رفتن به مطلب

یک نیروگاه همیشگی :دی


wheeler

ارسال های توصیه شده

خب اینم اولین اشکل من ببخشید اولین تاپیک من در تالار برق:ws3:

یک بحثی توی این تالار پیش اومد که در مورد ساخت یک نیروگاه یا یک چیزی خلاصه برای تولید برق بود و به پیشنهاد دوست عزیزم آقا مهدی گل قرار بر این شد تا موضوع رو به صورت جدی و تخصصی اینجا ادامه بدیم

این هم یک باب آشنایی با اعضای تالار برق میشه (خدا بخیر کنه : دی ) هم ببینیم این تالار چه شکلیه

موضوع هم روشنه !! میخوایم یک چیزی طراحی کنیم از آب کره بگیریم :ws28:

قراره برق تولید کنیم و برای این برق نه سوختی بکار ببریم و نه بخاری و نه خلاصه حق مسلمو این حرفها

یک شرح و چند تا موضوع رو تو اون تاپیک (ساخت دستگاه تولیدبرق برای همیشه!)

گفتم !! حالا اینجا میخوایم ریزش کنیم و بحثو باز کنیم ببینیم سر از کجا در میاریم :ws3:

 

 

اینم بگم الان اصلا اعصاب ندارم :ws28:

 

به دلیل نبود اجاق گاز در محل :ws28: مجبور به پخت غذا با اکسی استیلن شدم که نصف غذام بخار شد :hanghead:

پس اول یک چیزی بدید بخورم بعد شروع کنیم

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 103
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

آقا نبود ؟ مهدی جان کوشی پس ؟

قاصدکــــــــ جان خوبی ؟ :ws3: آقا اون بحث های تالار طراحی که گفتی دوست داری اما پیگیری نکردی که

خب الان این بحث که دیگه برقه خب یک فحش حداقل بدید دلمون خوش بشه :ws28:

لینک به دیدگاه

یک نقاشی با پینت کشیدم میذارم که کامل نیست ببینیدش بعد بگید چی ازش متوجه میشید ؟:whistle:

کامل نیست چون ذره ذره بحث رو جلو میبریم تا دقیق روشن بشه

شماره های یک و دو رو ژنراتور فرض کنید :whistle:

3.JPG

لینک به دیدگاه

آقا سلام عليكم

قبل از هرچير خوشحالم كه به موقع رسيدم و حضور شما رو به تالار برق بسيار تبريك ميگم :ws3:

 

والا از اونجايي كه اين مدت مشغله ها كم نبوده، جدا شرمنده ام كه نتونستم در اون تاپيكي كه خودم ازت خواهشش رو كرده بودم حضور داشته باشم :icon_pf (34):

 

و اما درباره اين موضوع، چون به تاپيك قبلي ارجاع داده بودي، عرايضي رو در همونجا نوشتم كه پيش از ورود به بحث ما هم از فرصتِ دست گرم (به سكون ت ) استفاده كرده باشم و بحث برقرار نشده آبرومون نره:ws28:

 

 

اما درباره طرح

 

موضوع هم روشنه !! میخوایم یک چیزی طراحی کنیم از آب کره بگیریم

:ws28:

قراره برق تولید کنیم و برای این برق نه سوختی بکار ببریم و نه بخاری و نه خلاصه حق مسلمو این حرفها

 

پيشينيان ما نه تنها از آب كه از ساير عناصر اربعه هم كره استحصال كردند :ws3:

البته همونطور كه گفتي، شما بيشتر به دنبال كوره اي، اما در اصل قضيه تفاوتي بين كر و كور و شفت شل اش نيست

مساله اينه كه يقيناً قصد شما استفاده از آب و باد و مه و خورشيد و فلك هم نيست !

پس به فكر واحد آبي و بادي و خورشيدي و جز و مد و كذا و كذا نيستي :a030:

 

سوال اينه كه ميشه دقيقا بگي ميخواي چكار كني؟ :ws38:

 

:ws28: "!what to do, what not to do"

 

 

آيا به فكر ساخت ماشين زماني ؟! :whistle:

لینک به دیدگاه
آقا سلام عليكم

قبل از هرچير خوشحالم كه به موقع رسيدم و حضور شما رو به تالار برق بسيار تبريك ميگم :ws3:

 

والا از اونجايي كه اين مدت مشغله ها كم نبوده، جدا شرمنده ام كه نتونستم در اون تاپيكي كه خودم ازت خواهشش رو كرده بودم حضور داشته باشم :icon_pf (34):

 

و اما درباره اين موضوع، چون به تاپيك قبلي ارجاع داده بودي، عرايضي رو در همونجا نوشتم كه پيش از ورود به بحث ما هم از فرصتِ دست گرم (به سكون ت ) استفاده كرده باشم و بحث برقرار نشده آبرومون نره:ws28:

 

 

اما درباره طرح

 

 

 

پيشينيان ما نه تنها از آب كه از ساير عناصر اربعه هم كره استحصال كردند :ws3:

البته همونطور كه گفتي، شما بيشتر به دنبال كوره اي، اما در اصل قضيه تفاوتي بين كر و كور و شفت شل اش نيست

مساله اينه كه يقيناً قصد شما استفاده از آب و باد و مه و خورشيد و فلك هم نيست !

پس به فكر واحد آبي و بادي و خورشيدي و جز و مد و كذا و كذا نيستي :a030:

 

سوال اينه كه ميشه دقيقا بگي ميخواي چكار كني؟ :ws38:

 

:ws28: "!what to do, what not to do"

 

 

آيا به فكر ساخت ماشين زماني ؟! :whistle:

 

آورین ! :ws28: بلی ما نیز این استحصال رو انجام دادیم :ws3: ولی از انجایی که اسلام دست منو در این انجمن بسته مجبور شدم روی آب مانور بدم:whistle:

اما در مورد کار !! نفرما استاد گرامی من اومدم یک چیزی یاد بگیرم (امیدوارم تابلو نشم :ws28:)

و اما باز دوباره در مورد اینکه منبع اصلی ما چیه

شرح فرایندی که در اون تاپیک گفتم رو مطالعه فرمودی یا شیخ ؟ :whistle:

قانونی قرار نیست نقض بشه ولی خیلی از قوانین هنوز ناشناخته هشتن

مثل قانونایی که الان اثبات شده و در زمانهای دور غیر ممکن بودن

تو بحش های شیمیایی به یک چیز رسیدم اونم اینکه هیچ چیزی در اصل قانون نداره

یک منطق بینشون وجو داره و نیازی نیست طبق یک قانون خاص به اون منطق برسی

نمونه ساده هم واکنش های شیمیایی که خیلی ها از نظر شیمی اصلا غیر ممکنه ولی به دفعات و هر روز داره اتفاق میوفته

اینکه میخوایم چیکار کنیم دقیقا شرح داستانی هستش که در اون تاپیک گفتم

یا شیخ قاصدک نظر خودتو برامون بذار استفاده کنیم و در این بین من یک قیمه هلاهل کنم و بیام

لینک به دیدگاه
آورین ! :ws28: بلی ما نیز این استحصال رو انجام دادیم :ws3: ولی از انجایی که اسلام دست منو در این انجمن بسته مجبور شدم روی آب مانور بدم:whistle:

اما در مورد کار !! نفرما استاد گرامی من اومدم یک چیزی یاد بگیرم (امیدوارم تابلو نشم :ws28:)

و اما باز دوباره در مورد اینکه منبع اصلی ما چیه

شرح فرایندی که در اون تاپیک گفتم رو مطالعه فرمودی یا شیخ ؟ :whistle:

قانونی قرار نیست نقض بشه ولی خیلی از قوانین هنوز ناشناخته هشتن

مثل قانونایی که الان اثبات شده و در زمانهای دور غیر ممکن بودن

تو بحش های شیمیایی به یک چیز رسیدم اونم اینکه هیچ چیزی در اصل قانون نداره

یک منطق بینشون وجو داره و نیازی نیست طبق یک قانون خاص به اون منطق برسی

نمونه ساده هم واکنش های شیمیایی که خیلی ها از نظر شیمی اصلا غیر ممکنه ولی به دفعات و هر روز داره اتفاق میوفته

اینکه میخوایم چیکار کنیم دقیقا شرح داستانی هستش که در اون تاپیک گفتم

یا شیخ قاصدک نظر خودتو برامون بذار استفاده کنیم و در این بین من یک قیمه هلاهل کنم و بیام

 

آقا نوش جان :ws3:

 

بله به مطالعه‌ِي شرح واقعه پرداختم و استنباطم اين بود كه شما يك قالب كره رو بين دو ژنراتور نصف ميكني، نصفه ي اول رو با نون سنگك و مرباي آلبالو نوش جان فرموده (باشد كه با گذر مربا از سوراخ نون سنگك، دست و بال مبتكر طرح لزج شده،‌ايشان به فكر رفع مشكل نان سنگك هم بيافتند :banel_smiley_4::ws28:) و با نصفه ي دوم محور ژنراتور اول را چرب فرموده به اين اميد كه چرخش همواره بچرخد :w58:

ولي زهي خيال باطل كه اين كار نشود، جز به خواست حضرت حق :w58::ws3: و پس از چند لحظه بايد تا آخر مسير به همت هندل طي طريق فرمايند .

 

 

اما خواننده ي تيزبين مي داند كه نكته اي در كار هست! :gnugghender:

آن هم وجود جناب كمپرسور و فعاليت دائمي ايشان هست كه ممكن است طرح شما را عملي كند

اما اين هرگز به اين معنا نيست كه به يك نيروگاه هميشگي دست پيدا كرده باشيم.

و باز همونقدر كه كره بديم، ماست خواهيم گرفت. ( + آب! ):ws3:

لینک به دیدگاه
آقا نوش جان :ws3:

 

بله به مطالعه‌ِي شرح واقعه پرداختم و استنباطم اين بود كه شما يك قالب كره رو بين دو ژنراتور نصف ميكني، نصفه ي اول رو با نون سنگك و مرباي آلبالو نوش جان فرموده (باشد كه با گذر مربا از سوراخ نون سنگك، دست و بال مبتكر طرح لزج شده،‌ايشان به فكر رفع مشكل نان سنگك هم بيافتند :banel_smiley_4::ws28:) و با نصفه ي دوم محور ژنراتور اول را چرب فرموده به اين اميد كه چرخش همواره بچرخد :w58:

ولي زهي خيال باطل كه اين كار نشود، جز به خواست حضرت حق :w58::ws3: و پس از چند لحظه بايد تا آخر مسير به همت هندل طي طريق فرمايند .

 

 

اما خواننده ي تيزبين مي داند كه نكته اي در كار هست! :gnugghender:

آن هم وجود جناب كمپرسور و فعاليت دائمي ايشان هست كه ممكن است طرح شما را عملي كند

اما اين هرگز به اين معنا نيست كه به يك نيروگاه هميشگي دست پيدا كرده باشيم.

