رفتن به مطلب

با تقويت ذهن به مقابله با استرس و بي‌خوابي بروید


ارسال های توصیه شده

افرادي كه دچار استرس و نگراني هستند اگر ياد بگيرند ذهنشان را از انديشه‌هايي كه بي‌اراده به سراغشان مي‌آيند آزاد كنند، بهتر مي‌خوابند و نياز كمتري به قرص‌هاي خواب‌آور پيدا مي‌كنند.

نتايج تحقيقات اخير پژوهشگران نشان مي‌دهد افرادي كه به مدت 8 هفته تحت آموزش روش‌هاي تقليل استرس و آزادسازي فكر (MBSR) قرار گرفتند مشكلات كمتري هنگام خواب شبانه دارند و همچنين كمتر در طي روز مي‌خوابند.

اين اولين آزمايش براي مستند كردن اثرات مثبت و چندگانه آموزش آزادسازي فكري بر كيفيت خواب در افرادي است كه عموما سالم هستند، اما دچار استرس و افكار ناخودآگاهند.

وقتي ما نمي‌دانيم با افكار و انديشه‌هايي كه بي‌اراده به سراغمان مي‌آيد و براحتي ما را رها نمي‌كند چه بايد بكنيم، ذهن و بدن در معرض تهديد قرار مي‌گيرد.

در اين تحقيق 151 نفر كه دوسوم آنها خانم بودند 8 هفته تحت آموزش MBSR قرار گرفتند. سپس محققان با استفاده از يك شاخص كيفيت خواب ملي (شاخص PSCI) به ارزيابي كيفي خواب آنها پرداختند.

شركت‌كنندگان به لحاظ كيفيت كلي خواب26 درصد، بيدار شدن در شب و احساس ناراحتي 16 درصد، تناوب استفاده در داروهاي مختلف 25 درصد و عدم خواب‌آلودگي طي روز 28 درصد بهبود وضعيت داشتند. همچنين پيش از انجام تمرين‌ها مراجعه به درمان‌هاي باليني به منظور رفع فقر كيفيت خواب 70 درصد بود كه پس از انجام آزمايش اين مقدار 20 درصد كاهش يافت.

وقتي افراد با آگاهي بيشتر و ديد متفاوتي به زندگي نگاه كنند، ياد مي‌گيرند كه چگونه حضور ناخودآگاه افكار و احساسات مختلف را بپذيرند. سپس ياد مي‌گيرند كه نبايد نسبت به آنها عكس‌العمل نشان دهند و در نتيجه يك تعادل احساسي مطلوب را تجربه مي‌كنند و كمتر دچار اختلالات خواب مي‌شوند. بيشتر افراد در مورد شغل، وضعيت اقتصادي و وضعيت مالي نگران هستند و همواره در استرس چگونگي غلبه بر اين مشكلات قرار دارند. نگراني در مورد اين مسائل و فكر كردن به آنها خطر ابتلا به بيماري‌ها را افزايش مي‌دهد. نكته مهم اين است كه نبايد اين افكار را به زور از ذهن بيرون كرد، چراكه باعث ايجاد كشمكش ذهني مي‌شود، بلكه آنها را تصديق كرد. اين موضوع به افراد كمك مي‌كند تا بتوانند واكنش‌هايشان به هيجانات و اضطراب‌ها را مديريت كرده و آرامش‌شان را حفظ كنند.

منبع:http://www.jamejamonline.ir

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...