رفتن به مطلب

مقالات ششمین کنفرانس برنامه ریزی و مدیریت شهری


ارسال های توصیه شده

Prioritization the types of urban transportation, using a TOPSIS method, a case study in Tehran, Iran



Millions of passenger and cargo movement per day, indicating transport is important, so that we have become one of the most important necessities of life. Without it, human life is stagnating. However, its disadvantages such as noise and air pollution, the cost of repair and the occupied space should not be ignored. The system can be managed efficiently promoted it. In this paper we review the many articles on a variety of factors, ideal for an optimal transport were identified. Then the weighted criteria, we designed a questionnaire for it, and we have verified Experts. Cronbach's such that 0/79, respectively. 150 questionnaires among urban elites, stakeholders and the general public were distributed, and based on their input, we measure the weight. The types of urban transportation in Tehran was identified. And we recognize the importance of each criterion for each vehicle obtained TOPSIS method. The metro highest weight and lowest weight was accounted for motorcycles. And finally, for improving metro transportation infrastructure development and private sector participation was offered

keywords: transportation, criteria, metro, topsis, urban

Authors: Ali Khaksari, Afsheen Rasouli, Mohammadreza Attarpour

Download


لینک به دیدگاه
  • پاسخ 185
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

  • Mohammad Aref

    186

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

ارزیابی عملکرد اتوبوسهای تندرو در شهر مشهد با تاکید بر مولفه های توسعه پایدار

 

در این مقاله به ارزیابی عملکرد اتوبوسهای تندرو در قالب پرسشنامه پرداخته شده است. روش موردمطالعه توصیفی- تحلیلی و از تکنیکهای پرسشنامه، انجام گرفته است این مقاله درصدد است مهمترین مولفه -ها و عامل های تاثیرگذار بر سامانه اتوبوسهای تندرو را شناسایی و نقش این عامل ها و مولفه ها را در آیندهتوسعه حمل ونقل عمومی با نگاه توسعه پایدار شناسایی کند. نتایج این تحقیق که در قالب آزمون تحلیلعاملی و رگرسون خطی انجام شد نشان میدهد که 7 عامل بر توسعه حمل و نقل عمومی تاثیر بیشتری داشته-اند عوامل اساسی مستخرج شامل کارایی محیطی، امنیت روانی، سرعت، مطلوبیت زیست محیطی، مطلوبیتدسترسی، کیفیت فیزیکی اتوبوس و راهنمای مسیر نامگذاری شداز میان این عوامل عامل کارایی محیطی(شاخص زیست محیطی) قابلیت بیشتری در پیش بینی توسعه پایدار اتوبوس های تندرو ایفا می کند لازم استکمترین عامل تاثیر گذار نیز عامل مطلوبیت زیست محیطی بوده است میزان سطح معناداری تمام عاملها معنیدار است.

 

کلیدواژه‌ها: اتوبوس های تندرو، توسعه پایدار، شهر مشهد، حمل و نقل عمومی

 

نویسندگان: محمد اجزاء شکوهی، علی خوشاب، ریحانه علایی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

ارزیابی کارایی خطوط اتوبوسرانی شهر مشهد با مدل تحلیل پوششی داده ها (DEA)، (نمونه موردی خطوط پایانه مصلی)

 

از دیرباز نقش حمل و نقل شهری در توسعه و رشد شهرها قابل توجه بوده است، بر این اساس یکی ازعوامل مهم شهرنشینی و گسترش و رشد شهرها، دسترسی مناسب به سیستم های حمل ونقل بوده است درواقع سیستم حمل ونقل کارا یکی از دلایل رشد وتوسعه کشورهاست بنابرای ارزیابی کارایی سیستم حملونقل بویژه حمل ونقل شهری از اهمیت خاصی برخوردار است در ایی مقاله کارایی خطوط اتوبوسرانی پایانهمصلی مشهد با استفاده از مدل تحلیل پوششی داده ها، مورد ارزیابی قرار گرفته است در ابتدا 4 متغییر ورودیو 2 متغییر خروجی انتخاب شده اند، که ارزیابی ها براساس آنها انجام شده است ابتدا با مدل بنازدهی ثابت ومتغییر نسبت به مقیاس کارا بودن و ناکارا بودن خطوط و مقادیر کارایی آن ها مشخص شده است، در مرحلهبعد برای مناطق ناکارا مناطق الگو و مقادیر بهینه درنظر گرفته شده است در مرحله بعد اقدام به رتبه بندیماطق شده است از نتایج قابل توجه، کارایی 100 درصدی خطوط با مدل بازدهی متغییر نسبت به مقیاس وکارایی 83 درصدی خطوط با مدل بازدهی بابت نسبت به مقیاس و می باشد، همچنین در رتبه بندی خطوطهم مشاهده می شود که دو خط 25 و 28،1 که تحت نظارب بخنش خصوصنی هسنتند از بیشترین کاراییبرخودار بودند و بهتری عملکرد را داشته اند.

 

کلیدواژه‌ها: تحلیل پوششی داده ها، ارزیابی، کارایی، خطوط اتوبوسرانی، شهرمشهد

 

نویسندگان: محمدرحیم رهنما، محمد اجزاء شکوهی، حامد عرب

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

ارزیابی مدیریتی سیستم حمل و نقل عمومی درون شهری در جهت دستیابی به حمل و نقل پایدار شهری(مطالعه موردی: شهر بیرجند)

 

امروزه رشد روز افزون وسائل نقلیه و افزایش تمایل شهروندان به استفاده از وسیله نقلیه شخصی باعث شدهاست تا هر روز ترافیک عبوری از خیابانهای شهری سنگین تر شود. به علاوه نبود مدیریت واحد در کاربرد وارائه خدمات توسط سیستمهای مختلف حمل و نقل عمومی اعم از مترو، اتوبوس، مینی بوس، تاکسی،آژانسهای تاکسی تلفنی و سواریهای مسافربر شخصی و ... در مراکز مهم شهری، باعث بروز مشکلاتفراوان ناشی از شلوغی یا عدم حضور سیستم مناسب در شهرها شده است. این پژوهش با هدف هماهنگسازی مدیریتی سیستم های مختلف حمل و نقل موجود در شهر بیرجند، تعریف معیارهای مناسب جهتمدیریت بهتر وسائل حمل و نقل عمومی مبتنی بر تقاضا و وضعیت شبکه معابر شهری انجام گرفته است. ابتدامنابع موجود شامل کتابها، مقالات، پایان نامه ها، فعالیتهای پژوهشی مرتبط از جمله مطالعات جامع حملو نقل و ترافیک شهربیرجند بررسی و مطالعه شد .دریافت گزارشی از وضعیت حمل و نقل اتوبوسرانی، مینیبوسرانی، تاکسیرانی و آژانسهای تاکسی تلفنی از سازمانهای مربوطه، نظر از صاحب نظران و کارشناساننهادهای مختلف در مورد مهمترین اهداف برنامه ریزان حمل و نقل شهری مرحله بعدی این پژوهش است. درگام نهایی با در نظر گرفتن استنادات قانونی و استفاده از مدل یکپارچه سازی مدیریتی حمل و نقلی، ایجادسازمان مدیرت حمل و نقل مسافر درون شهری زیر مجموعه شهرداری را بهترین گزینه انسجام سیستم حملو نقل درون شهری بیرجند در جهت رسیدن به حمل و نقل پایدار پیشنهاد می گردد.

 

کلیدواژه‌ها: حمل و نقل عمومی، یکپارچه سازی مدیریتی، ناوگان، بیرجند، اتوبوس

 

نویسندگان: یدالله غلام پور، مرتضی عراقی

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

ارزیابی نقش اولویت بندی مرمت پیاده روهای شهری در حرکت عابرین پیاده و توسعه پایدار شهری (مطالعه موردی:بافت تاریخی شهر یزد)

 

پیاده روها جزئی از شبکه جابه جایی شهری هستند،ولی ایمنی وبهسازی این شبکه همراه با گسترشسیستمهای حمل ونقل موتوری کمتر مورد توجه تصمیم گیران ومدیران شهری قرار گرفته است.کم توجهی بهپیاده روها باعث ناکارآمدی آنها باعث افزایش حوادث عابرین پیاده وکاهش بهره وری می گردد.این مطالعهدردو بخش اساسی، ابتداء مسئولیت مدنی مدیران وتصمیم گیران شهری در تامین مسیرمناسب عابرین پیاده رابررسی نموده است و در بخش بعدی با توجه به محدودیتهای منابع سعی در ارائه راهکاری برای تصمیم گیریواولویت بندی مناطقی که نیاز به تعمیر ونگهداری دارد،می پردازد.روش تحقیق انتخاب شده بر پایه مطالعاتکتابخانه ای و بازدیدهای میدانی از ناحیه مورد بررسی است.نتایج حاکی از آن است که با توسعه نرم افزارهاییمانند مدیریت روسازی یا مدیرت مرمت پل والگوگیری از آنها می توان طرحی برای مدیریت پیاده روسازیوتعمیر ومرمت آن به کارگرفت.در بخشی از این مقاله به عنوان موردکاوی به پیاده روهای بخش محدودی ازناحیه تاریخی شهر یزد پرداخته شده است.

 

کلیدواژه‌ها: توسعه پایدار،روسازی پیاده رو، حمل ونقل شهری،بافت تاریخی،یزد

 

نویسندگان: محمدمهدی خبیری، ابوالفضل صلانی کاخکی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

اولویت سنجی ایستگاه های خط یک قطار شهری مشهد مقدس جهت برنامه ریزی TOD

 

