mohandeszirak 80 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 تیر، ۱۳۹۴ مشاوره چیست؟ فرآیند کمک به افراد عادی برای کسب سازگاری بهتر با خود و دیگران، رشد عاطفی و اجتماعی، استقلال و قبول مسئولیت است .تعامل مشاور و مراجع افراد عادیتاکید بر پیشگیری داردفرآیندی پیوسته و مستمرکمک توسط فردی متخصص و حرفه ایبرقراری مجدد یا افزایش سازگاری با خود و دیگرانیادگیری رفتار جدید اهداف مشاوره کمک به انتخاب ، تصمیم گیری و حل مسائل زندگی شناخت قابلیتهای فردی و اجتماعی مراجع در جهت بکارگیری آنها کمک به حل یا کنار آمدن با مشکلاتی که باعث برهم خوردن سازگاری فرد شدهارائه آموزشها و اطلاعات پیشگیرانه کمک به ارتقاء و رشد قابلیتهای مراجع اصول مشاوره احترام به شخصیت مراجع،بدون توجه به عقیده، موقعیتاجتماعی،جنسیت،نژاد، ملیت و وضع مالی برای او قدر و ارزش قائل شود .مشاوره نباید تحمیل گردد و به اجبار صورت گیرد .حقوق مراجع محفوظ و مورد احترام است . مراجع قابلیت تصمیم گرفتن دارد و تصمیم گیری حق مراجع است . مراجع مختار و مسئول است و صلاحیت حل مشکلات خود را دارد . مراجع باید در طول مشاوره آزادی کامل داشته و هرچه می خواهد بگوید . مشاوره در قبال فرد و جامعه مسئولیت دارد . هم نیازهای مراجع مد نظر است و هم نیازهای جامعه . ویژگی های مشاور کارآمد دارای هویت است و از ویژگی های شخصی و نیازهای خود آگاهی دارد سلامت روانی دارد و بر هیجانات خود مسلط استبا فرهنگ و ارزشهای جامعه آشنایی داردبه چگونگی تاثیر رفتارهای خود بر مراجعان واقف است .برای خود احترام قائل است واعتماد به نفس دارد می تواند دنیای مراجع را تجربه کند و بشناسدنسبت به تغییر انعطاف پذیراست با صداقت و بی غل و غش است در رفتارهایش راحت و طبیعی است شوخ طبع است وقادراست رویدادهای زندگی را بپذیرد . جذاب و قابل اعتماد است و قدرت نفوذ بر دیگران را دارد باز و گشاده رو است و توانایی ایجاد رابطه گرم، صمیمانه و همدلانه را داردنوعدوستی ، مهربانی و علاقه مندی به رفاه و سعادت افراد داردبر دانش، مهارت ها و تکنیکهای مشاوره ای تسلط دارد اصول اخلاقی مشاور به روز بودن دانش و معلومات و مهارتهای حرفه ای برخورد صادقانه، منصفانه و احترام آمیز با مراجع مسئولیت پذیری در قبال حفظ امنیت مراجع ایجاد و حفظ حد و مرز در روابط با مراجع رازداری و حفظ اسرار مراجع نداشتن رابطه دوگانه با مراجع مهارت های مشاوره برقراری رابطه مشاوره ایساختاردهی هدایت مشاورهرفتار غیر کلامیگوش دادن موثرارتباط کلامی بازتاب احساسات مقاومت پایان دادن به جلسات پایان دادن به مشاوره ایجاد رابطه مشاوره ای ایجاد احساس امنیت و اعتماد نسبت به جلسه مشاوره و مشاور . رابطه مشاوره ای هسته اصلی برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام قلمداد می شودرفتارتوجه آمیزاحترام و پذیرش بدون قید و شرط رازداریدرک مراجع و مشکلآماده کردن شرایط محیطی همدلی و توجه به ابعاد عاطفیپذیرش مسئولیت مشاور و مراجع در فرآیند مشاوره رابطه مشاوره ای با هر مراجع یکتا و منحصر به فرد است نکات مهم در برخورد با واکنشهای مراجع مشاور نباید برای تصمیم گیری مراجع را تحت فشار قرار دهد مشاور باید محیطی فراهم اورد که مراجع عقایدش را آزادانه بیان کند به گفتار مراجع توجه کامل نمایداگر موضوع جدیدی از سوی مراجع مطرح شد به آن توجه کندهمواره نیازهای مراجع را مد نظر قرار دهد مراجع را تشویق کند که خود به سوالاتش پاسخ دهد مهارتهای لازم برای گوش دادن فعال گوش دادن دقیق به گفته های مراجع و اینکه چگونه می گویداجتناب از قطع کلام مراجعاستفاده از سکوت برای ترغیب مراجع به ادامه صحبتفرصت دادن به مراجع تا افکار و احساسات خود را بیان کند منعکس کردن مقاصد مراجع و شفاف کردن آن طرح سوال برای روشن کردن جزئیات مهم و تعیین راهبرد حل مشکل گوشزد کردن تشابهات و گسیختگی های فکری،احساسی و رفتاری مراجع گرفتن بازخورد از مراجع به منظور اطمینان از صحت برداشتها موانع گوش دادن فعال پرسشگری و طرح سوالات پی در پیحرف زدن زیاد گوش دادن تدافعی و همراه با پیشداوری قضاوت کردن طرح داستان خود کوچک نمایی یا بزرگ نمایی مشکلترس از برقراری سکوت تخصص گراییبکارگیری عبارت های کلیشه ای پایان دادن به مشاوره معمولا مشاوره زمانی به پایان میرسد که مراجع به توانایی لازمبرای حل مشکل رسیده باشد .مراجع و مشاور باید هر دو از زمان پایان مشاوره آگاه باشند . درجلسه پایانی مشاور باید مسایل جلسات گذشته را خلاصه نماید .مشاور باید مطمئن شود که هیچ نکته مبهمی درباره موضوعات برای مراجع وجود ندارد .هیچ موضوع جدیدی نباید درآخرین جلسه مشاوره مطرح گردد . مشاورباید مراجع را مطمئن سازد هرزمانی که نیازمند کمک باشد،می تواند برای مشاوره نزد مشاور مراجعه نماید . 2 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده