رفتن به مطلب

پوشش گیاهی استان فارس


ارسال های توصیه شده

با توجه به خصوصیات اقلیمی در استان، نوع و میزان پوشش گیاهی در مناطق مختلف آن متغیر است. تفاوت اقلیم از شمال به جنوب استان فارس به گونه‌ایست که دو بخش سردسیر و گرمسیر به خوبی در استان متمایز شده‌اند به همین خاطر از درختانی که اصطلاحاً به سیاه ریشه معروفند و سازگار با مناطق سردسیر هستند تا خرما که در مناطق گرمسیری می‌روید، در پهنه این استان وجود دارد. در قسمت‌های شمال غربی استان به علت بارندگی نسبتاً خوب، دارای جوامع گون و شیرین بیان و نواحی جنوبی آن به خاطر بارندگی نسبتاً کم، دارای گیاهان شورپسند و در قسمت‌هایی که شوری خاک بسیار بالاست، خاک فاقد پوشش گیاهی می‌باشد.

به طور کلی پوشش گیاهی استان فارس را درختان جنگلی، گیاهان دارویی و گیاهان صنعتی تشکیل می‌دهد. مهم‌ترین گونه‌های درختی این استان عبارتند از بادام کوهی، بنه و بلوط که در سال‌های اخیر مساحت زیادی از آن‌ها توسط انسان تخریب شده است. برخی از گیاهان دارویی و صنعتی استان نیز شامل شیرین بیان، گل گاوزبان، کتیرا، آنغوزه و گون می‌شوند.

پوشش گیاهی استان فارس از نظر میزان تراکم و انبوهی نیز به سه گروه استپی، نیمه استپی و جنگلی تقسیم می‌شود. پوشش گیاهی استپی بیشتر در جنوب و شرق استان مشاهده می‌شود و معروف‌ترین گیاهان آن درمنه، گز، گون، اسپند، تلخ بیان و اسفناج است. پوشش نیمه استپی منطبق بر منطقه خشک بوده و به علت استفاده بی‌رویه، رستنی‌های آن اغلب از رفته و علف‌های هرز جانشین آن‌ها گردیده است. مهم‌ترین گیاهان این ناحیه عبارتند از کنگر، جاشیر، شیرین بیان، بومادران، خارشتر، شاه‌تره، چوبک و انواع گون به همراه درختانی همچون چنار، بید، کاج، سرو، زبان گنجشک. جنگل‌های طبیعی استان در قسمت زاگرس فارس و جنگل‌های مصنوعی آن در ارتفاع 800 تا 2600 متری واقع شده است.

لینک به دیدگاه

خاکشیر

 

hee293.jpg

خاکشیر گیاهی است که به صورت خودرو در باغ‌ها و صحراها می‌روید و دارای برگ‌هایی با بریدگی زیاد و گل‌های زرد روشن از تیره شب‌بو می‌باشد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
از نظر تنوع دو نوع دارد که یکی تلخ با دانه‌های ریز و رنگ‌ مایل به سرخی است و گونه دیگر شیرین است و دانه‌های آن بزرگ‌تر بوده و رنگش سرخ تیره میباشد ؛ هر دو نوع در اغلب نواحی ایران مخصوصاً دامنه‌های البرز و در بیابان‌ها رشد میکنند. نحوه مصرف خاکشیر : دانه های خاکشیر را 15 دقیقه درون اب خیس دهید سپس اب اضافی ان را خالی کنید ، دانه ها را درون مقداری اب سرد و شکر حل کرده و میل کنید ، میتوانید بدون شکر نیز مصرف کنید. » خاکشیر از نظر طب قدیم ایران گرم و تر است و التیام دهنده زخم و جراحات میباشد. » جوشانده
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای رفع اسهال‌های ساده و رفع ترشحات زنان مفید است. » خاکشیر ادرار آور و تب بُر است. » خاکشیربرای دفع کرم مفید است و التهاب کلیه را برطرف می‌کند » خاکشیر نقرس ، حصبه ، آبله ، سرخک و مخملک را درمان می‌کند. » خاکشیر صدا را باز می‌کند. » خاکشیر برای رفع بیماری‌های گوش مفید است. » خاکشیر برای از بین بردن کهیر و التهابات پوستی مناسب است. » خاکشیر ملین است و برای رفع یبوست مناسب است. » خاکشیر خنک کننده است و برای رفع گرمازدگی با آب سرد مصرف میشود. » بذر خاکشیر بر میزان قدرت و میل جنسی می‌افزاید و اشتها را باز می‌کند. » خاکشیر دل مالش و دل ضعفه را از بین می‌برد. » خاکشیر در رفع ناراحتی ها و بیماری های دستگاه تناسلی موثر است. » خاکشیر برای رفع اسهال ساده کودکان شیرخوار موثر است. » خاکشیر اگر با شیر تازه خورده شود بدن را نیرومند و فربه می‌کند. » خاکشیر کوبیده شده ضماد خوبی در بهبود ور‌م‌های پستان است. » برای بهبود فشار خون خاکشیر را بکوبید و شب موقع خواب کف پا تا مچ را با آن ضماد نمایید. » برای باز شدن رنگ چهره خاکشیر را با 2 برابر ان شکر مخلوط کنید و تا 10 روز هر روز 1 لیوان بخورید. » خاکشیر سنگ کلیه را دفع می‌کند ؛ برای دفع سنگ کلیه می‌توان خارشتر، ‌خاکشیر و ترنجبین را با هم مخلوط کرده وصبح ناشتا خورد. » برای برطرف کردن جوشهای صورت که بدلیل مصرف چربی و شیرینی ایجاد می‌شود باید جوشانده 1 قاشق ترنجبین را با 2 قاشق غذاخوری
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مخلوط کرد و هر روز صبح ناشتا بمدت 2 هفته آن را میل کند تا جوش ها از بین برود. نکته : بعضی از افراد در موارد خاص ممکن است با مصرف خاکشیر سردرد بگیرند که در اینصورت باید خاکشیر را با کتیرا مصرف کنند.

لینک به دیدگاه

[h=2]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/h]hee248-1.jpg

 

نام‌هاي ديگر آن: الف‌ورقه، بومادران، بي‌مادران، بوماران، ارمواز، علف هزاربرگ، ژابيژ، بشنيز، هزار برگ، ژابيز، ارسطاثاسيا،‌ مشك‌چوپان، بوي مادران،‌ سويلاء، خرقيل، اسطا، شويلاء، ارتميزيا، ارطامسيا، بومادرو، ام الف ورقه، حبق الراعي، برنجاسب، بعيثران، ارطماسيا، اخيليا، تراسك، تاج الملوك، حزن بل، زهره‌القنديل و برنجاسف مي‌باشد.

1. طبع آن گرم و خشك است.

2. جهت بهبود زخم‌هاي چركين 50 گرم بومادران را در يك ليتر آب جوشانده زخم را شستشو دهند.

3. جهت درمان عادت ماهانه كه بر اثر ترس يا سرمازدگي نامنظم شده است بعد از پاك شدن 3 گرم بومادران را در 150 سي‌سي آب‌جوش دم‌كرده به مدت 14 روز، روزي 3 فنجان بنوشند، اين دمكرده تسكين دهنده دردهاي قاعدگي نيز مي‌باشد.

4. جهت رفع بي‌اشتهايي، تقويت معده و از بين بردن نفخ آن بعد از غذا يا در بين غذا نصف استكان عرق بومادران بنوشند.

5. دمكرده بومادران برطرف كننده اسهال مي‌باشد.

6. براي روشن شدن پوست، رفع تحريكات جلدي و درمان جوش‌هاي آكنه بومادران را در آب جوشانده سپس با پارچه تميزي روي صورت كمپرس كنند.

7. براي زيبايي مژه و ابروز 5 گرم بومادران را در 100 سي‌سي آب جوشانده سپس پارچه‌اي تميز را آغشته نموده ابرو و مژه را بشويند.

8. براي درمان تنگي نفس روزي 3 فنجان از دمكرده بومادران به مدت يك هفته در ماه بنوشند.

9. جهت درمان لاغري نيم ساعت بعد از غذا يك فنجان از دمكرده بومادران بنوشند در دوران عادت ماهانه از خوردن آن خودداري كنند.

10. جهت سنگ كليه و مثانه 5 گرم بومادران را در 200 سي‌سي آب‌جوش دم‌كرده سپس به مدت 3 روز بنوشند.

11. براي جلوگيري از چين و چروك صورت با جوشانده بومادران صورت را كمپرس كنند.

12. نوشيدن دمكرده بومادران رسوبات رگ‌ها و اجزاي بدن را از بين مي‌برد.

13. جهت روييدن مو، ضماد گرم بومادران را در محل گري بگذارند و جواناني كه مي‌خواهند زود ريش دربياورند نيز ضماد گرم بومادران را روي صورت بگذارند اگر با باقلاي مصري مخلوط كنند اثر آن بيشتر است.

14. براي دفع كرم روده و معده صبح و شب يك فنجان از دمكرده بومادران بنوشند.

15. دمكرده بومادران براي انواع سردردهاي ميگرني مفيد مي‌باشد.

16. جهت تقويت كبد بعد از غذا يك فنجان از دمكرده بومادران بنوشند.

17. براي تسكين درد مفاصل از روغن بومادران به محل درد بمالند.

* طرز تهيه روغن بومادران: 50 گرم بومادران را با 250 گرم روغن زيتون در شيشه‌اي ريخته و در آن را محكم بسته، سپس شيشه را در آب گذاشته به مدت 4 ساعت با حرارت ملايم مي‌گذاريم بجوشد سپس صاف نموده و استفاده گردد.

18. جهت درمان سياتيك از روغن بومادران به محل درد بمالند.

19. نوشيدن بومادران برطرف كننده ورم رگ‌ها مي‌باشد.

20. براي كاهش خونريزي زياد عادت ماهانه و خونريزي بين عادت بعد از پاك شدن به مدت 2 هفته روزي 2 گرم بومادران را در 150 سي‌سي آب‌جوش دم‌كرده بنوشند.

21. دمكرده بومادران براي صرع و تشنج مفيد مي‌باشد.

22. براي جلوگيري از ريزش مو 20 گرم بومادران را در 500 سي‌سي آب جوشانده صاف نموده سر را ماساژ دهند.

23. جهت تسكين دردهاي رماتيسمي و ورم از دمكرده و يا روغن بومادران به محل درد بمالند.

24. جهت درمان بواسير از دمكرده بومادران بنوشند و گل‌هاي تازه آن را له كرده به صورت ضماد بگذارند.

25. نوشيدن دمكرده بومادران در روزهاي آخر بارداري زايمان را آسان مي‌كند با نظر پزشك مصرف شود زيرا ممكن است خطر داشته باشد.

26. جهت زخم‌هاي خنازير جوشانده بومادران را به صورت ضماد بگذارند.

27. جهت دفع حشرات از بخور و دود بومادران استفاده شود.

28. جهت تسكين درد نيش عقرب ضماد بومادران را بگذارند.

29. جهت تسكين اعصاب از دمكرده بومادران شب‌ها بنوشند.

30. براي رفع حساسيت و آبريزش بيني در اوايل بهار چند نوبت از آش بومادران استفاده كنند، ممكن است تا پايان سال از حساسيت‌هاي فصلي در امان باشند.

31. جهت زخم‌هاي خنازير بومادران را جوشانده به صورت كمپرس بگذارند.

32. دمكرده برگ بومادران صفراآور مي‌باشد.

33. دمكرده بومادران مدر و ادرارآور است.

34. جهت تسكين نيش حشرات از ضماد بومادران استفاده شود.

35. جهت درمان زخم سرپستان خانم‌ها 40 گرم گل بومادران را در يك ليتر آب 10 دقيقه جوشانده سپس شستشو دهند.

36. براي جلوگيري از خونريزي بيني از دمكرده بومادران بنوشند.

37. جهت بسته شدن منافذ باز پوست 10 گرم بومادران را در 200 سي‌سي آب‌ جوشانده ابتدا صورت را بخور دهند سپس با پارچه‌اي تميز 2 شب در هفته كمپرس كنند.

38. براي درمان لك و پيشي هر ماه به مدت يك هفته از دمكرده بومادران بنوشند.

39. براي برطرف كردن ترشحات زياد رحم هر ماه به مدت يك هفته از دمكرده بومادران بنوشند.

40. براي برطرف شدن لك و كرك‌هاي پوست و يا زبري آن ضماد بومادران را به صورت گرماگرم بگذارند.

41. براي رفع بي‌خوابي از دمكرده بومادران شب‌ها بنوشند.

42. نوشيدن اين گياه معرق است.

43. براي رفع سرماخوردگي از دمكرده اين گياه روزي 3 فنجان بنوشند.

44. جهت كنترل بيماري صرع 3 گرم بومادران را در 200 سي‌سي آب‌جوش 2 دقيقه دم‌كرده روزي 3 فنجان بنوشند و يا 2 تا 4 گرم از پودر خشك شده ريشه اين گياه ميل كنند.

45. دمكرده بومادران بادشكن و تقويت كننده معده مي‌باشد، كساني كه ترش مي‌كنند بالاغي غذا از دمكرده اين گياه بنوشند.

46. دفع كننده سنگ كليه مي‌باشد، 10 گرم در 500 سي‌سي آب‌جوش دم‌كرده هر 8 ساعت يك ليوان بنوشند.

47. قاعده‌آور مي‌باشد 10 گرم در 500 سي‌سي آب‌جوش دم‌كرده هر 8 ساعت يك ليوان به مدت 2 الي 3 روز بنوشند.

48. جهت بواسير خوني 50 گرم گياه خشك بومادران را در يك ليتر آب 10 دقيقه جوشانده سپس به صورت كمپرس روي موضع بگذارند باعث بندآمدن خونريزي بواسير مي‌گردد.

49. جهت رفع ترشحات زياد رحم از دمكرده بومادران روزي 3 فنجان بنوشند.

50. دمكرده بومادران دفع‌كننده اخلاط خوني مي‌باشد.

51. براي درمان وجود خون در ادرار از دمكرده بومادران بنوشند البته بهتر است به پزشك نير مراجعه كنند.

52. جهت التيام زخم‌ها با جوشانده بومادران شستشو دهند.

53. جهت درمان اسهال‌هاي ساده از دمكرده بومادران بنوشند.

54. بومادران كاهش دهنده قند خون است.

55. جهت درمان بيماري برايت (بيماري مزمن كليه مي‌باشد كه با افزايش آلبومين در ادرار و استسقاء‌ همراه است) از دمكرده اين گياه بنوشند.

56. نوشيدن دمكرده بومادران باعث تسكين اعصاب مي‌شود.

57. جهت قطع خونريزي زخم‌ها بومادران را كوبيده به صورت ضماد بگذارند.

58. جهت دردهاي رماتيسم با دمكرده بومادران ماساژ دهند و از روغن آن بمالند.

59. به خاطر داشته باشيد كه دمكرده اين گياه زود فاسد مي‌شود سعي شود زود نوشيده شود.

60. از دمكرده بومادران يا شيره تازه آن براي درمان بيماري‌هاي قلبي مانند ضعف قلب، گرفتگي و درد ناحيه قلب، ورم عضله قلب و سكته قلبي مي‌توان استفاده كرد.

61. كساني كه دست‌هاي آن‌ها خواب مي‌رود از دمكرده بومادران بنوشند.

62. نوشيدن دمكرده بومادران از سرطان جلوگيري مي‌كند.

63. دمكرده بومادران ضد انگل ژيارديا مي‌باشد.

64. جهت زخم معده و اثني‌عشر از دمكرده بومادران بعد از غذا بنوشند.

65. دمكرده بومادران رقيق كننده خون و ضد لخته شدن خون در عروق مي‌باشد.

66. جهت دفع كرم معده 3 گرم بومادران را در 100 سي‌سي آب‌جوش دم‌كرده با عسل شيرين نموده صبح ناشتا ميل كنند.

67. جهت تخليه سينوسها با جوشانده بومادران استنشاق كنند.

68. براي درمان پف زير چشم عصاره بومادران را با عسل مخلوط كرده زير چشم بمالند.

69. جهت تسكين دردهاي قاعدگي 2 گرم مريم گلي همراه 2 گرم بومادران را در300 سي‌سي آب‌جوش دم‌كرده صاف نموده بنوشند.

70. جهت قطع خونريزي بيني له شده بومادران را داخل بيني بگذارند.

71. دمكرده بومادران براي رفع اختلالات بينايي مفيد مي‌باشد.

72. براي التيام زخم‌هاي ناشي از گازگرفتگي سگ و مارگزيدگي به صورت مرهم مي‌گذارند.

73. براي كودكان زير 2 سال نبايد بومادران تجويز شود.

74. جهت درمان بي‌اشتهايي از دمكرده بومادران بنوشند.

75. براي رفع لاغري از دمكرده بومادران روزي 3 فنجان به مدت يك هفته در ماه بنوشند.

76. جهت تب‌هاي نوبه از دمكرده بومادران روزي 3 فنجان بنوشند.

77. ماساژ با جوشانده بومادران و استفاده از كرم بومادران از چين و چروك صورت جلوگيري مي‌كند.

78. دودكردن بومادران باعث فراري دادن حشرات مي‌گردد.

79. خانم‌هاي حامله از خوردن بومادران خودداري كنند باعث سقط جنين مي‌گردد.

80. كساني كه واريس دارند از دمكرده بومادران نوشيده و از جوشانده آن به صورت ضماد استفاده كنند.

81. براي درمان جوش و آكنه از دمكرده بومادران بنوشند و با جوشانده آن صورت را شستشو دهند.

82. جهت درمان سوزش و سختي ادرار از دمكرده بومادران روزي 4 فنجان بنوشند.

83. دمكرده بومادران رفع كننده بلغم مي‌باشد.

84. جهت درمان گلودرد با جوشانده بومادران غرغره شود.

85. ضماد گل بومادران براي رفع طاسي سر مؤثر است.

86. جهت درمان بيماري آرتروز با جوشانده بومادران ماساژ دهند.

87. كساني كه گواتر دارند از دمكرده بومادران بنوشند.

88. مصرف دمكرده بومادران نبايد بيش از يك هفته باشد.

89. جهت درمان زخم زهدان 100 گرم بومادران را در 2 ليتر آب جوشانده سپس داخل آن بنشينند.

90. مصرف زياد بومادران باعث حالت تهوع و سرگيجه مي‌گردد.

 

 

 

 

? قسمت هاي قابل استفاده گياه:

 

برگ ها، گل ها و روغن اصلي

 

عناصر سازنده گياه: آسپاراژين، روغن هاي فرا، اسيد ساليسيليک، استرول ها، فلاونوئيد

 

? موارد استفاده و قابليت ها:

 

قابض خون و ضد خونريزي، مدر (ادرار آور)، کمک به هضم غذا و محرک دستگاه گوارش، تقويت کننده سيستم قاعدگي، روغن هاي فرار اين گياه خاصيت ضد التهاب و ضد آلرژي دارند.

 

? نحوه استفاده از گياه:

 

شما مي توانيد اين گياه را مانند چاي دم کنيد و روزي ? فنجان از آن را بنوشيد (? تا ? قاشق چاي خوري از گياه به ازاي هر فنجان آب جوش). اين کار سبب تعريق بيشتر بدن و کاهش تب مي شود. همچنين اگر اين جوشانده را با اسانس نعناع به خوبي ترکيب کنيد، محلول بسيار خوبي براي درمان سرماخوردگي است. يک فنجان از اين جوشانده مي تواند اشتها را نيز تحريک کند. مي توانيد از قطره عصاره اين گياه نيز استفاده کنيد و ?? تا ?? قطره از آن را سه بار در روز ميل کنيد. اين کار، اختلالات مجاري ادرار را درمان مي کند. هنگام خون دماغ شدن نيز مي توانيد يک برگ تازه از گياه را داخل سوراخ بيني قرار دهيد. برگ تازه اين گياه به سرعت خونريزي بيني را متوقف مي کند. از پماد اين گياه به صورت مرهم روي زخم ها استفاده مي شود.

 

موارد استفاده از روغن اين گياه نيز به اين صورت است: ?? قطره از روغن را روي قسمت مورد نظر بريزيد و تا هنگامي که پوست احساس گرما کند آن را بماليد. اين کار براي التيام درد مفاصل بسيار موثر است.

 

 

 

بخور (استنشاق بخار) اين گياه نيز براي درمان تب يونجه بسيار موثر است. براي اين کار بايد يک قاشق غذاخوري از گل تازه اين گياه را در آب جوش بريزيد تا با آب بجوشد سپس بخار آن را به مدت حداقل ? تا ? دقيقه استنشاق کنيد.

 

? نحوه کاشت و توليد گياه

 

اين گياه براي رويش بايد به خوبي آبياري شود و در جايي قرارگيرد که نورخورشيد کاملا بر آن بتابد. دانه اين گياه را بايد در فصل بهار بکاريد. تکثير آن از طريق ريشه صورت مي گيرد و بهترين فصل براي اين کار بهار و پاييز است. اين گياه به سرعت رشد مي کند. در فصل تابستان مي توانيد برگ ها و قسمت هاي ديگر گياه را برداشت کنيد و به محض گل دادن گياه نيز مي توانيد گل آن را برداشت کنيد.

 

هشدار: خيلي به ندرت پيش مي آيد که گياه بومادران سبب ايجاد حساسيت هاي پوستي شود و استمرار و استفاده مداوم از اين گياه نيز ممکن است حساسيت هاي پوستي را افزايش دهد. در دوران بارداري از اين گياه استفاده نکنيد. همچنين استفاده از روغن اين گياه براي موارد داخلي بايد تحت نظر و با تجويز دکتر کارشناس باشد. گل هاي اين گياه سفيد است و گاهي به رنگ صورتي ملايم نيز ديده مي شود. گل اين گياه رايحه اي شبيه بوي مشک دارد و از اوايل فصل تابستان تا اواخر پاييز شکوفا مي شود. برگ هاي اين گياه که مانند پر نرم و سبک است مرهم خوبي براي جلوگيري از خونريزي زخم هاست. ريشه هاي محکم و برگ هاي اين گياه بايد در تابستان برداشت شوند. اين گياه به طور کلي گياهي معطر است.

لینک به دیدگاه

درخت چنار،

oth_4077-1_vbig.jpg

ارقام چنار،نهال چنار،خرید نهال چنار،قلمه چنار،فروش چنار،گونه های چنار،

 

چنار به علت داشتن ریشه های قوی وعمیق ، در خاکهای نسبتا ریز بافت ، عمیق آبرفتی ، با رطوبت متعادل و هکشی خوب رشد میکند. در خاکهای کم عمق ، سنگلاخی، یا قلوه سنگی، متراکم یا درشت افت و آهکی رشد آن محدود میشود و قبل از فصل پاییز خزان میکند بهترین زمان کاشت نهال چنار در دوره خواب آن یعنی در اواخر فصل پاییز و در طول زمستان میباشد. نهال چنار مورد استفاده باید سالم،قوی و دارای ارتفاع مناسب(2-1.8متر)بوده و محیط بین نهال در ارتفاع 1متری از سطح خاک حدود 10تا20 سانتی متر باشد.خاک مناسب برای کاشت نهال چنار مخلوطی از ماسه ،خاکبرگ به همراه کود دامی پوسیده است. هنگام کاشت نهال چنار باید گودال گودال مناسبی به ابعاد 80در80در80 در خاک های سنگین و 50در50در60 در خاک های سبک حفر نمود.ابعاد گودال باید به نحوی باشد که ریشه نهال چنار به راحتی در داخل آن قرار گیرد.بایستی در موقع کاشت ریشه های زخمی و زاید را حذف نموده و شاخه های اضافی تنه را نیز قطع کرد و حدود 6تا7شاخه سالم در جهات مختلف تنه باقی گذاشت. بعد از قرار دادن نهال چنار روی مخروطی از خاک که در ته گودال ریخته شده بایست گودال را کاملا از خاک پر کرده و سپس نهال چنار را به طور کامل آبیاری نمود.

چنار درخت بزرگ و زیبایی ست با تنه مستقل تاجی گسترده و شاخه های قوی. این ویژگی ها موجب شده اند تا چنار در ردیف مهمترین درختان سایه دار پارکها و حاشیه خیابانها قرار گیرد.

بلندی درختان چنار در گونه های مختلف کم و بیش متفاوت است چنانچه در گونه p.orientalis به 30متر و در p.occidentalis به 40متر میرسد. قطر تنه چنار نیز زیاد است و گاه در تمام گونه های آن به بیش از 10متر میرسد .

ریشه اصلی چنار از ابتدای رشد قوی و عمیق در خاک فرو میرود و در سنین بالا میتواند تا 4متر در خاک فرو رود و از رطوبت عمق خاک استفاده نماید .

ساقه و تنه چنار دانه زاد اسوار استوانه ای و نسبتا پرچوب است. شاخه ها از ارتفاع معینی از تنه منشعب می شوند و تاج درخت را بوجود میآورند در حالی که ساقه درختان شاخه زاد چنار معمولا باریک و بلند و گاه کج و معوجند و با بالا رفتن سن درخت تنه اش صاف میشود.

 

پوست ساقه چنار در جوانی مفرغی رنگ است ولی ریتیدوم آن که خاکستری رنگ است هر ساله در فصل رویش از تنه درخت جدا شده میریزد. محل ریزش ریتیدوم روی تنه درخت به صورت لکه های سبز مایل به مفرغی مشاهده میشود.

شاخه های اصلی قطور و محکم چنار ،در جهات مختلف میرویند و مجموعا تاج نامنظم درخت را به وجود می آورند . شاخه های فرعی نیز به صورت نامنظم از شاخه های اصلی منشعب میشوند.

بر روی درخت چنار 3نوع جوانه مشاهده میشوند. جوانه اصلی که در انتهای ساقه و شاخه های اصلی قرار میگیرد و سبب رویش طولی ساقه . شاخه ها میشود. این جوانه ها درشت و خمره ای شکلند و از فلس های قرمز مایل به قهوه ای پوشیده شده اند. جوانه فرعی که از رویش آنها شاخه های فرعی بوجود می آید ،روی شاخه ها قرار دارند و از جوانه های اصلی کوچکترند. این جوانه ها مخروطی اند و از فلسهای قهوه ای رنگ پوشیده شده اند.

جوانه های خفته،روی ساقه و تنه درخت به صورت ناپیدا یافت میشوند. در صورتی که قسمت هایی از تنه در معرض تابش نور قرار گیرد از این تنه ها جست ها و جوش ها میرویند و تنه را گره دار میسازند. این جوانه ها در ظاهر دیده نمیشوند و رویش آنها منوط به تابش نور کافی و مواد غذایی فراوان است. علاوه بر جوانه های ذکر شده ، جوانه های نابجا روی ساقه و شاخه ها نیز قرار دارند و هنگام قلمه زدن در اثر هورمون های ریشه زا مثل اکسین سبب ریشه زایی میشوند.

چنار از جمله درختان پهن برگ و خزان کننده است. برگ های چنار منفرد متناوب و دارای پهنک پنجه ای نسبتا پهنی است . هر برگ دارای 5-3 لوب نوک تیز و پای برگ ها دارای 2 گوشوارک نسبتا بزرگ برگ مانند است. قاعده برگ قلبی شکل، کناره برگ فاقد دندانه و دارای موجهای سینوسی است. دمبرگ به طول 5تا10 سانتی متر و پوشیده از کرکهای خاکستریست. سطح بالایی را روی برگ به رنگ سبز روشن است. برگهای جوان کرکهایی دارند که به تدریج با بالا رفتن سن برگ از تراکم آن کاسته میشود. پشت برگ به رنگ نقره ای مایل به سبز است و کرکهای بیشتری دارد. رگبرگها به شکل پنجه ای و منشعب هستند. رگبرگهای میانی نسبتا قطورند و در پشتد برگ به صورت برجسته دیده میشوند.

چنار درختی ست یک پایه با گلهای تک جنس و شبیه هم که بر روی گل آذین های فشرده کروی شکل قرار دارند . زمان گلدهی آن در ماههای فروردین و خرداد است. لقاح آن نیز به دو صورت خودگشنAutogame و هم دگرگشن Heterogame انجام میشود.میوه چنار پس از تلقیح گلهای ماده به شکل کوزه های کوچک و سبز رنگی روی نهنجی کروی شکل ظاهر میشود. پس از مدتی میوه ها به فندقه های خشک و مرکب تبدیل و در همان سال میرسند.

میوه چنار دانه ای دو لپه ای دارد که در داخل فندقه قرار گرفته است. اگر میوه ها (فندقه ها) در محیط مناسبی از نظر شرایط خاک و رطوبت پراکنده شوند ،در زمانی کمتر تز 10روز رشد کرده و خود را نمایان میسازد. با این وجود قوه ی نامیه بذر چنار بسیار کم است و اگر بذر کهنه شود، ممکن است رشد نکند

برای اینکه ریشه های قوی این درختان به تاسیسات ساختمانی اصلا آسیب نرسانند، می بایست حداقل 15 متر از آنان فاصله داشته باشند. هر قدر فاصله کمتر باشد میزان آسیب بیشتر می شود

لینک به دیدگاه

[h=1]شاه‌تره

 

 

گیاهی با خواص چندمنظوره[/h]


از گیاه شاه‌تره می‌توان برای درمان آکنه، بهبود عمل گوارش و هضم غذا، درمان اگزما، آشفتگی معده، درمان کیسه صفرا، عفونت‌های باکتریایی و یبوست استفاده کرد.

 


55745416024512412113051211947648967184.jpg

شاه‌تره یا شاتره گیاهی است با نام علمی Fumaria officinalis و یا گونه‌های دیگری از جمله f.Vaillantii که از خانواده شاه‌تره است و نام عمومی آن در جهان Fumitory است. گونه اول که گیاه اصلی دارویی آن است بومی اروپا و آسیاست.

 

شاه‌تره گیاه خوشه‌ای با شاخه‌های سبز و گل‌های سفید مایل به صورتی رنگ است که میوه‌های کوچک و کروی دارد. این گیاه در مزارع، باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی می‌روید. شاه‌تره اکثراً در کنار جاده‌ها و یا به عنوان علف هرز مزارع می‌روید و بیشتر توسط کشورهای شرقی اروپا صادر می‌شود. قسمت مورد استفاده آن شامل برگ، ساقه و گل‌هاست که به طور مخلوط با هم استفاده می‌شوند.

 

شاه‌تره‌ای که در بازار ایران است مربوط به دو گونه آخری بوده که با گونه اصلی دارای خواص مشابهی است. شاه‌تره حاوی حدود یک درصد آلکالوئید است که بیش از 3 مورد آن‌ها تعیین فرمول شده‌اند و در نتیجه مشخص شده است که اکثراً از مشتقات بنزیل اینتروکینولین هستند. مهم‌ترین این آلکالوئیدها شامل فومارین (پروتویین)، فوماریلین و سیناکسین هستند. از دیگر ترکیبات مهم آن می‌توان فلاوونوئیدها و اسیدهای گیاهی به ویژه اسید فوماریک و موسیلاژ را نام برد.

این گیاه برای تسکین درد، بند آوردن خونریزی، سم‌زدایی از بدن، درمان بیماری‌های انگلی و درمان یبوست سودمند است

 

بهترین زمان برداشت گیاه در فصل بهار و بعد از زمان گل‌دهی است که گیاه به طور کامل رشد کرده است. با توجه به این که گیاه در همه مناطق به طور همزمان رشد نمی‌کند لذا نمی‌توان زمان کاملاً مشخصی را جهت جمع‌آوری آن ذکر کرد. در ایران فرآورده صنعتی از این گیاه وجود ندارد، ولی در بعضی از کشورها محصولاتی به شکل قطره از عصاره این گیاه به صورت منفرد و یا مخلوط با گیاهان دیگر تهیه شده است.

1023747117915219516415615719423515312922109.jpg

[h=2]خواص دارویی شاتره[/h] پزشکان اروپایی و آمریکای شمالی «شاه‌تره» را در گروه گیاهانی قرار می‌دهند که مصارف درمانی متنوعی دارند زیرا این گیاه برای تسکین درد، بند آوردن خونریزی،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، درمان بیماری‌های انگلی و درمان یبوست سودمند است. همچنین برخی از پزشکان آلمانی و فرانسوی این گیاه را به عنوان دارویی موثر برای تصفیه خون تجویز می‌کنند.

* مهم‌ترین مصرف این گیاه برای برطرف کردن

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مانند اگزماست که این اثر را مربوط به وجود اسید فوماریک موجود در آن می‌دانند. اسید فوماریک ماده‌ای است که به میزان قابل‌توجهی در این گیاه وجود دارد و در سال‌های اخیر آن را به طریقه مصنوعی نیز تهیه می‌کنند که در بعضی از داروها نظیر داروهای پسوریازیس (نوعی بیماری پوستی) مصرف می‌شود. از عصاره گیاه شاه‌تره می‌توان در کنترل علائم بیماری مزمن پوستی پسوریازیس نیز استفاده کرد.

* پزشکان در مورد تأثیر گیاه شاه‌تره بر کاهش قند خون و مقابله با دیابت اظهار داشتند: آزمایش 15 روزه روی موش‌های مبتلا به دیابت نشان داد که این گیاه می‌تواند در کاهش گلوکز خون و کلسترول موثر باشد.

* از دیگر خواص درمانی گیاه شاه‌تره و عصاره آن می‌توان به بهبود اختلالات کبدی اشاره کرد. بررسی‌های چندین مطالعه نشان می‌دهد ترکیب‌های موجود در شاه‌تره از آسیب رساندن به

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
جلوگیری می‌کند.

این گیاه که خاصیت آنتی‌هیستامینی دارد کاهش‌دهنده تپش قلب، ضداسپاسم، ضدورم، ادرارآور، آرام‌بخش و پایین آورنده فشارخون بالا نیز می‌باشد

 

* شاه‌تره مانع عفونت بدن می‌شود.

* شاه‌تره با افزایش تعریق بدن به کاهش تب کمک می‌کند.

* این گیاه که خاصیت آنتی‌هیستامینی دارد کاهش‌دهنده تپش قلب، ضداسپاسم، ضدورم، ادرارآور، آرام‌بخش و پایین آورنده فشارخون بالا نیز می‌باشد.

* در طب عوام به عنوان

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و مسهل مصرف می‌شود.

* یکی از خواصی که از نظر علمی برای این گیاه اثبات شده است صفرا آوری آن است، به همین دلیل آن را از زمان قدیم برای رفع مشکلات صفراوی مصرف می‌کرده‌اند. البته آلکالوئید پروتوپین آن می‌تواند در مواردی باعث کاهش صفرا شود.

1471061277823624110723322932127771914014985.jpg

[h=2]روش مصرف[/h] تهیه چای: به 4-2 گرم از خشک‌شده این گیاه (مخلوط برگ، ساقه و گل) یک لیوان آب جوش افزوده و 15 دقیقه بگذارید بماند، سپس آن را صاف نموده و گرماگرم قبل از غذا میل کنید.

می‌توان روزانه تا سه نوبت این مقدار را (صبح، ظهر، شب) تکرار کرد.(جمعاً می‌توان روزانه 12-6 گرم گیاه که معادل حدود سه لیوان محصول صاف شده است را مصرف کرد.)

 

* شاه‌تره گیاهی است که نمونه خشک آن در بازار موجود است و به شکل طبیعی خردشده و ریز است، لذا می‌توان مستقیماً آب جوش را روی آن ریخت و نوشیدنی تهیه کرد.

* توصیه می‌شود دم کرده شاه‌تره را گرم بنوشید، زیرا با سرد شدن محلول بعضی از مواد موجود در آن رسوب می‌کند (این موضوع در مورد اکثر گیاهان صادق نیست و می‌توان محلول تهیه‌شده از آن‌ها را سرد هم مصرف کرد.)

* در بسیاری از موارد عرق شاه‌تره مورد استفاده است، درحالی‌که بسیاری از خواص موجود در این گیاه با توجه به روش تهیه‌ای که ذکر شد در محلول باقی می‌ماند؛ بنابراین عرق شاه‌تره برخی از این خواص را با مقدار مصرف عادی ذکرشده، دارا نیست.

 

[h=2]نکات[/h] * باید به خاطر داشته باشید که مصرف مقادیر زیاد عرق شاتره ممکن است باعث لرز، تشنج و حتی مرگ شود.

* در مورد مصرف شاه‌تره در طول دوران بارداری و شیردهی اطلاعات متناقضی وجود دارد و بهتر است در این دوران مصرف نشود.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

لینک به دیدگاه

[h=1]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

[/h][h=1]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/h][h=1]

خواص و مضرات گیاه چوبک [/h]

درختچه ای کوچک است پوست آن به رنگ کبود صاف یا کمی کرکدار برگهایش کشیده نوک تیز و گلهایش در مجموعه ای در روی یک پایک بلند قرار دارد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

نام‌های دیگر آن: چوبک اشنان، چوبه، اسپرون، آذربو، چوغان، فلار، گلیم شوی، غاسول، عرطنیثا، عرطنیثه، صابونیه، سطرونیون، فول‌العرب و صابونی می‌باشد.

 

1- طبع گیاه چوبک گرم و خشک است.

 

2- عطسه آور است.

 

3- مدر می‌باشد.

 

4- چوبک قاعده آور است.

 

5- گیاه چوبک برای خرد کردن سنگ مثانه مفید است.

 

6- چوبک به خاطر داشتن ماده ساپونین سعی کنید کم مصرف کنید زیرا سمی است. مقدار مصرف ۲ گرم در ۲۰۰ سی‌سی آب می‌باشد.

 

7- برای درمان درد مفاصل ریشه چوبک را سوزانده، خاکسترش را با سرکه مخلوط کرده و در محل درد بمالید.

 

8- پاشیدن گرد چوبک بر روی زخم ها نافع می‌باشد.

 

9- برای درمان درد سیاتیک چوبک را با سرکه مخلوط کرده و به صورت ضماد در محل درد بگذارید.

 

10- برای درمان نقرس و اسید اوریک از جوشانده چوبک استفاده کنید.

 

11- برای درمان سوزاک یک گرم چوبک در ۱۰۰ سی‌سی آب جوشانده و میل شود.

 

12-برای تقویت نیروی جنسی ریشه چوبک را در دست بگیرید.

 

گیاه چوبک برای آرام‌ کردن‌ سرفه مفید است

 

 

13- برای درمان طاسی چوبک را در آب‌جوش حل کرده و سر را شستشو دهید.

 

 

14- کسانی که می‌خواهند لاغر شوند از دمکرده چوبک استفاده کنند یک گرم در ۱۰۰ سی‌سی آب‌جوش ۲۰ دقیقه دم و نیم ساعت قبل از غذا میل شود.

 

 

15- برای تسکین خارش‌های بدن ۵ گرم چوبک را در ۲۰۰ سی‌سی آب جوشانده محلول آن را روی پوست بدن بمالید.

 

 

16- خانم‌های حامله از چوبک استفاده نکنند حتی استنشاق هم نکنند.

 

 

17- برای درمان آنژین ۳ گرم چوبک در ۲۰۰ سی‌سی آب‌جوش به مدت ۲۰ دقیقه دم‌کرده و صاف نموده و ۳ بار غرغره کنید باعث از بین رفتن گلودرد و ورم لوزه‌ها می‌گردد.

 

 

18- برای آرام‌ کردن‌ سرفه از یک گرم چوبک را در ۱۰۰ سی‌سی آب‌جوش ۲۰ دقیقه دم و نیم ساعت قبل از غذا میل شود.

 

 

19- برای شستشوی زرد زخم می‌توان از دم‌کرده چوبک استفاده کرد ۲ گرم در ۱۰۰ سی‌سی آب نیم ساعت دم‌کرده و زخم را بشوئید.

 

 

20- مالیدن چوبک در محل نیش زنبور و حشرات باعث تسکین درد می‌گردد و همچنین پادزهر هم می‌باشد.

 

 

21-جهت درمان یرقان ۵ گرم چوبک را در یک لیتر آب دمکرده روزی سه فنجان به مدت یک هفته بنوشند.

 

 

 

22- برای درمان بحران‌های کبدی یک گرم چوبک یا ۲ گرم چوبک در۱۰۰ سی‌سی آب‌جوش ۱۰ دقیقه دم‌کرده صاف نموده با عسل شیرین کنید قبل از غذا میل شود.

لینک به دیدگاه
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

.

قدیم هر کس تو روستا مریض میشد از همین دم می کردن بهش می دادن:whistle:

البته برای درمان زخم معده شیره ی درخت بنه استفاده میشد(خودم هم استفاده کردم خوب شدم) به جز این برای رفع عفونت(مخصوصا دندان) و درمان زخم ها(شب بذاری رو زخم فردا زخمه خوب شده) استفاده میشد

یه مورد دیگه هم که یادم مونده ریشه ی کنگر رو بعد از چند ماه از زیر خاک در می آوردن و می خوردن و به شدت بالا می آوردن که برای بیماری ریفلاکس معده عالی بوده (البته چون خطرناک بوده افرادی که توان جسمی ضعیفی داشتن استفاده نمی کردن)

لینک به دیدگاه
قدیم هر کس تو روستا مریض میشد از همین دم می کردن بهش می دادن:whistle:

البته برای درمان زخم معده شیره ی درخت بنه استفاده میشد(خودم هم استفاده کردم خوب شدم) به جز این برای رفع عفونت(مخصوصا دندان) و درمان زخم ها(شب بذاری رو زخم فردا زخمه خوب شده) استفاده میشد

یه مورد دیگه هم که یادم مونده ریشه ی کنگر رو بعد از چند ماه از زیر خاک در می آوردن و می خوردن و به شدت بالا می آوردن که برای بیماری ریفلاکس معده عالی بوده (البته چون خطرناک بوده افرادی که توان جسمی ضعیفی داشتن استفاده نمی کردن)

 

مرسي

ايني كه گفتي رو اينجا هم بنويس به اسم خودت.. مرسي... عالي:icon_gol:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...