برنامه ریزی حمل و نقل شهری فرآیندی است که به تصمیم گیری درباره سیاست هاو برنامه های حمل ونقلمنجر می شود.هدف از برنامه ریزی حمل ونقل،تهیه اطلاعات مورد نیازبرای تصمیم گیری درباره زمان ومکاناصلاحاتی است که باید در سیستم حمل ونقل ایجاد شود تا سفروالگوی توسعه زمینی،هماهنگ با اهدافومقاصدجامعه ترفیع و بهبود یابند. در توسعه برمبنای حمل ونقل عمومی (TOD) برگسترش خطوط حملونقل همگانی وایجاد مجتمع های ایستگاهی با هسته خدماتی،اداری،فرهنگی،تجاری وبافتی برای پیاده رویدر حوزه های ایستگاههای حمل ونقل عمومی می پردازد. خط 3 قطار شهری مشهد شامل 22 ایستگاهمی باشد. در مطالعه و بررسی این ایستگاهها از بانک اطلاعاتی GIS شهر مشهد جهت استخراج اطلاعات لازمبرای بررسی هر شاخص نظیر جمعیت ساکن، جمعیت شاغل بلوکها، کاربریها و ... استفاده شده است.جهت گردآوری اطلاعات حمل و نقلی مربوطه نیز به مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهر مشهد انجامشده توسط دانشگاه شریف مراجعه شده است. بر اساس شاخصهای بررسی شده در پژوهش و نتایج حاصلاز تحلیل سلسله مراتبی AHP در خط 1 قطار شهری مشهد، سه ایستگاه بسیج، شریعتی و دانشجو به عنوانگزینههای برتر شناخته شده و در یک افق زمانی کوتاه مدت برای ایجاد و توسعه TOD مناسب پیشنهادمیشوند. در افق زمانی کوتاه مدت با ایجاد و توسعه این مجتمعهای ایستگاهی شاهد چند قطبی شدن الگویکاربری زمین در شهر مشهد و کاهش ازدحام و تمرکز از بافت مرکزی پیرامون حرم خواهیم بود، این به نوبهخود در ارتقای کیفیت و کمیت سکونت در محدوده مرکزی شهر مؤثر بوده و از تمرکز شدید فعلیفعالیتهای اقتصادی در اطراف حرم خواهد کاست.

 

کلیدواژه‌ها: حمل و نقل شهری، قطار شهری مشهد، AHP, TOD

 

نویسندگان: محمدحسن دهقان تنها، کامران موسی خانی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بررسی چشم انداز سیستم حمل و نقل اتوبوسرانی بر اساس طرح جامع حمل و نقل (مطالعه موردی: سیستم اتوبوسرانی بیرجند و حومه)

 

با رشد و توسعه شهر نشینی که به واسطه پدیده های مختلفی بوقوع می پیوندد ، سلسله نیازهای نو و به همپیوسته ای هم ، شکل می گیرد. امروزه استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس یکی از مهمترین وسایل مورد استفاده افراد می باشد. هدف از این پژوهش، بررسی کیفیت و کمیت سیستم حمل و نقلاتوبوسرانی شهر بیرجند با در نظرگرفتن میزان پاسخگویی به انتظارات متنوع شهروندان می باشد. در اینپژوهش از دو روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است. جامعه مورد پژوهش شامل شهروندان، ناوگان وسیستم اتوبوس رانی شهر بیرجند می باشد.یافته های پژوهش حاکی از این است که مطابق اطلاعات دریافتیاز سازمان اتوبوسرانی، این شرکت در وضع موجود دارای 160 دستگاه اتوبوس در بخش های دولتی،خصوصی و تحت نظارت می باشد، همچنین متوسط آمار جابجایی روزانه اتوبوسرانی، حدود 66000 سفر است. با توجه به سهم برآورده شده برای اتوبوس درچشم انداز تعیین شده در افق سال 1396 (معادل 26%) میزان سفرهای انجام شده با اتوبوس در طول یک روز معادل 88000 هزار خواهد بود که با در نظر گرفتن ضریب سفر به جابجایی معادل 1/6 برای انجام آن، جمع جابجایی روزانه توسط اتوبوسرانی 140000 هزار می رسد که اگر عملکرد جابجایی یک دستگاه اتوبوس در روز 700 در نظر گرفته شود، تعداد اتوبوس مورد نیازفعال در روز 200 دستگاه و تعداد کل ناوگان اتوبوس در این صورت معادل 240 دستگاه می باشد. نتایج اینپژوهش نشان می دهد، سیستم اتوبوسرانی بیرجند و حومه در سال افق طرح با رشد 70% مواجه خواهد بود.

 

کلیدواژه‌ها: چشم اندار، سیستم اتوبوسرانی، طرح جامع حمل و نقل، ناوگان

 

نویسندگان: یدالله غلام پور، سعیده احتشام

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بررسی شاخص های توسعه پایدار در برنامه ریزی حمل ونقل

 

حمل ونقل جز لایفک زندگی بشری است همواره به این موضوع و زیرساختهای آن توجه شده است یکی ازستون های توسعه پایدار همین بخش حمل ونقل است در برنامه ریزی حمل ونقل سعی می شود که باشاخص های توسعه پایدار سازگاری بیشتری داشته باشد. این سازگاری هم زمانی صورت می گیرد کهخدشه ای کمتر به محیط زیست و طبیعت وارد کند. حمل و نقل پایدار در ارتباط با سه بخش که شاملمسال اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی است و حمل و نقل پایدار به دنبال رسیدن و ایجاد تعادل بیناین سه بخش است در این پژوهش سعی بر این است که تا حدودی بتوان حمل و نقل پایدار وشاخص-های پایداری حمل و نقل توضیح داده شود و ارتباطی که بین این سه بخش وجود دارد بیان شود درانتها راهکارههای جهت دستیابی به حمل و نقل پایدار ارایه می شود. همچنین به راهکارها و اقدماتی درکشورها دیگر انجام شده است بیان می شود.

