Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 1 آذر، ۱۳۹۴ ارایه روش امکان سنجی اجرای خطوط برگشت پذیر در معابر شهری و مطالعه موردی آن در کریدور همت در سراسر دنیا مبحث حمل و نقل و ترافیک شهری از جایگاه ویژهای در مدیریت و برنامه ریزی شهری برخوردار است. پرداختن به مسئله ترافیک شهری از دو جنبه قابل تامل است، هزینه های مصرف سوخت بیشتر، مسایل زیست محیطی و استهلاک بیشتر و همچنین هزینه های فرصت ناشی از اتلاف وقت. شهر تهران نیز با جمعیت ساکنین حدود 8 میلیون نفر بزرگترین کلان شهر کشور و خاورمیانه است که با مشکلات جدی و عدیده ای در سیستم حملونقل خود مواجه است. آنچه که تاکنون در تهران بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، راهکار توسعه فضای خیابانها و بزرگراه ها بوده است. این راهکار هزینه های زیادی را به دنبال خواهد داشت. در برنامه ریزی ترافیک شهری توجه به بهره وری فضای محدود خیابانها مقوله بسیار مهمی است. ایجاد خطوط برگشت پذیر از جمله راهکارهای به کار گرفته شده برای مدیریت شبکه معابر و استفاده بهینه از ظرفیت آنها در بسیاری از شهرهای دنیا بوده و سابقه استفاده از آن به بیش از 70 سال برمیگردد. این مطالعه به ارایه روش شناسایی معابر مستعد اجرای خطوط برگشت پذیر پرداخته و با پیادهسازی آن در شهر تهران پس از تعیین محورهای مستعد، به اثر سنجی ترافیکی این طرح در بزرگراه همت به عنوان مطالعه موردی پرداخته است. کلیدواژهها: خطوط برگشت پذیر، جهت اوج، مدل سازی ترافیکی، مدیریت شبکه معابر نویسندگان: مرتضی خشایی پور، پریسا سادات میرجعفری، مطهره آهنگر، مهری بهرامی دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 1 آذر، ۱۳۹۴ ارایه مدل بهینه امدادرسانی و ارتباطات نهادها در شبکه های درون شهری بحرآن های طبیعی همه ساله خسارات زیادی به زیرساختهای حمل ونقل وارد کرده و علاوه بر اختلال در سفرها ، باعث ایجاد مشکلات فراوانی در عملیات امداد و نجات حادثه دیدگان میشود. عملیات امداد و نجات و کمک رسانی به حادثه دیدگان در کمترین زمان از اهمیت ویژهای برخوردار است. افزایش جمعیت، بالا رفتن حجم سفرها و تراکم ترافیکی موجود در شبکه حمل ونقل، باعث ناکارآمدی مراکز مدیریت اضطراری در اعزام سریع خودروهای امدادی برای کاهش تلفات ناشی از حوادث شده است. طراحی یک مدل خوب امدادرسانی بادرنظر گرفتن کلیه امکانات در شرایط بهینه میتواند تأثیرات مثبت اجتماعی، زیست محیطی و همچنین اقتصادی داشته باشد. در پژوهش پیشرو با شناسایی پارامترهای اصلی امداد جادهای و همچنین روابط و مدلهایی که در نقاط مختلف دنیا استفاده میشود بهترین مورد برای شرایط کشور انتخاب میگردد که در این راستا الگوریتم ژنیک به عنوان راهکار بهینه مدلسازی مدیریت امداد در حوادث طبیعی در نظر گرفته شد. علاوه بر الگوریتم ژنتیک نرم افزار cplex و روش کدگذاری نیز با توجه به معابر کشور به صورت کاندیدا بررسی دقیقتری شدند. الگوریتم ژنتیک به عنوان روش بهبنه سازی علاوه بر شبیه سازی شرایط نزدیک به واقعیت موجب کاهش زمان امداد، تسریع واکنشهای هنگام بحران و بهبود تعاملات میان ارگانی و شرایط برنامه ریزی حمل و نقل برای مدیران بحران میگردد. در نهایت مدل ریاضی با توجه به روش مذکور ارایه شده است. کلیدواژهها: مدل بهینه، امدادرسانی، معابر درون شهری نویسندگان: امیر رسولی، مرتضی اسدامرجی، نغمه رسولی دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 1 آذر، ۱۳۹۴ ارایه مدل چندهدفه برای اولویت بندی عملیات بهسازی روسازی راه (PMS) (مطالعه موردی استان تهران) نگهداری راه یعنی کارهای روزانه بر روی جاده که به صورت دستی یا با ماشین آلات و تجهیزات مهندسی انجام میگیرد تا وضعیت راه حفظ شود یا ارتقا یابد. برای رسیدن به این هدف بایستی تمهیدات ویژهای جهت مرمت خرابیها صورت گیرد و یا با بهسازی راه وضعیت آن بهبود بخشیده شود. در پژوهش پیشرو مدلی چندهدفه ارایه شده است که یکی از اهداف آن بیشینه نمودن شاخص شبکه است. این شاخص وابسته به متغیرهای شاخص ارزیابی (PCI)، ترافیک و طول قطعه است. هدف دیگر مدل کمینه کردن هزینههاست که شامل هزینه کاربران و هزینه تعمیر و نگهداری میشود. محدودیتهای این مدل قرار گرفتن شاخص کل شبکه بین مقادیر کمینه و بیشینه، وجود درصدی از شبکه در حالت مطلوب و بودجه هستند. اطلاعات موجود با استفاده از الگوریتم فراابتکاری جستجوی هارمونی (HS) تحلیل گردیده و قطعات اولویت بندی شده اند. نتایج نشان میدهد، توزیع انتخاب بین محدوده های مختلف شاخص الزاما یکسان نبوده و بستگی به شاخص شبکه دارد. مثلا در شبکه های ضعیفتر بودجه قابل توجهی به فعالیتهای پیشگیرانه اختصاص نمییابد. تغییر اندکی در میزان بودجه بویژه در شبکه های ضعیف تر تاثیر بسزایی در اولویت بندی قطعات دارد. از طرفی، تغییر اندکی در میزان شاخص شبکه بر میزان بودجه تاثیر زیادی دارد. کلیدواژهها: عملیات بهسازی، اولویت بندی، مدل چندهدفه، کیفیت روسازی نویسندگان: علی اصفهانیان، شیدا روشنخواه، بابک میربها، علیرضا ماهپور دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 1 آذر، ۱۳۹۴ ارتقا سطح ایمنی ترافیک و حمل ونقل از طریق فرهنگ سازی و آموزش رفتارهای ترافیکی به کاربران راهها تصادفات رانندگی و ایمنی ترافیک در کشور ما تبدیل به مسئلهای بسیار حساس شده است، به طوری که ذهن اکثر مردم و مسئولین را به خود مشغول کرده است. از سوی دیگر تحقیقات نشان دادهاند که عامل انسانی بیشترین سهم را در بروز تصادفات رانندگی به خود اختصاص داده است. در این مقاله راهکارهای ارتقا سطح ایمنی ترافیک و حمل ونقل از طریق فرهنگ سازی و آموزش رفتارهای ترافیکی به کاربران راهها در قالب 3 سناریو بررسی شده است. در سناریوی شماره 1 اهمیت و نقش فرهنگ و رفتار ترافیکی در بهبود ایمنی و روانسازی حمل ونقل مورد ارزیابی قرار گرفته است و فرآیند AHP در تصمیم سازی جهت بهسازی رفتار و فرهنگ ترافیکی بررسی شده است. آنالیز و تحلیل مسأله نیز به کمک نرمافزار (Expert Choice) صورت پذیرفته است . سناریوی شماره 2 عوامل مؤثر بر فرهنگ ترافیک از دیدگاه مدیران و مسئولین پلیس و شهرداری را مورد بررسی قرار داده است و در سناریوی شماره 3 نحوه تعیین نیازهای آموزشی شهروندان در زمینه ترافیک در شهر اصفهان بحث شده است. نتایج حاصل از تحلیل و ارزیابی نشان میدهد که در میان تدابیر و سیاستهای مختلف جهت بهسازی رفتار و فرهنگ ترافیکی در راستای بهبود ایمنی و روانسازی حملونقل ، عنصر « آموزش و فرهنگسازی در میان اقشار مختلف جامعه» بیشترین سهم را در میان مؤلفه های دیگر داراست. کلیدواژهها: فرهنگ و رفتار ترافیکی، آموزش، قوانین و مقررات ترافیکی، ایمنی حمل ونقل نویسندگان: ناصر پورمعلم، سید احسان جعفری نسب، حمید تیموری، حسین امیری دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 1 آذر، ۱۳۹۴ ارتقاء کارایی تقاطع های چراغدار شریانی با استفاده از راهکارهای غیرمتعارف حمل ونقل و معابر شهری جزء جداناپذیر زندگی روزمره انسان به حساب می آیند و با افزایش تردد خودروها در معابر، تقاطعات بعنوان مهمترین و اساسی ترین رکن از یک شبکه حمل و نقل شهری مشکلاتی از قبیل تراکم و جمع شدگی، تاخیر، افزایش زمان سفر، کاهش ایمنی تردد و... را تجربه می نمایند. از آنجا که ارتقاء کارایی و ارائه سطوح بالای خدمات ترافیک به ویژه در تقاطعات چراغدار معابر شریانی منجر به افزایش ظرفیت کلی شبکه حمل و نقل شهری می گردد، به منظور دستیابی به این هدف با در نظر گرفتن اثرات کوتاه مدت راه حل ها و طراحی های مرسوم و متعارف کنونی بمنظور رفع مشکلات اینگونه تقاطع ها، از جمله اصلاحات هندسی، تعریض معابر و اضافه کردن خطوط عبوری، لزوم ارائه راهکارهای نوین و غیرمتعارف مبتکرانه کاملاً مشهود می باشد. به همین منظور در این تحقیق با محوریت حذف اثرات منفی انجام حرکات گردش به چپ در تقاطع ها، به بررسی و ارزیابی عملکرد تقاطع های همسطح غیرمتعارف: دسته پارچی، کرواتی، دوربرگردان های میانه ای و گردش به چپ غیرمستقیم مربعی بعنوان راه حل مشکلات در تقاطع های چراغدار معابر شریانی و سنجش میزان تاثیرگذاری آن ها بر کارایی اینگونه تقاطع ها تحت شرایط مختلف حجمی با استفاده از نرم افزار ترافیکی Aimsun پرداخته خواهد شد. کلیدواژهها: تقاطع های غیرمتعارف، گردش به چپ، تقاطع های معابر شریانی، نقاط برخورد نویسنده: محمد مهدی دانشگر دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 1 آذر، ۱۳۹۴ ارزیابی اثرات بلندمدت سیاستهای ترکیبی در مدیریت تقاضای حمل ونقل (مطالعه موردی: کلان شهر مشهد) امروزه رویکرد مدیریت تقاضای حمل ونقل با هدف استفاده کاراتر از منابع حمل ونقلی مورد توجه اکثر شهرهای جهان است. هرچند مبنای توسعه این رویکرد بر اساس هدف اثرگذاری کوتاه و میان مدت طرح شده است، بهعلت عدم ظهور رویکردهای جایگزین، در بسیاری از شهرها به صورت بلندمدت مورد استفاده قرار گرفته است. اثر بلندمدت سیاستهای حمل ونقلی بر کاربری زمینهای شهری و اثر بلندمدت آنها بر پندارها به عنوان مبنای سازنده رفتار شهروندان، حاکی از لزوم ارزیابی های بلندمدت در این رویکرد است. در این مقاله بررسی اثر بلندمدت سیاستهای مدیریتی حمل ونقل بر جامعه بصورت ترکیبات دوتایی سیاستها مورد توجه قرار گرفته است. به این منظور، جهت توصیف اثرپذیری وضعیت حمل ونقل جامعه از سیاستهای مدیریتی حمل ونقل در بلندمدت، از مدل سیستم پویایی برای کلان شهر مشهد استفاده شده است. در این مطالعه سه سیاست هزینه سوخت سواری شخصی، هزینه پارکینگ و هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک انتخاب و برای هر کدام از آنها چهار سطح مختلف درنظرگرفته شده است. جهت ارزیابی اثر سیاستهای مورد مطالعه، شاخص هزینه های تحمیل شده به جامعه طی دوره 20 ساله محاسبه شده است. نتایج حاصل از ارزیابی ها نشان میدهد اثر ترکیبی سیاست های هزینه پارکینگ و هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک در مقایسه با ترکیب سایر سیاستها، بیشتر بوده است. کلیدواژهها: مدیریت تقاضای حمل ونقل، مدل سیستم پویایی، چندسیاستی، ارزیابی بلندمدت نویسندگان: میقات حبیبیان، مهدی استادی جعفری دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 1 آذر، ۱۳۹۴ ارزیابی اثرات کنترل تقاطعهای با زمان بندی ثابت و هوشمند بر جریان ترافیک و آلودگی هوای شبکه ترافیکی درون شهری با استفاده از شبیه سازی امروزه افزایش غلظت آلایندههای زیست محیطی در شهرها، سلامتی افراد جامعه را با مشکلات جدی روبرو کرده است. در مناطق درون شهری، جریان ترافیک مهمترین منبع آلودگی هوا به شمار میرود، لذا با مدیریت ترافیک درون شهری میتوان میزان آلایندهها را بطور چشمگیری کاهش داد. با توجه به پیچیده بودن رابطه جریان ترافیک و میزان انتشار آلایندهها، استفاده از نرم افزارهای شبیهسازی ضروری به نظر می رسد. این پژوهش به بررسی وضعیت جریان ترافیک و آلودگی هوای یک شبکه ترافیکی در منطقه 7 شهرداری تهران پرداخته است. شبکه مورد مطالعه با استفاده از نرم افزار AIMSUN شبیه سازی و میزان انتشار غلظت آلایندههای مختلف، زمان تأخیر، زمان توقف و میانگین سرعت جریان ترافیک تحت زمانبندیهای ثابت و هوشمند چراغهای راهنمایی و رانندگی مورد ارزیابی قرار گرفت. از نتایج این تحقیق میتوان به کاهش 6 و 8 درصدی غلظت آلایندههای CO2 و NOx و 14 درصدی نرخ زمان توقف در شبکه تحت تغییر زمانبندی ثابت به هوشمند چراغهای راهنمایی و رانندگی اشاره نمود. از نتایج دیگر هوشمند نمودن زمانبندی چراغهای راهنمایی و رانندگی میتوان از کاهش میانگین زمان سفر برای هر خودرو، میزان تاخیر و مجموع مصرف سوخت در شبکه نام برد. کلیدواژهها: شبیه سازی ترافیکی، آلودگی هوا، مدیریت ترافیک، جریان ترافیک، زمان بندی چراغهای راهنمایی و رانندگی نویسندگان: منصور حاجی حسینلو، سید علی قائمی، عماد سخاوتی دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 1 آذر، ۱۳۹۴ ارزیابی اقتصادی تاثیر اتصال شهرک های اقماری به شهر تهران توسط سیستم قطار شهری امروزه با توجه به گسترش و توسعه شهرکهای حومهای (اقماری) در اطراف کلانشهر