و باز همونقدر كه كره بديم، ماست خواهيم گرفت. ( + آب! ):ws3:

 

نه دیگه :ws28:

پس معلوم میشه شرح فرایند رو بد توضیح دادم

اما سوالاتی وجود دارد یا شیخ

اونجایی که فرمودی کمپرسوری مدام در حال دویدن است ! خب عزیز دل کمپرسور با نفت که کار نمیکند و برق لارم داره ! و ما نیز قرار نیست از برق برق بگیریم که

اما نکته ای قابل عرض ! نکات بسیار ریز در این طرح مخوف :w58::ws28: وجود دارد

و کمپرسور ما فقط برای استارت است و لاغیر

بعد از مدار خارج خواهد شد

در این نقاشی که پیوست کردم موضعوعی وجود دارد و در اون تاپیک هم بهش اشاره شد

و اون موضوع اختلاف زمان است که برای چند لحظه اتفاق می افته

یک گریزی در اون تاپیک عرض کردم و گریز دوم در موضوع گیربکس معکوس بود

چیزی برعکس شفت و فولی هم شاید بشه با زور به خوردش داد

اول خواهشی دارم !! برداشتت رو از شکل کار بگو تا روی اون به بحث بپردازیم تا بهتر موضوع روشن شود

از طرفی موتورهای ما کره سوز هستند و حاصل سوختن کره را سیرکوله نموده و بعد از احیا مجددا استفاده میکنند

لینک به دیدگاه

از شیخ جاست کبیر تقاضا داریم ما را در بحث های مکانیکی همراهی نماید

Just Mechanic

 

در ضمن باز هم میگم شرح فرایند رو درست متوجه نشدید و بعد از مطالعه دقیق تر بگید ازش چی متوجه شدید

 

ما دو تا ژنراتور داریم (قاصدک جان چیزی جابه جا نمبشه) یکی مسئول تامین برق الکتروموتور محرک (برای نیروی محرک از الکتروموتور استفاده میکنیم) و دیگری برق خروجی

اما نکته مهم و کلیدی اینجاست !!!!

ببین قاصدک عزیز

باید ژنراتور به گردش مناسب و پایدار برسه تا بتونه جریان مورد نیاز الکتروموتور رو تامین کنه

این گردش مناسب هم برمیگرده به حرکت خود الکتروموتور !!! وقتی میگم اختلاف اینجاست

یعنی چی ؟ الکتروموتور میدوه درست اما تا الکتروموتور بخواد ژنراتور هم به حرکت در بیاره یک خلا ایجاد میشه

اون خلا باعث میشه تا ژنراتور (تو تقسیم دور و گردش) به سطح گردش مناسب نرسه و به محض اینکه موتور از کار بیوفته ژنراتور هم مرخص میشه (منظورم از خاموش شدن موتور زمان استارته و چند دقیقه باید موتور دور بشه تا ژنراتور به حالت مطلوب برسه و ران بشه )

این اختلاف زمان هم بر میگرده به دو چیز !! یکیش نابرابری دور گردش موتور با دور گردش ژنراتوره !!! :ws3:

دومی هم زمان هستش !! یعنی چی ؟ یعنی اگر خوش بینانه هم در نظرش بگیریم بگیم نه اصلا اینا با یک سرعت و هماهنگ میچرخن در یک زمان برابر موتور و ژنراتور با یک سرعت (900دور) حرکت میکنن !! در صورتی که باید ژنراتور چند ثانیه جلوتر از موتور باشه :whistle:

پس اگر ژنراتور چند ثانیه فقط از موتور محرک جلوتر بگرده خلا برطرف میشه

ما برای جبران این خلا و جلو بردن ژنراتور یک چیزی در نظر گرفتیم که بهش هم اشاره شده و ناصر میاد برامون بازش میکنه (گیربکس معکوس یا شفت و فولی معکوس )

برق باید مثل یک زنجیر پیوسته بیاد تا موتور محرک مدام گردش داشته باشه

اما یک ثانیه حتی قطعی این زنجیر رو پاره میکنه و موتور از حرکت میوفته

برای این بود که گفتم ژنراتور باید جلو تر از محرک باشه

تا اینجارو بریم جلو تا برسیم به یکدست شدن جریان

وقتی این موضوع رو در نظر بگیریم که ژنراتور باید جلوتر از موتور باشه دیگه موضوع کاسه آش و کاسه به کاسه کردن صادق نیست!! اگر همه در یک زمان با هم باشن آره کاسه درسته

اما با منی تو یمنی :ws28:

اگر ژنراتور چند ثانیه جلوتر باشه کسری نداریم و چند ثانیه زودتر موتور محرک نیروی لازم رو دریافت میکنه و خاموش نمیشه

کف میکنیمممممممممم :hanghead:

لینک به دیدگاه
از شیخ جاست کبیر تقاضا داریم ما را در بحث های مکانیکی همراهی نماید

Just Mechanic

 

در ضمن باز هم میگم شرح فرایند رو درست متوجه نشدید و بعد از مطالعه دقیق تر بگید ازش چی متوجه شدید

 

ما دو تا ژنراتور داریم (قاصدک جان چیزی جابه جا نمبشه) یکی مسئول تامین برق الکتروموتور محرک (برای نیروی محرک از الکتروموتور استفاده میکنیم) و دیگری برق خروجی

اما نکته مهم و کلیدی اینجاست !!!!

ببین قاصدک عزیز

باید ژنراتور به گردش مناسب و پایدار برسه تا بتونه جریان مورد نیاز الکتروموتور رو تامین کنه

این گردش مناسب هم برمیگرده به حرکت خود الکتروموتور !!! وقتی میگم اختلاف اینجاست

یعنی چی ؟ الکتروموتور میدوه درست اما تا الکتروموتور بخواد ژنراتور هم به حرکت در بیاره یک خلا ایجاد میشه

اون خلا باعث میشه تا ژنراتور (تو تقسیم دور و گردش) به سطح گردش مناسب نرسه و به محض اینکه موتور از کار بیوفته ژنراتور هم مرخص میشه (منظورم از خاموش شدن موتور زمان استارته و چند دقیقه باید موتور دور بشه تا ژنراتور به حالت مطلوب برسه و ران بشه )

این اختلاف زمان هم بر میگرده به دو چیز !! یکیش نابرابری دور گردش موتور با دور گردش ژنراتوره !!! :ws3:

دومی هم زمان هستش !! یعنی چی ؟ یعنی اگر خوش بینانه هم در نظرش بگیریم بگیم نه اصلا اینا با یک سرعت و هماهنگ میچرخن در یک زمان برابر موتور و ژنراتور با یک سرعت (900دور) حرکت میکنن !! در صورتی که باید ژنراتور چند ثانیه جلوتر از موتور باشه :whistle:

پس اگر ژنراتور چند ثانیه فقط از موتور محرک جلوتر بگرده خلا برطرف میشه

ما برای جبران این خلا و جلو بردن ژنراتور یک چیزی در نظر گرفتیم که بهش هم اشاره شده و ناصر میاد برامون بازش میکنه (گیربکس معکوس یا شفت و فولی معکوس )

برق باید مثل یک زنجیر پیوسته بیاد تا موتور محرک مدام گردش داشته باشه

اما یک ثانیه حتی قطعی این زنجیر رو پاره میکنه و موتور از حرکت میوفته

برای این بود که گفتم ژنراتور باید جلو تر از محرک باشه

تا اینجارو بریم جلو تا برسیم به یکدست شدن جریان

وقتی این موضوع رو در نظر بگیریم که ژنراتور باید جلوتر از موتور باشه دیگه موضوع کاسه آش و کاسه به کاسه کردن صادق نیست!! اگر همه در یک زمان با هم باشن آره کاسه درسته

اما با منی تو یمنی :ws28:

اگر ژنراتور چند ثانیه جلوتر باشه کسری نداریم و چند ثانیه زودتر موتور محرک نیروی لازم رو دریافت میکنه و خاموش نمیشه

کف میکنیمممممممممم :hanghead:

 

 

قبل از اينكه بحث رو ريزتر كنيم و به شرح فرايند و مشكلات بپردازيم، من هنوز يك مقدار با ايده‌ِ ي اصلي طرح مشكل دارم.

يعني اينكه هدف اين طرح چيه ؟

 

اينكه يك سيستم با يك انرژي اوليه (كمپرسور) شروع به كار كنه

و طوري طراحي بشه كه انرژي لازم براي ادامه ي فعاليتش رو خودش تأمين كنه (با پيش افتادن ژنراتور از موتور)

و از طرفي ازش مصرف رو هم برداريم؟؟؟ :w58:

بعد ميگن چرا دكل نفتي گم مي‌شه
:w000::ws3:

 

 

اي پير مريدان را از حكمت اين كار آگاه بنماي، و آنها از ظلمت نفس برهان :w58:

 

 

{ درباره شكل هم كه توضيحات خودت تقريبا كافي بود، بنظر مي‌رسه كه ژنراتور 1 انرژي موتور 2.5 اسب رو تامين ميكنه و ژنراتور 2 بار رو.

حكمت خازن ها هم كه توضيحات تاپيك قبليت براي حل چالش عقب ماندگي بود. اون شيرگونه هاي دور محفظه هم احتمالا براي استارت قضيه و تزريق ازت و اين بازي ها باشند.:ws3:}

لینک به دیدگاه
قبل از اينكه بحث رو ريزتر كنيم و به شرح فرايند و مشكلات بپردازيم، من هنوز يك مقدار با ايده‌ِ ي اصلي طرح مشكل دارم.

يعني اينكه هدف اين طرح چيه ؟

ای بابا :ws28: تازه این رفیقمون میگه لیلی زن بود یا مرد :ws28:خب معلومه هدفمون گرفتن کره بود دیگه :ws28:

ببین قاصدک عزیز هدف طراحی و ساخت یک سیستم تو اسکیل کوچیک (حالا یا بنچ یا خوش بینانه ترش پایلوت و بعدا میریم روی دمو و در آخر هم اسکیل آپ میکنیم) برای تولید برق میباشد

اينكه يك سيستم با يك انرژي اوليه (كمپرسور) شروع به كار كنه

و طوري طراحي بشه كه انرژي لازم براي ادامه ي فعاليتش رو خودش تأمين كنه (با پيش افتادن ژنراتور از موتور)

و از طرفي ازش مصرف رو هم برداريم؟؟؟ :w58:

 

آورین ! بابا چرا پیچیدش میکنی ؟ این طرح شبیه یک ژنراتور معمولی یا حتی خودرو هستش با این تفاوت که اونجا یک باطری انرژی استارت ما رو فراهم میکنه اینجا هوای فشرده 150 تا 200 باری ! کمپرسور فشار سیال رو تامین میکنه و وقتی سیستم روشن شد برای چند دقیقه کار میکنه و وقتی مخزنش شارژ شد (برای استارت بعدی) اتومات کرده و خاموش میشه

اینکار ما تا حدی !!! شبیه به خودرویی هستش که باطریش خوابیده و با هل دادن میخوای روشنش کنی

یعنی انرژی مورد نیاز برای استارت رو نداریم و هولش میدیم

فقط اونجا سوخت و احتراق هست اینجا نیست

وگرنه تو خودرو هم وقتی ماشین روشنه تو اصلا باطری رو بردار بنداز اونور

خاموش نمیشه که کارشو ادامه میده

از طرفی برای احتراق اون سوخت داخل سیلندرها هم یک جریان برق لازمه دیگه

کویل که ولتاژو .....و دلکو و..............

فکر میکنی چرا وقتی موتور خودرو روشن میشه (اصلا با هول دادن) بدون باطری هم فعالیتشو داره ؟

خودت استادی برام توضیح بده

چطوری ژنراتور یا دینام ماشین هم باید 60 70 آمپر برق تولید کنه هم یک جریان برای کویل و احتراق سوخت فراهم کنه ؟ اونم با حرکت پیستونها یا همون گردش موتور ؟ خود موتور کار میکنه برق خودشو بدست میاره جریان مورد نیاز بخش های دیگه هم تامین میکنه؟

حالا دیگه وارد نقش باطری نمیشیم چون فقط نقش استارتر رو نداره و کسری هم تامین میکنه اما باز زمانی که فول شارژه آفتامات جریان رو قطع میکنه و برق مورد نیاز خودرو همچنان از ژنراتور تامین میشه

در ضمن یک سوال دیگه ؟ به من بگو توربین بخار اصلا چه شکلی کار میکنه ؟

تا حد زیادی توربین برعکس کمپرسوره یعنی فشار سیال رو میگیره ! با اون فشار حرکت میکنه و با حرکتش هم یک ژنراتورو میچرخونه

حالا تیغه های توربین یا تونلش انواع مختلفی دارن ! اگر کاملا کیپ و نزدیک به هم باشن چه فرقی داره سیال بخار باشه یا هوا ؟ من بهت میگم ! اگر تیغه ها کیپ باشن فقط سرعت بخارو نمیگیرن و بخار تا حد زیادی کندانس میشه اما هوا چی ؟ هوای پر فشار با گردش تیغه ها فشارش افت میکنه ولی هوای کم فشار خارج میشه و مثل بخار یک بخش بزرگش داخل توربین مایع نمیشه (آقا کف کردم خب :ws28:) تونل باد اصلا کارش همینه دیگه

بعد ميگن چرا دكل نفتي گم مي‌شه
:w000::ws3:

 

چون پولش رو گرفتن ولی نخریدن گذاشتن جیبشون به همین سادگی

اي پير مريدان را از حكمت اين كار آگاه بنماي، و آنها از ظلمت نفس برهان :w58:

آورین :ws28:

 

{ درباره شكل هم كه توضيحات خودت تقريبا كافي بود، بنظر مي‌رسه كه ژنراتور 1 انرژي موتور 2.5 اسب رو تامين ميكنه و ژنراتور 2 بار رو.

حكمت خازن ها هم كه توضيحات تاپيك قبليت براي حل چالش عقب ماندگي بود. اون شيرگونه هاي دور محفظه هم احتمالا براي استارت قضيه و تزريق ازت و اين بازي ها باشند.:ws3:}

 

دوتاش برای ازت بود دوتاشم محل دریافت برق

ژنراتور یک هم برق موتور رو تامین میکنه و هم کمپرسور رو (برای چند دقیقه) و بعدش خودشم یک بار اضافه میده

بعدشم من همه چیز رو توی نقاشی نکشیدم و میخوام ذره ذره وارد کنیم

جواب سوالو دادم تو توضیحاتم (چطوری ژنراتور یا دینام ماشین هم باید 60 70 آمپر برق تولید کنه هم یک جریان برای کویل و احتراق سوخت فراهم کنه ؟ اونم با حرکت پیستونها یا همون گردش موتور ؟ خود موتور کار میکنه برق خودشو بدست میاره جریان مورد نیاز بخش های دیگه هم تامین میکنه؟)

یکی از جوابا اینجاست

لینک به دیدگاه
از شیخ جاست کبیر تقاضا داریم ما را در بحث های مکانیکی همراهی نماید

Just Mechanic

 

در ضمن باز هم میگم شرح فرایند رو درست متوجه نشدید و بعد از مطالعه دقیق تر بگید ازش چی متوجه شدید

 

ما دو تا ژنراتور داریم (قاصدک جان چیزی جابه جا نمبشه) یکی مسئول تامین برق الکتروموتور محرک (برای نیروی محرک از الکتروموتور استفاده میکنیم) و دیگری برق خروجی

اما نکته مهم و کلیدی اینجاست !!!!

ببین قاصدک عزیز

باید ژنراتور به گردش مناسب و پایدار برسه تا بتونه جریان مورد نیاز الکتروموتور رو تامین کنه

این گردش مناسب هم برمیگرده به حرکت خود الکتروموتور !!! وقتی میگم اختلاف اینجاست

یعنی چی ؟ الکتروموتور میدوه درست اما تا الکتروموتور بخواد ژنراتور هم به حرکت در بیاره یک خلا ایجاد میشه

اون خلا باعث میشه تا ژنراتور (تو تقسیم دور و گردش) به سطح گردش مناسب نرسه و به محض اینکه موتور از کار بیوفته ژنراتور هم مرخص میشه (منظورم از خاموش شدن موتور زمان استارته و چند دقیقه باید موتور دور بشه تا ژنراتور به حالت مطلوب برسه و ران بشه )

این اختلاف زمان هم بر میگرده به دو چیز !! یکیش نابرابری دور گردش موتور با دور گردش ژنراتوره !!! :ws3:

دومی هم زمان هستش !! یعنی چی ؟ یعنی اگر خوش بینانه هم در نظرش بگیریم بگیم نه اصلا اینا با یک سرعت و هماهنگ میچرخن در یک زمان برابر موتور و ژنراتور با یک سرعت (900دور) حرکت میکنن !! در صورتی که باید ژنراتور چند ثانیه جلوتر از موتور باشه :whistle:

پس اگر ژنراتور چند ثانیه فقط از موتور محرک جلوتر بگرده خلا برطرف میشه

ما برای جبران این خلا و جلو بردن ژنراتور یک چیزی در نظر گرفتیم که بهش هم اشاره شده و ناصر میاد برامون بازش میکنه (گیربکس معکوس یا شفت و فولی معکوس )

برق باید مثل یک زنجیر پیوسته بیاد تا موتور محرک مدام گردش داشته باشه

اما یک ثانیه حتی قطعی این زنجیر رو پاره میکنه و موتور از حرکت میوفته

برای این بود که گفتم ژنراتور باید جلو تر از محرک باشه

تا اینجارو بریم جلو تا برسیم به یکدست شدن جریان

وقتی این موضوع رو در نظر بگیریم که ژنراتور باید جلوتر از موتور باشه دیگه موضوع کاسه آش و کاسه به کاسه کردن صادق نیست!! اگر همه در یک زمان با هم باشن آره کاسه درسته

اما با منی تو یمنی :ws28:

اگر ژنراتور چند ثانیه جلوتر باشه کسری نداریم و چند ثانیه زودتر موتور محرک نیروی لازم رو دریافت میکنه و خاموش نمیشه

کف میکنیمممممممممم :hanghead:

نمی شه این خلاراباخازن یاباطری پرکرد؟

اتلاف انرژی که دراثرگرمایش و اصطکاک بوجودمی آیدچی؟

لینک به دیدگاه
نمی شه این خلاراباخازن یاباطری پرکرد؟

اتلاف انرژی که دراثرگرمایش و اصطکاک بوجودمی آیدچی؟

 

چرا باطری میشه اما باطری ها مدام تحت فشارن چون نمیشه مثل خودرو یک چیزی مثل آفتامات جریان رو از روی باطری برداره و باطری از مدار خارج بشه !! چون اگر برداره انگار از اول نبوده باز خلا ایجاد میشه

و باطری ها به ماه نکشیده مرخص میشن

از طرفی باید یک پل دیود قوی هم اون موقع بسازیم که جریان رو مستقیم کنیم

بعدشم الکتروموتور ما با ولتاژ باطیری جواب نمیده !! پس چطوری میخوای خلا رو با باطری جبران کنی ؟

بعد برای آوردن باطری تو بازی باز باید ولتاژ رو هم کم کنیم

به جای باطری فقط برای استارت یک توربین داریم

در مورد گرما هم قبلا گفته بودم که با کمک گردش یک سیال دما رو به سادگی میگیریم و حتی میتونیم این گرما رو به چند متر اون طرف تر منتقل کنیم و دو مرتبه ازش باهاش یک جریان فرعی بسازیم

این شبیه یک گرفتن و انتقال گرما از راکتورهاست

اونجا هم واکنش های گرما زای زیادی هستن که پیوسته و به سرعت (در چند ثانیه ) ایجاد میشن که برای حفظ شرایط عملیات و واکنش باید از راکتور خارج بشن

دو تا گاز توی یک راکتور واکنش میدن که یهو تو چند ثانیه دمای راکتور به نزدیک 600 درجه میرسه

اینا که به این سرعت تازه داغ نمیشن

اونو میگیرن اینکه ساده تره

اینا بحث های مکانیکی هم هست و چیز پیچیده یا خوفناکی نیست

لینک به دیدگاه
دوتاش برای ازت بود دوتاشم محل دریافت برق

ژنراتور یک هم برق موتور رو تامین میکنه و هم کمپرسور رو (برای چند دقیقه) و بعدش خودشم یک بار اضافه میده

بعدشم من همه چیز رو توی نقاشی نکشیدم و میخوام ذره ذره وارد کنیم

جواب سوالو دادم تو توضیحاتم (چطوری ژنراتور یا دینام ماشین هم باید 60 70 آمپر برق تولید کنه هم یک جریان برای کویل و احتراق سوخت فراهم کنه ؟ اونم با حرکت پیستونها یا همون گردش موتور ؟ خود موتور کار میکنه برق خودشو بدست میاره جریان مورد نیاز بخش های دیگه هم تامین میکنه؟)

یکی از جوابا اینجاست

 

آقا من تا به حال هيچ سر رشته اي از برق ماشين نداشتم :ws3:

 

اما اي پير! همانا كه ما تو را حق يافتيم :w58::ws28:

چرا كه همونطور كه تقريبا اشاره كردي، خوب اين هم ميشه مشابه همون نيروگاه گازي خودمون ديگه

 

پس حالا دعوا سر چيه ؟! :ws3:

لینک به دیدگاه
آقا من تا به حال هيچ سر رشته اي از برق ماشين نداشتم :ws3:

 

اما اي پير! همانا كه ما تو را حق يافتيم :w58::ws28:

چرا كه همونطور كه تقريبا اشاره كردي، خوب اين هم ميشه مشابه همون نيروگاه گازي خودمون ديگه

 

پس حالا دعوا سر چيه ؟! :ws3:

 

خب خداوند به شما خیر دهد پس چرا پرهای منو میکنی ؟:ws28:

فقط فرق اینجاست که گازی در این بین نیست:whistle:

لینک به دیدگاه
خب خداوند به شما خیر دهد پس چرا پرهای منو میکنی ؟:ws28:

فقط فرق اینجاست که گازی در این بین نیست:whistle:

 

بله، و آيا اجازه هست ساده شده‌ي طرح رو اينطور فرض كنيم كه يك موتور ژنراتوري را به چرخش درمي آورد و از برق توليدي توسط ژنراتور، موتور تغذيه شده و به كار خود ادامه مي دهد ؟!

 

پس اي شيخ، اگر اين طرح پاسخگوست حكمت استفاده از سيكل گاز و بخار در نيروگاه چيست ؟!‌ :w58:

 

 

و حالا به ما بگو چرا از دو ژنراتور استفاده مي كني ؟

از يكي استفاده كن، هم خروجي و هم فيدبك را هم از همان بگير خوب :ws38:

لینک به دیدگاه
چرا باطری میشه اما باطری ها مدام تحت فشارن چون نمیشه مثل خودرو یک چیزی مثل آفتامات جریان رو از روی باطری برداره و باطری از مدار خارج بشه !! چون اگر برداره انگار از اول نبوده باز خلا ایجاد میشه

و باطری ها به ماه نکشیده مرخص میشن

از طرفی باید یک پل دیود قوی هم اون موقع بسازیم که جریان رو مستقیم کنیم

بعدشم الکتروموتور ما با ولتاژ باطیری جواب نمیده !! پس چطوری میخوای خلا رو با باطری جبران کنی ؟

بعد برای آوردن باطری تو بازی باز باید ولتاژ رو هم کم کنیم

به جای باطری فقط برای استارت یک توربین داریم

در مورد گرما هم قبلا گفته بودم که با کمک گردش یک سیال دما رو به سادگی میگیریم و حتی میتونیم این گرما رو به چند متر اون طرف تر منتقل کنیم و دو مرتبه ازش باهاش یک جریان فرعی بسازیم

این شبیه یک گرفتن و انتقال گرما از راکتورهاست

اونجا هم واکنش های گرما زای زیادی هستن که پیوسته و به سرعت (در چند ثانیه ) ایجاد میشن که برای حفظ شرایط عملیات و واکنش باید از راکتور خارج بشن

دو تا گاز توی یک راکتور واکنش میدن که یهو تو چند ثانیه دمای راکتور به نزدیک 600 درجه میرسه

اینا که به این سرعت تازه داغ نمیشن

اونو میگیرن اینکه ساده تره

اینا بحث های مکانیکی هم هست و چیز پیچیده یا خوفناکی نیست

نه به کلی نمی گم همون طورکه گفتیدیه خلاایجادمیشه ماازباطری یاخازن برای پرکردن این خلاچندثانیه ای استفاده کنیم تاموتوروژنراتوربتونن خودشون راهماهنگ کنندوبعد ....

یااصلا نمیشه ابتدادرمدارمان ولتاژکم باشه این چرخه کامل که شدبعدش ولتاژخروجی راتقویت کنیم .

مااگربیاییم سرعت حرکت الکترون رازیادکنیم چی؟

لینک به دیدگاه
بله، و آيا اجازه هست ساده شده‌ي طرح رو اينطور فرض كنيم كه يك موتور ژنراتوري را به چرخش درمي آورد و از برق توليدي توسط ژنراتور، موتور تغذيه شده و به كار خود ادامه مي دهد ؟!

نه عزیز دل

موتوری ژنراتورهایی را میگرداند و یکی از آن دو ژنراتور خود موتور را شارژ مینماید و دیگری برق برای مصارف و احیانا صادرات مفت به کشورهای دوست و برادر مثل لبنان

البته همه این چرخاندن ها بر اساس همان داستانهای پندآموزی:ws28: بود که عرض نمودیم

پس اي شيخ، اگر اين طرح پاسخگوست حكمت استفاده از سيكل گاز و بخار در نيروگاه چيست ؟!‌ :w58:

 

ای دوست اینکه همه خود را رودخانه اندازند دلیل نمیشود ما نیز...........

و ایضا این پاسخ اولین کامنت شماست که فرمودی قوانین !! و ما نیز عرض نمودیم قوانین را خود میسازیم و از اول هیچ قانونی کلیت نداشت

این طرح تئوری نبوده و بارها انجام شده

مشکل صرفا گرداندن ژنراتور است حال یا با اورانیوم یا با گاز یا با باد یا با کره مرغوب یا موارد دیگر

اگر کمی از اصول فاصله بگیریم میتوانیم از کلاهمان خرگوش نیز در بیاوریم

اصول میگوید مثلا گاز و معمولا کسی هم به دنبال این نمیرو و آزمونو خطایی صورت نمیگیرد که درد این کار چیست

همه به دنبال مسکن هایی بس قوی میکردن و کورکورانه به دنبال جمعیت

این طرح را ما به یک کمپانی دوست و برادر پیشنهاد دادیم و بسیار استقبال شد

اما دراصل اینکه چرا بقیه به دنبال گاز و امثالش میروند به ما چه آخه ؟ :ws28:

نمیتوانی از این پی روی کنی که چون همه به دنبال قاتل یا قاتلین بروسلی و گازو امثالش میروند حتما حکمتی در کار است !! حکمت در دستان آنها نیست که

 

و حالا به ما بگو چرا از دو ژنراتور استفاده مي كني ؟

چون جریان استاندارد و منظمی برای موتور ایجاد نموده و از طرفی افت جریان برای برق مصرفی و یا خروجی نداشته باشیم و در آخر نیز فشاری بیش از حد به ژنراتورها وارد نسازیم

اخلال در جریان مورد مصرفی موتور کار بسیار زشتی بوده و یک ژنراتور در آن ولتاژهای بسیار خرکی شدیدا فرسوده شده

اینکه یک الکتروموتور مشقی فرسوده شود بسیار بهتر است تا یک ژنراتور فرسوده شود

و این هزینه هنگفتی را تحمیل خواهد کرد

ژنراتور اول در کنار تامین نیروی مورد نیاز موتور توان این را دارد(درصورتی که از حدش نگذرد) چند جریان تکفاز و ملایم تامین نموده و برای مصارف سبک تامین کند

اما جریانهای وحشی کار ژنراتور دوم است

و این را نیز در نظر بگیر ازت و سیاله ها به خودی خود درون راکتور یا پلتفرم سیستم نمیدوند و نیاز به ادواتی برای رقصاندن آنها است و این ادوات به جریان برق نیاز دارند !!! پس گرفتن جریان برای همه متریال های سیستم و برق خروجی آن هم از یک ژنراتور کار بسیار زشتی بوده و ژنراتور مرخص میشود

ژنراتور در حد توان برق موتور و ادوات را با همان جریانهای تکفاز مشقی تامین کند هنر کرده

بگذار ژنراتور دوم مستقل فقط برق خروجی از پلنت را تامین کند

وقتی صحبت از طراحی میشود باید همه گزینه ها از جمله نظامی :ws28: و فاکتور ها را در نظر گرفت و نمیشود روی هوا پرش داد که

از يكي استفاده كن، هم خروجي و هم فيدبك را هم از همان بگير خوب :ws38:

 

در بالا گفتم دیگه برادر

در اسرع وقت هم به حمام مراجعه نموده و ریش های خود را به کمک تیغی بسیار تیز بتراش که اینگونه چانه ات به خارش نیوفتد :ws28:

لینک به دیدگاه
نه به کلی نمی گم همون طورکه گفتیدیه خلاایجادمیشه ماازباطری یاخازن برای پرکردن این خلاچندثانیه ای استفاده کنیم تاموتوروژنراتوربتونن خودشون راهماهنگ کنندوبعد ....

یااصلا نمیشه ابتدادرمدارمان ولتاژکم باشه این چرخه کامل که شدبعدش ولتاژخروجی راتقویت کنیم .

مااگربیاییم سرعت حرکت الکترون رازیادکنیم چی؟

دوست محترم من

چرا بیایم ولتاژ کم بگیریم و بعد مجبور بشیم ریادش کنیم و این وسط اتلاف شدید شدت جریان رو به خودمون تحمیل کنیم و اون طرف هم پرتی جریان زیاد داشته باشیم ؟

در مورد خازن هم گفتم ! در این سیستم خازن وجود داره اما خازنها کاملا نمیتونن خلا ما رو جبران کنن و همونطوری که عرض کردم برای اینکه جریان به موقع به موتور برسه باید ژنراتور از موتور جلوتر باشه

اگر موضوع ما افت شدت جریان مورد نیاز بود بیشتر روی خازن ها مانور میدادیم

اما ژنراتور ما کشش راهدازی موتور و جریان مورد نیاز برای سایر ادوات رو داره

از خازن ها بیشتر برای صافو صوف شدن میتونیم بهره بگیریم

اینکه یک باطری بیاد خلا ما رو پر کنه بعد از سیستم خارج بشه چطور میتونه ژنراتور ما رو جلو بندازه ؟ غیر از اینه که وقتی باطری از سیستم خارج بشه باز خلا داریم و برمیگردیم سر خونه اول ؟ من که قبلا توضیح دادم گردش ژنراتور باید بیشتر از گردش موتور باشه

وقتی برقی از ژنراتور ما تولید نشه ما یک مزرعه خازن هم بذاریم چه کاری از دستش بر میاد ؟ تا برقی نباشه خازنها چیکار میتونن بکنن؟

تازه با همه این داستانهایی که من گفتم (جلو انداختن ژنراتور و.........) یک موضوع دیگه تعیین کننده هم هستش

که من چندین بار گفتمو سوالم از شیخ قاصدک پرسیدم ولی ایشان پیچاندن :whistle:

در جایی دیگر و به شکل دیگر خدمتشان عرض کردم که فرمودن در رابطه با برق خودرو تجربه ای ندارن

سوال من جواب بزرگی توش داشت

حالا ساده و سلیس میپرسم

الکتروموتور ما تکفازه !! پس چرا ژنراتورهای ما و مخصوصا ژنراتور اول که برق موتور رو تامین میکنه سه فازه ؟

سوت میزنیمممممممممممممم:whistle::whistle:

ما دو کار برای این سیستم کردیم

یکی اومدیم ژنراتور رو از موتور محرک جلو انداختیم

دیگری این بود که از ژنراتورهای سه فاز به جای تکفاز استفاده کردیم

خب این دو راهکار چه مزیتی برای ما داره ؟

پیر و کچل میشویممممممممممم:ws41:

 

 

لینک به دیدگاه

 

الکتروموتور ما تکفازه !! پس چرا ژنراتورهای ما و مخصوصا ژنراتور اول که برق موتور رو تامین میکنه سه فازه ؟

سوت میزنیمممممممممممممم:whistle::whistle:

ما دو کار برای این سیستم کردیم

یکی اومدیم ژنراتور رو از موتور محرک جلو انداختیم

دیگری این بود که از ژنراتورهای سه فاز به جای تکفاز استفاده کردیم

خب این دو راهکار چه مزیتی برای ما داره ؟

پیر و کچل میشویممممممممممم:ws41:

 

 

احتمالا براي راحت‌ترن گرفتن ريپل ها

يا تغذيه كمپرسور سه فاز

شايد هم يك گوشه‌ِي طرح نياز به استفاده از موتور القايي و ميدان دوار سه فاز داريم :ws38:

 

 

يا شيخ! مريدان چانه از ريش تراشيدند،

و فكر گاز از سر به در نموده، چونان كه سينوهه با فرعون!

اكنون با انگشت گزيده به دهان چه كنند ؟؟ :w58: تحير بگرفت، خنده برفت:ws28:

لینک به دیدگاه
احتمالا براي راحت‌ترن گرفتن ريپل ها

يا تغذيه كمپرسور سه فاز

شايد هم يك گوشه‌ِي طرح نياز به استفاده از موتور القايي و ميدان دوار سه فاز داريم :ws38:

 

نه برادر موتور القایی نداریم

البته تو خونه کوره القایی و دوار دارم اگر بدرد میخوره :ws28:

یا شیخ سوالی دارم !

مخزن علم را بکشا و بفرما فرق برق سه فاز با برق بی فاز و تکفاز را

يا شيخ! مريدان چانه از ريش تراشيدند،

و فكر گاز از سر به در نموده، چونان كه سينوهه با فرعون!

اكنون با انگشت گزيده به دهان چه كنند ؟؟ :w58: تحير بگرفت، خنده برفت:ws28:

 

:ws28::ws28::ws28:

فقط مانده ام چرا در شکلک خنده دندان موجود نیست:ws28:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...