 

کلیدواژه‌ها: حملونقل، توسعه پایدار، شاخص های پایداری حمل ونقل

 

نویسندگان: محمدرضا احدی، سعید ضرغامی، آرزو آقامحمدی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بررسی عوامل خوانایی ورودی شهرهای ایران نمونه موردی شهر زنجان

 

چنین می نماید امروزه مبادی ورودی شهرها با مشکلات و نابسامانی های فراوانی دست به گریبان استتوسعه بی رویه ای شهر ها تحت تاثیر مدرنیزه شدن وفقدان برنامه ریزی ای مناسب وکپی برداری های صرفبدون توجه به شرایط اجتماعی- سیاسی- فرهنگی و مورفولوژیکی برای سامان دادن ورودی های این مشکلات را دو چندان کرده، و هیچ گونه سنخیت و تناسبی میان شرایط فعلی این حوزه ها،با کیفیت فضایی موردانتظاراز مبادی ورودی شهرها وجود نداشته باشد ورودی هر شهر به مثابه شناسنامه فرهنگی ،سیاسی،اجتماعیهر شهر عمل می نماید که خوانایی هر چه بیشتر آن در ایجاد تصویر ذهنی مناسب در شهروندان ومسافرانوجذب آنان و در ساماندهی جریان ترافیکی به داخل شهر با در نظر گرفتن مقوله سرعت در شهرهایامروزی نقش بسزایی ایفا می نماید. اهداف این تحقیق، ارتقای عوامل تاثیر گذار بر هنجار خوانایی در مبادیورودی شهرها و تدوین اصول و طراحی محور ورودی شهر زنجان با رویکرد خوانایی است. وبه سؤالاتیچون: آیا طراحی محور ورودی شهر از خوانایی کافی برخوردار است؟ و افزودن چه عواملی می تواندموجب افزایش بیشتر خوانایی ورودی شهر گردد؟ می پردازد. امار به دست امده از پخش پرسش نامه ، جهتتجزیه تحلیل وارد نرم افزار SPSS شد که گویای آن بود ورودی شرقی زنجان (اتوبان زنجان- تهران) فاقد آرایه های لازم برای ایجاد خوانایی و از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست.

 

کلیدواژه‌ها: خوانایی ،ورودی شهر، شهر زنجان

 

نویسندگان: شهرام مینویی، رویا بازرگانی، مریم ابراهیمی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بررسی نقش محورهای پیاده در هویت بخشی به بافت و ساختار کالبدی شهر (مطالعه موردی: خیابان کوهسنگی مشهد)

 

امروزه موضوع بازشناسی هویت و احیای آن به ضرورت مهمی در سیاست گذاریهای شهری و تعیینساختار فرهنگی در شهرها تبدیل شده است. هویت شهر به عنوان شاخص ترین نمود فضایی هویت جامعهعهده دار تبیین ارزشها، هنجارها و روابط انسانی در ساخت فضایی شهری است. با گسترش بی ضابطه بسیاریاز شهرهای بزرگ و افزایش جمعیت، تسلط مسئولین شهری نیز به کنترل اوضاع اجتماعی و پرداختن به امورسیمای شهرها و ساماندهی آنها نیز کمتر از گذشته گردیده و حفظ هویت سیمای بصری شهرها نیز بهفراموشی سپرده شده است. از طرفی استقرار فعالیت های انسان محور، رفت و آمد پیاده و تعامل چهره بهچهره، می تواند متضمن بروز حیات مدنی و هویت شهری گردد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بوده و داده های اصلی این پژوهش از طریق مطالعه کتابخانهای، جهت تدوین چارچوب نظری و مفاهیم شکل-دهنده هویت شهری بدست آمده است. در این پژوهش به ارزیابی میزان تحقق پذیری هویت بافت و ساختارکالبدی شهر مشهد و خیابان کوهسنگی پرداخته شده و در نهایت با استفاده از روش تحلیل یکپارچه سوات،موانع و پتانسیل های موجود شناسایی شده و پیشنهاداتی در جهت رسیدن به هویت شهری مطلوب در سهزمینه بهبود کیفیت کالبدی فضایی، ارتقاء خوانایی و وضوح بصری و افزایش حضورپذیری افراد ارئه می گردد.

 

کلیدواژه‌ها: سیمای بصری، ساختار کالبدی، محورهای پیاده، هویت

 

نویسندگان: فرشته هاتفی فرجیان، طیبه علی آبادی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

تعیین آستانه پرداخت کرایه برای تنظیم سفرهای شهری

 

حمل و نقل درون شهری شهر مشهد به صورت یکپارچه تقاضای سفر شهروندان را پوشش می دهد. یک سفر می تواند متشکل از دویاچند پاره سفر باشد که هریک با یکی از مدل های حمل و نقل انجام می شود. تحقیقات مختلف مبین این مطلب است که سهم قابل توجهی از سفرهای روزانه مشهد توسط تاکسی صورت می پذیرد. این مد حمل و نقلی پندان مقرون به صرفه نیست و منجر به افزایش حجم ترافیک عبوری در معابر شهری می گردد. بدین ترتیب، اتخاذ تدابیری برای ترغیب مسافران به دیگر مدهای شبکه حمل و نقلی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. بنابر مطالب مذکور، بهره گیری از مکانیزم کرایه برای تنظیم سفرهای شهری مدنظر این مطالعه قرار می گیرد. در این مطالعه، ضمن توضیح روشی برای سنجش آستانه پرداخت، به ذکر مثالی بر حسب مطالعه صورت گرفته در مشهد، پرداخته می شود. برای این منظور، با استناد به مطالعه سیستم حمل و نقل همگانی یکپارچه شهر مشهد و با استفاده از نرم افزار Spss رابطه ای میان تمایل به پرداخت کرایه مسافران بر اساس انگیزه سفر استخراج می گردد. در ادامه با استفاده از اطلاعات پایه برای کارشناسی کرایه، ارزش ریالی هر کیلومتر سفر برای تاکسی های بی سیم محاسبه می گردد و اثر تغییرات کرایه بر درصد استفاده از تاکسی بی سیم شهر مشهد مورد تحلیل و ارزیابی قرار می گیرد.

 

کلیدواژه‌ها: مکانیزم کرایه، آستانه پرداخت، تاکسی بی سیم، مشهد

 

نویسندگان: هادی عطارزاده طوسی، صائبی محمد حسین، مرتضی چایچی مطلق، سیدمهیار مادرشاهیان

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

ساماندهی مکان پارکینگ عمومی در شهر سبزوار با استفاده از GIS

 

یکی از مشکلاتی که امروزه گریبانگیر اکثر شهرهای پر جمعیت جهان است، مشکل ترافیک می باشد. در اینمیان پارکینگهای عمومی که یکی از مهمترین زیرساختهای شهری هستند، با فراهم آوردن سطوحی با هدفجمع آوری ترافیک ساکن از سطح خیابانها، یکی از موثرترین اجزای سیستم حمل و نقل شهری به حسابمی آید. شهر سبزوار با وجود جمعیت بالا و کمی عرض خیابانهای مرکزی شهر به علت قدمت، فاقد پارکینگعمومی در سطح شهر بوده و این نیز ترافیک را در بخش مرکزی شهر مضاعف نموده است. این پژوهش بااستفاده از مدل سیستم تصمیم گیری چند معیاره به دنبال ارائه مدلی بهینه در جهت ساماندهی فضای شهری ازدیدگاه مطلوبیت استقرار پارکینگ می باشد. در این راستا پس از مطالعات اولیه و نظر کارشناسان، 8 معیاره موثردر این امر شناسایی، و با استفاده از AHP وزن دهی صورت گرفته، و در نهایت مکانهای مناسب جهتاحداث پارکینگ پیشنهاد گردیده است. نتایج بدست آمده: از میان 8 معیار شناسایی شده، سطوح دسترسی وقیمت زمین بالاترین تاثیر را داشته و مکانهای مناسب جهت احداث پارکینگ، بیشترین همخوانی را با کاربریتجاری و بخش مرکزی شهر دارد.

 

کلیدواژه‌ها: پارکینگ عمومی، تحلیل سلسله مراتبی AHP، شهر سبزوار، GIS

 

نویسندگان: تکتم روشندل، الهه اکبری

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

مقایسه اثرات زیست محیطی حمل ونقل ریلی و جاده ای بر توسعه پایدار

 

از نیازهای مهم برای کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در فرایند توسعه پایدار، ایجاد سیستم حمل ونقل کامل ،منظم، گسترده، کارآمد و پیش گیرانه در وارد کردن ضربه به محیط زیست میباشد. در میان ابعاد توسعه پایدار، نقش عامل زیست محیطی، بنا به نداشتن منفعتهای اقتصادی و سودا گرایانه، کمتر مورد توجه بوده است.همچنین علاوه بر عوامل طبیعی، عوامل انسانی بیشترین سهم را در تخریب محیط زیست داراست. هدف در اینمقاله بررسی اثرات زیست محیطی دو نوع سیستم حمل و نقل ریلی و جاده ای میباشد که داده های مربوط به آنرا با استفاده از روش کتابخانه ای و بر اساس آخرین امار منشر شده برای سالهای 86 تا 90 گردآوری ردیم. که میزان انتشارآنواع آلاینده ها توسط هرکدام از حمل ونقل جاده ای و ریلی، میزان مصرف منابع فسیلی و مزایا ومعایب هر کدام را مشخص کردیم. و در نهایت سیستم حمل و نقل ریلی به دلیل مصرف کمتر منابع و اثرات تخریبی کمتر بر محیط زیست و در نتیجه توسعه پایدار در مقایسه با حمل و نقل جاده ای، سیستم بهینه تریتشخیص داده شد. که برای این امر گسترش زیر ساختهای ریلی و آزاد سازی آن برای فعالیت هر چه بیشترشرکتهای خصوصی پیشنهاد گردید.

 

کلیدواژه‌ها: توسعه پایدار،شاخص های زیست محیطی، حمل ونقل جاده ای، حمل ونقل ریلی، آلاینده ها

 

نویسندگان: افشین رسولی، محمدمهدی خزایی، سعید باباخانی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

نقش رویکرد توسعه ی حمل و نقل محور (TOD) در کاهش آلودگی های ناشی از ترافیک شهری

 

پس از افزایش آلودگی های ناشی ازگسترش شهرها در دهه های اخیر، الگوی توسعه پایدار شهری درسراسر جهان گسترده شد و رویکردهای جدید شهرسازی با تاکید بر تخفیف آلودگی های پدیدآمده، مطرحشدند. توسعه حمل و نقل محور یکی از رویکردهای اخیر است که با تمرکز بر معیارهای پایداری شهریهمچون توسعه فشرده و متراکم، مختلط و پیاده محور، ضرورت برنامهریزی یکپارچه کاربری زمین والگوی حمل و نقل را مورد توجه قرار میدهد. این پژوهش سعی دارد تا با روشی تحلیلی- اسنادی نقشتوسعه ی حمل و نفل محور را در کاهش آلودگی های ناشی از تراکم ترافیک در نواحی شهری شناسایینموده و در راستای اهداف این رویکرد پیشنهاداتی را در جهت گسترش کاربرد این رویکرد ارائه دهد. نتایج حاصل از پژوهش بیانگر آن است که TOD در مسیر دستیابی به اهداف توسعه ی پایدار شهری و در قالب جنبههای زیستمحیطی آن می تواند سهم بسزایی در کاهش میزان سفر شهروندان با خودرو شخصیو همچنین کاهش آلودگی هوا و صوتی ناشی از حرکت وسایل نقلیه شهری داشته باشد. بنابراین برایحصول این اهداف لازم است تا بازنگری های اساسی در تهیه ی طرح های توسعه ی شهری، طرح های حملونقلی و سیاستها و اقدامات مربوطه صورت گیرد.

 

کلیدواژه‌ها: توسعه حمل و نقل محور (TOD)، تراکم ترافیک، حمل و نقل شهری، آلودگی هوا و صدا

 

نویسندگان: محمدحامد عبدی، مهدی بهاری

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

نقش قوانین و مقررات در ترافیک و حمل و نقل شهری

 

در این مقاله به شناخت شبکه راههای شهری برای دسترسی کوتاه ، پیاده روها و برای دسترسیبلند، سواره روها و ضوابط آنها ، در واقع نقش قوانین و مقررات در ترافیک و حمل و نقل شهریپرداخته می شود . هدف از تصویب قوانین و مقررات ترافیکی تضمین حرکت آرام و ایمن استفادهکنندگان از معابر می باشد و عابر پیاده بعنوان یکی از اجزاء عبور و مرور از ارکان اصلی ترافیک میباشد که بر اساس بررسی های انجام شده می توان گفت رفتار رانندگان و عابرین پیاده در محلهایچراغهای راهنمایی ، خط کشی عابر پیاده و مسیرهای هم سطح مخصوص عبور عابرین پیاده مربوط بههم است که ناشی از عدم رعایت مقررات و قوانین از طرف رانندگان و عدم توجه عابرین پیاده میباشد . در این مقاله سعی بر شناخت برخی از قوانین و مقررات مربوط به ترافیک و حمل و نقل شهریو همچنن کاربرد آنها و نیز نحوه ی ساخت گذربندی ها و مسائلی از این دست می باشد که اساس کارگردآوری اطلاعات و ذکر مثال در اینگونه قوانین و مقررات ترافیکی و حمل و نقل شهری می باشد .چگونگی تنظیم و نوع تأسیسات عبور پیاده ها، به حجم و سرعت ترافیک موتوری و همچنین میزان آمدو شد پیاده ها از عرض خیابانها بستگی دارد . برای ایمنی و تنظیم عبور پیاده ها باید از خط کشی، تابلو،چراغ راهنما، چراغ مخصوص پیاده ها، روگذر یا زیرگذر و نرده کشی استفاده شود.

 

کلیدواژه‌ها: نقش قوانین و مقررات ، ترافیک و حمل و نقل شهری ، عابرین پیاده

 

نویسنده: مرضیه مریدی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بررسی اصول و راهکارهای رشد هوشمند شهری در مناطق شهری بوکان با استفاده از مدل VICOR

 

رشد هوشمند شهری به عنوان ابزاری توانمند در سنجش میزان هوشمند یا پراکنده بودنرشد یک شهر در چارچوب الگوهای رایج و ایده آل، امروزه نقش غیرقابل انکاری در توسعه،تغییر و شکل دهی نقاط سکونتی انسانها به ویژه شهرها ایفاء میکند. هدف پژوهش حاضر،بررسی اصول و راهکارهای رشد هوشمند شهری در مناطق شهری بوکان با استفاده از مدلVICOR می باشد. روش تحقیق بکار گرفته شده توصیفی- تحلیلی، مبتنی بر مطالعات میدانی و مدلی است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها در چارچوب مدل VICOR نشان داد کهدر مناطق سه گانه شهر بوکان (شهرک، فرهنگیان و سامان) با توجه به شاخص های 12 گانهرشد هوشمند شهری، منطقه شهرک با امتیاز وزنی (1،000( در رتبه اول، منطقه سامان با امتیازوزنی (0،068) در رتبه دوم و منطقه فرهنگیان با امتیاز وزنی (0،00) در رتبه سوم قرار گرفت.در نهایت پیشنهادهای لازم در چارچوب مسئله مورد تحقیق ارائه گردید.

 

کلیدواژه‌ها: رشد هوشمند شهری، شهر بوکان، مناطق شهری

 

نویسندگان: محمدرحیم رهنما، لقمان شاه مرادی، اکبر حیدری

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بررسی تطبیقی شهر اطلاعاتی از دیدگاه ویلیام میچل و شهر عام از دیدگاه رم کولهاوس

 

ویلیام میچل در گروه بندی بین علاقمندان شدید تکنولوژی و بیزاران ازتکنولوژی درگروه اول قراردارد که امیدوار به انتقالمناسب فضای الکنرونیکی به شهر معاصر است. به نظر او از آنجا که تعداد زیادی از فعالیت های فرهنگی، اجتماعی واقصادی که پیش از این در شهر اتفاق می افتاده اکنون در فضای الکترونیکی به وقوع می پیوندد، تغییر در برنامه ریزیشهری و همچنین طراحی شهری لازم می باشد. وی پنج اصل تحت عنوان آرمان شهر الکترونیک پیشنهاد می کند که شاملماده زدایی، حرکت زدایی، تغییر نرم افزاری، اداره هوشمند و بهینه سازی خرید می باشد. تغییرمفهوم عرصه دای عمومی وخصوصی، عدم لزوم زونینگ و تفکیک کاربریها، پیوند محل کار و محل زندگی جایگزین های الکترونیکی از اصول اساسیشهر اطلاعاتی از دیدگاه میچل هسنند. رم کولهاوس به عنوان یکی از با جرأت ترین و خلاق ترین معماران قرن حاضر مطرح است. وی حرفه خود را به عنوان آرشیتکت با نوشتن یک کتاب شروع کرد. او در کتاب XL,L,M,S نظریات خود در رابطه با شهر عام را به مطر نموده است. از دیدگاه او شهر عامم شهری بی تاریخ، بی هویت، بی مرکز و یکنواخت و ساکن میباشد. خیابان در شهر عام مرده است و جاده ها تنها به ماشین اختصاص دارند. هدف تحقیق حاضر بررسی نظریات و اصولپیشنهادی این دو نظریه پرداز شهری و تحلیل تشابهات و تفاوت های موجود میان آنها می باشد. در بررسی تطبیقی نظریاتاین دو معمار برجسته، این نتیجه حاصل گردید که در موارد عرصه ای عمومی، سفرهای شهری، محل کار، خریدد، تعداملاتاجتماعی، آموزش، تکنولوژی و مرکز و پیرامون با یکدیگر مشابه بوده و در بخش های هویت، تمرکز، دانه بندی، تراکم،ارتفاع و حمل و نقل تفاوت های قابل توجهی دارند.

 

کلیدواژه‌ها: فن آوری اطلاعات، شهر اطلاعاتی، ارتباط از دور، شهر عام

 

نویسنده: سمانه زارع استحریجی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بررسی جایگاه شبکه موردی بین خودرویی (VANET) در شهر هوشمند

 

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و نیاز جوامع به بهره گیری از فناوری های ارتباطاتی برای تحقق ودستیابی به شهرهای هوشمند، استفاده از ابزارهای نوین به عنوان امری ضروری مطرح گردید. ونت به عنوانیکی از ا ابزارها، با هدف ارتقای وضعیت حمل و نقل به عنوان یکی از نیازهای مهم شهری مطرح گردیدکه با هدف انتشار اطلاعات ترافیکی و شرایط شهری و جاده ای برای کنترل و بهبود وضعیت ترافیکی باقابلیت پیدا کردن خودروهای متحرک مستقل ایجاد گردید. رویکرد استفاده از ونت برای بهبود کیفیترانندگی در زمینه زمان، مسافت و ایمنی استفاده میشود. بدون شک ویژگی ها و قابلیت های شبکه ای، یکی ازپارامیریای مهم خودروهای آینده هستند. به طور حتم روزانه در مکان های بسیار زیادی در معابر شهری وجاده ای حوادثی رخ می دهد که بسیاری از آنها نیز باعث بروز ترافی و تراکم می شوند، این موضوع ایمنیراننده و سرنشینان را به مخاطره می اندازد. شبکه های موردی هوشمند بین خودرویی نیز، به عنوان مبنایسیستم های حمل و نقل هوشمند مطرح شده و با هدف تامین ایمنی، آسایش و کاربری تجاری، به تبادل وانتشار داده های ضروری می پردازد. برد کوتاه و سرعت زیاد از قابلیت های ذاتی شبکه هوشمند بوده و با دومشکل انتشار وسیع و مشکل قطع ارتباط شبکه به چالش کشیده می شود. با توجه به موارد یاد شده، در این مقاله به نقش Vanet و تبیین جایگاه آن در حوزه حمل و نقل شهری می پردازیم.

 

کلیدواژه‌ها: رشد هوشمند، شهر هوشمند، حمل و نقل هوشمند، شبکه های خودرویی

 

نویسندگان: دی اصلانی، اسدالله ابراهیم زاده

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بررسی شاخص های رشد هوشمند اسلامی در حوزه مرکزی شهر مشهد

 

گسترش سریع شهر ها یکی از مهمترین مو ضو عات اساسی شهر سازی در کشور های درحال تو سعه و تو سعه یافته است که این الگوی رشد بعد از جنگ دوم جهانی به صورتپراکنش شهری بوده است و سیاستهای شهری و مسائل زیست محیطی را تحت تا ثیر قرار دادهاست ؛لذا نگاه برنامه ریزان به سمت تو سعه پایدار و رشد هو شمند برای کاهش توسعه بدونبرنامه و پراکندگی نا معقول شهر ها آمده است هدف از این پژوهش تطبیق شاخص های شهراسلامی ایرانی با ایده جهانی رشد هو شمند است که اصول مشتر ک آن در حوزه مر کزی شهرمشهد مورد بر رسی و تحلیل قرار می گیرد روش تحقیق توصیفی تحلیلی می باشد و برایگردآوری داده ها از روش کتابخانه ای و بررسی های میدانی و همین طور با متخصصان فعالدر این زمینه مصاحبه و گفتگو شده است. نتایج حاصل از این تحلیل ها نشانگر این می باشد کهپایه ایده توسعه پایدار و رشد هوشمند مثل فشردگی ؛واحد همسایگی, حفاظت از فضای سبز,مشارکت و.... در اصول معماری شهری اسلامی ایرانی نمود کامل داشته و به صورت فشردگیشهرها , محله , باغ ایرانی ,وقف ,پیمون و... بوده است لذا واکاوی و قابلیت کاربرد این اصولدر شکل گیری مدل نوین رشدهوشمند اسلامی می تواند در طراحی پایدار ساختار مو جودکلانشهر ها مو ثر باشد ؛همینطوردر حوزه مرکزی مشهد به لحاظ شاخص های زیست محیطی؛ کالبدی و اجتماعی با ضوابط اسلامی ایرانی هماهنگ نیست و در راستای رشد هو شمند نمی باشد.

 

کلیدواژه‌ها: رشد هوشمند ؛معماری شهری, اسلامی ایرانی؛ توسعه پایدار

 

نویسندگان: محمد اجزاء شکوهی، مژگان پورعماد

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بررسی کاربرد فناوری اطلاعات در بهبود کیفیت ارائه خدمات شهری (مطالعه موردی: شهرداری مشهد)

 

فناوری اطلاعات همواره به عنوان یک تسهیل گر در فرآیندها شناخته می شود. انجام الکترونیکی کارها یا بهبیانی ایجاد شهر الکترونیک بدون استفاده از فناوری اطلاعات تقریباً غیر ممکن به نظر می رسد. در این راستامعاونت خدمات و محیط زیست شهری نیز میتواند در جهت ایجاد شهر الکترونیک قدمی برداشته و بااستفاده از فناوری اطلاعات در جهت افزایش سطح کیفیت ارائه خدمات پیش رود. در این مقاله سعی شده باتعریف دقیق شهر الکترونیک و فناوری اطلاعات و همچنین خدمات شهری، رابطه این دو با یکدیگر مشخصگردد. بدین صورت که با استفاده از تحقیقات انجام شده در شهرداری مشهد، لیست وظایف معاونت خدماتو محیط زیست شهری شهرداری مشهد استخراج گردید و بصورت نظری در هر مورد نحوه کاربرد فناوریاطلاعات برای بهبود ارائه وظیفه مربوطه تشریح گردیده است. در نتیجه جدولی بدست آمده که در آن لیستخدمات به همراه راهکارهای استفاده از فناوری اطلاعات و زمانبندی کاربرد راهکار ارائه گردیده است.درنهایت بصورت تئوریک تعیین شده است که در هر حوزه تا چه حد و با چه کیفیتی میتوان خدمات رابصورت الکترونیک ارائه کرد.

 

کلیدواژه‌ها: خدمات شهری، فناوری اطلاعات، شهر الکترونیک، شهرداری مشهد

 

نویسندگان: محمد عین القضاه، محمدرضا غلامی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...