تهران، مشکلات و مسائل مرتبط با حمل و نقل نیز در حال افزایش است. بررسیها نیز نشان میدهد که تقاضای سفر از این نواحی به کلانشهر تهران به نسبت ساکنین شهر تهران از نرخ رشد بیشتری برخوردار است. بنابراین ضروری به نظر می رسد که پس از مطالعات دقیق در مورد خصوصیات این شهرها و شهرکها، یک سیستم حمل و نقل سریع، راحت و ایمن نظیر سیستم حمل و نقل ریلی ایجاد گردد. شرکت راهآهن تهران و حومه (مترو)، مطالعاتی در خصوص احداث متروی سریعالسیر جهت دسترسی به شهرها و شهرکهای اقماری شهر تهران انجام داده که هنوز احداث آنها به تصویب مراجع ذیصلاح نرسیده است از آنجاییکه احداث ساخت و توسعه شبکه ریلی مستلزم صرف سرمایه- ای هنگفت می باشد، انجام تحلیلهای اقتصادی برای انجام این تصمیم گیری راهبردی از اهمیت بسزایی برخوردار است،در همین راستا .در این مقاله سعی شده، تاثیر اتصال این شهرها و شهرک های اقماری به شهر تهران توسط سیستم ریلی با استفاده از تحلیلهای اقتصادی مورد ارزیابی قرار گیرد. جهت تعریف و شبیه سازی سناریوها از نرمافزار کلاننگر شهر تهران (EMME/2) استفاده شد است. در پایان پس از ارزیابیهای صورت گرفته، سناریوی اتصال شهرکهای اقماری به شهر تهران با استفاده از یک شبکه حمل و نقل ریلی مناسب ، به عنوان گزینه اقتصادی شناسایی گردید. کلیدواژهها: حمل و نقل ریلی، شهرکهای اقماری، اقتصاد، نرم افزار EMME/2 نویسندگان: امید افصحی، مریم عسگری پور دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 1 آذر، ۱۳۹۴ ارزیابی انطباق مدل های کلان ترافیک در جریانهای همگن و مختلط هدف اصلی این تحقیق بررسی میزان انطباق تعدادی از مدلهای کلان جریان ترافیک در دو نوع جریان ترافیک مختلط و همگن می باشد. این مقاله بخشی از یک مطالعه وسیع در بزرگراههای شهری و مبادی ورودی شهر تهران است که مبتنی بر داده های واقعی سرعت و چگالی وسایل نقلیه می باشد. از میان مدلهای کلان موجود، سه مدل گرین شیلدز،گرین برگ و آندروود که از شناخت بیشتری در بین متخصصین برخوردار می باشند ، هدف این مطالعه قرار گرفت. ابتدا داده های ترافیکی مورد نیاز شامل سرعت وچگالی وسایل نقلیه عبوری در دو نوع جریان جمع آوری شده وسپس با استفاده از تحلیلهای اماری میزان انطباق این سه مدل بر داده های موجود در هر دو نوع جریان مشخص گردید. مطابق نتایج، این مدلها به طور مناسبی بر داده های سرعت – چگالی وسیله نقلیه سواری در جریان همگن منطبق می باشند در حالیکه در جریان مختلط چنین برازش مناسبی مشاهده نمی گردد.در ادامه این تحقیق با وارد نمودن متغیرهای مربوط به چگالی سایر کلاسها و مقدار ثابت روز هفته و مشاهده اثر تغییر خط در مدل های مورد مطالعه انطباق مناسبتری مشاهده گردید. کلیدواژهها: سرعت متوسط مکانی، چگالی،مدل کلان جریان ترافیک نویسندگان: علی منصور خاکی، علیرضا سرکار، رضا عرفانی نسب دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 1 آذر، ۱۳۹۴ ارزیابی ایمنی و اقتصادی پلهای روگذر عابرین پیاده و سهم استفاده از آنها (مطالعه موردی تهران) ساخت وسازپل عابر پیاده در کشورهای در حال توسعه اغلب بدون مطالعات دقیق انجام شده است . این مقاله مروری محدود برتاثیرات پل عابر پیاده و تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده توسط بانک جهانی و اطلاعات برداشت شده دارد, که به بررسی عبور و مروراز سه پل عابر پیاده درپاناما سیتی و اطلاعات بدست آمده از پرسشگری و آمارگیری از پلهای عابر پیاده واقع در منطقه 2 شهر تهران می پردازد. نتایج نشان می دهد که در کشورهای درحال توسعه تنها 16,3 ٪ از پل های ساخته شده کارائی لازم را داشته چراکه حدود 233 ٪ زمان بیشتری از کاربران جهت عبور ازپلهای عابر پیاده نسبت به تردد از سطح راه صرف می شود. این واقعیت نشان می دهد که، با وجود هزینه بر بودن این زیرساخت ها، به دلیل عدم استفاده مفید ازآنها ، تنها به عنوان آخرین راه حل در نظر گرفته میشوند. تصادفات عابرینپیاده را میتوان از بحرانی ترین مسائل ایمنی در جریان ترافیک دانست . نتایج نشان می دهد که در راههای دارای پل عابر، تنها 40 % از مردم از پل عابر پیاده استفاده می کنند این در حالی است که 45 % از تلفات جاده ای درون شهری و 40 %از کل تلفات جاده ای به عابرین پیاده اختصاص دارد در صورتی که آمار اتحادیه اروپا 20 % است. حساسیت و ضعف فیزیکی انسان در مقابله با وسایل نقلیه باعث میگردد تصادفات از این دست، منجر به فوت عابرین پیاده و یا صدمات شدید و غیرقابل جبران برای آنها گردد. علیرغم اهمیت فوق العاده این مبحث و لزوم بررسی علمی، کارشناسانه و دقیق این تصادفات، متاسفانه، اطلاعات کامل و دقیقی از تصادفات عابرین پیاده و وسایل نقلیه در اختیار کارشناسانِ فن قرار نمیگیرد ، بررسی ضرورت یا عدم نیاز به پلهای عابر با توجه به هزینه های مربوطه و کارائی آنها در کشور است. کلیدواژهها: پل عابر پیاده، سوانح رانندگی ، شهر تهران، تلفات عابر پیاده نویسندگان: حسن ذوقی، علی اسداله خان والی، عباس باقری، علی حسینی دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 5 آذر، ۱۳۹۴ ارزیابی پارامتر شیب در بکارگیری سیستم های حمل و نقلی انسان محور با استفاده از GIS (نمونه موردی منطقه 4 شهرداری تهران) از بهترین سیستمهای انسان محور ترافیکی و غیر موتوری می توان به پیادهروی و دوچرخه سواری اشاره نمود. سیستمهایی که اجرائی نمودن آنها از هر سیستم رایج دیگری در شهرهای جهان به سهولت انجام می پذیرد. اما با بکارگیری تمامی تدابیر در خصوص ایجاد اینگونه مسیرها، اگر با اقبال عمومی روبرو نشوند نه تنها بر معابر و کالبد شهر آسیب رساندهاند بلکه در ترافیک شهری نیز معضل آفرین خواهند بود از طرف دیگر اعتماد شهروندان را نه تنها به دوچرخه سواری و پیادهروی بلکه به کلیت سیستم (مدیریت شهری) صلب می نماید. از جمله پارامترهای که تاثیر زیادی در استفاده شهروندان از اینگونه مدها دارند مسیرانتخابی و تعریف شده برای ترددکاربران می باشد ازجمله مهمترین شاخصه های مسیرهای انتخابی، شیب معابر می باشد. در این تحقیق سعی برآن شده تا با استفاده از نرم افزارهای مکانی و توابع کاربردی آنها و سه رابطه مدل جامعی جهت محاسبه شیب طولی معابر در محدوده مورد مطالعه(منطقه 4) که قابل استفاده در تمامی پروژههای مطالعاتی و اجرایی مشابه در هر مقیاسی باشد ارائه گردد. در قسمتی دیگر از این تحقیق با بررسی تجهیزات کمکی برای تسهیل دوچرخه سواری در شیبهای تند نیز که قابل بکارگیری در معابر ی از منطقه هستند معرفی شده اند. کلیدواژهها: شیب، دوچرخه، پیاده، GIS نویسندگان: یعقوب آزاده دل، عبدالقادر میرزائی قمی، محسن بهادر دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 5 آذر، ۱۳۹۴ ارزیابی پایداری سیستم حمل ونقل مترو در شهر اصفهان حمل ونقل به عنوان یکی از زیر ساختهای توسعه در هر کشور امروزه به گونه ایی کاملا متفاوت نسبت به قدیم درحال ارائه شدن است معنای قدیمی خود که نگاهی مقطعی با تاریخ مصرف معین را به مسائل شامل می شد را از دست داده و در حال ترکیب و عجین شدن با مفهومی گسترده بنام پایداری است. حمل ونقل پایدار در عین اینکه مفهوم گسترده ایی را شامل میشود و هدف آن در کل برای رفاه زندگی آیندگان با نگاه به نسل امروز است ملزومات بسیاری دارد که با غفلت از آنها مانند شمشیر دو لبه ایی عمل میکنند که سبب میشود مشکلات زیادی برای نسل حاضر به وجود آورد و چیزی جز مشکلات عدیده برای آیندگان به میراث نگذارد. در این مطالعه به بررسی مترو به عنوان یکی از مهمترین سیستمهای حمل ونقل پایدار پرداختیم و مشکلات آن را در صورت عدم اجرای صحیح از لحاظ اقتصادی بر میشماریم.در انتها پیشنهاداتی برای بازنگری در راستای نیل به رسیدن حمل ونقل پایداری ارائه میشود. کلیدواژهها: حمل ونقل ،پایدار ، مترو نویسنده: جمال احمدی شلحه دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 5 آذر، ۱۳۹۴ ارزیابی تاثیر افزایش جمعیت سالخورده در سرعت حرکتی عابرین پیاده ایران در سالهای اخیر مسئولین سلامت عمومی و طراحان شهری توجه بیشتری به فضای پیاده روها و بهبود کیفی محیط آنها داشته اند، تا فضای مناسب و امنی را برای حرکت عابرین پیاده فراهم نمایند. یکی از مشکلات موجود در تمام جوامع، بحث سالخوردگی جمعیت می باشد. در فاصله سالهای 1375 تا 1385 ، هرم سنی جمعیت ایران تحولات ساختاری قابل ملاحظه ای را تجربه کرده است. با چنین تحولی، جمعیت ایران به سرعت به سمت سالخوردگی سوق یافته که این امر پیامدهای سنگین اجتماعی و اقتصادی را به توسعه آینده کشور تحمیل خواهد کرد. یکی از این مشکلات می تواند مشکلات ناشی از حضور این افراد در پیاده رو باشد. به این ترتیب که حضور سالخوردگان در پیاده روها باعث تغییر در جریان حرکتی پیاده رو ها خواهد شد. آنچه در این تحقیق بررسی شده است، تاثیر افزایش حضور جمعیت سالخورده بر سرعت تردد در پیاده رو با استفاده از روش شبیه سازی میکرو است.. طبق نتایج به دست آمده با افزایش نسبت افراد سالخورده، سرعت میانگین حرکت پیاده روی ، کاهش می یابد. در حال حاضر کشور ایران، کشور جوانی است اما حضور افراد سالخورده در جلوی برخی از مراکز مانند مکانهای تفریحی، مراکز بازنشستگی و مدارس می تواند شایستگی تحلیل ارائه شده را نشان میدهد. کلیدواژهها: پیاده رو، سالخوردگی، سرعت پیاده روی نویسندگان: غلامعلی شفابخش، مهدی محمدی دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 5 آذر، ۱۳۹۴ ارزیابی تجهیزات ایمنی عابران پیاده در خیابان های شهری (نمونه موردی: شهر کوهدشت ) بحران ایمنی معابر شهری، مرگ و میرها، آسیب ها و هزینه های ناشی از حوادث رانندگی یکی از چالش های مهم سلامت، بهداشت عمومی و توسعه کشورها است و قربانیان اصلی آن افرادی هستند که اغلب آنها بین سنین 15 تا 44 ساله و به ویژه جوانان هستند. بحث ارتقا ایمنی معابر و ارائه راهکارهایی جهت کاهش هر چه بیشتر حوادث و سوانح ترافیکی و جانی از مسائل مهمی است که همواره ذهن برنامه ریزان و طراحان شهری را به خود مشغول می سازد. در این زمینه یکی از مهمترین نکات در عرصه عابرین پیاده ایجاد ایمنی هر چه بیشتر برای عابرین در هنگام عبور از گذرگاهها و جلوگیری از تصادف عابران با وسایل نقلیه عبوری است. لذا هدف مقاله حاضر بررسی تجهیزات ایمنی گذرهای عابر پیاده و خیابان های شهری و همچنین کمبودهای آن در شهر کوهدشت و ارائه راهکارهای لازم جهت افزایش ایمنی خیابان های شهری و گذرهای عابر پیاده و به تبع آن کاهش حوادث و سوانح شهری می باشد . برای دستیابی به این مهم از روش های توصیفی تحلیلی، نتایج سایر مطالعات، و پژوهش های میدانی از منطقه استفاده شده است. ارزیابی تجهیزات ایمنی در منطقه مورد مطالعه نشان داد که این تجهیزات چه برای عابرین پیاده و چه وسایل نقلیه موتوری بخصوص در مرکز شهر و خیابان ها و میادین اصلی مرتبط با آن، به دلیل ضعف و نقایص بسیار در ضرورت وجود آن ها ، نتوانسته ایمنی لازم و مورد نظر را ایجاد نماید. بنابراین ایجاد پل های عابر پیاده در خیابان های با حجم بالای ترافیک و ایجاد موانع در زیر این پل ها جهت راهنمایی عابران به استفاده از این مسیر مطمئن برای عبور، ترمیم چراغ های راهنمایی رانندگی موجود و نصب آن ها در تقاطع ها و خیابان های پر ازدحام، وجود مأموران راهنمایی رانندگی در کنار چراغ های عابر، نصب تابلوهای راهنمایی رانندگی مورد نیاز در محل های مناسب آن، گسترش فضای پیاده روها، خط کشی کردن معابر و ...جهت برقراری و افزایش ایمنی به خصوص برای عابرین پیاده مورد توجه قرار گیرد. کلیدواژهها: ایمنی، حمل و نقل، برنامه ریزی شهری، ترافیک نویسندگان: یعقوب زنگنه، رضا نبی زاده، طیبه احمدی دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 5 آذر، ۱۳۹۴ ارزیابی جای پای اکولوژیک حمل و نقل شهرستان رشت امروزه با مطرح شدن توسعه پایدار، برنامه ریزی برای جوامع بدون دیدگاه همه جانبه به توسعه امکان پذیر نمی باشد. یکی از مباحث اصلی توسعه پایدار شهری، نظریه حمل و نقل پایدار است که به عنوان یک راهبرد مورد توجه برنامه ریزان جوامع شهری قرار گرفته است. سهم بالای بخش حمل و نقل در مصرف انرژی و تاثیرات مستقیم آن بر محیط زیست، نشانگر اهمیت این مبحث در توسعه پایدار است. شاخص جای پای اکولوژیک، امروزه به عنوان یک شاخص مهم پایداری کاربری زمین، برای ارزیابی پایداری و توسعه پایدار مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از بخش های اصلی این شاخص بخش حمل و نقل است. از این رو در این پژوهش با استفاده از روش جای پای اکولوژیک به بررسی جای پای اکولوژیک حمل و نقل در شهرستان رشت پرداختیم. بر اساس محاسبات سرانه جای پای اکولوژیک حمل و نقل شهرستان رشت 0/1475 هکتاراست، که با توجه به جمعیت شهرستان کل جای پای حمل و نقل 126565/4934 هکتار می باشد. با توجه به مساحت شهرستان رشت، منطقه از نظر حمل و نقل، ناپایدار بوده و در حال آسیب رسانی به محیط زیست می باشد. کلیدواژهها: جای پای اکولوژیک، حمل و نقل، توسعه پایدار، شهرستان رشت نویسندگان: سارا شهانواز، حسن دلیری دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 5 آذر، ۱۳۹۴ ارزیابی رفتار کودکان در هنگام عبور از عرض معابر به همراه والدینشان هدف مطالعه انجام شده به تصویر کشیدن رفتارهای عبور کودکان از خیابان بدون دخالت ناظران بوده است. مشاهدات انجام شده در بین کودکان 7 تا 11 سال در خیابان اطراف مدرسه صورت گرفته است. برای هر کودک که تحت نظر قرار گرفته ، 4 رفتارغیر ایمن مشاهده شده است که شامل عدم توقف در مسیر،عدم مشاهده خیابان قبل از عبور و تلاش برای عبور از خیابان وقتی یک خودرو در حال عبور و یا درحال نزدیک شدن بوده است. برای بررسی رفتار کودکان از ساعت 7:15 تا 8 صبح در مسیر مدرسه رفتار آنها مورد توجه قرار گرفته ورفتار کودکان را با و بدون حضور والدین و با و بدون گرفتن دست والدین بررسی کرده است. ناظرانی در کنار خیابان به طور نامحسوسی قرار گرفته و رفتار کودکان را ثبت نموده و عرض خیابان و حجم ترافیکی و سرعت متوسط عبور از خیابان را در نظر گرفته و عابرین پیاده را کدگذاری نموده اند. نمره کل رفتار غیر ایمن برای هر یک از شرکت کنندگان محاسبه شده و در نهایت بر اساس آمار موجود درصدگیری صورت گرفته است. این روش برای بررسی رفتار کودکان مدارس ابتدایی مورد استفاده قرار داده اند تا بتوان با آموزش کودکان و بزرگسالان خطرات ممکن را کاهش داده وهمچنین کودکان با شرایط ایمن برای عبور آشنا شده و توانایی تشخیص مکان و زمان عبور ایمن برای کودکان ، بالارفته است. کلیدواژهها: رفتارکودکان ، عبور از عرض خیابان ، ایمنی مدرسه نویسندگان: مینا پورنقی، کامران رحیم اف دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 5 آذر، ۱۳۹۴ ارزیابی سیستمهای حمل و نقل پایدار با استفاده از تلفیق روشهای تصمیم گیری گروهی AHP فازی محدود شده و VIKOR فازی اصلاح شده یکی از اساسیترین نیازهای جوامع امروزی، سیستمهای حمل و نقل پایدار میباشند که نقش مهمی در ایجاد توسعه پایدار در جوامع شهری ایفا میکنند. امروزه این سیستمها، با درنظر گرفتن اثرات ناشی از رشد غیرمنتظره و روبه افزایش در استفاده و تراکم اتومبیلها (جابجایی تعداد افراد کمتر با تعداد وسایل حمل و نقل بیشتر در مسیرهای نسبتا کوتاه)، بیش از گذشته، مورد استفاده قرار میگیرند. حمل و نقل اثرات اقتصادی، اجتماعی و محیطی قابل توجه و ماندگاری مانند هزینههای سفر، امنیت، دسترس پذیری، آلودگی صوتی و هوا دارد و بعد مهمی از پایداری شهری محسوب میگردد. بکارگرفتن یک سیستم حمل و نقل مناسب، میتواند تا حد قابل توجهی، اثرات مخرب ناشی از سیستمهای موجود را کاهش داده و کیفیت خدمات حمل و نقل را بهبود بخشد. در این مطالعه، به منظور ارزیابی و انتخاب بهترین سیستم حمل و نقل پایدار از بین گزینههای موجود، از یک رویکرد تصمیمگیری چندمعیاره استفاده میشود. روش پیشنهادی که تحت شرایط عدم قطعیت و مبتنی بر تصمیم گیری گروهی بکار میرود، تلفیقی از دو روش تحلیل سلسله مراتبی فازی محدود شده (CFAHP) و VIKOR فازی است، بطوریکه پس از تعیین وزن معیارها توسط روش CFAHP، رتبه بندی گزینه ها با روش VIKOR فازی اصلاح شده بدست میآید. کلیدواژهها: تصمیم گیری گروهی، توسعه پایدار، سیستم حمل و نقل پایدار، AHP فازی محدودشده، VIKOR فازی اصلاح شده نویسندگان: امیرحسین حسینیان، امیرسامان خیرخواه، محمد حق وردی، مریم درودگران دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 5 آذر، ۱۳۹۴ ارزیابی شاخصها و استراتژی های پایداری در شبکه حمل و نقل شهری با استفاده از تکنیکهای انتروپی و TOPSIS پایداری بواقع نگاه هوشمندانه به افق های آینده است که تمامی جوانب زیست محیطی ، اقتصادی و اجتماعی را در بر میگیرد. امروزه کلیه برنامه ریزی ها و ارزیابی های حمل و نقلی بر اساس مبانی و اصول حمل و نقل پایدار صورت می گیرد. این پژوهش نیز بر اساس این نیاز ، در نظر دارد با بررسی کلیه جوانب امر و اتخاذ شیوه های کارا و پویا، به ارائه الگویی نظام مند جهت تعیین اولویت ها در سیاست گذاری ها به رفع مشکلات شبکه حمل و نقل شهری کمک نماید. تحقیق حاضر سعی میکند پس از شناساندن مفهوم حمل و نقل پایدار ، شاخص هایی را بر اساس نظرسنجی از کارشناسان تعیین و برای کمی سازی مقادیر، به کمک روش انتروپی و مجموع ساده وزین شده ، شاخص ها را وزن دهی کرده و سپس بر اساس این اوزان مسئله در غالب تصمیم گیری چند شاخصه مدل سازی شده و به کمک روش TOPSIS اولویت بندی سیاست ها صورت می پذیرد. نتایج مدل نهایی نشان دهد که ایجاد تناسب و هماهنگی بین کاربری زمین و تسهیلات حمل و نقلی بالاترین اولویت را در بین دیگر سیاست ها دارا می باشد. کلیدواژهها: حمل و نقل پایدار، TOPSIS، معیار زیست محیطی، معیار اقتصادی، معیار اجتماعی نویسندگان: شهریار افندی زاده، کامران رحیم اف، حامد نیکتاش دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 5 آذر، ۱۳۹۴ ارزیابی علت تامه تصادفات به کمک مدل انتخاب گسسته در سال های اخیر در بحث مدیریت ترافیک به مسأله روش های پیش بینی تصادفات توجه زیادی شده است. پیش بینی حادثه اثر بسیار زیادی در کاهش تلفات، جراحات و خسارات مالی ناشی از بروز تصادفات دارد. با توجه به اهمیت ارزیابی تصادفات در معابر درون شهری، در این پژوهش تلاش شده است که رابطه میان متغیرهای مرتبط با طرح هندسی، شرایط آب و هوایی و خصوصیات ترافیکی با علت تامه تصادف مورد بررسی قرار گیرد. از این رو در این مقاله مدل پیش بینی نوع برخورد و بررسی علت تامه تصادف بر اساس متغیرهای ذکر شده ارزیابی میشوند. در این راستا با استفاده از آمار تصادفات سال 1386 شهر مشهد، از مدل لوجیت در جهت ارزیابی علت تامه تصادفات استفاده میشود. نتایج نشان میدهد متغیرهای مورد استفاده برازش خوبی با علت تامه وقوع تصادف دارند و استفاده از این مدل برای ارزیابی رفتاری تصادفات روشی کارآمد است. کلیدواژهها: مدل لوجیت، علت تامه تصادف، مدل انتخاب گسسته، پیش بینی تصادفات نویسندگان: امیر محمدیان امیری، کورش نادری، مصطفی دهقان دانلود مقاله لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 5 آذر، ۱۳۹۴ ارزیابی علل و عوامل عدم استفاده رانندگان حرفهای وسایل نقلیه سنگین از کمربند ایمنی در ایران با وجود تاثیر مثبت استفاده از کمربند ایمنی در کاهش شدت جراحات ناشی از تصادفات و همچنین وجود قوانین مبنی بر اجباری بودن استفاده از کمر بند ایمنی، همچنان میزان استفاده از کمربند ایمنی در بین رانندگان حرفهای وسایل نقلیه سنگین پایین میباشد. اهداف این مطالعه، دستیابی به دلایل استفاده کردن و استفاده نکردن از کمربند ایمنی در موقعیتهای مختلف سفر میباشد. برای رسیدن به این اهداف، از 167 راننده حرفهای کامیون و در قالب پرسشنامه، سوالاتی پرسیده شد که در نتیجه مهمترین دلیل برای استفاده کردن از کمربند ایمنی، فاکتور ایمنی بیان شد. راحت نبودن به عنوان مهمترین دلیل برای استفاده نکردن از کمربند ایمنی مطرح شد. کلیدواژهها: کمربند ایمنی، رانندگان حرفهای وسایل نقلیه سنگین ، پرسشنامه، ایمنی، راحت نبودن نویسندگان: کامران رحیم اف، سعید نیک نژاد دانلود مقاله لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده