رفتن به مطلب

نکات طلایی در کار با اسکچاپ


ارسال های توصیه شده

در این تاپیک به نکاتی اشاره میکنیم که باعث انسجام ترسیمات شما در اسکچاپ میشوند و همچنین سرعت عمل شما رو در این نرم افزار به طرز چشمگیری افزایش میدهند.

دوستان برای حفظ روند تاپیک در صورت داشتن سوال در این بخش سوالتون رو عنوان کنید، ممنون!

 

نکته اول:

به هیچ وجه برای چرخیدن در محیط اسکچاپ در روی آیکن orbit کلیک نکنید!

کافیه که دکمه وسط موس رو فشار بدید و در محیط بچرخید!

s8y8im21pdsv4j90tsou.jpg

 

 

نکته 2:

بردارها رو قفل کنید!

برای قفل کردن بردارها میتونید از Arrow keys یا کلیدهای جهت نما در کیبورد استفاده کنید.

اینکار در جابجایی آبجکتها و کامپوننت ها به شما کمک خیلی زیادی میکنه.

 

vhsz6asmeescg8qc2uu.png

 

نکته 3:

از group و component ها استفاده کنید.

وقتی ترسیمات رو گروه بندی کنین به راحتی میتونین هر موقع که خواستین تعدادی از اونها رو مخفی کنین یا جابجا کنین و یا edit کنین، اینکار نه تنها باعث تمیز تر شدن کار میشه سرعت شما رو هم توی ترسیم بیشتر میکنه!

فرض کنین تعداد زیادی نور توی صحنه با یک ویژگی خاص قرار دادید و حالا لازمه تغییر یکسانی رو در تمام این منابع نوری اعمال کنید، برای اینکار باید تک تک منبع های نور رو انتخاب کنین و ویرایش لازم رو انجام بدید!!! مسلما وقت و انرژی زیادی رو از شما میگیره! برای اینکه این اتفاق نیفته کافیه که این منابع رو تبدیل به کامپوننت کرده باشید( شی رو قبل از کپی با راست کلیک make component تبدیل به کامپوننت کنید)، در اینصورت با ویرایش فقط یکی از این منابع تغییرات روی تمام منابع نوری اعمال میشه!

 

نکته 4:

از تابع کپی استفاده کنید!

گاهی مواقع لازم داریم که یک شیء رو در چندجهت به تعداد زیادی copy کنیم، شاید به نظر برسه که تنها با استفاده از کلیدهای ctrl+c وctrl+v این کار براحتی صورت بگیره اما این راه کافی نیست چون توی کپی های زیاد دیگه راه حل خوبی نیست و برعکس وقت گیر!

برای اینکه این اتلاف وقت رو از بین ببریم از تابع کپی استفاده میکنیم! برای این کار شیء ای که قصد داریم کپی کنیم رو انتخاب میکنیم ( حتما group شده باشه) بعد ابزارmove رو انتخاب میکنیم و روی شی کلیک میکنیم، کلید ctrl رو فشار میدیم و مقدار فاصله ای که قصد داریم آبجکتها از هم فاصله داشته باشند رو تایپ میکنیم و enter میکنیم.

حالا با نوشتن این عبارت (*X) تعداد کپی ها رو مینویسیم و enter میکنیم(x تعداد کپی ها). در صورتی که قصد داشته باشیم این کپی ها بین دو شیء قرار بگیرند باید عبارت (X/) رو تایپ کنیم. توجه: پرانتزها جز تابع نیستن..تایپ نشود!

 

 

dy5b5l23upikl0mfpdi.jpg

 

 

ادامه دارد...:icon_gol:

لینک به دیدگاه

نکته 5:

فضای سبز صحنه های طراحیتون رو به فتوشاپ بسپارید!

خیلی از کاربرای اسکچاپ همیشه سعی میکنن تمام فضای سبز طراحیشون رو در خود نرم افزار پیاده کنن و رندر بگیرن، که کار اشتباهیه! نرم افزار اسکچاپ معمولا وقتی فایل زیادی سنگین بشه دچار باگ میشه!برای اینکه این اتفاق نیفته سعی کنین همیشه بگکراند کار و درختهایی که قصد دارین توی طرحتون باشه رو بصورت تصاویر png در فتوشاپ به کار اضافه کنید

64s32ovhx3tvf9ujw6kv.jpg

 

نکته 6:

از شورتکاتها (Hotkeys) استفاده کنید!

به طور معمول مدل کردن در هر نرم افزاری زمانبر هستش برای اینکه این زمان به کمترین میزان برسونیم باید از کلیدهای میانبر دستورات استفاده کنیم. در اسکچاپ از مسیر زیر میتونید میانبرها رو در برنامه تعریف کنین

window>preferences>shortcuts

 

q9sr4neartl6dbfnfznl.jpg

 

 

ادامه دارد...:icon_gol:

لینک به دیدگاه

نکته 7:

مفاهیم تعداد کلیک ها روی آبجکت

انتخاب کردن در اسکچاپ چند حالت داره، اگر نیاز باشه یک سطح بدون خطوط اطراف اون انتخاب بشه کافیه روی سطح یکبار کلیک کنید، اگر نیاز بود سطح رو با خطوط اطراف اون انتخاب کنین باید دوبار پشت سر هم کلیک کنید و اگر قصد دارین کل حجم رو در صورتی که group نشده باشه انتخاب کنین باید سه بار پشت سر هم روی حجم کلیک کنین.

rlz4nl7vj4802wqxv54k.jpg

لینک به دیدگاه

نکته 8:

از خطوط راهنما (Guide lines) استفاده کنید!

خطوط راهنما یک سیستم شبکه ایه فوق العاده رو براتون درست میکنه که بی نهایت انعطاف پذیره و در چند جهت به صورت بی نهایت امتداد داره و باعث میشه برای جابجا کردن و ترسیم نیاز دوباره به ابزارهای اندازه گیری زاویه و ... نداشته باشین

8qokb8v9mitqv7zoj6d7.jpg

 

8rrnegyftoqqj8ck7t99.jpg

لینک به دیدگاه

نکته 9:

هرگز روی کادر VCB کلیک نکنید!

اکثر تازه کاران اسکچاپ تصور میکنن که این کادر نوعی کادر خط فرمان هستش که میتونن اندازه ها رو توی اون تایپ کنن، در حالیکه اینطور نیست، در واقع زمانی که شما با ابزارهای مختلف کار میکنید این کادر اندازه ها رو به شما نشون میده.

فرض کنیم میخوایم یه مستطیل رو با ابزار rectangle رسم کنیم، ابزار رو انتخاب میکنیم و روی صفحه کلیک میکنیم قبل از اینکه کلیک دوم رو انجام بدیم اندازه رو وارد میکنیم اما روی کادر کلیک نمیکنیم و کلید اینتر رو از صفحه کلید میزنیم. اندازه رو هم به این صورت وارد میکنیم 1.5,2

fjvi98aq6me1zuufzbt.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...