Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 28 آبان، ۱۳۹۴ ارائه سامانه پیشنهاد مسیر چندمدی چندهدفه با استفاده از سیستم اجتماع مورچگان چندهدفه یکی از اجزای مهم سامانههای حمل ونقل هوشمند (ITS) سامانه پیشنهاد مسیر در شبکه های حمل ونقل شهری شامل چندین مد حمل ونقل (مانند مترو، اتوبوس و ...) است. در این مقاله مسئله پیشنهاد مسیر چندمدی چندهدفه را به صورت یک مسئله کوتاهترین مسیر واقعگرایانه چندمدی چندهدفه مدل سازی میکنیم. سپس یک سیستم اجتماع مورچگان چندهدفه (MACS) برای حل این مسئله پیشنهاد میدهیم. نتایج شبیه سازی برای انتخاب مقدار مناسب پارامترها و بررسی کارایی این الگوریتم بر روی دو مجموعه از شبکه ها با سایز کوچک و بزرگ را ارائه میدهیم. کلیدواژهها: شبکه چندمدی، کوتاه ترین مسیر چندهدفه، مجموعه جواب های غیرمغلوب تقریبی سیستم اجتماع مورچگان چندهدفه. نویسندگان: ملیحه نیکسیرت، صادق محمد پور دانلود مقاله 1 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 28 آبان، ۱۳۹۴ ارائه متدلوژی نیازسنجی و امکان سنجی احداث پیاده راهها (مطالعه موردی: خیابان شهید دکتر آیتدر منطقه 8 شهرداری تهران) امروزه پیاده راه ها به عنوان بستر اصلی حرکت پیاده، یکی از مهمترین های مشخصه های سیستمهای حمل ونقل انسان محور و از مبانی اصلی توسعه پایدار شهرها به حساب می آیند. از همین رو طی چند دهه گذشته تشویق به پیاده روی و ایجاد پیاده راه ها مورد توجه بسیاری از شهرهای توسعه یافته قرار گرفته است. در فرایند تبدیل معابر گذر وسایل نقلیه به مسیرهای ویژه پیاده، پس از تعیین محورهای مستعد بر مبنای قضاوت مدیریتی، باید نیاز تغییر معابر مستعد به پیادهراه با استفاده از شاخصهای کمی مانند حجم عابران پیاده، وضعیت ایمنی معبر و ...، در یک روند مدون بررسی گردد. پس از احراز نیاز ایجاد پیاده راه، برای تبدیل شدن یک معبر به پیاده راه، لازم است تا امکان سنجی احداث آنها نیز بررسی شود. مهمترین شاخصهای تاثیرگذار در فرایند امکانسنجی احداث پیاده راه ها شامل شاخصهای ترافیکی، محیطی، اجتماعی و ... میباشد. در نهایت پس از بررسی شاخصهای مورد نیاز در فرایند نیازسنجی و امکانسنجی ارائه شده و با استفاده از متدولوژیهای طراحی شده، درباره احداث یا عدم احداث پیاده راه در معبر شهید دکتر آیت (سیمتری نارمک) واقع در منطقه 8 شهرداری تهران، بعنوان یک مطالعه موردی، تصمیم گیری میشود. کلیدواژهها: حمل ونقل انسان محور، پیاده راه، نیازسنجی، امکان سنجی، خیابان شهید آیت نویسندگان: مرتضی خشایی پور، آرمین خطیب زاده، داریوش کمره، مهری بهرامی موینی دانلود مقاله 1 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 28 آبان، ۱۳۹۴ ارائه متدولوژی اولویت بندی معابر مستعد جهت پیاده راه سازی در سطح شهر تهران با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) (مطالعه موردی خیابانهای دکترآیت، ستارخان و ده ونک) یکی از مهمترین جنبه های حضور انسانها در فضاهای شهری که سبب سرزندگی و پویایی این فضاها و نیز افزایش نقش اجتماعی آنها میشود، حرکت پیاده است. از اینرو تسهیل حرکت عابران پیاده در این فضاها یکی از مهمترین شاخصهای حرکت به سمت ایجاد سیستم حمل و نقل پایدار و انسان محور است. یکی از راهکارهای موثر جهت فراهم آوردن زمینه حضور افراد پیاده در محیطهای شهری توسعه پیاده راه ها است. با وجود اینکه ممکن است در سطح شهرها معابر مستعد متعددی جهت پیاده راه سازی وجود داشته باشد اما بدلیل محدودیتهایی از قبیل مباحث بودجهای، از میان معابر مستعد پیاده راه- سازی در سطح محله ها، نواحی یا شهرها بایستی بر اساس یک متدولوژی مدون معابر دارای اولویت بالاتر انتخاب گردند. دراین پژوهش با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و بکارگیری شاخصهای ضروری در انتخاب معابر مستعد، یک متدولوژی برای اولویت بندی و تصمیم گیری برای انتخاب معابر جهت انجام فرایند دقیق نیازسنجی و امکان سنجی احداث پیاده راه استفاده شده است. در نهایت به عنوان یک مطالعه موردی، متدولوژی پیشنهادی برای اولویت بندی میان سه معبر خیابان دکتر آیت، خیابان ستارخان و خیابان ونک استفاده شده است. کلیدواژهها: حمل ونقل انسان محور، پیاده راه، اولویت بندی، تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، مطالعه موردی نویسندگان: آرمین خطیب زاده ، داریوش کمره، مهری بهرامی موینی دانلود مقاله 1 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 28 آبان، ۱۳۹۴ ارائه مدل آماری برآورد تعداد تصادفات سالانه تاکسی در شهرتهران با توجه به هزینه های هنگفت جانی و مالی که هر ساله بر اثر تصادفات به جامعه تحمیل میشود. پرداختن به مساله ایمنی میتواند بسیار حائز اهمیت باشد و هرگونه گامی در جهت مدیریت و کاهش تعداد تصادفات مفید خواهد بود. در این مقاله با استفاده از اطلاعات موجود و به کمک نرم افزار SPSS سعی شده است تا مدل آماری برای برآورد تقریبی تعداد تصادفات سالانه تاکسی برای هر منطقه شهرداری تهران ارائه شود. در این راستا تلاش شده است تا از اکثر پارامترهای تاثیر گذار، در دسترس و قابل اندازه گیری استفاده شود، و در ادامه کاربرد آن برای برآورد تعداد تصادفات سال 90 نیز نشان داده شده است. تحلیل های انجام شده بر روی مدل نشان دهنده موجه بودن مدل از لحاظ آزمون های آماری میباشد. از نتایج مدل بدست آمده میتوان میزان تاثیر هریک از پارامترها را در بروز تصادفات تعیین نمود و در جهت مدیریت و اولویت بندی برای سرمایه گذاری در راهکارهای کاهش تصادفات از آنها استفاده کرد. کلیدواژهها: تصادف، مدل آماری، تاکسی، شهرداری تهران نویسندگان: رضا قاضی دیزجی، الیاس فرح زاد دانلود مقاله 1 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 28 آبان، ۱۳۹۴ ارائه مدل اولویت بندی احداث تقاطع های غیرهمسطح بر اساس معیارهای ترافیکی، زیست محیطی و اقتصادی در معابر شهری ظرفیت تقاطعها تعیین کننده ظرفیت معابر میباشند، لذا به منظور کاهش تراکم ترافیک، برخی تقاطعها طبق ضوابط و معیارهایی باید به تقاطع غیرهمسطح تبدیل شوند. از آنجا که احداث چنین سازههایی از جمله پروژههای زمانبر و پرهزینه میباشند لازم است که قبل از اجرای هر طرحی، تاثیر حاصل از اجرای آن در سیستم شبکه معابر مورد مطالعه قرار گیرد تا متولیان، با توجه به محدودیت بودجه، نسبت به اولویت بندی احداث هر تقاطع بتوانند تصمیمات لازم را اتخاد نمایند. نوع و شکل تقاطع غیرهمسطح و موقعیت آن در شبکه معابر یکی از عوامل اصلی در تعیین اولویت ساخت تقاطع است. پروسه انتخاب نوع و شکل تقاطع، روند بسیار پیچیدهای دارد و پارامترها و شرایط گوناگونی از قبیل میزان تحصیل حریم، قیمت زمین مورد نظر، ظرفیت نوع خاص تقاطع غیرهمسطح (با توجه به حجم ترافیک تقاطع)، هزینه ساخت، مسایل مربوط به ایمنی، کنترل دسترسی ها، میزان بهبود شاخصهای ترافیکی و زیست محیطی و ... در انتخاب نوع بهینه تقاطع غیرهمسطح دخیل میباشند. در این مقاله معیارهای اقتصادی، ترافیکی و زیست محیطی برای اولویت بندی تقاطع های غیرهمسطح تعیین شده سپس با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی، وزن و اهمیت این معیارها تعیین شده و در نهایت اولویت بندی احداث تقاطعهای نیازمند غیرهمسطح سازی در سطح شهر تهران ارایه شده است. کلیدواژهها: اولویت بندی، تقاطع غیرهمسطح، معیار ترافیکی، معیار زیست محیطی، معیار اقتصادی، تحلیل سلسله مراتبی (AHP) نویسدنگان: عبدالرضا ابراهیمی، مریم عسگری پور دانلود مقاله 1 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 28 آبان، ۱۳۹۴ ارائه مدل به منظور اثرسنجی اعمال سنجش رمپ در معابر بزرگراهی به کمک نرم افزار شبیه ساز ترافیکی امروزه مالکیت وسایل نقلیه شخصی در کشورمان همگام با سایر نقاط دنیا روز به روز در حال افزایش است . این روند افزایشی بروز پدیده تراکم در بزرگراه ها که از اصلی ترین مشکلات شبکه معابر در شهرها می باشد را به همراه داشته است . لذا با توجه به هزینه های فراوان ساخت معابر جدید و آثار مخرب زیست محیطی ناشی از آن ، کارشناسان و دست اندرکاران حمل و نقل بکارگیری سیستم های حمل و نقل هوشمند را به منظور کنترل و مدیریت شبکه معابر برگزیده اند که در این میان سنجش رمپ به عنوان پرکاربردترین و موثرترین شیوه مدیریت معابر بزرگراهی شناخته شده است . فلذا ارائه یک مدل مناسب به منظور اثرسنجی اعمال استراتژی سنجش رمپ می تواند به مدیران و تصمیم گیران این عرصه در انتخاب گزینه مناسب یاری رساند . بدین منظور با انتخاب مقاطع مختلف از بزرگراه های شهر تهران و اعمال سنجش رمپ محلی (منفرد) در این مقاطع از طریق شبیه سازی به کمک نرم افزار شبیه ساز ترافیکی Aimsun و کاربرد نتایج زمان سفر حاصل از شبیه سازی مقاطع و مشخصات هندسی و حجم تردد مقاطع انتخابی ، با استفاده از نرم افزار SPSS نسبت به ارائه مدلی برای زمان سفر شبکه به کمک همین نرم افزار آماری به منظور امکان اثرسنجی اعمال سنجش رمپ محلی (منفرد) در معابر بزرگراهی پرداخته شده است . نویسندگان: امیر عسگری طورزنی، سعید ارونقی، سید وحید میرفائقی دانلود مقاله 1 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 28 آبان، ۱۳۹۴ ارائه مدل پیش بینی میزان تخلفات رانندگان براساس جایگاه اجتماعی و رفتار ترافیکی میزان تخلفات رانندگی به عنوان یکی از مهمترین عوامل کاهش ایمنی و ایجاد نابسامانی وضعیت ترافیک، ارتباط زیادی با ویژگی های روانشناختی راننده متخلف دارد .. در بررسی ویژگی های روانشناختی راننده، جایگاه اجتماعی و نوع رفتار ترافیکی افراد میتواند دو عامل مهم در بروز تخلف باشد. براین اساس، در این تحقیق ابتدا به بررسی میزان تاثیر پارامترها موثر در تخلف پرداخته و در ادامه مدلی برای پیشبینی میزان تخلف رانندگان براساس جایگاه اجتماعی و رفتار ترافیکی ارائه می- شود. داده های تحقیق برای ساخت مدل با مشارکت 250 راننده متخلف استان مازندران که حداقل یکبار سابقه ی تصادف داشته اند؛ صورت پذیرفت و سپس داده های موجود به کمک نرم افزار spss مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. سن، جنسیت و سطح تحصیلات بهعنوان متغیرهای مستقل برای بیان جایگاه اجتماعی رانندگان، تعداد تصادف در سالهای رانندگی به عنوان پارامتر مستقل تعیین کننده رفتار ترافیکی و تعداد تخلفات در دو سال گذشته پارامتر وابسته این مدل می باشد. شاخص خوبی برازش مدل با مقدار 0,667 نشان دهنده قابل استناد بودن و کفایت مدل جهت پیش بینی میزان تخلفات با توجه به جایگاه اجتماعی و رفتار ترافیکی آنها است. کلیدواژهها: تخلف رانندگی، ویژگی های روانشناختی، جایگاه اجتماعی، رفتار ترافیکی نویسندگان: حامد نظری، ابوالقاسم سقا، نیوشا امیرسلیمانی دانلود مقاله 1 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 28 آبان، ۱۳۹۴ ارائه مدل تمایل به پرداخت کاربران جهت ورود به محدوده قیمت گذاری شده شهری (مطالعه موردی: محدوده طرح ترافیک تهران) قیمت گذاری تراکم به عنوان یکی از روشهای مطرح در زمینه مدیریت تقاضا در معابر شهری حائز اهمیت ویژهای است. یکی از مهمترین فاکتورها در موفقیت چنین سیاستی، علم بر نحوه واکنش افراد به قیمت گذاری میباشد که از آن به صورت تمایل به پرداخت افراد یاد میگردد. در این مقاله سعی بر آن بود که نسبت به تعیین تمایل به پرداخت افراد جهت استفاده از وسایل نقلیه شخصی خود اقدام شود. در این ارتباط نسبت به کارگیری روش رجحان بیان شده برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز اقدام گردید. چندین سناریوی قیمت گذاری با استفاده از روشهای طراحی تجربی تعریف و به همراه مشخصات اقتصادی – اجتماعی و زنجیره سفر افراد مورد پرسش قرار گرفت. بیش از 4000 مصاحبه انجام شد و نتایج بدست آمده در قالب یک بانک اطلاعاتی تدوین یافت. با توجه به اینکه هدف از این پژوهش تعیین عکس العمل افراد در ارتباط با استفاده از وسایل نقلیه شخصی خود در قبال قیمت- گذاری یک محدوده بود از یک مدل لوجیت دوتایی استفاده گردید و با استفاده از متغیرهای تعریف شده نسبت به پرداخت آن اقدام شد. در نهایت با استفاده از مدل بدست آمده و قیمتهای تعیین شده در سناریوها نسبت به ترسیم منحنی تمایل به پرداخت افراد اقدام گردید. نتایج نشان داد که برای محدوده طرح ترافیک شهر تهران، وضع عوارض 50000 ریال به ازای هر ورود، موجب تمایل تنها 27 درصد افراد به پرداخت و استفاده از وسیله شخصی خود میگردد. این کمیت برای عوارض 200000 ریال معادل 7 درصد خواهد بود. کلیدواژهها: قیمت گذاری تراکم، روش رجحان بیان شده، مدلهای انتخاب وسیله نویسندگان: بابک میربهاء، سعید شرافتی پور، سید احسان سید ابریشمی دانلود مقاله 1 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 28 آبان، ۱۳۹۴ ارائه مدل لایه بندی خطوط اتوبوس بر مبنای ارزیابی به روش بکارگیری نرم افزار ArcGIS (مطالعه موردی: خطوط اتوبوس مناطق مرکزی شهر تهران) با در نظر داشتن نقش کلیدی خطوط اتوبوس در شبکه حمل و نقل شهری، مسألهی بهینه سازی شبکه خطوط اتوبوس بصورت تعیین یک مجموعه خطوط تحت مجموعهای از محدودیتها به منظور دستیابی به اهدافی همچون کمینه کردن هزینه کاربران و اپراتور، تعداد ترانسفر مورد نیاز در کل شبکه ی حمل ونقل، زمان انتظار، افزایش کارائی و اثربخشی خطوط و ... مطرح میباشد. یکی از مهمترین گامهای بهینه سازی خطوط اتوبوس، ارزیابی عملکرد خطوط موجود میباشد. در راستای ارزیابی خطوط اتوبوس، بکارگیری شاخصهای ارزیابی مناسب نقش موثر در پی خواهد داشت. در این مقاله، با معرفی چندین شاخص اصلی و استفاده از وزنهای به دست آمده از روش AHP برای شاخصها به ارائه مدلی جهت ارزیابی خطوط اتوبوسرانی خواهیم پرداخت و مدل را برای خطوط اتوبوس منطقه مرکزی شهر تهران بکار میگیریم. با توجه به کارائی خطوط بدست آمده از مدل، خطوط در نرم افزار ArcGIS خوشه بندی میشوند و در سه دسته شامل کریدورهای اصلی، اتوبوس- های معمولی و خطوط تغذیه کننده لایه بندی میگردند که میتوان تصمیمهای مدیریتی متفاوت برای هر لایه اتخاذ نمود. کلیدواژهها: شبکه اتوبوس، نرم افزار ArcGIS، روش AHP، ساماندهی خطوط نویسندگان: سمیه سودمند، الهه حاج هاشمی، نرگس ابوالقاسمی دانلود مقاله 1 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 28 آبان، ۱۳۹۴ ارائه مدل مفهومی برای ساختار سازمانی مدیریت ایمنی ترافیک شهری در چارچوب معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران سیستم مدیریت ایمنی ترافیک میتواند مشابه با رویکردهای مدیریت زیرساختهای حمل ونقل در پوشش یک نهاد معتبر شهری تعریف شود. در این مقاله با توجه به تعاریف نوین سیستم مدیریت ایمنی ترافیک به عنوان یک رویکرد کارامد در قالب مدیریت دارایی راه، ساختاری متشکل از ارکان مورد نیاز برای مدیریت فنی و مهندسی، مدیریت سازمانی، مدیریت اطلاعات و سیاست گذاری برای سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران پیشنهاد شده است. این ساختار با نگاهی بر رویکردهای مورد استفاده در کشورهای پیشرو در رابطه با مدیریت و فناوری ایمنی ترافیک در سطح دنیا ارائه شده، ضمن آنکه نگاهی واقع بینانه به محدودیتها و منابع قابل تامین در ساختارهای کنونی را در بر خواهد داشت. کلیدواژهها: سیستم مدیریت ایمنی ترافیک، ایمنی ترافیک شهری، مدیریت سازمانی، مدیریت زیرساختها، شهرداری تهران نویسندگان: حمیدرضا بهنود، کمال شعار دانلود مقاله 1 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 30 آبان، ۱۳۹۴ ارائه مدل مکانیابی پایانه های اتوبوس بین شهری با استفاده از روش P-Median (مطالعه موردی شهر تهران) تهران به عنوان بزرگترین شهر و پایتخت ایران، یکی از شهرهایی است که روزانه تعداد قابل توجهی مسافر به آن وارد و یا از آن خارج میشود. بهطوریکه نزدیک به 17 درصد سفرهای روزانه شهر تهران ناشی از تردد دروازهای اعم از زمینی، ریلی و هوایی است. بنابراین توجه به زیرساختهای حمل و نقل بین شهری (پایانه های مسافری بین شهری) از اهمیت بسزایی برخوردار است. مکانیابی مناسب منجر به رشد سفر، هماهنگی بیشتر و عملکرد مناسب اتوبوسها برای ارائه خدمات به مناطق دور افتاده و در کل بهبود عملکرد پایانه ها میشود. در این مقاله سعی شده با ارائه مدل مکانیابی پایانه های اتوبوس بین شهری با استفاده از روش P-Median مجموعه ای از مکانها جهت احداث پایانه که هزینه کل سیستم را به حداقل برساند انتخاب گردد. در این آنالیز برای هر کاربری پارامترهای اقتصادی، اجتماعی، ترافیکی در نظر گرفته شده و هر پارامتر به یک لایه اطلاعاتی تبدیل میشود. سپس برای محاسبه میزان مطلوبیت قسمتهای مختلف منطقه مورد مطالعه، لایه های اطلاعاتی با توجه به ارزشهای محاسبه شده برای هر لایه، با استفاده از روش مدل منطق بولین تلفیق شد و درنهایت الگوریتم PMP به منظور کمینه نمودن زمان سفر مسافران بین شهری به پایانه ها اجرا گردید. کلیدواژهها: پایانه، مکانیابی، روش P-Median، منطق بولین نویسندگان: امید افصحی، عبدالرضا ابراهیمی، مریم عسگری پور دانلود مقاله 1 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 30 آبان، ۱۳۹۴ ارائه مدلهای بررسی رفتار تغییر مسیر رانندگان در مواجهه با اطلاع رسانی لحظه ای تابلوهای پیام متغیر (VMS) در بزرگراه های شهر تهران در سالهای اخیر تابلوهای پیام متغیر به عنوان زیرمجموعهای از سیستمهای حمل و نقل هوشمند وظیفه اطلاع رسانی به کاربران را در جهت بهبود کنترل جریان ترافیک در مسیرهای درون شهری و برونشهری فراهم نموده است. آگاهی رانندگان از وضعیت ترافیکی، یکی از روشهای مطرح در زمینه کاهش تأخیرهای ناخواسته در شهرهای بزرگ است؛ لذا در این مطالعه با استفاده از اطلاعات گردآوری شده از سطح شهر تهران، نحوه تأثیر تابلوهای پیام متغیر را در قالب میزان تبعیت رانندگان از اطلاعات ترافیکی ارائه شده و همچنین میزان تمایل آنها به تصمیم گیری پیرامون انتخاب مسیر جایگزین به جای مسیر اصلی مورد بررسی قرار داده میشود. هدف نهایی رانندگان شامل دو گزینهی تغییر مسیر و یا عدم تغییر مسیر ناشی از وجود ترافیک سنگین در مسیر پیشرو میباشد. بدین منظور جهت تهیه مدلهای مورد بررسی، از مدل لوجیت دو گزینهای استفاده شده است. در صورتی- که بتوان تأثیر این تابلوها را به منظور انتخاب مسیر بهینه توسط رانندگان مورد بررسی قرار داده و مدلسازی نماییم، لذا میتوان با ارائه اطلاعرسانی ترافیکی لحظهای که مورد قبول اکثریت رانندگان باشد، شاهد روانسازی جریان ترافیک در شبکه بزرگراههای درون شهری و حفظ آرامش و جلب رضایت رانندگان در طول سفر باشیم. کلیدواژهها: تابلوهای پیام متغیر (VMS)، هدایت مسیر رانندگان، مدل لوجیت دو گزینهای، نرم افزار Limdep نویسندگان: محمود صفارزاده، امیرمسعود رحیمی، شایان سلیمی طاری دانلود مقاله 1 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 30 آبان، ۱۳۹۴ ارائه مدلی برای پیش بینی عملکرد روسازی با استفاده از روش احتمالاتی سیستمهای حمل ونقلی کارآمد از اساسی ترین نیازهای هر کشور جهت دستیابی به توسعه پایدار می- باشد و مدیریت توانمند روسازی راهها به عنوان یکی از اساسی ترین زیرساختهای این سیستم، نقش بسیار موثری در ارتقاء کیفیت و سطح سرویس دهی آن دارد. پیش بینی دقیق عملکرد روسازی یکی از اساسیترین نیازهای سیستم مدیریت روسازی است که مقادیر قابل توجهی از هزینه های برنامه ریزی ، تعمیر و نگهداری روسازیها را کاهش میدهد. پیش بینی روند زوال روسازی به دو روش قطعی و احتمالاتی انجام میشود که با توجه به ماهیت تصادفی رفتار روسازی استفاده از روشهای احتمالاتی مناسبتر میباشد. زوال تدریجی روسازی تحت تاثیر بار ترافیک، سن روسازی، شرایط محیطی و خواص مصالح میباشد. در اغلب مدلهای پیش بینی عملکرد روسازی عوامل مذکور به نحو مطلوبی در نظر گرفته نمیشود. هدف این تحقیق ارائه مدلی احتمالاتی است که توانایی در نظر گرفتن اثر خصوصیات مصالح، سن و عوامل ترافیکی بر روند زوال را داشته باشد. برای این منظور از مدل اقتصادسنجی پرابیت برای پیش بینی احتمالات افت استفاده شد. همچنین شبیه سازی مونتکارلو جهت افزایش دقت محاسبات احتمالاتی استفاده گردید. با مقایسه مدل ارائه شده مشاهده گردید که از دقت مناسبی نسبت به مدلهای پیشین برخوردار میباشد. ارزیابی ها نشان داد که روش مونت کارلو تاثیر مناسبی در افزایش دقت پیش بینی ها دارد. کلیدواژهها: سیستم مدیریت روسازی، روش احتمالاتی، زنجیره مارکوف، مدل پرابیت، شبیه سازی مونت کارلو نویسندگان: علیرضا عزیزی گرمی، فریدون مقدس نژاد، آرمان بلوکیان رودسری دانلود مقاله 1 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 30 آبان، ۱۳۹۴ ارائه مدلی جهت برنامه ریزی بهینه و سیستماتیک پروازهای حج عمره در شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برنامه ریزی پرواز از مهمترین فعالیتهایی است که در شرکتهای هواپیمایی انجام میگیرد و رابطه مستقیمی با افزایش درآمد و کاهش هزینه های شرکت دارد. هر چند فرآیند برنامه ریزی پرواز یک مسأله تحقیق در عملیاتی است، اما ویژگیهای خاص صنعت حمل ونقل هوایی در کشور سبب شده که شرکتهای هواپیمایی داخلی کمتر به رویکرد سیستماتیک رو آورده و عمدتاً به صورت دستی اقدام به برنامه ریزی و چیدمان پروازها نمایند. اما در پروازهای حج عمره در شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به دلیل قطعی بودن وضعیت تقاضا و نوع ناوگان مورد استفاده، امکان استفاده از مدلهای ریاضی در بهینه سازی زمانبندی پرواز وجود دارد. در این مقاله با مدل کردن مسأله پروازهای حج عمره، با هدف کمینه نمودن هزینه های شرکت، اقدام به مدلسازی شده است. کاهش تعداد پروازهای پوزیشن و اقامت شبانه خدمه پروازی اصلی ترین شرایط درنظر گرفته شده بوده اند. این مدل در دو مرحله ساخته شده که در مرحله اول مسیرهای پرواز از نظر ترتیب مقاصد و مبادی بهینه شده و در مرحله دوم با توجه به مجوزهای پروازی اخذشده از فرودگاههای جده و مدینه زمان بندی پرواز تدقیق شده است. نتیجه ی بهره گیری از این مدل کاهش هزینه های شرکت به میزان 300 هزار دلار در یک دوره شش ماهه بوده است. نویسندگان: مقداد ممتاز امیری، علی رضایی، سید محمود فاضلی، محمدرضا ابراهیم پور دانلود مقاله 1 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 30 آبان، ۱۳۹۴ ارائه مدلی مکانی برای تعیین پتانسیل گردشگری و بررسی تأثیر آن در برنامه ریزی حمل و نقل (مطالعه موردی:شهر تهران) حمل و نقل، نقش بسیار مهمی را در توسعه هر کشور ایفا میکند؛ لذا توجه به این مسئله ضروری مینماید. هدف از این تحقیق، ارائه ی مدلی مکانی برای تعیین پتانسیل گردشگری و تأثیر آن در تصمیم گیریها، پیرامون اصلاحات مکانی برنامه ریزی حمل و نقل است. روش تحقیق به این صورت است که ابتدا منطقهی مورد نظر، یعنی شهر تهران انتخاب گردید. پس از آن، معیارهای مورد نیاز برای بررسی پتانسیل گردشگری در نظر گرفته شدند و با استفاده از روش تصمیم گیری چند معیاره AHP، وزن دهی شدند. لایه های وزن دهی شده به کمک مدل همپوشانی شاخص ترکیب شدند و نقشه پتانسیل گردشگری شهر تهران به دست آمد که به چهار کلاس عالی، خوب، متوسط و ضعیف تقسیم بندی شد. پس از آن بر اساس دادههای مربوط به راههای درون شهری، شبکه راهها تشکیل گردید؛ بهترین مسیر از هر یک از هتلها تا مناطق دارای پتانسیل گردشگری خوب تعیین شد، برخی از این مسیرها، تکراری بودند یعنی از چندین هتل برای رسیدن به منطقه دارای پتانسیل خوب، از آن مسیر استفاده میشد، بر اساس تعداد تکرار، درجه گذر خیابانها تعیین و به چهار دسته تقسیم شدند؛ این درجه بندی به اولویت بندی برنامه ریزی حمل و نقل کمک شایانی خواهد کرد. کلیدواژهها: حمل و نقل، سیستم اطلاعات مکانی (GIS)، روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) گردشگردی نویسندگان: هدا اله بخشی، ابوالقاسم صادقی نیارکی، علی اصغر آل شیخ، مریم شاکری دانلود مقاله 1 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 30 آبان، ۱۳۹۴ ارائه معماری مفهوم یو منطقی سیستم هوشمند مدیریت بهره برداری یکپارچه پیشنهادی در سامانه اتوبوسرانی شهر تهران سیستمهای حمل ونقل همگانی با توجه به مشخصات عملکردی و کارکردی آن، طیف وسیعی از خدمات و سطوح سرویس را شامل شده که در این میان سامانه اتوبوسرانی با توجه به انعطاف بالای آن نسبت به بافتهای شهری و هزینه های زیرساخت پایینتر، از توسعه قابل توجهی برخوردار شده است. بخش بهره برداری سیستم اتوبوسرانی از اجزای مختلفی شامل شبکه و خطوط اتوبوسرانی، سیستمهای مدیریت ناوگان، سیستم اطلاعرسانی و سیستم پرداخت کرایه تشکیل شده است. مدیریت توامان اجزای فوق، سیستم مدیریت بهره برداری یکپارچه اتوبوسرانی نامیده میشود که عملکرد بهتر سیستم اتوبوسرانی را به دنبال خواهد داشت. به عبارت دیگر سیستم مدیریت بهرهبرداری یکپارچه اتوبوسرانی با نگاهی جامع به تمامی اجزای فوق، به تنظیم و هماهنگی روابط بین آنها میپردازد. امروزه شهرهای بسیاری در نقاط مختلف جهان یکپارچه سازی سیستم اتوبوسرانی خود را در جهت بهبود عملکرد آن به مرحله اجرا درآورده اند. سئول و لندن به عنوان دو شهر توسعه یافته و سانتیاگو و تایپه به عنوان دو شهر در حال توسعه، از جمله شهرهای موفق در زمینه پیاده سازی سیستم مدیریت بهره برداری یکپارچه اتوبوسرانی به شمار میآیند. در این مقاله ضمن بررسی تجربیات این چهار شهر در این زمینه، سیستم مدیریت یکپارچه اتوبوسرانی برای شهر تهران در قالب معماری مفهومی و معماری منطقی ارائه میگردد. کلیدواژهها: مدیریت بهره برداری یکپارچه اتوبوسرانی، معماری سیستمهای هوشمند حمل ونقل، اصلاح سیستم اتوبوسرانی نویسندگان: مرتضی خشایی پور، آرمین خطیب زاده، محمد حسین زمانیان، غلامرضا طاهرنیا دانلود مقاله 2 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 30 آبان، ۱۳۹۴ ارائه نقشه اعتلاء فرهنگ ترافیک با تاکید بر قشر موتور سواران یکی از معضلات مبتلا به حمل و نقل کشور وجود تصادفات بیشمار در عرصه حمل و نقل جادهای و شهری است. در این میان منطبق بر آمار جهانی، ایران از نظر نرخ تصادفات جادهای رتبه پنجم و از نظر ریسک تصادفات رتبه نخست را دارا است. از این رو به جرات میتوان ارتقاء فرهنگ ترافیک را یکی از مهمترین اولویتهای برنامه ریزی کشور از حیث بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی دانست. هدف اصلی این مقاله ارایه چهارچوبی مدون جهت ارتقاء فرهنگ ترافیک در قشر موتور سوار با استفاده از نقشه راهبرد است. بنا بر علل پیشگفته ارتقاء فرهنگ ترافیکی از جمله اولویتهای مدیریت ترافیکی محسوب میگردد. شهرداری و دهیاریها به عنوان متولی امر حمل و نقل شهری از سالیان گذشته به تدوین تمهیدات متعدد در این راستا پرداخته اند. به زعم تیم پژوهش علت اصلی عدم توفیق در این خصوص را میتوان به عللی نظیر عدم توجه عمیق به مقوله فرهنگ، کارکردها و پیامدهای فرهنگ، عدم وجود نگاه میان رشته ای به مفهوم فرهنگ و مدیریت ترافیک، عدم اشراف و آگاهی به مقوله مدیریت فرهنگی و همچنین ساز و کار عملیاتی سازی فرهنگ مطلوب دانست. همچنین باید اذعان نمود که مدیریت فرهنگی مقولهای بسیار پیچیده و حساس بوده و تدوین ساز و کاری اثربخش در حوزه ترسیم فرهنگ مطلوب ترافیک بسیار مشکل مینمایاند. اما مسلما وجود مشکلات و موانع دلیلی بر بی توجهی به این مقوله حساس نیست. کسب توفیق در این خصوص نیازمند عزم جدیدی پژوهشگران و دست اندرکاران اجرایی است. در این میان پژوهشگران و اندیشمندان مهمترین راهکار در جهت نهادینه سازی فرهنگ ترافیک تدوین نظام آموزشی کارا و اثربخش در ارتقاء فرهنگ ترافیک میدانند. از این رو در این مقاله ضمن شناسایی ذینفعان تدوین نظام اعتلاء فرهنگ ترافیک، متناسب با مقتضیات هر گروه به ارایه برنامه ها و سرفصلهای آموزشی در این خصوص بپردازد. کلیدواژهها: نقشه اعتلاء فرهنگ ترافیک، مدیریت فرهنگی، آموزش ایمنی نویسندگان: عزت اله اصغری زاده، احمدرضا قاسمی، محمد امیرآبادی دانلود مقاله 1 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 30 آبان، ۱۳۹۴ ارائه ی کنترل گر غیرخطی استاتیک بهینه برای کنترل رمپ (مطالعهی موردی: بزرگراه نیایش) در این مقاله یک کنترلر غیرخطی استاتیک بهینه سازی مبنا برای کنترل رمپ جهت کاهش تراکم در شبکه ی بزرگراهی پیشنهاد شده است. این کنترلرغیرخطی که به شرایط ترافیکی واکنش دارد، برای صدور فرامین کنترلی (نرخ رمپ ) از مجموعهای از حالتهای اندازه گیری شده ی ترافیک استفاده میکند. حالتهای اندازه گیری شده چگالی و سرعت در بالادست رمپ و طول صف در رمپ هستند. برای بدست آوردن تابع غیرخطی کنترلر، یک تابع تقاضا به شبیه ساز ماکروسکوپیک متانت داده شد و تابع غیرخطی مذکور با بهینه سازی 64 پارامتر جهت حداقل سازی زمان سفر سپری شده در شبکه (TTS)بدست آمد. برای بهینه سازی الگوریتم ژنتیک مورد استفاده قرار گرفته است. برای ارزیابی کارایی کنترلر پیشنهاد شده، نتایج حاصل از این کنترلر با نتایج کنترلر آلینا ، کنترلر ژنتیک- فازی (که یک نوع کنترلر استاتیک غیرخطی همراه با بازخورد است) و حالت بدون کنترل از طریق انجام یک مطالعهی موردی مقایسه شده است. در نهایت، نتایج حاصل شده حاکی از آن است که کنترلر پیشنهادی عملکرد بهتری نسبت به کنترلر های ذکر شده در بالا دارد. کلیدواژهها: کنترل رمپ، مدل متانت، کنترلر استاتیک، کنترلر فازی، الگوریتم ژنتیک نویسندگان: سمانه خضرائیان، فرشاد کوهی فر، نوید کلانتری دانلود مقاله 1 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 30 آبان، ۱۳۹۴ ارائه یک روش هوشمند فازی برای جلوگیری از بر خورد وسیله نقلیه با مانع تلفات جاده ای یکی از نگرانی های عمده و اصلی در کشورهای در حال توسعه می باشد، به طوری که درصد قابل توجهی از آمار مرگ و میر را به خود اختصاص می دهد و همه ساله تعداد قابل توجهی از انسان ها جان خود را در حوادث و سوانح جاده ای از دست می دهند. همین جمله ناخوشایند کافی است تا دریابیم، امنیت در جادهها به یک حلقه مفقوده بدل شده است، استفاده از سیستم های حمل و نقل هوشمند تا حد زیادی میتواند در کاهش تصادفات موثر باشد، در این مقاله با هدف کاهش بار کاری وارد بر رانندگان و همچنین بالا بردن ایمنی، یک سیستم ناوبری هوشمند برای وسایل نقلیه متحرک بر پایه منطق فازی ارائه می شود که با بهره گیری از ترکیب اطلاعات سنسورهای مختلف، فاصله طولی خودرو با خودروهای دیگر را اندازه گیری کرده و در صورت وقوع خطر متناسب با سرعت و شرایط محیطی عکس العمل مناسب را، جهت ممانعت از برخورد با خودروی جلوئی نشان خواهد داد و درباره چگونگی عملکرد آن و چالش های مطرح بحث می شود. در پایان نیز نحوه عملکرد سیستم پیشنهادی شبیه سازی شده است. کلیدواژهها: سیستمهای هوشمند حمل و نقل ، سیستمهای پیشرفته دستیار راننده، جلوگیری از برخورد با موانع، سیستم های فازی. نویسندگان: علیرضا جباری، عبدالرضا دهقانی تفتی، منصور لهونیان دانلود مقاله 1 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 30 آبان، ۱۳۹۴ ارائه یک مدل بهینه طراحی محدودیت گردش در شبکه های شهری با تأکید بر حل مسئله تخصیص ترافیک در ادبیات رایج در حوزه حمل و نقل و ترافیک به مسئله طراحی محدودیت گردش (TRDP) که ماهیتاً نوعی مسئله طراحی شبکه گسسته از دیدگاه مدیریت سیستمی به شمار میرود، توجه چندان زیادی نشده است چنانکه در اغلب شبکههای شهری، این تکنیک مدیریتی به صورت تجربی و کاملاً دستی توسط پلیس راهور اعمال می شود. هدف TRDP، بهینه سازی سنجه عملکردی یک سیستم مفروض مثلاً کمینه سازی هزینه سفر کل سیستم با احتساب رفتار مسیریابی کاربران شبکه می باشد. در واقع، مدل TRDP بر دو زیر مدل سطح بالا و سطح پایین استوار است که هدف مسئله سطح بالا، کمینه سازی تابع هزینه سفر کل سیستم میباشد و مسئله سطح پایین آن، به تخصیص ترافیک با توجه به متغیرهای تصمیم مسئله سطح بالا، میپردازد. در این مقاله، ضمن معرفی یک مدل پشنهادی TRDP، مدل بهینه ای جهت بهبوددهی نتایج آن با احتساب تأثیرات متقابل انواع حرکات گردشی و نیز تأخیرات ناشی از آنها با تمرکز بر حل مسئله سطح پایین ارائه خواهد شد. نتایج شبیه سازی و پیاده سازی مدل پیشنهادی به ازاء یک شبکه فرضی، نشان می دهد اولاً اجرای TRDP روی شبکه های پر ازدحام، صرفه جویی بیشتری را روی هزینه سفر کل سیستم بهمراه دارد به گونه ایکه به ازاء رشد 20 درصدی تقاضای سفر نسبت به حالت معمول، میزان صرفه جویی این هزینه حدوداً دو برابر می شود؛ ثانیاً با افزایش مقدار پارامتر پراکندگی مدل، علاوه بر کاهش نسبی هزینه سفر کل سیستم به ازاء اعمال محدودیت گردش بهینه، میزان صرفه جویی در هزینه سفر سیستم نیز افزایش مییابد. کلیدواژهها: طراحی شبکه گسسته، برنامه ریزی دو سطحی، محدودیت گردش، تعادل تصادفی کاربر، مسئله تخصیص ترافیک نویسندگان: هاجر کریمیان سیچانی، علیرضا معمارمقدم، سید مهدی تشکری هاشمی دانلود مقاله 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده