رفتن به مطلب

چرا عرق سوز مي شويم؟


ارسال های توصیه شده

عرق‌سوز در اثر مسدود شدن کانال غدد ترشحي عرق اکرين اتفاق مي‌افتد. پوشيدن لباس‌هايي که بافت فشرده دارند و مانع از خروج گرما مي‌شوند از جمله دلايل اصلي عرق‌سوز شدن‌ است.

عرق‌سوز شدگي ، به 3 دسته عرق‌سوز بلوغين، قرمز و عميق تقسيم ميشود. عرق‌سوز به شکل شايع در شيرخواران خصوصا در نوزادان ديده مي‌شود زيرا نوزاد پس از به دنيا آمدن در محيط گرم نگه داشته مي‌شود و چون قدرت ترشح عرق تکامل نيافته، ممکن است طي عرق مجاري بسته شده و دچار عرق‌سوز بلوغين شود. عرق‌سوز قرمز بيشتر در کودکاني که ورزش مي‌کنند، افراد بالغي که در محيط گرم کار مي‌کنند يا لباس‌هاي زياد مي‌پوشند، ديده مي‌شود. در اين افراد عرق زياد سبب متورم شدن سوراخ عرق و بسته شدن مجاري مي‌شود. در اين افراد عرق‌سوز به شکل دانه‌هاي قرمز در گردن و تنه ايجاد مي‌‌شود و به همراه خود سوزش و خارش دارد. براي درمان عرق‌سوز بايد فرد به يک محيط خنک منتقل شود تا کم‌کم مجاري بسته شده باز شود.. بهترين توصيه براي پيشگيري از عرق‌سوز شدن پوشيدن لباس‌ها با بافت فاصله‌دار براي عبور دادن گرما و هوا است.ريدرز دايجست

لینک به دیدگاه
  • 2 سال بعد...

عرق سوز شدن كه نام علمی ‌آن «میلیاریا» است هنگامی‌ روي مي‌دهد که مجرای خروج عرق بسته مي‌شود و عرق بدن نمي‌تواند به سطح پوست برسد. به همين دليل عرق در زیر پوست می‌ماند و التهابي خفیف ايجاد مي‌كند. البته در مناطق داراي آب‌وهوای مرطوب و به خصوص در فصل تابستان عرق سوز شدن در ميان افراد شایع‌تر مي‌شود.

 

اين عارضه در نوزادان، کودکان و افراد مسن بیشتر ديده مي‌شود. تمامي ‌افراد طي زمان طولانی كه تحرک بدنی نداشته باشند و قسمت‌هایی از پوست در معرض جریان هوا نباشد بیشتر در معرض عرق سوز شدن قرار مي‌گيرند زيرا مجاری خروج عرق نمی‌توانند تنفس کنند تا بدن سرد شود. هنگام ورزش شدید هم عرق‌سوز شدن شدت می‌گيرد.

 

همچنين وقتي كه لباس مانع گردش هوای کافی در بدن شود. کشاله ران، زیر سینه، صورت، گردن، پشت، شکم، چین‌های آرنج و باسن، مناطقی هستند که بیشتر عرق سوز می‌شوند. احساس خارش داشتن، برآمدگی‌های قرمز روی پوست و احساس زبری پوست، شایع‌ترين علائم عرق سوز شدن هستند. اين نشانه‌ها در کودکان و بزرگسالان شبیه هم است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

در حالت كلي و در تمامي ‌افراد با هر سن يا جنسيتي، جریان هوا در مناطقي از بدن مانند چین‌های گردن، زیر بغل یا کشاله ران كه پوست به پوست مالیده می‌شود، کم است و عرق نمی‌تواند تبخیر شود. عوامل ديگري هم باعث بسته شدن غدد عرق و در نتیجه عرق سوزشدن می‌شوند. به عنوان نمونه، استفاده زیاد از کرم‌ها و لوسیون‌ها كه موجب مسدود شدن مجرای خروج عرق می‌شود، زیاد لباس پوشیدن به خصوص در فصل زمستان که افراد زیاد می‌پوشند و پوشيدن لباس تنگ هم مانع تبخیر عرق از سطح پوست می‌شود.

 

اگر غدد عرق، عفونی شوند عرق سوز شدن به اين راحتي دست از سر شما برنخواهد داشت و نیاز به درمان دارویی دارد. درد، افزایش ورم و قرمزی پوست علائم عفونت هستند كه به دلیل تجمع باکتری‌ها در غدد عرق، به وجود می‌آید.

 

پزشكان براي تشخیص عرق سوز به معاینه بدنی فرد مي‌پردازند زيرا هنگام تعریق يا حضور در هوای گرم، در چین‌های پوستی و مناطقی که لباس زیادي آنها را پوشانده، بثورات پوستی عرق‌سوز به وجود می‌آیند.

 

براي پيشگيري از عرق سوز شدن بايد پوست را در معرض جریان هوا قرار دهید. با این کار، غدد عرق کمتر بسته می‌شوند. همچنين پوشيدن لباس‌های گشاد و نخی، تمیز نگه داشتن پوست و حمام کردن مرتب، استفاده از دستگاه‌های تهویه هوا براي خنك كردن پوست ، مصرف لوسیون کالامین و به كارگيري کرم‌های ویتامین A و C برای درمان عرق سوز مفیدند و به عنوان درمان‌هاي خانگی عرق سوز كاربرد دارند.

 

شايد بپرسيد چرا نوزادان زياد عرق سوز می‌شوند؟ عرق بدن نوزاد نمی‌تواند به خوبی از پوست خارج شود زيرا غدد عرق در نوزادان هنوز کامل نشده‌اند. اگر نوزاد قنداق شود، لباس زیادی بپوشد، در معرض هوای گرم قرار بگیرد یا تب داشته باشد، احتمال عرق سوز شدن او افزايش مي‌يابد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...