهرتهران به شهرهای حومه ای به وسیله خطوط سریع السیر ریلی با استفاده ازنرم افزار EMME/2

 

روزانه تعداد زیادی سفر با اهداف مختلف از شهرهای اطراف به تهران انجام میگردد که به مشکلات جاری شهر تهران میافزاید. افزایش قیمت زمین و مسکن و همچنین وجود مراکز عمده اداری، تجاری و صنعتی در شهر تهران باعث گردیده که شهرهای حاشیهای نقش خوابگاه شهر تهران را ایفا کنند. با توجه به سیاستهای کلان کشور در هدفمندسازی یارانهها و بهینهسازی مصرف انرژی انتظار میرود گرایش به حمل و نقل عمومی در درصد زیادی از سفرها تاثیر بسزایی داشته باشد. لذا به منظور پاسخ به نیاز استفادهکنندگان و همچنین حرکت در راستای سیاستگذاری کشور در زمینه حمل و نقل و ترافیک مبنی بر افزایش مطلوبیت استفاده از وسایلنقلیه همگانی نیاز به مطالعاتی جامع در خصوص ساماندهی خدمات این نوع وسایل ضروری میگردد. امروزه در اکثر کشورهای پیشرفته بعد از ارتقاء و ایجاد سیستمهای حمل و نقل عمومی راحت، ارزان و مطلوب راهکارهائی را در خصوص کاهش استفاده از وسایلنقلیه شخصی نیز در نظر میگیرند. در صورت کنترل تقاضای سفرهای اطراف به تهران و افزایش مطلوبیت استفاده از وسایلنقلیه عمومی میتوان در بسیاری از موارد از معضلات ترافیکی شهر کاست . در این مطالعه پس از شناخت شرایط تهران و باتوجه به تقاضای در حال رشد سفر شهرهای اقماری به / از تهران، استفاده از سیستمهای جدید حملونقلی اجتناب ناپذیر است. بدین منظور 4 کریدور خطوط اکسپرس از شهرهای اقماری به تهران مورد تأیید شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) تحت بررسی قرار گرفت. این سناریوهای 4گانه برای یک ساعت اوج صبح سال 1395 در نرم افزار EMME/2 تحلیل گردید و شاخصهای حمل ونقلی حاصل از این مدلسازی با یگدیگر مقایسه و اولویت هایی جهت احداث این کریدورها پیشنهاد شد.

 

کلیدواژه‌ها: اثیرسنجی ترافیکی، شهرهای اقماری، خطوط انبوه بر

 

نویسندگان: سعید دلیرپور، یعقوب آزاده دل، مونا مصلی نژاد

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

اولویت بندی گزینه های غیرهم سطح سازی تقاطع ها به کمک روشهای تصمیم گیری چند معیاره

 

امروزه حل مسائل مختلف در عرصه علم حمل و نقل، با گزینههای متفاوتی روبرو است. این گزینه ها علاوهبر حل مشکل، پیامدها و اثرات جانبی دارند که آنها را از هم متمایز میکنند. در این مقاله سعی شده که روشی مناسب برای ارزیابی و تصمیمگیری نهایی جهت انتخاب بهترین گزینه با در نظرگرفتن تمامی شاخصها و معیارهای فنی ارائه گردد. یکی از روشهای تصمیمگیری چند معیاره روش تحلیل همایی میباشد که از روشهای مهم ارزیابی در حل مسائلی است که معیارهای سنجش آنها هیچگونه تناسبی با هم نداشته و قابل تبدیل به یکدیگر نیستند. در این تحقیق از روش تحلیل همایی در حل مسئله انتخاب بهترین گزینه، از بین گزینه های پیشنهادی غیر همسطح سازی تقاطع فتح - گلها، به عنوان مطالعه موردی استفاده شده است. جهت مقایسه گزینه ها، چهار معیار اثرات زیست محیطی، هزینه گردانندگان سیستم، هزینه استفاده کنندگان سیستم و مصرف منابع محدود تعیین شد و به مظور تعیین وزن معیارهای ارزیابی، سیستمهای وزنده ی مختلف جهت تحلیل حساسیت هر گزینه در نظر گرفته شده است. پس از ارزیابی اولیه گزینه ها ، 3 گزینه با تواتر بالاتر در سیستمهای وزندهی به عنوان گزینه های مسلط نشان داده شدند. مجدداً بین سه گزینه برتر ارزیابی انجام میشود و گزینه منتخب مشخص میگردد.

 

کلیدواژه‌ها: تصمیم گیری چند معیاره، تحلیل همایی، سیستمهای وزن دهی، غیر هم سطح سازی

 

نویسندگان: فرداد سرکشیکی، علیرضا درزی رامندی، عباس عزیزیان، عمادالدین سیدین

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

اولویت بندی نواحی ترافیکی در محدوده زوج و فرد شهرتهران به منظور قیمت گذاری پارکینگهای حاشیه ای

 

مکان های پارک به عنوان پایانه های سفرهای درون شهری، نقش بسیار مهمی در سیستم حمل و نقل ایفا می نماید. این نقش در مراکز عمده سفر اهمیت بیشتری یافته و کمبو این مکان ها باعث بروز مشکلاتی نظیر افزایش تراکم ترافیک، ایجاد سفرهای سرگردان درون شهری، افزایش سفر و غیره می گردد. یکی از ابزارهای مدیریت تقاضای حمل و نقل در شهرهای بزرگ کنترل و مدیریت پارکینگ است. از آنجا که همیشه افزایش عرضه و امکانات را نمی توان به عنوان تنها راهکار بهبود وضعیت و عملکرد تسهیلات و سیستم های مختلف دانست. کتدهای مدیریت تقاضای سفر به عنوان روشی برای دستیابی به اهداف مورد نظر مطرح می شوند. عدم افزایش تسهیلات پارکینگ در مناطق مرکزی شهر قیمت گذاری و کنترل پارک حاشیه ای در این محدوده ها می تواند اثرات مناشبیروی عملکرد شبکه ئر بخش های مرکزی مرکزی داشته باشد. در این مطالعه به بررسی روشهای قیمت گذاری و لزوم قیمت گذاری پارکینگ در محدوده زوج و فرد شهر تهران پرداخته می شود.

 

کلیدواژه‌ها: پارکینگ، قیمت گذاری، محدوده زوج و فرد

 

نویسندگان: مونا مصلی نژاد، یعقوب آزاده دل، سعید دلیرپور

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

اهمیت اندازه ی مجموعه های انتخاب ِتولید شده در تخصیص ترافیک تصادفی مسیر- مبنا

 

الگوریتم های مسیر- مبنای تخصیص ترافیک در سالهای اخیر بیشتر به کار گرفته شده اند. پیش از این، صرفاً به جهت ملاحظات محاسباتی، اصراری بر استفاده از روشهای کمان- مبنا وجود داشت. نشان داده شدهاست که درنظرگیریِ صریح متغیرهای جریان مسیرها، که گزینه های عملی انتخاب مسافران هم هستند، استفاده از مدلهای پیشرفته تر با فرضیات سالمتری را اجازه میدهد. در این پژوهش ما از روشهای مسیر- مبنا برای تخصیص تصادفی ترافیک استفاده کردهایم. یک الگوریتم تولید مسیرِ شبیه سازی شده را به کار بردهایم که مجموعه های ثابتی از گزینه ها را پیش از اجرای فرآیند تخصیص تولید میکند. بررسیهای ما نشان داد که دست کم در مقیاسِ شبکه ی مورد آزمایش ما، حل مسأله ی تخصیصِ ترافیک با استفاده از جریان مسیرها، آن چنان هم که ممکن است به نظر آید به لحاظ محاسباتی پرهزینه نیست؛ چرا که عملاً تولید تعداد زیادی مسیر مورد نیاز نیست.

 

کلیدواژه‌ها: تخصیص ترافیک، تخصیص مسیر- مبنا، تولید مسیر، مجموعه ی انتخاب، شبیه سازی

 

نویسندگان: میلاد حقانی، هدایت ذکایی آشتیانی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...